Complimenten weer voor je mooie en vooral leerzame startpost Wiethoofd (Y):)
En wat lees ik in de gelekte roadmap van Asus?
Asus 1201N <---------- ION Nvidia !
Ja, daar zat ik dus op te wachten.. eindelijk.
Voordelen spreken voorzich natuurlijk, nu ben ik tevreden met me GMA voor waarvoor ik hem gebruik.
Maar vergeet vooral de volgende voordelen niet:
Hoe vaak zie je intel zijn GMA drivers updaten? Bijna niet.
Hoe vaak zijn we bekend met de updates vaan Nvidia's grote video kaarten ? Vaak dus!
Met andere woorden, als ION een suc6 gaat worden.. zou het me niets verbazen dan er over een tijd echt mensen zijn die het voor elkaar krijgen om 'wat complexere' games te kunnen draaien op een eee pc die goedkoper is dan de normale desktop versie.
Waar ik in ieder geval achter ben is dat klein niets meer zegt. En dat ook verhalen over hoe sloom een N 270 is ik gewoon over heen lees.
Soms, heel soms denk ik wel eens dat ze dit moeten zeggen van intel want stel je voor straks verkoopt intel zijn duure cpu's niet meer.
Feiten:
Je hebt geen multicore nodig om games te spelen, heb je ze wel prima als de games er gebruik van maken maar dat is minimaal.
Je hebt geen 4 GB nodig om normaal met windows te kunnen werken, laat staan windows 7 die notabenen beter draait dan alle voorgaander versies.
Natuurlijk mag je een atom niet vergelijken met een dual core (logisch) Maar in de praktijk hoe vaak lees je niet dit soort uitspraken:
'Ik ben best verbaast over de snelheid, ik snap er niets van.. die netbook is bijna sneller dan mijn eigen pc die op papier 2 keer zo duur is..'
Juist! Ik denk ook dat als er geen games meer gemaakt zouden worden dat de verkoop op duure CPUS zou stoppen.
Mensen kopen een Nvidia kaart voor rond de 500 euro, kunnen dan idd een zwaar spel spelen ja. Maar voor het zelfde geld koop je een netbook die op vakantie niet na 1 uur leeg is en nog es 3 kilo weegt.
mensen die zeggen: Je moet minimaal een zwarte nvidia kaart hebben om spelen te spelen zijn helemaal verblind door wat het effect van marketing verkoop is.
Of hoe je dat ook in normaal NL moet schrijven ; P
Cijfers zeggen veel, maar dan alleen in de praktijk!
Atom kan geen full HD afspelen? Mag ik dan weten waar op men dat basseert?
Omdat het technisch niet kan? Omdat de verkoop wereld jou wil laten geloven dat het niet kan omdat ze anders inkomsten mis lopen? (lees dat eens goed beste vrienden van Hardware info TV, want jullie negatieve houding over onze eee pctjes gaat me te veel opvallen ') Intel?
Ik ben geen complot denker maar als dit ooit uitkomt verbaast het me dus niets.
Als ik bij Intel voor de afdeling verkoop zou werken zou ik iedereen wijs maken dat je voor zelfs het starten van XP 2 cores 'nodig' hebt! Als ik daar door meer verdien.
Natuurlijk zit ik niet zo in elkaar, is maar een metafoor natuurlijk.
Conclusie: Koop wat je nodig hebt, test het dan eerst ZELF eens voor dat je afgaat op verkoop praat of mensen op forums die alleen maar kijken naar nummers en zeggen dat 1700 MHz te sloom is en dat je minimaal 2.1 'nodig' hebt.
Ja zware spellen, maar daar is onze netbook niet voor gemaakt! Het is een leuke extra om mensen te laten verbazen dat je voor nog geen 500 euro een spel kan spelen waar hun dan het dubbele voor betalen. Dit verhaal gaat al sowieso op voor de accu tijd, die gaat gewoon langer mee dan zeg een dell normale laptop.
Klein is leuk, een gatget freak ben ik sowieso dus misschien speelt dat een rol.
Natuurlijk hoor je me niet zeggen dat een quad core minder is dan een atom, natuurlijk niet! die kan veel meer tegelijk of het nodig is? is de vraag.
1 ding wat wel te zeggen valt. Een andere CPU anders dan de Atom kan 64 Bits aan. Kijk, dan pas heb je dus een punt
Atom kan geen 64 bit aan, dit heeft dus niets te maken met dat je het nodig hebt omdat er nog steeds 32 bits is en prima werkt, maar omdat je nu echt kan zeggen dat Atom die deel van de ondersteuning in de CPU mist dan heb je dus een punt, ipv het gelul dat hij altijd te sloom is wat veeeeeeel te afhankelijk is van wat je doet en of je pc een rommel is of op orde
Hoe dan ook, Ja, ION is een vooruitgang zeker weten.
Nodig? Wel nee
Leuk? Ja! zeker als ze de kosten laag houden en er straks mensen die drivers gaan tweaken om dingen met een netbook te gaan doen die op papier onmogelijk zijn. Dat is gewoon leuk knutselwerk hehe
Greetz:)