@ JanDM, correct, is aangepast.
creator1988 schreef op maandag 12 april 2010 @ 14:31:
[...]
Er is wel degelijk een parser voor JSON in .NET, de DataContractJsonSerializer . Wordt gebruikt in WCF.
Verder ga je helemaal voorbij de voordelen van XML t.o.v. JSON. XML heeft bv. XSD's en XPath. Verder is JSON voornamelijk cool voor javascript omdat je eval('json') kan doen, en er een object uit krijgt. Dat voordeel heb je niet in bv. C#, dus waarom het in C-style talen een groter voordeel zou opleveren weet ik niet.
Binary data heeft als nadeel dat je vast zit aan je classstructure en als je daar wijzigingen in maakt kan het object niet meer de-serialized worden. De XML serializer in .NET doet het veel netter, want die is daar veel minder strict in.
Human readability voordelen voor JSON? Mwah.
code:
1
2
3
| <Person>
<Name>creator1988</Name>
</Person> |
is niet veel onduidelijker dan:
code:
1
2
3
| {
"person": { "name": "creator1988" }
} |
Sterker nog, door alle curly braces, "'s en dubbele punten raak je veel sneller het overzicht kwijt, wat bij XML veel laster is. Voor XML ook betere editors, en XSD validation om het helemaal af te maken.
Zeker een array is somewhat een hell in JSON qua readability:
code:
1
| { "persons": [ { "name": "creator1988" }, { "name": "NMe" } ] } |
Bedankt voor die tip over de Json serializer, ik zal eens kijken of ik dat ook in het artikel kan verwerken maar op
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb299886.aspx stond expliciet over implementation in .net
None so far, except an initial implementation as part of ASP.NET AJAX.
Vandaar dat ik dacht dat er geen serializer was.
Wat betreft de voordelen van XML, het ging hier puur over serializen om data op te slaan, maar ik zal wel even een noot plaatsen over XPATH, het is wel een feature die erg handig is voor XML natuurlijk, maar om dezelfde reden heb ik de directe executie van JSONs ook achterwegen gelaten. Het punt over binary data vs XML is ook interessant maar wel een beetje een slippery slope, ik kan zo snel niet vinden welke veranderingen aan een class breaking zijn voor XML en welke niet.
Wat betreft leesbaarheid van JSON versus XML, dat is natuurlijk erg persoonlijk, maar zelf vind ik het fijn dat er in JSON veel meer whitespace is, ook de atribuut notatie in XML vind ik erg onoverzichtelijk. Wat betreft arrays in JSON, dat kan ook over meerdere regels waar door het gewoon leesbaar is
Edit: ik heb het artikel aangepast en je naam er even bij gezet

. Ik zal ook even een post maken op technet zodat het msdn artikel even geupdate kan worden.
[
Voor 5% gewijzigd door
roy-t op 12-04-2010 17:20
]