Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 03:36
Rooke schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 20:13:
Ik heb tegenwoordig toegang tot een ftp server waar heul content opstaat die ik kwijt ben geraakt. Het gaat dus om een paar honderd gig. Het doel is om remote die ftp-lclient te kunnen bedienen zonder dat daar een pc voor aan hoeft te staan. Grafisch geniet de voorkeur maar wat niet gaat, gaat niet.
Als het eenmalig is zou ik het gewoon via je pc doen.
De share waar het op moet komen een schijfletter geven en dan via een ftp client op je pc de boel rechtstreeks overzetten naar die schijfletter.
Dat het dan via je pc gaat is niet zo'n ramp.. de bottleneck zal toch de internetverbinding zijn. Dat het dan lang gaat duren.. tja jammer. Als je pech hebt krijg je vast wel een paar disconnects.. dan is een gui om snel te controleren waarmee je verder kan gaan en te selecteren wel zo handig.

via de commandline dingen overzetten kan natuurlijk ook, maar ik weet niet of je het hele proces van bootstrappen wilt doen.

[ Voor 57% gewijzigd door job op 03-02-2011 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:42
Rooke schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 20:13:
[...]

Thnx,

Ik heb tegenwoordig toegang tot een ftp server waar heul content opstaat die ik kwijt ben geraakt. Het gaat dus om een paar honderd gig. Het doel is om remote die ftp-lclient te kunnen bedienen zonder dat daar een pc voor aan hoeft te staan. Grafisch geniet de voorkeur maar wat niet gaat, gaat niet.
Als je een "Optware IPKG" bootstrap passend bij jouw Synology zoekt en toepast, dan zijn er op zich wel wat opties. Maar pasklaar in grafische vorm voor de Synology UI: nee, niet echt.

Als je, na de Optware bootstrap de pakketten "screen" en "mc" installeert, dan heb je wel wat mogelijkheden. Met het commando "screen" open je een soort nieuwe terminal (met bijbehorende shell), waar jezelf van kan 'loskoppelen' (CTRL+D). Alles blijft dan lopen, ook als jij je SSH connectie gesloten hebt. Alleen MC gaat er niet altijd even gracieus mee om.....

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 22:07
cassanov99 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 17:27:
Heeft iemand ook al een oplossing om nzbget geinstalleerd te krijgen op de synology?
Het is me zo goed als gelukt. Tutorials moet je wel heel erg goed lezen en zijn niet zo simpel. Handleiding is niet dummy proof.

http://www.synology-forum...=41&t=4628&p=25345#p25345

Maar in dat zelfde topic heb ik de laatste post . Mis een bestand die ik perongeluk gewist heb. Dus ik kan alles weer opnieuw gaan doen. Uninstall daar is geen handleiding voor waarschijnlijk ga ik gewoon heel de synology opnieuw installeren .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 13:21
Zo vandaag de knoop doorgehakt en een DS411j gekocht. Ik had al een ds110j, maar die was niet toereikend voor mijn filmcollectie:)

Ook gelijk een Samsung F4 2tb (ook gelijk gepatched) erbij gekocht zodat ik mijn data daarna van mn ds110j over kan zetten naar de 411j. In de oude zit een samsung F3 2tb en heb nog een F3 2tb en WD 2tb besteld. Wanneer deze binnen zijn en klaar is met data overzetten, dan kan ik mn andere schijven erin stoppen:D

Het is nu bezig met een SHR volume aan te maken, daar is ie al 5 uur mee bezig. en pas op 70%.

De oude gaat gelijk in combinatie met een 2bay usb behuizing en 3x 1tb op marktplaats:)

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:02

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik vermoed dat de 2e hdd controller van mijn 207+ overleden is :(
Ik heb het ding ooit gekocht met 2x500GB Seagate hdd's.
Daarvan is er toen 1 overleden, toen maar 1x1GB Samsung HD103UJ gekocht.
Daarvan is er toen ook 1 overleden; het exemplaar dat ik via RMA kreeg, kreeg ik niet aan de praat: hij herkende de hdd wel, maar ik kom mijn RAID-1 niet herstellen.
Ik vertrouwde die RMA HD103UJ niet, en heb toen 2x Samsung HD103SJ gekocht.
En die ziet hij dus niet op de 2e hdd controller, maar wel op de eerste.

Ik ben er zo verschrikkelijk klaar mee: bij iedereen schijnt zo'n Synology goed te werken maar ik heb al zeker 3 jaar alleen maar gezeur.

Iemand enig idee of het iets anders kan zijn dan dit?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 12:19

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

videopac, gewoon pech met slechte hd's?

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

multipasser schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 22:47:
videopac, gewoon pech met slechte hd's?
Schijven die hij op de tweede aansluiting niet ziet, ziet ie op de eerste aansluiting wel...

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leech_NL
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-09 08:10
Ik heb nzbget geinstalleerd op mijn DS411j. Dat werkt als een trein, ik haal nu downloadsnelheden van rond de 4,5 MB p/s. Ongeveer het dubbele van Sabnzbd. Nou draai ik daarnaast SickBeard, en daarvoor heb ik python nodig.
Dus heb ik dat geinstalleerd via ipkg (python2.5), maar ik krijg iedere keer bij het opstarten van SB een error over een namewrapper die niet goed is. SB loopt tergend traag en crashed minstens iedere 10 minuten. Als ik SB opstart met python2.6 heb ik daar geen last van. Dus ik wil SB eigenlijk alleen nog maar starten met python 2.6. Weet iemand hoe ik kan instellen dat SB alleen met 2.6 opstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li Who
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Videopac schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 22:48:
[...]

Schijven die hij op de tweede aansluiting niet ziet, ziet ie op de eerste aansluiting wel...
Een hele tijd terug heb ik ook lopen klooien met een soortgelijk probleem. Schijf rma naar Samsung. Paar weken later hetzelfde. Toen ben ik wat verder gaan zoeken, en heb andere sata kabeltjes ingehangen. Sinds die tijd(> 2 jaar) geen probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XXlerator
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-08 15:45

XXlerator

Old time gamer

cassanov99 schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 17:27:
Heeft iemand ook al een oplossing om nzbget geinstalleerd te krijgen op de synology?
In dit topic is een tutorial te vinden en hier op het synology forum ook. Het is even puzzelen, maar het werkt uitstekend. Ik heb SABnzbd niet geprobeerd, maar met het standaard download station in DSM 3.0 (ook nzbget overigens..) kwam ik op max 3 MB/s en met deze nzbget install kom ik op 9-10 MB/s op mijn DS211. Nog steeds niet het maximale uit mijn 120 Mbit verbinding, maar dik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Li Who schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 09:39:
[...]

Een hele tijd terug heb ik ook lopen klooien met een soortgelijk probleem. Schijf rma naar Samsung. Paar weken later hetzelfde. Toen ben ik wat verder gaan zoeken, en heb andere sata kabeltjes ingehangen. Sinds die tijd(> 2 jaar) geen probleem meer.
Dank voor deze zeer goede tip. Met wat Googlen zag ik dat meer mensen kabelproblemen gehad hebben.
Weet iemand waar ik korte (10 cm of zo) SATA kabeltjes kan kopen? Heb al even gezocht maar zo snel niet iets gevonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Is zelf je kabels inkorten een optie? http://metku.net/index.html?path=mods/baby-sata/index_eng

Anders is er op ebay genoeg te vinden. De enige echter met redelijke verzendkosten: http://cgi.ebay.nl/Short-...45f865168d#ht_3488wt_1139

Derde optie is een mailtje naar synology sturen. Ze hebben een andere tweaker een nieuwe casefan opgestuurd, dan lijkt me een vervangende sata kabel ook geen probleem.

Heb je overigens al wel vastgesteld dat het kabeltje inderdaad het probleem is?
Even de twee sata kabeltjes omwisselen is zo gedaan toch?

[ Voor 108% gewijzigd door job op 04-02-2011 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cassanov99
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-09 18:05
XXlerator schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 12:18:
[...]

In dit topic is een tutorial te vinden en hier op het synology forum ook. Het is even puzzelen, maar het werkt uitstekend. Ik heb SABnzbd niet geprobeerd, maar met het standaard download station in DSM 3.0 (ook nzbget overigens..) kwam ik op max 3 MB/s en met deze nzbget install kom ik op 9-10 MB/s op mijn DS211. Nog steeds niet het maximale uit mijn 120 Mbit verbinding, maar dik tevreden.
Bedankt ga het vanavond even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li Who
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Videopac schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 14:19:
[...]

Dank voor deze zeer goede tip. Met wat Googlen zag ik dat meer mensen kabelproblemen gehad hebben.
Weet iemand waar ik korte (10 cm of zo) SATA kabeltjes kan kopen? Heb al even gezocht maar zo snel niet iets gevonden...
Zelf heb ik iets langere gebruikt die nog in een doos van een mobo zaten. Maar je zult zeker wat vinden bij allekabels punt nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XXlerator schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 12:18:
[...]

misschien dat je DS niet sterk genoeg is, mijn DS1511 trekt de 120Mbit vol naar 14MB met nzbget.

Blijf het jammer/rottig vinden dat a) de ingebouwde nzbget niet zelf kan uitpakken en b) dat er voor de "normale" nzbget geen iphone appje is en c) dat sabnzbd te traag is.
Als A opgelost zou worden, dan kan ik mooi het synods appje gebruiken.
Eigenlijk zoek ik een appje dat alleen nzb's download en nzbget laat downloaden, maar goed, ik rommel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zojuist de DS411 Slim besteld met 2x WD Scorpio Blue 1TB. Ben benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruttelpot
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06-2022
job schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 14:24:
Is zelf je kabels inkorten een optie? http://metku.net/index.html?path=mods/baby-sata/index_eng

Anders is er op ebay genoeg te vinden. De enige echter met redelijke verzendkosten: http://cgi.ebay.nl/Short-...45f865168d#ht_3488wt_1139

Derde optie is een mailtje naar synology sturen. Ze hebben een andere tweaker een nieuwe casefan opgestuurd, dan lijkt me een vervangende sata kabel ook geen probleem.

Heb je overigens al wel vastgesteld dat het kabeltje inderdaad het probleem is?
Even de twee sata kabeltjes omwisselen is zo gedaan toch?
Synology support is geweldig. Zelfs buiten garantie periode zullen ze je 9 van de 10 keer kosteloos uitstekend helpen.

Zo heb ik enige tijd geleden kosteloos ene nieuwe fan voor mijn DS207+ gekregen van ze na een mailtje of ik een nieuwe kon bestellen..

Kabels doen ze ook niet moeilijk over is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruttelpot
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06-2022
Videopac schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 22:48:
[...]

Heb je de bekabeling als eens omgedraait? Daar zijn de controllers in de 207+ op de een of andere manier heel erg gevoellig voor. En anders: Mailtje naar Synology! Grote kans dat ze je een test pakketje opsturen waarvan ze een log willen hebben, blijkt ie daadwerkelijk defect kan het zomaar zijn dat je er een 209 voor terug krijgt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy
  • Laatst online: 22-09 22:53

IndoBoy

Een kok moet dik zijn!!!!

Ik heb gisteren mijn DS1511+ binnen gekregen. Nog niets mee gedaan. De HD zijn nog niet ontvangen.

Mijn vraag is. Ik heb dus 2x 2TB HD's die ik er in wil stoppen. Alle foto's, films, muziek en e-mail moet erop. Nou wil ik hiervan wel een goede back-up hebben. Tevens wil ik ook een goede back-up van het systeem zelf. Dus met extra geinstalleerde software en de laatste configuratie. Wat is dan het handigst om te doen SHR gebruiken of gewoon 2 volumes, waarbij de één als back-up schijf dient? Eventueel zou raid 1 ook kunnen natuurlijk, maar dan heb ik nog steeds geen goede back-up als array eventueel beschadigd of zo.

SHR is me trouwens nog niet helemaal helder. Maakt deze nou ook een kopie van alle data?
Zal het lang duren zo'n back-up?

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

SHR bepaald gewoon de best mogelijke RAID voor u.
Hij copieert niets voor jou.

Dus als je 2 volumes maakt kan je de ene volume backuppen naar de andere.
Maar 2 volumes in 1 hardware case is ook niet super veilig als er iets met de synology zelf gebeurd.
Best een externe case als backup.

Spijtig dat je niet ziet hoe snel en hoelang nog een filecopy duurt van eSata/USB drive naar de synology.
En als je uitlogt dan is het copy venster ook vergeten en is het een background applicatie, moeilijk om te vinden als je het niet weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ondanks dat ik nog geen Synology heb (nog anderhalve maand wachten, grrr) heb ik alvast een vraagje. Ik lees in dit topic dat je bij het aansluiten van een externe usb disk met een druk op de knop alles kan back-uppen naar de NAS.

Nu vraag ik mij af, kan dat ook andersom heel eenvoudig? Ik wil een 1 bay NAS gaan kopen (waarschijnlijk de DS 111) en dan een externe harde schijf als back-up gebruiken. Het lijkt mij handig als ik ergens kan zeggen 'back-up to USB disk" en dat de Synology dan lekker aan de slag gaat.

Mijn USB schijf die aan mijn Netgear WNDR3700 router zijn best deed om een wannabee NAS te zijn is onlangs gecrashed. Gelukkig stonden er geen kritieke bestanden op, maar om nu weer opnieuw een muziekcollectie aan te gaan leggen van vele GB's is toch niet een aanlokkelijk idee...

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ppaddo schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 08:06:
Ondanks dat ik nog geen Synology heb (nog anderhalve maand wachten, grrr) heb ik alvast een vraagje. Ik lees in dit topic dat je bij het aansluiten van een externe usb disk met een druk op de knop alles kan back-uppen naar de NAS.

Nu vraag ik mij af, kan dat ook andersom heel eenvoudig? Ik wil een 1 bay NAS gaan kopen (waarschijnlijk de DS 111) en dan een externe harde schijf als back-up gebruiken. Het lijkt mij handig als ik ergens kan zeggen 'back-up to USB disk" en dat de Synology dan lekker aan de slag gaat.

Mijn USB schijf die aan mijn Netgear WNDR3700 router zijn best deed om een wannabee NAS te zijn is onlangs gecrashed. Gelukkig stonden er geen kritieke bestanden op, maar om nu weer opnieuw een muziekcollectie aan te gaan leggen van vele GB's is toch niet een aanlokkelijk idee...
Je kan zowiezo vanuit de management interface van de diskstation backup taken definiëren. Daarmee backup ik m'n foto's en documenten naar een usb disk. Het is niet via een knop, maar wel via enkele klikjes met de muis, hij onthoudt namelijk de backup taken. Ik heb een ds207.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik heb 2x 2tb Lacie Quadra's. Beide geformateerd in HFS+.
Eéntje heb ik aangehangen op de nas via esata en hij herkent de schijf.
De andere schijf komt op maar hij zegt 'no data'.
Ook via USB werkt het niet.

Ze zijn beide hetzelfde geformateerd.
Nog iemand dit voorgehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

multipasser schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 01:56:
SHR bepaald gewoon de best mogelijke RAID voor u.
Hij copieert niets voor jou.
Je mag je zeggen hoor :P
Zoals jij het zegt kiest die SHR automatisch tussen de verschillende typen raid. Dit is niet van wat ik er begrepen van heb. Ik vind alleen info nogal beperkt over SHR.
Op het Engelse forum heb ik gelezen dat je SHR beter alleen kunt kiezen als je allemaal verschillende HD's hebt van verschillende grootte. Nou ben ik dat niet direct van plan. Ik heb nog wel 2 400gb schijfen liggen, maar weet nog niet zeker of ik die erin plaats.

Dus als je 2 volumes maakt kan je de ene volume backuppen naar de andere.
Maar 2 volumes in 1 hardware case is ook niet super veilig als er iets met de synology zelf gebeurd.
Best een externe case als backup.
Ja, ik dacht zelf ook gewoon aan 2 volumes, waarvan één als back-up. Alleen heb je dus dan ruimte die niet gebruikt wordt op de back-up volume. Van wat ik begrijp lost SHR dit op.

Een externe case of een back-up naar ander systeem is natuurlijk het veiligst. Maar dit zit waarschijnlijk niet in. Het budget laat dit niet meer toe op dit moment. Wil ook nog een mediacenter bouwen. Daarom wil ik nu een verstandige keuze maken qua opslag.

Nou ben ik niet echt een Linux gure, maar als er wat gebeurd met de Synology, dan lijkt het me dat de data in tact blijf. Hierdoor kan ik de data op de back-up schijf weer opnieuw gebruiken lijkt mij. Kan iemand dit bevestigen. Met Windows kan je toch ook gewoon je back-up op een andere schijf plaatsen en als er wat gebeurd plaats de schijf gewoon in een andere systeem en is de back-up data weer zichtbaar. Verder zou je ook de eventuele defecte HD vervangen en dan de back-up installatie weer installeren op de nieuwe schijf lijkt mij.

Spijtig dat je niet ziet hoe snel en hoelang nog een filecopy duurt van eSata/USB drive naar de synology.
En als je uitlogt dan is het copy venster ook vergeten en is het een background applicatie, moeilijk om te vinden als je het niet weet :)
Begrijp niet helemaal wat je bedoeld hiermee. Tuurlijk weet ik dat het lang gaat duren als ik naar de Windows datatransfer tijden kijk. Er zit toch een back-up functie op Synology. Wat ik alleen wil weten of dit dan dagen gaat duren of is te doen in een paar uur of zo. Begrijp ook niet wat bedoeld met uitloggen. De NAS blijft gewoon aan en kan dan gewoon doorgaan met de back-up

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IndoBoy

IndoBoy

multipasser schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 14:41:
Ik heb 2x 2tb Lacie Quadra's. Beide geformateerd in HFS+.
Eéntje heb ik aangehangen op de nas via esata en hij herkent de schijf.
De andere schijf komt op maar hij zegt 'no data'.
Ook via USB werkt het niet.

Ze zijn beide hetzelfde geformateerd.
Nog iemand dit voorgehad?
Ik had ergens hiervoor gelezen dat USB schijfen alleen van bepaalde merken wordt ondersteund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Ik heb vandaag twee schijven erbij gedaan in mn DJ411j, volume expanded en nu staat ie al 2uur lang op "Uitbreiden" Volume wordt ontkoppeld. Ik weet dat het proces lang zal duren, maar 2uur op alleen ontkoppelen? Ik kan ook niet bij mijn data komen.

HD1 en HD2 zijn heletijd aan het knipperen, HD3 brandt gewoon continue.

In HDD Beheer, staat HD1 en HD2 op normaal, HD3 staat al heletijd op geinitialiseerd.

Moet ik me nu zorgen maken of gewoon afwachten? Staat al 2uurtjes te knipperen. Ik hoor ook geen geluid ofzo

[ Voor 36% gewijzigd door Rainesh op 05-02-2011 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leech_NL
Ik heb nog nooit gedaan wat jij nu net hebt gedaan, maar een raid 5 aanmaken met 4 schijven in mijn DS411j duurde 14 uur... Het is niet echt een snel beestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Ok maar dan zou ik toch wel bij mijn data moeten komen? Dat stond wel op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik ben heel erg tevreden met mijn DS207, (hij is wellicht iets langzaam voor hedendaagse maatstaven). Ik moet echter uitbreiden en zit te denken aan een DS211, of DS212 als die er binnenkort aankomt. Die hang ik er dan bij in het netwerk.
De zelfbouw alternatieven lijken me ook wel leuk, bijvoorbeeld een Atom of soortgelijk AMD systeempje. De interface en mogelijkheden van Synology vind ik erg prettig, dus ik vroeg me af of er iets is wat erg op Synology software lijkt, maar dan voor een thuisservertje.
Ik heb al eens naar FreeNAS gekeken, maar daar mist volgens mij een en ander, en dat lijkt me toch weer ingewikkelder.
Dus is er iets soortgelijks, of gewoon maar een diskstation erbij zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cassanov99
Voor de gene die NZBget nog niet hebben draaien, hierbij de uitleg (haal nu de volledige snelheid, incl uitpakken etc).

Eerst IPKG installeren
Zie: http://www.synology-forum.nl/viewtopic.php?f=45&t=3285

Als tweede NZBget installeren.
http://www.synology-forum...=4628&hilit=nzbget#p19473

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Windows Homeserver, maar die heeft een erg slechte performance, Homeserver 2011 zou beter zijn maar daar hebben ze de meest nutige functie uitgesloopt, dus Freenas of Openfiler is het best voor een zelfbouw NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mezelf getrakteerd op mijn eerste NAS (DS411+), maar ben eerst eens begonnen met 2 schijven, ipv meteen alle 4 de banken vol. Tot aan deze NAS had ik al mijn belangrijke dat op een losse 1TB schijf staan, die ik iedere keer in een SATA-dock plaatste en zo mijn backup wegschreef. Nu heb ik zonder er veel bij na te denken, de schijf in de NAS geschoven. Mijn verwachting was de een reeds geformateerde en gepartioneerde schijf meteen zichtbaar zou worden. O.k. misschien een volumenaam en letter aan toe kennen ..... Niet dus. Vanuit 'opslagbeheer' en 'volume maken' dacht ik dus op de goede weg te zijn. Na daar begin mee gemaakt te hebben, vraagt de NAS mij of ik de schijf wil formatteren. Een beetje verbaasd klik ik 'nee' en wil opnieuw beginnen en ergens anders te gaan zoeken hoe ik het aan moest pakken. Het leed was echter al geschied en mijn bijna volle 1TB-schijf is ineens niet leesbaar meer.

Ben eens aan de slag gegaan met 'testdisk' en een aantal andere hulpprogs. Eén van de andere programma's gaf aan dat er "bad parameters in boot sector Bytes per sector (0) = 0!" via een google-actie kwam ik er dus achter dat inderdaad mijn bootsector weg/beschadigd is. Testdisk opgestart en die liet me zien dat de disk een Linux RAID-indeling heeft gekregen.... Een kleine hoop dat ik met Ubuntu toch bij de bestanden zou kunnen, maar dat was helaas niet het geval. Alle andere programma's leken mij niet de oplossing te bieden.

Er zijn hier vast mensen actief die snappen wat ik gedaan heb en hoe ik mijn domme actie kan repareren. De data op die schijf mag ik niet kwijt zijn!!Alle hulp is meer dan welkom ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 09:49
Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 17:58:
Ik heb mezelf getrakteerd op mijn eerste NAS (DS411+), maar ben eerst eens begonnen met 2 schijven, ipv meteen alle 4 de banken vol. Tot aan deze NAS had ik al mijn belangrijke dat op een losse 1TB schijf staan, die ik iedere keer in een SATA-dock plaatste en zo mijn backup wegschreef. Nu heb ik zonder er veel bij na te denken, de schijf in de NAS geschoven.
Niet echt slim, inderdaad. Maar daar ben je nu niet veel mee geholpen.
Ik heb ooit data kunnen recoveren via Getdataback:
http://www.runtime.org/data-recovery-software.htm
Waar alle online (free) tools faalden, slaagde deze software. De demoversie geeft aan of je data te redden valt, met de betaalde versie kan je de data ook effectief terughalen.

En in het vervolg eerst de handleiding lezen voordat je de schijf met je meest kostbare data gebruikt om te leren werken met een NAS. :-)

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Ik kan nog steeds niet bij mijn data en alles is nog steeds hetzelfde als paar uren geleden.

Wat nu? Gewoon afwachten? Ik moet bij mijn data kunnen komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En in het vervolg eerst de handleiding lezen voordat je de schijf met je meest kostbare data gebruikt om te leren werken met een NAS. :-)
Ik lees met een heleboel apparatuur de manual niet, maar hier had ik het toevallig wel gedaan. Er wordt nergens melding gemaakt dat je een "in gebruik zijnde harde schijf" niet in je NAS moet stoppen al je die data niet kwijt wil. Daarnaast werd ik nog gewaarschuwd dat ik de data op de schijf kwijt zou zijn als ik hem formatteren, de volgende stap die mijn NAS aanbood om te doen.

Ik ga eens aan de slag met GetBackData, maar ik ben benieuwd.

Iemand nog andere iedeen? De schijf is dus niet geformatteerd door mijn NAS maar "geïnitialiseerd", wat zoveel lijkt te zijn geweest als de bootrecord veranderen van NTFS in LinuxRAID .....

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2011 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Ok, ik kon het niet laten maar ik heb de Synology uitgemaakt en vervolgens opnieuw opgestart. Ik kon dus mijn 3e schijf nu opeens toevoegen (de 2e was dus blijkbaar al toegevoegd) en nu is hij bezig met "Uitbreiden (een schijf toevoegen 0,18%). Dat liet hij net niet zien, dus hij is nu goed bezig EN ik kan weer bij mijn data!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik zou toch nooit durven om zo'n raid live uit te breiden, toch niet als er zeer belangrijke data op staat.
Nu, Raid is geen backup dus belangrijke data moet je nog ergens anders hebben staan.

Ik heb het gelukt dat ik direct 3tb's steken heb en de volgende uitbreiding is gewoon een extra dx510.
En hopelijk tegen dan zijn er 4tb/5tb of 6tb schijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:50

wontcachme

You catch me? No you wont

Wat zijn jullie ervaringen met betrekking tot RAID5 en stroomuitval? Ik zit te twijfelen of ik er een kleine UPS tussen moet zetten maar voordat ik dat doe is het handig te weten of het wel moet :+

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

wontcachme schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 22:50:
Wat zijn jullie ervaringen met betrekking tot RAID5 en stroomuitval? Ik zit te twijfelen of ik er een kleine UPS tussen moet zetten maar voordat ik dat doe is het handig te weten of het wel moet :+
Tja, stoomuitval is altijd riskant, zeker met RAID. Zet er voor de zekerheid een APC Smart UPS met USB aansluiting tussen. Kost tweedehands niet veel, er staan er zat op marktplaats voor weinig. 350VA is genoeg.
Zelf heb ik een 1000VA waar ook nog een servertje, mijn router en kabelmodem aanhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

JPS schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 23:06:
[...]

Tja, stoomuitval is altijd riskant, zeker met RAID. Zet er voor de zekerheid een APC Smart UPS met USB aansluiting tussen. Kost tweedehands niet veel, er staan er zat op marktplaats voor weinig. 350VA is genoeg.
Zelf heb ik een 1000VA waar ook nog een servertje, mijn router en kabelmodem aanhangen.
Ik had al een kleine gevonden op MP, maar wilde het even zeker weten. Kijken of ik er nog ergens ruimte voor kan vinden :X

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

wontcachme schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 23:23:
[...]

Ik had al een kleine gevonden op MP, maar wilde het even zeker weten. Kijken of ik er nog ergens ruimte voor kan vinden :X
Let er wel op dat er een usb aansluiting op zit, anders snap het NAS niet dat ie een shutdown moet uitvoeren als de hoofdstroom wegvalt. Verder zijn de zwarte uitvoeringen van de APC smart ups'en dacht ik nieuwer; van de oudere witte zijn de accu's vaak niet veel meer. (Ik heb de UPS in de meterkast staan overigens, de 1000VA past daar prima overdwars in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
JPS schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 23:06:
[...]
Tja, stoomuitval is altijd riskant, zeker met RAID
Wat maakt stroomuitval met raid zoveel riskanter dan een enkele schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

tinnef schreef op zondag 06 februari 2011 @ 00:14:
[...]

Wat maakt stroomuitval met raid zoveel riskanter dan een enkele schijf?
Als je een RAID array uit meerdere schijven bestaat en de array raakt beschadigd dan kun je de data van al die schijven kwijt zijn. Met losse schijven/volumes kan schade zich tot een enkele schijf beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Sterker nog, meestal zal de schade zich alleen maar beperken tot de bestanden die op dat moment open stonden of waarvoor nog 'writes' open stonden in bv. een cache. Alleen als je heel veel pech hebt is een filesystem na die tijd onherstelbaar beschadigd.

Bij een raid0 en helemaal een raid5, echter, kunnen er allerhande 'states' zijn waarin het array zich kan bevinden op moment van stroom uitval. Wellicht waren parity's nog niet berekend of een rits van schrijfacties nog niet ge-commit incl. alle algoritmes. En dan is het reconstrueren van je data dus behoorlijk tricky.

Dit zijn trouwens wat dingen die ik roep.... hoe het exact zit is heel erg afhankelijk van hoe de raid5 geimplementeerd is en welke instellingen Synology hanteert. But anyway: Het is niet voor niets dat fabrikanten van professionele hardware-RAID oplossingen meestal backup batterijen meeleveren waarmee het cache en buffer geheugen 'hot' gehouden kan worden als de stroom van de machine weg valt :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

JPS schreef op zondag 06 februari 2011 @ 00:01:
[...]

Let er wel op dat er een usb aansluiting op zit, anders snap het NAS niet dat ie een shutdown moet uitvoeren als de hoofdstroom wegvalt. Verder zijn de zwarte uitvoeringen van de APC smart ups'en dacht ik nieuwer; van de oudere witte zijn de accu's vaak niet veel meer. (Ik heb de UPS in de meterkast staan overigens, de 1000VA past daar prima overdwars in)
Hij moet in de woonkamer komen, dus dat wordt een plekje vinden eerst. Maar mijn ups hooft geen grote cqpacitieit te hebben. Ik wil alleen dat de nas netjes uit gaat. Modem, pc enz... komen er niet op. Ik heb dus aan twee minuten al genoeg. Ik had laatst al een ups uitgezocht en houd die in de gaten, maar wilde nog even een bevestiging hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Zelf heb ik een APC back-UPS ES 700va eraan hangen. Die combi werkt prima! Overigens hangt mij wel de rest van de core infra er ook aan :).

Ik heb het zelfs zo ingesteld dat Synology na 15 minuten al down gaat maar dat hij geen "kill power" signaal naar de UPS hoeft te sturen. Op die manier kunnen dingen zoals telefonie en draadloos internet dus nog bijna een uur up blijven :D. Tenzij de hele wijk, incl. glasvezel POP, eruit ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de mensen die net als ik Squeezebox Server gebruiken op de Synology:
Versie 7.5.3 is nu als package beschikbaar. In ieder geval voor mijn DS209.
Synology had versie 7.5.2 in het geheel overgeslagen. Maar met 7.5.3 zijn ze redelijk snel gekomen na de release van Logitech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Misschien ter info, de Lian Li EX serie ( 20 en 50 ) external sata enclosure's zijn compatible met de Synology

Als je een DX510 kan aansluiten, herkent de DS de Lian-Li ook

Niet zo uitgebreid als de DX510, maar tegen minder dan 50% van de prijs zijn concessies mogelijk :+)
De EX-50 heeft 5 harddisks, en kost tegen de 200 euro

http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=26&t=24646

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:36
Ik probeer in een telnet sessie op mijn DS411j, mijn mediaspeler Eminent 7080 te mounten:

code:
1
mount -t smb //192.168.1.74/HDD1 /volume1/em7080

Ik krijg echter de melding: mount: mounting //192.168.1.74/HDD1 on /volume1/em7080 failed: No such device

De folder /volume1/em7080 bestaat. Wat gaat er fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:42
-o username=<user>,password=<password> toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
Met de -o parameters krijg ik dezelfde foutmelding. Ik gebruik kan overigens een 'dummy' account want er zit helemaal geen usernaam en wachtwoord op.

Overigens als ik het volgende commando op een Linux doos invoer gaat het wel gewoon goed:

code:
1
mount -t cifs //192.168.1.74/HDD1 /volume1/em7080 -o username=dummy,password=dummy

(Maar deze zelfde code werkt dus niet op DSM :| )

[ Voor 44% gewijzigd door zeezuiper op 06-02-2011 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
zeezuiper schreef op zondag 06 februari 2011 @ 14:21:
Met de -o parameters krijg ik dezelfde foutmelding. Ik gebruik kan overigens een 'dummy' account want er zit helemaal geen usernaam en wachtwoord op.

Overigens als ik het volgende commando op een Linux doos invoer gaat het wel gewoon goed:

code:
1
mount -t cifs //192.168.1.74/HDD1 /volume1/em7080 -o username=dummy,password=dummy

(Maar deze zelfde code werkt dus niet op DSM :| )
Heb je de cifs module al ingeladen?

code:
1
/sbin/insmod /lib/modules/cifs.ko

Dan moet het toch wel lukken.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

FreshMaker schreef op zondag 06 februari 2011 @ 10:55:
Misschien ter info, de Lian Li EX serie ( 20 en 50 ) external sata enclosure's zijn compatible met de Synology

Als je een DX510 kan aansluiten, herkend de DS de Lian-Li ook

Niet zo uitgebreid als de DX510, maar tegen minder dan 50% van de prijs zijn concessies mogelijk :+)
De EX-50 heeft 5 harddisks, en kost tegen de 200 euro

http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=26&t=24646
Werkt het alleen als JBOD? Of ook in raids en meer bepaald SHR ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
Heb je de cifs module al ingeladen?
Thx, dat was 'm. Ben ik alleen na een reboot mijn module en mount weer kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Een permanente mount doe je via fstab.

module permanent laden moet je even voor googlelen, dat weet ik niet meer zo uit mijn hoofd.

[ Voor 81% gewijzigd door job op 06-02-2011 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
Heb eindelijk NZBget werkend gekregen. Scheelt 70-80 % CPU belasting.

CPU belasting schommelt nu rond de 7-23% :)

Alleen het opstarten automatisch maken is me nog niet gelukt. Weet niet wat de extensie moet zijn van de file waarin dit moet komen te staan.

#!/bin/sh
/opt/sbin/nzbget -D

En ik krijg een melding : Als ik in de configuratie dingen aan wil passen volgens handleiding:

ERROR: Could not load server configuration template. File " /opt/share/doc/nzbget/nzbget.conf.example" not found. Check option "ServerConfigTemplate".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

NZBget is wel iets moeilijk te installeren blijkbaar. Zou synology dat nooit standaard gaan aanbieden of in een makkelijkere te installeren addon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:34

Red Boll

Kick Ass!

Verwijderd schreef op zondag 06 februari 2011 @ 10:42:
Voor de mensen die net als ik Squeezebox Server gebruiken op de Synology:
Versie 7.5.3 is nu als package beschikbaar. In ieder geval voor mijn DS209.
Ahhh, helemaal over het hoofd gezien. Goede tip! Ga hem meteen leechen voor de DS409.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leech_NL
multipasser schreef op zondag 06 februari 2011 @ 20:18:
NZBget is wel iets moeilijk te installeren blijkbaar. Zou synology dat nooit standaard gaan aanbieden of in een makkelijkere te installeren addon?
Dat leveren ze al standaard mee, alleen niet de versie die je wilt. De meegeleverde versie doet geen unrar en parren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

ah ok. Dat zullen ze ook wel toepassen?
En sabnzb is niet zo goed? Gebruikt meer cpu wss?

Unpackt/part de Sabnzb versie niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leech_NL
Sabnzbd is inderdaad veel zwaarder in gebruikt. NZBGet (losse versie) vergt wat installeer werk, maar het loont uiteindelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Sabnzb doet dat allemaal wel, alleen draait in Python geloof ik. Op mijn DS210j zorgde die voor problemen met CPU en responsiveness als hij grote bestanden moest downloaden en unparren en rarren (>4GB geloof ik).

NZBGet werkt probleemloos. Hoewel ik hem ook gewoon op moet starten wanneer ik iets wil downloaden, maar dat doe ik via de webinterface.

Voor degene die trouwens vroeg naar performance statistieken, ik had vanochtend een NZB van 30GB laten downloaden, en daar deed NZBGET over het verifyen en repairen 3 uur. Unrarren heeft hij niet gedaan omdat een van de bestanden te beschadigd was (maar de rest heeft hij dus wel kunnen repareren). Dat is een DS210j met 800Mhz proc ipv de DS211j met 1200Mhz. Misschien niet precies waar je naar zocht, maar het is een indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Sinds een paar dagen dus een ds411j, had voorheen een ds110j. Nou er is wel een degelijk verschil in snelheid! Sabnzb haalt een veel hogere snelheid, bijna 3,5mbit en parren/unrarren gaat vele malen sneller. Waar de ds110j ongeveer 30min over deed, doet de ds411j ongeveer 5min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik ben ook bezig met nzbget op mijn synology ds209, maar nu was er in eerste instaltie wat fout gegaan. dat heb ik nu gefixt. Had alle bestanden handmatig gewist.

nu heb ik de nzbget.conf.example, postprocess-example.sh, postprocess-example.conf handmatig gekopieerd omdat die ze niet zag, maar ik putty zijn deze regels groen ipv blauw, weet iemand wat dit is ?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ben ik nu scheel, maar kan je geen disks/folders van je pc/mac laten backuppen door synology zelf?
Timebackup is ook enkel voor de synology zelf te back-uppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Windows/mac hebben toch prima meegeleverd backupsoftware waarmee je probleemloos naar een share kan backuppen. Waarom zou je dan de backup door de synology laten regelen? Ik zie daar geen voordelen van (alleen nadelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Maar het lijkt alsof ze het zo adverteren!
http://www.synology.com/e.../features/time_backup.php

Hoe vaag kan een uitleg zijn!
Mac heeft timemachine, en dat gebruik ik al. (op externe hd)
Ik wil nog een extra backup op de synology, daarvoor heb je wel extra software nodig (chronosync, superflexiblesyncro..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Lijkt me handiger om timemachine naar je synology weg te laten schrijven. Je externe hd hang je aan je synology. Met je synology kan je dan een backup naar je externe hd sturen.

edit: ik heb nog even gezocht naar dat timebackup.
Je kan het package bestand hier vinden: http://download.synology.com/download/packages/

Let er wel op dat je het juiste package bestand download.
x86 is voor de atom modellen
pppc is voor de powerpc modellen
88f6281 zal dan wel voor de arm modellen zijn.
http://forum.synology.com...d_of_CPU_does_my_NAS_have

[ Voor 62% gewijzigd door job op 07-02-2011 04:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goof.
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:09
zeezuiper schreef op zondag 06 februari 2011 @ 14:57:
[...]

Thx, dat was 'm. Ben ik alleen na een reboot mijn module en mount weer kwijt?
Betreffende commando toevoegen in /etc/rc.local
In dat geval wordt ie meegenomen tijdens boot.

Assumption is the mother of all fuck-ups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
NZBget is toch iets makkelijker dan ik dacht. Je hoeft er geen linux specialist voor te zijn of zo. Als je de handleiding volgt dan kom je er ook wel. het enige vervelnde is als je webegt erbij gaat installeren dan dien je ook rekening te houden met eventueel hosten van eigen websites.

Dat gedeelte heb ik dus ook nog niet klaar en wil ik eerst even op een rijtje zetten.

mensen hier enig idee hoe ze het hebben opgelost met NZBget en eigen websites die gehost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Chadi, ik heb gewoon de web server van de NAS zelf gebruikt (onder config panel -> web services). Hij maakt dan /volume1/web aan, en daarin heb ik de nzbgetweb folder gedumpt.

Als ik vervolgens naar http://ip-van-je-nas/nzbgetweb toega, kom ik in de webinterface terecht. Als je een andere webserver hebt draaien, dan kan je vergelijkbaar iets uithalen, maar dan weet je vast wel hoe dat op te lossen is (idem, subfolde rin de root van de webhost maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cassanov99
Bonsaiboom schreef op maandag 07 februari 2011 @ 10:51:
Chadi, ik heb gewoon de web server van de NAS zelf gebruikt (onder config panel -> web services). Hij maakt dan /volume1/web aan, en daarin heb ik de nzbgetweb folder gedumpt.

Als ik vervolgens naar http://ip-van-je-nas/nzbgetweb toega, kom ik in de webinterface terecht. Als je een andere webserver hebt draaien, dan kan je vergelijkbaar iets uithalen, maar dan weet je vast wel hoe dat op te lossen is (idem, subfolde rin de root van de webhost maken).
Dat zou inderdaad de oplossing moeten zijn, werkt bij mij al een zonnetje.

Iemand enig idee hoe je nzget automatisch kan laten opstarten bij het booten van je NAS?

p.s. haal nu ongeveer 2500KB gemiddeld, met een 20Mbit lijntje (zowel IP als NSP).

Heb zelf de DS110J

[ Voor 6% gewijzigd door cassanov99 op 07-02-2011 13:28 . Reden: KB's vermeld. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Myst
  • Laatst online: 22-09 15:35
Rainesh schreef op zondag 06 februari 2011 @ 22:25:
Sinds een paar dagen dus een ds411j, had voorheen een ds110j. Nou er is wel een degelijk verschil in snelheid! Sabnzb haalt een veel hogere snelheid, bijna 3,5mbit en parren/unrarren gaat vele malen sneller. Waar de ds110j ongeveer 30min over deed, doet de ds411j ongeveer 5min.
Dat is een mooie snelheid! Wat voor een internetabonnement (snelheid) heb je, als ik vragen mag? Ik ben benieuwd wat het 'maximum' qua snelheid is wat je uit dit beestje kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
cassanov99 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:03:
[...]

Dat zou inderdaad de oplossing moeten zijn, werkt bij mij al een zonnetje.

Iemand enig idee hoe je nzget automatisch kan laten opstarten bij het booten van je NAS?

p.s. haal nu ongeveer 2500KB gemiddeld, met een 20Mbit lijntje (zowel IP als NSP).

Heb zelf de DS110J
maak dan een bestand aan in /opt/etc/init.d met als naam S99nzbget en als inhoud:

#!/bin/sh
/opt/sbin/nzbget -D

In sommige gevallen werkt het ook als je in plaats van SBIN BIN neerzet. Dus

#!/bin/sh
/opt/bin/nzbget -D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
Bonsaiboom schreef op maandag 07 februari 2011 @ 10:51:

Okee dat ga ik ook maar eens proberen. Kan er wel bij met de webinterface maar het geeft problemen met de configuratie. Opstarten gaat lekker automatisch. En nzb's pakt hij automatisch op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cassanov99
Mr.Myst schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:43:
[...]

Dat is een mooie snelheid! Wat voor een internetabonnement (snelheid) heb je, als ik vragen mag? Ik ben benieuwd wat het 'maximum' qua snelheid is wat je uit dit beestje kan trekken.
Zoals aangegeven Internet Profider ziggo Alles in 1 plus (IP) 20Mbit en Newsserver Profider (NSP) 20Mbit.

20mbit / 8 = 2.5MB dat klopt dus redelijk.

[ Voor 50% gewijzigd door cassanov99 op 07-02-2011 14:00 . Reden: quote vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cassanov99
Chadi schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:53:
[...]

Okee dat ga ik ook maar eens proberen. Kan er wel bij met de webinterface maar het geeft problemen met de configuratie. Opstarten gaat lekker automatisch. En nzb's pakt hij automatisch op.
Wel even PHP inschakelen op je console !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cassanov99
Chadi schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:52:
[...]

maak dan een bestand aan in /opt/etc/init.d met als naam S99nzbget en als inhoud:

#!/bin/sh
/opt/sbin/nzbget -D

In sommige gevallen werkt het ook als je in plaats van SBIN BIN neerzet. Dus

#!/bin/sh
/opt/bin/nzbget -D
Ga ik even proberen, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
cassanov99 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 14:08:
[...]

Ga ik even proberen, bedankt.
Oh ja en maak het bestand aan met de MC in putty aan anders komt er in windows een ^m achter de eerste regel waardoor die niet gelezen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cassanov99
Chadi schreef op maandag 07 februari 2011 @ 14:10:
[...]

Oh ja en maak het bestand aan met de MC in putty aan anders komt er in windows een ^m achter de eerste regel waardoor die niet gelezen wordt.
Midnight Commander is echt 80x beter dan VI, lang leve MC !!!

Ga ik uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
rikadoo schreef op zondag 06 februari 2011 @ 22:28:
Ik ben ook bezig met nzbget op mijn synology ds209, maar nu was er in eerste instaltie wat fout gegaan. dat heb ik nu gefixt. Had alle bestanden handmatig gewist.

nu heb ik de nzbget.conf.example, postprocess-example.sh, postprocess-example.conf handmatig gekopieerd omdat die ze niet zag, maar ik putty zijn deze regels groen ipv blauw, weet iemand wat dit is ?
Niemand?

Verder, ik heb nu nzbget en nzbgetweb draaien alleen nog niet helemaal goed, allemaal fouten. Nu heb ik de tutorials gelezen maar welke settings moet ik aanpassen? De nzbget.conf van nzbget en de settings.php van nzbgetweb?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cassanov99
rikadoo schreef op maandag 07 februari 2011 @ 15:03:
[...]

Niemand?

Verder, ik heb nu nzbget en nzbgetweb draaien alleen nog niet helemaal goed, allemaal fouten. Nu heb ik de tutorials gelezen maar welke settings moet ik aanpassen? De nzbget.conf van nzbget en de settings.php van nzbgetweb?
Voor je Putty probleem heb ik geen oplossing, wellicht nieuwe putty gebruiken?

Voor je tweede probleem:
Je hoeft alleen maar aanpassingen te doen in de nzbget.conf, voor de rest moet je even php aanvinken op je console DSM (optie webservices) wanneer je gebruik maakt van deze webservices (dus nzbgetweb in web map op je ds).

in nzbget.conf het volgende wijzigen
1 het toewijzen van het postscript
2 het invoeren van je newsserver gegegens

Laat in de nzbgetweg de instellingen staan zoals ze zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door cassanov99 op 07-02-2011 15:15 . Reden: xtra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Oke, ik gebruik de nieuwste putty ik weet dan ook niet wat het is. Ik dacht dat het misschien te maken had omdat ik de conf files handmatig vanuit een bestaande download partitie gepakt had en geplaatst heb ik de goede map in het systeem.

Ik zal dan nzbgetweb helemaal opnieuw erop gooien zonder iets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cassanov99
Wellicht verstandig om het even met Midnight Commander te doen.

en even killall nzbget uit te voeren, zodat alle service van nzbget gestop worden.

[ Voor 3% gewijzigd door cassanov99 op 07-02-2011 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Prima bedankt! Ik ga dit proberen en dan zal ik het wel even laten weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Myst
  • Laatst online: 22-09 15:35
cassanov99 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:59:
[...]

Zoals aangegeven Internet Profider ziggo Alles in 1 plus (IP) 20Mbit en Newsserver Profider (NSP) 20Mbit.

20mbit / 8 = 2.5MB dat klopt dus redelijk.
Dat is mooi, dan zou ik dat nu ook kunnen halen.
Ik was benieuwd naar het internetabbo van Rainesh, aangezien ik van plan ben (wanneer het hier beschikbaar is) om naar glasvezel over te schakelen. Ik snap dat een 411j dan echt niet het maximum uit de verbinding kan gaan halen (dat verlang ik ook niet), maar ik ben benieuwd welke snelheid het wel zou kunnen bereiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
cassanov99 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 15:36:
Wellicht verstandig om het even met Midnight Commander te doen.

en even killall nzbget uit te voeren, zodat alle service van nzbget gestop worden.
Het draait nu en het werkt! Ook nzbget werkt. Moet ik nog dingen instellen in nzbgetweb, bij de config ervan?

ServerConfigFile: /opt/etc/nzbget.conf
ServerConfigTemplate: /opt/share/doc/nzbget/nzbget.conf.example
ServerStartCommand: /opt/bin/nzbget -D -c /opt/etc/nzbget.conf 2>&1
ServerStopCommand: /opt/bin/nzbget -Q -c /opt/etc/nzbget.conf 2>&1
NzbDir : /volume1/Downloads/nzget/nzb

dit heb ik ingevuld klopt dit? Want ik krijg nu:
ERROR: Could not load server configuration template. File "/opt/share/doc/nzbget/nzbget.conf.example" not found. Check option "ServerConfigTemplate".

[ Voor 42% gewijzigd door rikadoo op 07-02-2011 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cassanov99
rikadoo schreef op maandag 07 februari 2011 @ 17:24:
[...]

Het draait nu en het werkt! Ook nzbget werkt. Moet ik nog dingen instellen in nzbgetweb, bij de config ervan?

ServerConfigFile: /opt/etc/nzbget.conf
ServerConfigTemplate: /opt/share/doc/nzbget/nzbget.conf.example
ServerStartCommand: /opt/bin/nzbget -D -c /opt/etc/nzbget.conf 2>&1
ServerStopCommand: /opt/bin/nzbget -Q -c /opt/etc/nzbget.conf 2>&1
NzbDir : /volume1/Downloads/nzget/nzb

dit heb ik ingevuld klopt dit? Want ik krijg nu:

[...]
Bij mij heb ik de nzbgetweb configuratie met rust gelaten, aangezien de instellingen (zoals ik het heb ingevoerd in nzbget.conf) niet zich waren in de webinterface, wel zijn er een aantal dingen al standaard ingevoerd (volgens mij worden deze uit de nzbget.conf gehaald), maar ik heb ze verder met rust gelaten aangezien het post script etc. ook niet word vermeld op de webinterface van nzbget.

Het kan zijn dat je even je nas moet rebooten en anders dus weer een kale nzbgetweb plaatsen onder je web map, mocht dit niet baten dan nzbget verwijderen en opnieuw installeren via de IPKG, en even uitvoeren: killall nzbget

Moet toch lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
Het werkt nu hier kan ermee downloaden, ik vroeg het mij dus af... Maar nu pakt die ze niet automatisch uit ofwel? En hoe kan ik eventueel nzbget helemaal verwijderen? Of moet dat met de hand 1 voor 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

postinstallatie scripts worden wel vermeld in de webinterface en heb je nodig om de boel automagisch uit te laten pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
rikadoo schreef op maandag 07 februari 2011 @ 19:04:
Het werkt nu hier kan ermee downloaden, ik vroeg het mij dus af... Maar nu pakt die ze niet automatisch uit ofwel? En hoe kan ik eventueel nzbget helemaal verwijderen? Of moet dat met de hand 1 voor 1?
Je kan dit in de config file ook aanpassen zodat het automatisch uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
ik was trouwens aan het testen met een 80 GB schijf. Nu zet ik er een 2 TB schijf bij . Hoe kan ik ervoor zorgen dat alles wat op die 80 GB zit op de 2 TB komt ? Ik wil er namelijk straks nog een 2 TB in proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Niet online
het is gelukt! Bedankt!

Dit stukje had ik ergens anders vandaan uit een topic op het synology forum. toen waren de foutmeldingen weg!

Ga naar DMS > Configuratiescherm > Webservices en dan het tabblad PHP-instellingen.
Vink PHP open_basedir aanpassen aan en voeg vervolgens vooraan het volgende toe:

/opt/share:/opt/etc:/opt/sbin:

Nu kan ik ook servers enzo instellen via de nzbgetweb server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Chadi schreef op maandag 07 februari 2011 @ 22:44:
ik was trouwens aan het testen met een 80 GB schijf. Nu zet ik er een 2 TB schijf bij . Hoe kan ik ervoor zorgen dat alles wat op die 80 GB zit op de 2 TB komt ? Ik wil er namelijk straks nog een 2 TB in proppen.
Goede vraag, ik wil ongeveer hetzelfde. Graag zou ik weten hoe je een soort Synology system backup maakt, inclusief configuratiegegevens, geinstalleerde packages etc. Anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Mr.Myst schreef op maandag 07 februari 2011 @ 13:43:
[...]

Ziggo alles-in-plus 30mbit! Maar dat WAS een mooie snelheid, want sinds ik raid5 draai is mn snelheid ingezakt naar ongeveer 2,5mb/s. Ik zie ook dat cpu-load flink is toegenomen bij Sabnzb, denk dat ik toch maar ooit een keer nzbget gaat proberen te installen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:30

GaMbiNo

1337

Ik heb gisteren ook maar geprobeerd om NZBGet te installeren op mijn Synology 107+ en dat is gelukt. :)
Ik download nu met ruim 3000 KB/s terwijl ik met Sabnzbd maar zo'n 1750 KB/s haalde. Hij trekt dus mijn volledige 30 Mbit van mijn abbonnement. Ik denk dat hij zelfs nog wel meer aan zou kunnen. Mijn processor heeft ook ineens weer tijd over. Met Sabnzbd zat hij continu op 100% en nu zit hij rond de 80% met downloaden.

Maw. ik ben dik tevreden. Wat ik nog wel jammer vind is dat mijn categorieën er nog niet voor kunnen zorgen dat mijn films bv op /volume1/video/films terechtkomen. Nu komen ze dan in een mapje van NZBGet/films. Ik heb het gevoel dat dit wel moet kunnen maar ben er nog niet helemaal uit hoe ik dit doe.

[ Voor 8% gewijzigd door GaMbiNo op 08-02-2011 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arro
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11-2022
Ik lees hier dat toch nog behoorlijk wat synology gebruikers de webserver functionaliteit gebruiken. Ik overweeg ook om de webserver en photostation te gaan gebruiken, maar aarzel toch een beetje vanwege de veiligheid van mijn data. Ik gebruik een DS210j als fileserver in mijn LAN. Hoe veilig of onveilig is het om dezelfde server ook als webserver te gebruiken en dus benaderbaar te maken vanaf het internet?

Iemand ervaringen/meningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cassanov99
GaMbiNo schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:31:
Ik heb gisteren ook maar geprobeerd om NZBGet te installeren op mijn Synology 107+ en dat is gelukt. :)
Ik download nu met ruim 3000 KB/s terwijl ik met Sabnzbd maar zo'n 1750 KB/s haalde. Hij trekt dus mijn volledige 30 Mbit van mijn abbonnement. Ik denk dat hij zelfs nog wel meer aan zou kunnen. Mijn processor heeft ook ineens weer tijd over. Met Sabnzbd zat hij continu op 100% en nu zit hij rond de 80% met downloaden.

Maw. ik ben dik tevreden. Wat ik nog wel jammer vind is dat mijn categorieën er nog niet voor kunnen zorgen dat mijn films bv op /volume1/video/films terechtkomen. Nu komen ze dan in een mapje van NZBGet/films. Ik heb het gevoel dat dit wel moet kunnen maar ben er nog niet helemaal uit hoe ik dit doe.
Wellicht even het postscript of nzbget.conf aanpassen met MC, dat zou toch moeten lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Arro schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 11:56:
Ik lees hier dat toch nog behoorlijk wat synology gebruikers de webserver functionaliteit gebruiken. Ik overweeg ook om de webserver en photostation te gaan gebruiken, maar aarzel toch een beetje vanwege de veiligheid van mijn data. Ik gebruik een DS210j als fileserver in mijn LAN. Hoe veilig of onveilig is het om dezelfde server ook als webserver te gebruiken en dus benaderbaar te maken vanaf het internet?

Als deze achter een router staat en jij forward alleen de benodigde poorten door... zeer veilig.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cassanov99
Arro schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 11:56:

Zolang je alleen poortje 80 open gooit is er niets aan de hand, voor de rest zou ik firewal op de NAS aanzetten en auto blok IP eventueel.

Via poort 80 zouden ze je gegevens niet mogen kunnen benaderen en anders heb je altijd nog het wachtwoord.
Pagina: 1 ... 59 ... 66 Laatste

Dit topic is gesloten.