Gisteren de 1005HA-H gekocht. Hieronder mijn eerste ervaringen.
Lastig punt in de overweging om deze te kopen was het glossy scherm. Ik ga er namelijk vooral buitenshuis mee werken. Ik heb wat glossy laptops bekeken waaronder een 1008 die ook glossy is. Het viel mij mee, en toch deze gekocht. De pluspunten t.o.v. van de 1005HA-M gaven de doorslag. Eerste indruk: Het valt mij alleszins mee. Ik ben nog steeds geen fan van glossy maar ik heb er achter het bureau amper last van en onder een lamp en in de auto is het prima werkbaar.
Opvallende punten:
- Behoorlijk snel dingetje, mooi design, erg compact
- Maar liefst 3 dvd's in de doos, een Engels-, Nederlands- en Franstalige
- De harddisk is naar mijn idee erg goed hoorbaar, meer dan mijn ThinkPad doet. Wellicht dat dit komt doordat de ThinkPad zoals veel gewone laptops een hoorbare fan heeft die veel luider is dan de harddisk.
- Bloatware. De standaard installatie staat vol met meuk, zoals een trial van Office, het complete Windows Live pakket + dependencies en veel Asus tools. Niet iedereen heeft alles nodig, dus een afslankkuur is in het begin gewenst. Gelukkig hebben ze Norton niet geïnstalleerd, maar bieden ze de mogelijkheid om het zelf te doen (of te verwijderen

).
- Pluspunt is het feit dat een sleeve meegeleverd wordt. Minpunt is dat de sleeve aan de buitenkant van materiaal is gemaakt waar veel vuil aan blijft hangen. Ook bij netjes gebruik. De 901 had een meegeleverde sleeve van hetzelfde materiaal die regelmatig de wasmachine in moest.
Conclusie: Een aanrader. Wie twijfelt vanwege het glossy scherm raad ik aan om het wel te doen.
Nog even over de software: 2 minpunten van de standaard software is alle meuk (en wat nog eventueel blijft hangen na de-installatie) en op den duur erg verouderde versies van wat je wel wilt houden. Je kunt natuurlijk alles verwijderen wat je niet wilt en de rest updaten, maar installatie van een schone XP vind ik een betere optie.
Bij de oudere EeePC's met een kleine SDD was dit al bijna noodzakelijk, maar de huidige EeePC's hebben grote harddisks. Toch wil ik ook hier met nLite aan de slag. Helaas heeft de meegeleverde DVD geen i386-instalaltie map, er wordt met een Ghost-image gewerkt. Dus dan moet ik een XP Home CD gebruiken, geen probleem die heb ik. Maar ik wil het bij voorkeur legaal houden, ik heb immers een licentie. Die OEM-codes werken echter meestal niet.
Bij mijn Thinkpad had ik hetzelfde probleem. Ook Lenovo/IBM levert geen kale Windows-installatie CD's bij de laptops maar restore-partities vol met rommel. Daar heb ik mijn nLite-windows install kunnen legaliseren door een paar bestandjes van de standaard installatie bij de installatie-bestanden te doen, zodat de Windows wordt herkend als Oem-versie voor die machine. Dat waren OEMBIOS.*
Deze bestanden staan ook op de EeePC samen met OEMINFO.INI en OEMLOGO.BMP. Ik ga hiermee nog experimenteren, misschien zijn er al ervaringen. De nLite-guide die in de topic-start wordt genoemd, gaat uit van een XP-installatieCD en key, ik wil dus weer een OEM-versie voor mijn EeePC maken maar dan kaal.