De Shopreviews zijn nutteloos.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Niet echt een mooie titel, maar vind wel dat het aardig zo is.

Het valt mij de laatste tijd op hoe enorm veel tegen beloning reviews er zijn en die zijn natuurlijk voor het grootste deel ook positief. Ik kan op een winkel klikken waarbij de eerste 10 reviews tegen beloning reviews zijn. Leuk voor de winkels om zo hun rating lekker te boosten, maar het geeft een vertekend beeld. Opzich wel mooi dat er tegen beloning staat, maar als dat niet weg te filteren is moet je door 100 reviews gaan om een beetje een eerlijk beeld van een winkel te krijgen. Dat een winkel nu 4.5 sterren heeft zegt voor mij helaas niets meer.

Is het niet mogelijk om een filter toe te voegen waarbij tegen beloning verwijdert wordt en dus alleen min of meer echte reviews te zien zijn. Of nog liever een filter op aftersales waarbij je kan zien hoe een winkel het doet als dingen niet goed gaan. Ik denk dat wanneer tegen beloning reviews niet meegetelt zouden worden het beeld heel anders zou zijn. Als ik eerst 10 positieve tegen beloning reviews zie om dan pas één echte review tegen te komen is de Shopreview voor mij helaas toch vrijwel nutteloos. Wanneer meer dan driekwart van de strerren bepaald worden door tegen beloning reviews kan je als zaak gewoon een goede waardering kopen, en wanneer dat het geval is wat is het dan nog waard ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Uiteindelijk is alles relatief en niets de gehele waarheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Een filter kan dit oplossen.

Weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
En de ondernemers verzoeken je dan alsnog, tegen beloning, om dat filter te omzeilen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-06 08:41

Bezulba

Formerly known as Eendje

hoezo waardeloos? Max IT heeft gewoon nog steeds een beoordeling wat past bij hun performance. Dus blijkbaar werkt het ergens wel?

Hetzelfde voor de andere shops met lagere score. Er zijn weinig mensen die na een slechte ervaring een positieve review gaan plaatsen puur omdat ze dan een extraatje krijgen. Het zal hoogstens een redelijke/goede review laten veranderen in een uitmundende review

blup

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Bezulba schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:30:
hoezo waardeloos? Max IT heeft gewoon nog steeds een beoordeling wat past bij hun performance. Dus blijkbaar werkt het ergens wel?

Hetzelfde voor de andere shops met lagere score. Er zijn weinig mensen die na een slechte ervaring een positieve review gaan plaatsen puur omdat ze dan een extraatje krijgen. Het zal hoogstens een redelijke/goede review laten veranderen in een uitmundende review
Max ICT is inderdaad een heel goed voorbeeld. Op de eerste 2 pagina's is er namelijk maar 1 review tegen beloning en dan krijg je dus wel een andere score. Je bevestigt alleen maar wat ik zeg door Max ICT als voorbeeld te gebruiken.

Ik heb het dus over zaken waar 70% of meer van de reviews wel tegen beloning reviews zijn. Dat geeft een vertekend beeld omdat de score geboost word met nutteloze reviews. Deze reviews kunnen makkelijk voor 1 ster extra of zelfs meer zorgen en dat is waar het mij om gaat. Als de eerste 10 reviews tegen beloning zijn bij een shop zegt dit gewoon niets meer over de shop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:26

MsG

Forumzwerver

Mijnsinziens kan reviewen tegen een beloning juist voor balans zorgen, gezien normaliter men alleen in de pen klimt bij problemen, en je dus vaak, even algemeen gesteld niet-perse op Tweakers, óf geen reviews hebt óf negatieve reviews.

Hoe je een normaal verlopen transactie met dito score ziet als "nutteloze review" ontgaat me volledig. Je wil dus alleen de misgelopen cases horen? En hoe baseer je je aankopen dan? "Deze winkel sla ik over, want er is te weinig misgegaan om m'n mening op te kunnen baseren" zoiets?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Het gaat mij er om dat wanneer het grootste deel van de reviews tegen beloning reviews zijn dit gewoon een vertekend beeld gaat geven. Eerst 10 reviews tegen beloning tegenkomen voordat er 1 normale review te zien ga je mij niet van vertellen dat dit geen invloed heeft op de uiteindelijke score. Winkels die actief met tegen beloning reviews bezig zijn boosten hun score gewoon tegenover winkels die dit niet doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
Ik kijk nooit naar de bovenste 10 of totaal. Ik sorteer altijd op slechtste eerst. Dan krijg je een goed beeld van hoeveel negatieve reviews er zijn en waarover die gaan. De positieve reviews voegen vrijwel nooit iets toe.

Ik heb liever zoals op de meeste sites gewoon de optie op te selecteren welke reviews ik wil zien op basis van hoeveel steren ze geven.

[ Voor 23% gewijzigd door Philip Ross op 01-11-2018 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-06 17:23
Bezulba schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:30:

Kunnen we aub stoppen met Max ICT overal in te betrekken, deze heksenjacht is gewoon zielig aan het worden..

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

PilatuS schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:43:
Het gaat mij er om dat wanneer het grootste deel van de reviews tegen beloning reviews zijn dit gewoon een vertekend beeld gaat geven. Eerst 10 reviews tegen beloning tegenkomen voordat er 1 normale review te zien ga je mij niet van vertellen dat dit geen invloed heeft op de uiteindelijke score. Winkels die actief met tegen beloning reviews bezig zijn boosten hun score gewoon tegenover winkels die dit niet doet.
Waarom geeft een goedgegane transactie een 'vertekend beeld'? Kan je me dat uitleggen?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
MsG schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:27:
[...]

Waarom geeft een goedgegane transactie een 'vertekend beeld'? Kan je me dat uitleggen?
Lees de laatste zin van de post die je quote nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Maar het zijn toch gewoon legitieme ervaringen? Dat men als winkel iets probeert te doen aan het feit dat men alleen bij klagen in de pen klimt, waardoor je eerder kan stellen dat ervaringen normaal gesproken eerder negatief-vertekenend kunnen zijn, want de goedgegane verhalen hoor je vaak niet.

Lijkt me hoogstens een beloningsfilter een optie, zoals je nu volgens mij wel kan bij user reviews. Maar het inperken van je klanten laten reviewen zou ik een slechte inperking vinden.

Overigens als een shop het slecht blijft doen zal deze nog steeds veel slechte reviews oogsten, het is niet zo dat je slechte dienstverlening zo maar even 1 2 3 wegpoetst met een kortingsbonnetje bij een review.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
MsG schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:35:
Maar het zijn toch gewoon legitieme ervaringen? Dat men als winkel iets probeert te doen aan het feit dat men alleen bij klagen in de pen klimt, waardoor je eerder kan stellen dat ervaringen normaal gesproken eerder negatief-vertekenend kunnen zijn, want de goedgegane verhalen hoor je vaak niet.

Lijkt me hoogstens een beloningsfilter een optie, zoals je nu volgens mij wel kan bij user reviews. Maar het inperken van je klanten laten reviewen zou ik een slechte inperking vinden.

Overigens als een shop het slecht blijft doen zal deze nog steeds veel slechte reviews oogsten, het is niet zo dat je slechte dienstverlening zo maar even 1 2 3 wegpoetst met een kortingsbonnetje bij een review.
Waarom ik dit topic heb gemaakt is omdat ik bij sommige winkels belachelijke hoeveelheden aan tegen beloning reviews tegenkom. Bij andere winkels is dit niet het geval en omdat de tegen beloning reviews vrijwel allemaal positief zijn zit er gewoon een verschil in sterren tussen winkels die dit wel actief doen en winkels die dit niet doen. Het is een manier om de score te boosten en ik vind dat dit geen goed beeld geeft van hoe goed of slecht een winkel het echt doet.

Stel iemand plaatst een slechte review met 2 strerren. Daarna komen er 10 tegen beloning reviews met 5 sterren, dan wordt die ene review gewoon compleet weggedrukt door reviews van mensen die deze alleen plaatsen omdat ze korting of iets anders krijgen van de winkel. Zonder die tegen beloning reviews waren er misschien 3 positieve reviews geweest en geen 10. Het is voor een winkel gewoon mogelijk om een goede rating te kopen. Als ik dan op een pagina aan reviews 1 of 2 normale reviews tegenkom vind ik niet dat dit een eerlijk beeld geeft van de winkel.

Een filter is dus ook iets wat ik graag zou zien, zowel voor de tegen beloning reviews als kunnen filteren op aftersales. Vooral dat laatste is waar een winkel echt laat zien hoe ze dingen doen als het niet goed gaat. Een positieve of negatieve review wanneer een product snel aankomt of waarbij het iets langer duurt dan afgesproken zegt voor mij ook eigenlijk niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Een review is een unieke ervaring, een gemiddelde score is een middeling van vele ervaringen. Sommige ervaringen hebben raakvlakken, en anderen totaal niet.

Een ondernemer kan je belonen en belazeren op vele mogelijkheden. En een ondernemer heeft te maken met een breed scala aan (potentiele) klanten.

Het is dus aan de lezer, van deze reviews, om zelf een inschatting te maken van de ondernemer aan de hand van alle reviews. En zelf daar zijn conclusies uit te trekken.

Een review uit beloning zal nooit beslaan uit geheel positief zijn wanneer de reviewer belazerd is door de ondernemer. Hij kan het uiteraard wel aandikken door de scores hoger in te zetten.

ps. Het is ook een algemeen bekend feit dat (niet door ondernemer geïnitieerde) reviews vaker negatief zijn dan positief zijn. In die zin is het wel fijn dat mensen getriggerd worden om na aankoop een review te plaatsen.

Ik heb zelf onlangs een auto gekocht, en in de onderhandelingen overeengekomen dat ik een zgn. 5 sterren review plaats.
Achteraf gezien had ik pech bij de aankoop, en is dit na wat nodige woordenwisseling toch goed afgehandeld.
Dit ga ik nog wel aanpassen/aanvullen op mijn review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@PilatuS een shop review komt voort uit ervaring. wanneer je tevreden bent, en de shop vraagt je een review hier te schrijven, wat is daar mis mee ?

jij hebt het over fake review waarschijnlijk, daar lees je zo doorheen. net als een review van medewerker wat je overal wel terug ziet.

[ Voor 30% gewijzigd door Hackus op 01-11-2018 16:00 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
HyperTrophy schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:54:
Het is dus aan de lezer, van deze reviews, om zelf een inschatting te maken van de ondernemer aan de hand van alle reviews. En zelf daar zijn conclusies uit te trekken.
En daar kunnen filters dus heel goed bij helpen. Als ik op 2 pagina's aan reviews maar 2 niet tegen beloning reviews tegenkom is dat niet erg handig om goed beeld te vormen. Juist aftersales reviews, zowel positief als negatief vind ik een goed beeld geven van een zaak.
Hackus schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:57:
@PilatuS een shop review komt voort uit ervaring. wanneer je tevreden bent, en de shop vraagt je een review hier te schrijven, wat is daar mis mee ?
Ik denk dat ik inmiddels dit aardig goed heb uitgelegt in meerdere posts. Ik ga niet weer hetzelfde herhalen wat ik al meerdere keren herhaalt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:36

dragonhaertt

@_'.'

Zolang shops geen hogere beloningen geven voor hogere beoordelingen zie ik niet echt een probleem. Is dat uberhaupt toegestaan? Ik heb genoeg "beloning" reviews gezien die een lage score hadden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
dragonhaertt schreef op donderdag 1 november 2018 @ 16:00:
Zolang shops geen hogere beloningen geven voor hogere beoordelingen zie ik niet echt een probleem. Is dat uberhaupt toegestaan? Ik heb genoeg "beloning" reviews gezien die een lage score hadden.
Het grootste deel van deze reviews zijn echter wel volledig positief. Dit ook omdat mensen juist bij zo'n review eerder de neiging hebben hier een positieve review van te maken. Het klopt inderdaad dat sommige van deze reviews niet positief zijn, maar in de prakijk is dat maar een heel klein deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:36

dragonhaertt

@_'.'

En als een shop een extra beloning geeft in ruil voor een review, onafhankelijk van de score, dan verdient die shop ook meer positieve reviews. Dit lijken mij gewoon legitieme ervaringen. Ik zou ook liever bij een shop kopen waar ik achteraf nog eens 5 euro korting krijg voor 30 seconde werk.
Als ik heel specifiek meer wil weten over de shop ga ik wel reviews lezen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Als het geen invloed zou hebben op het algemene beeld zouden dit soort reviews niet bestaan. De beloning is niet voor niets en blijkbaar levert het iets op voor de shop van dienst. Ik snap de TS wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Deze staat nu even op de frontpage: https://tweakers.net/shopreview/9046/megekko/shopreviews/

20 reviews per pagina waarvan er 16 tegen beloning of winactie zijn. 4 normale reviews tegenover 16 tegen vorm van beloning. Pagina 2 zit op 15 tegenover 5. Zo zijn er nog tig shops waarbij dit zo is.

Hier trouwens hetzelfde: https://tweakers.net/shop...mera-express/shopreviews/

Ook 16 tegen beloning tegenover 4 uit eigen beweging.

Verder niets tegen die shops hoor, maar tegen beloning reviews zijn er zo enorm veel geworden dat ik niet vind dat de rating nog eerlijk is zo, helemaal niet tegenover shops die dit niet vragen.

[ Voor 41% gewijzigd door PilatuS op 01-11-2018 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ah, nooit gezien van win actie. zal er vanavond eens een aantal lezen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
hoe kan je zien of dat tegen beloning is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Hamazaki schreef op donderdag 1 november 2018 @ 16:13:
Bij motivatie staat: Winactie, tegen beloning of uit eigen beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
PilatuS schreef op donderdag 1 november 2018 @ 16:14:
[...]

Bij motivatie staat: Winactie, tegen beloning of uit eigen beweging.
hebben ze wel netjes aangegeven dan. of moeten ze aan de webshop aantonen dat ze met die nickname een beoordeling hebben achtergelaten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:39

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hamazaki schreef op donderdag 1 november 2018 @ 16:13:
Motivatie moet je dat aangeven, dat geval:
Motivatie
Winactie
corset schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:51:
[...]

Kunnen we aub stoppen met Max ICT overal in te betrekken, deze heksenjacht is gewoon zielig aan het worden..
Waarom? Die is het perfecte voorbeeld van dit hele systeem.

Van prijzenlokkertjes tot niet leveren, van 'winactie' reviews tot 'echte' reviews, ik heb ergens in dat topic de tijd eens genomen de cijfers naast elkaar te zetten van 'echte' reviews en 'winacties', daar was een behoorlijk verschil merkbaar.

Maar daar los van, breed genomen zal een tevreden persoon geen review achterlaten, een negatieve ervaring wil je juist laten horen, dus je zou bijna zeggen dat er een 60/40 verhouding is 'grondslag' van reviews, de kans groter is dat iemand een review plaatst voor negatieve ervaring.

Dat trekken ze dan enigszins recht met winacties, nu zit er natuurlijk een aardig verschil tussen een kortingsbon van 5 euro of een 'kans op' 100 euro shoptegoed, en de recente acties waar je zelfs het product gratis kreeg voor het plaatsen van een review (kan hem zo 123 niet meer vinden, ging dacht ik over een televisie).

Maarja, dat is het geheel van reviews, net als productreviews die van 'gesponsord' opeens naar 'geleend' gingen, webshops die je blijven spammen om een review achter te laten, zou je kunnen stellen dat dit deel al zo 'aanwezig' is op de pricewatch dat het daarmee ook gewoon een gemiddeld geheel maakt. Je kan best makkelijk shop en productreviews herkennen die 'voor de win' zijn en welke uit echt eigen beweging is gedaan. Gros zit toch rond de 4-5 sterren, het is echt niet dat er een groot verschil zit bij de top 50 beste webshops qua service/garantie/etc, dus ergens vind ik shopreviews ook nutteloos als je toch bij de grote jongens (bol, coolblue, dat niveau) altijd je bestellingen doet en shopreviews enkel interessant worden als je wat bij de minder bekende shops gaat kopen.

[ Voor 22% gewijzigd door SinergyX op 01-11-2018 16:20 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Hamazaki schreef op donderdag 1 november 2018 @ 16:15:
[...]

hebben ze wel netjes aangegeven dan. of moeten ze aan de webshop aantonen dat ze met die nickname een beoordeling hebben achtergelaten ?
Het is aan de schrijver van de reviews om een motivatie te kiezen. Ik denk ik inderdaad dat mensen die de beloning willen ontvangen of aan de winactie mee doen inderdaad doorgeven aan de shop dat ze een review hebben geschreven. De shop kan trouwens ook zien wie het is aan de hand van het ordernummer wat je aan een review kan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:51

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@PilatuS heeft wel een punt, nu ik het voorbeeld zo lees. Het geeft toch een vertekend beeld, wat natuurlijk niet zo hoeft te zijn. Iemand kan oprecht tevreden zijn over een winkel, ondanks de winactie.

Zelf zou ik een filter als oplossing zien, hopelijk reageert iemand van tweakers zelf, zodat die het kan uitleggen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 16:03 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

dragonhaertt schreef op donderdag 1 november 2018 @ 16:00:
Zolang shops geen hogere beloningen geven voor hogere beoordelingen zie ik niet echt een probleem. Is dat uberhaupt toegestaan?
Nee, daar zijn hele duidelijke spelregels voor:
[...]
Het is toegestaan beoordelingen voor de shop te genereren door middel van marketingacties, mits: de shop de inhoud van beoordelingen op geen enkele wijze tracht te beïnvloeden; de shop uitdrukkelijk kenbaar maakt betrouwbare en onafhankelijke beoordelingen te willen ontvangen, ongeacht of deze positief of negatief zijn; de shop geen prijzen of beloningen voor het geven van een beoordeling in het vooruitzicht stelt, anders dan beloningen met een waarde van maximaal € 10 (inclusief btw), op voorwaarde dat deze beloning aan elke beoordeling wordt toegekend, ongeacht of deze positief of negatief is.
[...]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
tweakduke schreef op donderdag 1 november 2018 @ 16:21:
@PilatuS heeft wel een punt, nu ik het voorbeeld zo lees. Het geeft toch een vertekend beeld, wat natuurlijk niet zo hoeft te zijn. Iemand kan oprecht tevreden zijn over een winkel, ondanks de winactie.

Zelf zou ik een filter als oplossing zien, hopelijk reageert iemand van tweakers zelf, zodat die het kan uitleggen.
Je moet wel een beste vergoeding krijgen, wanneer je niet tevreden bent, en toch nog positief waardeert 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:39

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Orion84 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 16:22:
[...]
Nee, daar zijn hele duidelijke spelregels voor:

[...]
Ik moet nog een webshop tegenkomen die een winactie (voor cadeaubon of whatever) uitkeert aan iemand die een 1 ster review heeft achtergelaten :P Beetje onderdeel van het 'winnen' van iets, je zal natuurlijk wel er positief moeten instaan.

Natuurlijk ga je er dan vanuit dat de trekking niet zo legitiem is en dat onder zulke acties 'positief' over 'negatief' wint, maar in de kern is dat wel degelijk beïnvloeding.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 1133539

Hallo Allemaal,

Ik heb even anoniem een account aangemaakt om te reageren. Wij zijn als shop ook al jaren actief op tweakers en vragen ook onze klanten een review achter te laten op tweakers met de kans dat ze iets winnen.

De reden dat wij dit doen is simpelweg omdat echt niemand een review plaatst uit zichzelf. Wij versturen per maand duizenden zendingen en onze klanten zijn echt dik tevreden. Maar als wij mensen niet vragen of ze aub een review willen plaatsen gebeurd er ook echt niks.

Wat je dan gaat krijgen is dat er straks iemand een keuze wil maken tussen bijv. een coolblue of bol.com die iedereen kent en ons. Bij ons zien ze 0 of 2 reviews staan in een jaar en de kans is dan dat ze denken dat we misschien wel geen pakket per dag de deur uit doen. Terwijl we letterlijk duizenden tevreden klanten hebben elke maand :)

We moeten dus wel en met ons alle andere shops omdat je anders echt alleen maar de negatieve reviews krijgt. We hebben ook de afgelopen jaren regelmatig getest met de vraag om een review te schrijven zonder kleine beloning of kans iets te winnen, ook dan wordt er weinig gebruikt van gemaakt.

Mensen plaatsen over het algemeen echt alleen maar een review as ze er zelf van kunnen profiteren. En dat is ook erg logisch. We hebben allemaal een druk leven dus waarom zou je tijd steken in iets waar je zelf niets uithaalt?

Maar de ervaringen die met beloning worden geplaatst zijn dus wel degelijk echte positieve ervaringen. En er zullen vast mensen zijn die een extra sterretje geven in de hoop dat ze dan meer kans maken op een prijs. Bij ons wordt er eerlijk geloot, maar geloof ook best dat er bedrijven zijn die prijzen alleen geven aan de meest positieve reviews.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Anoniem: 1133539 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 16:43:
Maar als wij mensen niet vragen of ze aub een review willen plaatsen gebeurd er ook echt niks.
Dit snap ik prima. Tuurlijk wil je als bedrijf zo veel mogelijk reviews hebben. Zeker als je anders maar enkele reviews krijgt waarvan mogelijk ook nog een paar waarbij er iets niet helemaal lekker is gegaan wordt je daar als bedrijf niet blij van.

Ik zeg ook niet dat zoiets zou moeten stoppen, maar een filter om iets verder te kunnen kijken naar bijvoorbeeld aftersales vind ik wel zo handig om een beter beeld te krijgen. Wanneer van 2 bedrijven 80% van de reviews tegen beloning reviews zijn vind ik niet dat dit een goed beeld geeft. Het is een feit dat de meeste mensen die tegen beloning reviews posten hier een positieve review van maken. Zonder filters moet ik door heel veel pagina's heen gaan om de reviews te vinden die niet tegen beloning zijn. Verder vind ik het dus ook niet eerlijk tegenover shops die hier niet aan mee doen. Hoe meer je als shop bezig bent om tegen beloning reviews te krijgen hoe hoger je score wordt en dat vind ik geen goed beeld geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:34

SomerenV

It's something!

@PilatuS Jij denkt serieus dat iemand die niet tevreden is over een winkel alsnog een positieve review achterlaat voor een (vaak minimale) beloning of met de kans dat ze iets winnen? Think again.

Mensen die niet tevreden zijn laten zich eerder horen. Waarom? Anderen behoeden om bij die winkel te shoppen of om een probleem op te lossen dat ze zelf hebben/hadden. Mensen die tevreden zijn zullen niet zo snel in de pen klimmen om de een of andere reden. Hoe krijg je die groep zo ver dat ze toch een review schrijven? Beloon ze met wat kleins. Soms kun je wat winnen, soms krijg je een klein tegoed of een accessoire ofzo. Het is genoeg om mensen over te halen een review te schrijven, maar niet genoeg om een boze klant opeens positief te krijgen.

Heb zelf bij een webwinkel gewerkt en wat @Anoniem: 1133539 zegt klopt. De meeste reviews waren gewoon oprecht. Die beloning was gewoon puur om die mensen zo ver te krijgen even wat te schrijven. Het enige nadeel is misschien dat mensen even snel snel wat schrijven. Echt diep zal het niet snel gaan dus. Maar positief is positief, of het nou één alinea is of een heel verslag.

[ Voor 19% gewijzigd door SomerenV op 01-11-2018 17:17 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SomerenV schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:13:
@PilatuS Jij denkt serieus dat iemand die niet tevreden is over een winkel alsnog een positieve review achterlaat voor een (vaak minimale) beloning of met de kans dat ze iets winnen? Think again.

Mensen die niet tevreden zijn laten zich eerder horen. Waarom? Anderen behoeden om bij die winkel te shoppen of om een probleem op te lossen dat ze zelf hebben/hadden. Mensen die tevreden zijn zullen niet zo snel in de pen klimmen om de een of andere reden. Hoe krijg je die groep zo ver dat ze toch een review schrijven? Beloon ze met wat kleins. Soms kun je wat winnen, soms krijg je een klein tegoed of een accessoire ofzo. Het is genoeg om mensen over te halen een review te schrijven, maar niet genoeg om een boze klant opeens positief te krijgen.
Klopt. Ook bij ons gaat er wel eens wat mis. Wanneer wij een minder positieve review krijgen gaan hier alle alarmbellen af en willen we kosten van het kost de klant weer tevreden krijgen. Ook al kost je dat soms een paar honderd euro, we willen laten zien dat we onze klanten serieus nemen en waarderen. Helaas worden dan die reviews bijna nooit alsnog aangepast, ook al zijn ze weer tevreden. Fouten maken wordt echt heel hard afgestraft tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
SomerenV schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:13:
Dat is dus compleet niet wat ik zeg.

En inderdaad mensen plaatsen vaak alleen een review als ze heel tevreden zijn of heel ontevreden zijn. Alleen als ik naar een shop ga en vrijwel alleen tegen beloning reviews tegenkom geeft dat ook geen goed beeld meer. Hoe meer geld en acties je als winkel in tegen beloning reviews stopt hoe hoger je rating zal zijn. Doe je dit als winkel niet zal je rating lager zijn. Je gaat mij niet vertellen dat dit dan een eerlijk beeld vormt als je 2 winkels naast elkaar legt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:34

SomerenV

It's something!

Anoniem: 1133539 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:19:
[...]

Klopt. Ook bij ons gaat er wel eens wat mis. Wanneer wij een minder positieve review krijgen gaan hier alle alarmbellen af en willen we kosten van het kost de klant weer tevreden krijgen. Ook al kost je dat soms een paar honderd euro, we willen laten zien dat we onze klanten serieus nemen en waarderen. Helaas worden dan die reviews bijna nooit alsnog aangepast, ook al zijn ze weer tevreden. Fouten maken wordt echt heel hard afgestraft tegenwoordig.
Komt ook nog bij dat sommigen echt te hoge verwachtingen hebben. Product van 15 euro besteld, een dag te laat geleverd (dus niet binnen een dag) en vervolgens verwachten ze een vergoeding die totaal niet in verhouding staat. Maar ook bij ons was het zo dat een ontevreden klant echt niet kon dus dat moest rechtgezet worden (tot op bepaalde hoogte uiteraard).

De meesten waren echter gewoon tevreden en als je er daar een paar van over kunt halen een review kunt schrijven dan is het al goed. Je kon je aankoopbedrag terugwinnen (één persoon eens per maand) en soms werd er wat gratis spul zoals oordopjes meegegeven. Het is allemaal vrij minimaal maar werkt goed genoeg.
PilatuS schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:22:
[...]

Dat is dus compleet niet wat ik zeg.

En inderdaad mensen plaatsen vaak alleen een review als ze heel tevreden zijn of heel ontevreden zijn. Alleen als ik naar een shop ga en vrijwel alleen tegen beloning reviews tegenkom geeft dat ook geen goed beeld meer. Hoe meer geld en acties je als winkel in tegen beloning reviews stopt hoe hoger je rating zal zijn. Doe je dit als winkel niet zal je rating lager zijn. Je gaat mij niet vertellen dat dit dan een eerlijk beeld vormt als je 2 winkels naast elkaar legt.
Maar dan kom je dus weer op het punt wat @Anoniem: 1133539 zegt. Stel dat je de 'tegen beloning' reviews weghaalt dan ontstaat er waarschijnlijk ook weer een scheef beeld. Punt is dat als een winkel daadwerkelijk klote is dat je dat wel terugziet in de ratings, ongeacht of er beloningen uitgedeeld worden. Die beloningen zijn niet om mensen om te kopen maar puur om ze er toe te bewegen om een review te schrijven. Alsnog genoeg mensen die het dan niet doen overigens om diverse redenen.

Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat de meeste shopreviews prima representatief zijn voor hoe goed een shop het doet.

[ Voor 33% gewijzigd door SomerenV op 01-11-2018 17:25 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik moet zeggen dat onze reviews ook echt wel representatief zijn voor ons service level. De mensen die "tegen beloning" een review plaatsen hebben ook daadwerkelijk een prima ervaring. Sterker nog, wij krijgen vaak een 4 sterren review terwijl de klant zegt dat het niet beter kan, en toch geen 5 sterren geeft :)

Of bij andere review sites "top, geweldige shop ga zeker weer bestellen" en dan een 7 geven haha. Dan vraag ik me af, wat moet ik doen om die 3 overige punten bij je te scoren dan? Geef me feedback ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
SomerenV schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:22:
[...]

Maar dan kom je dus weer op het punt wat @Anoniem: 1133539 zegt. Stel dat je de 'tegen beloning' reviews weghaalt dan ontstaat er waarschijnlijk ook weer een scheef beeld.
Ik heb ook nergens gezegt dat deze weg gehaald moeten worden. Ik zou graag een filter zien en dan nog liever op aftersales dan op tegen beloning. Voor mij is aftersales waar een winkel moet laten zien dat ze het goed doen. Een review van een of andere zeikert die alles wil tegen de laagste prijs en dan ook nog gaat klagen als PostNL een fout maakt en de winkel de schuld geeft omdat ie 1 dag langer moet wachten, daar hecht ik ook geen enkele waarde aan.

Het gaat mij voornamelijk over de belachelijke hoeveelheid tegen beloning reviews van dus tot wel 80% en dat tegenover winkels die daar niet actief mee bezig zijn. Hoe meer geld en energie je als winkel in tegen beloning reviews stopt hoe hoger je rating en dat vind ik geen goed beeld geven.

Ik heb dit topic geopend nadat ik bij een shop keek waar 10 tegen beloning reviews achter elkaar stonden die ook allemaal positief waren. Toen had ik echt zoiets van: dit gaat helemaal nergens meer over.

Edit: Kijk net toevallig hier even: https://tweakers.net/shopreview/9046/megekko/shopreviews/

Op de huidige pagina, dus 20 stuks, daarvan zijn er 18 niet uit eigen beweging. Dus 90% van het totaal op die pagina is tegen beloning. Hoe kan dat nog een eerlijk beeld vormen ?

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 02-11-2018 00:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THETCR
  • Laatst online: 07-01 21:28
De meeste consumenten die alleen de "pricewatch" gebruiken zullen dan ook op basis van de score van een winkel snel een beslissing nemen. Wat dus soms zuur kan komen te staan als het om een irreëel beeld gaat.

Bij dit soort negatieve ervaringen is het ook een smet op de naam van tweakers.

Een andere verdeelsleutel voor de waarde van een review of een filter zou hier al veel bij kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Anoniem: 1133539 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:29:
Of bij andere review sites "top, geweldige shop ga zeker weer bestellen" en dan een 7 geven haha. Dan vraag ik me af, wat moet ik doen om die 3 overige punten bij je te scoren dan? Geef me feedback ;)
Als ik voor mezelf spreek.

Gewoon een pakketje voor de goed prijs op tijd versturen zal bij mij nooit meer als een 7 oplveren. Dat is normale bedrijfvoering, ondanks dat ik dan bij jullie weer bestel.

Voor die 3 punten meer moet je service verlenen die niet standaard is op dat moment. Voorbeelden
- Verzenden buiten de vaste verzendkaders/tijden
- Alvast een nieuw product opsturen bij omruilen zonder dat de oude product al terug is
- Als je shop om 18u sluit, toch even wachten zodat ik het om 18.30 kan ophalen

Dat is waar je dan aan moet gaan denken. Maatwerk oplossingen dus!

maar puur een doosje inpakken en op tijd verzenden is geen prestatie. En dat is was 95% van het werk wel is.

De echte shop en service van een shop leer je kennen bij als er iets fout gaat, niet in de 99% van de gevallen dat het normale bedrijfsproces gevolgd wordt. Helaas gat het bij veel shops daarin al fout.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06 00:06

PcDealer

HP ftw \o/

Anoniem: 1133539 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:29:

Uit onderzoek is gebleken dat wanneer een Nederlandse klant gewoon tevreden is, gemiddeld een 7 geeft. Een klant die een klacht heeft en daarna goed is geholpen geeft een 9.

Conclusie: meer fouten maken en oplossen is hogere score.

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1