Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:18

pposthoorn

Constructeur

Ik heb sinds kort een 2e hands Synology CS-407e met 4x1TB. Echt een mooi apparaatje, echter ben ik op een probleem gestuit:

In het 'Power' menu kan ik wel aangeven dat de nas op geplande tijden zichzelf uitschakeld (bvb elke avond om 11u). Ik kan daar echter niet aangeven wanneer hij weer aan moet gaan.

Hij draait de nieuwste firmware. Mijn neef heeft de CS-407 (zonder e) en daar staat de optie er wel gewoon bij.

Weet iemand óf en zo ja hoe ik kan zorgen dat mijn nas 's ochtends vanzelf aan gaat?

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:16
pposthoorn schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 13:04:
Ik heb sinds kort een 2e hands Synology CS-407e met 4x1TB. Echt een mooi apparaatje, echter ben ik op een probleem gestuit:

In het 'Power' menu kan ik wel aangeven dat de nas op geplande tijden zichzelf uitschakeld (bvb elke avond om 11u). Ik kan daar echter niet aangeven wanneer hij weer aan moet gaan.

Hij draait de nieuwste firmware. Mijn neef heeft de CS-407 (zonder e) en daar staat de optie er wel gewoon bij.

Weet iemand óf en zo ja hoe ik kan zorgen dat mijn nas 's ochtends vanzelf aan gaat?
Apart, staat de firmware 2.3 1157 op de NAS?
Nadat ik bovenstaande firmware op mijn DS209 had gezet, had ik de optie bij power indien gewenst een tijd in te vullen dat de NAS opstart en zichzelf weer afsluit.
Wat ik hier mee wil zegegn, het automatisch inschakelen van de NAD moet dus kunnen! ;)

• nimie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-10 19:47
Ik zit net als vele andere te twijfelen tussen de ds209 en de ds210j. Ik zal de nas gaan gebruiken voor downloaden middels sadnzb en hd films streamen naar mijn PS3 en mijn azbox.
Uit de forums blijkt dat beide dit aankunnen waardoor mijn voorkeur uitgaat naar de goedkopere 210.
Welke schijven ik er in gaat doen weet ik niet. Ik zit te twijfelen tussen de WD green en de samsung F3 heeft iemand hier een mening over. Daarnaast hoor ik graag wat de beste oplossing is inzake de grote van de schijven. Ik kan er namelijk 2x 1tb inzetten of 1x een 2tb.

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-11 14:08
Beide kunnen geen mkv's streamen naar je ps3 aangezien die gehercodeert moeten worden
Ik ben zelf voor een Samsung F3 EcoGreen 2TB gegaan (in een 210j), dit omdat er nogal wat WD green schijven op de probleemlijst van Synology staan. Het nut van RAID zie ik niet en op deze manier kan ik nog vrij makkelijk uitbreiden. In anderhalve week heb ik al 800GB vol :)

• drijfhout
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-11 14:34
Raid vind ikzelf ook vrijwel overbodig, veel mensen gebruiken het als "backup" maar dat is het natuurlijk niet.

Een maat van mij had alles altijd mooi in een mirrorraid staan in de trendt van, dan kan er nooit iets misgaan.
En vervolgens had hij zelf perongeluk zijn muziekmap verwijderd omdat hij dacht dat die ook al op een andere plek stond.
Kijk dan heb je dus mooi niks aan raid.

Ik backup alles van mijn nas (huiskamer) naar mijn pc (slaapkamer) met microsoft synctoy.
En de zeer belangrijke bestanden elke maand op een externe schijf die ik vervolgens eruit plug.
Beats raid anyday.
Ik heb alleen een probleem als mijn huis tot de grond toe afbrand, maar dan maak ik me niet druk om wat bestanden :P

Ik heb helaas wel een WD green schijf in mijn nas ( werkt nu goed maar is erg veel gedoe geweest om hem goed werkend te krijgen ).
Mocht ik ook mijn nas helemaal opvullen gooi ik die WD eruit en zal ik er waarschijnlijk 4 x F3 ecogreen van 2TB ingooien.
Dan heb ik in ieder geval geen last van vreemde load cycle toestanden enz...

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

drijfhout schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 14:50:
Kijk dan heb je dus mooi niks aan raid.
Nee, maar RAID is dan ook geen vervanger van je backup :)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• drijfhout
Gunner schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 14:51:
[...]

Nee, maar RAID is dan ook geen vervanger van je backup :)
Naar mijn ervaring denk het grootste gedeelte van de menigte dat dat wel zo is, maar wij op tweakers weten natuurlijk wel beter :P

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-11 12:18
pposthoorn schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 13:04:

De oude 'e'-versies ondersteunen inderdaad geen 'power-on', helaas.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wat me vandeweek opviel was dat de DS109 de settings net anders om had staan dan de 210j :)

ineens stond mijn DS210j overdag uit, en ging hij in de nacht aan :P
Bleek dat de power-on en of regeltjes zijn omgedraaid op die pagina :)
alle twee netjes ingevuld en niet verder gekeken, zodoende wisselden de HD's zich af elke 12uur

• nimie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-10 19:47
Ik dacht dat ik gelezen had dat ps3 mediaserver gedraaid kon worden om de NAS. Das dan weer erg jammer.
Raid zal ik niet gaan gebruiken. Ik begin dan maar met de 2tb f3, dan kan ik in de toekomst makkelijk een nieuwe schijf erbij plaatsen.

Verwijderd

FrankRicard schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 14:31:
Beide kunnen geen mkv's streamen naar je ps3 aangezien die gehercodeert moeten worden
Ik ben zelf voor een Samsung F3 EcoGreen 2TB gegaan (in een 210j), dit omdat er nogal wat WD green schijven op de probleemlijst van Synology staan. Het nut van RAID zie ik niet en op deze manier kan ik nog vrij makkelijk uitbreiden. In anderhalve week heb ik al 800GB vol :)
nimie schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:23:
Ik dacht dat ik gelezen had dat ps3 mediaserver gedraaid kon worden om de NAS. Das dan weer erg jammer.
Raid zal ik niet gaan gebruiken. Ik begin dan maar met de 2tb f3, dan kan ik in de toekomst makkelijk een nieuwe schijf erbij plaatsen.
Correct me if I'm wrong, maar is dat mkv probleem niet een kwestie van het juiste tooltje en wat tijd om de files om te zetten zodat de PS3 ze wel af kan spelen? Althans ik gebruik die tool altijd als ik een .mkv heb die ik via de PS3 af wil spelen, werkt snel en gemakkelijk.

Aangezien ik ook van plan ben om een DS110j of DS210j aan te schaffen ben ik wel benieuwd of dit klopt, want een belangrijke reden voor de aanschaf is het kunnen streamen naar o.a. de PS3. En afgezien van de .mkv zouden ander files, zoals .avi etc. toch geen problemen mogen geven?

• corné
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-11-2024
Bij mijn DS-209 blijft het power ledje blauw knipperen, wat zou betekenen dat hij bezig is met opstarten of afsluiten, maar dat is niet het geval. Ik heb al een reboot probeerd. Ik zie verder ook niets raars in de system log.
Any thoughts?

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:32:
Correct me if I'm wrong, maar is dat mkv probleem niet een kwestie van het juiste tooltje en wat tijd om de files om te zetten zodat de PS3 ze wel af kan spelen?
Tjah, dan is het niet echt meer een mkv hé (als je hem gaat converteren) wat de PS3 dus inderdaad niet ondersteund. En van streamen is dan ook niet echt meer sprake.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:36
Squeezeserver 7.5.0 op de Synology site te vinden

No production networks were harmed during this posting

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

paella schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 23:07:
Ja. Weet iemand wat het verschil is tussen de aangeboden "Logitech SqueezeCenter Synology DiskStation" en "Logitech Squeezebox Server" ?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 13:45

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

paella schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 23:07:
En langzaam verdwijnt mijn ds107 uit de lijsten waar up-dates voor gelden.

Ik snap het wel, zeker t.o.v. huidige rekenkracht heeft het apparaatje gewoon je weinig cpu-cycles en ram om de zaken uit te voeren voor een squeezecenter. Het werkt momenteel bij me, zelfs downloaden van Internet gaat nog tegelijk, maar het wordt tijd voor me om een keer een nieuwe uit te gaan zoeken.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• PSP123
corné schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:36:
Bij mijn DS-209 blijft het power ledje blauw knipperen, wat zou betekenen dat hij bezig is met opstarten of afsluiten, maar dat is niet het geval. Ik heb al een reboot probeerd. Ik zie verder ook niets raars in de system log.
Any thoughts?
Vreemd verhaal, ook vreemd dat je in je syslog files kan komen! Ik neem aan dat u de log files oproept door naar het ip adres van de DS 209 te gaan via IE of Firefox, daar in te loggen en zo de logfiles te raadplegen?
Want tijdens het opstarten van mijn DS209 als het lampje blauw knippert heb ik nog geen verbinding met de DS 209, ook als het LAN lampje groen brandt dus ook geen toegang via bovenstaande manier tot mijn log files.
Als probleem nog steeds aanwezig is en u heeft toegang tot de interface van de DS209, zou ik een backup van de instellingen maken en de DS 209 resetten doormiddel van de reset knop aan de achterkant van de DS209.
Zover ik weet wordt de hdd niet geformateerd door gebruik te maken van de rest knop.

Succes.

• PSP123
lier schreef op zondag 23 mei 2010 @ 09:22:
[...]

Volgens mij doet deze NAS niet echt het geluid van een disk versterken, maakt de disk altijd veel geluid ?
Wonder boven wonder, is de hdd (Samsung EcoGreen F3 2TB) muisstil geworden in vergelijking met de eerste paar dagen.
Ik heb de DS209, nu ongeveer een week in bezit en deze inmiddels 3 dagen een paar uur aan gehad, de eerste 2 dagen viel me op dat de nieuwe hdd veel lawaai maakte.
Toen de DS209, gisteren om 23.00 zich automatisch volgens schema inschakelde viel me het minder aantal decibel op bij lees/schrijf activiteiten. De hdd was aan het uitpakken, downloaden en de Media server opnieuw aan het indexeren, oftewel hdd activiteit genoeg.
Lekker rustig nu, wel vreemd verhaal.
Nu hoef ik tenminste het volume van de tv tijdens de vaste prik Storm Chasers op Discovery om 23.00 uur ook niet harder te zetten. ;)

• habermas
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 08:29
Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:32:
Aangezien ik ook van plan ben om een DS110j of DS210j aan te schaffen ben ik wel benieuwd of dit klopt, want een belangrijke reden voor de aanschaf is het kunnen streamen naar o.a. de PS3. En afgezien van de .mkv zouden ander files, zoals .avi etc. toch geen problemen mogen geven?
Hij streamt alles, ook .mkv, zolang de ontvangende partij er maar mee om kan gaan. PS3 heeft naar mijn weten moeite met mkv's, maar dat ligt niet aan de NAS. Toch blijf ik hopen dat in toekomstige firmware-updates er mogelijkheden voor transcoding komen.

Verwijderd

habermas schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 09:46:
[...]

Hij streamt alles, ook .mkv, zolang de ontvangende partij er maar mee om kan gaan. PS3 heeft naar mijn weten moeite met mkv's, maar dat ligt niet aan de NAS. Toch blijf ik hopen dat in toekomstige firmware-updates er mogelijkheden voor transcoding komen.
Alrighty, thanks! dat wilde ik ook even zeker weten. Zelf gebruik ik eigenlijk zelden .mkv, dus voor mij persoonlijk is dat niet zo'n punt. Daarentegen kan ik mij voorstellen dat het lastig is als je .mlv wilt gebruiken icm de ps3 en mij lijkt dat ze daar aan de kant van Sony op zich toch wel iets aan zouden moeten kunnen doen? Maar goed, dat is weer een andere discussie ;).

• FrankRicard
habermas schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 09:46:
[...]

Dat kunnen ze wel in de firmware stoppen, maar real-time transcoding trekt je processor niet. Met een tooltje van te voren transcoden zou wel moeten lukken, maar hoe precies weet ik ook niet aangezien zelf geen ps3 heb.

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Marco schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 18:00:
[...]

De oude 'e'-versies ondersteunen inderdaad geen 'power-on', helaas.
Argh!! 8)7

Het enige wat ik kan bedenken is het stopcontact op een tijdklok te zetten en hem dan keihard uit te zetten zodat hij weer aan gaat zodra hij weer stroom krijgt, maar dan kan ik hem natuurlijk binnenkort naar de Roteb brengen...
Weet iemand misschien een andere manier om te zorgen dat hij 's ochtends automatisch aan gaat? (zonder in de meterkast te kruipen en op het knopje te drukken).

• henk99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-11 15:33
Ik heb een paar vragen over de 210 of 210-II
Ik heb recentelijk een Dune BD Prime mediaplayer aangeschaft om een mediacenter te vervangen. Uit de mediacenter heb ik nog 2 HDD over, een 1GB en een 1,5GB.
Ik zou de NAS in ieder geval als een JBOD gebruiken, aangezien het alleen maar om mediabestanden gaat en geen belangrijke data. Nu de vragen;
  1. Moet ik voor het afspelen van de HD filmbestanden de 210-II hebben of kan ik uit de voeten met de gewone 210 qua snelheid op het netwerk? Scheelt bijna 100 euro namelijk.
  2. Op marktplaats zijn nog een aantal 207+ types te koop. is dat afdoende ivm bovenstaand punt of is het voor die toepassing te langzaam?
  3. Als je JBOD gebruikt en ik zet eerst bovenstaande schijven in (2,5GB in totaal), kun je dan makkelijk 1 schijf vervangen voor een grotere? Is dat een kwestie van de data die erop staat overzetten op de nieuwe, inpluggen en verder werken?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
pposthoorn schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 11:33:
[...]

Argh!! 8)7

Het enige wat ik kan bedenken is het stopcontact op een tijdklok te zetten en hem dan keihard uit te zetten zodat hij weer aan gaat zodra hij weer stroom krijgt, maar dan kan ik hem natuurlijk binnenkort naar de Roteb brengen...
Weet iemand misschien een andere manier om te zorgen dat hij 's ochtends automatisch aan gaat? (zonder in de meterkast te kruipen en op het knopje te drukken).
Ik heb bij mijn DS207+ een mod gedaan, waardoor hij bij het krijgen van stroom altijd automatisch aanspringt. Uitschakelen doe ik dus gewoon 'netjes', en via de tijdklok gaat hij vanzelf een paar uur later weer aan.

Werkt perfect, misschien is er ook zoiets voor jouw 407?

• clonedonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-11 17:33
Draai al een tijdje met een DS209 met 1x 1tb harddisk. Nu komt vandaag mijn 2e disk binnen een 2tb. Nu ben ik een beetje vergeten hoe het zat met het installeren van de hdd. Kan hij er gelijk in of moet ik hem eerst formateren/participeren op een pc ?

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:35
[...]

Argh!! 8)7

Jammer dat die serie dat idd niet heeft, nieuwere kan je schedulen om aan te gaan, al gebruik ik dat nooit.
Ik heb ook een optie: Restart automatically after a power failure.
Ben alleen bang omdat het schedulen ontbreekt, deze optie ook ontbreekt? Anders zou je hem wel automatisch uit kunnen laten gaan, tijdschakelaar ertussen en bijv 15 min na shutdown stroom eraf, en smorgens weer stroom erop.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26
Waarom wil je hem 's nachts uit hebben staan? Als je schijven standby gaan gebruikt hij echt weinig stroom en elke keer opstarten moeten de schijven ook acties doen en je processor wat harder werken...

• DyStiC
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

jongetje schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 15:44:
Waarom wil je hem 's nachts uit hebben staan? Als je schijven standby gaan gebruikt hij echt weinig stroom en elke keer opstarten moeten de schijven ook acties doen en je processor wat harder werken...
Nou helemaal uit is altijd zuiniger dan standby, dat lijkt me duidelijk. En als je schijven in hibernate gaan moeten ze ook weer opspinnen dus dat lijkt me ook niet heel veel uit te maken. Daarnaast blijft het moederbord anders gewoon functioneren/onder spanning net als de fan hetzij op lagere toeren.

Verwijderd

Maar met dat verbruik scheelt je dat hooguit 2 biertjes per jaar.. de vraag is of je alle moeite daarvoor wilt doen.

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-11 22:54
Als ik probeer de squeezebox-server op mijn DS210J te installeren krijg ik de volgende foutmelding:
"Dit pakket wordt niet ondersteund in het platform van DiskStation."

Ik gebruik hiervoor de originele versie zoals deze op de site van synology wordt aangeboden:
http://www.synology.com/s...d.php?lang=enu&m=DS210%2B

Meer mensen dit probleem ? Of hoe kan ik het oplossen ?

Oplossing: Moest niet de Squeezebox-server hebben maar de "Squeezebox-center" download.

[ Voor 10% gewijzigd door daanNL op 27-05-2010 18:02 ]

• daanNL
Verwijderd schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 16:28:
Maar met dat verbruik scheelt je dat hooguit 2 biertjes per jaar.. de vraag is of je alle moeite daarvoor wilt doen.
Mijn DS210J verbruikt met de schijven in standby toch ongeveer 10 watt. Dat is toch meer dan 1 (spaarlamp) die 24uur per dag aanstaat....

• FrankRicard
http://www.google.com/sea...=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Toch 10 biertjes per jaar inderdaad

• daanNL
Klopt, maar neemt niet weg dat het zonde is. Een lamp die je niet nodig hebt zetten de meeste mensen ook uit. Denk dat degene die vroeg naar het aan/uitschakelen van het apparaat ook vooral deze gedachte in het achterhoofd heeft.
Dat geldt in ieder geval voor mij. Vandaar dat ik met interesse meelees naar de oplossingen :)

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-11 12:18
Nakebod schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 14:42:
[...]

Jammer dat die serie dat idd niet heeft, nieuwere kan je schedulen om aan te gaan, al gebruik ik dat nooit.
Ik heb ook een optie: Restart automatically after a power failure.
Ben alleen bang omdat het schedulen ontbreekt, deze optie ook ontbreekt? Anders zou je hem wel automatisch uit kunnen laten gaan, tijdschakelaar ertussen en bijv 15 min na shutdown stroom eraf, en smorgens weer stroom erop.
De 'Restart automatically'-optie zit er wel in, maar ik vraag me af of de DS daar wel op reageert als 'ie al uit staat, maar dat is een kwestie van uitproberen.
Het 'hard' laten uitschakelen door de schakelklok lijkt me niet verstandig.

• corné
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-11-2024
PSP123 schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 09:18:
[...]

Vreemd verhaal, ook vreemd dat je in je syslog files kan komen! Ik neem aan dat u de log files oproept door naar het ip adres van de DS 209 te gaan via IE of Firefox, daar in te loggen en zo de logfiles te raadplegen?
Want tijdens het opstarten van mijn DS209 als het lampje blauw knippert heb ik nog geen verbinding met de DS 209, ook als het LAN lampje groen brandt dus ook geen toegang via bovenstaande manier tot mijn log files.
Als probleem nog steeds aanwezig is en u heeft toegang tot de interface van de DS209, zou ik een backup van de instellingen maken en de DS 209 resetten doormiddel van de reset knop aan de achterkant van de DS209.
Zover ik weet wordt de hdd niet geformateerd door gebruik te maken van de rest knop.

Succes.
Ik kan alles gewoon nog met de NAS, het is alsof het ledje gewoon maar wat doet, want hij is echt niet bezig met opstarten of afsluiten. Ik zal het resetten binnenkort eens proberen, bedankt!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Wolly schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 14:12:
[...]
Ik heb bij mijn DS207+ een mod gedaan, waardoor hij bij het krijgen van stroom altijd automatisch aanspringt. Uitschakelen doe ik dus gewoon 'netjes', en via de tijdklok gaat hij vanzelf een paar uur later weer aan.

Werkt perfect, misschien is er ook zoiets voor jouw 407?
Bedankt voor de tip, het klinkt interessant, zeker een mogelijkheid, al vind ik het wel jammer dat ik dan hardwarematig aan mijn nas moet gaan klooien... Ben je deze mod nog ergens anders tegen gekomen? Want mijn Duits is niet zo top en google translate maakt er een zooitje van:P
jongetje schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 15:44:
Die paar € voor de stroom gaat het niet om ;) Volgens mij is hardware nog nooit beter geworden van langer aan staan. Verder vind ik gewoon dat hij uit mag staan als we hem niet gebruiken 's nachts.
Maar het belangrijkste is, hij maakt herrie :P
Marco schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 19:15:
[...]
De 'Restart automatically'-optie zit er wel in, maar ik vraag me af of de DS daar wel op reageert als 'ie al uit staat, maar dat is een kwestie van uitproberen.
Het 'hard' laten uitschakelen door de schakelklok lijkt me niet verstandig.
De 'Restart automatically'-optie zit er inderdaad op bij mij, maar ik dacht dat dat alleen werkt als de stroom er af wordt gegooid en daarna weer aan gaat (stroom uitval dus). Lijkt mij niet dat het werkt als je hem handmatig uit zet. Ik ga het van het weekend gewoon even proberen ;)

• jongetje
  • Laatst online: 22:26
daanNL schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 17:53:
[...]
Klopt, maar neemt niet weg dat het zonde is. Een lamp die je niet nodig hebt zetten de meeste mensen ook uit. Denk dat degene die vroeg naar het aan/uitschakelen van het apparaat ook vooral deze gedachte in het achterhoofd heeft.
Dat geldt in ieder geval voor mij. Vandaar dat ik met interesse meelees naar de oplossingen :)
Maar nu moeten elke ochtend de schijven op spinnen om het systeem op te starten. Als de schijven uit staan en pas hoeven op te spinnen als het daadwerkelijk nodig is dan scheelt maximaal 1 keer per dag de schijven (20 minuten?) draaien.

Ik weet niet of het voor je hardware beter is om elke avond uit te gaan en elke ochtend weer op te starten.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:36

lier

MikroTik nerd

clonedonkey schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 14:26:
Draai al een tijdje met een DS209 met 1x 1tb harddisk. Nu komt vandaag mijn 2e disk binnen een 2tb. Nu ben ik een beetje vergeten hoe het zat met het installeren van de hdd. Kan hij er gelijk in of moet ik hem eerst formateren/participeren op een pc ?
Daarvoor bestaat nou net de handleiding voor als je iets vergeet...
corné schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 19:56:
Ik kan alles gewoon nog met de NAS, het is alsof het ledje gewoon maar wat doet, want hij is echt niet bezig met opstarten of afsluiten. Ik zal het resetten binnenkort eens proberen, bedankt!
Weet je zeker dat er geen rebuild uitgevoerd wordt ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-11 13:06

GforceNL

Out of memory....

Heb hier nu alles geprobeerd om sabnzbd te installeren, maar blijf de : invalid file format"melding krijgen.

het geprobeerd het bestand uit te pakken, te renamen, uit te pakken én te renamen....

wat doe ik fout??

het is een ds110j met versie 2.3-1157....

<Zinloze tekst hier>

• Nakebod
Gewoon eens niet uitpakken? :+
Zip uploaden via de package manager en installen maar.

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

Nakebod schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 19:33:
Gewoon eens niet uitpakken? :+
Zip uploaden via de package manager en installen maar.
ik kruip weer terug onder mijn steen, hij doet het gewoon...... 8)7

<Zinloze tekst hier>

• Joost_K
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-11 22:19
Momenteel gebruik ik een Mac mini G4 (1.42GHz, 1GB RAM) als NAS, draait op OS X Tiger en deelt alle externe schijven. Nu wil ik echter van die externe schijven af, binnenkort dus van plan een 4-bay NAS aan te schaffen. Na even onderzoek te hebben gedaan uitgekomen op Synology, in eerste instantie op de DS410j.

Enig nadeel aan deze NAS is dat hij met 800MHz en 128MB RAM (16-bit bus) niet de snelste zal zijn, en ik denk dat dat een probleem gaat geven met het gebruik van SABnzbd+. Ik kwam even later echter de DS410 tegen. Een 1.06GHz en 512MB RAM (64-bit bus). Vooral het verschil in RAM spreekt mij wel aan, plus het feit dat deze NAS eSATA en Wake-on-LAN ondersteund.

Met de Mac heb ik tot nu toe nooit problemen gehad. SABnzbd+ draait prima en tijdens het Parren en Unrarren geen problemen met streamen van 1080p media. Snel gaat het niet, maar het werkt wel, zonder haperingen. Nu ben ik benieuwd naar de prestaties van de DS410j, hoe deze hier mee om zal gaan. Vooral de 128MB lijkt me een bottleneck, in vergelijking tot de DS410 toch een groot verschil.

Hoe denken jullie hier over? Het prijsverschil is ongeveer 140 euro, is dit het waard wat betreft snelheid?

Daarnaast ben ik benieuwd of de DS410 zich na een bepaalde tijd geen netwerkactiviteit zichzelf uit kan schakelen (hibernate), om vervolgens via Wake-on-LAN zichzelf ook weer aan kan schakelen op het moment dat hij nodig is? Of is het zo dat alleen de schijven op inactief worden gezet, maar de NAS zélf wel aan blijft?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• DyStiC
  • Niet online

DyStiC

&#039;Atta way, baby!

HerQ schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 12:00:
Daarnaast ben ik benieuwd of de DS410 zich na een bepaalde tijd geen netwerkactiviteit zichzelf uit kan schakelen (hibernate), om vervolgens via Wake-on-LAN zichzelf ook weer aan kan schakelen op het moment dat hij nodig is? Of is het zo dat alleen de schijven op inactief worden gezet, maar de NAS zélf wel aan blijft?
Dat laatste; alleen de schijven gaan in hibernate na x minuten inactief te zijn, niet de gehele NAS.
WOL is alleen om hem uit de gehele uitstand te halen, dus als je hem echt uitgeschakeld hebt (met de power button of via GUI) of met een scheduled shutdown.

Verwijderd

[...]

Argh!! 8)7

Toch zal het je verbazen dat dat niet zo is.
Ik heb drie Synology NASsen en voorheen een huis waar de stroom vaak uitviel, soms wel drie keer of meer per week. Jarenlang zijn de Synology's op die manier van de stroom afgehaald en later weer opgestart.
Nooit enig probleem met welke van de drie dan ook........

Ik zeg niet dat het goed is, maar ik heb er nooit problemen mee gehad.
Kreeg wel altijd netjes mailtjes van mijn NASsen dat de stroom er weer eens af was geweest. ;-))

Verwijderd

Momenteel gebruik ik een Mac mini G4 (1.42GHz, 1GB RAM) als NAS, draait op OS X Tiger en deelt alle externe schijven. Nu wil ik echter van die externe schijven af, binnenkort dus van plan een 4-bay NAS aan te schaffen. Na even onderzoek te hebben gedaan uitgekomen op Synology, in eerste instantie op de DS410j.

Hoe denken jullie hier over? Het prijsverschil is ongeveer 140 euro, is dit het waard wat betreft snelheid?

Dat geheugen is zeker voldoende om SABNZBD te draaien én tegelijk bv een film te bekijken (HD formaat).
Draai het hier op een DS209+II, ook met 512 MB geheugen.
Ik zou er dat prijsverschil wel voor over hebben.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:17

Edgarz

Tweako-active since1986

Verwijderd schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 12:27:
[...]

Toch zal het je verbazen dat dat niet zo is.
Ik heb drie Synology NASsen en voorheen een huis waar de stroom vaak uitviel, soms wel drie keer of meer per week. Jarenlang zijn de Synology's op die manier van de stroom afgehaald en later weer opgestart.
Nooit enig probleem met welke van de drie dan ook........

Ik zeg niet dat het goed is, maar ik heb er nooit problemen mee gehad.
Kreeg wel altijd netjes mailtjes van mijn NASsen dat de stroom er weer eens af was geweest. ;-))
Het is niet per defintie fataal voor je apparaat. Maar elektronische apparatuur kan wel meer storingsgevoelig worden als de elektronische circuits veel aan- en uit gezet worden (hitteverschil). Onverwachtse stroomuitval kan daarnaast de HDD beschadigen.

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

Ik snap er echt geen barst meer van. heb nu een nieuwe schijf er in hangen omdat de oude niet boven de 2mb per seconde uitkwam, nu met de nieuwe schijf nog steeds de zelfde snelheden bij file transfers, ook met sabnzb niet veel hoger....

De schijf die ik nu heb staat in de lijst met recommended schijven, de vorige schijf waar ik het zelfde probleem mee had kwam in geen van de lijsten voor.

<Zinloze tekst hier>

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:17

Edgarz

Tweako-active since1986

gforcegti schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 18:42:
Ik snap er echt geen barst meer van. heb nu een nieuwe schijf er in hangen omdat de oude niet boven de 2mb per seconde uitkwam, nu met de nieuwe schijf nog steeds de zelfde snelheden bij file transfers, ook met sabnzb niet veel hoger....

De schijf die ik nu heb staat in de lijst met recommended schijven, de vorige schijf waar ik het zelfde probleem mee had kwam in geen van de lijsten voor.
geen schijfprobleem dus. Ik denk dat je LAN het probleem is.

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

Heb het getest met een andere router, daarmee haal ik 12-13mb/sec, wat acceptabel is voor een 100mbit lan.

Het probleem zal dus in de experiabox zitten, deze vervangen door iets anders is echter geen optie ivm glasvezel.. Zijn er hier meer mensen die hun Synology wel goed hebben draaien icm Experiabox?

Het is de Thomson TG789vn

<Zinloze tekst hier>

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:37
Hmm, ik heb ook een tijdje Experiaboxen gebruikt (tot ik een manier vond om er vanaf te raken icm. ADSL en glasvezel, gebruik toch geen telefonie) en mij viel eigenlijk nooit slechte performance op. Gewoon goed (100 mbit strak).

Overigens, in navolging van een paar posts van mij van een poos terug, m.b.t. de "Advanced Format" van -EARS schijven van Western Digital:

Ik heb gisteren er een 2 TB Schijf bij aangeschaft, namelijk de WD20EARS. Nadat ik al mijn data van m'n primaire disk (een 1,5 TB Samsung schijf) veilig had gesteld en m'n 2e disk eruit getrokken (een WD10EARS) heb ik de WD20EARS geinstalleerd als 2e schijf.
Daarna Factory Reset procedure uitgevoerd (op de achterkant de reset knop van m'n 209+II 4 sec. ingedrukt houden en daarna nog een keer 4 sec.).

Vervolgens met de nieuwste DS Assistant de laatste firmware er weer opgezet en daarna de WD20EARS geformatteerd. Tot m'n grote teleurstelling begon nog steeds de eerste partitie bij 63, ipv. 256. Wat me echter ook opviel was dat de factory reset procedure nog steeds de data op m'n eerste schijf had gespaard.

Hierop heb ik met het "dd" commando gewoon bruut beide schijven ongeldig gemaakt (gewoon van /dev/zero naar het device van de harddisk schrijven voor een paar seconden :D). Daarna heb ik opnieuw een factory reset gedaan. En: BINGO!

Het lijkt er dus op dat, om een -EARS schijf herkend te krijgen, je ALLE schijven leeg moet maken, ookal is bv. je disk 1 een schijf van een ander type. Na deze totale her-initialisatie begint de eerste partitie netjes op 256. Het stomme is alleen dat dit bij m'n Samsung schijf nu ook zo is.

Maar goed, beide schijven hebben nu een acceptabele performance en ik meen ook een keer gelezen te hebben dat een "partitionering nieuwe stijl" voor een reguliere harddisk verder geen nadelen kent. In ieder geval doet de -EARS nu ook goed mee.

Samsung HD154UI
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
netdisk> fdisk -lu /dev/sda

Disk /dev/sda: 1500.3 GB, 1500301910016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 182401 cylinders, total 2930277168 sectors
Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes

Device Boot    Start       End    Blocks   Id  System
/dev/sda1             256     4980735     2490240   fd  Linux raid autodetect
Partition 1 does not end on cylinder boundary.
/dev/sda2         4980736     9175039     2097152   fd  Linux raid autodetect
Partition 2 does not end on cylinder boundary.
/dev/sda3         9437184 18446744072344847327 18446744073022480880    f  Win95 Ext'd (LBA)
/dev/sda5         9453280 18446744072344847327 18446744073022472832   fd  Linux raid autodetect

WDC WD20EARS-00J2GB0
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
netdisk> fdisk -lu /dev/sdb

Disk /dev/sdb: 2000.3 GB, 2000398934016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 243201 cylinders, total 3907029168 sectors
Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes

Device Boot    Start       End    Blocks   Id  System
/dev/sdb1             256     4980735     2490240   fd  Linux raid autodetect
Partition 1 does not end on cylinder boundary.
/dev/sdb2         4980736     9175039     2097152   fd  Linux raid autodetect
Partition 2 does not end on cylinder boundary.
/dev/sdb3         9437184 18446744073321599327 18446744073510856880    f  Win95 Ext'd (LBA)
/dev/sdb5         9453280 18446744073321599327 18446744073510848832   fd  Linux raid autodetect

De data van m'n WD10EARS, die ik later via een s-ata dock heb aangesloten, terug kopieren naar de NAS was trouwens nog een hele toer :X . De schijf wordt niet automatisch herkend als zijnde een schijf die vroeger een geldige Synology-disk was, dus je moet nogal wat uithalen om 'm herkend te krijgen:

Hierbij overigens als aanname dat je de oude schijf via e-sata aansluit en hij zodoende "/dev/sdc" heet. De partitie waar ik m'n gegevens van wil halen is /dev/sdc5 (het data volume).

* Als eerste moet je met "mdadm --assemble /dev/md6 /dev/sdc5" weer een RAID-device aanmaken (let op dat je voor /dev/mdX iets kiest wat nog niet in gebruik is). In mijn geval was het gewoon een non-raid volume dat dus echter wel als een single-disk raid volume wordt aangemaakt en behandeld door de Synology firmware.

* De complicatie is dat er bovenop dit RAID volume een Physical volume voor LVM ligt. Synology doet dit tegenwoordig blijkbaar bij alle data volumes. Wat het nog vervelender maakt is dat de volumegroup op dat PV "vg1" of "vg2" heet. Echter, als je alweer de nodige volumes op je nieuwe schijven hebt, ontstaat er een volumegroupname conflict, omdat 1 van je bestaande volumes wrs. ook die naam heeft.

* Met "vgdisplay" kan je alle volumegroups weergeven, incl. de conflicterende. LVM maakt ook melding van deze conflicten. Als je een "lvm vgrename <uuid-van-oude-volumegroup> <willekeurigenieuwenaam>" geeft wordt het volumegroup ge-renamed. Een nieuwe "vgdisplay" zal dit bevestigen en de melding van het conflict zal verdwenen zijn.

* Je logical volume op de oude schijf is nu beschikbaar via "/dev/<willekeurigenieuwenaam>/lv". Met een "lvdisplay" zal je echter zien dat "LV status" op unavailable staat en je alsnog het filesystem op de LV niet kan mounten. Met een "vgchange -a y <willekeurigenieuwenaam>" komt hier verandering in. De volumegroup EN het LV is nu beschikbaar om gemount te worden en je kan je data terug kopieren.

Nog een laatste opletter:
* Het is schijnbaar moeilijk of onmogelijk (mij is het iig niet gelukt) om het RAID volume en Volumegroup van een door Synology ingedeelde schijf op een gewone PC met bv. Ubuntu te mounten :(. Een "mdadm --assemble" geeft te kennen dat er geen RAID superblock aanwezig is. Ik had ergens anders gelezen dat dit veroorzaakt wordt doordat de processor architectuur van bv. een DS209+II een andere byteorder gebruikt (big-endian versus little-endian). Met een "--update byteorder" in het mdadm --assemble commando gevoegd zou dit opgelost moeten worden maar helaas, still no dice.

Op zich is dit wel verontrustend, omdat ik altijd in de veronderstelling was dat je een synology data volume gewoon met iedere willekeurige linux pc wel kan benaderen, mocht je Synology bv. stuk gaan ofzo.

[ Voor 29% gewijzigd door eymey op 30-05-2010 13:19 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• aramdin
  • Laatst online: 24-07-2024

Enig nadeel aan deze NAS is dat hij met 800MHz en 128MB RAM (16-bit bus) niet de snelste zal zijn, en ik denk dat dat een probleem gaat geven met het gebruik van SABnzbd+. Ik kwam even later echter de DS410 tegen. Een 1.06GHz en 512MB RAM (64-bit bus). Vooral het verschil in RAM spreekt mij wel aan, plus het feit dat deze NAS eSATA en Wake-on-LAN ondersteund.

Met de Mac heb ik tot nu toe nooit problemen gehad. SABnzbd+ draait prima en tijdens het Parren en Unrarren geen problemen met streamen van 1080p media. Snel gaat het niet, maar het werkt wel, zonder haperingen. Nu ben ik benieuwd naar de prestaties van de DS410j, hoe deze hier mee om zal gaan. Vooral de 128MB lijkt me een bottleneck, in vergelijking tot de DS410 toch een groot verschil.

Ik heb zelf de 409+ (nu de 410) en ben erg blij dat ik die heb gekozen. Of het jou 140 euro waard is, dat is moeilijk te zeggen, voor dat geld kan je ook bijna 3x 1TB harde schijven halen. Ik wilde gewoon niet dat ik na een jaar oid spijt kreeg omdat ik bespaarde en koos voor de mindere optie.

Lees mn review hier: productreview: Synology Disk Station DS409+ review door aramdin

Instagram / YouTube

• DyStiC
  • Niet online

DyStiC

&#039;Atta way, baby!

gforcegti schreef op zondag 30 mei 2010 @ 11:32:
Heb het getest met een andere router, daarmee haal ik 12-13mb/sec, wat acceptabel is voor een 100mbit lan.

Het probleem zal dus in de experiabox zitten, deze vervangen door iets anders is echter geen optie ivm glasvezel..
Je kunt er toch gewoon een switch tussen hangen? en dan zou ik gelijk een gigabit switch doen, dan is je netwerk tenminste niet meer de bottleneck.

• aramdin
Lijkt me inderdaad een goede betaalbare optie!

Instagram / YouTube

• Joost_K
aramdin schreef op zondag 30 mei 2010 @ 12:58:
[...]

Ik heb zelf de 409+ (nu de 410) en ben erg blij dat ik die heb gekozen. Of het jou 140 euro waard is, dat is moeilijk te zeggen, voor dat geld kan je ook bijna 3x 1TB harde schijven halen. Ik wilde gewoon niet dat ik na een jaar oid spijt kreeg omdat ik bespaarde en koos voor de mindere optie.

Lees mn review hier: productreview: Synology Disk Station DS409+ review door aramdin
Bedankt voor deze uitgebreide review (vanuit hetzelfde perspectief, ik heb ook een Late 2008 Unibody MBP ;)), erg duidelijk! Een concrete vergelijking tussen beide modellen (DS410 en DS410j) bestaat er denk niet, maar ik denk dat ik met dezelfde gedachtengang als jij ook voor de DS410 ga. Liever nu €140 extra uitgeven en over 3 jaar nog profijt hebben van je NAS, dan je steeds meer te beginnen te ergeren aan de snelheid van het systeem.

• aramdin
Precies!

En nog iets anders, is het iemand gelukt om de Fan Speed van je Synology te regelen? Ik heb er net 2 andere fans ingezet en handmatig op 7v laten draaien. De fanheaders heb ik netjes geprikt op het moederbord.

Probleem is dat de fans dat als stop worden gedecteerd, na een paar minuten schakelt de Synology zichzelf echter uit...Ik heb op het synology forum gekeken, maar nog geen passende oplossing gevonden.

Instagram / YouTube

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

Je kunt er toch gewoon een switch tussen hangen? en dan zou ik gelijk een gigabit switch doen, dan is je netwerk tenminste niet meer de bottleneck.
Dat zou het probleem lokaal oplossen, echter laat ik de synology ook via usenet downloaden. Hiermee zou hij dus voor internet alsnog via de experiabox moeten waardoor ik nog steeds met de lage snelheden zit...

<Zinloze tekst hier>

• aramdin
Hoe snel kan je downloaden? Las op de vorige pagina dat je vastzat aan een 2MB/s limiet met die experiabox.

Instagram / YouTube

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

mijn internet verbiding is 50mbit, dus met 2mb neem ik geen genoegen, vanaf computer met vaste verbinding doe ik ongeveer tussen de 5 en 6 mb /sec.... 4,2 over wireless.

<Zinloze tekst hier>

• Harmen
  • Laatst online: 20-11 16:08

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ik hoop dat iemand me hier advies kan geven.

Heb een DS210j draaien, deze wordt wakker als ik windows 7 start.
Heb een aantal drivemappings aangemaakt om zo makkelijk bij de informatie te komen.
Denk dat het daar mis gaat.

Is het mogelijk dat er pas wordt gezocht als ik op de drivemapping klik?
Zal het aan de netwerkdetectie liggen bij de netwerkomgeving?

Whatever.

• DyStiC
  • Niet online

DyStiC

&#039;Atta way, baby!

gforcegti schreef op maandag 31 mei 2010 @ 09:22:
mijn internet verbiding is 50mbit, dus met 2mb neem ik geen genoegen, vanaf computer met vaste verbinding doe ik ongeveer tussen de 5 en 6 mb /sec.... 4,2 over wireless.
Dan lijkt het me dat je Experiabox gewoon niet deugd/defect is. Het kan toch niet zo zijn dat hij wel een snelle internet verbinding ondersteund (50 Mbit) maar het vervolgens niet kan doorgeven aan het LAN. Dan heb je dus niets aan je snelle internetverbinding.

• drijfhout
eymey schreef op zondag 30 mei 2010 @ 12:55:
Maar goed, beide schijven hebben nu een acceptabele performance en ik meen ook een keer gelezen te hebben dat een "partitionering nieuwe stijl" voor een reguliere harddisk verder geen nadelen kent. In ieder geval doet de -EARS nu ook goed mee.
Kijk ook nog een keer voor de zekerheid naar je load cycle count, dat is namelijk ook een probleemtje van de WD green schijven.

• FrankRicard
Harmen schreef op maandag 31 mei 2010 @ 09:56:
Ik hoop dat iemand me hier advies kan geven.

Heb een DS210j draaien, deze wordt wakker als ik windows 7 start.
Heb een aantal drivemappings aangemaakt om zo makkelijk bij de informatie te komen.
Denk dat het daar mis gaat.

Is het mogelijk dat er pas wordt gezocht als ik op de drivemapping klik?
Zal het aan de netwerkdetectie liggen bij de netwerkomgeving?
Ik heb ook een DS210j en W7 en bij mij gaan de schijven pas aan als ik iets op de nas doe, ik denk dat het inderdaad aan je drive mapping ligt.

Zelf heb ik geen drive mapping, maar wel een shortcut naar "explorer.exe \\nas" op mijn desktop. In die shortcut heb ik ook een key-binding en dat zorgt ervoor dat ik met de toetsencombi ctrl-alt-e een explorer venster open met mijn nas.

• eymey
drijfhout schreef op maandag 31 mei 2010 @ 10:32:
[...]

Kijk ook nog een keer voor de zekerheid naar je load cycle count, dat is namelijk ook een probleemtje van de WD green schijven.
De LCC loopt idd fors op helaas. Maar goed, naar ik begreep zal dit in praktijk niet echt problemen opleveren (het gaat alleen om het idee). In ieder geval: Ik ga hier pas wat aan doen als WD de wdidle3 tool ook officieel voor de GP drives als "supported" classificeert :).

De performance is nu (bij een simpele "dd" test) ong. 50 MB/s sequentieel. Dat vind ik iig acceptabel :).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

FrankRicard schreef op maandag 31 mei 2010 @ 13:06:
[...]

Ik heb ook een DS210j en W7 en bij mij gaan de schijven pas aan als ik iets op de nas doe, ik denk dat het inderdaad aan je drive mapping ligt.

Zelf heb ik geen drive mapping, maar wel een shortcut naar "explorer.exe \\nas" op mijn desktop. In die shortcut heb ik ook een key-binding en dat zorgt ervoor dat ik met de toetsencombi ctrl-alt-e een explorer venster open met mijn nas.
Thanks voor de tip, dit is idd wat handiger. :)

Whatever.

• Nakebod
Gister wat bezig geweest met rTorrent icm ruTorrent als webinterface.
Enig nadeel, ik krijg ruTorrent nog niet helemaal goed werkend met de standaard Apache. Krijg 2 fouten, 1 vage http 404 error van "iets" en ik heb geen idee wat, maar staat wel steeds in de log. En de apache gebruiker kan geen toegang krijgen tot curl, voor RSS feeds.
Die draait nu op lighttpd, en dat werkt foutloos. Alleen met lighttpd werkt PHP-GD weer niet.
Dus ik draai nu naast de Apache voor de normale webinterface, ook nog de standaard Apache webserver, met daarnaast nog eens lighttpd. I'm being served :+

• Mau_Maus
  • Niet online
Ik ben nieuw in het "NAS-circuit".

Ik heb de Synology DS410J gekocht, met 3 WD20EARS. Dit wil ik in Raid5 gaan opstellen.
Morgen krijg ik alles binnen.

Nu heb ik (net als vele) achteraf door dat er dus wat problemen kunnen zijn met de WD20EARS schijven. Nu ben ik van plan eerst zo snel mogelijk de firmware te upgraden en dan vervolgens de schijven te formateren/builden (weet niet de juiste benaming even).

Is het nou met de nieuwe firmware of nieuwe lichting van deze WD schijven het probleem opgelost met LCC? Soms lees je geen problemen.

Verder lijkt het vanaf 2.2 goed te gaan?
http://www.synology.com/nld/news/2010/01.28_firmware.php

Wat raden jullie aan. Al gelijk de "Wdidle3" oplossing te doen? Of niet?

Kan dat eventueel achteraf zonder problemen doen, of moet ik dan weer alles opnieuw aanmaken op de schijven?

Enig advies zou ik erg op prijs stellen.

Kan iemand mij ook toevallig kort uitleggen hoe ik de meest recente SABnzbd kan installeren? (Ik weet de 410J kan daar problemen mee hebben omdat het te zwaar kan zijn, maar wil het graag testen).

Is dat gewoon deze?
http://wiki.sabnzbd.org/install-synology (De tekst geeft aan een oudere versie, maar de txt file op die locatie geeft aan dat het SABnzbd 0.5.2 is, als ik goed kijk.)

[ Voor 8% gewijzigd door Mau_Maus op 31-05-2010 20:19 ]

• eymey
LCC heb je nog het minst last van, met de EARS schijven. Lees even de lange post van mij, een paar posts terug.

De grootste last zal je hebben wanneer de firmware de EARS Schijven niet goed partitioneert. Als je schijven nog maagdelijk/nieuw zijn (dus nog niet ingedeeld door Synology), kan je het beste eerst die schijven in je synology nas bouwen en dan met de nieuwste DS Assistant en 2.3 1157 firmware het hele systeem initialiseren. Daarna zullen je partities goed aligned staan en geven je EARS Schijven de beste performance.

LCC is een ander probleem, maar heeft niet direct (voor zover ik het ervaar en heb begrepen) performance impact of iets dergelijks.

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-11 14:26
Voor de installatie van sabnzbd kun je het beste even hier kijken:

http://www.mertymade.com/syno/

Daar zou het mee moeten lukken!

• Mau_Maus
  • Niet online
@ webbier

Hey ja super, zat er net ook te kijken... alleen hij gebruikt 5.0. Wel speciaal voor de 410j gemaakt... Ik zou het zo leuk vinden als ik SABnzbd steeds zelf recentelijk kon maken.

*Edit: Hmm ik lees iets van SABhelper om zelf de sources te updaten... eens kijken.

@ eymey (die heb ik vaker gezien ;))

Performance niet... maar levensduur wel zover ik las... En de handeling om die schijven goed in te stellen is met dat dos-progje is niet echt lastig. Ik heb er alles klaar voor staan...

Hier zeggen ze dat de laatste versie ook voor de wd20ears is, en die wil ik dan gebruiken en je verliest je garantie niet.
http://community.wdc.com/...6B610AC4B754DEF80E76D4EC1

Ik wil het graag in 1x goed doen, vandaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Mau_Maus op 31-05-2010 20:42 ]

• Tunboy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik heb sinds kort een Synology ds110j. Het delen van bestanden van aangesloten USB-schijven is kinderspel, toch zou ik graag al mijn gegevens op een 2TB-schijf zetten intern in de Synology.

Eerst heb ik geprobeerd bestanden aan de schijf toe te voegen via het netwerk, maar al gauw werd me duidelijk dat dit voor 2 terrabyte meerdere dagen in beslag zou nemen, zo niet weken.

Nu zag ik dat de Synology ook een optie heeft "USB-copy" om een volledige USB-schijf in 1 keer te kopieren, rechtstreeks van USB naar de interne schijf.
De eerste schijf waarmee ik dit probeerde bevat ongeveer 900GB gegevens, na enkele uren waren hier feilloos een goede 500GB van gekopieerd, maar wat merk ik nu, het "copy" lampje op de Synology blijft flikkeren, en de status van de USB-schijf in de Synology DiskStation Manager is "Bezig met kopieren...", toch blijft het aantal gekopieerde bestanden nog steeds vastzitten op 540GB, alsof er een bestand is dat niet door de USB-kabel kan en alles opstropt!

Hoe kan ik dit verhelpen, en is er een betere manier om VEEL gegevens snel op de Synology te krijgen? Ik vind het sowieso nogal dom dat je enkel een volledige USB-schijf kan kopieren zonder te selecteren WELKE bestanden je precies wil.

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:09

L0g0ff

omg

OhMyGod schreef op zondag 16 mei 2010 @ 14:22:
Weet iemand hoe het komt dat mijn download niet sneller gaat dan +/- 600kb/s? Als ik 2 downloads start dan haal valt de snelheid terug naar +/- 300kb per download.

Dit heb ik zowel met torrents als met een 100mb file van http://speedtest.bbned.nl. Ik heb iets gelezen over het opschroeven van treads maar ik kan daar niet echt een goede beschrijving van vinden.

Ik heb een XS4ALL abonnement die toch wel 900kb/s zal moeten halen. Als ik de download start vanaf mijn pc (uTorrent) en ik schrijf het meteen via SMB weg naar mijn DS110j dan red ik wel de maximale doorvoer. Ik heb ook al een andere torrent client (transmission) getest maar helaas zonder succes.
Even een quote op mezelf (is wel fijn als iemand in de toekomst ook op dit probleem botst). Oorzaak bleek om 1 of andere reden in mijn router te zitten. Laatste firmware opgehaald en daarna werkte het weer als een trein. Ik heb echter wel het vermoeden dat als ik een keer mijn router gereset had, dat het probleem dan ook verholpen was |:(

Je kunt trouwens met de volgende url je debug info ophalen in een debug.dat: http://nassie:5000/webman/index.cgi?debug=1. Weet iemand hoe je dit dat bestand uit kan lezen?

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• eymey
Mau_Maus schreef op maandag 31 mei 2010 @ 20:35:
@ webbier

Hey ja super, zat er net ook te kijken... alleen hij gebruikt 5.0. Wel speciaal voor de 410j gemaakt... Ik zou het zo leuk vinden als ik SABnzbd steeds zelf recentelijk kon maken.

*Edit: Hmm ik lees iets van SABhelper om zelf de sources te updaten... eens kijken.

@ eymey (die heb ik vaker gezien ;))

Performance niet... maar levensduur wel zover ik las... En de handeling om die schijven goed in te stellen is met dat dos-progje is niet echt lastig. Ik heb er alles klaar voor staan...

Hier zeggen ze dat de laatste versie ook voor de wd20ears is, en die wil ik dan gebruiken en je verliest je garantie niet.
http://community.wdc.com/...6B610AC4B754DEF80E76D4EC1

Ik wil het graag in 1x goed doen, vandaar.
OK, thanks voor de tip :). Zodra WDC het statement geeft dat wdidle3 op de -EARS niet leidt tot garantieverlies, dan ga ik het ook doen ;). Levensduur valt natuurlijk nog te bezien overigens. Of de handeling "parkeren van de kop bij idle" moet zelf na zo veel keer echt fysiek tot een slijtage ergens leiden :)

• Mau_Maus
  • Niet online
eymey schreef op maandag 31 mei 2010 @ 21:12:
[...]

OK, thanks voor de tip :). Zodra WDC het statement geeft dat wdidle3 op de -EARS niet leidt tot garantieverlies, dan ga ik het ook doen ;). Levensduur valt natuurlijk nog te bezien overigens. Of de handeling "parkeren van de kop bij idle" moet zelf na zo veel keer echt fysiek tot een slijtage ergens leiden :)
ik weet even niet waar. Maar je garantie verlies je niet.

En ergens bij dat linkje. Staan ook 2 forum linkjes, en bij 1 wordt wd20ears en de andere genoemt. Met aan de onderkant het linkje naar de file. Dus tis toch redelijk veilig.

Maar nu weet ik nog niet wat ik beter kan doen :p

ik ga toch maar eerst zonder dat proberen. En dan die lcc in de gaten houden. Want je schijf schijnt dus dan op soort energie zuinige standby te gaan en er weer uit. Wat dus slecht schijn te zijn voor de schijf.

Ik heb vandaag zoveel gelezen dat ik niet meer alles precies weet waar alles stond.

• eymey
Nou het is niet zo zeer slecht voor je schijf (anders zou WD ze niet maken), maar ze hebben waarschijnlijk iets te veel rekening gehouden met de IO scheduling mechanismen van Windows, waarin de schijf blijkbaar vaker idle kan zijn.

Onder Linux werkt dit dus niet door de slimme caching en queueing mechanismen.

• Mau_Maus
  • Niet online
eymey schreef op maandag 31 mei 2010 @ 22:01:
Nou het is niet zo zeer slecht voor je schijf (anders zou WD ze niet maken), maar ze hebben waarschijnlijk iets te veel rekening gehouden met de IO scheduling mechanismen van Windows, waarin de schijf blijkbaar vaker idle kan zijn.

Onder Linux werkt dit dus niet door de slimme caching en queueing mechanismen.
precies, maar kan me voorstellen wanneer dat niet werkt onder linux dit dus vaker gebeurd dan geplant en eventueel nadelig invloed kan hebben op de schijf. Of het nou een fout is of niet.

En als dat mechanisme niet werkt onder linux kan je het netzo goed en misschien beter aanpassen dat je geen last hebt van dat lcc. Maar goed het echt fijne weet ik er niet van.

• Tunboy
Vervolg op m'n vorige post:
Blijkbaar zijn er wereldwijd nog wel een aantal mensen te vinden die het probleem hebben dat copy USB -> Synology er bij grote hoeveelheden gewoon mee ophoudt na een tijdje.

Hoe zetten jullie gegevens op de interne schijf die je in de Synology (DS110J) stopt? Via netwerk gaat toch echt veeel te traag voor grote hoeveelheden?

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

ik weet alleen dat je via filemanager bestanden van je usb schijf naar je interne schijf kan kopieren zonder dat de data een omweg maakt via je computer.

ben zelf in bezit van een DS209 icm een samsung 2TB schijf. Het was een 1/2 dagje 'aankloten' als NAS-noob en daarna was alles goed ingesteld om te werken met mn computer/DMA/etc

• lier

lier

MikroTik nerd

Tunboy schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 01:45:
Blijkbaar zijn er wereldwijd nog wel een aantal mensen te vinden die het probleem hebben dat copy USB -> Synology er bij grote hoeveelheden gewoon mee ophoudt na een tijdje.

Hoe zetten jullie gegevens op de interne schijf die je in de Synology (DS110J) stopt? Via netwerk gaat toch echt veeel te traag voor grote hoeveelheden?
Ik kan me niet voor stellen dat Gigabit in dit geval de beperkende factor is, misschien zou je eens kunnen kijken wat de maximum doorvoer snelheid is via het netwerk naar je NAS ?

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:31
Ik overweeg een Synology aan te schaffen. Tweedehands kan ik een DS109j kopen. Mijn vraag is of ik hier goed aan doe, of dat ik beter de 110j kan kopen (nieuw)?

Wat ik er mee wil gaan doen is het volgende.
Ik zal hem gaan huisvesten in de meterkast. Hij moet voor mijn van nieuwsgroepen en bittorrent downloaden en ze uitpakken, zodat ik daar niet de pc voor hoef gebruiken. Ik wil de gedownloade bestanden dan via de Synology gaan streamen en op de TV bekijken via de laptop. Als de Synology een beetje rap is kan ik de bestanden ook eerst naar de laptop kopieren, maar da's niet het uitgangspunt.

Daarnaast zal de Synology als backup voor bestanden gaan dienen.
Ik heb echter al een schijf uit een oude pc waar reeds data opstaat.
Kan je die zo in de Synology prikken?
De schijf hoeft toch niet eerst geformatteerd te worden?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-11 14:26
Helaas wel.

http://forum.synology.com...lling_the_Synology_Server

Step 4:
After finishing One-Click Setup or Step-by-Step Setup, the Synology Assistant will begin programming the requested settings for the Synology Disk Station. It will also begin to format the System Partition and upload the Firmware that was selected in Step 2. Note, for single-bay models, the Synology Assistant will format the data volume to get started, for multi-bay models, the volume will have to be formatted from the Web Management Menu

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:31
Mhh, dan moet ik de daat eerst ff overzetten op een andere schijf. :)
Maar kan ik beter een nieuwe of een 2e handsje kopen?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Tunboy
randje schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 01:55:
ik weet alleen dat je via filemanager bestanden van je usb schijf naar je interne schijf kan kopieren zonder dat de data een omweg maakt via je computer.

ben zelf in bezit van een DS209 icm een samsung 2TB schijf. Het was een 1/2 dagje 'aankloten' als NAS-noob en daarna was alles goed ingesteld om te werken met mn computer/DMA/etc
Bedankt, ben een poging aan het doen met de File Station. Hopelijk gaat dit een stuk sneller. Het lijkt me wel dat de File Station pagina open moet blijven in je browser (en je pc dus ook moet blijven aanstaan) tijdens het copieren. Ergens had ik gehoopt dat je gewoon moest aanduiden welke bestanden waar moesten komen en de Synology dit vervolgens stand-alone zou uitvoeren...

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-11 14:48
Tunboy schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 01:45:
Vind dat Synology de USB ondersteuning voor HDD mag verbeteren. Qnap gebruikt de Paragon NTFS driver die veel sneller werkt.

• Tunboy
File Station blijkt dus inderdaad 'the way to go' te zijn, gaat nu aan bijna 200GB/uur ! Daar kan ik mee leven:)

• Joost_K
Zojuist de Synology DS410 besteld, in eerste instantie met slechts één 2TB schijf, al volgen er later meer :9~

• aramdin
Gefeliciteerd, zal je geen spijt van krijgen :)

Instagram / YouTube

• GforceNL

GforceNL

Out of memory....

@ rimave: ik ga die van mij wegdoen, is nog geen week oud. interesse? mail me ff...

-knip-

[ Voor 12% gewijzigd door GforceNL op 21-03-2011 10:08 ]

<Zinloze tekst hier>

• henk99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-11 15:33
Ik ben van plan om een DS209 aan te schaffen en in de JBOD mode te gebruiken. Ik wil er een 2TB schijf bij kopen en ik heb nog een 1TB schijf, gevuld met films.

Als ik deze schijven inbouw, moeten de schijven dan eerst in de 209 geformatteerd worden ofzoiets om als JBOD volume te gebruiken? Of is het zo dat de 2 schijven worden gecombineerd door de 209 en ik de films dus kan laten staan?

Ik weet namelijk anders niet zo goed hoe ik die 1TB aan films tijdelijk moet parkeren, aangezien ik geen ruimte meer heb.

• aramdin
webbier schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 09:47:
Helaas wel.

http://forum.synology.com...lling_the_Synology_Server

Step 4:
After finishing One-Click Setup or Step-by-Step Setup, the Synology Assistant will begin programming the requested settings for the Synology Disk Station. It will also begin to format the System Partition and upload the Firmware that was selected in Step 2. Note, for single-bay models, the Synology Assistant will format the data volume to get started, for multi-bay models, the volume will have to be formatted from the Web Management Menu
Zie 1 pagina terug...

Instagram / YouTube

• lier

lier

MikroTik nerd

Ik neem aan dat henk99 bedoelde of hij zijn single disc configuratie kan expanden naar een dual disc (JBOD) configuratie. Volgens mij is dat (ook) terug te vinden in de handleiding...

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-11 07:24
Ik vroeg me af of het mogelijk is om een ip camera feed via het internet op te laten nemen op je Synology. Het idee is dan om het ip adres op te geven van de ip camera met bijbehorende poort waar deze normaal via het web te benaderen is, met natuurlijk username en passwoord en de overige instellingen die de synology benodigd. Belangrijkste is dan in mijn idee dat de poorten goed bij de ontvangende en verzendende router/modem staan ingesteld. Of moet de ipcamera binnen het eigen lan vallen?

Antwoord
Je kan mits de camera van buiten benaderbaar is, deze middels ip etc. op de synology laten opnemen. Vanochtend even snel geïnstalleerd. Alleen moet ik nog testen of de camera lekker is in te stellen en nu via het web op tijd begint met opnemen.

[ Voor 21% gewijzigd door Gizzy op 03-06-2010 09:38 . Reden: zelf antwoord uitgevonden, dacht laat ik het delen ]

flickr - WOT Profile - Game PC

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Weet iemand toevallig een applicatie/script/... dat ik op mijn DS210j kan installeren waardoor ik met mijn iPhone via 3G of wifi overal mijn muziek kan afspelen? Ik heb al musicbrowser draaien, maar dat werkt met Flash, en dat eet mijn iPhone niet :(

• paella
DS Audio van Synology zelf bedoel je?

• eymey
Wil net zeggen... volgens mij heeft Synology tegenwoordig native streaming support naar een speciale iPhone app? Zoek eens ff in de app store van Apple ;). Heb er zelf verder geen ervaring mee, heb geen iPhone (ik wacht op een Android versie :D )

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik krijg dat rotding niet aan de praat (iPhone app), niet in mijn eigen netwerk en ook niet via 3G. Hij blijft maar zeggen dat het netwerk niet beschikbaar is... :?

• Mau_Maus
  • Niet online
Nou ik heb mijn Synology 410J met 3x WD20EARS in RAID 5 nu 2 dagen...

- 15 uur aangehad (RAID5 toegepast en wat instellingetjes)
- 10 uur uit
- nu 3uur al aan (Teveel gekloot met instellingen, en begin even helemaal opnieuw, net weer RAID5 volume aan het maken)

Ik heb er nog geen bestanden opgezet of iets dergelijks

De 3 schijven hebben al een LCC waarde van +430 en spin-up van +8000.

Dat is toch al veel te veel in die tijd?

Ik ga morgen als de RAID5-volume klaar is die Wdidle3 (v1.05) tool draaien. WD zegt dat je garantie houd en dat het op de WD20EARS toegepast mag worden. De prestatie worden niet slechter, alleen zou stroomgebruik hoger kunnen uitvallen.

Maar om enige twijfel weg te nemen... Raad iemand het me af? Iemand die er anders over denkt?

• paella
Mrwolf: het werkt bij mij prima. Leg even de stappen uit die je volgt, kijken waar het fout gaat?

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@Mau_Maus, Waarom ben je dan overgegaan tot die schijven, terwijl er LCC problemen mee zijn?
Heb zelf ook voor de keuze gestaan destijds maar heb toch maar voor Samsung schijven gekozen.

Een andere vraag, hoe zijn de ervaringen met SC 7.5.0 icm de slaapfunctie?
Misschien dat er wat veranderd is....
Als ik SC uitschakel dan slaapt mn DS210J dagen lang. :)
Zal het vandaag nog eens proberen..... :z

[ Voor 37% gewijzigd door Harmen op 03-06-2010 10:41 ]

Whatever.

• aramdin
Kan je hem dan niet liever uitzetten als hij dagen slaapt ;)

Instagram / YouTube

• Mau_Maus
  • Niet online
Harmen schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 09:40:
@Mau_Maus, Waarom ben je dan overgegaan tot die schijven, terwijl er LCC problemen mee zijn?
Heb zelf ook voor de keuze gestaan destijds maar heb toch maar voor Samsung schijven gekozen.
Ik had het al in eerder bericht beschreven, maar ik had het al besteld voor ik daar over las. En op zich waren er ook genoeg berichten dat er geen effect op de EARS schijven hoefde te hebben. Maar ik heb er geen probleemen mee, zijn op zich prima harde schijven, alleen die optimalisatie voor minder stroomverbruik gaat slecht samen met deze NAS en ander op Linux gebaseerde systemen.

Maar vroeg me gewoon af of iemand nog een uitgesproken mening er over had ;)
Pagina: 1 ... 26 ... 66 Laatste

Dit topic is gesloten.