Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
mrwolf schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 17:34:
Nee, de powerled (DS210j) knippert niet, deze brandt constant.
OK thnx, ik had verschillende dingetjes geprobeerd, en "toevallig" stopte het knipperen toen SB gestopt werd
Ben nu mijn beide Syno's aan het herinrichten, dus ga binnenkort weer aan de gang om het op te starten.

Zijn er al mensen die naast SB & SABNZBd ook CouchPotatoe hebben draaien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ewf schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 20:12:
Ik gebruik om te synchroniseren Deltacopy is gebaseerd op rsync dat ook ondersteund wordt door de Synology.
Deltacopy copieert alleen de wijzigingen.
Rsync draait ook op Windows en komt mee met Deltacopy, rsync is nog veel flexibeler als je uit het doolhof van de opties komt. Laatste versie ook W7.
C't heeft ook een heel topic gehad over rsync met een mooi script..... (moet ik nog ergens hebben)
Hier dus: http://www.heise.de/software/download/rsyncbackup.vbs/39087
SyncToy (van Microsoft!) doet het ook goed als je het simpel wilt houden. Ik heb gewoon wat sync relaties aangemaakt (je kunt kiezen tussen sync, echo (reservekopie) en contribute) en daarna met de windows task scheduler een taak aangemaakt om te automatiseren (zie http://bit.ly/teb8B). Werkt prima met netwerk shares!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb een algemene vraag over Sickbeard. Afgelopen nacht zou hij diverse series gedownload moeten hebben (o.a. Top Gear, Mad Men en Sherlock), maar hij heeft alleen Mad Men gedownload. De overige series hebben nu de status 'snatched', maar wat houdt dat precies in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrwolf schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 12:45:
Ik heb een algemene vraag over Sickbeard. Afgelopen nacht zou hij diverse series gedownload moeten hebben (o.a. Top Gear, Mad Men en Sherlock), maar hij heeft alleen Mad Men gedownload. De overige series hebben nu de status 'snatched', maar wat houdt dat precies in?
Toppunt van luiheid?
Je vraag is iets wat je gewoon in google kunt opzoeken. Sterker nog, ik probeerde het eerst uit voordat ik dat kwam melden en kwam uit op GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Got your knickers in a twist boy? ;)

Ik heb ook gegoogled, maar kwam er niet 1-2-3 achter. Als dat het geval is, dan stel ik hier een vraag. Dus als je het antwoord weet, zou je dan zo vriendelijk willen zijn om het te delen?

Ik neem aan dat je refereert naar deze post, maar hier staat dat snatched een soort pre-status is. Bij mij staan 5 van de 6 series op snatched, terwijl sabnzbd niets doorkrijgt. Oftewel: hoe zorg ik ervoor dat afleveringen die op snatched staan, toch gedownload worden?

[ Voor 8% gewijzigd door mrwolf op 02-08-2010 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 00:46
Foutje!

[ Voor 96% gewijzigd door Vjenne-ICT op 04-08-2010 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrwolf schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 16:25:
Got your knickers in a twist boy? ;)

Ik heb ook gegoogled, maar kwam er niet 1-2-3 achter. Als dat het geval is, dan stel ik hier een vraag. Dus als je het antwoord weet, zou je dan zo vriendelijk willen zijn om het te delen?

Ik neem aan dat je refereert naar deze post, maar hier staat dat snatched een soort pre-status is. Bij mij staan 5 van de 6 series op snatched, terwijl sabnzbd niets doorkrijgt. Oftewel: hoe zorg ik ervoor dat afleveringen die op snatched staan, toch gedownload worden?
Als je echt eerst had gezocht had je de eerste vraag niet gesteld. Nu je wel hebt gezocht is je vraag ineens anders. ;w

Al heb ik er geen antwoord op, je kunt hier even lezen of het probleem reeds behandeld is of anders is dit topic beter geschikt voor je vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:20

McLambo

MTB Junky

Gisteravond mijn Gigabit switch geinstalleerd. Voordat ik mijn 100Mbit/s switch weghaalde zowel van de DS209 naar de Mac als de PC een file van 700 mb gekopieerd om te kijken wat het verschil zou zijn.

Hierbij kopieerde ik iets vanaf Volume2 in mijn DS209, wat de volledige ruimte van een Hitachi 500GB is.
Zowel op 100 Mbit/s als 1000Mbit/s was de snelheid zo rond de 9 mb/sec.

In eerste instantie was ik dus wat teleurgesteld in (het ontbreken van) de snelheidswinst.
Daarna bedacht ik me om ook Volume1 eens te testen (Samsung Ecogreen 1.5TB). Hier haalde ik snelheden van 50 MB/s tot 80 MB/s.. That's more like it!!!

Nu vraag ik me af waarom de Hitachi 500 GB zo beroerd performt in de DS209. Ik heb rondkeken in DSM of ik ergens de hardware status kon teruglezen, maar van de beknopte info die beschikbaar was, leek er niets mis. Deze schijf heeft eerder in mijn Mac Pro gezeten, en daar was de performance prima.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 13:28:
[...]

Synology DS410+ prijzen al deze shops linken naar de 411+ ipv de 410+ in de omschrijving. Ik vermoed dat Synology de naam 410+ gewoon heeft laten vallen; de 411+ specs zijn namelijk vrijwel gelijk aan de richtspecs van de 410+.

Besteld bij Azerty trouwens (dus € 561,56). De goedkoopste shop in het lijstje ken ik niet, maar na het lezen van wat reviews betaal ik liever iets meer...
Nu kan ik helemaal geen ds410+ of ds411+ meer terugvinden in de pricewatch. Iemand een idee waar ze naar toe zijn?
Het valt trouwens ook op dat de prijzen bij azerty behoorlijk omhoog zijn bijgesteld (nu €600)

[ Voor 5% gewijzigd door lithoijen op 03-08-2010 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lithoijen schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 11:11:
[...]

Nu kan ik helemaal geen ds410+ of ds411+ meer terugvinden in de pricewatch. Iemand een idee waar ze naar toe zijn?
Zo te zien heeft de crew iets "verkloot". De DS410 staat er nu 2 keer in, waarvan 1 van de 2 eerst een 410+ plus was. Ik had een wijziging doorgegeven om deze te renamen naar 411+ maar blijkbaar is er iets goed misgegaan. Bijbehorende prijzen zijn iig foutief (nou ja, wel correct voor een DS410 :)).
Het valt trouwens ook op dat de prijzen bij azerty behoorlijk omhoog zijn bijgesteld (nu €600)
Wow... blij dat ik heb al voor de oude prijs had besteld (komt als het goed is vandaag binnen hier).

Edit: Doorgegeven aan de crew :)
Edit2: Al nu al gefixed ook _/-\o_
Orion84 schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 11:37:
Ik heb de naam en gegevens aangepast, zodat het gewoon een DS411+ is nu. Alleen even wachten op de volgende PW update zodat ook de prijsvermeldingen zichzelf corrigeren :)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2010 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Laatst online: 20:18
Verwijderd schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 11:15:

Edit: Doorgegeven aan de crew :)
Edit2: Al nu al gefixed ook _/-\o_
Das snel, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:00
Zoals jullie weten, valt op willekeurige momenten de bereikbaarheid weg naar mijn DS209.
De DS209, is niet meer te bereiken via een webbrowser of via windows bij 'mijn Netwerk', oplossing is de DS209 handmatig uit zetten en weer handmatig opstarten.

Gisteren een uitgebreide Smart test uitgevoerd op de 2 maanden oude hdd en nu komt er bij de status te staan bij Smart info: abnormaal.
Uitgebreide info zegt, vervang de hdd.

Als ik bij info kijk in het menu waar ook alle temperaturen worden weergeven, staat de status van de hdd op normaal.

Wat nu? Er staat 1 TB data op de 2TB hdd voor de rest functioneert de DS209 prima behalve dat op willekeurige momenten de verbinding steeds wegvalt en niet meer tot stand wordt gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 14:55
Verwijderd schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 21:04:
Zojuist een DS411+ besteld met 4x 2TB schijven als vervanging van mijn D-link DNS-323. Ik ben benieuwd :)
Kan alleen niet lezen of je hem al binnen hebt?

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tekn0z schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 12:17:
[...]

Kan alleen niet lezen of je hem al binnen hebt?
3 posts boven je wel :p
Wow... blij dat ik heb al voor de oude prijs had besteld (komt als het goed is vandaag binnen hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
Dan de hamvraag, hoe bevalt ie? En als je sabnzbd gebruikt hoe snel is dat? Ben met name geinteresseerd in de PAR en UNRAR tijden mbt een 50GB Blu-Ray bestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

wat is de meest handige tool die jullie gebruiken om een transfersnelheid in mb/sec en tijd weer te geven bij een kopie-actie van PC naar NAS en andersom? Ik probeer nl de beste MTU te vinden voor mijn DIR-655 router en mijn DS710+. Heb v/h weekend wel een hoop erover gelezen, maar een goede tool die aangeeft hoe lang een copy erover deed met de gemiddelde snelheid heb ik nog niet gevonden.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tekn0z schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 12:37:
[...]

Dan de hamvraag, hoe bevalt ie? En als je sabnzbd gebruikt hoe snel is dat? Ben met name geinteresseerd in de PAR en UNRAR tijden mbt een 50GB Blu-Ray bestand.
Ik ga het je (in dit topic) melden als hij daadwerkelijk binnen is en de software een beetje draait :)

Edit: Hou je adem maar niet in ervoor :+

Ik heb de DS411+ zojuist mogen ontvangen. Zeer saaie doos (boeiuh!), maar goed verpakt. Harde schijfjes erin geschroefd, op juiste plek geplaatst en aanzetten die handel. Bij het maken van het volume alle schijven aangevinkt, RAID5 gekozen en sector check... Dat laatste is voor de snelheid bepaald niet goed, ik denk dat het apparaat over een uur of 12 wel gebruiksklaar is :+

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2010 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtissink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09-2022
[...]

Geeft hij tegenwoordig geen problemen meer met bestanden boven de 50GB? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:38

lier

MikroTik nerd

Kensei schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 12:45:
wat is de meest handige tool die jullie gebruiken om een transfersnelheid in mb/sec en tijd weer te geven bij een kopie-actie van PC naar NAS en andersom? Ik probeer nl de beste MTU te vinden voor mijn DIR-655 router en mijn DS710+. Heb v/h weekend wel een hoop erover gelezen, maar een goede tool die aangeeft hoe lang een copy erover deed met de gemiddelde snelheid heb ik nog niet gevonden.
Waarom gebruik je niet gewoon een file copy ? Als je dit met een heel groot bestand doet, krijg je in ieder geval heel eenvoudig de snelheid (bij voorkeur in MB/s, het zijn wel heel veel millibits ;) ).

Verder zou ik de MTU van je router niet te veel aanpassen, deze zegt wat over de pakket grootte tussen je WAN aansluiting en je modem (of zoiets, afhankelijk van je opstelling). Wel is het de moeite waard om met de MTU van je NAS te spelen. Vergeet daarnaast niet om te spelen met de MTU instellingen van je NIC !

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
mtissink schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 15:17:
[...]

Geeft hij tegenwoordig geen problemen meer met bestanden boven de 50GB? :|
Kan me zo voorstellen dat het is opgelost doordat in de DS-411+ een Atom CPU zit welke krachtiger is dan de CPU's in andere Synology modellen welke hierboven worden genoemd met dit specifieke issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:56

DyStiC

'Atta way, baby!

Kensei schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 12:45:
Intel® NAS Performance Toolkit schijnt goed te zijn. Helaas werkt ie niet op Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

De router MTU moet je niet aanpassen, behalve als je ISP dit vereist. De DIR zet jumboframes gewoon door binnen de LAN, de MTU heeft betrekking op de externe verbinding. Dus MTU (jumboframes) instellen op client NIC en NAS en nergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
Vjenne-ICT schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 22:35:
Ik ben van plan om de Synology DS1010+ aan te schaffen, maar kan die ook on the fly transcoderen voor de PS3? Of kan de standaard media server dit ook?

Ik kan daar heel weinig over vinden op het web.....
Kan iemand mij antwoord op bovenstaande geven? Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Vjenne-ICT schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 21:49:
[...]

Kan iemand mij antwoord op bovenstaande geven? Thanks!
Ik heb nog niet eerder gezien dat de NAS de transcodering verzorgt. Meestal is het de media-player die dit doet. De NAS faciliteert de file(stream). Tenzij je bijv. VLC installeert in je NAS als 3rd party software.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
VisionMaster schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 21:54:
[...]

Ik heb nog niet eerder gezien dat de NAS de transcodering verzorgt. Meestal is het de media-player die dit doet. De NAS faciliteert de file(stream). Tenzij je bijv. VLC installeert in je NAS als 3rd party software.
Bedankt voor je antwoord.

Kun je dat soort applicaties installeren? Zo ja, is dat makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Vjenne-ICT schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 22:12:
[...]

Bedankt voor je antwoord.

Kun je dat soort applicaties installeren? Zo ja, is dat makkelijk?
Er zijn een (beperkt) aantal 3rd party plug-ins die je via de web-interface kan installeren. Daarnaast kan je via de SSH/Telnet verbinding op een shell/terminal krijgen in je NAS. Ik ben handig met een Linux shell en login op de machine, installeerde de "ipkg" package manager en heb vanaf daar o.a. VLC geinstalleerd. Dat gebruik ik soms om te streamen naar mijn computer of naar een server buiten mijn huis. Ik doe ook allerlei andere dingen vanaf daar met mijn NAS.

Het is maar net wat je gewend ben en waar je mee uit de voeten kan. Vroeger moest je zelf een NAS hacken om een shell op te krijgen, tegenwoordig is het een feature van de NAS om je de terminal aan te bieden en dus zelf je gang te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
VisionMaster schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 22:44:
[...]

Er zijn een (beperkt) aantal 3rd party plug-ins die je via de web-interface kan installeren. Daarnaast kan je via de SSH/Telnet verbinding op een shell/terminal krijgen in je NAS. Ik ben handig met een Linux shell en login op de machine, installeerde de "ipkg" package manager en heb vanaf daar o.a. VLC geinstalleerd. Dat gebruik ik soms om te streamen naar mijn computer of naar een server buiten mijn huis. Ik doe ook allerlei andere dingen vanaf daar met mijn NAS.

Het is maar net wat je gewend ben en waar je mee uit de voeten kan. Vroeger moest je zelf een NAS hacken om een shell op te krijgen, tegenwoordig is het een feature van de NAS om je de terminal aan te bieden en dus zelf je gang te gaan.
Klinkt als muziek in mijn oren, maar heb er totaal geen ervaring mee. Is het moeilijk onder de knie te krijgen?

Welke NAS heb jij eigenlijk?

Ik sta op het punt om de DS1010+ aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Vjenne-ICT schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 23:08:
[...]

Klinkt als muziek in mijn oren, maar heb er totaal geen ervaring mee. Is het moeilijk onder de knie te krijgen?

Welke NAS heb jij eigenlijk?

Ik sta op het punt om de DS1010+ aan te schaffen.
Ik kan je zeggen dat het wel een lastige optie is. Het geeft je de ultieme vrijheid om met je NAS te doen wat jij nodig hebt, maar elegant is anders. Je moet zelf al een goede omgangsvorm hebben met Linux en een shell, zoals Bash.

Je moet de NSLU package manager weten te installeren (hele instructie is te vinden online):
http://www.nslu2-linux.or...ges?from=Unslung.Packages

In hun software repository kan je zien welke software er in zit. En dat is o.a. een GUI-loze VLC. Die kan alles, maar heeft geen grafische interface. Commando's zijn te vinden op de VLC website, maar ja... makkelijk is anders.

Belangrijk: Dubbel check of je de minder mooie omgangsvorm met Linux wel een optie vind, of je de gewenste software kan vinden voor de DS1010+ en dat soort dingen. Ik heb jaren lange ervaring met dit systeem, dus ik heb voorkennis die een ander niet heeft.

Mijn NAS is een good old Synology DS-106e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09 00:36

immetjes

HIER is BERN-E

Met deze handleiding heb ik ipkg geïnstalleerd op mijn DS210j (ingelogd met ssh dus). Daarna MC en Nano geïnstalleerd. Dit werkt allemaal perfect. Met MC ben ik helemaal blij. Het oude Norton weer terug.

Nu lees ik alleen hier: het volgende:
You can update your ipkg database on the slug with ipkg update and ensure you have the latest (and greatest?) versions with ipkg upgrade. (Use this from the telnet console. With openssh your upgrade process gets terminated when openssh is upgraded.)
Wat betekent dit nu? Dat MC en ipkg niet meer werken zodra ssh automatisch ge-update wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Edgarz schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 20:10:
De router MTU moet je niet aanpassen, behalve als je ISP dit vereist. De DIR zet jumboframes gewoon door binnen de LAN, de MTU heeft betrekking op de externe verbinding. Dus MTU (jumboframes) instellen op client NIC en NAS en nergens anders.
Duidelijk, alleen zoek ik eigenlijk nog steeds naar een eenvoudige manier om een check te doen in een kopie-actie. Die Intel tool is vlgs mij te uitgebreid als ik het ze lees.
Normaal gebruik ik TotalCommander, maar die geeft niet, na een kopie-actie, aan wat de totale tijdsduur was en de gemiddelde transfersnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Is Teracopy niet wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Name Links Size Status
<film> 29.56 GB Completed

Download: Downloaded in 2 hours 49 minutes 15 seconds at an average of 2.98 MB/s
Repair: <film> Quick Check OK
Unpack: <film> Unpacked 26 files/folders in 1 hour 4 mins 26 seconds

Edit: extra info
Tijdens bovenstaand proces stond alleen Transmission te downen/uppen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2010 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
Verwijderd schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 14:59:
[...]

Name Links Size Status
<film> 29.56 GB Completed

Download: Downloaded in 2 hours 49 minutes 15 seconds at an average of 2.98 MB/s
Top, thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Ik krijg bijna iedere keer (ongeacht de MTU size) een gemiddelde snelheid van 48-49mb/sec bij het kopieren van een ISO van 4,3GB over een gbit LAN.
Router DIR-655 zou dat met gemak aankunnen.

Vraag me af waarom de transfer dan niet hoger ligt.

EDIT: RAW haal ik 60mb/sec write en 115MB/sec read.

[ Voor 5% gewijzigd door Tallguy op 05-08-2010 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

ruward schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 09:52:
Met deze handleiding heb ik ipkg geïnstalleerd op mijn DS210j (ingelogd met ssh dus). Daarna MC en Nano geïnstalleerd. Dit werkt allemaal perfect. Met MC ben ik helemaal blij. Het oude Norton weer terug.

Nu lees ik alleen hier: het volgende:

[...]

Wat betekent dit nu? Dat MC en ipkg niet meer werken zodra ssh automatisch ge-update wordt?
Dat betekent dat als er een update is van de openssh, en je bent ingelogd met SSH en de SSH-server die aangesproken wordt is de gene waarmee je verbonden bent in je NAS en je doet een ipkg update && ipkg upgrade EN die update dan je SSH daemon, dan loopt je update in de soep en moet je opnieuw beginnen.

Het principe is waarschijnlijk een controle script die het te-updaten programma stopt voor het update. Een oplossing is om de update/upgrade in een screen uit te voeren of het process te backgrounden met een '&' aan het einde van de opdrachtregel. Dat werkt voor mij altijd wel. Gelukkig wordt OpenSSHd niet zo vaak geupdate ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

@VisionMaster. Thanks voor de info! Die '&' zal ik onthouden als ik eens een keer een update van ipkg wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

ruward schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 21:31:
@VisionMaster. Thanks voor de info! Die '&' zal ik onthouden als ik eens een keer een update van ipkg wil doen.
Het is lelijk, het is op de rand van een klif rennen, het kan misgaan, maar meestal zal de ipkg dan doorleven naast het sluitende shell process. In het kort: works for me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
VisionMaster schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 07:16:
[...]

Ik kan je zeggen dat het wel een lastige optie is. Het geeft je de ultieme vrijheid om met je NAS te doen wat jij nodig hebt, maar elegant is anders. Je moet zelf al een goede omgangsvorm hebben met Linux en een shell, zoals Bash.

Je moet de NSLU package manager weten te installeren (hele instructie is te vinden online):
http://www.nslu2-linux.or...ges?from=Unslung.Packages

In hun software repository kan je zien welke software er in zit. En dat is o.a. een GUI-loze VLC. Die kan alles, maar heeft geen grafische interface. Commando's zijn te vinden op de VLC website, maar ja... makkelijk is anders.

Belangrijk: Dubbel check of je de minder mooie omgangsvorm met Linux wel een optie vind, of je de gewenste software kan vinden voor de DS1010+ en dat soort dingen. Ik heb jaren lange ervaring met dit systeem, dus ik heb voorkennis die een ander niet heeft.

Mijn NAS is een good old Synology DS-106e.
Wederom bedankt voor je antwoord! Dit zijn antwoorden waar je wat aan hebt.

Ik heb na enige twijfel vandaag de knoop doorgehakt en de DS1010+ besteld incl. 5 X Samsung F3 2TB.
Wat een uitgave, laat mijn vrouw heb niet horen.......

Ik ben dus aan het inlezen en heb dus nog een paar (wellicht stomme) vragen.
Ik probeer zo veel mogelijk op internet op te zoeken, maar vind niet overal een duidelijk antwoord op.

1. Kom steeds de term ''package (spk)'' tegen. Zijn dit pakketjes die je door dubbel klikken kunt installeren op de nas?
2. SABnzbd V 0.5 is de nieuwste versie en kan op de DS1010+ geïnstalleerd worden?
3. Welke media server (DLNA) is aanwezig op de DS1010+?
4. Welke RAID setup kan ik het beste voor kiezen met 5 schijven, RAID 5 of 6?
5. Wat word er bedoeld met RAID 5+Spare?
6. Iedereen heeft het over zo veel applicaties die beschikbaar zijn voor de synyology, maar ik vind het nog al tegenvallen of zie ik dat verkeerd?
Link: http://www.synology.com/enu/apps/3rd-party.php

Alvast bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-07 15:49

wvexeltweakers

Impossibilium 0 obligatio est

Als nieuwkomer op het NAS-front blijf ik na het installeren van een DS110j met het probleem dat ik mijn NAS niet benaderd krijg via het internet, en ik begrijp niet waarom niet.

Mijn netwerk is als volgt opgebouwd: kabelinternet dat bij de router binnenkomt. Vandaar gaan er 2 kabels naar 2 PC's en 1 netwerkkabel naar de NAS.
Op de harddisk heb ik netjes een map FTP aangemaakt, aan die map rechten toegekend dat gebruikers ervan mogen lezen.
Ik heb in DSM v2.3 bij Bestanden Delen > FTP inschakelen aangevinkt (Poort 21, Standaard poortbereik gebruiken).
Bij Internetverbinding heb ik bij DDNS de DDNS ondersteuning ingeschakeld en daarbij de gegevens van mijn NO-IP.com hostnaam ingevuld (hij geeft aan Status: normaal). Bij Gateway Informatie geeft hij als intern adres 192.168.1.1 en een extern adres 11.22.33.444 (voorbeeld).
Internet> Firewall in de NAS staat Uitgeschakeld.
Als ik dan vervolgens probeer om vanaf een PC op de FTP van de NAS te komen met:
- ftp://11.22.33.444 of
- ftp://No-IP.comhostnaam of
- http://No-IP.comhostnaam
krijg ik na enige tijd als foutmelding "De wachttijd voor de verbinding is verstreken. De server op 83.82.39.234 doet er te lang over om te antwoorden"

Intern kom ik er kennelijk wel op, want als ik de opdrachtregel
ftp://192.168.1.157 in de adresregel typ, kan ik gebruiksnaam en wachtwoord invoeren en heb ik toegang.

Wat ik ook vreemd vind is dat bij Internetverbinding > Routerconfiguratie staat een vinkje bij Ingeschakeld en als Service FTP. Maar in de kolom Verbinding testen staat een liggend streepje. Klik ik op de knop in de balk Verbinding testen, dan is DSM een kleine 5 seconden bezig, en vervolgens komt er "niet getest" in de kolom Verbinding testen te staan...

Moet ik wellicht in mijn router nog meer instellen, of zie ik andere dingen over het hoofd?
(sorry voor de n00b-vragen, maar is m'n 1e NAS) |:(

Windows 7 x64.
Firefox alsmede IE 8.
Firewall op computer uitgeschakeld.

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vjenne-ICT schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 22:03:
[...]

Wederom bedankt voor je antwoord! Dit zijn antwoorden waar je wat aan hebt.

Ik heb na enige twijfel vandaag de knoop doorgehakt en de DS1010+ besteld incl. 5 X Samsung F3 2TB.
Wat een uitgave, laat mijn vrouw heb niet horen.......

Ik ben dus aan het inlezen en heb dus nog een paar (wellicht stomme) vragen.
Ik probeer zo veel mogelijk op internet op te zoeken, maar vind niet overal een duidelijk antwoord op.

1. Kom steeds de term ''package (spk)'' tegen. Zijn dit pakketjes die je door dubbel klikken kunt installeren op de nas?
2. SABnzbd V 0.5 is de nieuwste versie en kan op de DS1010+ geïnstalleerd worden?
3. Welke media server (DLNA) is aanwezig op de DS1010+?
4. Welke RAID setup kan ik het beste voor kiezen met 5 schijven, RAID 5 of 6?
5. Wat word er bedoeld met RAID 5+Spare?
6. Iedereen heeft het over zo veel applicaties die beschikbaar zijn voor de synyology, maar ik vind het nog al tegenvallen of zie ik dat verkeerd?
Link: http://www.synology.com/enu/apps/3rd-party.php

Alvast bedankt voor jullie input!
1) Dubbelklikken niet, je kunt ze wel installeren via DSM
2) ja kan (0.5.3 is overigens de nieuwste versie)
3) Ik DENK dat het door Synology zelf is ontwikkeld, maar dit weet ik dus echt niet zeker. Hij werkt overigens wel goed (voor mij)
4) Dat is een keuze die je zelf zult moeten maken. RAID5 kan 1 schijf missen, RAID6 kan 2 schijven missen. Dat is ook tevens de ruimte die je kwijt bent aan de setup.
5) RAID5+Spare wil zeggen dat je 4 (van de 5) schijven gebruikt voor de RAID en de 5de niet wordt gebruikt. Deze 5e schijf neemt het over in het geval een andere schijf uitvalt (dit had je gemakkelijk op kunnen zoeken trouwens)
6) ipkg biedt meer dan je op het eerste gezicht ziet ;) En je linkt enkel naar de apps die Synology zelf voorziet, daar buiten is er een heel skala aan software te installeren. Zowel via SPK als ipkg dus.

@wvexeltweakers:
Maak de portforward anders handmatig aan in je router. FTP gaat naar port 21.
Ik kan mijn NAS ook niet bereiken als ik in mijn netwerk mijn externa IP gebruik. Vast een routing "probleem" in de router. Als ik via mijn mobiele telefoon test (via KPN netwerk) werkt het echter wel. Probeer dat eens :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2010 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 21:54
Is er ergens een lijst van beschikbare SPKs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
Verwijderd schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 23:07:
[...]

1) Dubbelklikken niet, je kunt ze wel installeren via DSM
2) ja kan (0.5.3 is overigens de nieuwste versie)
3) Ik DENK dat het door Synology zelf is ontwikkeld, maar dit weet ik dus echt niet zeker. Hij werkt overigens wel goed (voor mij)
4) Dat is een keuze die je zelf zult moeten maken. RAID5 kan 1 schijf missen, RAID6 kan 2 schijven missen. Dat is ook tevens de ruimte die je kwijt bent aan de setup.
5) RAID5+Spare wil zeggen dat je 4 (van de 5) schijven gebruikt voor de RAID en de 5de niet wordt gebruikt. Deze 5e schijf neemt het over in het geval een andere schijf uitvalt (dit had je gemakkelijk op kunnen zoeken trouwens)
6) ipkg biedt meer dan je op het eerste gezicht ziet ;) En je linkt enkel naar de apps die Synology zelf voorziet, daar buiten is er een heel skala aan software te installeren. Zowel via SPK als ipkg dus.

@wvexeltweakers:
Maak de portforward anders handmatig aan in je router. FTP gaat naar port 21.
Ik kan mijn NAS ook niet bereiken als ik in mijn netwerk mijn externa IP gebruik. Vast een routing "probleem" in de router. Als ik via mijn mobiele telefoon test (via KPN netwerk) werkt het echter wel. Probeer dat eens :)
Bedankt voor je snelle input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 22:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

wvexeltweakers schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 23:06:

Moet ik wellicht in mijn router nog meer instellen, of zie ik andere dingen over het hoofd?
(sorry voor de n00b-vragen, maar is m'n 1e NAS) |:(
.
Als ik je verhaal zo lees lijkt het er op alsof je vergeten bent poort 21 op je router te forwarden naar de Synology doos. Dus is er geen FTP verkeer mogelijk vanaf internet naar je NAS.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:38

lier

MikroTik nerd

Microkid schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 07:41:
Als ik je verhaal zo lees lijkt het er op alsof je vergeten bent poort 21 op je router te forwarden naar de Synology doos. Dus is er geen FTP verkeer mogelijk vanaf internet naar je NAS.
En naast poort 21 moet je ook de passieve portrange forwarden op je router (welke router gebruik je eigenlijk ?). Deze laatste heb je nodig om ook wat data over het lijntje te kunnen laten gaan.

Vaak wordt een loopback niet ondersteund door routers, waardoor je intern niet je externe IP adres kan gebruiken. Maar die heb je natuurlijk ook niet nodig (in het "ergste" geval moet je intern een eigen DNS server gebruiken om het juiste IP adres te kunnen laten resolven).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

lier schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 08:28:
[...]

[...]
Vaak wordt een loopback niet ondersteund door routers, waardoor je intern niet je externe IP adres kan gebruiken. Maar die heb je natuurlijk ook niet nodig (in het "ergste" geval moet je intern een eigen DNS server gebruiken om het juiste IP adres te kunnen laten resolven).
Dat kun je mooi testen door via anonieme proxy als The Cloak je website te benaderen. Perfect om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Sluit me aan bij bovenstaand, dat mist er in je verhaal en is nodig om data van buitenaf te kunnen ontvangen/versturen. Bij nieuwere firmware kan je de functie in de Synology gebruiken om je router te configgen, al zal je het naar alle waarschijnlijkheid zelf moeten doen. Suc6!

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

Microkid schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 07:41:
[...]

Na je antwoord ben ik nogmaals door de pagina's van mijn router (Linksys WRT610N) gegaan. Alleen heb iki ze nu ALLEMAAL bekeken. Nu kwam ik onder Games/Toepassingen de optie tegen om poort 21 te forwarden. Dit aangezet.
lier schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 08:28:
[...]
En naast poort 21 moet je ook de passieve portrange forwarden op je router (welke router gebruik je eigenlijk ?). Deze laatste heb je nodig om ook wat data over het lijntje te kunnen laten gaan.

Ook dit kwam ik tegen in bovengenoemde pagina, en heb dit ook gevuld. Ik gebruik een Linksys WRT610N, en vind het wel vreemd dat ik dat handmatig in moet stellen. In de FTP-wizard van Synology heb ik de gegevens gevuld en zou hij de router aanpassen/instellen. Dat is dus kennelijk niet goed gebeurd.
Ik moet hier wel bij aantekenen, dat mijn router wel i n het lijstje met routers stond waar je dan uit kunt kiezen, maar dan v2 met een andere firmware. Ik heb een versie 1, en kan de firmaware van v2 niet laden.

In elk geval: na deze aanpassingen kan ik inderdaad wel middels FTP op de Synology DS110j komen!!
:9 :P

Dus bedankt voor jullie zeer nuttige adviezen. Ik ben weer een stapje verder.
\o/

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 14:59:
hmm, het duurde langer dan een uur om een bestand van 30 GB uit te pakken? dat lijkt me wel heel traag, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 16:37

cutter

Wannabe i7 fanboy

Verwijderd schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 09:47:
[...]

hmm, het duurde langer dan een uur om een bestand van 30 GB uit te pakken? dat lijkt me wel heel traag, of zie ik dat verkeerd?
Met mijn 710+ haal ik ook dat soort tijden. par/rar is een CPU intensief proces en het is niet alsof ze een NAS uitrusten met een zwarte proc. Dus ja: het is een traag proces. En nee, ik neem er genoegen mee. omdat het toch een proces is van klikken en vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolsnarf
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-02-2024
ik heb een ds210j gekocht en kom er nog niet helemaal uit. in mijn laptop staat de NAS onder computers, maar als ik hem probeer te benaderen dan zegt ie geen toegang tot <naam>?

Het is mijn eerste NAS dus ben een leek op dit gebied en zal vast iets over het hoofd zien. Via de browser kan ik gewoon inloggen en bestanden uploaden, maar ik wil de schijf ook als netwerkschijf kunnen benaderen.

Als het ietwat onduidelijk is, sorry maar ik weet ook niet precies welke info jullie precies nodig hebben om dit op te lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je moet een gedeelde map maken op je disk station, vervolgens maak je een account die ook rechten heeft op die folder.

Met dat account moet je gewoon kunnen inloggen op de share

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolsnarf
ik heb al een gedeelde map gemaakt (1 zlef aangemaakt buiten de music/photo/video mappen). Een een gebruiker toegevoegd.
Met deze gebruiker kan ik wel via de browser inloggen, maar wat ik wil voor deze gbruiker (moet zo simpel mogelijk zijn ;) ) is dat ze via een linkje op het bureaublad meteen in de map komt. Net zoals je op bv de documenten snelkoppeling klikt. Dit werkt wel naar mijn eigen pc toe waar nu alle data op staat. Uiteindelijk is de bedoeling dat die data over gaat naar die map op de NAS en moet dus op dezelfde manier benaderbaar zijn voor de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:42
Coolsnarf schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 12:30:
ik heb al een gedeelde map gemaakt (1 zlef aangemaakt buiten de music/photo/video mappen). Een een gebruiker toegevoegd.
Met deze gebruiker kan ik wel via de browser inloggen, maar wat ik wil voor deze gbruiker (moet zo simpel mogelijk zijn ;) ) is dat ze via een linkje op het bureaublad meteen in de map komt.
Waarom map je geen driveletter aan die share? Is de makkelijkste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Als je naar je disk station browst moet je inloggen, als je dan via het aangemaakte account inlogt zie je als het goed is de gedeelde map.

De gebruiker moet wel rechten op de share krijgen en je moet windows file service enablen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolsnarf
jongetje schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 12:52:
[...]

Waarom map je geen driveletter aan die share? Is de makkelijkste manier.
dat wil ik ook wel, maar als ik dat probeer krijg ik de melding geen toegang! daar zit ik dus op vast.
Viper® schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 12:57:
Als je naar je disk station browst moet je inloggen, als je dan via het aangemaakte account inlogt zie je als het goed is de gedeelde map.

De gebruiker moet wel rechten op de share krijgen en je moet windows file service enablen.
dit is uiteraard een optie, maar dan moet je via de browser werken. Wat ik dus wil is dat je via een snelkoppeling (zoals ik uitlegde in mn vorige bericht) direct op de schijf zit, alsof het je C (of whatever voor schijf) is.

-edit- als ik via de assistent probeer mapstation te openen zegt ie dat ie het netwerkpad niet kan vinden? heeft er misschien iets mee te maken?

[ Voor 7% gewijzigd door Coolsnarf op 06-08-2010 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

Ik gebruikte tot nu toe een externe harddisk voor backups. Daar zitten ook erg grote bestanden bij zoals images van een systeempartitie (60 GB).

Omdat ik daarvoor de NAS wil inzetten, ben ik bezig om de backups van die externe harddisk te kopieren naar de NAS. Omdat er aan de NAS USB-poorten zitten, leek het me het meest logische om de externe harddisk op die manier met de Nas te verbinden, en zo te kopieren. Dat leek telkens bij aanvang van het kopieren wel rap te gaan (33 M/s) maar na 10 seconden zakte dat in naar 10 M/s).

Nu heb ik die externe harddisk op een USB-poort van mijn PC aangesloten, en blijft hij wel met 33 M/s kopieren. Klinkt wat onlogisch, omdat het volgens mij nu via een omweg gaat, immers eerst naar de PC en dan naar de NAS die ik overigens wel als share heb gemount).

Waar zit dit in? Heeft dit met de schrijf-cache te maken?

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wvexeltweakers schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 22:41:
Nu heb ik die externe harddisk op een USB-poort van mijn PC aangesloten, en blijft hij wel met 33 M/s kopieren. Klinkt wat onlogisch, omdat het volgens mij nu via een omweg gaat, immers eerst naar de PC en dan naar de NAS die ik overigens wel als share heb gemount).

NTFS? Linux kan er mee overweg, maar op een wat langzamere cpu is het een vrij grote bottleneck. De performance van vfat ken ik zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Coolsnarf schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 12:30:
Met deze gebruiker kan ik wel via de browser inloggen, maar wat ik wil voor deze gbruiker (moet zo simpel mogelijk zijn ;) ) is dat ze via een linkje op het bureaublad meteen in de map komt. Net zoals je op bv de documenten snelkoppeling klikt. Dit werkt wel naar mijn eigen pc toe waar nu alle data op staat. Uiteindelijk is de bedoeling dat die data over gaat naar die map op de NAS en moet dus op dezelfde manier benaderbaar zijn voor de laptop.
Als eerste moet jij als admin inloggen op de synology, naar het managementscherm gaan
rechts in het menu klik je op "rechten", en daar stel je de rechten in voor alle gebruikers, of per persoon

Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/23szvyt.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/1693sck.jpg

dan kan je via windows naar het ipadres of naam van de synology gaan, en inloggen met de betreffende gebruiker
als je je referenties opslaat, moet je dit niet meer doen erna
vervolgens kan je de shortcut op het bureaublad zetten, of een netwerkpad mappen daar aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:42

GaMbiNo

1337

wvexeltweakers schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 22:41:
Omdat ik daarvoor de NAS wil inzetten, ben ik bezig om de backups van die externe harddisk te kopieren naar de NAS. Omdat er aan de NAS USB-poorten zitten, leek het me het meest logische om de externe harddisk op die manier met de Nas te verbinden, en zo te kopieren. Dat leek telkens bij aanvang van het kopieren wel rap te gaan (33 M/s) maar na 10 seconden zakte dat in naar 10 M/s).

Ik heb zelf ook altijd een USB schijf aan mijn Synology hangen voor backups en ben er inmiddels achter dat de Synology weliswaar NTFS leest maar dat de performance met het Linux bestandssysteem EXT3 tot wel 5 keer sneller is. De CPU heeft het met NTFS duidelijk een stuk zwaarder dan met EXT3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

GaMbiNo schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 13:26:
[...]

Ik heb zelf ook altijd een USB schijf aan mijn Synology hangen voor backups en ben er inmiddels achter dat de Synology weliswaar NTFS leest maar dat de performance met het Linux bestandssysteem EXT3 tot wel 5 keer sneller is. De CPU heeft het met NTFS duidelijk een stuk zwaarder dan met EXT3.
De performance voor NTFS is onder Linux nooit optimaal. Erger is dat het wellicht via FUSE verloopt, dus niet in kernel maar in userspace. Dat vertraagd de boel ook. Ext3 heeft dus altijd het voordeel dat het in kernel space draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymel
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 16:25

barrymel

BarryMel

Is er een mogelijkheid om automatisch via een link in te loggen op de Synology ?

en dan als het kan op Live weergave van de Surveillance station......

BarryMel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-08 23:40

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

VisionMaster schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 17:21:
[...]

De performance voor NTFS is onder Linux nooit optimaal. Erger is dat het wellicht via FUSE verloopt, dus niet in kernel maar in userspace. Dat vertraagd de boel ook. Ext3 heeft dus altijd het voordeel dat het in kernel space draait.
Op dit soort machines moet je sowieso echt NOOIT NTFS op je interne disks gebruiken. NTFS vreet gewoon cpu. Op een nas met een snelle processor kan het wel, maar ik zou het ook dan niet aanraden.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De redenering is simpel. De meeste van die NASes draaien één of andere Linux, dus gebruik een native bestandssysteem. Niemand die eraan denkt om ext3- or reiserfs-partities te gebruiken onder Windows. Zeker voor apparatuur zonder marge zoals een NAS is het belangrijk dat je native bestandssystemen gebruikt.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:28
Dacht zal eens een foto maken (excuses voor de brakke kwaliteit!)
Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/2hewlmw.jpg

Heb momenteel nog 11TB over van de 16 :) (Externe bovenop is voor back-up van mijn iMac en foto's / muziek collectie.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Killemov schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 17:33:
[...]

Op dit soort machines moet je sowieso echt NOOIT NTFS op je interne disks gebruiken. NTFS vreet gewoon cpu. Op een nas met een snelle processor kan het wel, maar ik zou het ook dan niet aanraden.
Je bent ook echt de eerste die over interne disks begint...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:14
Ik heb afgelopen week al 2x een vaag voorval gehad met m'n DS409+. Draait eigenlijk zonder problemen sinds het najaar van 2009, momenteel op de laatste firmware (1157), 4 schijven, RAID5. Extra packages die ik geinstalleerd heb zijn squeezecenter, sabnzbd en transmission.

Wat er gebeurt is het volgende, zomaar opeens tijdens het gebruik van files op de NAS (bijvoorbeeld tijdens het kijken van een film) verlies ik de connectie met de NAS. Vervolgens is de status van de LED's:
STATUS: uit (user manual: slaapstand)
LAN: knippert groen (user manual: netwerk is actief)
POWER: knippert blauw (user manual: opstarten / afsluiten)
HDD's: allen uit (user manual: geen interne schijf)

De enige manier om hieruit te komen is een power cycle door de spanning eraf te halen en weer erop te zetten, dan start de DS weer op het lijkt er niets aan de hand. SMART info is goed, systeemlogboek laat niets geks zien.

Aangezien ik dit eigenlijk nooit heb gehad maar nu al 2 keer in 1 week begin ik me wel ietwat zorgen te maken, de NAS staat behoorlijk vol en de data is me nogal dierbaar. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoeperKees
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-09 16:36
Ik heb sinds vorige week dinsdag een DS 209 met 2tb schijf.
Alles werkt prima met die setup.
Maar omdat ik nu mijn film,serie en muziek collectie niet meer op me pc heb staan is die schijf die ik daarvoor gebruikte overbodig geworden. In ieder geval in me pc.
Dus dacht ik laat ik die erbij me NAS inzetten.

Maar nu wil hij hem niet herkennen in Volume Manager....in andere schermen waar je HD's kan zien is hij wel gewoon zichtbaar.
Bij SMART test zegt ie dat er iets fout is en dat ik hem moet vervangen, maar dit lijkt te komen door dat hij nog NTFS is.
Bij Status wordt er gezegd dat ie nog niet geïnitialiseerd is, waarschijnlijk ook een NTFS iets.

Hoe kan ik heb bruikbaar maken voor synology?
Heb al geprobeerd in de terminal hem proberen te vinden, maar niet gevonden en dus ook daar niet kunnen formatteren naar ext3.

edit:

Ik ga proberen de schijf met gparted te formatteren naar ext3 aan me pc....kijken of dat lukt

[ Voor 5% gewijzigd door SoeperKees op 08-08-2010 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Thalaron schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 19:57:
Dacht zal eens een foto maken (excuses voor de brakke kwaliteit!)
[afbeelding]

Heb momenteel nog 11TB over van de 16 :) (Externe bovenop is voor back-up van mijn iMac en foto's / muziek collectie.
Zijn dat nu 2 DS1010+'s of een DS1010+ en een DX510 ? Welke schijven heb je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

Bij het voor de 1e keer instellen van mijn DS110j (met 1 harddisk van 1,5TB) heb ik bij Opslag> VolumeManager een stuk of 4 ISCSI-targets aangemaakt. Leek me wel handig om aparte mappen te hebben voor Downloads, Backups, Foto's enzo.

Maar ik krijg het idee dat dit helemaal niet nodig was, misschien zelfs onzinnig bij een 1-bay model?
Aangezien ik maar 1 Volume heb, zie ik er nu eigenlijk geen nut of toegevoegde waarde van.
Of sla ik de plank nu mis?

In de handleiding wordt allemaal netjes uitgelegd hoe je Volumes kunt maken, beheren en wijzigen, maar waar je dat voor zou gebruiken is voor mij nu nog onduidelijk....

Kan ik die aangemaakte volumes ook gewoon verwijderen? Ik heb nu namelijk totaal geen idee in welke van die volumes mijn mappen staan....
:?

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoeperKees
Snap inderdaad niet echt waarom je dat hebt gedaan :)

Je maakt gewoon shares aan en je bent even ver :)

Mijn probleem is helaas nog niet opgelost.....heb hem ext3 geformatteerd maar maakte niets uit, hele partitie verwijderd en dat maakt ook niet uit. Hij blijft zeggen dat er een fout is...

Ik weet even niet meer wat ik nu nog kan proberen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

SoeperKees schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 16:43:
Snap inderdaad niet echt waarom je dat hebt gedaan :)

Je maakt gewoon shares aan en je bent even ver :)

Mijn probleem is helaas nog niet opgelost.....heb hem ext3 geformatteerd maar maakte niets uit, hele partitie verwijderd en dat maakt ook niet uit. Hij blijft zeggen dat er een fout is...

Ik weet even niet meer wat ik nu nog kan proberen :(
Maar kan ik die volumes gewoon verwijderen, of ben ik dan data kwijt?

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoeperKees
Durf dat niet te zeggen.....heb niets gedaan met SCSI dingen.

Damn mijn probleem is opgelost.....ik vergiste me in de naam van de disk die werd toegewezen door Synology.
Volume1 is volume2 geworden. De pc schijf die ik er indeed werd vervolgens volume1...maar bij volume manager werd de andere schijf nog getoond als volume1. Nog te volgen? :P
Dus goed kijken naar type van je HD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 21:54
Borromini schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 19:39:
De redenering is simpel. De meeste van die NASes draaien één of andere Linux, dus gebruik een native bestandssysteem. Niemand die eraan denkt om ext3- or reiserfs-partities te gebruiken onder Windows. Zeker voor apparatuur zonder marge zoals een NAS is het belangrijk dat je native bestandssystemen gebruikt.
Hoe kun je zien of de interne schijf als NTFS geformatteerd is dan?

[ Voor 75% gewijzigd door smeerbartje op 08-08-2010 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Laatst online: 22:16
Ik ga ook een NAS kopen denk ik :)
Maar.... ik heb een Logitech Squeezebox. Ik lees nogal wat negatieve ervaringen met bijv. de DS110J of DS210J icm Squeezebox Server op de Synology. Onder andere traagheid en buffer problemen.

- Wat is jullie ervaring hiermee :?
- Kun je zelf de map kiezen waar je muziek staat? Of wordt de share "Music" hier voor gebruikt, zo ja, kun je dit aanpassen naar een eigen map?
- Is het mogelijk om de DLNA service te gebruiken icm mijn eigen muziek, foto en video map? Als je nu DLNA inschakelt, worden automatisch de shares Music, Photo en Video aangemaakt geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smeerbartje schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 17:53:
[...]
Hoe kun je zien of de interne schijf als NTFS geformatteerd is dan?
Aangezien je het volume in de Synology zelf hebt aangemaakt en geformatteerd, is het per definitie geen NTFS. Zijn reactie slaat dan ook totaal nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

Verwijderd schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 18:48:
[...]

Aangezien je het volume in de Synology zelf hebt aangemaakt en geformatteerd, is het per definitie geen NTFS. Zijn reactie slaat dan ook totaal nergens op.
Dit brengt me op de volgende vraag:
- ik heb een image van mijn Windows 7 systeempartitie gemaakt met Acronis True Image
- dat image staat op mijn DS110j
- stel dat mijn computer compleet crasht en ik genoodzaakt ben om dat image terug te zetten
- ik start de PC op met Acronis Boot Disk, en kan niet bij de DS110j (en dus niet bij het benodigde image)
- als ik dan de harddisk uit de DS110j haal, en middels een SATAdock via USB op mijn PC aansluit, kan ik wellicht dat image niet benaderen cq kopieren naar mijn Windows-PC? Immers Linux vs NTFS...
Dus zou ik op dat moment genoodzaakt zijn eerst Windows 7 te installeren, de DS110 te installeren, en dan het image pas kunnen bereiken??

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wvexeltweakers schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 19:43:
[...]

- ik heb een image van mijn Windows 7 systeempartitie gemaakt met Acronis True Image
- stel dat mijn computer compleet crasht en ik genoodzaakt ben om dat image terug te zetten
- ik start de PC op met Acronis Boot Disk, en kan niet bij de DS110j (en dus niet bij het benodigde image)
- als ik dan de harddisk uit de DS110j haal, en middels een SATAdock via USB op mijn PC aansluit, kan ik wellicht dat image niet benaderen cq kopieren naar mijn Windows-PC? Immers Linux vs NTFS...
Dus zou ik op dat moment genoodzaakt zijn eerst Windows 7 te installeren, de DS110 te installeren, en dan het image pas kunnen bereiken??
Je kan ook wel met een Linux live-cd dat image ergens wegzetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoeperKees
Flappie schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 18:27:
Maar.... ik heb een Logitech Squeezebox. Ik lees nogal wat negatieve ervaringen met bijv. de DS110J of DS210J icm Squeezebox Server op de Synology. Onder andere traagheid en buffer problemen.

- Kun je zelf de map kiezen waar je muziek staat? Of wordt de share "Music" hier voor gebruikt, zo ja, kun je dit aanpassen naar een eigen map?
- Is het mogelijk om de DLNA service te gebruiken icm mijn eigen muziek, foto en video map? Als je nu DLNA inschakelt, worden automatisch de shares Music, Photo en Video aangemaakt geloof ik.
Geen ervaring mee.
Die mappen kun je zelf allemaal aanmaken en ermee doen wat je wil. Ik heb bv share map Films, Series etc aangemaakt en die laad/verwijs ik in met me XBMC systeempje en klaar. Dit gewoon via het smb protocol.
DLNA -> http://www.synology.com/nld/products/DS209/spec.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers

wvexeltweakers

Verwijderd schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 20:11:
[...]

Je kan ook wel met een Linux live-cd dat image ergens wegzetten ;)
Okee. Ik ben alleen een Linux-noob (en ook nog NAS-noob begin ik te merken).
Ik had dat alleen van tevoren niet bedacht, als Windows-fanboy.
Had het idee dat alles zoals Windows zou werken, beetje naief begrijp ik nu. |:(

Samsung S23 Ultra 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:36
wvexeltweakers schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 19:43:
Tuurlijk kan je daar wel bij. Met de acronis bootdisk kan je probleemloos verbinden via ftp.
De synology heeft een ftp-server welke je eenvoudig kan activeren.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 09-08-2010 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flappie schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 18:27:

- Ik heb een DS209 (256 MB) waar Squeezecenter 7.5.0 op draait. Het geheugengebruik is bij mij dan al 44%.
De J versies hebben 128 MB geheugen en een tragere processor. Dat zal de traagheid kunnen verklaren.
- Je kan in Squeezecenter gewoon aangeven wat je muziek map is. Bij mij is dat "Muziek" :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:29
Pfffff gister een piepende 209+II in mn meterkast staan... Bleek volume1 gecrashed te zijn.. In RAID0 dus, je raadt het al wat voor hartslag het bij mij was.. De managementpagina van de disks gaf aan dat Disk1 stuk moest zijn. Na een snelle en een volledige SMART test zonder fouten maar eens een oplossing gegoogled.. en gevonden!!

Via putty ge-ssh'd (is dat een woord?) naar de NAS en het volume stop gezet en hard naar de 2 disks laten kijken:

Zie deze link: http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=39&t=24627

Al mijn data is gewoon weer benaderbaar!
Heb nu wel een foutmelding dat de systeempartitie opnieuw opgebouwd moet worden maar dat doe ik nadat ik "even" een backup heb gemaakt van mn 3,5TB aan HD films en series.

Mocht iemand hetzelfde probleem hebben, dan kun je eerst dit dus proberen ipv alles eerst opnieuw op te bouwen.

Zoals de laatste zin van de poster zegt "After the reboot everything was back to normal and I had access to all of my data.. Gave me a nasty scare however" :P

[ Voor 8% gewijzigd door Vince22 op 09-08-2010 09:08 ]

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 16:54
HEHE mja, totdat 1 van je disks ECHT een keer crashed ;). Als ik RAID0 zou draaien zou ik ALTIJD voor backups zorgen. Zelf draai ik in m'n 209+II gewoon 2 disks apart met daarover verdeeld m'n shares.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 13:44

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

eymey schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 09:52:
HEHE mja, totdat 1 van je disks ECHT een keer crashed ;). Als ik RAID0 zou draaien zou ik ALTIJD voor backups zorgen. Zelf draai ik in m'n 209+II gewoon 2 disks apart met daarover verdeeld m'n shares.
Fixed. Raid of geen Raid, welke vorm van RAID dan ook is geen backup.
Virus, brand, water, bliksem, en domme gebruikers, allemaal zaken waar RAID niet bij helpt.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

Tukk schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 09:58:
[...]

Fixed. Raid of geen Raid, welke vorm van RAID dan ook is geen backup.
Virus, brand, water, bliksem, en domme gebruikers, allemaal zaken waar RAID niet bij helpt.
niet mee eens, RAID kan heel goed dienen als back-up, alleen zijn veel van mening dat het niet heel veilig is (en daar ben ik het dan wel mee eens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

randje schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 11:13:
[...]

niet mee eens, RAID kan heel goed dienen als back-up, alleen zijn veel van mening dat het niet heel veilig is (en daar ben ik het dan wel mee eens)
Nee. RAID is géén backup. De data is weliswaar beschermd tegen het crashen van één van de schijven, maar er zijn veel meer oorzaken te bedenken die dataverlies tot gevolg hebben.

De rigoreuzere gevallen zijn brand, diefstal, waterschade, blikseminslag etc. Ook op een wat minder rigoreus niveau zijn voldoende oorzaken te bedenken: Beschadiging van bestanden door een virus, het perongeluk verwijderen van bestanden, een defecte behuizing etc.

Dit zijn allemaal dingen waartegen RAID niet beschermd. Het blijft dus noodzakelijk om onvervangbare gegevens óók op een andere plek op te slaan. Dit kan op bijvoorbeeld DVD, een externe harde schijf, een PC binnen het netwerk of op een andere NAS. Hou er hier ook rekening mee dat een externe USB schijf die continu aan de NAS hangt feitelijk onderdeel uitmaakt van de NAS en dus ook niet voldoende is. De schijf moet daadwerkelijk losgekoppeld worden tussen de backups door.

http://azerty.nl/algemeen/content/254/raid-als-back-up.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

randje schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 11:13:
[...]

Als jij per ongeluk bestanden verwijdert van welke RAID-variant dan ook. Hoe krijg je dan je bestanden weer terug? Juist. Je backup :P

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:02

Mystikal

It never hurts to help!

Ik ben met ook aan het orienteren op een NAS. Puur voor de opslag van mijn media (streamen naar Mediaportal) en het downloaden. Ik zit te denken aan de DS410, echter alleen omdat deze sneller is met downloaden. Wat me in dit forum nog niet duidelijk is geworden of ik nu de maximale snelheid haal als ik aan het downloaden ben. Ik heb binnenkort een 120Mbit lijn en zal met ongeveer dezelfde snelheid downloaden van usenet.
De 409 is een stukje langzamer en haalt deze download snelheden sowieso niet. Maar haalt de DS410 dit wel?

Anders kan ik net zo goed de goedkopere nemen en het downloaden overlaten aan mijn Mediacenter of GamePc?

Verder, wil ik niet in Raid gaan draaien. Kan ik dan zonder meer de schijven die ik nu heb (2x1,5TB) erin zetten, of moeten deze schijven eerst geformatteerd worden voordat ik ze in de NAS kan gebruiken?

Iemand suggesties ervaringen?

[ Voor 13% gewijzigd door Mystikal op 09-08-2010 11:39 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

dit is een definitiegeval... ik hou voor mijn definitie van 'back-up' aan: een (beveligde) kopie van data (vandale). en dat 'beveiligde' is arbitrair ja.

ik blijf nog steeds van mening dat er gewoon verschillende gradaties van back-up zijn. Sommige veilig, anderen heel onveilig..

hoe er met data en back-ups om wordt gegaan en de situaties die ervoor zorgen dat een back-up wenselijk is stel ik buiten de definitie van 'back-up'.

En met dergelijke voorbeelden waarmee jullie raid buiten de definitie plaatsen kunnen er uiteindelijk ook situaties worden bedacht om andere back-up mogelijkheden ook buiten de definitie te plaatsen. (hoewel dat wel heel rigoureus zou zijn :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:50
Verwijderd schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 08:25:
[...]

- Ik heb een DS209 (256 MB) waar Squeezecenter 7.5.0 op draait. Het geheugengebruik is bij mij dan al 44%.
De J versies hebben 128 MB geheugen en een tragere processor. Dat zal de traagheid kunnen verklaren.
- Je kan in Squeezecenter gewoon aangeven wat je muziek map is. Bij mij is dat "Muziek" :Y
Het geheugengebruik op de DS209 kan ik wel onderschrijven. Wat ik vervelender vind is dat de cpu load bij het browsen in mijn, geef het toe forse, flac library in no time naar 99% vliegt als ik top mag geloven. Waardoor het gebruik van een Squeezebox voor mij op het moment nog niet de meest prettige ervaring is.

[ Voor 0% gewijzigd door Chocovla op 09-08-2010 11:43 . Reden: Synology type toegevoegd ter verduidelijking ]

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:12

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Nu ik zie dat qnap een applicatie heeft om media content te streamen naar smartphones etc vraag ik me af waarom dit nog steeds niet mogelijk is bij synology, is het niet mogelijk om muziek te streamen over 3g naar een Android phone?

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

randje schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 11:38:
dit is een definitiegeval... ik hou voor mijn definitie van 'back-up' aan: een (beveligde) kopie van data (vandale). en dat 'beveiligde' is arbitrair ja.

ik blijf nog steeds van mening dat er gewoon verschillende gradaties van back-up zijn. Sommige veilig, anderen heel onveilig..

hoe er met data en back-ups om wordt gegaan en de situaties die ervoor zorgen dat een back-up wenselijk is stel ik buiten de definitie van 'back-up'.

En met dergelijke voorbeelden waarmee jullie raid buiten de definitie plaatsen kunnen er uiteindelijk ook situaties worden bedacht om andere back-up mogelijkheden ook buiten de definitie te plaatsen. (hoewel dat wel heel rigoureus zou zijn :P)
En op het moment dat jij een bestand verwijderd of een virus je bestanden corrupt maakt op een raid systeem heb je dus geen (beveligde) kopie van data meer. Dus zelfs onder je eigen definitie (vandale) is het geen backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:42

GaMbiNo

1337

master_viper schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 12:26:
Nu ik zie dat qnap een applicatie heeft om media content te streamen naar smartphones etc vraag ik me af waarom dit nog steeds niet mogelijk is bij synology,
Voor de Iphones is al heel lang een Synology app beschikbaar waarmee je media muziek en foto's kan streamen naar de Iphone. Voor de Android weet ik dit niet maar ook de Synology kan dit dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

Verwijderd schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 13:22:
[...]

En op het moment dat jij een bestand verwijderd of een virus je bestanden corrupt maakt op een raid systeem heb je dus geen (beveligde) kopie van data meer. Dus zelfs onder je eigen definitie (vandale) is het geen backup.
euh nee... ik zei al dat 'beveiligd' arbitrair is, 'beveiligd' is niet specifiek namelijk (beveiligd tegen diefstal? beveiligd tegen hardwarefailure? etc, dat is specifiek).

handig DS audio! DS cam en SynoLoad zie ik mezelf (nog) niet gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

randje schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 15:18:
[...]

euh nee... ik zei al dat 'beveiligd' arbitrair is, 'beveiligd' is niet specifiek namelijk (beveiligd tegen diefstal? beveiligd tegen hardwarefailure? etc, dat is specifiek).
En dan ga je voor het gemak voorbij aan het feit dat ik ook kopie had doorgestreept, want daar is totaal geen sprake van.

Maar goed, die les zul jij dan nog wel leren als je eens te maken krijgt met data corruptie of ander dataleed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

mijn punt is gewoon simpelweg een definitiekwestie..
jij gaat naar de praktische kant ervan die ik enerzijds wel begrijp. Een raid systeem gaat nooit aan jouw standaarden (en die van velen anderen) voldoen om een 'veilige kopie' te waarborgen. Maar anderzijds gaat het bij mij gewoon om de definitie. Ik vind het te stellig om gewoon te zeggen: dat is geen back-up...
als het woordje 'geen' vervangen zou worden door 'een erg slechte', zou ik het er mee eens zijn.

en om heel bijdehand te zijn: als je een bestand verwijderd van schijf 0 die dus ook van schijf 1 wordt verwijderd, is het alsnog gewoon een kopie. Alleen niet beveiligd tegen dataverwijdering, wel beveiligd tegen hardwarefailure van schijf 0 of 1

kortom:
anderen: back-up is een strikt woord waarin de eisen waaraan een 'veilige datakopie' aan moeten voldoen in vast staan.
randje: back-up is een woord waar geen specifieke eisen in zijn vastgelegd en waar een bijvoeglijk naamwoord aan moet worden toegevoegd (bv. veilige back-up)

maargoed ik denk niet dat we het met elkaar eens worden over het gebruik van het woord... en dat is prima, want volgens mij begrijpen we elkaar wel, alleen weigeren we de acceptatie ervan :P

en ik hoef ook geen les te krijgen over een term als ik te maken krijg met data corruptie of ander dataleed.
(ga je er hier vanuit dat ik RAID als een veilige back-up beschouw/gebruik? dat is dus niet zo...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:02

Mystikal

It never hurts to help!

Ipv een rel over definities, kan iemand mijn vragen beantwoorden :P

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 22:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Mystikal schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 11:38:
Verder, wil ik niet in Raid gaan draaien. Kan ik dan zonder meer de schijven die ik nu heb (2x1,5TB) erin zetten, of moeten deze schijven eerst geformatteerd worden voordat ik ze in de NAS kan gebruiken?
Je moet ze eerst formatteren. De NAS gebruikt z'n eigen ext3 systeem en zet nog e.e.a. op de schijf. Je kan dus niet zomaar een schijf overzetten.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microkid schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 17:58:
[...]

Je moet ze eerst formatteren. De NAS gebruikt z'n eigen ext3 systeem en zet nog e.e.a. op de schijf. Je kan dus niet zomaar een schijf overzetten.
Om dat even te verduidelijken: dat eerst formatteren gebeurt wel in de NAS zelf ;)
Pagina: 1 ... 32 ... 66 Laatste

Dit topic is gesloten.