Whatever.
Ben er erg blij mee.
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
SSH naar je NAS?Walkman schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 17:12:
Ik heb m'n Synology DS207 al een tijd prima draaien, maar vroeg me af of het mogelijk is om alle bestanden op de schijf in één keer te zien (dus als het ware de root van de schijven). Ik zag via m'n 360 namelijk ineens een boel bestanden staan, maar kan daarop niet zijn wat het zijn. In de manager kan ik ook nergens de optie vinden.
Hoe kan ik dit doen?
Wist niet wat SSH was, maar dit heeft met FTP te maken lees ik net. Zal eens kijken of ik de FTP server aan de praat kan krijgen.
Maar als je niet weet wat het is is het misschien ook geen goeie oplossing.
Heb het geprobeerd, werkt prima, 1080p wmv file van 13GB geen enkel probleem. Die 5MB/s waar Harmen het over heeft heb ik al beargumenteerd, je hebt het dan over files van 25-40GB ofzo, wellicht dat het daar fout zou gaan, geen idee...KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 18:24:
[...]
Probeer het maar eens... hier werkt het iig niet om 1080p te streamen, regelmatig hapert het beeld even. En als ik het op de PoHD zelf speel werkt het wel goed.
Niet dat netwerk hier brak is, NAS hangt aan een gbit HP switch, waar ook de PoHD mini aan hangt, PoHD zit er nog een WNDR3700 tussen en een cheap ass bijna 10 jaar oude Safeway 100mbit switch...
Haal met bestanden kopieren iig wel de max snelheid die het realtek chipsetje in de pohd aankan.
Stream je wel via NFS? Dat werkt bij mij perfect. Hoe je dat kunt instellen vind je in dit forum wel ergens terug.KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 11:32:
Zal nog weleens proberen straks, ik had iig regelmatig dat beeld even bleef haperen.
Niet dat netwerk hier brak is, NAS hangt aan een gbit HP switch, waar ook de PoHD mini aan hangt, PoHD zit er nog een WNDR3700 tussen en een cheap ass bijna 10 jaar oude Safeway 100mbit switch...
Haal met bestanden kopieren iig wel de max snelheid die het realtek chipsetje in de pohd aankan.
Ik gebruik al 7 maanden een Synology DS109j, deze heb ik netjes geconfigureerd en werkte 3 maanden perfect.
Daar kwam helaas een einde aan toen mijn modem kapot ging waardoor ik nu de NAS extern niet kan benaderen
Vorige week netjes de firmware geuprade en zag ik de handige functie 'EZ-internet' en hoopte dat het daarmee zou lukken om de probleem op te lossen.
Maar helaas tot op heden nog steeds zelfde probleem, DDNS is ingesteld en staat op DHCP.
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Dan moet je de juiste poorten doorzetten naar je NASSneaKz schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 20:38:
Is kijken of jullie hiervoor de oplossing weten
Ik gebruik al 7 maanden een Synology DS109j, deze heb ik netjes geconfigureerd en werkte 3 maanden perfect.
Daar kwam helaas een einde aan toen mijn modem kapot ging waardoor ik nu de NAS extern niet kan benaderenVia mijn iPhone kan ik het alleen benaderen als ik thuis op mijn WiFi netwerk verbind, weinig nut dus...
Vorige week netjes de firmware geuprade en zag ik de handige functie 'EZ-internet' en hoopte dat het daarmee zou lukken om de probleem op te lossen.
Maar helaas tot op heden nog steeds zelfde probleem, DDNS is ingesteld en staat op DHCP.
Je kan deze vraag beter stellen in een port forwarding topic, dit heeft niets met je NAS te maken maar met het beschikbaar stellen va services aan Internet.SneaKz schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 20:38:
Is kijken of jullie hiervoor de oplossing weten
Daar kwam helaas een einde aan toen mijn modem kapot ging waardoor ik nu de NAS extern niet kan benaderenVia mijn iPhone kan ik het alleen benaderen als ik thuis op mijn WiFi netwerk verbind, weinig nut dus...
Daarnaast is het "glazen bol" niveau een beetje hoog...welk modem, router, wat wil je aanbieden via Internet ? Welke provider, welke services mogen van de provider aangeboden worden ?
Eerst het probleem, dan de oplossing
Nop, zal het straks eens gaan bekijken of dat beter werktzonneschijn schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 13:48:
[...]
Stream je wel via NFS? Dat werkt bij mij perfect. Hoe je dat kunt instellen vind je in dit forum wel ergens terug.
Ik kwam hem tegen toen ik op zoek ging naar een geïntegreerde download manager. Gewoon met je rechtermuisknop klikken op een download/torrent en hij stuurt het meteen naar je NAS. En als je het muispijltje op het Synoext icoon rechts onderin houdt, dan heb je meteen een status van de actuele downloads.
Werkt erg goed
Geinstalleerd en mee gewerkt. O, wat lekker.OhMyGod schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 10:24:
Mooie firefox plugin Synoext @ https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/14042/
Ik heb intussen een WDTV live (had nog cadeaubonnen over ^^) in huis gehaald. Werkt lekker vlot met onze DS210J
Zelf heb ik al verschillende instellingen getest van resolutie en fps maar niks blijkt te helpen. Beide toestellen hebben overigens de meest recente firmware staan. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen of waar ik moet zoeken?
* Een week geleden heb ik een harde schijf erbij gekocht als extra disk voor m'n DS209+II. Netjes in het 2e slot geplaatst en gewoon een losse (extra) volume van laten maken. Het gaat om een WDC WD10EARS-00Y5B1
[code]
fdisk -lu /dev/sdb
Disk /dev/sdb: 1000.2 GB, 1000204886016 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 121601 cylinders, total 1953525168 sectors
Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdb1 63 4980149 2490043+ fd Linux raid autodetect
/dev/sdb2 4980150 6024374 522112+ fd Linux raid autodetect
/dev/sdb3 6281415 1953520038 973619312 f Win95 Ext'd (LBA)
/dev/sdb5 6297511 1953520038 973611264 fd Linux raid autodetect
[/quote]
Als ik de verhalen hier moet geloven, moet de eerste partiei bij 256 beginnen, maar niets is minder waar
Lekker dan... Synology zou die schijven tegenwoordig toch zelf herkennen en juist formatteren? Ik draai de meest recente versie van 2.3, to date...
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
De firmware heeft na het updaten ook een reset naar factory defaults nodig om hm goed te formatteren. Maar nu durf ik niet met zekerheid te zeggen of je de harddisk met data er even uit kunt halen, de EARS formatteren en de andere terug plaatsen... Het veiligste is even de gegevens backuppen.eymey schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 23:56:
Lekker dan... Synology zou die schijven tegenwoordig toch zelf herkennen en juist formatteren? Ik draai de meest recente versie van 2.3, to date...
Know Thyself
Anyway, ik zit nu (zelfs met de nieuwe EARS) met een ruimte crisis
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Dit heb ik zowel met torrents als met een 100mb file van http://speedtest.bbned.nl. Ik heb iets gelezen over het opschroeven van treads maar ik kan daar niet echt een goede beschrijving van vinden.
Ik heb een XS4ALL abonnement die toch wel 900kb/s zal moeten halen. Als ik de download start vanaf mijn pc (uTorrent) en ik schrijf het meteen via SMB weg naar mijn DS110j dan red ik wel de maximale doorvoer. Ik heb ook al een andere torrent client (transmission) getest maar helaas zonder succes.
Of een hdd van 1 tb, twee partities toewijzen en vervolgens 750 GB als EXT3 formaten en 250 GB als Fat32 voor de Xbox 360??
Bedankt voor de hulp!
Ik heb een DS110j en ik gebruik de standaard download center versie 2.3 om torrents op te halen. Maar ook http downloads (worden opgehaald via wget zag ik in top) gaan niet hoger dan 600kb/s.aramdin schreef op zondag 16 mei 2010 @ 17:06:
Welke downloadclient gebruik je? En op welke Synology? In Sabnzbd kan je download limiet aangeven, heb je daar al gekeken?
In de torrent downoad kun je ook een limiet opgeven. Die staat op 0 (uit dus).
Om de DS209, te gebruiken als download server en media opslag, ook moet de NAS downloaden en stream van 1080P aan kunnen, zijn er mensen die ervaring hebben dat de DS209 hier genoeg CPU en Ram voor heeft?
Is de 1,2Ghz 16 bit CPU en de 1,06Ghz 64 bit processor een groot verschil?
Welk type raden jullie aan om te downlaoden, te rarren en te unparren en 1080P te streamen, is het de 120 euro extra waar de DS209+II in plaats van de DS209.
Wat is precies het probleem met de WD20EARS/WD20EADS?habermas schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 12:08:
[...]
en zoals het ernaar uitziet zijn de problemen met die WD20EARS/WD20EADS nog altijd niet opgelost... jammer, wat het zijn interessant geprijsde 2TB schijven. aan de andere kant voorziet mobile-harddisk.nl (toch een gerenommeerde site als ik het zo lees) z'n Synology's wél van de Western Digitals...
Ik was juist vanavond van plan om één WD20EADS aan te schaffen voor een nog aan te schaffen DS210+.
Is het het bekende hibernate probleem van de hhd, niet echt zuinig als dit het probleem is!
Of is het een ander probleem??
Naar mijn weten alleen op te lossen door de schijf aan een gewone pc te hangen en dan de wdidle3 tool te gebruiken.
Er zijn ook problemen geweest met de grotere sectoren van deze schijven in combinatie met synology systemen maar als je je synology van de nieuwste firmware voorziet en dan de schijven formateert (advanced format) is dat probleem in ieder geval weg.
( ik zou zelf als ik jou was een andere schijf bestellen, bespaart een hoop moeite )
[ Voor 7% gewijzigd door drijfhout op 17-05-2010 11:14 ]
Bedankt voor de snelle reactie, welke hdd raadt u mij aan? En 7200rpm/5400rpm?drijfhout schreef op maandag 17 mei 2010 @ 11:14:
Eigenlijk vooral problemen met de load cycle count, simpel gezegt hij gaat veelste snel in standby waardoor hij constant in en uit standby gaat wat niet echt goed is voor de levensduur van je schijf.
Naar mijn weten alleen op te lossen door de schijf aan een gewone pc te hangen en dan de wdidle3 tool te gebruiken.
Er zijn ook problemen geweest met de grotere sectoren van deze schijven in combinatie met synology systemen maar als je je synology van de nieuwste firmware voorziet en dan de schijven formateert (advanced format) is dat probleem in ieder geval weg.
( ik zou zelf als ik jou was een andere schijf bestellen, bespaart een hoop moeite )
Inverband met geluidsproductie FAN en warmte van DS 209/DS210+II zeker 5400 RPM of doet dat er niet toe?
Nog een vraag, kan ik mijn laptop ook via usb op de DS209/DS210+II aansluiten en via de USB poort datatransfer opzetten?
Naar mijn weten zijn de de WD EARS en EADS de enige "officieel ondersteunde" schijven die problemen veroorzaken.
Verders zou ik wel voor een 5400rpm schijf gaan, zijn wel iets langzamer maar dat zal niks uitmaken omdat de nas zelf toch wel de bottleneck is.
En uiteraard weer een stukje stiller wat nooit kwaad kan.
Aansluiten via USB op je laptop of de pc lijkt me niet de bedoeling en is naar mijn weten ook niet mogelijk.
De usb aansluiting op de nassen is bedoelt voor het aansluiten van externe schijven of bijvoorbeeld een externe geluidskaart of printer.
Het zou namelijk ongeveer het zelfde zijn als je laptop via een usb kabel aan een pc hangen.
Een nas is ook gewoon een pc'tje als het ware.
Via een netwerkkabel rechtstreeks aan je laptop hangen zou in principe wel moeten kunnen.
[ Voor 6% gewijzigd door drijfhout op 17-05-2010 11:31 ]
Ander probleem. Als je ze niet goed door de Synology laat formateren (ivm Advanced Format) krijg je echt bagger prestaties, zie de compatibility lijst.PSP123 schreef op maandag 17 mei 2010 @ 10:03:
[...]
Wat is precies het probleem met de WD20EARS/WD20EADS?
Ik was juist vanavond van plan om één WD20EADS aan te schaffen voor een nog aan te schaffen DS210+.
Is het het bekende hibernate probleem van de hhd, niet echt zuinig als dit het probleem is!
Of is het een ander probleem??
Er zijn ook diverse topics over op het Synology forum.
Reden genoeg voor mij om deze schijf links te laten liggen en voor een Samsung HD203WI te gaan, ook een gunstig geprijsde 2 TB.
[edit] Oeps browser stond nog open, inmiddels al reactie geweest zie ik.
[ Voor 4% gewijzigd door DyStiC op 17-05-2010 11:35 . Reden: te laat ]
Heb ze beide wel met het programma wdidle3 aangepast (via een pc simpel te doen)
Dit gaf volgens mijn leverancier geen problemen voor eventuele garantieafhandeling als dat nodig zou zijn.
Volgens mij is die advanced format alleen nodig voor de WD20EARS en niet voor de WD20EADS.
Klopt, alleen de EARS hebben advanced format. Maar bij de EADS moet je ook opletten welk type je krijgt want niet allen werken probleemloos (los van dat hoge LLC probleem), zie hier.jenk schreef op maandag 17 mei 2010 @ 11:40:
Ik gebruik 2x de wd20EADS en heb geen problemen met mijn 209. (afgelopen maart gekocht)
Heb ze beide wel met het programma wdidle3 aangepast (via een pc simpel te doen)
Dit gaf volgens mijn leverancier geen problemen voor eventuele garantieafhandeling als dat nodig zou zijn.
Volgens mij is die advanced format alleen nodig voor de WD20EARS en niet voor de WD20EADS.
Hierbij denk ik aan 1080P films naar de Xbox 360 te streamen en SABnzb te draaien (Par/Rar/etc).
Kan iemand mij zeggen of het streamen van 1080P Hd en downloaden met Sabnzb samen gaat? Of kan dit de CPU en RAM niet aan? Ervaringen graag...
En is het mogelijk om te streamen 1080P en tegelijkertijd Sabnzb downloadt en unrar't of par't. Of gaat dan de movie stortteren?
Ik twijfel namelijk tussen de DS 209 en de DS 209+II/DS 210 +II.
Als ik op de site kijk van DS 210 + II, staat erbij: recommended for bussiness.
Daarom is de DS 210+II of de DS 209+II nogal overkill voor thuisgebruik, daarom graag ervaringen over de DS 209.
Is het ook waar, dat de CPU van de bijvoorbeeld de DS 210J een bottleneck kan zijn voor een 20 Mbit/s download lijn volledig te benutten?
Of is dit een broodje aap verhaal?
Als bovenstaand verhaal waar is, is de CPU van de DS 209 (CPU 1,2 Ghz 16-bit - 256Mb ram) dan een bottleneck om een 20 Mbit/s download lijn volledig te benutten? Want ik wil natuurlijk wel de volle snelheid op mijn NAS halen, als deze wordt ingezet als download server.
[ Voor 24% gewijzigd door PSP123 op 17-05-2010 11:58 ]
Heb ik geluk gehad, want ik heb dus precies de goede gekregen.DyStiC schreef op maandag 17 mei 2010 @ 11:47:
[...]
Klopt, alleen de EARS hebben advanced format. Maar bij de EADS moet je ook opletten welk type je krijgt want niet allen werken probleemloos (los van dat hoge LLC probleem), zie hier.
Wat zijn nu echt grote voordelen van een 16- bit processor die in de DS209 zit t.o.v de DS 209+II met 64 - bit processor?
Ik zou hier even kijken : Synology forum - hardware modding.PSP123 schreef op maandag 17 mei 2010 @ 13:35:
Heeft er al iemand het geheugen van de DS 209 of een verwant model zelf geupgrade?
Er is hier veel te vinden over het upgraden van ram, en ook veel succesverhalen,.... maarja ook genoeg wat ongelukkigere verhalen
Gewoon HEEL GOED LEZEN!!
Het is in ieder geval wel mogelijk maar niet meer dan 1 GB en wel met alleen bepaalde type's geheugen,,... en je moet gewoon een beetje geluk hebben.
[ Voor 87% gewijzigd door drijfhout op 17-05-2010 14:07 ]
Maybe, maar volgens top heb ik nog ruim 50% ram en CPU over. Lijkt me zat voor een beetje downloadencutter schreef op maandag 17 mei 2010 @ 08:20:
Zou het niet kunnen zijn dat de 110j (één van de langzaamste) op een of andere manier te weinig cpu/ram kracht heeft om de doorvoer vanuit het downloadcenter uit te voeren. Mijn 710+ (één van de snelste) wordt ook merkbaar langzamer voor andere functies (bestandbeheer / streamen) als ik op volle snelheid met sabnzbd aan de gang ben.
Heeft niemand anders de ervaring van de 600kb maximum?
Maak zelf gebruik van een DS410j op een 20Mbit verbinding icm SABnzbd+ en download met 3 stream van eweka met een snelheid van 2.3MBps. Net zo snel als dat ik op mijn werkstation heb. Tegelijkertijd kijken naar een 1080p film (mkv ter grootte van +/- 9GB) is tevens geen enkel probleem.OhMyGod schreef op maandag 17 mei 2010 @ 16:30:
[...]
Heeft niemand anders de ervaring van de 600kb maximum?
Common sense is so rare, it should be classified as a super power.
De 209 kan niet ge-upgrade worden, het geheugen is vast op het moederbord geplaatst.drijfhout schreef op maandag 17 mei 2010 @ 14:02:
[...]
Ik zou hier even kijken : Synology forum - hardware modding.
Er is hier veel te vinden over het upgraden van ram, en ook veel succesverhalen,.... maarja ook genoeg wat ongelukkigere verhalen
Gewoon HEEL GOED LEZEN!!
Het is in ieder geval wel mogelijk maar niet meer dan 1 GB en wel met alleen bepaalde type's geheugen,,... en je moet gewoon een beetje geluk hebben.
bij de 209+ werkt men met SO-Dimm, en kan er met het juiste geheugen bijgeplaatst worden
Na de nodige research, ben ik tot de conclusie gekomen dat de DS210J interne hardware en dan heb ik het over de 800 Mhz Cpu en 128MB Ram voldoende is voor mijn eisen. (Stream van 1080P naar Xbox 360 en het downlaoden van nzb's met eventueel rar/par/unrar).
In eerste instantie was ik van plan om voor de DS 209 te gaan, maar na het vergelijk van de mogelijkheden tussen de DS210J en de DS209 viel mij op dat zelfs de DS210J NAS veel uitgebreider is als de DS209.
O.a. Meer Raid functionaliteiten en meerdere soorten taken toe te wijzen, ook kan de Itunes server mp4 video files afspelen, wat bij de DS209 niet tot de mogelijkheden behoord. Ook worden er meer videosoorten ondersteund op de DS210J.
Nu is mijn vraag aan jullie, welke keuze zullen jullie maken de DS210J of de DS209, voor mijn eisen?
Als we kijken naar de extra functionaliteiten wint de DS210J het, maar qua rekenkracht wint de DS209 het.
Momenteel zijn de DS210J en de DS210+II op de markt, zijn er geruchten of zekerheden dat er ook een DS210 binnenkort op de markt komt?
Deze zou dan hoogst waarschijnlijk dezelfde functionaliteiten van de DS210J hebben maar de CPU en RAM van de DS209. (1,2 GHZ en 256 MB Ram)
Mijn vraag aan jullie dus, is er al iets bekend of er nog een DS 210 versie op de markt komt?
Of blijft het bij de DS210J en de DS210+II , en wil je gewoon een krachtigere NAS dat moet je maar kiezen voor de DS210+II?
Bedankt.
Ik heb de 210j staan en die doet dienst als centrale opslag, streamen naar mediaplayer, nzb download. In de toekomst als webserver.
Waarschijnlijk zullen een aantal taken hiervan sneller uitgevoerd worden door een 209(+II) maar die zijn dan ook twee keer zo duur. Ik ben dik tevreden met de 210j!
Intel E8400 @ 3,6 Ghz / 4GB Corsair PC6400 / MSI P35 FR / 80GB Intel SSD mk1 / Ati HD6950 / Synology DS209 2TB
Als je het geld hebt, ga voor de 209+II, zul je geen spijt van krijgen. Dit is echt zo'n stukje speelgoed waar je pas na een tijdje alle functies van gaat benutten. Verder is niets meer irritant, dan nieuw aangeschafte hardware die een bottleneck vormt. Beter in het begin wat overkill, dan na een maand of wat ergenis over een verkeerde keus van de gedane aankoop.PSP123 schreef op maandag 17 mei 2010 @ 11:48:
.... Ik twijfel namelijk tussen de DS 209 en de DS 209+II/DS 210 +II.....
Verwijderd
Hoe kan het zijn dat de DS210J meer functionaliteiten heeft dan de DS209? Ze hebben toch beide dezelfde firmware of zie ik dat nou verkeerd?PSP123 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 11:05:
Ik twijfel zelf, nog tussen de DS210J en de DS209.
Na de nodige research, ben ik tot de conclusie gekomen dat de DS210J interne hardware en dan heb ik het over de 800 Mhz Cpu en 128MB Ram voldoende is voor mijn eisen. (Stream van 1080P naar Xbox 360 en het downlaoden van nzb's met eventueel rar/par/unrar).
In eerste instantie was ik van plan om voor de DS 209 te gaan, maar na het vergelijk van de mogelijkheden tussen de DS210J en de DS209 viel mij op dat zelfs de DS210J NAS veel uitgebreider is als de DS209.
O.a. Meer Raid functionaliteiten en meerdere soorten taken toe te wijzen, ook kan de Itunes server mp4 video files afspelen, wat bij de DS209 niet tot de mogelijkheden behoord. Ook worden er meer videosoorten ondersteund op de DS210J.
Nu is mijn vraag aan jullie, welke keuze zullen jullie maken de DS210J of de DS209, voor mijn eisen?
Als we kijken naar de extra functionaliteiten wint de DS210J het, maar qua rekenkracht wint de DS209 het.
Momenteel zijn de DS210J en de DS210+II op de markt, zijn er geruchten of zekerheden dat er ook een DS210 binnenkort op de markt komt?
Deze zou dan hoogst waarschijnlijk dezelfde functionaliteiten van de DS210J hebben maar de CPU en RAM van de DS209. (1,2 GHZ en 256 MB Ram)
Mijn vraag aan jullie dus, is er al iets bekend of er nog een DS 210 versie op de markt komt?
Of blijft het bij de DS210J en de DS210+II , en wil je gewoon een krachtigere NAS dat moet je maar kiezen voor de DS210+II?
Bedankt.
Idd, foutje!Verwijderd schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 01:29:
[...]
Hoe kan het zijn dat de DS210J meer functionaliteiten heeft dan de DS209? Ze hebben toch beide dezelfde firmware of zie ik dat nou verkeerd?

Graag wil ik ook een NAS aanschaffen, en wil er het volgende mee doen:
- 1080P films streamen (DLNA)
- Documenten backupen
- Foto's opslaan
- Webserver
Ik gebruik nu op mijn pc PS3 media server voor het streamen naar mijn Bravia TV (42W5500), maar mijn pc trekt de Full HD films niet, en wil dit dus doen via een NAS.
Nu ben ik van plan om een DS209+ of DS210+ aan te schaffen, maar welke zou ik het best kunnen nemen?
De vraagjes:
- Is de 210 overkill?
- Kan ik onder "Streamen" verstaan, dat ik met mijn Bravia wel Full HD (1080P) films kan kijken?
- Gaat dit dan ook goed via DLNA? of is streamen meer bedoeld voor oa XBOX?
Alvast bedankt!
Tja, daar ben ik het inderdaad geheel mee eens. Ik zat ook erg te twijfelen tussen een DS-410j en een DS-410, uiteindelijk maar voor de laatste gegaan (gisteren ontvangen, jeej!). Omdat ik inderdaad denk dat je de NAS steeds meer gaat belasten met extra apps. (torrents downloaden bijv.). Dan lijkt het me heel erg als je toch al veel geld hebt uitgegeven en er dan achter komt dat je beter nog ietsies meer had kunnen bijleggen als de 'goedkopere' inderdaad een bottleneck blijkt te zijn.WicKeD.El.GuPPo schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 23:11:
[...]
Als je het geld hebt, ga voor de 209+II, zul je geen spijt van krijgen. Dit is echt zo'n stukje speelgoed waar je pas na een tijdje alle functies van gaat benutten. Verder is niets meer irritant, dan nieuw aangeschafte hardware die een bottleneck vormt. Beter in het begin wat overkill, dan na een maand of wat ergenis over een verkeerde keus van de gedane aankoop.
Ik ben daarom ook voor een 4-bay gegaan met het oog op de toekomst, die is toch wel wat makkelijker uit te breiden.
Al vind ik dat een raid echt super makkelijk is uit te breiden op een Synology (dat geldt ook voor een 2-bay). Als je de schrijven stuk voor stuk vervangt voor een groter exemplaar en tussentijds steeds de raid laat rebuilden kun je zo je volume uitbreiden.
http://www.avforums.com/forums/10158804-post13.html staat ook behoorlijk wat info.PurpleBlue schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 08:48:
De vraagjes:
- Is de 210 overkill?
- Kan ik onder "Streamen" verstaan, dat ik met mijn Bravia wel Full HD (1080P) films kan kijken?
- Gaat dit dan ook goed via DLNA? of is streamen meer bedoeld voor oa XBOX?
Alvast bedankt!
Je PS3 mediaserver op je PC converteert het betand naar een bestand dat 'leesbaar' is voor een extern apparaat. De Synology doet dat niet. Die stelt het bestand beschikbaar en je externe apparaat moet het bestandsformaat ondersteunen. Sony ondersteunt bijvoorbeeld niet het vrij gangbare mkv formaat. Je zou dan een mediaserver op je NAS moeten zetten, maar die zij er niet echt. Twonky heeft voor een paar modellen een oplossing.
Als het alleen gaat om het streamen van een bestand: daartoe is mijn 108j ook wel toe in staat.
Orienteer je ook eens op een mediaplayer als hdx / popcornhour etc etc die dingen vreten bijna alle bestandsformaten. Die apparaten met harddisk zijn daarnaast ook prima te gebruiken voor het backuppen van foto's / documenten. Je hebt alleen wel een extra apparaat aan je TV hangen.
Ikzelf twijfelde dus tussen de 210j en de 209, de 210+II vond in te duur worden 360 euro (210+II) + 114 euro (2 TB Eco Green Samsung Hdd) = 474 euro, vindt ik wel erg duur voor een NAS daar koop je bijna een goed systeempje voor.DyStiC schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 09:12:
[...]
Tja, daar ben ik het inderdaad geheel mee eens. Ik zat ook erg te twijfelen tussen een DS-410j en een DS-410, uiteindelijk maar voor de laatste gegaan (gisteren ontvangen, jeej!). Omdat ik inderdaad denk dat je de NAS steeds meer gaat belasten met extra apps. (torrents downloaden bijv.). Dan lijkt het me heel erg als je toch al veel geld hebt uitgegeven en er dan achter komt dat je beter nog ietsies meer had kunnen bijleggen als de 'goedkopere' inderdaad een bottleneck blijkt te zijn.
Ik ben daarom ook voor een 4-bay gegaan met het oog op de toekomst, die is toch wel wat makkelijker uit te breiden.
Al vind ik dat een raid echt super makkelijk is uit te breiden op een Synology (dat geldt ook voor een 2-bay). Als je de schrijven stuk voor stuk vervangt voor een groter exemplaar en tussentijds steeds de raid laat rebuilden kun je zo je volume uitbreiden.
Nee de 210+II vond ik te overkill en weer 125 euro extra uit te geven tenopzichte van de totale prijs voor de 209 met 2 TB HDD (349 euro) jah waar stopt het?
Ook had ik begrepen dat 64 bits proceesor ten opzichte van de 16 bit processor alleen goed tot zijn recht kwam met meerder gebruikers. (Ideaal voor mulitasken dus).
Ik moet de NAS, nog binnen krijgen ik ben blij dat ik toch voor 50% meer performance ben gegaan met de DS209 t.o.v het nieuwere model de DS210J.
Jammer dat er geen DS210 versie beschikbaar is met 1.2 GHZ en 256 MB ram net zoals de Ds 209.
Waarom twijfelde ik tussen de DS210J en de DS209, de meerprijs van de DS209 van 70 euro deed me niet zoveel ict spullen zijn nu eenmaal duur en als je zoiets aanschaf moet je niet kijken op de prijs het moet natuurlijk niet te gek worden! Maar dat spreekt voor zich.
Maar het zat zo, ik had bij de webwinkel van Informatique me eigen georienteerd, nadat ik mezelf eerst heb laten informeren door de Computertotaal editie Augustus 2009: uitgebreide test NAS.
Eenmaal bij de webwinkel van Informatique aangekomen, verder geklikt naar de Nas behuizingen en de NAS DS210J en NAS DS 209 bekeken.
Bij zowel de DS210J en DS209 stond een PDF linkje naar de specificaties van het apparaatje, ik dacht handig!
Vervolgens de specificaties uitgeprint van zowel de DS210J en DS209 en vergeleken met elkaar, ouderwets aan vinken wat extra op de ene zit t.o.v. de andere.
Ik kwam al snel tot de conclusie uit mijn 'betrouwbare' bron namelijk de orginele PDF met de specificaties van de DS210J en DS 209 dat er meer verschillen tussen deze twee NAS'en zit als alleen de CPU en het geheugen.
Namelijk de DS210J ondersteunde o.a iso en m2ts video bestanden om te streamen, meer RAID functionaliteiten en zeker nog wel 25 meer mogelijkheden ook was er de mogelijkheid om met de DS210J muziek naar je Ipod Touch te streamen en dit was voor mij de doorbraak.
Ja de DS210J is de NAS voor mij, jammer van de interne hardware die minder is dan de DS209 maar goed hier kan je veel meer mee!
Athans opdat moment was ik daar heilig van overtuigd.
Na het tegen komen van de changelog van de nieuwe firmware en ook de synology site bestudeerd te hebben, bleken dat de DS210J en de DS209 exacte hetzelfde te zijn van wat ze kunnen, ze verschillen behalve qua CPU en RAM.
Hehehe, achteraf kan ik er wel om lachen maar niet zo slim van menig webwinkels om een rechtstreekse link te plaasten naar de PDF met specificaties toen het betreffende Nas apparaatje op de markt kwam.
Beter kunnen ze gelijk een rechtstreekse link naar de Synology site plaatsen en naar het product want deze wordt steeds geupdate.

De gevreesde PDF: http://www.informatique.n...09%20data%20sheet_enu.pdf
Om een lang verhaal kort te maken, hierdoor twijfelde ik dus tussen de 210J en 209, omdat menig webwinkels me op het verkeerde spoor zet.
Gisteren heb ik de DS209 aangeschaft met een ECoGreen 2TB Samsung Hdd hier zou ik wel genoeg aan hebben maar met oog op de toekomst toch handig om 40 euro meer uit te geven t.o.v de DS109 zodat de mogelijkheid er is om nog een HDD er bij te plaatsen.
Nu denk je 2TB, wat moet je daar nu mee maar dat dachten omstanders vroeger ook toen ik een 8GB HDD kocht toen 1 á 2 GB echt veeeeel was. Ze verklaarde me voor gek die krijg je van je leven niet vol, moet je nu zien er kan niet eens een Dual Layer film op.
Altijd leuk om die uitspraak nog eens op te halen bij een feestje met de betreffende personen van de betreffende uitspraak.
Ik wacht met smart op mijn NAS, ik ben benieuwd!
Zover ik heb begrepen, pakt de DS209/DS210 een behoorlijk aantal video files om te streamen:cutter schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 10:01:
[...]
http://www.avforums.com/forums/10158804-post13.html staat ook behoorlijk wat info.
Je PS3 mediaserver op je PC converteert het betand naar een bestand dat 'leesbaar' is voor een extern apparaat. De Synology doet dat niet. Die stelt het bestand beschikbaar en je externe apparaat moet het bestandsformaat ondersteunen. Sony ondersteunt bijvoorbeeld niet het vrij gangbare mkv formaat. Je zou dan een mediaserver op je NAS moeten zetten, maar die zij er niet echt. Twonky heeft voor een paar modellen een oplossing.
Als het alleen gaat om het streamen van een bestand: daartoe is mijn 108j ook wel toe in staat.
Orienteer je ook eens op een mediaplayer als hdx / popcornhour etc etc die dingen vreten bijna alle bestandsformaten. Die apparaten met harddisk zijn daarnaast ook prima te gebruiken voor het backuppen van foto's / documenten. Je hebt alleen wel een extra apparaat aan je TV hangen.
''DLNA/UPnP-mediaserver
PS3/Xbox 360-ondersteuning
Ondersteunde audioformaten: AAC, FLAC, M4A, MP3, Ogg Vorbis, PCM, WAV, WMA, WMA VBR, WMA PRO, WMA Lossless
Ondersteunde videoformaten: 3GP, 3G2, ASF, AVI, DAT, DivX, DVR-MS, ISO, M2T, M2TS, M4V, MKV, MP4, MPEG1, MPEG2, MPEG4, MTS, MOV, QT, SWF, TP, TRP, TS, VOB, WMV, XviD
Ondersteunde afbeeldingsformaten: BMP, JPG (jpe, jpeg), GIF, ICO, PNG, PSD, TIF (tiff), UFO
Ondersteunde ondertitelformaten: srt, psb, smi, ass, ssa, sub, idx, ifo''
Bron: http://www.synology.com/nld/products/DS209/index.php
DLNA, wordt ook volledig ondersteund, volgens mij echt goed vanaf firmware 2.2. Maar de firmware kan je zelf gratis updaten!
Wat betreft het streamen wat ik heb gelezen aan de hand van revieuws van medetweakers over de 209j, 209+ en de 210j dat deze perfect naar je Xbox 360 of PS3 kan streamen, ja de 209j met tagere CPU en mindere amount of RAM kan het ook prima aan.
Waarom dan misschien toch een zwaarder NAS overwegen, je gaat steeds meer functies gebruiken ik athans eerst gebruik je de betreffende NAS voor te streamen, daarna om een NZB of torrent te downloaden.
En dan bedenk je je oja de NAS kon ook automatisch een rar bestand repareren (par'en) en uitpakken (unraren).
En dan zou het toch zonde zijn dat je niet iets meer heb uitgegeven om gebruik te maken van al deze prachtige functies.
Voor de echte performance testen, kijkt u eens naar deze link, hier wordt een onderscheidt gemaakt tussen de DS210J, DS209 en het topmodel DS209+II: http://www.synology.com/enu/products/DS209/perf.php
De keuze moet u natuurlijk zelf maken.
[ Voor 4% gewijzigd door PSP123 op 19-05-2010 11:20 ]
Dat streamen is geen probleem.... het gaat er om dat het ontvangende apparaat het videoformaat af kan spelen. De popcornhours / hdx-en vreten bijna alles. De ps3 kan maar een zeer beperkt aantal bestanden herkennen. MKV kun je via (ondermeer) tsmuxer ombouwen naar een door de ps3 te herkennen formaat. De sony televisies herkennen nog minder formaten.
Inderdaad de meeste Synology's hebben exact dezelfde functionaliteit, ze gebruiken tenslotte allemaal dezelfde firmware. Enige verschil is inderdaad CPU en RAM, en dat de wat duurdere beschikken over Wake on LAN.PSP123 schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 10:58:
[...]
Na het tegen komen van de changelog van de nieuwe firmware en ook de synology site bestudeerd te hebben, bleken dat de DS210J en de DS209 exacte hetzelfde te zijn van wat ze kunnen, ze verschillen behalve qua CPU en RAM.
Heh ach, 2 TB heb je inderdaad vol voor je het weet, met bijv. 1080p films gaat het hard van ruim 12 GB per stuk.Nu denk je 2TB, wat moet je daar nu mee maar dat dachten omstanders vroeger ook toen ik een 8GB HDD kocht toen 1 á 2 GB echt veeeeel was. Ze verklaarde me voor gek die krijg je van je leven niet vol, moet je nu zien er kan niet eens een Dual Layer film op.
Altijd leuk om die uitspraak nog eens op te halen bij een feestje met de betreffende personen van de betreffende uitspraak.
Ik heb nu 4x 2 TB in mijn NAS zitten en die ga ik vast en zeker vol krijgen. Ook Samsung F3 schijven overigens, goede keus.
Klopt inderdaad, zelf wil ik streamen naar mijn Xbox 360 maar deze ondersteund zover ik weet alleen maar WMV video's.cutter schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 11:32:
@PSP123:
Dat streamen is geen probleem.... het gaat er om dat het ontvangende apparaat het videoformaat af kan spelen. De popcornhours / hdx-en vreten bijna alles. De ps3 kan maar een zeer beperkt aantal bestanden herkennen. MKV kun je via (ondermeer) tsmuxer ombouwen naar een door de ps3 te herkennen formaat. De sony televisies herkennen nog minder formaten.
Of is er ook een mogelijkheid om vanaf de NAS ongeacht het type DVD/ISO/AVI/MPEG etc. te streamen naar de Xbox 360 en deze ook leest?
Moeten er natuurlijk wel gebruikers die een Xbox 360 hebben op dit deel van het grote gathering forum en een NAS en deze beide ook nog eens gebruikt om te streamen!
Ik durf het haast niet te vragen, maar doe het toch
Weet iemand of het mogelijk is om via de NAS op je XBOX 360 DVD(VOB)/ISO/AVI/MPEG files te bekijken.
Mijn dank is groot!
Inderdaad en vergeet ook niet, dat straks waarschijnlijk de tijd aankomt dat we ook Blueray films op de hdd gaan zetten! En dan is 2TB toch verrekte handig!DyStiC schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 11:58:
[...]
Heh ach, 2 TB heb je inderdaad vol voor je het weet, met bijv. 1080p films gaat het hard van ruim 12 GB per stuk.
Ik heb nu 4x 2 TB in mijn NAS zitten en die ga ik vast en zeker vol krijgen. Ook Samsung F3 schijven overigens, goede keus.
Zelf twijfelde ik nog tussen de EcoGreen F2 1,5TB en de EcoGreen F3 2,0 TB, niet tussen de F2 versie of de F3 versie al is F3 versie net nieuw en F2 versie inmiddels alweer een jaartje oud.
De F2 versie is bijna net zo goed als de F3, qua performance!
Nee ik twijfelde nog over het aantal TB's, of ik 1x 2TB zou doen of 2x 1,5 TB en dan de laatste optie in RAID 1.
Maar als ik eerlijk ben hoef ik geen 1:1 kopie van alles, oké WORD documenten en backup bestanden van bijvoorbeeld Norton Ghost, voor alle zekerheid 1:1 kopie twee keer.
Maar dit is ook weer max. 100 GB en schrijf ik dan wel weer weg op een USB HDD.
Voor mij zou het geen ramp zijn, stel dat mijn hdd crasht en een deel van mijn films zijn weg, maar dat is voor iedereen anders.
Word documenten, photo's en backup bestanden dan zou ik me toch een stuk rottiger voelen als die allemaal kwijt zijn. Maar als je zorgt dat het op twee verschillende schijven staan en ook nog fysiek apart van elkaar gescheiden moet het toch wel heel raar lopen als je deze data verliest.
Ik heb deze "belangrijke" data daarom ook op twee verschillende HDD's staan.
Als ik had gekozen voor 2x 1,5 TB dan had ik ze los van elkaar gezet en mappen die ik dubbel wilde hebben ook op de 2de 1,5 TB schijf gezet maar omdat het maar om max 100GB gaat en je de overige 1.4TB niet zou gebruiken.
Leek het mij een verstandige keuze om de 2de 1,5TB achterwege te laten, helemaal met de dalende HDD prijzen en de komst van SSD.
Trouwens nog een vraag, bij een RAID 1 opstelling dus je ziet één schijf, maar er zitten er twee in. Alle data op schijf 1, wordt ook gekopieerd naar schijf 2.
Moet je om van deze optie gebruik te maken twee exact dezelfde schijven hebben?
Dus wil ik in de toekomst gebruik maken van RAID 1 moet ik dan weer een Samsung Eco Green 2TB kopen of kan het ook een Seagate 2TB zijn, mits deze dan door de firmware wordt ondersteund.
Ik zie de DS209 in mijn netwerkmap staan (win7) (zowel onder Computer als multimedia nu weer alleen onder multimedia dus!)
Synology assistant ziet mijn DS209 ook wanneer ik dat opstart
Data-Replicator3 ziet de DS209 ook, tenminste ik kan de juiste doelserver selecteren.
Echter op alle 3 de manieren lukt het niet om verbinding te maken met de DS209!
Vanuit windows browsen krijg ik de melding:
Als multimedia-apparaat kan ik hem overigens wel benaderenGeen toegang tot \\DS209
Vanuit Synology assistant krijg ik de melding"
Vanuit Data Replicator3 Krijg ik de volgende melding:Kan het netwerkpad niet vinden.(53)
Inloggen en wijzigingen doorvoeren via DiskStation Manager 2.3 werkt wel gewoon zoals het hoort.Kan geen verbinding krijgen met de doelserver. Controleer de instelling van het netwerk of de server
De client list op mijn Zyxel modem ziet de server ook als actief op het juiste ip adres.
De inlognaam en wachtwoord op mijn laptop en de DS209 zijn hetzelfde.
Ze alle apparaten hebben exact dezelfde Werkgroepnaam.
Interne ip instellingen zijn als volgt:
Zyxel modem 192.168.1.200
Belkin draadloze Router 192.168.1.250 (ingesteld als accesspoint)
Laptop 192.168.1.52
Server 192.168.1.53
Ik heb nog een HP netwerkprinter op 192.168.1.51 zitten en die kan ik wel draadloos aansturen vanuit de laptop.
DHCP range loopt van 192.168.1.50 tm 192.168.1.200
Virusscanner/firewall uitgezet --> geen effect
Ik heb tot voor enkele weken geleden wel gewoon toegang gehad in de hier omschreven setup, maar er moet dus ergens iets veranderd zijn zonder dat dat mijn bedoeling was.
Ik begrijp er niks meer van. in DSM 2.3 zie ik alleen de optie om te herstelling inclusief formattering van de HDD's, daar heb ik eigenlijk niet zo'n trek in.
Iemand een idee om dit euvel te verhelpen?
[ Voor 98% gewijzigd door PSP123 op 20-05-2010 12:44 ]
Heeft de NAS nu een vast ip adres of niet?readytoflow schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 23:33:
Ik blijf problemen hebben met de verbinding naar mijn DS209.
Ik zie de DS209 in mijn netwerkmap staan (win7) (zowel onder Computer als multimedia nu weer alleen onder multimedia dus!)
Synology assistant ziet mijn DS209 ook wanneer ik dat opstart
Data-Replicator3 ziet de DS209 ook, tenminste ik kan de juiste doelserver selecteren.
Waarschijlijk niet want het ip adres van de ''server'' zit in de DHCP pool.
Dus als de server nog geen vast ip heeft, raad ik je aan deze toch te geven en dan een ip adres buiten de DHCP pool te kiezen die dus nooit door de DHCP kan worden uitgedeeld.
Misschien verhelpt dit de problemen.
Succes.
Bij mijn DS-410 haal ik de vermelde schrijf prestaties op ca. 3 MB/s na (namelijk 51 MB/s) maar de lees prestatie blijft erg achter met 67 MB/s ten opzichte van de vermelde 115 Mb/s.
Ik heb de DHCP poule gewijzigd naar 192.168.1.100 tm 192.168.1.200. Dit heeft geen effect gehad.PSP123 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 12:45:
[...]
Heeft de NAS nu een vast ip adres of niet?
Waarschijlijk niet want het ip adres van de ''server'' zit in de DHCP pool.
Dus als de server nog geen vast ip heeft, raad ik je aan deze toch te geven en dan een ip adres buiten de DHCP pool te kiezen die dus nooit door de DHCP kan worden uitgedeeld.
Misschien verhelpt dit de problemen.
Succes.
In mijn zyxel tool wordt de DS209 nu helemaal niet meer herkend en in Windows (netwerk) verkenner zie ik hem nu helemaal nooit meer als PC staat. Wel als (benaderbaar) mulitmediaapparaat.
Oke, nu kan het ip adres dus niet meer worden uitgedeeld.readytoflow schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 14:25:
[...]
Ik heb de DHCP poule gewijzigd naar 192.168.1.100 tm 192.168.1.200. Dit heeft geen effect gehad.
In mijn zyxel tool wordt de DS209 nu helemaal niet meer herkend en in Windows (netwerk) verkenner zie ik hem nu helemaal nooit meer als PC staat. Wel als (benaderbaar) mulitmediaapparaat.
Vervolgens in uw router de DS209 een vast ipadres geven, dit vaste ip adres kunt u koppelen aan het MAC adres van de netwerkkaart van de DS209.
De DS209 is nu dus altijd via het ip adres te bereiken wat jij als statisch ip adres in je router heb ingevoerd.
Om de netwerkschijf van de DS209 in Windows te bereiken typt u bij uitvoeren: \\192.168.1.53
(In dit geval is 192.168.1.53 het statische/vaste ip adres van de DS209)
Let wel op, om de DS209 automatisch in uw netwerk te zien moet deze wel in dezelfde netwerk groep zitten.
Vervolgens de mappen van je hdd in je DS209 benaderd kunt u hier een snelkoppeling van maken naar uw bureaublad.
Athans zo heb ik het gedaan en dat werkt perfect!
Dit omzeilt steeds het ipadres in te voeren van de DS209.
Succes.
Bedankt!
via de searchknop op de synology website gevonden : Backup Mac data using Time Machinevgroenewold schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 17:03:
...
Vraag; Synology biedt ondersteuning voor deze platforms, de Mac via Time Machine
...
Common sense is so rare, it should be classified as a super power.
En let even op dat er (volgensmij) "maar" drie pc's/mac's tegelijk gebruik kunnen maken van de backupsoftware van Synology.m2dekker schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 17:28:
[...]
via de searchknop op de synology website gevonden : Backup Mac data using Time Machine
Ik zit met het volgende, ik heb een laptop met een 100 Mbit kaartje, ik haal met data overdracht van laptop naar de DS209 over 100 Mbit lijn 11,5 Mb/s. Normaal dus!
Draadloos van laptop naar Ds209, haal ik maar 2,2MB per seconde, draadloos is van laptop naar router, van router naar de switch waar de DS209 op is aangesloten!
En via de USB poort haal ik maar 3,5 MB per seconde als ik van bestanden van HDD naar NAS kopieer, zijn deze waarde normaal? Ik neem aan van niet!
Weten jullie wat ik er aan kan doen?
Met het downloaden via Sabnzbd haal ik 70% CPU gebruik (Python), is dit niet aan de hoge kant? Snelheid is 850 kb/s mijn max van abbo en Ram gebruik is 40%.
Wat wordt er bedoeld met jumbo frame instellingen bij netwerk? Wat kan ik hier precies mee doen?
Nog één ding dat ik kwijt wil, ik heb een Samsung F3 2tb Ecogreen in de DS209 zitten, met schrijven is de hdd qua geluid goed aanwezig!
Is dit bij jullie ook? Je hoort echt het getik.
Ik heb er al aangedacht dat ik hem misschien iets te strak in de behuizing heb gedraaid waardoor echt elke beweging van de hdd oftewel het geluid goed hoorbaar is.
Ik ga morgen eens proberen om tussen de punten waar je de hdd vast zet met schroeven, iets tussen te doen wat het geluid dempt en niet doorgeeft aan het metaal
waar de hdd in vast geschroefd wordt!
Maar is het geluid bij jullie ook zo aanwezig???
[ Voor 27% gewijzigd door PSP123 op 23-05-2010 01:21 ]
Zijn volgens mij allemaal normale waarden (afhankelijk van de snelheid van je draadloos netwerk).PSP123 schreef op zondag 23 mei 2010 @ 00:31:
Ik heb nu net mijn NAS Synology DS209 geinstalleerd, de hdd is geformatteerd door de DS209 en ingedeeld.
Ik zit met het volgende, ik heb een laptop met een 100 Mbit kaartje, ik haal met data overdracht van laptop naar de DS209 over 100 Mbit lijn 11,5 Mb/s. Normaal dus!
Draadloos van laptop naar Ds209, haal ik maar 2,2MB per seconde, draadloos is van laptop naar router, van router naar de switch waar de DS209 op is aangesloten!
En via de USB poort haal ik maar 3,5 MB per seconde als ik van bestanden van HDD naar NAS kopieer, zijn deze waarde normaal? Ik neem aan van niet!
Weten jullie wat ik er aan kan doen?
Geen idee...Met het downloaden via Sabnzbd haal ik 70% CPU gebruik (Python), is dit niet aan de hoge kant? Snelheid is 850 kb/s mijn max van abbo en Ram gebruik is 40%.
Los van dat dit heel eenvoudig terug te vinden is, hiermee stel je de pakket grootte in, dus grotere data pakketten die een hogere snelheid op leveren.Wat wordt er bedoeld met jumbo frame instellingen bij netwerk? Wat kan ik hier precies mee doen?
Volgens mij doet deze NAS niet echt het geluid van een disk versterken, maakt de disk altijd veel geluid ?Nog één ding dat ik kwijt wil, ik heb een Samsung F3 2tb Ecogreen in de DS209 zitten, met schrijven is de hdd qua geluid goed aanwezig!
Is dit bij jullie ook? Je hoort echt het getik.
Ik heb er al aangedacht dat ik hem misschien iets te strak in de behuizing heb gedraaid waardoor echt elke beweging van de hdd oftewel het geluid goed hoorbaar is.
Ik ga morgen eens proberen om tussen de punten waar je de hdd vast zet met schroeven, iets tussen te doen wat het geluid dempt en niet doorgeeft aan het metaal
waar de hdd in vast geschroefd wordt!
Maar is het geluid bij jullie ook zo aanwezig???
Al een keer naar de SMART informatie gekeken ?
Nu lees ik op de site;
Maar bij mij staat 2.2 er op. Is dit te zonder dataverlies te upgraden?Includes Feature-Rich Synology DiskStation Manager 2.3 (DSM 2.3)
[ Voor 15% gewijzigd door Gunner op 23-05-2010 10:38 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ja, geen probleem. Je kan de upgrade er zo overheen draaien. Instellingen en data blijven ongewijzigd.Gunner schreef op zondag 23 mei 2010 @ 10:34:
Na een mislukt avontuur met een ander merk NAS heb ik toch besloten om een poging te wagen m'n server de deur uit te doen en heb een DS 410 aangeschaft. Deze is wel helemaal naar wens.
Nu lees ik op de site;
[...]
Maar bij mij staat 2.2 er op. Is dit te zonder dataverlies te upgraden?
Moet je even naar de changelog kijken, vaak zijn er wel bugs/problemen opgelost in nieuwere versies. Heb je bij de installatie alleen de CDRom gebruikt ?Gunner schreef op zondag 23 mei 2010 @ 11:36:
Is het de moeite waard?
Verder is het altijd verstandig om een back-up van je instellingen te maken...
Ik heb het proberen na te doen, maar ik krijg een foutmelding in mijn Modem/Router.PSP123 schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 11:29:
[...]
Oke, nu kan het ip adres dus niet meer worden uitgedeeld.
Vervolgens in uw router de DS209 een vast ipadres geven, dit vaste ip adres kunt u koppelen aan het MAC adres van de netwerkkaart van de DS209.
De DS209 is nu dus altijd via het ip adres te bereiken wat jij als statisch ip adres in je router heb ingevoerd.
Om de netwerkschijf van de DS209 in Windows te bereiken typt u bij uitvoeren: \\192.168.1.53
(In dit geval is 192.168.1.53 het statische/vaste ip adres van de DS209)
Let wel op, om de DS209 automatisch in uw netwerk te zien moet deze wel in dezelfde netwerk groep zitten.
Vervolgens de mappen van je hdd in je DS209 benaderd kunt u hier een snelkoppeling van maken naar uw bureaublad.
Athans zo heb ik het gedaan en dat werkt perfect!
Dit omzeilt steeds het ipadres in te voeren van de DS209.
Succes.
Het ziet er nu als volgt uit:

Ik zie nu dit in mijn Netwerkoverzicht van Windows7:

Het heeft dus allemaal wel gewerkt, maar ik krijg het dus nu even niet meer aan de praat zoals je ziet.
Waarschijnlijk probeert je router hem naar extern te resolven, als hij in je hosts file staat heb je dit niet.
Ja, dat zeg ik, ik wist dat dat kon. Mijn vraag echter was; kan het ook tegelijkertijd, dus PC + Mac, de een via het eigen protocol en de ander via Time Machine, naar dezelfde share.m2dekker schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 17:28:
[...]
via de searchknop op de synology website gevonden : Backup Mac data using Time Machine
Eh...ok? Sorry, maar daar begrijp ik niks van helaas.Bierkameel schreef op zondag 23 mei 2010 @ 19:22:
Je kan die DS209 natuurlijk opnemen in je hosts file.
Waarschijnlijk probeert je router hem naar extern te resolven, als hij in je hosts file staat heb je dit niet.
[ Voor 27% gewijzigd door readytoflow op 24-05-2010 15:22 ]
DSM ondersteunt via de web-service meerdere websites via virtual hosts. Dit werkt prima. Alleen als ik de gebruiker van de tweede website z'n website via FTP wil laten updaten dan ziet hij ook alle files van mijn website.
Hoe moet ik dit aanpakken?
Je hebt het naar mijn weten zo goed ingevuld!readytoflow schreef op zondag 23 mei 2010 @ 21:55:
Dat is toch wat PSP123 hierboven zegt?
Om het probleem misschien nog te verhelpen dat je geen toegang heb via ''mijn netwerklocaties'' tot je NAS DS209, kan je van je netwerkkaart of je draadloze kaart een vast ip adres geven.
Voordat je dit doet moet je de keuze maken door te bepalen met welke kaart je de DS209 benadert met je draadloze of lan kaart?
Als je de DS209 probeert te benaderen met de lan kaart in je pc raad ik je aan, om deze kaart een vast ip adres te geven.
Dus hetzelfde statische (vaste) ipadres als in je router.
Vul vervolgens bij Standaard Gateway en voorkeur DNS server het ip adres van je router in, als ik je afbeeldingen bekijk is dit: 192.168.1.200
Je weet dan zeker dat je op hetzelfde netwerk zit, want je DS209 zit op 192.168.1.53 en je pc op bijvoorbeeld 192.168.1.100 of 102
Kijk of je in dezelfde werkgroep zit, de werkgroep kan je ook op je DS209 aanpassen.
Bijvoorbeeld; werkgroep en workgroup lijkt een klein verschil en je kijkt er snel overheen maar het zorgt ervoor dat er geen connectie tussen je pc en de DS209.
Nog een oplossing is, waar ik gisterenavond achtergekomen ben is om filestation te activeren op je DS209.
Je kan dan via je webbrowser je mappen beheren en bestanden verslepen en/of kopieren van je pc.
Een voordeel wat mij gisteren opviel is: als je een bestand genaamd Films met een grootte van 10GB verplaatst van schijf 1 (DS209) naar schijf 2 (DS209) dat dit dus zonder tussenkomst van een pc gaat en nogeens met 45 Mb/s.
Raar maar waar, als ik dit zelfde met mijn pc doet, wel ''maar'' 100MBPS netwerk dat gaat dit ongeveer met 12,5 MB/s gaat, logisch aan de ene kant mijn netwerk kan niet sneller en er is 99% netwerkgebruik.
Maar ik zet geen bestanden van mijn pc naar de DS209, ik geef alleen de opdracht om de map Films te verplaatsen van hdd1 die in de DS209 zit, te verplaatsen naar hdd2 die ook in de DS209 zit.
Het lijkt erop dat de bestanden van de map Films van HDD 1 tijdelijk naar mijn pc worden geschreven en vervolgens verplaatst van mijn pc naar hdd 2 in de DS209.
Alleen zo kan ik 99% netwerkgebruik en 12,5MBP/s plaatsen.
Voordeel Filestation, je kan gewoon bestanden verpalatsen met in mijn geval mijn Ipod Touch en woehj wat snel.
Wat voor prestaties haal jij en hoe heb je je hdd geconfigureerd?Gunner schreef op zondag 23 mei 2010 @ 10:34:
Na een mislukt avontuur met een ander merk NAS heb ik toch besloten om een poging te wagen m'n server de deur uit te doen en heb een DS 410 aangeschaft. Deze is wel helemaal naar wens.
Ben even benieuwd aangezien ik ook een DS-410 heb.
Ah nette waardes. Bij mij blijft het lezen wat achter met 70 MB/sec, dat moet ik dus nog eens even nazien dan. Schrijven gaat wel goed.Gunner schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 10:58:
Ik heb vier Samsung Spinpoint F1 in RAID 5 draaien. Ik haal 55MB/sec schrijven en 90 tot 100MB/sec lezen.
Ik heb overigens 3 stuks Samsung F3 in RAID 5 draaien, maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat het aantal hdd zoveel scheelt.
[ Voor 15% gewijzigd door DyStiC op 25-05-2010 11:21 ]
Zijn ze goed hoorbaar met schrijven? De hdd's.Gunner schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 10:58:
Ik heb vier Samsung Spinpoint F1 in RAID 5 draaien. Ik haal 55MB/sec schrijven en 90 tot 100MB/sec lezen.
want ik heb sinds een 6 dagen een DS209, gelijk een Samsung Eco Green F3 2TB erbij aangeschaft amar ik hoor hem erg goed.
Nu vraag ik me af of het geen hdd probleem is, smartpoint geeft geen errors!!
Apart, dat mijn nieuwere F3 dan lawaaieriger is. Ach mss ligt het aan mij, hoogstwaarschijnlijk wel!Gunner schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:27:
Ik vind het geheel niet erg luidruchtig, in tegendeel zelfs.
Smartinfo zegt dat de schijf in orde is dus is niet anders, ik wen er wel aan!
Wanneer maakt ie dan lawaai? Ik hoor namelijk bij mijn F3 geen verschil wanneer de schijf in hibernate is of niet. Maar als ie schrijft en leest dan ratelt hij wel iets.PSP123 schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 12:13:
[...]
Apart, dat mijn nieuwere F3 dan lawaaieriger is. Ach mss ligt het aan mij, hoogstwaarschijnlijk wel!
Smartinfo zegt dat de schijf in orde is dus is niet anders, ik wen er wel aan!
Als de schijf gewoon geen lees of schrijf activiteit heeft, maar wel aanstaat hoor ik hem ook niet. Dan hoor ik eerder de FAN van de DS209.DyStiC schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 12:32:
[...]
Wanneer maakt ie dan lawaai? Ik hoor namelijk bij mijn F3 geen verschil wanneer de schijf in hibernate is of niet. Maar als ie schrijft en leest dan ratelt hij wel iets.
Maar als de hdd leest en schrijft, dan rattelt hij behoorlijk door.
Ik dacht in eerste instantie dat dat kwam door de plastic behuizing rondom de DS209, maar dat is het volgens mij toch niet.
Hij ratelt net zo hard in de DS209, als mijn Maxtor 80 GB hdd 7200 RPM van 5 jaar oud!
Oja hij is nog 5400 RPM ook, dus moet helemaal stil zijn!!
maar als Smart info geen fouten geeft en alle status op OK, dan moet ie toch in orde zijn??
[ Voor 5% gewijzigd door PSP123 op 25-05-2010 16:01 ]
Het doel van mijn huidige configuratie was nou juist om de grootste schijf, waar muziek en films op opgeslagen zijn, het grootste deel van de tijd uit te laten zijn en pas te activeren op het moment dat ik er iets mee ga doen. Maar altijd zie ik pas na verloop van tijd BEIDE schijven down gaan en als ik uberhaupt weer wat met de synology doe, dan zijn volgens de debug info ook BEIDE schijven direct weer wakker
Verwijderd
HD's (goede 750gb op het moment) raken vol en ik wil dus uitbreiden. Omdat er de laatste tijd steeds meer apparatuur bij komt, extra computers (laptops), ps3, moderne tv's etc. lijkt het me dus ideaal om een NAS aan te schaffen, puur als server voor thuis zodat ik niet constant met losse schijven rond loop te huppelen. Nu ben ik erg gecharmeerd van Synology, vandaar de vraag in dit topic.
Mijn budget is ~200e +/- 10%. Waarbij mijn oog dus is gevallen op de DS110j + Samsung SpinPoint F2EG, dit zou op een totaal van 195.05e komen. Maar stel nu dat die 1.5tb over een jaar vol is en ik er dus een nieuwe schijf bij wil plaatsen, dan gaat dat met deze opstelling niet. En mij lijkt het niet bepaald handig om 2 NAS'en te hebben, dus tegen die tijd zal er dan een NAS moeten komen waar 2 of meer schijven in kunnen, alleen zit ik dan met die DS110j te kijken.
Ik zit dus een beetje in dubio wat ik nu het beste kan doen, nu die DS110j aanschaffen en over 1 of 2 jaar weer verder zien, of budget uitbreiden en kiezen voor de DS210, ~50e duurder, ik betwijfel alleen of het die 50 euro extra op dit moment waard is, omdat de technologie over een jaar of wat ook weer verder is. Wat is wijsheid?
Doe as you think is best !Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 17:09:
Ik zit even met het volgende;
HD's (goede 750gb op het moment) raken vol en ik wil dus uitbreiden. Omdat er de laatste tijd steeds meer apparatuur bij komt, extra computers (laptops), ps3, moderne tv's etc. lijkt het me dus ideaal om een NAS aan te schaffen, puur als server voor thuis zodat ik niet constant met losse schijven rond loop te huppelen. Nu ben ik erg gecharmeerd van Synology, vandaar de vraag in dit topic.
Mijn budget is ~200e +/- 10%. Waarbij mijn oog dus is gevallen op de DS110j + Samsung SpinPoint F2EG, dit zou op een totaal van 195.05e komen. Maar stel nu dat die 1.5tb over een jaar vol is en ik er dus een nieuwe schijf bij wil plaatsen, dan gaat dat met deze opstelling niet. En mij lijkt het niet bepaald handig om 2 NAS'en te hebben, dus tegen die tijd zal er dan een NAS moeten komen waar 2 of meer schijven in kunnen, alleen zit ik dan met die DS110j te kijken.
Ik zit dus een beetje in dubio wat ik nu het beste kan doen, nu die DS110j aanschaffen en over 1 of 2 jaar weer verder zien, of budget uitbreiden en kiezen voor de DS210, ~50e duurder, ik betwijfel alleen of het die 50 euro extra op dit moment waard is, omdat de technologie over een jaar of wat ook weer verder is. Wat is wijsheid?
de DS110j is de "laagste" in zijn klasse
geef beter die 50€ uit voor een 2bay (210j) en zet er voorlopig één HD in
zodra je meer nodig hebt, kan je er één bijplaatsen
Zo snel verandert de techniek ook weer niet, ik heb een DS109 ( 1 bay ) en heb gewoon spijt dat ik destijds niet de 2 bay heb genomen voor die paar extra centen
Nu draaien er 2, een DS109 & DS210j naast elkaar op de plank, met als uitbreiding op de DS109 een Esata HD - 4x 1,5 GB en kan je zeggen, het is heerlijk om het centraal te kunnen houden
( één voordeel op de DS109 - hij kan de DX5 en RX4 aansturen via de Esata )
somewhere there was silence
2.13 (max wat mijn ziggo lijn trekt) op mijn 710+._serial_ schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 21:22:
Heeft iemand ervaring met de maximale snelheid van de synology ds1010+ bij het downloaden uit de newsgroepen ?
Ik heb nog steeds 2.2 erop staan en heb gewacht tot (een stabiele) laatste release.
Wat zijn jullie ervaringen?
Kun je nu probleemloos over naar die laatste release en moet ik dan het Merty pakket SABnzbd+ Helper en SABnzbd zelf opnieuw installeren?
[ Voor 0% gewijzigd door Joop_Klepzeiker op 25-05-2010 22:42 . Reden: taalfout ]
Arriving Somewhere but not here....
Ik draai al van dag de laatste update zonder problemen. Heb echter geen SABnzb erop staan.Unne Offerse schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 22:42:
Ik lees hier de laatste weken geen reacties meer mbt de laatste firmware: 2.3 build 1157.
Ik heb nog steeds 2.2 erop staan en heb gewacht tot (een stabiele) laatste release.
Kun je nu probleemloos over naar die laatste release en moet ik dan het Merty pakket SABnzbd+ Helper en SABnzbd zelf opnieuw installeren?
Die pakketten hoef je niet opnieuw te installeren (en ook niet te configureren)Unne Offerse schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 22:42:
Ik lees hier de laatste weken geen reacties meer mbt de laatste firmware: 2.3 build 1157.
De 'massa' van de voeding staat onder een flinke spanning. Als je de minpool van de plug aanraakt krijg je een behoorlijke opdonder (als ik op sokken op de betonvloer sta). De Diskstation werkt prima, maar als de voeding erop wordt aangesloten komt ook de buitenkant van het apparaat onder spanning te staan.
Dit lijkt me niet normaal, zou iemand dit ook eens willen proberen met zijn voeding? Ik vermoed dat ik een defecte voeding heb...
Het klinkt ook niet echt gezond...

Hmm ben er dus gisteren achter gekomen waarom m'n lees snelheid wat achter bleefDyStiC schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:20:
Ah nette waardes. Bij mij blijft het lezen wat achter met 70 MB/sec, dat moet ik dus nog eens even nazien dan. Schrijven gaat wel goed.
Bleek dat m'n harddisk van m'n pc waarop ik de test had uitgevoerd gewoon niet sneller kan wegschrijven dan 76 MB/sec., en tjah je kunt niet sneller lezen dan dat je kan wegschrijven

Dit topic is gesloten.