De Devschuur Coffee Corner Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 201 Laatste
Acties:
  • 852.039 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:42

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Sebazzz schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 13:43:
[...]

Java wijkt behoorlijk af van een C-stijl taal, veel verboser bijvoorbeeld ('extends', 'implements' tegenover simpelweg ':'), en ook bijvoorbeeld álles een class is, geen structs heeft, dus enums ook een class zijn.
Dus omdat het een paar extra keywords heeft (véél verboser :?) wijkt het meer af? En Java kende voor 5 nog niet eens enums. Daarnaast, in C++ is álles een value type. In Java is álles een ref type. In C# heb je allebei.
C# zit dichter bij C++ dan bij Java, dus Java is minder een C-stijl taal (dan C#).
Jij had het over de ontwerpfilosofie. Bovendien ben ik het er niet mee eens. C# zit net zo ver van C++ af als Java. C# en Java zijn in de basis dan ook twee druppels water.
Ik vind deze constructie niet veel slechter:
Niet veel slechter betekent niet dat de extra features van Java minder handig zijn. Eerder zei je al dat je lambda's verdomde handig vindt. Members op enums liggen in dezelfde lijn: syntactische suiker voor iets wat je anders ook al op kon lossen. Bovendien, wat je ook zei was dat je extension methods eraan kon hangen, en dat je veel meer niet moest willen. Daar heb ik nog altijd geen argument voor gehoord. Dus nogmaals: waarom moet je niet veel meer willen?
Wel grappig dat bepaalde mensen uiteindelijk alleen maar een discussie kunnen voeren op het discussievoeren. Net zoals die discussie tussen twee mensen twee dagen geleden, die is weggeknipt..
Door deze opmerking te posten geef je dus aan dat je jezelf bedoelt? Ik speelde nog niet op de man, jij doet dat nu wel.

[ Voor 22% gewijzigd door .oisyn op 06-07-2010 17:17 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Snake schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 13:35:
Even wat anders: Windows Phone 7 ondersteund blijkbaar geen custom certificates :@ WTF? Al die mensen die Exchange met een self signed certificate gebruiken vallen dan uit de boot. Leuk seg...
Zelfde probleem met Android: nergens kun je zelf rootcertificaten importeren, tenzij je je phone geroot hebt en aan de slag wil gaan met adb (aldus CACert).

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Alex) schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 17:31:
[...]

Zelfde probleem met Android: nergens kun je zelf rootcertificaten importeren, tenzij je je phone geroot hebt en aan de slag wil gaan met adb (aldus CACert).
Ik kan met Android wel een certificaat installeren vanuit mijn SD kaartje? :)

Edit: dit blijkt niet goed te werken.

Maar goed dat ik bij de E-mail app de keuze heb om alle SSL certs toe te laten ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Snake op 06-07-2010 17:57 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:23

Sebazzz

3dp

.oisyn schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 16:49:
[...]

Dus omdat het een paar extra keywords heeft (véél verboser :?) wijkt het meer af? En Java kende voor 5 nog niet eens enums. Daarnaast, in C++ is álles een value type. In Java is álles een ref type. In C# heb je allebei. [...] Jij had het over de ontwerpfilosofie. Bovendien ben ik het er niet mee eens. C# zit net zo ver van C++ af als Java. C# en Java zijn in de basis dan ook twee druppels water.
Is dat zo? Operator overloading komt van C++ af, in C++ kan je een functiepointer meegeven (als ik het goed hebt), in C# is ook zoiets mogelijk. In beide talen kan je pointers gebruiken. In beide talen is iets standaard non-overrideable (in Java is alles virtual). Ik noem dat qua ontwerp toch vrij dicht tegen Cpp aan.
Members op enums liggen in dezelfde lijn: syntactische suiker voor iets wat je anders ook al op kon lossen.
Ik denk het niet, meer een feature van de taal omdat toch alles een class is.
Bovendien, wat je ook zei was dat je extension methods eraan kon hangen, en dat je veel meer niet moest willen. Daar heb ik nog altijd geen argument voor gehoord. Dus nogmaals: waarom moet je niet veel meer willen?
Dat heb ik toch aangegeven? Zie vorige post, onder het laatste citaat.
Door deze opmerking te posten geef je dus aan dat je jezelf bedoelt? Ik speelde nog niet op de man, jij doet dat nu wel.
Ik speel niet op de man. Ik constateer dat het tussen bepaalde mensen nogal goed kan botsen. Het waren overigens niet mijn posts die verwijderd werden :)
Alex) schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 17:31:
[...]

Met het verschil dat rooten bij Android meestal wel kan. Ik weet niet hoe het met Windows Phone 7 zit, maar volgens mij is deze niet volledig te 'kraken'?

[ Voor 14% gewijzigd door Sebazzz op 06-07-2010 18:06 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Het zal vast en zeker mogelijk zijn omdat het nog steeds op Windows CE draait (het IS Windows CE met een extra layer on top).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Oh, ik dacht dat men het volledig had herschreven. Maar ik zie het op de Wiki: Windows CE 6 R3. Windows Mobile, de laatste is op de Windows CE 5.2 kernel gebaseerd. Ik wist niet dat het zo dicht bij elkaar lag :)

Laatst nog het navigatieapparaat van me pa gehackt waar Windows CE 5 Core op stond. Had in C++ een launcher geschreven die Internet Explorer opstartte enzo, in plaats van Sygic navigatie :+ Ik had zo toegang tot heel het systeem :)

[ Voor 4% gewijzigd door Sebazzz op 06-07-2010 18:25 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMG
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-12-2024

CMG

Snake schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 13:35:
Even wat anders: Windows Phone 7 ondersteund blijkbaar geen custom certificates :@ WTF? Al die mensen die Exchange met een self signed certificate gebruiken vallen dan uit de boot. Leuk seg...
Gewoon ssl certje voor je exchange server is toch niet zo duur?

NKCSS - Projects - YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Hangt van je wensen af. In mijn certificaat staan ook alternate subject names.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:34
Valideert prima, dat bedoelde ik met prima XHTML1.1 ;) Maargoed, heb het content-type aangepast hoor, for what good it may do :P

Mijn punt was dat het tegenwoordig vrij simpel is een site te bouwen die syntactisch correct is, maar dat je niet aan specifieke invalide code ontkomt om de boel er ook in alle browsers goed uit te laten zien - in tegenstelling tot vroeger toen IE5 en consorten zowat alles slikten wat je er maar in gooide en het er nog redelijk uitzag ook :+

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Sebazzz schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 18:19:
Oh, ik dacht dat men het volledig had herschreven. Maar ik zie het op de Wiki: Windows CE 6 R3. Windows Mobile, de laatste is op de Windows CE 5.2 kernel gebaseerd. Ik wist niet dat het zo dicht bij elkaar lag :)

Laatst nog het navigatieapparaat van me pa gehackt waar Windows CE 5 Core op stond. Had in C++ een launcher geschreven die Internet Explorer opstartte enzo, in plaats van Sygic navigatie :+ Ik had zo toegang tot heel het systeem :)
Had je de startup exe veranderd naar iets wat IE opstart ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Snake schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 20:49:
[...]

Had je de startup exe veranderd naar iets wat IE opstart ? :)
Yep. Normaal start ie 'Traveller.exe' en nu dus mijn eigen launcher. Hernoemd dus. Het werkte niet in eerste instantie, blijkbaar had het apparaat bepaalde specifieke compiler instellingen nodig.
Valideert prima, dat bedoelde ik met prima XHTML1.1 ;) Maargoed, heb het content-type aangepast hoor, for what good it may do :P
Je hebt de meta tag aangepast. Niet hoe de server het opstuurt, dat is nog wel het belangrijkste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Sebazzz schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 23:00:
Je hebt de meta tag aangepast. Niet hoe de server het opstuurt, dat is nog wel het belangrijkste ;)
Geef me 1 voorbeeld waar het fout gaat ;)

Zolang het doctype maar goed staat gaat het volgens mij namelijk altijd wel prima :P

//edit
Sterker nog, zodra ik wel de application/xhtml+xml content-type header meestuur gaat IE op z'n smoel hier :') Iets met laat maar :+

//edit2
Aah, bekend probleem kennelijk zelfs. Zucht enzo. Wat zei ik ook weer over browsers tegenwoordig juist erg strict zijn?

[ Voor 50% gewijzigd door FragFrog op 06-07-2010 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

FragFrog schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 20:20:
[...]

Valideert prima, dat bedoelde ik met prima XHTML1.1 ;)
Wat is het nut van XHTML als je geen strict parsing toe laat passen :?
Maargoed, heb het content-type aangepast hoor, for what good it may do :P
Wrong:
Content-Type: text/html; charset=utf-8
FragFrog schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 23:28:
Sterker nog, zodra ik wel de application/xhtml+xml content-type header meestuur gaat IE op z'n smoel hier :')
Waarom heb je dan ooit voor XHTML gekozen als je schijnbaar ook IE wilt ondersteunen :?

[ Voor 24% gewijzigd door AtleX op 07-07-2010 09:18 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Sterker nog, zodra ik wel de application/xhtml+xml content-type header meestuur gaat IE op z'n smoel hier :') Iets met laat maar :+
Dan ga je maar aan sniffing doen, of je gebruikt gewoon HTML 4.01 Strict :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 19:18
Pfft, dat bier van gisteren en dat broodje Döner hakt er wel in vandaag. Zit al aan m'n derde dubbele espresso. Maar het was het wel waard. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Van kapsalon ga je goed programmeren :)
Ik vraag me af of daar studies naar zijn gedaan of je van bepaalde etenswaren beter gaat denken (je zou zeggen alles met suiker erin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Laatst online: 17:16

BM

Moderator Spielerij
Pfff, mag ik even ranten?

Wat is Sharepoint 2007 een draak van een systeem zeg....ben nu wat aanpassingen aan een site aan het doen, maar om te zeggen dat het lekker gaat.... Ook erg fijn dat je dat mag/moet doen zonder ook maar enige ervaring, en amper training.
(De enige SP training die ik gehad heb ik als developer, niet als editor...)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
AtleX schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 09:17:
Waarom heb je dan ooit voor XHTML gekozen als je schijnbaar ook IE wilt ondersteunen :?
Geloof het of niet, er zijn nog web developers die zich niet specifiek met frontend development bezig houden ;) Met andere woorden, het was niet bepaald een bewuste keuze :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Iedereen hier ook brak als de neten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Hier dubbel brak, maar dat heeft ook wel een beetje met blackhawk180 in "Ervaring werken bij Logica (deel 3)" te maken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Janoz: Chrome zegt
Warning: Visiting this site may harm your computer!
Wat staat er in die topic?

.edit: hmm, wellicht een icon van iemand
http://safebrowsing.clien...ent=googlechrome&hl=en-US

[ Voor 45% gewijzigd door .oisyn op 07-07-2010 12:27 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Klopt, iemand's icoon. Maar het komt er op neer dat het managment, ondanks eerdere toezeggingen, ook dit jaar weer de nul lijn hanteert en dit op een nogal botte manier aan de medewerkers meedeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 07:46

defcon84

Multipass?

AtleX schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 09:17:
Wat wil je daarmee zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:10

Lye

defcon84 schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 14:13:
[...]

Wat wil je daarmee zeggen?
Dat IE geen XHTML ondersteund tenzij je het verstuurt met een HTML content type. Maar in dat geval word het gewoon behandeld als tag-soup. Beschreven in dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1268639/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:43

Matis

Rubber Rocket

Jeuj, mijn Java-GUI project is qua code klaar. Nu wil ik mijn code gaan analyseren en JUnit-testing gaan toepassen, maar niet voordat mijn sourcecode geanaliseerd is.
Nu bestaat er voor VS icm C# natuurlijk Resharper, maar voor Java gaat dat natuurlijk niet werken :P
Ik heb al naar de IntelliJ IDEA (Community Edition) 9.0.2 gekeken, maar die IDE heeft weer aparte JDK's nodig welke afwijken van de originele JDK's.
Ik heb voor Eclipse nu de TPTP-plugin gedownload, maar dat is weer een IDE op zich.

Weet / kent iemand een eenvoudige Eclipse plugin met de functies van R#, maar dan voor Java O-)

Edit; Ah, de MarketPlace dus :)

[ Voor 8% gewijzigd door Matis op 08-07-2010 08:50 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:59

Haan

dotnetter

Het doel van R# is nou niet direct het analyseren van de source code, maar om heel veel basic handelingen (een stuk) eenvoudiger te maken. Dat het ook in staat is om code te analyseren om suggesties voor verbeteringen te geven is wat dat betreft mooi meegenomen :P

Maar wat is er mis met google? Ik vind in 1 sec deze pagina: http://www.eclipse-plugin...gory=Source+Code+Analyzer ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Haan schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 08:51:
Het doel van R# is nou niet direct het analyseren van de source code, maar om heel veel basic handelingen (een stuk) eenvoudiger te maken. Dat het ook in staat is om code te analyseren om suggesties voor verbeteringen te geven is wat dat betreft mooi meegenomen :P
Agreed, maar Eclipse heeft al heel veel van die handige features :P
Maar wat is er mis met google? Ik vind in 1 sec deze pagina: http://www.eclipse-plugin...gory=Source+Code+Analyzer ;)
Zie mijn edit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Laatst online: 18:59

Haan

dotnetter

Je moet niet stiekem gaan editten hè! Maar mijn link is beter O-)

zit trouwens een fout in die marketplace pagina >:)
warning: parse_url(/search/apachesolr_search/?filters=tid:14) [function.parse-url]: Unable to parse URL in /localsite/marketplace.eclipse.org/sites/all/modules/securepages_prevent_hijack/securepages_prevent_hijack.module on line 95.

[ Voor 69% gewijzigd door Haan op 08-07-2010 09:02 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

Lye schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 18:10:
[...]

Dat IE geen XHTML ondersteund tenzij je het verstuurt met een HTML content type. Maar in dat geval word het gewoon behandeld als tag-soup. Beschreven in dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1268639/
ok.. klopt ja :-) Normaal kwam er in IE9 wel support voor had ik ergens gelezen. Samen met SVG en HTML5 natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Haan schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 09:01:
Je moet niet stiekem gaan editten hè! Maar mijn link is beter O-)
Hmm, de plugins welke op "jouw" pagina staan, dateren allemaal voor Galileo. Op de MarketPlace staan nieuwere plugins ;)
Ik zal wel laten weten wat ik er van vind. Zie edit;
zit trouwens een fout in die marketplace pagina >:)
Daar kwam ik ook al achter, heeft er mee te maken als je geen zoekterm opgeeft (ofzo) :P

Edit: PMD doet precies wat ik wil. Deze Eclipse Plugin werkt prima voor Galileo en geeft aan waar mogelijke valkuilen zitten in de broncode. Ook adviseert de plugin, welke functies parameters en/of members nodig hebben om garantie te geven.
Tevens is de plugin in staat om methodes te refactoren en variabelen te hernoemen. Ook checkt PMD op consistentie in de variabelen en multiple-import worden ook opgemerkt.
Precies wat ik wil :)

[ Voor 34% gewijzigd door Matis op 08-07-2010 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:02
Weet iemand hoe ik in C# kan kijken of een getal in een array zit?
Ik heb een Combobox, en ik wil kijken of de SelectedIndex in een array van een paar getallen zit

C#:
1
2
3
4
            if (cbxCommand.SelectedIndex in {0,1,5,7,9})
            {

}

iets in die trant, alleen weet ik de exacte syntax niet...

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-08 23:06

HMS

Misschien een leuke LINQ query :P?

C#:
1
2
3
(from x in {array}
where x == cbxCommand.SelectedIndex
select x).SingleOrDefault();

of (ben niet zeker van de syntax)

C#:
1
2
3
4
5
var validVals = new int[]{0,1,5,7,9};

if(validVals.Contains(cbxCommand.SelectedIndex)) {
 ..
}

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
C#:
1
bool contains = new int[]{ 0, 1, 5, 7, 8 }.Contains(cbxCommand.SelectedIndex);

Uiteraard wil je die array van valide gatallen eerst ergens anders definiëren.

[ Voor 31% gewijzigd door TJHeuvel op 08-07-2010 11:56 ]

Freelance Unity3D developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:07

Reptile209

- gers -

HMS: die tweede moet aardig kloppen volgens mij, zie ook dit voorbeeld. De versie met .Contains is zelfs de snelste daar :).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
defcon84 schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 09:11:
ok.. klopt ja :-) Normaal kwam er in IE9 wel support voor had ik ergens gelezen. Samen met SVG en HTML5 natuurlijk..
Zou het? Wat ik begreep was dat juist het hele X(HT)ML gebeuren grondig mislukt was (alsin, het zou de nieuwe standaard worden, alles ging XML zijn en vervolgens zijn ze jaren verder en is het hele project geschrapt).

Leesvoer enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Altijd leuk hoe je met dat soort dingen veel te veel tijd kwijtraakt. Van die pagina, via nieuwe html5 input attributes (yay! die ga ik implementeren) kwam ik terecht op de ECMA-262 5th edition, waar ik heb geleerd dat de in operator nu ook voor relaties en conditionals kan worden gebruikt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
var meuksel = new Array("meu","ks","el");

//dus niet alleen dit:
for(klotezooi in meuksel){
  ... statements ...;
}

//maar ook dit
if("meu" in meuksel){
  ... statements ...;
}

Happy times!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Hehe, helaas zijn veel van die nieuwe input attributes nog niet beschikbaar in huidige browsers. Toevallig vorige week nog een placeholder-text implementatie gemaakt in javascript, fijn dat er ook een standaard voor is nu maar daar kan ik moeilijk bij een opdrachtgever mee aankomen als 90% van z'n gebruikers het niet aankan.. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

FragFrog schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 15:19:
[...]

Zou het? Wat ik begreep was dat juist het hele X(HT)ML gebeuren grondig mislukt was (alsin, het zou de nieuwe standaard worden, alles ging XML zijn en vervolgens zijn ze jaren verder en is het hele project geschrapt).

Leesvoer enzo :)
ja hoor, lees maar eventjes
sommige van die demo's gebruiken al echte xhtml btw :)
Content-Type: application/xhtml+xml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:10

Lye

* Lye vraagt zich af waarom Visual Studio zo veel troep installeert op je pc...

Verwijderd via configuratiescherm, maar vind overal nog -werkende- snelkoppelingen en mappen :(

Doe mij maar Netbeans... Java is tenminste cross-platform!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Laatst online: 17:15
Lye schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 14:48:

Verwijderd via configuratiescherm, maar vind overal nog -werkende- snelkoppelingen en mappen :(

Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders ... :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
Lye schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 14:48:

Pff als je je favoriete IDE baseert op het aantal (loze) snelkoppelingen die het installeert (en mogelijk niet de tijd neemt om geavanceerd te kiezen tijdens installatie). Dan kan ik de perfecte IDE voor je vinden. Notepad Portable ofzo, geen enkele shortcut. :).

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Visual Studio is ook nooit bedoeld om later te verwijderen, geweldige programma's deïnstalleer je nou eenmaal niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Aan de andere kant duurt het ook verrektes lang om Visual Studio te installeren. Het installeren van een service pack duurt bijna net zo lang... da's niet bepaald een pretje. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Om VS te installeren moet je inderdaad de tijd nemen. Zeker als je van Professional naar Ultimate upgrade. Maar Visual Studio installeren doe je als het goed is ook maar een keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor de studenten / leraren onder ons. is visual studio 2010 al te krijgen via slim.nl of via de andere kanalen ?
kan het nog niet vinden namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Kun je dat niet regelen via www.dreamspark.com?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Verwijderd schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 20:42:
voor de studenten / leraren onder ons. is visual studio 2010 al te krijgen via slim.nl of via de andere kanalen ?
kan het nog niet vinden namelijk
Sowieso via MSDNAA. Heb je dat niet bij je opleiding zitten? Anders moet je Express nemen, die is gratis. Of je neemt Dreamspark, hoewel die licentie heel limiterend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sebazzz schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 20:48:
[...]

Sowieso via MSDNAA. Heb je dat niet bij je opleiding zitten? Anders moet je Express nemen, die is gratis. Of je neemt Dreamspark, hoewel die licentie heel limiterend is.
ben zelf geen student maar familie zit in het onderwijs., wil geen illegaal gedownloade versie( ok dit is niet 100% legaal maar deze is puur voor thuis gebruik). en op het werk zitten we nog op de 2008 versie, zal nog wel een tijd duren voor we daar 2008 gaan krijgen.

en de express versie is te gelimiteerd voor me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Iets is niet 80% illegaal of 100% illegaal. Het is legaal of illegaal. Of je nou surfspot hebt of niet, Microsoft krijgt niet wat ze ervoor verdienen.

[ Voor 9% gewijzigd door Sebazzz op 10-07-2010 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Laatst online: 19:15
Verwijderd schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 21:03:
en de express versie is te gelimiteerd voor me
Wat wil je er mee dan?

Behalve als ik voor Windows Mobile moet coden, gebruik ik zelden/nooit iets wat alleen in de professional edition zit. Het zou me niets verbazen als 90% van de mensen die de Pro versie piraten eigenlijk prima met de Express versie hadden toegekund.

Ten tijde van Express 2005 (of 2003?) moest je nog handmatig de Windows Platform SDK installeren en koppelen aan VS om native C/C++ development te doen, maar ik begrijp dat daar tegenwoordig zelfs ook een standaardinstaller voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Zo ver ik weet kan je in de Express edities niet unit-testen, dat is al een groot gemis. En volgens mij ondersteunen ze ook geen add-ons, of in ieder geval niet alle.
Ten tijde van Express 2005 moest je nog handmatig de Windows Platform SDK installeren en koppelen aan VS om native C/C++ development te doen,
Wat was dat altijd rot zeg. En die installer duurde ook hartstikke lang :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Laatst online: 19:15
Ja, die installers zijn inderdaad een ramp, maar dat geldt voor de non-Express editie net zo goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soultaker schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 22:32:
[...]

Wat wil je er mee dan?

Behalve als ik voor Windows Mobile moet coden, gebruik ik zelden/nooit iets wat alleen in de professional edition zit. Het zou me niets verbazen als 90% van de mensen die de Pro versie piraten eigenlijk prima met de Express versie hadden toegekund.

Ten tijde van Express 2005 (of 2003?) moest je nog handmatig de Windows Platform SDK installeren en koppelen aan VS om native C/C++ development te doen, maar ik begrijp dat daar tegenwoordig zelfs ook een standaardinstaller voor is.
ik gebruik heel meestal voor windows mobile / CE dus moet dan wel die versie hebben en evt voor het unit testing dat is wel een heel handing tooltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 14:42
Ik zit hier met een klein probleem: ik moet, indien javascript aanstaat de breedte vergroten (want dan is er meer ruimte nodig voor een klein schermpje ernaast, dat optioneel via js wordt ingeschoven). Nu kan ik dat wel in de grote .onload-handler stoppen, maar dan zíe je de boel verschuiven. In de <head> stoppen is geen optie, want dan bestaat het element uiteraard niet. Dus heb ik dit nu zo opgelost
HTML:
1
2
  <div id="wrapper"> 
    <script type="text/javascript">document.getElementById('wrapper').style.width = '980px'</script>

Nu werkt het, maar om code in de <body> te gooien is niet echt netjes. Dus weten jullie een alternatief?

Live-demo: http://devr.nl/lce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Soultaker schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 22:32:
[...]

Wat wil je er mee dan?

1 reden om de ultimate van 2010 te hebben: intellitrace :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Verwijderd schreef op zondag 11 juli 2010 @ 10:52:
[...]

ik gebruik heel meestal voor windows mobile / CE dus moet dan wel die versie hebben en evt voor het unit testing dat is wel een heel handing tooltje
Zo ver ik weet kon je in VS2010 alleen nog Windows Phone development doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Ik zag dat wat Tweakers http://devr.nl/latijn/vertaalhulp bekeken, dus maar even een automatische trailing slash laten toevoegen...

Kom ik hier: http://soulpass.com/2008/...dd-trailing-slash-to-url/
Voor een geforceerde slash stellen zij voor
code:
1
RewriteRule (.*)$ http://example.org/$1/ [R=301,L]

Waarom inclusief example.org? Zonder werkt het ook, of zie ik nu een veiligheidsrisico over het hoofd?

[ Voor 20% gewijzigd door RetroTycoon op 11-07-2010 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sebazzz schreef op zondag 11 juli 2010 @ 11:34:
[...]

Zo ver ik weet kon je in VS2010 alleen nog Windows Phone development doen.
heb het na gezocht en idd het zit er niet in... :( :(
hopelelijk komt het er via een service pack wel in maar ben er bang voor..
Dan houden we op het werk nog wel een heel lange tijd de 2008 versie. balen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Verwijderd schreef op zondag 11 juli 2010 @ 12:13:
[...]
hopelelijk komt het er via een service pack wel in maar ben er bang voor..
Dan houden we op het werk nog wel een heel lange tijd de 2008 versie. balen
Nee dat komt er niet. Microsoft wil de pijlen op WP7 richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vond de stap van 2005 naar 2008 al een flinke achter uitgang voor mobile development. zal er toch in verhouding veeels te weinig voor CE en dergelijke worden ontwikkeleld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:47
RetroTycoon schreef op zondag 11 juli 2010 @ 12:12:
Voor een geforceerde slash stellen zij voor
code:
1
RewriteRule (.*)$ http://example.org/$1/ [R=301,L]

Waarom inclusief example.org? Zonder werkt het ook, of zie ik nu een veiligheidsrisico over het hoofd?
Wat ik mij hier eerder afvraag, krijg je hier geen redirect-loop? (immers, URL's waar al een / achter staat matchen ook aan (.*)$, waardoor daar ook een / achter wordt geplaatst.

Bezoek eens een willekeurige pagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

EdwinG schreef op zondag 11 juli 2010 @ 13:27:
[...]

Wat ik mij hier eerder afvraag, krijg je hier geen redirect-loop? (immers, URL's waar al een / achter staat matchen ook aan (.*)$, waardoor daar ook een / achter wordt geplaatst.
Niet als die regel met slash eerder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Sebazzz schreef op zondag 11 juli 2010 @ 13:39:
[...]

Niet als die regel met slash eerder is.
Nee, er zijn drie condities die ik weggelaten had:
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteCond %{REQUEST_URI} !(\.[a-zA-Z0-9]{1,5}|/)$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Een rewrite condition kan natuurlijk ook ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Woeps, na een singleton-pattern geïmplementeerd te hebben, werkte de GUI niet meer, kwam er een memory-leak en 100% CPU :P

Wat bleek nou; in de constructor worden diverse instanties gezet, welke op hun beurt weer klassen aanriepen die weer gebruik maakte van de getInstance() functie van de singleton :$

Automatisch refactoren FTW :/ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Waarom zou je perse een trailing slash willen eigenlijk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@Matis: Lijkt me eerder een enorm brakke implementatie van de getInstance. Een memory leak zou onmogelijk moeten zijn. Bij een goed werkende getInstance zou je in het ergste geval alleen een deadlock kunnen krijgen (dus zonder 100% en memory leak) wanneer je een circulaire referentie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

RetroTycoon schreef op zondag 11 juli 2010 @ 11:07:
Ik zit hier met een klein probleem: ik moet, indien javascript aanstaat de breedte vergroten (want dan is er meer ruimte nodig voor een klein schermpje ernaast, dat optioneel via js wordt ingeschoven). Nu kan ik dat wel in de grote .onload-handler stoppen, maar dan zíe je de boel verschuiven. In de <head> stoppen is geen optie, want dan bestaat het element uiteraard niet. Dus heb ik dit nu zo opgelost
HTML:
1
2
  <div id="wrapper"> 
    <script type="text/javascript">document.getElementById('wrapper').style.width = '980px'</script>

Nu werkt het, maar om code in de <body> te gooien is niet echt netjes. Dus weten jullie een alternatief?

Live-demo: http://devr.nl/lce
Je moet er voor zorgen dat je code pas runt als het document volledig is geladen.
Ja dat gaat via de onload van de body, maar is idd niet zo mooi omdat je je html & js gescheiden wil houden.
het leukste is om iets als jQuery te gebruiken:
JavaScript:
1
2
3
$(document).ready(function(){
  $('#wrapper').width(980)
});

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ja, want om de breedte van een elementje te zetten heb je een framework nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Janoz schreef op maandag 12 juli 2010 @ 09:32:
@Matis: Lijkt me eerder een enorm brakke implementatie van de getInstance. Een memory leak zou onmogelijk moeten zijn. Bij een goed werkende getInstance zou je in het ergste geval alleen een deadlock kunnen krijgen (dus zonder 100% en memory leak) wanneer je een circulaire referentie hebt.
Ja, er zaten nogal wat haken en ogen aan idd. Die zijn nu voornamelijk weggewerkt. Ik heb een serialization toegepast op de getInstance functie. Hierdoor lockte idd de applicatie mooi en na een ingestelde tijd klapte de applicatie er ook uit met een nette melding.

Het feit dat het er in eerste instantie zo brak inzat, kwam door de refactortool, welke gewoon domweg de instantie verving door Klassenaam.getInstance()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

Cartman! schreef op maandag 12 juli 2010 @ 11:46:
Ja, want om de breedte van een elementje te zetten heb je een framework nodig :+
nee, maar voor een makkelijke cross-browser document ready functie wel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Zo ver ik weet werkt [domObject].style.width = "200px" in iedere browser hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Matis schreef op maandag 12 juli 2010 @ 12:04:
Het feit dat het er in eerste instantie zo brak inzat, kwam door de refactortool, welke gewoon domweg de instantie verving door Klassenaam.getInstance()
Niet mee eens. Dat het compleet fout ging was om het volgende:

1 - In de oude situatie bestond er blijkbaar al een circulaire referentie. Dus om eerlijk te zijn was of de originele code al brak, of de class die je vervangen had kan helemaal geen singleton zijn
2 - De getInstance implementatie was compleet brak aangezien het blijkbaar mogelijk was om meerdere instanties van dezelfde class uit te delen. Key eigenschap van een singleton is dat hij ongevoleig is voor race problemen.

Beide van deze punten worden niet veroorzaakt door de refactortool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
Matis schreef op maandag 12 juli 2010 @ 09:16:
Woeps, na een singleton-pattern geïmplementeerd te hebben, werkte de GUI niet meer, kwam er een memory-leak en 100% CPU :P

Wat bleek nou; in de constructor worden diverse instanties gezet, welke op hun beurt weer klassen aanriepen die weer gebruik maakte van de getInstance() functie van de singleton :$

Automatisch refactoren FTW :/ :+
Doe dan ook niet aan singleton, dat heb je in 99.999% van de gevallen gewoon niet nodig ;). Kies ervoor om in een centrale plek van je applicatie (in de opstartfase) een instantie van je 'singleton' te maken, en deze toe te kennen aan de objecten die het nodig hebben. Zo hou je zelf de controle over je object en wie hem krijgt, ipv dat je je object maar loslaat in de global scope.

Zo kun je ook beter zien waar er met de instantie gewerkt wordt, en krijg je niet spontaan circulaire referenties en dergelijke bij het ophalen van een instantie van dat object. Inversion of Control: een object is zelf niet verantwoordelijk voor het ophalen van een ander object (service), maar krijgt die toegekend. Zo heeft je object minder verantwoordelijkheid, en dus minder code, en dus minder kans op vaudten en makkelijker te onderhouden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
class henk {
klaas() {
   PietjeObject obj = PietjeObject.getInstance();
   obj.doeIets();
}

jan() {
   PietjeObject obj = PietjeObject.getInstance();
   obj.doeIetsAndersOfPreciesHetzelfdeOnderEenAndereNaam();
}

PietjeObject zou je gewoon als class variabele kunnen 'cachen', maar dan heb je gewoon twee references naar hetzelfe globale object (ja, een singleton is effectief een global object) en effectief voegt dat weinig toe - behalve extra onderhoud natuurlijk.)

Vergelijk met:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
class Henk {
   private final PietjeObject pietjeObject;

/* documentatie erbij met een opmerking dat pietjeObject niet null mag zijn. Evt. een assert toevoegen (voor controle tijdens het ontwikkelen), of een null check die een IllegalArgumentException of NullPointerException gooit (Java exceptions, en dat is dan meer voor een publieke API ipv iets interns en beheersbaars)*/
   public Henk(PietjeObject pietjeObject) {
      this.pietjeObject = pietjeObject; // yay boilerplate
   }

klaas() {
      pietjeObject.doeIets();
   }

piet() {
      pietjeObject.doeNogEensIets();
   } 
}

Voorbeeld twee heeft nog wat meer kekke dingen anders dan dat er minder code is en meer controle en stabiliteit in het object. Je kunt er zo een ander subtype van PietjeObject ingooien bijvoorbeeld. Slik! Polymorphism!

* YopY houdt nu op met zichzelf dingen uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

Sebazzz schreef op maandag 12 juli 2010 @ 12:15:
Zo ver ik weet werkt [domObject].style.width = "200px" in iedere browser hoor ;)
zo ver ik weet hadden we het over de ready functie en niet de width ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Dan nog werkt window.onload natuurlijk ook gewoon prima, ook cross-browser ;)

jQuery is leuk, maar afgezien van een paar cross-browser functies (vnl exacte positie van een element bepalen :X) die je ook los wel kan gebruiken volgens mij vaak toch wel een beetje overkill.

//edit
Fair enough, als je een script wilt timen nadat het DOM klaar is maar voordat alle externe content zoals images er ook in zit wordt het wel wat complexer, maargoed als je toch fancy bezig gaat zal dat ook geen ramp zijn :)

[ Voor 34% gewijzigd door FragFrog op 12-07-2010 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Als je dat soort superspecifieke scripting nodig hebt... Moet je je echt afvragen of je je user interface wel fatsoenlijk hebt ontworpen. Een simpele UI is een blije UI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• st0p
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-07-2024
Ik vind zelf dat voornaamste meerwaarde van jQuery 'm in de sizzle selector engine zit, heerlijk in webapps :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

st0p schreef op maandag 12 juli 2010 @ 15:39:
Ik vind zelf dat voornaamste meerwaarde van jQuery 'm in de sizzle selector engine zit, heerlijk in webapps :)
Dat is niet iets exclusiefs van JQuery. TinyMCE gebruikt het ook intern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• st0p
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-07-2024
Dat geloof ik direct, het is volgens mij tegenwoordig ook een losstaand project. Dat neemt niet weg dat het erg fijn werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Cartman! schreef op maandag 12 juli 2010 @ 11:46:
Als ik dat doe verschuift de inhoud dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:51
FragFrog schreef op maandag 12 juli 2010 @ 13:18:
Dan nog werkt window.onload natuurlijk ook gewoon prima, ook cross-browser ;)
... Behalve het feit dat een direct assignment aan window.onload volgens het DOM0 model slechts één globale listener toestaat.

... Behalve het hele addEventListener / attachEvent, W3C / Microsoft debacle als je meerdere listeners wilt gebruiken.

... Behalve het feit dat zowel Chrome als Firefox dankzij de bfcache het load event niet (standaard) uitvoeren als je terug navigeert met de back button.

Werkt inderdaad prima, als je elke keer deze en andere gevallen met de hand af wilt gaan dekken. Dan gebruik ik toch liever een javascript framework wat met 11Kb (Gzipped, minified) kleiner is dan het eerste plaatje op de gemiddelde website. Wat gecached kan worden, van een CDN binnengehaald kan worden en binnen een seconde geparsed en uitgevoerd is en in geheugen klaar staat. En waarbij $(document).ready() op een site met redelijke externe content nog steeds sneller je code kan gaan draaien dan window.onload dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Ja, want al die uitzonderingen zijn ook altijd van toepassing. Ofzo. 8)7

Theorie is prima, in praktijk heb je een onload event echt niet zo verdraaid vaak nodig of met zulke specifieke eisen dat je niet simpel af kan zonder een 71.000 char framework te gebruiken. En ja, ik werk in de echte wereld waar webservers ook wel eens geen gzip ondersteunen en die 71kb is dan wel een stuk groter dan het eerste plaatje op de gemiddelde website (sowieso is je redenatie nogal loos: als je webserver wel compressie ondersteunt worden plaatjes ook gecrompressed zodat ze alsnog kleiner zijn en he, plaatjes kunnen ook gecached worden).

Als al die randvoorwaarden belangrijk zijn, prima: dan heb je kennelijk een GUI die zwaar op javascript leunt en dan kan een gigantisch framework erbij ook geen kwaad. Gaat het om een enkele call alleen om de window grootte aan te passen dan kan het ook echt wel zonder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:51
FragFrog schreef op maandag 12 juli 2010 @ 23:15:
Ja, want al die uitzonderingen zijn ook altijd van toepassing. Ofzo. 8)7
De eerste twee sowieso al als je het javascript een beetje zinnig aan het bouwen bent met het oog op maintainability en (future) interoperability.
FragFrog schreef op maandag 12 juli 2010 @ 23:15:
En ja, ik werk in de echte wereld waar webservers ook wel eens geen gzip ondersteunen en die 71kb is dan wel een stuk groter dan het eerste plaatje op de gemiddelde website (sowieso is je redenatie nogal loos: als je webserver wel compressie ondersteunt worden plaatjes ook gecrompressed zodat ze alsnog kleiner zijn en he, plaatjes kunnen ook gecached worden).
Allereerst voer ik aan dat het dan snel tijd wordt voor een betere webserver. Als iets rudimentairs als gzip niet ondersteund wordt, dan zit je toch echt el-cheapo voor 'de echte wereld'.

Wat betreft servers zonder gzip waar het 24KB jQuery script (mea culpa: het is tegenwoordig iets groter) 71KB gaat wegen zal ik even deze aanhalen. Het huidige eerste plaatje in de Reviews & Features carrousel, hier op de Tweakers homepage:

Server	Apache/2.2.15 (Debian) mod_ssl/2.2.15 OpenSSL/0.9.8n
Expires	Sat, 09 Jul 2011 11:00:06 GMT
Last-Modified	Wed, 07 Jul 2010 13:03:49 GMT
Cache-Control	public, max-age=31536000
Pragma	!invalid
Content-Type	image/png
[b][i]Content-Length	175722[/i][/b]
Date	Mon, 12 Jul 2010 23:39:17 GMT
X-Varnish	531701055 524012998
Age	304751
Via	1.1 varnish
Connection	keep-alive

Mwa... Daar past jQuery minified+uncompressed nog steeds 2,5 keer in, of zo?

Je argumentatie betreft het kleiner worden van plaatjes met gzip raakt daarnaast kant noch wal. Ooit wel eens een png of jpg file proberen te zippen? Plaatjes zijn over het algemeen al behoorlijk gecompressed: daar is weinig tot niets meer te winnen. (En anders heb je ze niet door een goede cruncher heen gehaald en/of ben je vergeten onnodige headers en metadata te strippen!)

Verder is het natuurlijk alleen maar fijn dat plaatjes ook gecached kunnen worden, maar ik zie niet in wat dat van het argument af doet dat de grootte v/d library er niet echt meer toedoet zodra deze eenmaal gedownload is en in de lokale cache zit. Alleen de initiele hit doet er dan nog maar toe. Nu ik toch op dat punt aankom: misschien wil je dan ook even verduidelijken hoe plaatjes op jouw sites ook van een CDN afkomen en met andere sites gedeeld worden, waardoor de kans groot is dat die initiele hit niet bestaat? Dat krijg ik namelijk alleen voor elkaar met de aldaar gehoste javascript libraries...

[ Voor 4% gewijzigd door R4gnax op 13-07-2010 01:53 . Reden: Wat aangevuld en spelfoutjes weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
R4gnax schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 01:48:
Allereerst voer ik aan dat het dan snel tijd wordt voor een betere webserver. Als iets rudimentairs als gzip niet ondersteund wordt, dan zit je toch echt el-cheapo voor 'de echte wereld'.
gzip neemt domweg tijd in beslag, zowel server- als clientside, als bandbreedte geen issue is kan het sneller zijn het niet toe te passen - bovendien ondersteunen niet alle clients het. Evenwel is het irrelevant, het gaat niet eens zozeer om bandbreedte als wel dat je een gigantische library laadt voor een onzinnig klein probleem.
Wat betreft servers zonder gzip waar het 24KB jQuery script (mea culpa: het is tegenwoordig iets groter) 71KB gaat wegen zal ik even deze aanhalen. Het huidige eerste plaatje in de Reviews & Features carrousel, hier op de Tweakers homepage:
Mwa... Daar past jQuery minified+uncompressed nog steeds 2,5 keer in, of zo?
Leuk voorbeeld. Pak ik de tweakers.net frontpage dan is het eerste plaatje wat volgens Chrome geladen wordt bg_outer.png, van welgeteld 139 bytes. Die past dus maarliefst 506 keer in een niet gezipde jQuery. You were saying?

Libraries zijn fijn en nuttig. Maar libraries laden omdat je een heel klein aspect ervan kan gebruiken is domweg overkill - je gaat toch ook geen typo3 gebruiken als je 3 statische HTML pagina's hebt enkel omdat je de analytics tracker zo nuttig vindt? Als je zo gaat beginnen eindig je met een paar dozijn libraries die allemaal wel nuttig zijn, allemaal wel features toevoegen die je gebruikt, allemaal best klein zijn, en toch heb je ineens een website die niet vooruit te branden is. Als je het daar niet mee eens bent, prima, we zitten hier tenslotte in PRG, ieder z'n eigen mening :) En ik weet ondertussen wel beter dan te proberen hier iemand ergens van te overtuigen, de meeste zijn nog fanatieker dan apple gebruikers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Nog een opmerking op gzip: De meeste clients ondersteunen dit wel, niet alle nee maar wel het grootste deel, en met een reverse proxy valt natuurlijk ook wel wat te regelen :)

En je laatste argument blijft natuurlijk staan, een extra library is niet nodig. Tenzij het van een bekende plaats af komt kan het nog wel voordelen hebben, Google host bijvoorbeeld de JQuery lib. Dan is het mogelijk dat het al door de browser gecached is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
Natuurlijk, heel veel moderne browsers ondersteunen het al en zelfs zoniet is het geen gigantische download, maar dat is ook het hele punt niet. Mijn 'probleem' met de grootte is niet download tijd maar parse-tijd. Als ik bijvoorbeeld een gecachde jQuery laad op een relatief kleine pagina (wat HTML, een google analytics tracker, simpel AJAX scriptje) heeft Firefox ~540ms nodig wat zonder die include ~390ms is. Een derde extra parsetime met een browser met een relatief snelle JS engine is iets wat ik niet toe wil passen als het niet nodig is. Helemaal niet als je je realiseert dat dit op een vrij snelle C2D is, met een relatief trage netbook / mobieltje / tablet wordt het nog eens extra belangrijk.

Bij complexe grote pagina's waar je echt nut uit zo'n library kan halen is het dan natuurlijk prima, maar het voor elk klein dingetje te laden doe ik zelf in elk geval liever niet :)

[ Voor 17% gewijzigd door FragFrog op 13-07-2010 03:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
Wat dat aangaat valt het me nog mee dat javascript libraries zoals JQuery en overige populaire frameworks niet 'pre-compiled' in browsers zijn ingebouwd, danwel 'pre-parsed' worden (gewoon in het geheugen houden tussen verschillende sites - alhoewel je dan wel een soort van hashcode oid moet gebruiken om vast te stellen dat het om dezelfde library gaat) - ze worden zo vaak gebruikt tegenwoordig, en om nu elke keer dezelfde library te gaan parsen...

Javascript en de JS API mag wat mij betreft wel op de schop. Bouw de $() functie gewoon in de taal, aangezien JQuery (imo) meestal en voornamelijk gebruikt wordt voor de selectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
Selectors komen er ook wel in. Alleen moet je dan wel een stuk meer typen (document.querySelector vs. $).

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJHeuvel
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Michali schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 09:27:
Selectors komen er ook wel in. Alleen moet je dan wel een stuk meer typen (document.querySelector vs. $).
JavaScript:
1
2
3
4
function $(a)
{
 return document.querySelector(a);
}

Nu niet meer :Y)

Freelance Unity3D developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Of korter:
JavaScript:
1
$ = document.querySelector; 

Is ook ietsje sneller :p

[ Voor 22% gewijzigd door user109731 op 13-07-2010 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Behalve dat dat niet werkt, want de 'this' wijst dan niet naar 'document' bij een aanroep van $()

[ Voor 14% gewijzigd door .oisyn op 13-07-2010 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
.oisyn schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 12:16:
Behalve dat dat niet werkt, want de 'this' wijst dan niet naar 'document' bij een aanroep van $()
Oja dat is waar ook. Heb de afgelopen tijd meer Python gedaan en daar heb je dit probleem niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

YopY schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 09:13:
Wat dat aangaat valt het me nog mee dat javascript libraries zoals JQuery en overige populaire frameworks niet 'pre-compiled' in browsers zijn ingebouwd
Dat zou wel kunnen als onderdeel van caching.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik heb weleens gebruik gemaakt van de cache op Google van libraries maar m'n ervaring was dat ik heel vaak de pagina zag hangen op 'Loading from... google.com' net zoals ik dat weleens zie bij sites met analytics. Ik heb het dus maar weer zelf gehost toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
Michali schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 14:16:
[...]

Veel te veel tekst die specs :P
Bij specificaties kun je beter teveel dan te weinig tekst hebben. Zelfs met veel tekst implementeren niet alle browsers die standaarden hetzelfde.

Lijkt me trouwens wel leukig voor een privéproject, een library maken op basis van een specificatie zoals dat. Een HTTP library bijvoorbeeld, of anders eentje waar een lib in een of andere taal nog niet beschikbaar is. UTP ofzo, of SPDY (alhoewel dat bovenop TCP / HTTP zit), of iets in die richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb ooit een IMAP lib gemaakt voor PHP, maar strikt de IMAP specs volgen is niet handig want dan snappen verdomd weinig servers je. :+

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Bij specificaties kun je beter teveel dan te weinig tekst hebben. Zelfs met veel tekst implementeren niet alle browsers die standaarden hetzelfde.
Veel tekst betekent niet per se duidelijkheid. Je kan beter duidelijke zinnen vormen die weinig tot niets aan de interpretatie over laten. Veel tekst kan soms voor onduidelijkheid zorgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Sebazzz op 13-07-2010 15:40 ]

Pagina: 1 ... 55 ... 201 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep, niet als vraagbaak