VOORAF: ben niet zo thuis in het hele NAS gebeuren dus vergeef me mijn domme vragen! Alvast erg bedankt voor degene die de kennis van deze n00b wil bijspijkeren!!
Mijn situatie:
- Heb nu een pc en stap binnenkort over op een mac (MBA).
- Heb 3 harde schijven liggen: 1x FAT32 (1TB), 2x NTFS (2x 750 TB); hierop staat mijn hele digi rambam die ik bepaald niet graag kwijt wil (foto's, (HD) films, muziek & documenten, the usual).
Wat ik wil:
- Ik wil een NAS aansluiten op een wireless N gigabit router en zo al mijn bestanden draadloos kunnen benaderen: zowel met mijn MBA als via windows computers (vrienden die langs komen, enz).
- Ik wil de schijven in de NAS los kunnen benaderen. Dwz. sommige data wil ik handmatig op beide schijven opslaan (mirror) en verder wil ik ze apart kunnen vullen. Ik begrijp dat ik in deze situatie zelf met regelmaat deze mirror moet uitvoeren.
- Dit moet vlotte read/write speeds hebben; ik doe niet aan full hd wireless streaming maar ik wil wel snel grote bestanden kunnen verplaatsen (5-10 GB).
Vragen:
a) Kan ik in de DS209 mijn huidige schijven stoppen? Oftewel:
- mogen de twee schijven in de DS209 van verschillende grote zijn?
- mogen deze schijven verschillend geformateerd zijn?
- kan ik mijn huidige schijven er zo in stoppen en ermee gaan werken of moet alles eerst geformateerd worden en daarna 'voor de 1e keer' gevuld worden?
b) Kunnen deze schijven los worden vervangen zonder problemen (in mijn beoogde situatie, dus indien ze los benaderbaar zijn)?
c) Kan ik de DS209 met een ethernet-kabel ook direct (zonder router) aansluiten op mijn MBA of windows bak?
d) Kunnen zowel Windows als OSX via de ethernet aansluiting (direct of via router) met zowel FAT32, NTFS als HFS+ overweg?
e) Zijn de snelheidsverschillen tussen de DS209 en de DS209+ aanzienlijk groot?
Zoals gezegd, het zullen simpele vragen zijn. Maar als leek zie ik door alle termen even het bos niet meer... Bedankt voor de hulp!