Als nieuwkomer op het NAS-front blijf ik na het installeren van een DS110j met het probleem dat ik mijn NAS niet benaderd krijg via het internet, en ik begrijp niet waarom niet.
Mijn netwerk is als volgt opgebouwd: kabelinternet dat bij de router binnenkomt. Vandaar gaan er 2 kabels naar 2 PC's en 1 netwerkkabel naar de NAS.
Op de harddisk heb ik netjes een map FTP aangemaakt, aan die map rechten toegekend dat gebruikers ervan mogen lezen.
Ik heb in DSM v2.3 bij Bestanden Delen > FTP inschakelen aangevinkt (Poort 21, Standaard poortbereik gebruiken).
Bij Internetverbinding heb ik bij DDNS de DDNS ondersteuning ingeschakeld en daarbij de gegevens van mijn NO-IP.com hostnaam ingevuld (hij geeft aan Status: normaal). Bij Gateway Informatie geeft hij als intern adres 192.168.1.1 en een extern adres
11.22.33.444 (voorbeeld).
Internet> Firewall in de NAS staat Uitgeschakeld.
Als ik dan vervolgens probeer om vanaf een PC op de FTP van de NAS te komen met:
-
ftp://11.22.33.444 of
-
ftp://No-IP.comhostnaam of
-
http://No-IP.comhostnaam
krijg ik na enige tijd als foutmelding
"De wachttijd voor de verbinding is verstreken. De server op 83.82.39.234 doet er te lang over om te antwoorden"
Intern kom ik er kennelijk wel op, want als ik de opdrachtregel
ftp://192.168.1.157 in de adresregel typ, kan ik gebruiksnaam en wachtwoord invoeren en heb ik toegang.
Wat ik ook vreemd vind is dat bij Internetverbinding > Routerconfiguratie staat een vinkje bij Ingeschakeld en als Service FTP. Maar in de kolom Verbinding testen staat een liggend streepje. Klik ik op de knop in de balk Verbinding testen, dan is DSM een kleine 5 seconden bezig, en vervolgens komt er "niet getest" in de kolom Verbinding testen te staan...
Moet ik wellicht in mijn router nog meer instellen, of zie ik andere dingen over het hoofd?
(sorry voor de n00b-vragen, maar is m'n 1e NAS)
Windows 7 x64.
Firefox alsmede IE 8.
Firewall op computer uitgeschakeld.