Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 6 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-05 17:03

Grin

Ride si sapis.

Geen matches
He Hokmans!
Bij mij gaf ie na een versche install het volgende beeld:
http://www.xs4all.nl/~zuiderv/OSX/Dingen/29-11-2009.jpg

Na 3 maanden
http://www.xs4all.nl/~zuiderv/OSX/Dingen/11-02-2010.png

Voor de buitenstaanders, hij heeft mijn laptop gisteren overgenomen.
En zou dus 242 moeten kunnen halen. :)

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-05 07:05

Hokkie

Hello

Geen matches
Hmm...

Misschien door 10.6.3? Jij hebt de test gedaan onder 10.6.2....

Fijn macbookje zo, kan ik je melden (jij veel plezier met jouw aanwinst ;) )

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05 10:36
Matched: SSD
Heeft iemand al ervaring met de Crucial RealSSD C300 icm een iMac? Kost ongeveer 600 Euro voor 256GB versie. Een hoop geld, maar past goed bij de iMac 27" i7.

Zal moeten werken ivm een Kingston SNA-DC/35. Totale set kost 630 Euro bij Salland.

[ Voor 21% gewijzigd door Zware Unit op 27-04-2010 23:02 . Reden: adapter toegevoegd ]

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 340921

Heb zojuist het SSD topic eens doorgeploegd. Veel nuttige info en het maakt mij lichtelijk hebberig....

Ik heb een late 2009 MBP 2,26 13 met 8 GB geheugen en een Hitachi 7K500 travelstar 7200 disk. Ben SQL Server database ontwikkelaar en draai daarom 60-70% Windows 7 en de rest OSX. Windows via Bootcamp omdat VM het niet echt trekt.

Na het lezen van dit topic overweeg ik serieus om mijn DVD drive te vervangen voor een SSD. Dacht daarbij aan een Postville. Daarop zou ik dan met name Windows 7 icm SQL server willen draaien. Voor OSX vind ik tot dusver mijn Mac snel zat. Misschien dat ik OSX en de applicaties ook op de SSD bij zal zetten.

Ik zit te denken aan een 80GB SSD. Die zijn nog betaalbaar en bieden genoeg ruimte voor wat ik wil. Ik heb nog een paar vraagjes waar ik nog geen goed antwoord op vind in dit topic:

- ik zal dus met name Bootcamp draaien vanaf de SSD. Gaat dat met alle SSD's?
- maakt het wat uit waar welke schijf zit? Ik bedoel, kun je vanaf een SSD die op de plaats van je DVD speler zit gewoon booten (domme vraag misschien..)
- nog andere dingen waar ik op moet letten gezien mijn doel?

Bedankt alvast!

Groeten,
Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Geen matches
Grin schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 14:43:
He Hokmans!
Bij mij gaf ie na een versche install het volgende beeld:
http://www.xs4all.nl/~zuiderv/OSX/Dingen/29-11-2009.jpg

Na 3 maanden
http://www.xs4all.nl/~zuiderv/OSX/Dingen/11-02-2010.png

Voor de buitenstaanders, hij heeft mijn laptop gisteren overgenomen.
En zou dus 242 moeten kunnen halen. :)
wOOt: 254,23 :P

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Anoniem: 340921 schreef op woensdag 28 april 2010 @ 13:44:
- ik zal dus met name Bootcamp draaien vanaf de SSD. Gaat dat met alle SSD's?
- maakt het wat uit waar welke schijf zit? Ik bedoel, kun je vanaf een SSD die op de plaats van je DVD speler zit gewoon booten (domme vraag misschien..)
1: volgens mij wel. Het OS ziet de boel gewoon als schijf, dus dat zou moeten lukken.
2: hier moet je even heel goed oppassen, er gaan geruchten dat je niet zou kunnen opstarten vanaf de schijf die in de plaats van je optische station hangt. Bij mij kan het wel, zojuist getest. Mijn SSD zit op de plek van de HD, de 500GB HDD op de plek van de DVD drive. Ik kan starten in de bootcamp partitie die op de HDD staat. Dit op een Macbook 3,1 (pre-unibody Santa Rosa, met PATA DVD-aansluiting)

Zeker geen domme vraag dus, ik zou de ervaringen even in de gaten houden. Ik hoop natuurlijk voor je dat ik het mis heb en dat het allemaal naar behoren werkt! Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
remmelt schreef op woensdag 28 april 2010 @ 14:59:
[...]

1: volgens mij wel. Het OS ziet de boel gewoon als schijf, dus dat zou moeten lukken.
2: hier moet je even heel goed oppassen, er gaan geruchten dat je niet zou kunnen opstarten vanaf de schijf die in de plaats van je optische station hangt. Bij mij kan het wel, zojuist getest. Mijn SSD zit op de plek van de HD, de 500GB HDD op de plek van de DVD drive. Ik kan starten in de bootcamp partitie die op de HDD staat. Dit op een Macbook 3,1 (pre-unibody Santa Rosa, met PATA DVD-aansluiting)

Zeker geen domme vraag dus, ik zou de ervaringen even in de gaten houden. Ik hoop natuurlijk voor je dat ik het mis heb en dat het allemaal naar behoren werkt! Succes.
Mijn SSD zit ook op die plek omdat ik dacht dat als er iets met mn laptop gebeurt en ik garantie moet claimen, ik zo simpelweg de dvd drive terug kan zetten (zonder de hd ook nog is te verplaatsen).
Werkt perfect!

Heb alleen het probleem dat Bootcamp er een paar seconden (5-10) over doet om de opstartpartitie te herstellen. In 1e instantie werkte dit perfect, tot ik onder bootcamp de opstartschijf aanpastte.. Na een hoop geklooi weer werkend gekregen, met delay. Dus nu laat ik het maar zo, ben bang dat ik weer alles om zeep help.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 09:59

4POX

Everybody is wired

Hoe heb jij Windows op de HDD kunnen zetten. Bij de bootcamp assistent kan ik alleen de SSD kiezen. Maar daar wil ik juist geen bootcamp.
remmelt schreef op woensdag 28 april 2010 @ 14:59:
[...]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Geen matches
Ha, die HDD was eerst m'n bootschijf. Dan wil het wel. Heb je ook OSX op de HDD? Misschien dat je dan van die OSX op kan starten, dan is de HDD de bootschijf en misschien kan je er dan Windows op zetten? Is wel een omweg, maar ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-05 18:46
Geen matches
Vrijdag avond de Optical Bay Hard Drive Caddy (http://newmodeus.com/shop...duct_info&products_id=219) besteld en vandaag al in de bus. Dat is best vlot gegaan dus.

Heb nu mijn HDD in mijn Optical Drive zitten en morgen krijg ik de 128GB Kingston V2 binnen.

Heb een BlackBook (early 2008) en de Pata -> Sata aansluiting waar de HDD nu aanzit is toch wel erg merkbaar sloom. Komt niet boven de 50MB/s uit. Dat ding openmaken was ook een redelijk klusje.. al die kleine schoefje zitten in soms onmogelijke hoeken en veel te strak vast gedraaid. Maar het is gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Geen matches
Sillymidget schreef op woensdag 28 april 2010 @ 20:56:
Vrijdag avond de Optical Bay Hard Drive Caddy (http://newmodeus.com/shop...duct_info&products_id=219) besteld en vandaag al in de bus. Dat is best vlot gegaan dus.

Heb nu mijn HDD in mijn Optical Drive zitten en morgen krijg ik de 128GB Kingston V2 binnen.

Heb een BlackBook (early 2008) en de Pata -> Sata aansluiting waar de HDD nu aanzit is toch wel erg merkbaar sloom. Komt niet boven de 50MB/s uit. Dat ding openmaken was ook een redelijk klusje.. al die kleine schoefje zitten in soms onmogelijke hoeken en veel te strak vast gedraaid. Maar het is gelukt!
Weet je toevallig ook welke ik moet hebben voor een MBP 15" late 2008?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik het goed begrijp kun je dus OF booten vanaf de SSD (waar die dan ook zit) OF vanaf de HDD (waar die dan ook zit). Kun je ook dualboot hebben met het ene OS op de SSD en het andere op de HDD?

En als ik het goed lees en ik wil kunnen booten in Bootcamp vanaf de SSD dan moet ik deze eerst inbouwen op de plek van de HDD, Bootcamp een Windows erop en dat de schijven omwisselen zodat ik dus kan booten vanaf de SSD vanuit het DVD slot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-05 18:46
Hokkie schreef op donderdag 29 april 2010 @ 07:36:
[...]
Weet je toevallig ook welke ik moet hebben voor een MBP 15" late 2008?
Nee, helaas.
Anoniem: 340921 schreef op donderdag 29 april 2010 @ 08:07:
Als ik het goed begrijp kun je dus OF booten vanaf de SSD (waar die dan ook zit) OF vanaf de HDD (waar die dan ook zit). Kun je ook dualboot hebben met het ene OS op de SSD en het andere op de HDD?

En als ik het goed lees en ik wil kunnen booten in Bootcamp vanaf de SSD dan moet ik deze eerst inbouwen op de plek van de HDD, Bootcamp een Windows erop en dat de schijven omwisselen zodat ik dus kan booten vanaf de SSD vanuit het DVD slot?
Volgens mij hoef je niets te wisselen. Allebei de schijven zijn beschikbaar tijdens het booten. Gewoon ALT ingedrukt houden voor de "gong" en je krijgt een menuutje waar je je bootschijf kan kiezen.
Ik zou de SSD altijd op de HDD plaats houden, en je HDD in je DVD slot doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sillymidget schreef op donderdag 29 april 2010 @ 08:55:
Volgens mij hoef je niets te wisselen. Allebei de schijven zijn beschikbaar tijdens het booten. Gewoon ALT ingedrukt houden voor de "gong" en je krijgt een menuutje waar je je bootschijf kan kiezen.
Ik zou de SSD altijd op de HDD plaats houden, en je HDD in je DVD slot doen.
Op zich maakt het mij weinig uit waar welke disk zit maar als ik de HDD op de plaats van de DVD doe dan ben ik wel de sudden motion sensor kwijt toch? Nu zet ik mijn Mac vrijwel altijd uit en maar zelden op sleep, zeker als ik hem vervoer dus dat nadeel valt dan wel mee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Geen matches
Goed, bij deze de vraag:

Weet iemand welke driverbay ik moet hebben voor een MacBook Pro 15" late 2008 (2,4 GHz, 9400+9600m)?

Als iemand een linkje heeft?! Dank! (newmodeus heeft de voorkeur i.v.m. prijs)

edit: deze? http://newmodeus.com/shop...Path=2_27&products_id=219

[ Voor 19% gewijzigd door Hokkie op 29-04-2010 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
Heb vandaag zo'n Optibay besteld by Newmodeus. Maar hoe zit dat met BTW en invoerrechten?
Hebben jullie een recente ervaring? Heb hem gewoon met de goedkoopste optie laten opsturen.

Heb een tijdje terug ook wat spullen voor de Mac besteld in de US voor omgerekend 85 euro en vandaag vond ik briefje van de TNT dat ze langs waren geweest met een pakketje waar in nog dik 26 euro voor moet bijbetalen. Is nogal een opslag... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Geen matches
Vorige week heb ik een caddy besteld bij Newmodeus. BTW moet je zelf afdragen, invoerrechten zijn voor 1 caddy + verzendkosten vrij omdat het onder een bepaalde limiet valt. Donderdag besteld, maandag in huis. Ik had echter wel Fedex Priority gekozen ($18, was even duur als de normale Fedex).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
Heb de stap maar gewaagd en vanochtend even een Postville 80GB opgehaald. Hopelijk heb ik morgen de tijd om het een en ander te installeren want ik ben heel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-05 22:00

rammes

koekebakker 1e klas

dmvdberg schreef op donderdag 22 april 2010 @ 22:43:
Goeden avond alle SSD Apple mensen.

normaal beweeg ik me niet zo op het GoT forum, maar dit is een aardige uitzondering (met reden).
In de directe planning staat namelijk een Intel SSD 160Gb X25-M.
Deze zal naast de al aanwezige 320Gb 7200rpm schijf gaan en als OS schijf.
De welbekende DVD drive er uit actie zal dus plaats vinden.

Het idee en wat me echt heeft overtuigd was een test die we (groepje studenten) vorige week uitvoeren.
Wedstrijdje tussen een 'oude' Intel mac 2,4Ghz pre unibody en een nog maar net verouderde 2,8Ghz 15" wel unibody.

De test was: start alles tegelijk op.
schok en aww te zien in het filmpje: http://www.vimeo.com/10960787

excuses voor het feit dat Quake dus Unreal hoort te zijn ^^;

cheers!
goed om te weten thnx!

wat is dat toch met demo filmpjes en mega harde irritante muziek erbij :(

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
ik heb een 80 gb intel ssd, maar ik vind het heel irritant dat pakketten als final cut studio (50gb) verplicht op de bootschijf moeten staan, past natuurlijk voor geen meter. hoe los ik dit op? ik weet dat er een workaround is om de mappen naar een andere drive te koppelen, maar eigenlijk vind ik dit geen oplossing :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Geen matches
Je kan je afvragen waarom het pakket per se op de bootschijf moet staan. Zou het anders niet werken of is dit gewoon volledig arbitrair?

Zo ja: it's simlink time!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
Anoniem: 340921 schreef op donderdag 29 april 2010 @ 21:36:
Heb vandaag zo'n Optibay besteld by Newmodeus. Maar hoe zit dat met BTW en invoerrechten?
Hebben jullie een recente ervaring? Heb hem gewoon met de goedkoopste optie laten opsturen.

Heb een tijdje terug ook wat spullen voor de Mac besteld in de US voor omgerekend 85 euro en vandaag vond ik briefje van de TNT dat ze langs waren geweest met een pakketje waar in nog dik 26 euro voor moet bijbetalen. Is nogal een opslag... :(
Tjezus, die lui van Newmodeus zijn echt snel! Afgelopen donderdag verstuurd en nu in huis! Zonder BTW want ze hadden op de doos aangegeven dat er een onderdeel van 8 dollar in zat! Dus vanavond maar eens lekker de boel gaan in/ombouwen!

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen matches
Heb intussen de Postville ingebouwd en OSX 10.6.2 opnieuw geinstalleerd. Zonder talen en printers kom ik daarbij al uit op een schijfbeslag van ca 14 GB! Dat is toch veel teveel? Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

EDIT: al gevonden. Was de sleepimage die om de een of andere reden bij de installatie al is weggezet. En aangezien ik 8GB geheugen heb was dat een groot bestand...

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 340921 op 05-05-2010 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Geen matches
dog4life schreef op maandag 22 februari 2010 @ 20:52:
Het enige irritante daar is dat je via een andere user moet inloggen om de originele folders te vervangen door de symlinks, waarvoor ik dus root moest enablen.
In de terminal:
sudo rm -rf ~/Movies
ln -s /Volumes/je_andere_disk/Movies ~/Movies

Dat werkt bij mij prima (SL).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Geen matches
NewModeus is the deal!!

Zondag besteld, gisteren in huis!

Nu w8en op een NL webshop, ook al zondag besteld, maar dat kan nog wel ff duren... need to say more?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-05 15:46
Heeft iemand al ervaring met een Vertex 2 in de nieuwe serie MacBook Pro's?

Ik heb zelf op dit moment een Vertex, maar daar schijnen (iig met de generatie van 2009) nog wel wat problemen mee te zijn i.c.m. de slaapstand e.d., dus bij het aanschaffen van een nieuwe MacBook Pro wil ik er wel zeker van zijn dat alles naar behoren werkt.

Wat is dan op dit moment de snelste SSD die goed werkt met een Mac?

The Dude abides!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 16:20

Bosmonster

*zucht*

Geen matches
Anoniem: 340921 schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 10:52:
Heb intussen de Postville ingebouwd en OSX 10.6.2 opnieuw geinstalleerd. Zonder talen en printers kom ik daarbij al uit op een schijfbeslag van ca 14 GB! Dat is toch veel teveel? Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

EDIT: al gevonden. Was de sleepimage die om de een of andere reden bij de installatie al is weggezet. En aangezien ik 8GB geheugen heb was dat een groot bestand...
Ja daar was ik ook al achter. Zaterdag mn 160GB Intel erin gestopt en 10.6.3 opnieuw geinstalleerd. Was eerst vergeten te customisen.

Maar zonder talen, printers, extra iSoftware en sleepfile kwam ik op een respectabele 8GB ofzo. En opstarten nu in een seconde of 5. Als ik nu geen programma's open heb staan sluit ik hem ook maar gewoon af ipv langdurige hibernate.

(waarom trouwens 10.6.2 ipv de nieuwste?)

[ Voor 10% gewijzigd door Bosmonster op 10-05-2010 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-05 21:40

Quakie

quakelen

Geen matches
Kan je dat zelf instellen dat hij alleen engels en nederlands moet installeren? Ik kan me niet herinneren dat je extra keuzes had tijdens een schone installatie. Ik heb eind april 10.6 schoon erop gezet (voor het eerst, zat op upgrade van 10.5.8).

Kan je achteraf je talen, printers en sleepfile weggooien (gebruik wel de slaapstand nl) ?
Ik boot echt niet in 5 sec met een Vertex 1 nl. Eerder 20 tot 40sec.

Ik zou hem wel willen opschonen omdat ik 110gig toch wel krap vind nu ik HD Files edit in iMovie.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Tijdens de installatie kun je kiezen voor customize (deze zit in hetzelfde scherm als "Install").

Ik weet niet of je ze later nog kan verwijderen.

Sleepfile kun je weggooien nadat je je hibernate functie hebt aangepast. Je hebt 4 soorten hibernate-modes:

1 - alleen RAM. Hij houdt dan spanning op je RAM en slaat niks op op HD. Nadeel is dat je je sleepimage kwijt bent als je batterij leeg is en dat het iets meer power kost. Voordelen zijn snellere sleep/wake en het scheelt je X GB (je geheugen) aan sleepimage. Daarnaast scheelt het het wegschrijven van een paar GB iedere keer als je je klep dicht dichtdoet. Wel zo fijn voor de levensduur van je SSD.

2 - alleen HD. Hij slaat alles op op HD en gaat in diepe slaap.

3 - HD + RAM. Dit is de standaardmodus bij nieuwe MacBooks. Hij slaat EN op op HD en houdt spanning op je RAM.

4. - Alleen RAM, maar ook HD als de power laag is.

Alleen bij de eerste optie (hibernatemode 0) kun je je sleepimage wegmikken. Persoonlijk boeit het me niet dat ik moet rebooten in het zeldzame geval dat de batterij leegraakt in sleepmode.

Ik heb 8GB geheugen en met 2,5 euro per GB vond ik die sleepimage aan de dure kant :+

[ Voor 9% gewijzigd door Bosmonster op 10-05-2010 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Geen matches
Quakie schreef op maandag 10 mei 2010 @ 15:43:
Kan je achteraf je talen, printers en sleepfile weggooien (gebruik wel de slaapstand nl) ?
Ik boot echt niet in 5 sec met een Vertex 1 nl. Eerder 20 tot 40sec.
Ja dat kan met Monolingual. Maar ik zou toch aanraden om een schone installatie te doen, in verband met achterblijvende of missende resources.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Geen matches
Canaria schreef op maandag 10 mei 2010 @ 17:30:
[...]

Ja dat kan met Monolingual. Maar ik zou toch aanraden om een schone installatie te doen, in verband met achterblijvende of missende resources.
Thanks zal eens kijken wat monolingual aangeeft.. neem aan dat hij een totaal aangeeft qua grootte wat hij kan verwijderen voordat ik een beslissing neem. Binnen 14dagen opnieuw installeren gaat me iets te ver, aangezien ik al mijn backup van 2008 tot heden kwijt ben (timemachine kon ineens niet restoren :S) heb ik nu even geen trek erin om op timemachine te vertrouwen... En SL draait eigenlijk wel snel nu....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Bosmonster schreef op maandag 10 mei 2010 @ 16:50:
Tijdens de installatie kun je kiezen voor customize (deze zit in hetzelfde scherm als "Install").

Ik weet niet of je ze later nog kan verwijderen.

Sleepfile kun je weggooien nadat je je hibernate functie hebt aangepast. Je hebt 4 soorten hibernate-modes:

1 - alleen RAM. Hij houdt dan spanning op je RAM en slaat niks op op HD. Nadeel is dat je je sleepimage kwijt bent als je batterij leeg is en dat het iets meer power kost. Voordelen zijn snellere sleep/wake en het scheelt je X GB (je geheugen) aan sleepimage. Daarnaast scheelt het het wegschrijven van een paar GB iedere keer als je je klep dicht dichtdoet. Wel zo fijn voor de levensduur van je SSD.

2 - alleen HD. Hij slaat alles op op HD en gaat in diepe slaap.

3 - HD + RAM. Dit is de standaardmodus bij nieuwe MacBooks. Hij slaat EN op op HD en houdt spanning op je RAM.

4. - Alleen RAM, maar ook HD als de power laag is.

Alleen bij de eerste optie (hibernatemode 0) kun je je sleepimage wegmikken. Persoonlijk boeit het me niet dat ik moet rebooten in het zeldzame geval dat de batterij leegraakt in sleepmode.

Ik heb 8GB geheugen en met 2,5 euro per GB vond ik die sleepimage aan de dure kant :+
Thx, ik neem aan dat je sleepimage gelijk is aan geheugen grootte, dus ik ben daar dus ook al aan 4 gig kwijt.
Ik persoonlijk neig meer naar optie 2. Ik vind meer dan 24% batterij aanslag in 24uur om te slapen te groot. Daardoor hangt mijn macbook altijd aan stroom ipv mobiel gebruik. Als dat minder wordt omdat het alleen op de SSD staat ga ik daarvoor. Dat is dan toch zo ingeladen, die paar sec wacht ik wel... Dat het schadelijk is voor de SSD begrijp ik, wegens de vele writes, maar heb tegen mezelf gezegd dat ik hem gewoon gebruik zoals het uitkomt. Nu nog even terminal code zoeken om het op hibernationmode 2 te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110871

Ik zal er ongetwijfeld over heen lezen maar ik vroeg me af of de SSD die door Apple wordt geleverd bij hun machines een goede keuze zijn ?
De prijs is best te doen 150 meer tov een 500 GB schijf maar als ik bv bij alternate kijk dan zie ik een SSD van intel/OCZ van 120 gb staan die 300+ euro kosten. Het prijsverschil moet ergens vandaan komen denk ik dan maar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Quakie schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 09:50:
[...]

Thx, ik neem aan dat je sleepimage gelijk is aan geheugen grootte, dus ik ben daar dus ook al aan 4 gig kwijt.
Ik persoonlijk neig meer naar optie 2. Ik vind meer dan 24% batterij aanslag in 24uur om te slapen te groot.
Let wel dat het dehibernaten dan een stuk langer gaat duren, aangezien die de complete image dan weer van HD moet lezen.

Waar haal je overigens die 24% vandaan? Ik kom niet eens in de buurt van die waarde volgens mij.
Anoniem: 110871 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 13:56:
Ik zal er ongetwijfeld over heen lezen maar ik vroeg me af of de SSD die door Apple wordt geleverd bij hun machines een goede keuze zijn ?
De prijs is best te doen 150 meer tov een 500 GB schijf maar als ik bv bij alternate kijk dan zie ik een SSD van intel/OCZ van 120 gb staan die 300+ euro kosten. Het prijsverschil moet ergens vandaan komen denk ik dan maar ?
Je hebt het over een meerprijs, dus de Apple-prijs voor de originele harddisk moet je daar feitelijk bij optellen natuurlijk.

Daarnaast is de kwaliteit van de SSD's die Apple gebruikt lang niet zo goed als de (duurdere) Intels.

[ Voor 38% gewijzigd door Bosmonster op 11-05-2010 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110871

@bosmonster : Thanks ik had al zo'n vermoeden.

Denk dat het dan de 17", I7,4GB,500GB/7200, antiglare MBP wordt..

Dan kan ik later ooit wel eens de "HD ipv superdrive en ssd ipv HD" truuk doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Quakie schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 09:50:
[...]
Dat is dan toch zo ingeladen, die paar sec wacht ik wel... Dat het schadelijk is voor de SSD begrijp ik, wegens de vele writes, maar heb tegen mezelf gezegd dat ik hem gewoon gebruik zoals het uitkomt. Nu nog even terminal code zoeken om het op hibernationmode 2 te krijgen.
Dan heb je een SSD zodat je MBP sneller wordt, onder andere bij ontwaken uit sleep en ga je het voordeel van een SSD ten opzichte van een harddisk hierbij eigenhandig weer teniet doen :?

Overigens:
code:
1
sudo pmset -a hibernatemode 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Bosmonster schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 14:01:
[...]

Let wel dat het dehibernaten dan een stuk langer gaat duren, aangezien die de complete image dan weer van HD moet lezen.

Waar haal je overigens die 24% vandaan? Ik kom niet eens in de buurt van die waarde volgens mij.

[...]

Je hebt het over een meerprijs, dus de Apple-prijs voor de originele harddisk moet je daar feitelijk bij optellen natuurlijk.

Daarnaast is de kwaliteit van de SSD's die Apple gebruikt lang niet zo goed als de (duurdere) Intels.
Neem aan dat het met een SSD toch wel meevalt? Oke het kan niet tegen de RAM snelheid op, maar zal na enkele seconden toch wel geladen zijn met 4Gig? Heel vaak klap ik hem open, en pak ondertussen drinken (ja nog steeds windows gewoontes :P ) dus even wachten maakt niet uit dan.

Ten tijde van Leopard 10.5.6 ofzo een keer mijn MacBook laten slapen iets meer dan 24uur. Er was meer dan een kwart van de batterij weg. Dit was met niks open qua applicaties. Gewoon fresh boot, en dan klep dicht.
Ik heb nu onder schone installatie van Snow Leopard 10.6 gelijk naar 10.6.3 niet het idee dat het verbeterd is. Eerder verslechterd, hij gaat wel langer op zijn batterij, maar dat kan zijn omdat er ook minder background task, threads actief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:13

Sick Nick

Drop the top!

Gewoon de ideale tussenweg pakken? SmartSleep erop gooien. Kan je sowieso grafisch kiezen welke optie je pakt maar je krijgt er een SmartSleep optie bij. Alleen ram gebruiken (sleep) behalve als je batterij onder de 5% is, dan pakt ie alleen hibernate. En daar tussen kan je instellen wat ie moet doen, bv vanaf 15% sleep & hibernate gebruiken als je dat prettiger vind.

Scheelt weer writes naar je SSD :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Sick Nick schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 15:33:
Gewoon de ideale tussenweg pakken? SmartSleep erop gooien. Kan je sowieso grafisch kiezen welke optie je pakt maar je krijgt er een SmartSleep optie bij. Alleen ram gebruiken (sleep) behalve als je batterij onder de 5% is, dan pakt ie alleen hibernate. En daar tussen kan je instellen wat ie moet doen, bv vanaf 15% sleep & hibernate gebruiken als je dat prettiger vind.

Scheelt weer writes naar je SSD :P
Mjah, kun je nog die sleepfile niet wegmikken (en zoals bij mij 8GB sleepfile op een SSD van 160GB is flink).

Het hele harddisk gebeuren vind ik een beetje zinloos. Dat safesleep is leuk, maar als je allemaal belangrijke document ongesaved open laat staan en hem dan laat hibernaten vraag je er ook gewoon om natuurlijk :+

Een "paar seconden" voor wakker worden vind ik onacceptabel. Nu is het instant, net als de rest met de SSD. Ik hou niet van wachten, dat is de hele reden dat ik die SSD eringezet heb.

En boeien dat ie 20% batterij kwijt zou zijn (als dat al zo is) na 24 uur.. wtf, dan kan die gewoon 5 dagen in hibernation blijven op een volle batterij :+

[ Voor 10% gewijzigd door Bosmonster op 11-05-2010 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Geen matches
Thx, zal eens naar smartsleep gaan kijken..

Zoveel mensen, zoveel wensen..

De een wilt snelheid, andere batterij. Jij vindt 20% a 25% niet belangrijk, ik heb een eerste unibody 13 macbook.. dus je praat over meer dan een uur op je batterij werken. Laat ik een laadcyclus maar achterwege.
Zelfde dat ik een paar seconden wachten "misschien" (eerst testen) niet erg vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sroebert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-05 07:07
Over batterij gesproken, heeft het nog nadelen voor de batterijduur om in plaats van de optical bay een ssd erin te proppen? Ik kan me zo voorstellen dat een ssd die constant aan staat wat meer batterij vreet dan een optical bay die ik amper gebruik, of valt dat reuze mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Dat valt reuze mee, aangezien SSD's bijna geen power vereisen.

Waarom trouwens niet de SSD als primaire HD gebruiken en je normale HD in de optical bay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bosmonster schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 11:26:
Waarom trouwens niet de SSD als primaire HD gebruiken en je normale HD in de optical bay?
Omdat dan de valsensor niet werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Geen matches
Batterijverbruik in sleep kan je tegengaan door je airport uit te zetten voordat je de klep dichtklapt. Is wel een gedoe, daarom doe ik het ook nooit.

Ik heb nu zelf sleepmode 1 gedaan, dat is zo ontzettend snel, vooral met naar sleep toe gaan. Dat duurde eerst altijd even, nu eigenlijk direct in slaap. Als de batterij bijna op is, gaat 'ie sleepen, dan duurt het alsnog een poosje voordat de batterij echt helemaal op is en de geheugeninhoud verliest. Ik weet niet hoe lang maar meer dan genoeg om je lader te zoeken en aan te sluiten.

Over batterij en mobiel gebruik gesproken, je laptop als een desktop gebruiken en altijd aan het stroom laten, is de pest voor je batterij. Dit weet ik uit ervaring. Als je een beetje om je batterij geeft dan laat je 'm minstens een keer per week helemaal leeg lopen. Dat is dan naast de maandelijkse calibratie. Serieus, steeds aan het stopcontact is het slechtste wat je met een batterij kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01-2021
Van de week ook de Intel Postville 80GB in mijn iMac gebouwd en ik moet zeggen wát een veraderming :o
Geen resonantie meer (ondanks de rubbers bij de hdd bevestiging), opstarten, apps opstarten, user account switchen en noem maar op, het is allemaal retesnel _o_

xBench results:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Results 270.30  
    System Info     
        Xbench Version      1.3
        System Version      10.6.3 (10D578)
        Physical RAM        4096 MB
        Model       iMac7,1
        Drive Type      INTEL SSDSA2M080G2GC
    Disk Test   270.30  
        Sequential  174.32  
            Uncached Write  140.50  86.27 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  140.86  79.70 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   152.80  44.72 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   457.59  229.98 MB/sec [256K blocks]
        Random  601.44  
            Uncached Write  690.44  73.09 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  259.48  83.07 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   2346.33 16.63 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   1084.33 201.21 MB/sec [256K blocks]

Inbouwen was overigens ook koekie. :)
Heb hem in een Kingston 5,25" bracket gestopt overigens. Klik. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

remmelt schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 13:11:
Over batterij en mobiel gebruik gesproken, je laptop als een desktop gebruiken en altijd aan het stroom laten, is de pest voor je batterij. Dit weet ik uit ervaring. Als je een beetje om je batterij geeft dan laat je 'm minstens een keer per week helemaal leeg lopen. Dat is dan naast de maandelijkse calibratie. Serieus, steeds aan het stopcontact is het slechtste wat je met een batterij kan doen.
Hier moet ik even op reageren, ook al heeft het niets met een SSD te maken. Ik heb mijn Apple laptops altijd continu aan de lader en de maximale capaciteit van de batterij gaat niet sneller naar beneden dan normaal. Gisteren heb ik mijn vorige MacBook verkocht, de batterij daarvan had na 1,5 jaar intensief gebruik (gemiddeld 6 uur per dag, werd nooit uitgezet en lag altijd aan de lader) nog een health van 92% en hij had slechts 110 cycles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Geen matches
Canaria schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 14:10:
Gisteren heb ik mijn vorige MacBook verkocht, de batterij daarvan had na 1,5 jaar intensief gebruik (gemiddeld 6 uur per dag, werd nooit uitgezet en lag altijd aan de lader) nog een health van 92% en hij had slechts 110 cycles.
Ik had maar 42 cycles op mijn 2 jaar oude accu, maar de macbook deed het er nog maar 10 min op, de macbook viel gewoon uit, ook al gaf de 'teller' van het OS aan dat ik nog 1h30m ofzo kon werken op de accu. Health en capaciteit waren niet noemenswaardig gezakt (vergelijkbaar met die van jou). Maw, aan de stroom laten hangen is wel gedelijk slecht voor de accu en de health getallen stellen niets voor.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Geen matches
De batterij van mijn eerste witte MacBook ging na 2,5 jaar nog bijna 2 uur mee (testje gedaan voordat ik hem verkocht). Als dat betekent dat de batterijduur na 2,5 jaar is gehalveerd dan blijf ik hem gewoon zo gebruiken.

Zelf hecht ik eigenlijk geen waarde aan de batterijduur, omdat ik m'n MBP dus altijd aan de lader gebruik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylegs
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-04 23:10
mensen,

Binnenkort ga ik mijn eerste mac halen en wel een MBP 13" nu zit ik te denken tussen 2 opties, de 2,4GHZ met een 128GB SSD of een 2,66GHZ met 320 s-ata. Beide zijn ongeveer even duur.
Wat zouden jullie adviseren? Is de versie met SSD echt zoveel sneller?

https://www.facebook.com/hbbsebas2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

crazylegs schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 22:05:
mensen,

Binnenkort ga ik mijn eerste mac halen en wel een MBP 13" nu zit ik te denken tussen 2 opties, de 2,4GHZ met een 128GB SSD of een 2,66GHZ met 320 s-ata. Beide zijn ongeveer even duur.
Wat zouden jullie adviseren? Is de versie met SSD echt zoveel sneller?
Ja, je hebt geen wachtijden meer bij het opstarten van programma's. Het apparaat voelt aan alsof er een blik olie in is gevallen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylegs
ook als ik kies voor de SSD die apple zelf levert? SSD zelf inbouwen ben ik ivm vervallen garantie niet zo happerig op namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

crazylegs schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 23:11:
ook als ik kies voor de SSD die apple zelf levert? SSD zelf inbouwen ben ik ivm vervallen garantie niet zo happerig op namelijk
Je moet even vragen hoe dit zit met de garantie. Normaal gesproken mag je namelijk zelf je HDD wel vervangen alsook je geheugen.

Ook kan je vragen of een Apple Reseller jouw zelf gekochte SSD eventjes inbouwt, maar dit kost je natuurlijk wel wat geld (35 euro of zoiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylegs
waar moet ik op letten als ik een SSD koop? welke maten enz? gaat in dit geval om SSD's die in een MBP 13" spring 2010 passen..
Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

crazylegs schreef op zondag 16 mei 2010 @ 13:12:
waar moet ik op letten als ik een SSD koop? welke maten enz? gaat in dit geval om SSD's die in een MBP 13" spring 2010 passen..
Suggesties?
Alle 2,5 schijven passen met een sata150 en sata300 connector.

Voor een 1,8 inch schijf zul je een adapter nodig hebben

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazylegs
Geen matches
zal ik dan voor sata 150 of sata 300 gaan? 300 lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Heb zojuist een Crucial RealSSD C300 besteld voor in mijn iMac. Hij is op voorraad bij Salland, dus verwacht deze week de eerste benchmark te kunnen tonen. Hoop voornamelijk dat VMware een stuk sneller gaat worden. Nu merk ik dat mijn werkomgeving veel te draag is op de 1TB standaard iMac disk. Mijn oude Mac Pro (raid 0 met 2 x Raptor 74GB) werkte veel prettiger.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Geen matches
Heb je ook 8GB geheugen in die iMac? Geen extra geheugen bijprikken, maar alleen een snellere HD nemen is een beetje symptoombestrijding natuurlijk.

[ Voor 60% gewijzigd door Bosmonster op 17-05-2010 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:18
Zware Unit schreef op maandag 17 mei 2010 @ 00:15:
Heb zojuist een Crucial RealSSD C300 besteld voor in mijn iMac.
[...]
Zit daar ook over te denk voor in mijn aankomende MBP. Maar ik wacht nog even af gezien de firmware issues. Maar de RealSSD heeft (in mijn ogen) zeker potentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-05 19:47

MaxxMark

HT is Tof!

Even een vraagje, en vergeef mij als het al langs is gekomen (ik heb wel de OP gelezen en iedere pagina doorgescanned maar kon het niet vinden).

Ook ik heb een MacBookPro met een Intel Postville 80GB er in zitten, maar het verwonderde mij dat de resultaten die in het forum gepost zo veel hoger zijn in vergelijking met hier.

Even de resultaten van XBench:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Results 135.14  
    System Info     
        Xbench Version      1.3
        System Version      10.6.3 (10D573)
        Model       MacBookPro5,2
        Drive Type      INTEL SSDSA2M080G2GC
    Disk Test   135.14  
        Sequential  168.63  
            Uncached Write  140.45  86.24 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  139.16  78.74 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   138.86  40.64 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   451.80  227.07 MB/sec [256K blocks]
        Random  112.75  
            Uncached Write  36.28   3.84 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  158.06  50.60 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   1733.03 12.28 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   992.66  184.20 MB/sec [256K blocks]

Daarbij gezegd dat mijn firmware wel is geupdate en het systeem al een aantal maanden actief is.

Wat kan het grote verschil in performance zijn?

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Geen matches
Vergeleken met mijn Kingston zijn de getallen voor Random Uncached Writes bij jou veel lager. Let wel, ik heb een MBP3,1 dus nog een SATA150 aansluiting. Nu twee weken in gebruik, half vol en 10% ondergepartitioneerd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Results 215.45  
    System Info     
        Xbench Version      1.3
        System Version      10.6.3 (10D578)
        Model       MacBookPro3,1
        Drive Type      KINGSTON SNVP325S2128GB
    Disk Test   215.45  
        Sequential  139.65  
            Uncached Write  197.88  121.50 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  151.83  85.90 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   77.98   22.82 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   239.24  120.24 MB/sec [256K blocks]
        Random  471.30  
            Uncached Write  300.53  31.81 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  364.92  116.83 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   1739.58 12.33 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   542.10  100.59 MB/sec [256K blocks]

Ik vermoed dat een flinke secure erase de boel wel weer recht kan trekken. Bedenk dat OSX geen trim ondersteunt en dat de boel zonder trim flink langzamer kan worden. Probeer dit eens: https://ata.wiki.kernel.org/index.php/ATA_Secure_Erase
Wat je ook zou kunnen doen is je schijf onderpartitioneren, dan stel je dit probleem uit (maar los je het niet op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
crazylegs schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 23:11:
Zolang je maar niks beschadigd heb je gewoon garantie, zo vermeld Apple het bij al haar Macs. Bij de MacBook Pro gaan ze zelfs een stap verder en geven ze gewoon aan dat je zonder problemen de harde schijf en het geheugen mag vervangen zonder dat de garantie vervalt. Uiteraard heb je geen garantie op harde schijf/geheugen als deze niet bij Apple vandaan komt. Bij de MacBook Pro zit overigens in de meegeleverde documentatie ook uitleg hoe je het geheugen/harde schijf moet vervangen (incl. afbeeldingen) dus dat moet een eitje zijn. De onderdelen zijn ook erg goed toegankelijk en er zijn weinig handelingen nodig (het losschroeven van de bodemplaat is het lastigste vanwege het aantal schroefjes). Durf je het desondanks niet aan dan kun je doen wat Hokkie al aangeeft: de officiële Apple reseller vragen of zij dit kunnen doen.
crazylegs schreef op zondag 16 mei 2010 @ 13:12:
Suggesties?
Dat je een ssd koopt die goed uit de review komt wat betreft performance bij random reads/writes en het behoudt van performance (ssd's hebben last van performance degradatie, er zijn technieken om het tegen te gaan alleen zijn ze niet allemaal even efficiënt). De ssd's van Intel (de X25-m specifiek) en die met een Indilinx Barefoot controller zijn hierin erg sterk. Inmiddels zijn er ook al ssd's met een Sandforce controller die het op papier nog veel beter doet maar die zijn nog dermate nieuw dat ze zich eerst in de praktijk moeten bewijzen. Zoals het er nu naar uitziet blijkt dat ze niet in alle gevallen ook daadwerkelijk beter zijn.

Qua maten zijn de meeste ssd's van het 2,5" formaat wat nou ook precies hetgeen is wat je nodig hebt (het is het bekende laptop-formaat). Er zijn ook nog 1.8" schijfjes maar daar moet je niet naar kijken want die zijn qua afmetingen te klein, die kun je niet vastzetten in je MBP en je moet knoeien met adaptertjes.
crazylegs schreef op zondag 16 mei 2010 @ 13:20:
zal ik dan voor sata 150 of sata 300 gaan? 300 lijkt me?
De keuze die je hebt is sata300 of sata600. Dat laatste zie je bij een paar ssd's en aangezien de huidige Macs alleen maar sata300 hebben is het ook vrij zinloos om aan te schaffen. Als we kijken naar de snelheid dan heeft sata600 alleen zin als je heel veel erg grote bestanden (meer dan 4 GB groot enzo) erg vaak heen en weer kopieert. De kans dat je dat doet is veel kleiner dan 1% dus in dat opzicht is sata600 ook erg zinloos. Je kunt dus beter kijken naar wat de snelheid is van de random reads/writes en hoe het zit met de performance degradatie. Dat zijn echt de twee belangrijkste punten bij een ssd voor in een desktop/laptop.
Hoop voornamelijk dat VMware een stuk sneller gaat worden. Nu merk ik dat mijn werkomgeving veel te draag is op de 1TB standaard iMac disk. Mijn oude Mac Pro (raid 0 met 2 x Raptor 74GB) werkte veel prettiger.
VMware wil nog wel eens veel i/o gebruiken, met name doordat het bijv. swapt zodat het minder geheugen (RAM) in beslag neemt. Als je iets in de vm's doet zoals opstarten, updates installeren, etc. zul je ook goed merken dat er aardig wat van je schijf wordt geeist. Juist in die gevallen is de snelheid van een ssd goed merkbaar. Ikzelf heb op deze gebieden met de ssd die ik heb ook aardig wat winst in performance gezien. Mijn MacBook Pro met Core i5, 8GB aan geheugen en de ssd kan 6 vm's tegelijk draaien zonder dat ik er wat van merk. Dan heb ik het over vm's die als gewoon werkstation zijn ingericht met Windows of Ubuntu.
remmelt schreef op maandag 17 mei 2010 @ 16:09:
Bedenk dat OSX geen trim ondersteunt en dat de boel zonder trim flink langzamer kan worden.
Met trim kan het ook flink langzamer worden. In een aantal gevallen blijkt de ingebouwde opruimfunctie van de ssd een stuk efficienter te zijn dan trim. In de meeste gevallen zijn de verschillen tussen trim en de ingebouwde opruimfunctie uitermate klein, zo klein dat je het zelfs verwaarloosbaar mag noemen. Dit geldt alleen niet voor alle ssd's omdat niet alle ssd's zo'n goede opruimfunctie hebben. Met name de wat goedkopere ssd's hebben minder efficiente opruimfuncties waardoor ze ook meer last hebben van performance degradatie. Het is echter wel zo dat op dit moment alle ssd's performance degradatie hebben ongeacht of ze nou trim en/of die ingebouwde opruimfunctie hebben. Dat trim/ingebouwde opruimfunctie zorgt er alleen voor dat die performance degradatie geminimaliseerd wordt, ze lossen het echter niet op! Dat onderpartitioneren kan altijd een goede optie zijn, echter doen ssd's dit eigenlijk al standaard. Men rekent een bepaalde hoeveelheid aan geheugencellen die je niet kunt gebruiken als buffer om kapotte cellen en performance degradatie tegen te gaan. Ssd's van 256 GB grootte zijn hetzelfde als die van 250 GB. Effectief kun je er maar 250 GB van gebruiken, de overige 6 GB is extra buffer. Het verschil komt doordat niet iedere fabrikant dat standaard al meerekent. Kortom, onderpartitioneren doet een ssd al op een hardwarematig niveau (om het maar eens heel simpel te verwoorden). Als je het zelf ook nog eens doet vergroot je daarmee dat buffer en dat kan op lange termijn een voordeel hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door ppl op 17-05-2010 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iManual
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-03-2016
Ik heb zojuist een Crucial C300 256 realSSD in de MBP i7 geplaatst.
Met Xbench de snelheid gemeten. Complete systeem met 8Gb score: 332.95!
Met alleen de disk test: 392.36!

Ik ben zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:18
Ik ben ook geïnteresseerd in de RealSSD. Heb je de nieuwe firmware er al opgezet? De nieuwe updater met de nieuwe firmware is gisteren door Crucial online gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-05 17:10
Heb zojuist een Crucial RealSSD C300 besteld voor in mijn iMac. Hij is op voorraad bij Salland, dus verwacht deze week de eerste benchmark te kunnen tonen. Hoop voornamelijk dat VMware een stuk sneller gaat worden. Nu merk ik dat mijn werkomgeving veel te draag is op de 1TB standaard iMac disk. Mijn oude Mac Pro (raid 0 met 2 x Raptor 74GB) werkte veel prettiger.
Ik ga er vanuit dat je hier je ervaringen post. De harddisk is namelijk het enige wat niet bevalt aan mijn imac (zelfde model). Ben ook benieuwd hoe het inbouwen je afgaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Geen matches
Heb inmiddels mijn C300 256GB in de iMac 27" i7 geplaatst. Behoorlijk verschil:
Afbeeldingslocatie: http://files.me.com/maartendevries/ynd8vr

Afbeeldingslocatie: http://files.me.com/maartendevries/lv9whf

Morgen zal ik even de nieuwe firmware erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siebelouis
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-06-2022
Canaria schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 14:10:
[...]

Hier moet ik even op reageren, ook al heeft het niets met een SSD te maken. Ik heb mijn Apple laptops altijd continu aan de lader en de maximale capaciteit van de batterij gaat niet sneller naar beneden dan normaal. Gisteren heb ik mijn vorige MacBook verkocht, de batterij daarvan had na 1,5 jaar intensief gebruik (gemiddeld 6 uur per dag, werd nooit uitgezet en lag altijd aan de lader) nog een health van 92% en hij had slechts 110 cycles.
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/hwe2iq.png

Moet ik hier nog wat aan toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Siebelouis schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 13:34:
[...]

[afbeelding]

Moet ik hier nog wat aan toevoegen?
Ik vind het niet zo'n groot verschil.
Maar goed, de batterij is voor mij alleen een noodstoomvoorziening, voor als ik m'n MacBook verplaats zodat ik hem in slaapstand kan meenemen. En dat hij het na 1,5 jaar nog twee uur volhoudt als het nodig is vind ik prima. Het gemak van altijd aan de lader werken vind ik zwaarder wegen dan 10-15% extra batterijcapaciteit na twee jaar. Mijn MacBooks gaan nooit in slaapstand bij inactiviteit, dimmen het scherm nooit en Airport en Bluetooth staan altijd aan.

Oja, SSD's ... tegen de tijd dat 600GB gangbaar en betaalbaar is ga ik wel weer kijken. Ik heb nu 500GB 7200rpm en daarvan is nu na twee weken gebruik 270GB vrij. De rest zit in Mac OS, een Boot Camp met Windows 7 op een partitie van 100GB en een Windows Server 2008 VM. Met een betaalbare SSD zou ik al een ernstig ruimteprobleem hebben, of ik moet m'n VM vanaf een externe disk draaien. De superdrive opofferen is geen optie omdat ik ook wel eens een cd wil rippen, dvd kijken of een spelletje spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectx
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-04 09:52
Canaria schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 23:47:
[...]

...

Oja, SSD's ... tegen de tijd dat 600GB gangbaar en betaalbaar is ga ik wel weer kijken. Ik heb nu 500GB 7200rpm en daarvan is nu na twee weken gebruik 270GB vrij. De rest zit in Mac OS, een Boot Camp met Windows 7 op een partitie van 100GB en een Windows Server 2008 VM. Met een betaalbare SSD zou ik al een ernstig ruimteprobleem hebben, of ik moet m'n VM vanaf een externe disk draaien. De superdrive opofferen is geen optie omdat ik ook wel eens een cd wil rippen, dvd kijken of een spelletje spelen.
Hoe kun je na 2 weken zoveel schijfruimte gebruiken? Ik had in mijn Windows pc een 500GB schijf zitten maar alleen omdat de prijzen zo goedkoop zijn en de schijf goede performance had. Ik gebruikte echter max. 100GB ofzo (flink wat games, onnodig grote files laten staan etc.). Nu zit ik op een Mac mini met 80GB Intel X-M25 met zo'n 30GB in gebruik en dan heb ik alle apps erop die ik verder nodig zal hebben. Heb namelijk via mijn Windows 7 bakkie -welke fungeert als servertje van alles- een aantal schijven gekoppeld. Zo sla ik mijn documenten direct extern op, worden ze ook extern iedere dag gebackupped en verbruik ik geen onnodige schijfruimte op mijn SSD. Tuurlijk, meer ruimte is altijd beter en schept wat ruimte, mocht je het nodig hebben. Maar misschien een tip om een NAS aan te schaffen. Kan al heel goedkoop hoor, met een ouwe P4 opkopen(50 euri), paar schijfjes erin en gaan met die banaan.

Just my 2 cents :) (no offence verder)

EDIT: crap ik lees net dat je een Macbook hebt, ik ging van een iMac uit. Met een laptop ben je natuurlijk (vaak) mobiel en is het onhandig om telkens een USB-schijf mee te slepen. NAS o.d. is dan al helemaal onhandig, of je moet al iets van sync opzetten als je het ding thuis aansluit.

[ Voor 8% gewijzigd door injectx op 23-05-2010 00:15 . Reden: zie opmerking. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Geen matches
Zojuist de nieuwe Crucial C300 firmware geinstalleerd. Best wat werk: backup maken met bootcamp, DVD branden met bootdisk firmware, firmware flashen, met OSX dvd de time machine backup terug zetten... Aantal uur later........ :z :z :z :z

oooooeeeei.... wat een snel systeem 8) . Benchmark is trouwens vergelijkbaar met v1 van de firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-05 17:10
Geen matches
Hoe ging het inbouwen je af? Lekker aan de slag met zuignappen etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Geen matches
Redelijk eenvoudig. Bij iFixit twee zuignappen en een maatje 10 torx schroevendraaier besteld. Voorscherm komt vrij gemakkelijk los dmv de zuignappen. Vervolgens 8 schroeven het beeldscherm losschroeven. 4 kabeltjes losmaken onder het scherm. Oude SATA drive verwijderen en nieuwe plaatsen dmv gebruik te maken van 2,5" naar 3,5" converter. TIP: de temperatuur sensor kabel kan je nergens meer aansluiten, maar moet je wel doorlussen anders gaat de koeling op 100% draaien. Stukje koperdraad tussen beide punten is voldoende.
Afbeeldingslocatie: http://files.me.com/maartendevries/xk1tcy

Afbeeldingslocatie: http://files.me.com/maartendevries/kjxwtd

Afbeeldingslocatie: http://files.me.com/maartendevries/6epnxr

[ Voor 1% gewijzigd door Zware Unit op 23-05-2010 23:33 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unixor
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-04 17:26
Geen matches
Om maar meteen in tot zaken over te gaan, ik ben van plan deze maand een Macbook Pro 13inch aan te schaffen. In mijn huidige Vaio zit mijn Vertex, deze wil ik graag overzetten. Nu is dat niet zo'n probleem, guides genoeg. Maar zit een beetje met de reinstall van OS X omdat dit mijn eerste mac zal zijn heb ik hier geen ervaringen mee.

Nou vroeg ik mij af of ik de disc's die bij de Macbook komen kan gebruiken voor een clean install. Misschien niet het juiste topic om in te posten maar of mijn zoek termen zijn krom of er is echt niets over te vinden op op zeh webz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
Geen matches
Yep, gaat prima. Zitten twee DVD's bij een nieuwe Mac. 1 x OSX en 1 x iLife. Met de OSX DVD kan je een clean install doen. Kan je gelijk wat onnodige zaken uit de installatie halen. Scheelt weer wat GB's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Geen matches
Wat voor schroevendraaier gebruiken jullie voor het openmaken van de MacBook Pro ALU? Ik krijg namelijk 1 schroef met geen mogelijkheid open, maar ook, omdat ik met niet goed kracht kan zetten met zo'n klein schroevendraaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Geen matches
c0sje schreef op maandag 24 mei 2010 @ 10:26:
Wat voor schroevendraaier gebruiken jullie voor het openmaken van de MacBook Pro ALU? Ik krijg namelijk 1 schroef met geen mogelijkheid open, maar ook, omdat ik met niet goed kracht kan zetten met zo'n klein schroevendraaier.
Is dat niet de schroef waar je een Torx 6 voor nodig hebt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Geen matches
Philips 00 en Torx 6

Voordat je aan je dure MacBook gaat pielen met cheapo niet passende schroevendraaiers kan ik je aanraden eerst even die 2 aan te schaffen in redelijke kwaliteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-05 22:09

Nitai

Live the life you love.

Geen matches
Kost je hoogstens een tientje voor die 2 schroevendraaiers... werkt zo veel fijner :) bij lokale harde-ijzerwaren-boer B)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Geen matches
Ik heb ze zelf besteld bij conrad.nl. Niet de beste webshop, maar wel veel keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanerp
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-12-2024
Heeft iemand ervaring met de nieuwe Seagate Momentus XT Solid State Hybrid Drive (SSHD, ST95005620AS)? Ik ben van plan een nieuwe hd in mijn MacBook 4.1 (Black) te zetten. En aangezien deze nog 1.5 GB/sec SATA heeft lijkt me een volwaardige SSD wat overdreven.
En zoals te zien is in onderstaand filmpje is hij nog niet eens zo veel minder snel dan 'echte' ssd's.
http://www.youtube.com/watch?v=Kss98VdhSj0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berendhaan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:18
Hoe zit het met de performance van de stock SSD van de macbook pro. Ik zit te twijfelen om of een 128gb SSD er in te zetten of om een Intel X25 160gb er in te zetten (wel prijzig in mijn ogen).

Zijn deze 2 te vergelijken met elkaar of is de Intel hem echt "de baas".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

vanerp schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 14:12:
Heeft iemand ervaring met de nieuwe Seagate Momentus XT Solid State Hybrid Drive (SSHD, ST95005620AS)? Ik ben van plan een nieuwe hd in mijn MacBook 4.1 (Black) te zetten. En aangezien deze nog 1.5 GB/sec SATA heeft lijkt me een volwaardige SSD wat overdreven.
En zoals te zien is in onderstaand filmpje is hij nog niet eens zo veel minder snel dan 'echte' ssd's.
http://www.youtube.com/watch?v=Kss98VdhSj0
De Momentus XT is in veel gevallen zelfs een stuk trager dan andere 7200 rpm schijven. Hij is alleen sneller met die paar programma's die die besluit te cachen op het Flash geheugen. Voor de rest is alles dus net zo snel en soms zelfs trager. Je hebt dus ook geen enkele controle over wat snel gaat en wat niet.

Dat laatste alleen al is voor mij een reden om deze schijf af te schrijven. Dan liever gewoon een goede 7200 rpm schijf die consistent presteert.
berendhaan schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 21:52:
Hoe zit het met de performance van de stock SSD van de macbook pro. Ik zit te twijfelen om of een 128gb SSD er in te zetten of om een Intel X25 160gb er in te zetten (wel prijzig in mijn ogen).

Zijn deze 2 te vergelijken met elkaar of is de Intel hem echt "de baas".
De Intel is de snelste, maar ook de duurste. Maar realistisch gezien zul je het verschil niet of nauwelijks merken. SSD's zijn allemaal retesnel, dus de verschillen tussen de betere kwaliteit SSD's is meestal te verwaarlozen in de praktijk.

[ Voor 24% gewijzigd door Bosmonster op 28-05-2010 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 09:25

breinonline

Are you afraid to be known?

Bosmonster schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 22:23:
[...]

De Momentus XT is in veel gevallen zelfs een stuk trager dan andere 7200 rpm schijven. Hij is alleen sneller met die paar programma's die die besluit te cachen op het Flash geheugen. Voor de rest is alles dus net zo snel en soms zelfs trager. Je hebt dus ook geen enkele controle over wat snel gaat en wat niet.

Dat laatste alleen al is voor mij een reden om deze schijf af te schrijven. Dan liever gewoon een goede 7200 rpm schijf die consistent presteert.
Mwa, ome Tom is er best tevreden over: http://www.tomshardware.c...rd-drive-ssd,2638-13.html. Als ik het zo lees is het geen SSD, maar wel een snelle 7200rpm disk.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-04 11:54
Heeft er hier iemand ervaring met het vervangen van de SuperDrive door een SSD in combinatie met de hibernate functie? Ik lees op internet wat verhalen van mensen die vermoeden dat hibernate alleen werkt als je boot van de drive die op de plaats van de originele HD zit, vraag me af of dat daadwerkelijk klopt.

Het lijkt overigens niet mogelijk te zijn om de sleepimage te verplaatsen naar een niet bootdisk of zijn daar toch workarounds voor bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Op 11 Jan postte ik hier mn eerste bench met de Intel X25-M: RvdH in "Het SSD in je Apple topic"

Toen had ik een score van 273.42. Nu 285.29. Ik dacht dat ze langzamer zouden moeten worden? :P

Afbeeldingslocatie: http://www.shellz.nl/dl/108450256.png

[ Voor 13% gewijzigd door RvdH op 31-05-2010 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
bartvb schreef op zondag 30 mei 2010 @ 21:22:
Heeft er hier iemand ervaring met het vervangen van de SuperDrive door een SSD in combinatie met de hibernate functie? Ik lees op internet wat verhalen van mensen die vermoeden dat hibernate alleen werkt als je boot van de drive die op de plaats van de originele HD zit, vraag me af of dat daadwerkelijk klopt.
Waarom zou je de SSD niet op de plaats van de HD zetten? Ben je van het gezeik af.
Het lijkt overigens niet mogelijk te zijn om de sleepimage te verplaatsen naar een niet bootdisk of zijn daar toch workarounds voor bedacht?
Dat klopt. Ik heb de SSD op de HD en de HD verplaatst naar de Superdrive. Het lijkt erop alsof OSX de superdrive uitzet zou gauw 'ie gaat hibernaten en daarna pas het sleepimage gaat wegschrijven. In mijn geval heeft de HD dan dus geen power meer en loopt de hele boel in de soep. Wordt ook niet graceful opgevangen ofzo. Ik heb daarom ook maar safe sleep uitgezet. Voordeel is dat je HEEL snel sleept!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

remmelt schreef op maandag 31 mei 2010 @ 09:22:
Voordeel is dat je HEEL snel sleept!
Wat is daar het voordeel van? Ik klap mijn MBP dicht en kijk er verder niet naar.
Heb zelf overigens geen SSD en safe sleep en hibernate gewoon aan staan, maar als ik m'n MBP openklap is hij direct zonder vertraging weer wakker en klaar voor gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Je hebt ook geen verspilde sleep-image ruimte, wat met een paar euro/GB al flink op kan lopen (bij mij was dat bijna 25 euro ofzo weggegooid aan sleepimage :+)

En als je toch altijd je MBP aan de stroom hebt hangen is Safe Sleep een compleet zinloze feature.
Heb zelf overigens geen SSD en safe sleep en hibernate gewoon aan staan, maar als ik m'n MBP openklap is hij direct zonder vertraging weer wakker en klaar voor gebruik.
Dat is vrij logisch. Standaard houdt ie spanning op het geheugen EN maakt een kopie naar HD (dat is safe sleep). Dus bij het wakker worden is het geheugen gewoon nog actief.

Als je genoeg HD ruimte hebt maakt het echter ook niet uit.

[ Voor 83% gewijzigd door Bosmonster op 31-05-2010 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
HD liefst op z'n huidige plek ivm trillingsdemping en dat sudden motion verhaal. Op zich vind ik dat Safe Sleep wel handig, met oude laptop iig wel een paar keer (2 ofzo :+) nodig gehad. Nieuwe laptop doet echter een heel stuk langer met z'n accu.

Wat Safe Sleep betreft lijkt het erop dat je het beste de SSD op de plaats van de SuperDrive kan doen, opstarten vanaf HD en /Applications /Users, swap, tmp en zoveel mogelijk andere dingen verplaatsen naar de SSD. Zal vast een paar seconde schelen met opstarten maar als ik 1x opstart in de 2 maanden dan is het veel.

Of toch maar gewoon SafeSleep uitzetten en er rekening mee houden dat ik werk kwijt ben als de accu een keer echt helemaal leeg gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Geen matches
Ik bedoelde eigenlijk wat het voordeel is dat je MBP direct slaapt in plaats van dat het nog 3 seconden duurt nadat je hem dichtgeklapt hebt. Andere voordelen van safe sleep begrijp ik wel :P

Overigens dacht ik dat met 'safe sleep' hier de optie 'secure virtual memory' (hibernatemode 5 of 7) werd bedoeld en niet hibernate, maar dat had ik even verkeerd geïnterpreteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 14:36
Geen matches
Ik weet niet wat voor mode het is maar met "command+eject button(2 seconden)" schijnt je mac direct te gaan slapen, met safesleep!
Ben op school, kan het at the moment niet testen... straks weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Geen matches
Als het iets doet hibernate ie, maar afhankelijk van je hibernatemode is dat safe sleep of niet :P

[ Voor 11% gewijzigd door Bosmonster op 31-05-2010 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Geen matches
Command-Eject doet niets (ook niet na 2 seconde). Option-Command-Eject is de normale sleep, Shift-Control-Eject is display sleep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Geen matches
Canaria schreef op maandag 31 mei 2010 @ 11:01:
Ik bedoelde eigenlijk wat het voordeel is dat je MBP direct slaapt in plaats van dat het nog 3 seconden duurt nadat je hem dichtgeklapt hebt. Andere voordelen van safe sleep begrijp ik wel :P
Ik ben van het soort zuinig-met-mijn-spullen-(vooral-als-ze-zo-duur-zijn) en daarom wacht ik altijd totdat het lichtje gaat pulseren voordat ik de laptop m'n tas in zwaai. Tuurlijk heb je de sudden motion sensor enzo, maar toch.

Het kan overigens best zijn dat ik daar alleen in ben, hier op m'n werk in elk geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Geen matches
En dat kan best ff duren met 8GB geheugen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Bosmonster schreef op maandag 31 mei 2010 @ 10:10:
Je hebt ook geen verspilde sleep-image ruimte, wat met een paar euro/GB al flink op kan lopen (bij mij was dat bijna 25 euro ofzo weggegooid aan sleepimage :+)
Dat is ook alleen een issue als je SSD bijna vol is. Een sleepimage heeft nog enig nut, lege ruimte is pas zinloos duur. Even zaken als onderpartitioneren en theoretische slijtage bij schrijfacties buiten beschouwing gelaten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Geen matches
Canaria schreef op maandag 31 mei 2010 @ 14:57:
theoretische slijtage bij schrijfacties
Wat is daar theoretisch aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Intel X25-M 80GB is hier nu ook geinstalleerd. SSD in voor weinig via eBay bestelde optical drive -> 2.5" ding geprikt, SuperDriver vervangen door dat geheel, computer aan, SSD geformateerd, Carbon Copy Cloner gedraaid (alles minus ~/Music, ~/Downloads, ~/Documents/Steam Content, ~/Library/Parallels/, ~/Movies) gekopieerd, reboot met Option ingeduwd en klaar. In totaal iets van anderhalf uur inclusief kopieren.

Tot nu toe erg onder de indruk, Mail.app (met paar honderdduizend mails) staat er vrijwel instantaan, Chrome met 6 windows en 25 tabs is ook zo geopend. Was overgestapt van een MBP CoreDuo 2.16 2GB naar een MBP i7 4GB maar dat verschil was op zich niet super groot. Heb het idee dat het gebruik van SSD een grotere speedboost geeft uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-04 08:03
bartvb schreef op maandag 31 mei 2010 @ 18:07:
Intel X25-M 80GB is hier nu ook geinstalleerd. SSD in voor weinig via eBay bestelde optical drive -> 2.5" ding geprikt, SuperDriver vervangen door dat geheel, computer aan, SSD geformateerd, Carbon Copy Cloner gedraaid (alles minus ~/Music, ~/Downloads, ~/Documents/Steam Content, ~/Library/Parallels/, ~/Movies) gekopieerd, reboot met Option ingeduwd en klaar. In totaal iets van anderhalf uur inclusief kopieren.

Tot nu toe erg onder de indruk, Mail.app (met paar honderdduizend mails) staat er vrijwel instantaan, Chrome met 6 windows en 25 tabs is ook zo geopend. Was overgestapt van een MBP CoreDuo 2.16 2GB naar een MBP i7 4GB maar dat verschil was op zich niet super groot. Heb het idee dat het gebruik van SSD een grotere speedboost geeft uiteindelijk.
Ik zou mij niet verkijken op de overstap naar de i7 met 4GB geheugen, volgens mij is dit een behoorlijke prestatie winst (zeker als je veel toepassingen open hebt staan). Echter draagt de SSD hier natuurlijk ook aan bij, maar een vergelijking maken op 2 verschillende systemen is niet representatief.

EDIT hieronder...

Prestaties van mijn SSD zijn in 2,5 maand redelijk gekelderd, betreft een X-25M 160GB.
18 maart 2010
Results	195.19	
	System Info		
		Xbench Version		1.3
		System Version		10.6 (10A432)
		Physical RAM		4096 MB
		Model		MacBook3,1
		Drive Type		INTEL SSDSA2M160G2GC
	Disk Test	195.19	
		Sequential	120.23	
			Uncached Write	132.32	81.24 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Write	138.66	78.45 MB/sec [256K blocks]
			Uncached Read	69.77	20.42 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Read	239.96	120.60 MB/sec [256K blocks]
		Random	518.41	
			Uncached Write	633.16	67.03 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Write	256.49	82.11 MB/sec [256K blocks]
			Uncached Read	1668.65	11.82 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Read	610.34	113.25 MB/sec [256K blocks]

31 mei 2010
Results	133.50	
	System Info		
		Xbench Version		1.3
		System Version		10.6.3 (10D573)
		Physical RAM		4096 MB
		Model		MacBook3,1
	Disk Test	133.50	
		Sequential	111.47	
			Uncached Write	106.37	65.31 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Write	129.49	73.26 MB/sec [256K blocks]
			Uncached Read	68.80	20.13 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Read	236.66	118.95 MB/sec [256K blocks]
		Random	166.37	
			Uncached Write	106.26	11.25 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Write	81.09	25.96 MB/sec [256K blocks]
			Uncached Read	1577.28	11.18 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Read	600.58	111.44 MB/sec [256K blocks]

Tim onder OSX zou geen overbodige luxe zijn >:)

[ Voor 39% gewijzigd door DialOut op 31-05-2010 21:31 . Reden: stuk over prestaties ssd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

koendt schreef op maandag 31 mei 2010 @ 21:14:
[...]

Ik zou mij niet verkijken op de overstap naar de i7 met 4GB geheugen, volgens mij is dit een behoorlijke prestatie winst (zeker als je veel toepassingen open hebt staan). Echter draagt de SSD hier natuurlijk ook aan bij, maar een vergelijking maken op 2 verschillende systemen is niet representatief.

EDIT hieronder...

Prestaties van mijn SSD zijn in 2,5 maand redelijk gekelderd, betreft een X-25M 160GB.
18 maart 2010
Results	195.19	
	System Info		
		Xbench Version		1.3
		System Version		10.6 (10A432)
		Physical RAM		4096 MB
		Model		MacBook3,1
	Disk Test	195.19	
		Sequential	120.23	
			Uncached Write	132.32	81.24 MB/sec \[4K blocks]
			Uncached Write	138.66	78.45 MB/sec \[256K blocks]
			Uncached Read	69.77	20.42 MB/sec \[4K blocks]
			Uncached Read	239.96	120.60 MB/sec \[256K blocks]
		Random	518.41	
			Uncached Write	633.16	67.03 MB/sec \[4K blocks]
			Uncached Write	256.49	82.11 MB/sec \[256K blocks]
			Uncached Read	1668.65	11.82 MB/sec \[4K blocks]
			Uncached Read	610.34	113.25 MB/sec \[256K blocks]

31 mei 2010
Results	133.50	
	System Info		
		Xbench Version		1.3
		System Version		10.6.3 (10D573)
		Physical RAM		4096 MB
		Model		MacBook3,1
	Disk Test	133.50	
		Sequential	111.47	
			Uncached Write	106.37	65.31 MB/sec \[4K blocks]
			Uncached Write	129.49	73.26 MB/sec \[256K blocks]
			Uncached Read	68.80	20.13 MB/sec \[4K blocks]
			Uncached Read	236.66	118.95 MB/sec \[256K blocks]
		Random	166.37	
			Uncached Write	106.26	11.25 MB/sec \[4K blocks]
			Uncached Write	81.09	25.96 MB/sec \[256K blocks]
			Uncached Read	1577.28	11.18 MB/sec \[4K blocks]
			Uncached Read	600.58	111.44 MB/sec \[256K blocks]

Tim onder OSX zou geen overbodige luxe zijn >:)
Hoe vol is jouw schijf?

Ik heb ook een intel 160 gb. Het apparaat blijft goede scores halen in xbench. Ik heb er al maanden al 80 GB vrij op. Ik denk dat de interne garbage collector dan beter functioneert.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-04 08:03
Geen matches
4POX schreef op maandag 31 mei 2010 @ 22:32:
[...]

Hoe vol is jouw schijf?

Ik heb ook een intel 160 gb. Het apparaat blijft goede scores halen in xbench. Ik heb er al maanden al 80 GB vrij op. Ik denk dat de interne garbage collector dan beter functioneert.
Ik heb nog iets van 80GB beschikbaar. Welke firmware heb jij? 02HA of 02HD?
Ik heb de 02HA, zit enkel te twijfelen of ik de HD firmware er niet op moet zetten... (nieuwer is beter?)
Pagina: 1 ... 6 ... 88 Laatste