heb zondagavond geupgrade naar DSM 3.0. werkte prima, SABNZBD geinstalleerd en opnieuw ingesteld en eerste downloads zijn goed gegaan.
dag later stond er echter een piepende NAS in meterkast. Volume1 (heb er maar een, is een DS100j) is gecrashed

ik kan nu alleen wel de bestanden benaderen die op de schijg staan (alle mappen), ik kan wel in de geinstalleerde SABNZBD-helper komen via DSM, maar SABNZBD zelf staat niet meer in de lijst van Package Management en is ook niet benaderbaar via webinterface.
Quick SMART test kan ik niet uitvoeren, dan wordt aangegeven "Error(s) found. Iti is recommende to replace the hard disk." Full SMART test zal ik vannacht laten draaien, maar die duurt 151 minuten wordt aangegeven.
Kan iemand mij vertellen waar ik het probleem moet zoeken:
- in de hardware (dus HD defect)
- in de software (wel heel toevallig zo kort na de upgrade naar DSM 3.0) of
- in het gehuegen van de NAS zelf (waar is SABNZBD heen?)
Ik heb geprobeerd gelijke gevallen te zoeken op forum van Synology, maar kom niet veel tegen. Het liefst wil ik natuurlijk met een druk op de knop mijn HD repareren en dat alle data blijft staan (A). Wat kan er gebeuren als ik mijn gecrashde volume (dus Volume1) verwijder? Moet ik deze dan opnieuw aanmaken en is mijn data weg?
edit:
zie net dat er twee dagen geleden nieuwe firmware beschikbaar is gekomen, proberen waard?
[
Voor 12% gewijzigd door
B-Force op 13-10-2010 20:41
]