De Devschuur Coffee Corner Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 137 ... 201 Laatste
Acties:
  • 852.126 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-10 21:59

bomberboy

BOEM!

farlane schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 14:18:
[...]

Wederom een XML fail dus. Verassend :X
Eerder een menselijk falen als je het mij vraagt.
  • Afgesproken Interfaces horen niet zo maar te veranderen
  • Input valideer je (zeker bij xml, gewoon het relevante schema meegeven aan je parser en die doet er dan niets mee als dit niet klopt met de xml die hij krijgt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
oude *** PHP servers zonder json_encode()

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-10 14:50
Gamebuster schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 15:11:
:*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 13:03
• Afgesproken Interfaces horen niet zo maar te veranderen
And yet they do in de echte wereld. Als XML niet zo ambigu was betreffende attibutes en nodes zou het probleem niet bestaan en zou de interface op dit punt ook niet veranderd zijn.
• Input valideer je (zeker bij xml, gewoon het relevante schema meegeven aan je parser en die doet er dan niets mee als dit niet klopt met de xml die hij krijgt)
Hij deed er in dit geval ook niets mee wat weer de oorzaak van de fout was als ik het goed begrijp.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:17
Gamebuster schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 15:11:
To be fair, een simpele variant van json_encode schrijf je in vier, vijf regels en een uitgebreidere versie kun je vast wel ergens van het web plukken? ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
FragFrog schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 15:43:
[...]

To be fair, een simpele variant van json_encode schrijf je in vier, vijf regels en een uitgebreidere versie kun je vast wel ergens van het web plukken? ;)
Ja, heb idd al wat geschreven :P

Het is gewoon irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 19:27

Matis

Rubber Rocket

De nieuwe van Lonely Island is weer goed :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilly
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Matis schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 15:51:
De nieuwe van Lonely Island is weer goed :)
Jack Sparrow? Dat het over, naar mijn mening, een van de tofste filmpersonages ooit gaat, helpt in ieder geval mee. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

farlane schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 15:31:
And yet they do in de echte wereld. Als XML niet zo ambigu was betreffende attibutes en nodes zou het probleem niet bestaan en zou de interface op dit punt ook niet veranderd zijn.
Maar die xml heeft zichzelf niet veranderd. Daar heeft typisch een mens iets aan veranderd, of op zijn minst nagelaten om het te controleren.

Wat mij tot het validatie-punt brengt.
Ook al wordt die xml op een of andere manier automagisch gevalideerd, wanneer je eenmaal een uitwisselformaat gekozen hebt dient daar een schema van gemaakt/gegenereerd te worden zodat je daar een regressie-test op kan doen.
Hij deed er in dit geval ook niets mee wat weer de oorzaak van de fout was als ik het goed begrijp.
.edit: ik had net begrepen dat er wel gewoon mee verdergegaan werd, met niet zo positieve gevolgen

Ondanks dat de input niet correct was of niet aan de verwachtingn voldeed, werd er toch geprobeerd maar een verdere verwerking mee te starten met gevolg dat er nog meer fout ging.
Vandaar dat je ook daar (zeker bij een externe bron) die validatie (bijvoorbeeld aan de hand van een xml-schema) moet doen.
Indien er iets fout gaat moet je er gewoon keihard uitknallen en niet op goed geluk toch nog iets proberen te doen met mogelijks nog ergere gevolgen.

Ik zie nog altijd niet hoe dat de schuld van XML zelf is.

[ Voor 3% gewijzigd door bomberboy op 18-05-2011 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-10 15:21
Iemand TermKit al gezien? Een terminal (sort of) gebouwd op basis van NodeJS en Socket.io. De GUI is gemaakt in HTML.

Zie: http://yfrog.com/z/h0nw9p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakBoy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 22:16

TweakBoy

---

bomberboy schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 17:56:
Ik zie nog altijd niet hoe dat de schuld van XML zelf is.
idd, in je productie-applicatie valideer je toch alle xml wat je binnenkrijgt met de DTD waar je tegenaan hebt geprogrammeerd?

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 13:03
TweakBoy schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 22:46:
idd, in je productie-applicatie valideer je toch alle xml wat je binnenkrijgt met de DTD waar je tegenaan hebt geprogrammeerd?
Tuurlijk, theoretisch valideer je altijd alles. Behalve nu dan.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:20

Hoogie2004

Whohooooo

Wohoo, vandaag deployment naar onze integratiefarm, binnenkort naar test en acceptatie :)

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

alienfruit

the alien you never expected

TweakBoy schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 22:46:
Ik zoek nog steeds een automatische DTD maker. Ik krijg dus echt nooit een DTD bij de voorbeeld XML bestanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:32

BoAC

Memento mori

@bomberboy: feli :) :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik heb nu een irritant probleem met visual studio, maar ik snap maar niet wat de oorzaak precies is, en dus ook niet hoe ik het op moet lossen :(

Ik heb een Solution met daarin een stuk of 12 projecten. 1 Console applicatie, 2 WPF applicaties, 1 Wix Setup project, en voor de rest allemaal Libraries. In een van die Libraries is een WCF service gedefineerd. De console applicatie staat als Startup Project ingesteld.

Som wil ik naast de Console applicatie ook nog een instance van een van de WPF appliaties openen, en dan doe ik dus op het project "ContextMenu->Debug->Start new instance". Maar soms is visual studio opeens de weg kwijt en start hij niet meer het project op wat ik wil, maar probeert hij de Library met de WCF service op te starten, wat natuurlijk niet lukt, want in die library zit geen informatie over hoe hij gehost moet worden. Maar op dat moment krijg ik met geen mogelijkheid meer andere projecten opgestart. Pas na het opnieuw opstarten van VS.NET gaat het weer goed. Ook als ik dan het Startup project probeer te veranderen, veranderd hij die altijd in de Library met de WCF service, en kan ik hem ook niet meer terug zetten op de console applicatie.

:'(

edit:
Het context menu van mijn solution explorer lijkt gewoon soms borked te zijn. Ik kan op dat moment ook geen properties van een project meer opvragen, maar als ik dat eenmaal via alt-enter doe, dan werkt het allemaal weer :?

[ Voor 8% gewijzigd door Woy op 19-05-2011 09:58 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
alienfruit schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 08:36:
[...]

Ik zoek nog steeds een automatische DTD maker. Ik krijg dus echt nooit een DTD bij de voorbeeld XML bestanden...
Als het niet bestaat, is het wellicht zaak om daar wat tijd in te investeren? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

alienfruit schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 08:36:
[...]

uuuh zoiets?
http://saxon.sourceforge.net/dtdgen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
.oisyn schreef op maandag 16 mei 2011 @ 17:16:
Leuk, mag je lekker alle nodes gaan scannen als je naar een substring zoekt. Je wilt een suffix tree, geen trie. Mijn database was 300MB.

Uit het journal haal je trouwens niet alle bestaande files, alleen de changes.
Om hier nog even op terug te komen; ik heb gisteren en eergisteren een simpele tool gemaakt die de files uit je MFT haalt en in een listview dumpt. Het parsen van mijn complete HDD kost ongeveer ~3 seconden voor 280.000 files, het geheel neemt ongeveer 90MB RAM in beslag en de hele lijst (ongesorteerde dictionary) met regular expressions doorzoeken is snel genoeg om iedere key-press te doen.

De regualar expressions zijn overigens niet in alle gevallen snel genoeg (zeker niet in searches op ^.*\.exe$ bijvoorbeeld) maar goed die zijn op andere manier snel genoeg te krijgen en dat is iets voor later deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Gewoon vs 2010 sp1, dus redelijk recent ;)

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Woy schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 10:31:
[...]

Gewoon vs 2010 sp1, dus redelijk recent ;)
VS.NET is ook wel bekend als Visual Studio 2003. Zie ook hier: MSDN: Development Tools and Languages

[ Voor 22% gewijzigd door HuHu op 19-05-2011 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterSelie
Ben je lekker thuis aan het werk, mag je toch op komen draven door ziekte van een collega.. :O

Och, gelukkig is de koffie op kantoor beter dan thuis..

[ Voor 28% gewijzigd door PeterSelie op 19-05-2011 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

farlane schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 23:50:
[...]
Tuurlijk, theoretisch valideer je altijd alles. Behalve nu dan.
De reden waarom ik hier wat weerwerk gaf (en blijf geven) is niet dat je altijd alles perfect moet valideren. Uiteraard is dat wel een streefdoel, maar ik ga ook niet hypocriet beweren dat ik het altijd doe :)

Belangrijke nuance is wel dat jij in je eerste reply de indruk geeft (misschien verkeerd begrepen) dat het de schuld van XML is. Terwijl de technologie daar net geen schuld aan heeft, maar wel de gebruikers/devvers. (via dtd's en xsd's enz kan je perfect alles controleren bovendien)
Hier staan ook nog wat suggesties om een xsd te genereren:
http://stackoverflow.com/...-an-xml-instance-document

Uiteraard zijn al die tools ook niet perfect, maar zeker bruikbaar.

@BoAC: bedankt (vanaf nu op bus 3... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

SoaDmaggot schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 10:39:
Och, gelukkig is de koffie op kantoor beter dan thuis..
Je zou bijna voor je plezier naar het werk gaan :? Mallerd... ;)

Wanneer de koffie op mijn werk beter zou smaken dan thuis kocht ik direct een nieuw automaat thuis, want dat kan nooit de bedoeling zijn. Daarnaast smaakt hij thuis sowieso beter omdat je daar lekker "thuis bent". :P

Helaas zit thuiswerken er voor mij de komende tijd niet in... Moet echt op klantlocatie zitten (anders is de server niet/zeer lastig te bereiken). Blegh 5 dagen 2x 125 km rijden is niet leuk :( Als het project dan nog leuk was, maar dat is ook niet zo :-(
Ads door Google
Pampers getest door Kassa
Het draagcomfort van Pampers luiers wordt alom geprezen! Kijk waarom
WTF :?

[ Voor 9% gewijzigd door .Gertjan. op 19-05-2011 10:54 ]

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterSelie
.Gertjan. schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 10:49:
[...]

Je zou bijna voor je plezier naar het werk gaan :? Mallerd... ;)

Wanneer de koffie op mijn werk beter zou smaken dan thuis kocht ik direct een nieuw automaat thuis, want dat kan nooit de bedoeling zijn. Daarnaast smaakt hij thuis sowieso beter omdat je daar lekker "thuis bent". :P
Ik heb een aardige sloot plezier in m'n werk, geen zorgen. Maar als je daar lekker in je ochtendkleding en een bak koffie achter de computer kruipt is het toch wel balen dat je onderweg moet en je moet gaan haasten :j
Daarbij ga ik mijn ouders geen nieuw koffiezet-apparaat financieren, dat komt in Januari wel als ik mijn eigen huisje in mag :Y
Helaas zit thuiswerken er voor mij de komende tijd niet in... Moet echt op klantlocatie zitten (anders is de server niet/zeer lastig te bereiken). Blegh 5 dagen 2x 125 km rijden is niet leuk :( Als het project dan nog leuk was, maar dat is ook niet zo :-(
2x 125km rijden? Ik zou me toch hard achter de bereikbaarheid van die server aanzitten.. Des noods regel je iets in de richting van een VPN, of staat de server in het klantennetwerk dat volledig dicht is getimmerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
HuHu schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 10:38:
[...]

VS.NET is ook wel bekend als Visual Studio 2003. Zie ook hier: MSDN: Development Tools and Languages
Ik weet het, maar ik ben het eigenlijk altijd VS.NET blijven noemen na de 2003 versie. Ik weet dat het niet klopt, maar het is lastig af te leren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

SoaDmaggot schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 10:56:
[...]

2x 125km rijden? Ik zou me toch hard achter de bereikbaarheid van die server aanzitten.. Des noods regel je iets in de richting van een VPN, of staat de server in het klantennetwerk dat volledig dicht is getimmerd?
Het is een developmentserver die los van het netwerk staat. Hij is wel benaderbaar, maar op een zeer omslachtige en trage manier:

1. Via de Vodafoon stick die erin zit (we hadden connectivity nodig, maar mochten niet op het netwerk), dit is bizar traag... Kunt daarnaast niet rechtstreeks op die stick verbinden (Vodafoon heeft hun netwerk afgeschermd) dus moet het via Hamachi :)
of
2. Thuis op Citrix inloggen, fat-client overnemen via RDP (zitten er een paar in het netwerk), via de fat-client verbinden naar een router die aan de server hangt (waarmee wij als ontwikkelaars verbinden met de server) RDP naar de server.

In geval van nood kan ik erbij, maar echt praktisch is het niet (geregeld raken copy-paste commando's zoek enzo). Daarnaast is contact met de collega's wel handig in dit project. Zijn maatwerk van een andere partij aan het aanpassen aan een nieuwe situatie, maar de kwaliteit van hun code is ronduit slecht (dat maakt het frustrerend). De vorige ontwikkelaars hoeven hun code niet meer te obfuscaten met een toolt, dat is ze zelf al gelukt :'( Werk als enige ontwikkelaar aan het project, maar functioneel moet ik geregeld even sparren met collega's (hoe werken bepaalde zaken nu en waarom werkt het zo).

Hiervoor had ik een projectje wat ik lekker vanuit huis kon doen, scheelde 2x 1,5 uur reistijd en kon lekker ongeschoren met een bak koffie direct achter de PC schuiven (ontbijten in de baas zijn tijd :P ). Om 6:00 beginnen en om 14:00 klapte ik mijn laptop dicht, HEERLIJK!.

Normaal zit ik maar 4 dagen bij deze klant en had ik 1 "rustdag" om thuis te werken voor een andere klant, maar nu is het project uitgebreid en is het 5 dagen. Die 2x 125km went wel hoor (hoort bij een consulting baan), doe het al dik een jaar en als je maar vroeg genoeg begint is er doorheen te komen. Daarnaast schrijft je leasebak lekker snel af, kan je sneller een nieuwe uitzoeken :P

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterSelie
Al met al dus aardig goede beredenering om toch lekker op locatie te werken voor huidige project, misschien ben ik ook maar verwend met een 100/100Mb verbinding naar het werk. Voor nu is een kantoorbaan alleszinds prima, ik wil in de toekomst echter ook eens gaan kijken naar outsourcement of iets in die strekking, toch wat meer variatie in je werkomgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

SoaDmaggot schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 11:12:
[...]

Al met al dus aardig goede beredenering om toch lekker op locatie te werken voor huidige project, misschien ben ik ook maar verwend met een 100/100Mb verbinding naar het werk. Voor nu is een kantoorbaan alleszinds prima, ik wil in de toekomst echter ook eens gaan kijken naar outsourcement of iets in die strekking, toch wat meer variatie in je werkomgeving.
Was ook mijn reden om de consultancy in te gaan, maar moet zeggen veel variatie heb ik nog niet gehad.

Bij mijn vorige werkgever (met het mooie blauwe logo) ben ik weggegaan omdat ik al 1,5 jaar op het zelfde project hing. Project was klaar, maar mocht nog niet live, tja daar zit je dan. Klant had genoeg geld om me te houden (en werd bang gemaakt met het verhaal dat als ze niet verlengden ik een andere opdracht kreeg) dus zat ik daar maanden lang duimen te draaien. Heb nog nooit zo veel channel 9 gekeken :P

Mijn huidige werkgever heeft me ook al dik 1 jaar op dezelfde klant zitten, en heeft pas weer verlengd. Op zich fijn, kan wel wat leren van die klant, maar aan de andere kant is dat juist net niet wat ik zocht in de consultancy. Gelukkig heeft mijn manager ook door dat afwisseling goed is en zoekt geregeld voor een x aantal dagen per week een ander project ernaast. Dat is dan weer het voordeel van een kleinere werkgever waar je meer dan een nummer bent.

Overigens laat "lekker" maar weg uit het deel "om toch lekker op locatie te werken", het project wat ik daar nu doe wordt omgeven door ellende. Dus echt lekker werkt het niet :-(, loop hier geregeld te flippen over het maatwerk of de aanpak van het project :P gelukkig is de klant wel wat gewend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterSelie
.Gertjan. schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 11:18:
[...]
Overigens laat "lekker" maar weg uit het deel "om toch lekker op locatie te werken", het project wat ik daar nu doe wordt omgeven door ellende. Dus echt lekker werkt het niet :-(, loop hier geregeld te flippen over het maatwerk of de aanpak van het project :P gelukkig is de klant wel wat gewend :)
Tjah, ik ben momenteel fulltime bezig met een project (de bekende telcoboer met Ruben van der Meer als reclamestem) dat we begin dit jaar van een andere partij hebben overgenomen. Ook daar lijkt code obfuscatie meer een gewoonte dan uitzondering. Op zich een leuke uitdaging om tijdens je werkzaamheden het e.e.a. aan code te redesign mee te nemen, zij het niet dat je uren en uren extra kwijt bent die je moeilijk aan de klant kan verantwoorden, want 'het werkte toch?' :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:03
Ik ben aan het uitzoeken welke report het beste is voor onze ASP.NET website, ik heb tot nu toe de volgende 4 gevonden: Telerik Reporting, Crystal Reports, ActiveReports, XtraReports. Heeft iemand een vergelijkingstabel bij de hand?

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coca-Cola
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:29
PrisonerOfPain schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 10:29:
[...]

Om hier nog even op terug te komen; ik heb gisteren en eergisteren een simpele tool gemaakt die de files uit je MFT haalt en in een listview dumpt. Het parsen van mijn complete HDD kost ongeveer ~3 seconden voor 280.000 files, het geheel neemt ongeveer 90MB RAM in beslag en de hele lijst (ongesorteerde dictionary) met regular expressions doorzoeken is snel genoeg om iedere key-press te doen.

De regualar expressions zijn overigens niet in alle gevallen snel genoeg (zeker niet in searches op ^.*\.exe$ bijvoorbeeld) maar goed die zijn op andere manier snel genoeg te krijgen en dat is iets voor later deze week.
Nice :) Waarin heb je dat geschreven? Ik heb er een tijdje geleden wel eens naar gekeken, maar kon er in C# weinig mee doen en in c++ was het nog een heel gepuzzel (en daar ben ik nog niet aan begonnen)
Heb je zin om je code te delen (het MFT lezen dan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Coca-Cola schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 12:02:
[...]

Nice :) Waarin heb je dat geschreven? Ik heb er een tijdje geleden wel eens naar gekeken, maar kon er in C# weinig mee doen en in c++ was het nog een heel gepuzzel (en daar ben ik nog niet aan begonnen)
Heb je zin om je code te delen (het MFT lezen dan)?
Tooltje is een simpele C# app en met de performance die 't nu trekt hoeft dat wat mij betreft voorlopig ook niet te veranderen. Code komt uiteindelijk wel ergens online, daarvoor kun je het beste mijn google code pagina, of in dit geval het Tools topic in de gaten houden.

[ Voor 15% gewijzigd door PrisonerOfPain op 19-05-2011 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:31

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

PrisonerOfPain schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 10:29:
[...]

Om hier nog even op terug te komen; ik heb gisteren en eergisteren een simpele tool gemaakt die de files uit je MFT haalt en in een listview dumpt. Het parsen van mijn complete HDD kost ongeveer ~3 seconden voor 280.000 files
File cache galore. De eerste keer duurt het echt geen 3 seconden, maar een stuk langer.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
.oisyn schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 12:20:
[...]

File cache galore. De eerste keer duurt het echt geen 3 seconden, maar een stuk langer.
Blijkt nog te kloppen ook, ondanks dat ik de volume handles open met FILE_FLAG_NO_BUFFERING. Valt op zich niet zo heel veel aan te doen behalve het ding compressed opslaan voor volgende runs en dan nog zit je met de initiele hit.

[ Voor 4% gewijzigd door PrisonerOfPain op 19-05-2011 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Eerstvolgende run de boel uit je cache vissen terwijl een background thread de cache update. ;)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coca-Cola
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:29
PrisonerOfPain schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 12:09:
[...]

Tooltje is een simpele C# app en met de performance die 't nu trekt hoeft dat wat mij betreft voorlopig ook niet te veranderen. Code komt uiteindelijk wel ergens online, daarvoor kun je het beste mijn google code pagina, of in dit geval het Tools topic in de gaten houden.
Je link doet 't niet ;) en ik ben nu toch wel even benieuwd!

[ Voor 3% gewijzigd door Coca-Cola op 19-05-2011 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Alex) schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 13:22:
Eerstvolgende run de boel uit je cache vissen terwijl een background thread de cache update. ;)
Precies, dan heb je enkel de aller eerste run nog een hit, maar dan moet je er wel voor zorgen dat je cache sneller van disk te lezen is dan de MFT. Kortom, je moet de MFT zelf ergens compressed opslaan en daarna bijwerken.
Coca-Cola schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 13:23:
[...]

Je link doet 't niet ;) en ik ben nu toch wel even benieuwd!
Beetje schraal dat je dan geen publieke "kijk wat deze user heeft gemaakt" pagina blijkt te hebben. Nou ja, dan word het het Tools topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-10 13:13

defcon84

Multipass?

http://www.jetbrains.com/decompiler/
Early builds available :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ik dacht dat decompilers als not-done werden beschouwd ivm reverse engineering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Matis schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 16:37:
[...]

Reflector is ook niets meer of minder als een decompiler. Vaak handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Hoogie2004 schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 16:38:
Reflector is ook niets meer of minder als een decompiler. Vaak handig :)
Dat neemt niet weg dat mijn vraag/stelling blijft staan ;)

Daarnaast zie ik (nog) niet echt het nut van een decompiler.

[ Voor 11% gewijzigd door Matis op 19-05-2011 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Het nut van een decompiler/reflectoring tool is kijken hoe een 3rd party-systeem in elkaar zit om zo de werking wat beter te begrijpen, zeker als het niet volledig gedocumenteerd is. Zeker door Microsoft.SharePoint.dll door reflector te halen kun je heel wat nuttige dingen te weten komen.

Bijvoorbeeld dat de Items-property van SPList niets anders doet dan iets als dit:
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
public SPListItemCollection Items
{
    get
    {
        var query = new SPQuery();
        return GetItems(query);
    }
}

Wat er ook in resulteert dat als je direct over de .Items foreacht er iedere keer een nieuwe SPQuery wordt afgetrapt. Ook loop je het risico op een "Collection was modified, enumeration may not continue"-exception.

En vandaar dat decompilation-tools wel eens handig kunnen zijn. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Alex) op 19-05-2011 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

Matis schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 16:42:
[...]

Dat neemt niet weg dat mijn vraag/stelling blijft staan ;)

Daarnaast zie ik (nog) niet echt het nut van een decompiler.
nou ik vind ze ooit wel leuk om te zien hoe iets in elkaar zit, en wie wat inherit enz.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik heb al veel dingen op het werk gewoon rap even gedecompiled ipv de sources te downloaden / uitleg te vragen. Het gaat zoveel sneller :)

Maar die van JetBrains is retetraag en kan slecht overweg met Func's en dergelijke. Wel zeer leuke featureset.

JustDecompile van Telerik is sneller, maar minder (lees: geen) opties. En hij kan helemaal niet overweg met de async functie in C# 5.0 (wat gek is, aangezien deze volledig wordt weggecompileerd (de resulterende code = C# 4.0)).

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
* Avalaxy is weer present in de devschuur. Where's the beer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-10 16:55
Matis schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 16:37:
[...]

Soms moet het juist verplicht ivm gebrekkige documentatie, :/. Ik bedoel, closed source is wel best enzo, maar lever op z'n minst dan documentatie die precies aangeeft wat je code doet. En als je documentatie dan al zo precies is, kun je net zo goed je code inzichtelijk maken, :+.

Uitgezonderd van bedrijfskritische / beschermde algoritmen zie ik sowieso niet echt in waarom code closed source zou zijn, aangezien copyrightwetgeving en dergelijke het afdoende beschermt (zou je denken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Snake schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 18:54:
JustDecompile van Telerik is sneller, maar minder (lees: geen) opties.
JustDecompile gooit op mijn Win2003-bak een flinke stacktrace en kapt er dan mee. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Alex) schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 20:58:
[...]

JustDecompile gooit op mijn Win2003-bak een flinke stacktrace en kapt er dan mee. ;(
Even door de decompiler heen halen om te kijken wat er mis is :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devilly
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
PrisonerOfPain schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 21:33:
[...]

Even door de decompiler heen halen om te kijken wat er mis is :Y)
Zelfreflectie! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Helaas is alles van die tool zelf geobfuscate :/
Reflector daarentegen niet en werkt imho veel prettiger :Y)

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ah, duidelijk. Ik snap nu het nut (dan wel noodzaak) van decompilen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 00:06

ZaZ

Tweakers abonnee

Hmm, er gaan geruchten dat Microsoft volgende maand VB6 opensource maakt op Codeplex.
Kan nog best interessant worden vind ik. De meeste hier zullen het niet boeien waarschijnlijk.
Toch is het een sterke tool als er wat aan die paar grote tekortkomingen wordt gedaan.

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Snake schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 18:54:
JustDecompile van Telerik is sneller, maar minder (lees: geen) opties. En hij kan helemaal niet overweg met de async functie in C# 5.0 (wat gek is, aangezien deze volledig wordt weggecompileerd (de resulterende code = C# 4.0)).
Wait, C# 5? Heb ik iets gemist? Het async verhaal zat toch al in 4.0? Sowieso gebeuren er wel meer "rare" dingen in de compiler, sommige code constructies decompilen niet altijd naar het origineel, maar naar code die dus door de compiler "vertaald" is. Levert soms erg bizarre dingen op :P

De-compilers zijn leuk om wat rond te snuffelen of om rare compiler bugs te tracen. Zo veranderde de compiler van VB.NET in mijn code ooit een Nullable(of Int) naar een normale int waarbij er geen Nothing, maar een 0 terugkwam. De compiler had de return waarde van een tenary if omgebogen naar non-nullables. Nou dan zoek je je dus echt wel de pleuris... Zag steeds 0 terugkomen (ook in de debugger) terwijl er echt een nothing moest terugkomen.

Ook heb ik ooit in een grijsverleden in een ge-offshored project een issue weten op te lossen. Ontwikkelteam aan de andere kant van Europa zei dat de fout niet kon (was erg zeldzaam) en dat ze overal netjes een null en length check deden. Ik even lekker speuren en vond binnen 5 minuten de code waar mogelijk de fout vandaan kwam (waar geen null/length check zat). Gasten maanden bezig te debuggen, ik met een decompiler 5 minuten :D 8)

Edit: Ow ja, KOFFFIEEEEE!!! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:16

Haan

dotnetter

Ik heb met Reflector ook wel eens de werking van een commandline tooltje achterhaald, er was niet heel goed beschreven welke parameters je mee moest / kon geven, dus dan kijk je maar in de source hoe de input parameters verwerkt worden :P

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Laatst online: 21:19

RayNbow

Kirika <3

.Gertjan. schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 07:53:
[...]

Wait, C# 5? Heb ik iets gemist? Het async verhaal zat toch al in 4.0?
Async CTP bevat features die in C# 5 komen. Het introduceert de async en await keywords.

Edit: zie vooral deze PDC10 talk, The Future of C# and Visual Basic.
Edit 2: werkende link voor de video van de talk.

[ Voor 33% gewijzigd door RayNbow op 20-05-2011 10:36 ]

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

koffieee!!!!

en die talk is broken :/
zelfs de download links doen het niet..

'await' komt ook in de volgende versie eh? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

SharePoint 2010, the User Profile Service story continues.... (wat is dat ding soms een drama)

Koffieeee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Laatst online: 21:19

RayNbow

Kirika <3

defcon84 schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:41:
en die talk is broken :/
zelfs de download links doen het niet..
Heb een werkende videolink toegevoegd aan m'n post. De slides link werkt btw wel.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otherside1982
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:15
Daarnet even een stil huil momentje meegemaakt. Ik werk als consultant bij een klant in een redelijke grote ruimte waar ook andere consultants van andere bedrijven zitten.

Ik vang enkele dingen op tussen een consultant en iemand van de klant:
Klant: "Dat draait toch allemaal als service?"
Consultant: "Ah, maar ik heb hier enkele kleine batch-files die alles opstarten"
Klant: "Maar het is een server, er is niet altijd iemand ingelogd en bij het herstarten van de server moeten die services automatisch starten!"
Consultant (na nog wat tegenwerpingen): "Ok, ik zal dat wel nog moeten nakijken of het als service kan draaien"

Vijf minuten later hoor ik over welke services ze bezig zijn: Tomcat! WTF, die consultant komt een installatie doen op een server van de klant en weet nog niet eens of een grote bekende server-software als Tomcat als een service kan draaien op Windows? ;(

[ Voor 0% gewijzigd door Otherside1982 op 20-05-2011 10:48 . Reden: typvaudje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:30

defiant

Moderator General Chat
En nu gaat hij zeker op serverfault.com uitzoeken hoe hij batch file(s) kan runnen als een service :)

Maar goed, de professionaliteit is soms ver te zoeken in de IT wereld, maar zolang de klanten het blijven accepteren veranderd er natuurlijk niet zoveel.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Er zit een konijntje in m'n koffie :P
Coffee Bunny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

en dan verdient ie wss ook nog een enorme hoop geld op een dag |:(
Haan schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 11:03:
Er zit een konijntje in m'n koffie :P
[afbeelding]
Geen compassie! gewoon opdrinken!
had ie er maar niet moeten gaan zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:31

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik had net met een collega een discussie of "the quick brown fox..." altijd al in de windows font viewer gezeten heeft, en hij beweerde dat dat iig in Win95 niet zo was. Dus net maar even win95 geïnstalleerd in vmware vanaf 15 virtuele floppies :P

Ik had gelijk :Y)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davio
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-01 16:46
.oisyn schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 16:45:
Ik had net met een collega een discussie of "the quick brown fox..." altijd al in de windows font viewer gezeten heeft, en hij beweerde dat dat iig in Win95 niet zo was. Dus net maar even win95 geïnstalleerd in vmware vanaf 15 virtuele floppies :P

Ik had gelijk :Y)
Op naar 3.11!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Otherside1982 schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 10:48:
Daarnet even een stil huil momentje meegemaakt. Ik werk als consultant bij een klant in een redelijke grote ruimte waar ook andere consultants van andere bedrijven zitten.

Ik vang enkele dingen op tussen een consultant en iemand van de klant:
Klant: "Dat draait toch allemaal als service?"
Consultant: "Ah, maar ik heb hier enkele kleine batch-files die alles opstarten"
Klant: "Maar het is een server, er is niet altijd iemand ingelogd en bij het herstarten van de server moeten die services automatisch starten!"
Consultant (na nog wat tegenwerpingen): "Ok, ik zal dat wel nog moeten nakijken of het als service kan draaien"

Vijf minuten later hoor ik over welke services ze bezig zijn: Tomcat! WTF, die consultant komt een installatie doen op een server van de klant en weet nog niet eens of een grote bekende server-software als Tomcat als een service kan draaien op Windows? ;(
Scheduled task draaien als een bepaalde gebruiker, done :+

Problem, sys. admin? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
Ik zou gewoon keihard toegeven dat ik geen verstand van Tomcat heb, :+. En vervolgens een goed boek kopen en mezelf een week opsluiten, indien toegestaan.

Eerlijkheid en nederigheid ('ik weet niet hoe je Tomcat als service moet installeren') zijn goede eigenschappen. Toegeven dat je iets niet weet is een eerste stap in leren, ;p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
YopY schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 19:47:
[...]
dat je iets nog niet weet is een eerste stap in leren, ;p.
fixed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Pfff hoe omslachtig het af en toe is in .Net om dingen te doen die met de win32 api simpel waren. Voorbeeld; de icons opvragen die met bepaalde files geassocieerd zijn en zie in een imagelist stoppen.

Normaal, onder win32, kun je gewoon een HIMAGELIST krijgen van SHGetFileInfo en die vervolgens aan je listview assignen. Blijkbaar is het niet mogelijk om een ImageList van een HIMAGELIST te constructen (goh, waarom zou dat handig zijn?) of uberhaupt de system cached imagelist op te vragen. Kortom, nu moet ik handmatig alle icons in een ImageList gaan stoppen. Lekker handig.

[ Voor 7% gewijzigd door PrisonerOfPain op 21-05-2011 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Laatst online: 12:36

Sebazzz

3dp

PrisonerOfPain schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 00:01:
Kortom, nu moet ik handmatig alle icons in een ImageList gaan stoppen. Lekker handig.
Ik schrijf daar programma's voor :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Sebazzz schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 00:12:
[...]

Ik schrijf daar programma's voor :)
:D Ze zijn alleen niet vooruit te branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Jag, alle professionele codekloppers hebben vrij en deze studerende codeklopper moet assembly decoderen :( . Alle optimalisaties aan, om de code te beperken :+.

Toevallig iemand bekend met deze optimalisatie? In plaats van IDIVL krijg ik IMULL wanneer modulo en delen door berekend moeten worden:
S:
1
2
3
    movl    $1717986919, %edx          ; ?????
    movl    %ecx, %eax                 ; plaats positieve value in EAX
    imull   %edx                       ; ? wat gebeurt er nu?

ik had gewoon dit verwacht:
S:
1
2
    idivl   $10                       ; deel value/10 en sla op in EAX

Stomme assembly ook |:( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is ECX * 0x66666667 mod 0x100000000. Nog geen idee hoe het precies werkt.

-edit- Dat getal is de inverse van tien. 0xA * 0x66666667 is ongeveer gelijk aan 1 (modulo 0x100000000), dus X / 0xA is ongeveer gelijk aan X * 0x66666667.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2011 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Dat zou best kunnen kloppen, want ik kom daaronder een bitshift van 31 tegen. Maar ik kan nergens vinden hoe dit werkt/ tot stand komt.

edit: Hmm even kijken hoe ik dat in het commentaar verwerkt :+

[ Voor 19% gewijzigd door Aloys op 21-05-2011 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is de multiplicatieve inverse van 0xA in de moduloring van 2^32. Of hoe je het ook noemt.

-edit- okay, 10 heeft geen multiplicatieve inverse in die ring, want het is een even getal, maar het komt verdomde dicht in de buurt: 1717986919 * 10 = 6 (mod 2^32)

[ Voor 178% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2011 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Het is chinees! ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Aloys schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 17:24:
Jag, alle professionele codekloppers hebben vrij en deze studerende codeklopper moet assembly decoderen :( . Alle optimalisaties aan, om de code te beperken :+.

Toevallig iemand bekend met deze optimalisatie? In plaats van IDIVL krijg ik IMULL wanneer modulo en delen door berekend moeten worden:
S:
1
2
3
    movl    $1717986919, %edx          ; ?????
    imull   %edx                       ; ? wat gebeurt er nu?

ik had gewoon dit verwacht:
S:
1
2
    idivl   $10                       ; deel value/10 en sla op in EAX

Stomme assembly ook |:( .
Mja valt te verwachten, IDIVL is zo'n beetje de traagste instructie in de IA-32 IL. Verder is het waarschijnlijk gewoon een fixed-point equivelent van vermenigvuldigen met 1/10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aloys schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 17:35:
edit: Hmm even kijken hoe ik dat in het commentaar verwerkt :+
"Deel door tien". Dat is duidelijk genoeg.

-edit- derp, vermenigvuldigen met 3/5 gegeven dat het getal deelbaar is door 5.

-edit2- derpaderp, zie http://www.agner.org/optimize/optimizing_assembly.pdf pagina 139

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2011 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingstje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-01-2024
Zucht. Webapplicatietje gemaakt waarin o.a. gegevens moesten worden opgehaald uit een LDAP. Uit stresstests met ab bleek die opzoeking iets te zwaar te zijn - ging al over z'n nek met 10 concurrent connections en 50 requests. Dan maar die LDAP-opzoeking asynchroon laten doen (worker opzetten, queueing via MemcacheQ etc.), om daarna te zien dat de opzoeking plots toch niet zo duur lijkt te zijn, en het dus wel perfect in de webrequest zelf kan worden afgehandeld.. Wellicht tijdens de eerste stresstest dus gewoon een tijdelijk performanceprobleempje bij de LDAP-server of wat overbelasting van onze server.

Achja, ondertussen wat kunnen spelen met memcacheQ :)

If you can't beat them, try harder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik laat de response op een user request nooit afhangen van een andere service dan de db, lokaal filesystem of lokale cache. Iedere service laat je een keer in de steek.

[ Voor 15% gewijzigd door -DarkShadow- op 22-05-2011 17:33 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
Wellicht tijdens de eerste stresstest dus gewoon een tijdelijk performanceprobleempje bij de LDAP-server of wat overbelasting van onze server.
En daarom doe je stresstests (en integratietests, etc) op losstaande systemen, in dit geval zou je een test-ldap opzetten. Ook zou ik die ldap server onafhankelijk van je applicatie gaan testen - het zijn onafhankelijke systemen, met onafhankelijke maxima qua belasting.

Op basis van de piekbelasting op je LDAP-server en de gemiddelde belasting die er door andere systemen op gezet wordt kun je berekenen hoeveel requests je eigen applicatie mag doen op de LDAP-server, en dat cijfer kun je weer verwerken in je tests. Of dat geeft aan dat je LDAP-server het niet meer kan trekken en je een upgrade nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingstje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-01-2024
-DarkShadow- schreef op zondag 22 mei 2011 @ 17:32:
Ik laat de response op een user request nooit afhangen van een andere service dan de db, lokaal filesystem of lokale cache. Iedere service laat je een keer in de steek.
Ik zie niet echt in waarom je wel afhankelijk wil zij van een DB (waarmee je dan wellicht een klassieke database in de zin van Sql Server/MySQL bedoelt), maar niet van LDAP (wat ook maar een soort DB is). Behalve natuurlijk hoe minder dependencies hoe beter, maar dan is het een kwestie van prioriteiten stellen en afwegingen maken.

Hier was die live LDAP-verbinding wel gewenst, omdat we anders aan functionaliteit moeten inboeten. De bedoeling van de LDAP is dat externe gebruikers (die ik niet tegen de centrale SSO-server kan authenticaten) een barcode kunnen intikken, waarna ze aan mailtje krijgen op de daaraan gekoppelde emailaccount in de LDAP om te bevestigen dat ze zijn wie ze claimen te zijn. Door live op te zoeken in LDAP, kan ik meteen na het invoeren van de barcode de naam van de persoon die bij ons bekend staat onder die barcode weergeven, ter controle (wel enkel initialen van familienaam, privacy enzo).

Als die controle niet gebeurt, krijgt de gebruiker nooit een foutmelding als hij een onbestaande barcode invoert, en krijgt potentieel een van-niets-wetende-gebruiker een mailtje om een account te activeren... Vandaar dus liever wél live opzoeking in LDAP.

Anticlimax van de dag overigens: een kwartier voor launch gaat het centrale netwerk plat (wellicht DDOS - intern verkeer gaat doorgaans goed, maar verkeer van extern naar binnen zwaar vertraagd en aantal centrale services plat, maar ik kan niet meteen iemand bereiken centraal...). Geen SSO en webmail meer voor interne gebruikers, en helemaal geen uitgaande mail meer vanaf onze server. Ook problemen met bereikbaarheid van onze server van extern (intern geen probleem). Launch maar uitgesteld tot morgen :)
YopY schreef op zondag 22 mei 2011 @ 19:19:
[...]

En daarom doe je stresstests (en integratietests, etc) op losstaande systemen, in dit geval zou je een test-ldap opzetten. Ook zou ik die ldap server onafhankelijk van je applicatie gaan testen - het zijn onafhankelijke systemen, met onafhankelijke maxima qua belasting.

Op basis van de piekbelasting op je LDAP-server en de gemiddelde belasting die er door andere systemen op gezet wordt kun je berekenen hoeveel requests je eigen applicatie mag doen op de LDAP-server, en dat cijfer kun je weer verwerken in je tests. Of dat geeft aan dat je LDAP-server het niet meer kan trekken en je een upgrade nodig hebt.
Het gaat om een héél klein project (slechts één 'businessview', al de rest is plumbing voor registratie/login/logout), dat op héél weinig tijd klaar moest zijn ;) Maar je hebt gelijk dat ik de LDAP nog eens apart had moeten testen nadat stresstest met ab aantoonde dat er een probleem was. Een test-ldap-server opzetten zou dan weer overkill geweest zijn.

If you can't beat them, try harder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Morguhhh. Weer werken na vorige week ziek te zijn geweest :>

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Nu online

alienfruit

Ik gebruik ook LDAP for authenticatie van gebruikers. Niks mis mee. Alles laat je wel eens in de steek en het voorkomt dat je een shitload aan wachtwoorden moet veranderen op de halfjaarlijkse wachtwoord aanpasdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogie2004

Hoogie2004

Whohooooo

Rutix schreef op maandag 23 mei 2011 @ 08:54:
Morguhhh. Weer werken na vorige week ziek te zijn geweest :>
Nja, hier gewoon werken, net zoals vorige week :+
En volgende week, enz

KOFFIE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
Rustig hier vanochtend :P. Is Gertjan vrij vandaag ofzo :D?

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Ik heb in ieder geval een halve dag vrij ivm huizen bezichtigen. Nog geen uur geleden het perfecte huis bekeken, dus nu e.e.a. aan het regelen om te zorgen dat ik het ook kan gaan kopen :D Dus even duimen allemaal, er is mogelijk iemand voor ons die er net eerder bij was, zou erg jammer zijn als die het huis wegkaapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterSelie
Rutix schreef op maandag 23 mei 2011 @ 10:14:
Of hij heeft daadwerkelijk wat te doen :P

[ Voor 11% gewijzigd door PeterSelie op 23-05-2011 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook maar eens mee posten hier :P

Voor een project nu drag 'n drop implementeren met WPF en Reactive Extensions. Heb nu een observable voor een mouse drag + complete wanneer de drag is afgelopen. Best leuk speelgoed :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Maandagochtend changelists resolven en mergen. Er is niet genoeg tabak en koffie om mij hier door heen te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 10:25
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2011 @ 10:42:
Ook maar eens mee posten hier :P

Voor een project nu drag 'n drop implementeren met WPF en Reactive Extensions. Heb nu een observable voor een mouse drag + complete wanneer de drag is afgelopen. Best leuk speelgoed :D
Op DevDays had Mike Taulty een voorbeeld van Rx wat precies dit deed. Wellicht dat je er nog iets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D-Raven schreef op maandag 23 mei 2011 @ 10:45:
[...]

Op DevDays had Mike Taulty een voorbeeld van Rx wat precies dit deed. Wellicht dat je er nog iets aan hebt.
Ik ben laatst naar de devDays geweest. In de goodie bag zat een maand kaartje voor Plural Sight (online video training), waar ook een mooie reeks over Rx stond. Die heb ik al helemaal gehad. Maar bedankt, ga deze ook kijken!

Maar nu eerst koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Nu online

alienfruit

Tests run: 309, Failures: 7, Errors: 0, Ignored: 0

Neeeee en natuurlijk in de meest kritische klasse van heel het project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Rutix schreef op maandag 23 mei 2011 @ 10:14:
Helaas niet :(
Veels te moe om überhaupt iets te doen :-( Als om 5:00 je wekker gaat is het niet tof als je pas na 0:00 gaat slapen en pas om 1:00 in slaap valt :Z

Daarnaast ietsjes te druk met allerlei issues op te lossen nav een demo afgelopen vrijdag. Altijd leuk een demo moeten geven op code die nog in ontwikkeling is (en op een systeem zonder inrichting).

Maar om het goed te maken, een liefdevol kopje koffie voor iedereen :)
Afbeeldingslocatie: http://justguidooohh.files.wordpress.com/2011/03/coffee_lover.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
Haan schreef op maandag 23 mei 2011 @ 10:19:
Ik heb in ieder geval een halve dag vrij ivm huizen bezichtigen. Nog geen uur geleden het perfecte huis bekeken, dus nu e.e.a. aan het regelen om te zorgen dat ik het ook kan gaan kopen :D Dus even duimen allemaal, er is mogelijk iemand voor ons die er net eerder bij was, zou erg jammer zijn als die het huis wegkaapt.
Welke stad ben je wezen kijken?

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
.Gertjan. schreef op maandag 23 mei 2011 @ 10:55:
Daarnaast ietsjes te druk met allerlei issues op te lossen nav een demo afgelopen vrijdag. Altijd leuk een demo moeten geven op code die nog in ontwikkeling is (en op een systeem zonder inrichting).
Ik heb over 2 weken hetzelfde probleem, voor de ogen van 70.000 man :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 10:25
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2011 @ 10:46:
[...]

Ik ben laatst naar de devDays geweest. In de goodie bag zat een maand kaartje voor Plural Sight (online video training), waar ook een mooie reeks over Rx stond. Die heb ik al helemaal gehad. Maar bedankt, ga deze ook kijken!

Maar nu eerst koffie.
That reminds me, die moet ik ook nog activeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

PrisonerOfPain schreef op maandag 23 mei 2011 @ 10:57:
[...]

Ik heb over 2 weken hetzelfde probleem, voor de ogen van 70.000 man :X
70 000 :S Wow.... Wat voor presentatie moet je geven dan?
Vond 3 al meer als genoeg, zeker op code die nog niet stabiel is. Gaandeweg moest ik nog wat dingetjes recht zetten. Altijd leuk tijdens een demo: "Ow oeps, dan moet ik dit deel nog even inrichten", tik-tik-tik, "nog een keer proberen... Mooi nu werkt het" :P

Sowieso roep ik in dit project iets te vaak verbaasd "he, het werkt" (eventueel inclusief vreugdedansje), geloof me dat is niet iets dat de klant wil horen. Nou ja, dat het werkt wil hij wel horen, maar de verbaasdheid van de ontwikkelaar is iets wat hij liever niet hoort :+

Pagina: 1 ... 137 ... 201 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep, niet als vraagbaak