.Gertjan. schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 18:16:
[...]
Deed even een zoekopdracht naar LaTeX en er kwam toch wel wat NSFW spul bij de google plaatjes naar voren
Ziet er handig uit, welke tools gebruik jij daar voor? Want je hebt waarschijnlijk een editor nodig, maar aan de andere kant ook iets wat het omzet naar een "mooi" formaat zodat anderen het ook kunnen lezen.
Ik ben een Mac-gebruiker. Dus onder Windows/Linux weet ik het zo niet.
Als TeX-package heb ik zo uit mijn hoofd gezegd MacTeX (zit o.a. de editor TeXShop in).
Om de code in te kloppen gebruik ik of MacVim (met TeX plugin) of TextMate. Daarnaast is ook een geniale site (ScribTeX.com) waar je online TeX in kan maken (soort GoogleDocs, alleen dan met TeX); voordeel: het staat direct in de 'cloud', en je hebt geen TeX-package enz nodig, gebruik het vaak als ik op de computers op school zit waar ze geen TeX hebben geinstalleerd (vind ik vreemd als ICT-opleiding, vind TeX zowat verplicht daar).
Als je het document hebt in TeX (of een van de dialecten, waarvan naar mijn mening LaTeX de beste is), kan je het converteren naar DVI of PDF.
DVI is ouderwets en geen goede viewers, maar converteert snel van TeX naar DVI. Goed om even snel te kijken of het eruit ziet als je wilt.
PDF doet TeX best lang over (heb ik al wel gemerkt, schrijf veel grote documenten). Daarom echt als laatste stap doe ik het. En dan kan iedereen het gewoon kijken.
Als ik het goed heb kan je ook van TeX naar PostScript schrijven, maar die functie gebruik ik niet, dus weet niet zeker (weet ook zo niet wat PostScript is).
Ik heb via de LaTeX Wikibooks (
http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX, 310 pagina's de PDF versie; toch maar uitgeprint) het geleerd, en daarna heb ik nog 1 boek gekocht (zoek ik morgen ook ff op).
Als je nog meer vragen hebt, schop mij maar aan via DM of post het in een nieuw topic denk ik maar?
Heel veel sterkte, en geniet ervan! Het lijkt lastig, maar als je het eenmaal kent scheelt het zoveel opmaakgezeik en gevloek op Word.
[
Voor 1% gewijzigd door
Ryur op 17-03-2011 22:43
. Reden: Namen even door elkaar gehaald, laat op de avond :) ]