Dat is altijd een moeilijk verhaal. Vooral mensen met gewoon een goede ervaring haken snel af als er drempels worden opgeworpen. Vaak is er ook niet heel veel over te vertellen. Vroeger werd er ook om concretere informatie gevraagd, maar dat had als bijwerking dat er gewoon veel minder reviews geplaatst werden.PcDealer schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 14:37:
En wat betreft FlipFluitketel in "[ShR] Meldingen Shopreview - deel 5" en PcDealer in "[ShR] Meldingen Shopreview - deel 5"?
TLDR: onderbouwing van zowel positieve als negatieve punten.
Zeker bij de minder actieve winkels moest je het dan zonder, of maar met een paar reviews doen. Dus is besloten de onderbouwingseis voor positieve reviews te laten varen omdat een beetje informatie beter is dan geen informatie. Je kan alleen geen verschillende voorwaarden hanteren voor actieve of inactieve winkels, waardoor bij de actieve winkels vaak een groot aantal weinigzeggende reviews staan.
Echter, zolang het geen frauduleuze reviews zijn, is de balans beter dan als er minder reviews staan.
Bij negatieve reviews is de wil om het ei te leggen er sowieso meer. Je ziet ook dat mensen vaak specifiek naar wat negatieve reviews zoeken, en daar in wat meer detail willen weten waarom ze wel of niet moeten kiezen voor die winkel. Ook voor de winkel moet het bruikbaar zijn om zich te kunnen verbeteren. Ten slotte is er de factor dat we helaas ook daar misbruik hebben gezien tussen concurrenten. Dat is vaak moeilijker aantonen dan eigen beïnvloeding, dus is een concreter verhaal ook een drempel daartegen. Zo komen zaken als spelfouten en schrijfstijl sneller onder de aandacht.
Zoals ik het lees, is dat ook niet wat bedoeld wordt met gelijk behandelen van positieve en negatieve reviews. De definitie van 'voldoende onderbouwd' heeft simpelweg andere inhoud omdat er bij een traject met problemen en dus ook echt interactie, er veel meer te onderbouwen is. Koop ik online, betaal en volgende dag heb ik het en het werkt, dan... Is er eigenlijk ook niet heel veel meer te onderbouwen.
Wij behandelen de reviews gelijk in die zin van voldoende onderbouwing - er is verder geen sprake van dat publicatie van het ene of het ander pas plaatsvindt nadat de winkel de reviews te zien krijgt. Procesmatig is het hetzelfde.
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 28-06-2017 13:36 ]