🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Verwijderd
Dat is best wel een koopje, zeker als je van plan bent om maar 1 jaar met een toestel te doen. Heeft misschien te maken met de nieuwe N8, C7, E7-toestellen (en onwaarschijnlijk, maar mogelijk: de N9 voor het einde van het jaar) ? Trouwens, nog steeds bizar dat de N900 al een tijdje 800x480 resolutie heeft, en de N8 nog steeds maar 640x360. Alleen jammer dat Maemo5 end-of-life is (Nokia beloofde gouden bergen), maar voor 1 jaar kan dit toestel er nog prima mee door - zeker voor die prijs.Sando schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 19:22:
Dat trouwens enkele winkels de prijs opeens onder de magische grens van €250 hebben gedropt voor de N900.
pricewatch: Nokia N900 Zwart
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2010 19:39 ]
Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB
Verwijderd
De N900 is volgens mij geen halfbakken product. De specificaties ervan liegen er niet om. De mogelijkheden zijn ongekend. Elk toestel heeft wel wat maar ik zie de n900 niet als halfbakken (heeft zo'n negatieve ondertoon); meer als in ontwikkeling. Dat maakt hem juist zo uniek en interessant.Verwijderd schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 14:22:
[...]
Anders is het weer zo'n halfgebakken product als de N900. Niet dat er voor ons tweakers niet omheen te werken is, maar Maemo is gewoon niet zo geschikt voor consumenten, iets wat MeeGo dus wel moet worden.
(Ik blijf gewoon lekker bij de N900)
Een jaar geleden ben ik toevallig in bezit van dit toestel gekomen via de Maemo Summit
Is wel leuk dat Android kan op de N900 maar Maemo doet er absoluut niet voor onder. Ik vind het jammer dat Maemo niet bekender is bij een groter publiek.
Natuurlijk wordt MeeGo nu meer gepromoot. Nokia is niet voor niets een overeenkomst met Intel aangegaan. Ze gaan vol de concurrentiestrijd aan op de high-end toestellen markt. Maar het samengaan van Maemo en Moblin tot MeeGo is naar mijn idee een heIe kluif. In ieder geval weten we meer op de MeeGo conferentie in November in Dublin.
Symbian zit volgens mij ook weer in de lift met de N8 en de E7. Is wel leuk dat "here and now" van de N8 geport is naar de N900. Veelbelovend voor de toekomst, denk ik. Het lijkt wel of ik N900 invloeden zie op die toestellen. Met het vertrek van drie topmannen bij Nokia in korte tijd, zie je dat er een nieuwe wind waait bij hun.
Ze hebben Maemo meer gebruikt als testcase voor de nieuwe Symbian (En dus voor het echte vlaggenschip de N8). Daarom zie je op de N8 zoveel invloeden van Maemo. Dit is mij verteld door meerdere mensen van Nokia tijdens het tweakers N8 event.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben nog elke dag dolgelukkig met mijn N900. Maar het steekt wel dat Nokia hem zo snel heeft laten vallen. De Ovi store voor de N8 is nu al 4x zo vol als de Ovi store van de N900 waaruit blijkt dat Nokia geen drol meer geeft om de N900. Alle N8 apps op Qt basis zouden immers vrij makkelijk te porten moeten zijn naar Maemo (volgens marketing praatje van Nokia) maar Nokia neemt gewoon de moeite niet. Net zoals dat er geen Ovi maps met navigatie voor de N900 komt. Alle huidige telefoons van Nokia hebben de update gehad behalve de N900. En dat hoeven we ook niet te verwachten is mij verteld wederom tijdens het tweakers N8 event.
Gelukkig hebben we de community van Maemo.org al zijn daar ook alweer een aantal ontwikkelaars overgestapt naar Meego.
Ook dat neem ik Nokia kwalijk. Door zo snel na de release van de N900 Meego aan te kondigen laten veel ontwikkelaars Maemo links liggen en wachten ze op Meego. Denk bijvoorbeeld aan Shazam, al een half jaar geleden zagen we een Nokia Qt promo filmpje waarop een N900 te zien was met werkend Shazam. Stel dat dat een Alpha versie was dan zou het ondertussen toch wel een keer klaar moeten zijn.
Verwijderd
Frappant om dit te lezen. Ik had wel een vermoeden na het zien van verschillende filmpjes over die telefoons en dat klopt dus. Ik geef toe dat de E7 indruk op mij heeft gemaakt met o.a. zijn clear black scherm waarmee Nokia de strijd aangaat met de huidige prachtige schermen van de concurrenten:Sharkey1802 schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 23:14:
Ze hebben Maemo meer gebruikt als testcase voor de nieuwe Symbian (En dus voor het echte vlaggenschip de N8). Daarom zie je op de N8 zoveel invloeden van Maemo. Dit is mij verteld door meerdere mensen van Nokia tijdens het tweakers N8 event.
http://www.gsminfo.nl/nie...xy-s-super-amoled-display
http://www.nieuwemobiel.n...rgeleken-met-Samsung.html
De berichten komen niet helemaal met elkaar overeen, oordeel zelf.
Ik vatte het stukje van @Shadow over halfbakken op als betrekkende op het toestel en daar wordt dit bijzondere toestel mee tekortgedaan volgens mij.
Interessant wat je verder te melden hebt. Dingen lopen als ze lopen en dan vaker anders dan wij zouden willen maar Nokia heeft andere visies en belangen en Maemo zal uiteindelijk verdwijnen:
Q3 2010 Community Council election underway
12
0
2010-09-15 18:35 UTC by Dave Neary
The Community Council election for the upcoming six months, a period which look set to define the transition between Maemo and MeeGo, is underway.
http://maemo.org/news/ann...ouncil_election_underway/
Hierin wordt gesproken over de overgang van Maemo naar MeeGo.
Voorlopig ben ik de N900 nog niet moe en eerst maar eens afwachten hoe MeeGo zal zijn (ga ik die gebruiken op mijn N900 of niet) en de N9, die ik wel zie als mijn volgende toestel. Als ik de geruchten moet geloven, heeft die werkelijk fantastische specificaties
Ik zie mijzelf als een normale consument! Ik heb nog geen enkele commandline gebruikt, geen enkele repository bij geïnstalleerd, maar de N900 voldoet prima voor mij.Anders is het weer zo'n halfgebakken product als de N900. Niet dat er voor ons tweakers niet omheen te werken is, maar Maemo is gewoon niet zo geschikt voor consumenten, iets wat MeeGo dus wel moet worden.
(Ik blijf gewoon lekker bij de N900)
Wat ik er nog een keer op ga zetten is een echte office applicatie, al wacht ik nu nog gewoon tot deze in de vrijgegeven repository komt.
Er is tot nu toe 1 dingetje wat ik ben tegengekomen wat ik nog uit moet zoeken en dat is hoe ik optimaal gebruik maak van de Ovi Maps applicatie. Niet dat ik navigatie behoef, maar dat de kaart open blijft staan en mijn locatie blijft volgen zou ik wel prettig vinden.
HJHiaatje
De hoeveelheid te verkrijgen applicaties valt me enorm tegen, in vergelijking met andere modellen -en toestel merken.
Ook de vage e-mail reactie van Nokia op mijn vraag waar de *gratis* beloofde OVI Navigatie blijft voor het toestel. Haast alle andere Nokia toestellen hebben het al wel beschikbaar. Nokia

Wat mis je dan?
Maar als ik kijk naar mijn N900 ben ik toch heel tevreden. Ik mis inderdaad niks en ben blij met de FM-transmitter, de grote hoeveelheid geheugen, de browser en de mediaplayer. Plus de mogelijkheden van x-terminal tot overklokken, het tweaken van de camera, de fm-transmitter enzovoorts. Kortom, er valt heel veel te genieten. Maar dat zal ook zeker zo zijn met Android-apparaten.
Wat mij in het bijzonder aanspreekt bij Nokia is dat de telefoons oersterk zijn. Ik laat die dingen regelmatig uit mijn handen of mijn riemhoesje vallen. Dat deert ze helemaal niks. Ze blijven gewoon werken. Probeer maar eens een Samsung of een HTC over de straat te schoppen. Kijken wat hij dan nog doet... (maar gelukkig is niet iedereen een klungel zoals ik).
Verwijderd
Die discussie is hier al vaker geweest geloof ik. Het merendeel van de apps op de iphone slaat natuurlijk nergens op. Veel zijn boeken, of apps die ervoor zorgen dat je sites kunt bezoeken (zoals 9292ov.nl). Hebben wij niet nodig op de n900. En dan zijn er nog de scheten-apps. Zit ik ook niet op te wachten.Patrick V. schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 10:06:
Ligt er maar net aan wat je zoekt voor je toestel. Ik heb liever de apps die nu beschikbaar zijn (ook buiten de repository's) dan al die onzin applicaties die je op een iPhone b.v. kan installeren.
Wat mis je dan?
Enige waar de iphone meer van heeft, zijn spelletjes. En ja, ik zou wel wat meer spelletjes willen op mn n900, maar in de praktijk speel ik eigenlijk helemaal niet vaak spelletjes. Ach ja...
De N900 is alleen niet te vinden bij Dynabyte en Telefoonleader.Sando schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 19:22:
Dat trouwens enkele winkels de prijs opeens onder de magische grens van €250 hebben gedropt voor de N900.
pricewatch: Nokia N900 Zwart
[ Voor 4% gewijzigd door SL65 op 11-10-2010 10:49 ]
Ik heb anders dukenukem 3d lekker werkend hier op mn N900.Verwijderd schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 10:40:
[...]
Die discussie is hier al vaker geweest geloof ik. Het merendeel van de apps op de iphone slaat natuurlijk nergens op. Veel zijn boeken, of apps die ervoor zorgen dat je sites kunt bezoeken (zoals 9292ov.nl). Hebben wij niet nodig op de n900. En dan zijn er nog de scheten-apps. Zit ik ook niet op te wachten.
Enige waar de iphone meer van heeft, zijn spelletjes. En ja, ik zou wel wat meer spelletjes willen op mn n900, maar in de praktijk speel ik eigenlijk helemaal niet vaak spelletjes. Ach ja...
Vettuh sjit ouwe!
Dat is een foute veralgemenisering die je hier maakt, jongeman.Beehr11 schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 09:48:
Mijn N900 zal zeer waarschijnlijk mijn laatste Nokia toestel zijn wat ik ooit aanschaf.
De hoeveelheid te verkrijgen applicaties valt me enorm tegen, in vergelijking met andere modellen -en toestel merken.
Ook de vage e-mail reactie van Nokia op mijn vraag waar de *gratis* beloofde OVI Navigatie blijft voor het toestel. Haast alle andere Nokia toestellen hebben het al wel beschikbaar. Nokia
Je zou eens voor de lol dit artikel eens moeten lezen, erg herkenbaar.
Koop maar nooit meer een Nokia, volgende maand koop je nooit meer een Samsung/Sony/etc. totdat er geen enkel merk te vinden is wat wel aan jouw verwachtingen voldoet.
De N900 krijgt (waarschijnlijk) geen gratis versie van OVI maps omdat Maemo een relatief klein platform is tegenover Symbian. Daarnaast is het de vraag of de n900-gebruikers dit wel zo erg waarderen als Symbian gebruikers: het gaat om enthousiasts ten opzichte van mainstream. De enthousiasts vinden de gratis navigatie misschien inferieur ten opzichte van 3d-party oplossingen (ik wel in ieder geval) en kopen dus liever een volledige navigatie.
De paradox van weinig apps is al gezegd: wil je veel troep of wil je weinig goede apps?
Ik denk dat wanneer je inhoudelijk naar de apps kijkt dat Maemo niet erg ver van Android of de iPhone zit.
Als je dan kijkt naar de kwaliteit met het aantal gebruikers, zul je zien dat Maemo het hoogste scoort.
Dus op het moment dat je iets verder kijkt als je neus lang is (wat een eigenschap van tweakers is), dan zul je zien dat de n900 zo gek nog niet is.
vrede in rust
Voordelen (geen probleem maar voor de goede orde)
• Batterij gaat bij idle beduidend langer mee. Misschien wel 2 keer zo lang in stand-by.
Nadelen
• Internet radio stopt soms @ random.
• Mp3speler stopt soms @ random (alleen wanneer via speaker).
• GPS veel minder precies, duurt soms een eeuwigheid om te locken terwijl ie 'out the box' zo snel is!
• In the end toch langzamer bij veel dingen, alleen het menu zelf lijkt sneller.
Voorbeeld: Sygic navigatie.
"Nnnnnnnnnnnnnnnnnnnna 300 meterrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr sla linkxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxaf"
Een week later, ik heb niet bewust iets verandert, maar nu heeft Sygic helemaal geen geluid meer. Zowel volume als sound in de app staat wel gewoon aan. Iemand een idee waar ik nog kan kijken? (Geluid in andere apps werkt wel).
[ Voor 13% gewijzigd door Sando op 11-10-2010 13:52 ]
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Dat zijn problemen die ik bij mij niet zie (hoewel de power kernel wel bugje heeft bij mij: met oordopjes in komen alle notificatie geluiden alsnog over de speaker, misschien dat er dus meerdere, gerelateerde bugs zijn). Ik heb alleen swappiness op 30 staan in swappolube (die andere 'ideale' instellingen lijken als ik het zo lees niet zo veel te doen of juist een tegengesteld effect te geven), maar als het juist langzamer gaat kan je beter die waarde verhogen. Sygic 9 en Ovi Maps gaan iig prima, behalve dat ik soms lang moet wachten op een fix (kan ook het effect van een reboot zijn, test het atm: lange wachttijd na reboot, 2de keer snelle fix), maar dat was onder de stock kernel ook zo. Mediaspeler stopt bij mij altijd ergens in het eerste nummer van een album wat voor de eerste afspeel op de N900, moet ik handmatig weer op play drukkenSando schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 13:49:
Sinds powerkernel en swappolube heb ik de volgende problemen:
Voordelen (geen probleem maar voor de goede orde)
• Batterij gaat bij idle beduidend langer mee. Misschien wel 2 keer zo lang in stand-by.
Nadelen
• Internet radio stopt soms @ random.
• Mp3speler stopt soms @ random (alleen wanneer via speaker).
• GPS veel minder precies, duurt soms een eeuwigheid om te locken terwijl ie 'out the box' zo snel is!
• In the end toch langzamer bij veel dingen, alleen het menu zelf lijkt sneller.
Voorbeeld: Sygic navigatie.
"Nnnnnnnnnnnnnnnnnnnna 300 meterrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr sla linkxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxaf"
Een week later, ik heb niet bewust iets verandert, maar nu heeft Sygic helemaal geen geluid meer. Zowel volume als sound in de app staat wel gewoon aan. Iemand een idee waar ik nog kan kijken? (Geluid in andere apps werkt wel).
Als je de power kernel in multiboot hebt staan kan je natuurlijk kijken of de stock kernel ook problemen geeft.
[ Voor 4% gewijzigd door Gundogan op 11-10-2010 14:23 ]
Ik herken de problemen ook niet, nou gebruik ik internet radio nauwelijks, en bij Sygic heb ik het geluid uit staan.Gundogan schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 14:20:
[...]
Dat zijn problemen die ik bij mij niet zie [....]
Wel heb ik de waarden wat gewijzigd, de Dirty Expire Centisecs, Dirty Writeback Centisecs staan op 500, en laptop mode op 0 (default volgens mij). Dit omdat er wat twijfel was of de settings wel veilig waren. Ik merk weinig verschil met de 'proposed' Swappolube instellingen.
Maar ik moet zeggen dat ik met die proposed instellingen ook geen problemen heb ontdekt
Sygic: herinstalleren? Dat heeft bij mij wel eens een (ander) probleem verholpen.
Ben toch wel benieuwd hoe Meego nou draait
Prima.
@redsandro:
Je geluid is f*cked up....je kunt op maemo.org gaan zoeken waar dit aan ligt of gewoon googlen.
Ik heb het stotter-probleem ook met Sygic (10), heeft volgens mij te maken met de snelheid (van de cpu).
Misschien kun je wat vinden op internet. Ik ervaar het niet als heel storend, maar wel dat het een beetje buggy is, al kan dat zijn omdat ik zelf wat in application.skin wat heb lopen rommelen.
vrede in rust
[ Voor 17% gewijzigd door stokkom op 12-10-2010 09:43 ]
Met de app conky. Sowieso wel een handige basisapp om te installerenstokkom schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 09:38:
Hoe kan ik de snelheid van mijn processor 'checken'? Via een commando in X-terminal? Ik heb namelijk het gevoel dat mijn telefoon met de nieuwe instellingen voor overklokken niet sneller werkt.
[ Voor 12% gewijzigd door Patrick V. op 12-10-2010 12:49 ]
cat /proc/cpuinfostokkom schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 09:38:
Hoe kan ik de snelheid van mijn processor 'checken'? Via een commando in X-terminal? Ik heb namelijk het gevoel dat mijn telefoon met de nieuwe instellingen voor overklokken niet sneller werkt.
Leaping Lab Rats!
Goedesmorgens linux-adept, helaas verwacht ik dat de kans dat een gemiddelde bezoeker van dit topic dit begrijpt en er wat mee kan, lager dan de 20% is. Tips en trucs zijn te gek, maar het voorkomt zoveel moeite als je even de relevante commando's of een voorbeeldje erbij geeft.
Trouwens: Terminal (ctrl-shift-x) en
1
2
| root kernel-config show |
Jeetje wat een onmogelijke toetsencombinatie...vandaar dat ik m ook niet kende denk ik...
Terminal (ctrl-shift-x of klik gewoon op het terminal icoontje)BvDorp schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 15:07:
[...]
Goedesmorgens linux-adept, helaas verwacht ik dat de kans dat een gemiddelde bezoeker van dit topic dit begrijpt en er wat mee kan, lager dan de 20% is. Tips en trucs zijn te gek, maar het voorkomt zoveel moeite als je even de relevante commando's of een voorbeeldje erbij geeft.
1
| cat /proc/cpuinfo |
zo beter?
Leaping Lab Rats!
Waar staat de snelheid dan?d3vlin schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 19:57:
[...]
Terminal (ctrl-shift-x of klik gewoon op het terminal icoontje)
code:
1 cat /proc/cpuinfo
zo beter?
Onder BogoMIPS. Dank je.
Conky checkt realtime de actuele snelheid, vind ik persoonlijk wat handiger. De 2 oplossingen in de terminal geven de cpu-snelheid éénmalig.
vrede in rust
Verwijderd
Verwijderd
Mail for exchange in combinatie met hotmail instellen. Werkt perfect. Synchroniseert hij ook gelijk de calendar etc.Verwijderd schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:13:
Sinds vorig jaar december in het bezit van deze alleskunner,en Ik gebruik hem eigenlijk probleemloos, maar er is 1 ding waar ik mij erg aan stoor. Het is namelijk dat de e-mail widget i.c.m hotmail na de pr1.2 update problemen heeft. Is hier nu al een oplossing voor? want soms haalt hij de mail op en soms niet. Ik lees hier bar weinig over, Maar misschien heb ik iets gemist.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2010 21:21 ]

Werkte nog perfect voor zover ik zag, maar gelijk batterij eruit gehaald. Die overigens krukdroog was (net zoals de simkaart enz).
Ligt nu te drogen op de verwarming, er zit wel een condens vlek achter het 'glas'.
Bedankt voor de tip, maar bij mij werkt het niet. Ik krijg als antwoord: kernel-config not found...BvDorp schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 15:07:
[...]
Trouwens: Terminal (ctrl-shift-x) en
code:
1 2 root kernel-config show
De andere oplossing (cpuinfo) werkt wel...
kernel-config is een commando dat je pas kunt gebruiken nadat je kernel-power-settings geinstalleerd hebt, en dan ook pas als je de enhanced Maemo 5 kernel 2.6.28.10 gebruikt (titan kernel).stokkom schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:33:
[...]
Bedankt voor de tip, maar bij mij werkt het niet. Ik krijg als antwoord: kernel-config not found...
De andere oplossing (cpuinfo) werkt wel...
Meer info hier: http://maemo.org/packages/view/kernel-power-settings/
In een (modern) linux systeem wordt actuele cpuinfo standaard weggeschreven naar /proc/cpuinfo. Dat werkt dus altijd. Al moet ik zeggen dat de output van de CPU in de N900 tegen valt, er wordt bijvoorbeeld geen cpu Mhz getoond. Dat is bij de meeste desktop CPU's wel het geval. Je kunt overigens nog veel meer systeemgegevens uitlezen uit /proc, bijvoorbeeld: cat /proc/loadavg (systeemgebruik) of cat /proc/uptime.
Meer algemene informatie over /proc vind je bijvoorbeeld hier: http://www.linux.com/archive/articles/126718
Leaping Lab Rats!
Meteen in een pak rijst stoppen!Patrick V. schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:23:
Ik heb straks mijn N900 in een emmer water laten vallen![]()
Werkte nog perfect voor zover ik zag, maar gelijk batterij eruit gehaald. Die overigens krukdroog was (net zoals de simkaart enz).
Ligt nu te drogen op de verwarming, er zit wel een condens vlek achter het 'glas'.
(Zonder batterij, zonder cover, zonder sim en zonder mmc).
Heb je er nog een mooi verhaal bij? Ik bedoel, ik zoek niet elke dag emmers water op om dingen in te laten vallen.
-edit-
Je moet root zijn voor dat commando, anders krijg je die fout.stokkom schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:33:
Bedankt voor de tip, maar bij mij werkt het niet. Ik krijg als antwoord: kernel-config not found...
[ Voor 36% gewijzigd door Sando op 12-10-2010 22:26 ]
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Verwijderd
Misschien heb je hier wat aan:Sando schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 18:39:
Alleen ik heb te weinig application memory vrij om hem te installeren, en wordt aangeraden om wat apps te verwijderen.Bestaat er een tooltje om te kijken wat hoeveel gebruikt? Want ik kan wel dingen gaan verwijderen, maar sommige apps zitten compleet in /home/opt en daar is nog genoeg vrij.
rootfs 50MB zal het wel zijn.
http://www.my-maemo.com/s...Watch&faq=43&fldAuto=1077
Ik gebruik het zelf niet en heb er daarom geen ervaring mee.
Waarschijnlijk al bekend bij je ( ik herhaal hem ook omdat die volgens mij in de SP kan):
Typ file:/// in je browser. Alle bestanden van je N900 worden weergegeven en tevens kan je niveaus dieper gaan.
@Patrick V. Dat is echt balen voor je
Ik hoop voor je dat het nog in orde komt met je N900.
Ik kreeg een smsje, waar ik op wou reageren alleen toen ik mijn N900 uit mijn zak probeerde te halen was ik iets te enthousiast. Ik had de telefoon half vast waardoor die dus regel recht in een emmer viel die daar uiteraard nooit staat maar nu wel wegens schoonmaak werkzaamheden.
Maar goed, ik kijk wel wat er van over blijft desnoods wat onderdelen vervangen
Ik houd jullie op de hoogte
Veel succes! Ik heb goede hoop dat het goed gaat komen met je N900. Ik heb zelf eens een E90 in de wc laten vallen. Na een paar dagen drogen deed hij het weer zonder een centje pijn...Patrick V. schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 23:10:
Hij ligt nu al 2 uur in een bak rijst inderdaad!
Ik kreeg een smsje, waar ik op wou reageren alleen toen ik mijn N900 uit mijn zak probeerde te halen was ik iets te enthousiast. Ik had de telefoon half vast waardoor die dus regel recht in een emmer viel die daar uiteraard nooit staat maar nu wel wegens schoonmaak werkzaamheden.
Zoals ik hier al eens eerder heb geschreven: Nokia maakt echt degelijke apparaten.
YouTube: Nokia N900 Stress Test - Part Five - Water Test! ^^stokkom schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:34:
[...]Veel succes! Ik heb goede hoop dat het goed gaat komen met je N900. Ik heb zelf eens een E90 in de wc laten vallen. Na een paar dagen drogen deed hij het weer zonder een centje pijn...
Zoals ik hier al eens eerder heb geschreven: Nokia maakt echt degelijke apparaten.
en de follow up: YouTube: Nokia N900 Water Damage Solution
[ Voor 11% gewijzigd door Caelorum op 13-10-2010 10:38 ]
De N900 kan prima tegen water, de gehele batterij ruimte was kurk droog. Ik zie ook geen waterschade bij het toetsenbord etc.
Ik heb net de telefoon even uit het rijst gehaald, ik zie alleen nog links onderin een klein beetje condens maar gezien de vlek van gisteren is die er over een paar uur ook uit. Desnoods schroef ik 'm even open.
Mijn vraag, onder welke naam save je het? Ik doe het als jurassic.install maar dan na runnen in bestandsbeheer zie ik alleen onderstaande in beeld komen; verder niets
Alvast bedankt.[install]
catalogues = nokia-ovi-store
package = kroll
[nokia-ovi-store]
id = ovi
file=variant-catalogues
Open Notepad in Windowsracinfo schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:05:
Een paar posts terug zag ik een script staan voor jurassic park demo..
Mijn vraag, onder welke naam save je het? Ik doe het als jurassic.install maar dan na runnen in bestandsbeheer zie ik alleen onderstaande in beeld komen; verder niets
[...]
Alvast bedankt.
Kopieer de script erin.
File>Save As
Onderin moet je ''save type'' (o.i.d., mijn Windows is Turks) op ''all files'' zetten.
Daarna opslaan als ***.install. Zo moet het werken.
Het heeft eerder ook weleens geholpen door het ding op 60 graden in de oven te leggen, voor een aantal uur. Dan is in ieder geval alle water weg. Mocht er schoonmaakmiddel in het water gezeten hebben, dan zou ik wel aanraden om het ding open te maken om te zorgen dat er geen zuren achtergebleven zijn.Patrick V. schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 23:10:
Hij ligt nu al 2 uur in een bak rijst inderdaad!
Het menu zelf alles werkt perfect. Denk dat het interne geheugen schade heeft opgelopen
Voordat je gaat flashen, misschien is er iets beschadigd doordat je de batterij er uit hebt gehad?Patrick V. schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:47:
Mn n900 zit weer in elkaar, echter kan ik niets meer openen
Het menu zelf alles werkt perfect. Denk dat het interne geheugen schade heeft opgelopen
Ik zou eerst de telefoon uitzetten, batterij er minimaal 10 seconden uit, terug in, aanzetten. Dat een keer of drie herhalen als het nodig blijkt, anders aan de computer aansluiten en proberen te repareren (schijfcontrole in windows). Als dat niet werkt, dan wordt het toch flashen denk ik....
Wat opent er trouwens niet? zaken zoals muziek, foto's (dingen die in MyDocs staan, de gebruikersbestanden), of programma's en dergelijke?
vrede in rust
Ik vrees dat ik dat al deed; desondanks voert hij het niet uit. Maar in ieder geval bedankt voor je reactie.quote: ?Open Notepad in Windows
Kopieer de script erin.
File>Save As
Onderin moet je ''save type'' (o.i.d., mijn Windows is Turks) op ''all files'' zetten.
Daarna opslaan als ***.install. Zo moet het werken.
Is er nog iemand die raad heeft?
Beide nietNas T schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 16:52:
[...]
Voordat je gaat flashen, misschien is er iets beschadigd doordat je de batterij er uit hebt gehad?
Ik zou eerst de telefoon uitzetten, batterij er minimaal 10 seconden uit, terug in, aanzetten. Dat een keer of drie herhalen als het nodig blijkt, anders aan de computer aansluiten en proberen te repareren (schijfcontrole in windows). Als dat niet werkt, dan wordt het toch flashen denk ik....
Wat opent er trouwens niet? zaken zoals muziek, foto's (dingen die in MyDocs staan, de gebruikersbestanden), of programma's en dergelijke?
Ik stuur 'm ook gewoon anders op naar Nokia, misschien heb ik geluk
Je kan ook het volgende proberen:racinfo schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 17:33:
[...]
Ik vrees dat ik dat al deed; desondanks voert hij het niet uit. Maar in ieder geval bedankt voor je reactie.
Open X-Terminal en typ de volgende commando's:
root
apt-get install wget
wget http://mohammadag.xceleo....o13.1_0m5latest_armel.deb
dpkg -i apt_0.7.20.2maemo13.1_0m5latest_armel.deb
apt-get install njurassiclite
Signature
Die is volgens mij nog in tact, aangezien de batterij kurkdroog was. Hij kleurt oranje/rood en als je hem beweegd soms de tinten naar groen toe.
[ Voor 12% gewijzigd door Patrick V. op 13-10-2010 22:21 ]
edit: nou keek ik net bij de mijne en daar zie ik dat stickertje niet. Ik ging er vanuit omdat het bij de N96 wel zo was. Die had ik toen in een teiltje met zout water gekieperd. (was met een vertopte neus aan het stomen)
[ Voor 38% gewijzigd door BMW_M3 op 13-10-2010 22:39 ]
Signature
HurrayOn the Maemo side, there have been interesting, supporting developments going on, as well. The PR 1.3 update is quite close now, and with that you can easily dual boot between Maemo and Meego on your N900.
Hoop dat ik dan weer een werkende heb
chmod +x *.install misschien?racinfo schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 17:33:
[...]
Ik vrees dat ik dat al deed; desondanks voert hij het niet uit. Maar in ieder geval bedankt voor je reactie.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Ga ik eens proberen tzt (ik ben niet zo'n held in linux x-terminal, alhoewel ik in DOS een expert ben), maar ik heb nog een vraagje over de "mugen" batterij.Je kan ook het volgende proberen:
Open X-Terminal en typ de volgende commando's:
root
apt-get install wget
wget http://mohammadag.xceleo....o13.1_0m5latest_armel.deb
dpkg -i apt_0.7.20.2maemo13.1_0m5latest_armel.deb
apt-get install njurassiclite
Is een van jullie bekend met het fenomeen dat bij plaatsing van de bijgeleverde achterwand de sd card niet meer wordt "gezien" door de N900? Bij terugplaatsing van originele achterwand weer wel zonder dat er aan de sd card iets wordt veranderd.
Waar dient overigens dat schuifje op de achterwand voor? De camera aan/uit is het niet.
Zijn er nog meer tweakers die de mugen batterij gebruiken?
Daar is dat schuifje dus wel voor.racinfo schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 07:44:
Waar dient overigens dat schuifje op de achterwand voor? De camera aan/uit is het niet.
Als je goed kijkt zie je links onder de camera zelf een sensortje die correspondeert met een zwart vlak achter op het schuifje, als je het schuifje opent komt er een wit vlakje voor de sensor waardoor de cam wordt geactiveerd.

Maar geweldig nieuws op de FP of niet?
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
Als je het over de PR1.3 update hebt met de mogelijkheid tot dualboot naar MeeGo: Leuk en (weer) reden tot vele teleurstellingen en negatieve reacties op het forum, omdat het niet was "wat men ervan had verwacht".warhamstr schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 11:33:
Waar zou het anders voor zijn he...
Maar geweldig nieuws op de FP of niet?
Ik quote vanaf de bron (MeeGo blog):
Als je het juist interpreteert, dan lees je:On the Maemo side, there have been interesting, supporting developments going on, as well. The PR 1.3 update is quite close now, and with that you can easily dual boot between Maemo and Meego on your N900.
De PR1.3 update biedt de MOGELIJKHEID tot dual boot naar MeeGo, wat (waarschijnlijk) nog niet volledig lekker werkt op de N900.
Waarschijnlijk wordt het als volgt gelezen:
[naïeve_interpretatiemodus] Ow gaaf! met de PR1.3 update kan ik gelijk opstarten naar MeeGo, wat sneller is dan Maemo, niet vastloopt, er gaver uitziet en meer apps! [/naïeve_interpretatiemodus]
Eeeh...niet helemaal. Had ik al trouwens gezegd dat "soon" een geweldige interpretatie kan zijn tot uitstellen naar volgend jaar? Nee? Bij deze.
Sorry voor de negativiteit, maar ik wil niet liegen tegen jullie. Het spijt me oprecht
Ik zou ook eens de rest van de bron lezen:
Kortom: er zijn een aantal dingen NIET aanwezig.On N900 side, we will continue by integrating some interesting stuff from the latest Nokia and development repositories, including, SGX drivers, camera stack, and accelerated video decoders. We are trying to keep the 1.2 version as usable as possible, but during development, some images will work better than others, as usual.
Dus: leuk, maar de vraag blijft voor mij hoe lang het duurt voordat het lekker werkt en Maemo kan vervangen. Ik durf nu al te zeggen: niet voor volgend jaar. Ik zal hier nog op terugkomen (misschien houd ik tegen die tijd een poll).
vrede in rust
Maar het is nog niet het ergste, mijn sd card ziet ie ook niet meer met deze nieuwe koektrommel deksel; ha ha, dus wel met het originele deksel...
Maar wat zeur ik toch, die sd card heb je helemaal niet nodig of toch wel, want Android 3 zal die straks ook wel nodig hebben wanneer ik dual boot tissen Maemo, MeeGo en Android.
YouTube: MeeGo Handset UX on a N900 (w/ TRG, gPodder UI test, HW-accelerated)
dus het bericht van dual boot is wat overdreven, wat ik lees is dat er een developers versie (1.3) komt waar je dualboot meego kan op draaien. Dit alels is dus niet voor de consument bedoeld....quote: NokiaThe Nokia N900 is used as development hardware for platform developers working with MeeGo on ARM hardware architecture. While the software from the MeeGo project runs on the Nokia N900 for development purposes, Nokia does not intend to provide a dual-boot OS option to consumers in upcoming N900 commercial software releases as we want to ensure that we provide the best possible experience designed for that device. The meego.com blog post was primarily targeted to the audience reading the blog: MeeGo developers.
De originele achterklep van de N900 heeft een magneetje wat de SD kaart automagisch unmount als je hem eraf haalt. Misschien heeft de Mugen dit niet?racinfo schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 12:45:
Als het schuifje zou werken had ik niet behoeven te vragen waar het voor diende (maar dit is natuurlijk maar logica). Overigens werkt de icoon op desktop ook (ik heb er drie) en zelfs de cameraknop werkt in alle gevallen, alleen dat schuifje niet.
Maar het is nog niet het ergste, mijn sd card ziet ie ook niet meer met deze nieuwe koektrommel deksel; ha ha, dus wel met het originele deksel...
Maar wat zeur ik toch, die sd card heb je helemaal niet nodig of toch wel, want Android 3 zal die straks ook wel nodig hebben wanneer ik dual boot tissen Maemo, MeeGo en Android.
na het testen (achterkant er van) vond hij mijn sd kaartje niet meer, terug de achterkant er op en daar was de SD kaart terug, ik zie het nu er niet van in??Arif schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 17:27:
[...]
De originele achterklep van de N900 heeft een magneetje wat de SD kaart automagisch unmount als je hem eraf haalt. Misschien heeft de Mugen dit niet?
De accu is wel blitz overigens, vanaf gisteravond 19.00h uur staat de rode lijn van batterygraph van 100% naar 94% (het is nu 18.10h) ; dat heb ik met de originele batterij nog nooit gezien. Hij heeft alleen standbye gestaan. Wel elk halfuur internet op om mail te checken natuurlijk.
Ik vermoed dat bij de (officiële) PR1.3 update voorbereidingen getroffen gaan worden zodat het eenvoudiger is om een dualboot te realiseren. MeeGo erop zetten zal dan misschien los van die update geïnstalleerd moeten worden. Ik denk dat dit wordt gedaan omdat:MorosMyrddin schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 17:03:
[...]
dus het bericht van dual boot is wat overdreven, wat ik lees is dat er een developers versie (1.3) komt waar je dualboot meego kan op draaien. Dit alels is dus niet voor de consument bedoeld....
1. als zoethouder voor de n900 gebruikers omdat ze het gevoel hebben in de kou gezet te worden omdat Maemo geen "long"term support (long is relatief) heeft.
2. doordat de n900 bezitters MeeGo gaan martelen en ze al door maemo enigszins de structuur van de bugjar kennen, is er veel bruikbare input voor ontwikkeling, misschien zelfs voordat de 1e officiële MeeGo smartphone uitkomt.
Aangezien ze dan alleen dualboot mogelijk hoeven te maken en een 1-2tje spelen met de MeeGo community, valt er relatief eenvoudig wat te winnen.
vrede in rust
1.3 zal denk ik niet veel meer dan Qt 4.7 support en iets als fixed kexec tools bevatten voor dualboot met MeeGo. Op zich niet erg natuurlijk omdat hierdoor de levensduur van de N900 behoorlijk opgerekt kan worden, maar dit wel door community gedaan moet worden. Inderdaad best makkelijk voor Nokia zo: uitgebreid testplatform voor MeeGo + vroege headstart voor Qt apps ontwikkelingen en het houdt de N900 gebruikers hopelijk voor hun ook weer even zoet (hoewel voor de 'gewone' N900 gebruiker MeeGo nog niet echt bruikbaar zal zijn en liever iets hebben als flash 10.1 wat notabene al klaar ligt bij Texas Instruments en bruikbaar is voor N900 maemo en meegoNas T schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 20:35:
[...]
Ik vermoed dat bij de (officiële) PR1.3 update voorbereidingen getroffen gaan worden zodat het eenvoudiger is om een dualboot te realiseren. MeeGo erop zetten zal dan misschien los van die update geïnstalleerd moeten worden. Ik denk dat dit wordt gedaan omdat:
1. als zoethouder voor de n900 gebruikers omdat ze het gevoel hebben in de kou gezet te worden omdat Maemo geen "long"term support (long is relatief) heeft.
2. doordat de n900 bezitters MeeGo gaan martelen en ze al door maemo enigszins de structuur van de bugjar kennen, is er veel bruikbare input voor ontwikkeling, misschien zelfs voordat de 1e officiële MeeGo smartphone uitkomt.
Aangezien ze dan alleen dualboot mogelijk hoeven te maken en een 1-2tje spelen met de MeeGo community, valt er relatief eenvoudig wat te winnen.
Btw, wat is de N900 lekker smooth zeg na een fiasco flash + maar een paar apps. Zou het haast elke week moeten doen
(hoewel me N900 wel erg vervuild werd van alles en nog wat
[ Voor 4% gewijzigd door Gundogan op 14-10-2010 21:30 ]
Ik merkte echt het verschil tussen 600Mhz en 1150Mhz. Wat was 600Mhz SLOOOM
Verwijderd
Dit raakt kant noch wal.Als je het over de PR1.3 update hebt met de mogelijkheid tot dualboot naar MeeGo: Leuk en (weer) reden tot vele teleurstellingen en negatieve reacties op het forum, omdat het niet was "wat men ervan had verwacht".
Waarschijnlijk wordt het als volgt gelezen:
[naïeve_interpretatiemodus] Ow gaaf! met de PR1.3 update kan ik gelijk opstarten naar MeeGo, wat sneller is dan Maemo, niet vastloopt, er gaver uitziet en meer apps! [/naïeve_interpretatiemodus]
Eeeh...niet helemaal. Had ik al trouwens gezegd dat "soon" een geweldige interpretatie kan zijn tot uitstellen naar volgend jaar? Nee? Bij deze.
Sorry voor de negativiteit, maar ik wil niet liegen tegen jullie. Het spijt me oprecht
Er worden ook in die post allerlei stukjes aangehaald uit "MeeGo calling - on N900" maar waar vermeld wordt, dat het installeren van MeeGo voor eigen risico is, mis ik:
"At this point, I need to remind you about the basics: MeeGo is an open source project and if you choose to install the MeeGo image to your N900 device, you do it completely at your own risk. If you are not confident that you know what you are doing with it and why, please don't use it at all."
http://meego.com/communit...n/2010/meego-calling-n900
Het is toch duidelijk genoeg dat MeeGo nog in ontwikkeling is en nog niet klaar voor de end-user. Maar er wordt hard aan gewerkt. Ik ben benieuwd wat voor nieuws daarover komt tijdens de MeeGo conferentie in Dublin.
Hier zijn ze zelf wel in staat om dat duidelijke artikel te begrijpen en er een objectieve mening over te hebben. Ik vraag me daarom af waarom er tegen ze gelogen zou moeten worden?
Ik ben wel enthousiast over dit nieuws en met name voor de toekomst wat betreft MeeGo en de N900. Daarnaast ben ik positief over Nokia en zie ik de komende ontwikkelingen met vertrouwen tegemoet.
Al meer dan eens heb ik al N900 bezitters horen zeggen dat ze meteen zullen opstappen als HTC met deze nieuwe modellen op de markt komt omdat zij zich in de steek gelaten voelen bij Nokia.
Blijft evengoed de vraag of de vermoeide N900 bezitters nog even willen/zullen wachten...
Ook heb ik het bericht (niet bevestigd !) dat Nokia van plan is een telefoon op de markt te zetten met Android als besturings systeem !!!! Ze zouden namelijk ermee in onderhandeling zijn...
Zo'n (gewaagde) stap zou natuurlijk ook de doodklap kunnen zijn voor het MeeGo besturingssysteem waar Nokia al haar hoop nu op heeft gevestigd;
de tijd zal het leren (zoals gewoonlijk).
Opstappers blijven opstappers, op allaboutphones staat een leuk artikel daarover. Die gebruikers zijn toch niet merkentrouw dus daarvan heeft niemand niets te vrezen. Ook grappig is dat er zoveel reacties op het artikel zijn, terwijl andere artikelen geen reacties krijgen.racinfo schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 07:17:
Al meer dan eens heb ik al N900 bezitters horen zeggen dat ze meteen zullen opstappen als HTC met deze nieuwe modellen op de markt komt omdat zij zich in de steek gelaten voelen bij Nokia.
Blijft evengoed de vraag of de vermoeide N900 bezitters nog even willen/zullen wachten...
Ook heb ik het bericht (niet bevestigd !) dat Nokia van plan is een telefoon op de markt te zetten met Android als besturings systeem !!!! Ze zouden namelijk ermee in onderhandeling zijn...
Zo'n (gewaagde) stap zou natuurlijk ook de doodklap kunnen zijn voor het MeeGo besturingssysteem waar Nokia al haar hoop nu op heeft gevestigd;
de tijd zal het leren (zoals gewoonlijk).
Ik denk niet dat Nokia voor Android kiest. Een bestuurder is weg, welke antik-Android was en Google ziet zijn kans schoon. Maar MeeGo staat voor de deur, misschien door de PR1.3 update wel weer eerder dan 2011. Als ze voor Android kiezen, wordt "hun" Symbian een beetje weggemoffeld, terwijl Symbian^3 aardig aan de weg timmert (zie review N8). Daarnaast is het dan opvulling totdat MeeGo verschijnt, dus ze zullen het dan misschien een half jaar gebruiken, dus dat schiet niet op.
En MeeGo heeft niet zo veel te vrezen: het komt behalve voor smartphone (topsegment) ook uit voor tablets, incar mediasystemen en meer. De marktpenetratie is breed en door in te zetten op meerdere paarden kan MeeGo nog onverwacht groot worden, dus als het eerst aanslaat op tablets, kan de trend doorzetten richting telefoons.
vrede in rust
Hij doet het wel, maar ik vind de geluidskwaliteit belabberd (hij valt veel wel) en ook de andere kant van de lijn klaagt over een slechte kwaliteit. Dus eigenlijk is hij niet bruikbaar.
Ik gebruik de volgende geavanceerde instellingen:
- overdrachtstype: auto
- uitgaande proxy: sip.xs4all.nl
- poort 5060
- publiek adres ontdekken: ja
- vrij routering: nee
- keep-alive-mechanisme: auto
- keep-alive-periode: auto
- automatisch detecteren van STUN: ja
Als ik hetzelfde account hier thuis via mijn adsl-router (Fritzbox) laat lopen werkt het als een zonnetje, dus aan XS4ALL zal het niet liggen, of kan ik daar nog iets aan de instellingen wijzigen?
Dezelfde klachten heb ik trouwens ook als ik bel via mijn Skype account.
Weet heeft hier ervaring mee?
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Bron, alsjeblieft? dit lijkt me namelijk wat sterk, dat de linux foundation Meego aan het poorten is naar de N900....Arif schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 02:13:
Het MeeGo wat je nu kan installeren heeft niet veel met Nokia te maken. De MeeGo op de N9 zal Nokia's eigen UI en closed source apps hebben. De MeeGo op de N900 zal hoogstwaarschijnlijk de opensource versie worden van Linux Foundation.
MeeGo wikipedia:citruspers schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 13:49:
[...]
Bron, alsjeblieft? dit lijkt me namelijk wat sterk, dat de linux foundation Meego aan het poorten is naar de N900....
Kortom: MeeGo bestaat uit een OS wat open-source bedoeld is en een UX (waar de user interface onder valt), wat door iedere fabrikant zelf gemaakt kan worden en dat is dan voor de user experience, zoals de schillen (sense interface bijvoorbeeld) die op Android worden gelegd.MeeGo software can be classified into two categories: the Operating System (OS) software and User Experience (UX) software. The OS software should mainly be using a copyleft license to ensure the openness of the underlying system, while the UX software should be dominantly of BSD-style licenses, which don’t preclude proprietary development and thus encourage device makers and OS vendors to make derivate work and differentiate their respective products.
quote van officiële Meego blog (over de PR1.3update):
Dus: Er is een team aan de gang die projectmatig MeeGo geschikt maakt voor de n900, dit team is niet van Nokia (denk ik), aangezien er expliciet vermeld wordt dat ze hulp hebben gehad van het Nokia Telephony and Audio team.The achievement was possible because of extensive co-operation between our MeeGo N900 adaptation team and Nokia's Telephony and Audio team. Special thanks for this goes to people like Kai Vehmanen, Ameya Palande, Pekka Pessi, Jyri Sarha, Jouni Peltonen, and Sami Sirkiä. There has been a lot of work done around this topic by many people, I am not even aware of many of them, so a big thanks to everyone.
At this point, I need to remind you about the basics: MeeGo is an open source project and if you choose to install the MeeGo image to your N900 device, you do it completely at your own risk.
De schrijver van de 2e bron is Harri Hakulinen, werkzaam bij Nokia, zoals in zijn profiel is te zien. Ik denk dat medewerkers van Nokia zelf meewerken om MeeGo te porten naar de N900. De PR1.3 update kan ervoor zorgen dat de N900 dualboot wordt, misschien behoren Symbian^3 en android dan ook tot de mogelijkheden.
Samenvattend: MeeGo is niet van Nokia, het is open source. De Linux foundation werkt denk ik niet actief mee met porten. Er komt denk ik geen UX (grafisch schilletje) wat origineel van Nokia komt.
MeeGo op de N9 zal dit weer wel hebben. Ik denk dat de N9 en N900 beide gebruik kunnen maken van closed source apps van Nokia.
Ik heb niet overal bronnen van, maar dit is wat ik weet en uit de MeeGo blog valt wel wat info te halen.
vrede in rust
Nokia als lid van de Linux Foundation heeft de N900 uitgekozen als reference voor ARM-based devices dus zo gek is dat nog niet. Dus het "Nokia-team" dat actief deelneemt aan de ontwikkelingen van de Vanilla-Meego versie kunnen best bezig zijn geweest met een port naar N900, een ander team werkt aan de "Nokia-versie" achter de schermen.citruspers schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 13:49:
[...]
Bron, alsjeblieft? dit lijkt me namelijk wat sterk, dat de linux foundation Meego aan het poorten is naar de N900....
edit : bovenstaande user is me voor geweest
[ Voor 4% gewijzigd door dcell op 15-10-2010 14:26 ]
Voip gaat via Wifi
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Hoewel het me erg vet lijkt om maemo, meego en nitdroid te hebben.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Via internet. Je kan niet twee verbindingen te gelijk hebben, het is of wifi of 3g, maar voip werkt over allebei!DrClaw schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 13:33:
gaat je voip verkeer via wifi of 3g ?
(uitroepteken omdat ik blij was dat voip ook via 3g werkt, na mijn bundel is internet nog altijd goedkoper dan belminuten.)
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
NITDroid wordt in ieder geval geinstalleerd op een SD kaart, wat trouwens erg langzaam werkt zelfs met een class 6 kaartjeSando schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 21:44:
Ik heb nu al steeds software update en install problemen omdat rootfs steeds vol is.. het lijkt me sterk dat de N900 nog wat waard is als je gaat dual- of tripplebooten en alles moet gedeeld worden.
Hoewel het me erg vet lijkt om maemo, meego en nitdroid te hebben.
mBarcode is in staat om QRcode-plaatjes (maar ook andere barcodes) te scannen.
Mijn ervaring daarmee tot nu toe is weliswaar beperkt maar wel goed.
Hoe krijg jij het voor elkaar om je rootfs vol te krijgen?
Ik heb nog ruim 85 MB vrij (volgens Conky).
de mijne kan het niet downloaden,
toepassingspakket niet gevonden.
Rechtstreeks van de site gehaald, op pc gedl, dan via bt verstuurd naar N900, werkt niet.
Ik nog 45 MB ofzo, dus het is niet letterlijk vol, en hoewel de andere partities veeel meer ruimte vrij hebben krijg ik wel de melding dat ik niets meer kan installeren of updaten voordat ik dingen heb verwijdert.KC27 schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 23:04:
@Redsandro
Hoe krijg jij het voor elkaar om je rootfs vol te krijgen?
Ik heb nog ruim 85 MB vrij (volgens Conky).
Ik wil ook een nieuw kaartje! Scheelt dat veel om naar pricewatch te kijken, of kan je net zo goed zonder verdendkosten de locale mycom of norrod af?Arif schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 22:32:
[...]
NITDroid wordt in ieder geval geinstalleerd op een SD kaart, wat trouwens erg langzaam werkt zelfs met een class 6 kaartje
Waaa? Wat heb ik gemist? Welke accu is zo cool? Die wil ik ook.racinfo schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 18:14:
De accu is wel blitz overigens, vanaf gisteravond 19.00h uur staat de rode lijn van batterygraph van 100% naar 94% (het is nu 18.10h) ; dat heb ik met de originele batterij nog nooit gezien. Hij heeft alleen standbye gestaan. Wel elk halfuur internet op om mail te checken natuurlijk.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Verwijderd
"Here’s a quote from the official Meego blog:
On the Maemo side, there have been interesting, supporting developments going on, as well. The PR 1.3 update is quite close now, and with that you can easily dual boot between Maemo and Meego on your N900. There is also a possibility of developing applications supporting both operating systems, based on Qt and Qt Mobility APIs on the Maemo side. It means that you can develop once in PC with Qt Creator, and test your applications on both Maemo and MeeGo, directly on your N900 device!
This is exciting news since a lot of Nokia fans are looking forward to the new Meego OS. We also love getting firmware updates on our devices, so Maemo fans are going to be happy. Dual booting different OS sounds great too. That means we can change the user experience if we don’t like one of them. We’ll keep our eyes open for updates on this development.
UPDATE I asked Nokia for a statement regarding this topic and here’s their response:
The Nokia N900 is used as development hardware for platform developers working with MeeGo on ARM hardware architecture. While the software from the MeeGo project runs on the Nokia N900 for development purposes, Nokia does not intend to provide a dual-boot OS option to consumers in upcoming N900 commercial software releases as we want to ensure that we provide the best possible experience designed for that device. The meego.com blog post was primarily targeted to the audience reading the blog: MeeGo developers.
So there you have it. No dual boot option to consumers."
http://thenokiablog.com/2...900-pr13-dual-boot-meego/
In mijn vorige post schreef ik al dat het nog niet voor de end-user zou zijn. Het bovenstaande stukje spreekt voor zich.
Ik wil nog terugkomen op het volgende stukje in "MeeGo calling - on N900":
"The achievement was possible because of extensive co-operation between our MeeGo N900 adaptation team and Nokia's Telephony and Audio team. Special thanks for this goes to people like Kai Vehmanen, Ameya Palande, Pekka Pessi, Jyri Sarha, Jouni Peltonen, and Sami Sirkiä. There has been a lot of work done around this topic by many people, I am not even aware of many of them, so a big thanks to everyone."
Een paar posts terug las ik dat dit team niet (werd gedacht) van Nokia zou zijn. Zowel Ameya Palande als Pekka Pessi zijn werkzaam bij Nokia: Pekka als Chief Engineer en Ameya als Senior Software Engineer. Dat zijn belangrijke functies.
Nokia heeft duidelijk een vinger in de pap en is er actief bij betrokken. Ik denk ook dat de N900 wordt gebruikt voor de ontwikkeling van MeeGo op de N9. Ik zie die projecten daarom niet los van elkaar.
Waar denk je dat de pricewatch zijn bestaansrecht van heeft?
Wie heeft ooit gezegd dat MeeGo van hetzelfde rootFS gebruik gaat maken als Maemo?
Ik heb trouwens nog 1GB over en het is niet zo dat ik mijn n900 spaar, maar ik ga ook niet alles uitproberen. Ik denk dat ik per week 1 of 2 apps installeer. Wat ik niet gebruik of wat kl*te is, gaat weg. Heel normaal dus.
@N User:
Wel jammer de reactie van Nokia te lezen. Alleen vind ik 2 dingen van het verhaal vreemd: Er komt een PR1.3 update met de mogelijkheid tot dual-boot. Maar dat is voor developers. Waarom heet het dan PR1.3 en niet DevPR1.2.1 of iets duidelijkers? Daarnaast klopt het niet wat Nokia zegt:
Kort door de bocht samengevat:Nokia does not intend to provide a dual-boot OS option to consumers in upcoming N900 commercial software releases as we want to ensure that we provide the best possible experience designed for that device.
Nokia biedt consumenten niet de mogelijkheid tot dualboot om de best mogelijke gebruikerservaring te garanderen.
Bullshit. Stel je rijdt een dure auto en je koopt er nog een erbij. Betekent dat dat je ervaring met auto 1 slechter is? Nee, enige nadeel is dat je een parkeerplek extra nodig hebt. En dat zou het enige argument zijn om geen dualboot te ondersteunen: het kost geheugen. En tsja, van die 27GB die er in zit kan er ècht nog geen GB af, ook niet als de consument dit zelf bewust kan kiezen.
Want je bepaalt of je geheugen opoffert op het moment dat je MeeGo/NITDroid installeert. Als je dat gewoon vermeld, kan de consument gewoon de keuze maken. En zo onwetend zijn de n900-gebruikers over het algemeen niet, denk ik.
Dus ik weet het nog niet, soms wordt wel vaker andere informatie verteld, dus ik kijk het nog even lekker af.
vrede in rust
Ik denk dat meego hetzelfde gebruikt omdat dat kleine stukje geheugen nu eenmaal veel sneller is en het allemaal ws niet zo lekker loopt op het langzamere geheugen.Nas T schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 06:57:
@redsandro:
Waar denk je dat de pricewatch zijn bestaansrecht van heeft?
Wie heeft ooit gezegd dat MeeGo van hetzelfde rootFS gebruik gaat maken als Maemo?
Ik heb trouwens nog 1GB over en het is niet zo dat ik mijn n900 spaar, maar ik ga ook niet alles uitproberen. Ik denk dat ik per week 1 of 2 apps installeer. Wat ik niet gebruik of wat kl*te is, gaat weg. Heel normaal dus.
En er zijn eenmaal veel apps die ik leuk vind
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Nee er komt geen dualboot met meego in 1.3. Dat zou te ingewikkeld zijn voor de gemiddelde gebruiker om die update goed in te stellen. Maar wat 1.3 wel brengt is de mogelijkheid ertoe (of zoals de blog zei: het wordt makkelijker om meego te dualbooten). Waarschijnlijk een fix zodat meego gaat werken met bijv multiboot (waarom iets gaan ontwikkelen als multiboot al prima werkt). Voor de consument is meego sowieso nog lang niet interessant genoeg om ze een dualboot optie te forceren.
1.3 is gewoon 1.3 en geen dev1.2
En meego of elk ander alternatief OS doet, als je alles goed installeert uiteraard, niks met je maemo rootfs. Het alternatieve rootfs komt namelijk op de SD kaart of de 27gb mass storage (eigenlijk altijd de SD kaart, omdat het dan makkelijker terug te draaien is). De massaopslag en waarschijnlijk het 256mb geheugen worden wel gedeeld/gebruikt (omdat in meego of android maemo er geen gebruik meer van maakt) en de benodigde kernel wordt tijdelijk op je toestel geflashed.
ik weet, dat voip via wifi en 3g mogelijk is, anders had ik kc72 niet specifiek naar die methoden gevraagd. voipverkeer is geoptimaliseerd voor realtime spraakverkeer. dat is verkeer dat METEEN moet arriveren, want eigenlijk zo elk beetje latency is nadelig voor de 'sraakervaring' die de gebruikers te horen krijgen.
Je hebt dus niks aan pakketjes die te laat arriveren, en die worden dan met het voip protocol gedropt. Dan heb je natuurlijk slimmigheden in de encoding van de voip pakketjes zitten, die anticiperen welke klanken er na bepaalde pakektjes komen, om eventuele gaten in de rij pakketjes op te vullen, maar als het gat te groot wordt is er dus gewoon stilte.
het nadeel van voip over 3g is, dat er sprake is van een enorme latency. dat zou dus al verklaren waarom de connectie zo slecht is. echter, kc72 zegt, dat hij voipt over wifi, die normaliter een betere latency heeft.
dan zou het ook kunnen liggen aan de gebruikte audio codecs door de client (de n900 in dit geval) en de endpoint. vlak voor het opzetten van de call babbelen die twee namelijk met elkaar en spreken ze af om een bepaalde codec te gebruiken. de N900 snapt er een paar, en de SIP provider snapt een paar anderen. De eerste die ze tegenkomen in hun rijtje die hetzelfde is, die wordt het.
Nou zijn er veel verschillende codecs beschikbaar voor de n900. gsm, a-law, u-law, g711, g729, g723. degene die ze allemaal snappen is g711, en dat is een 64kbps audio codec, eigenlijk zonder compressie. als ej een beetje door een gebouw aan het lopen bent, is die 64kbps misschien niet te halen via wifi.
ik spreek hier uit ervaring: ik heb een asterisk voip server op een virtuele machine draaien in engeland, en daarop staan 2 sip providers aangesloten, en 4 clients. een van de clients is mijn n900, en ik wil graag, dat die optimaal kan verbinden via 3g en wifi.
uiteindelijk heb ik alle codecs voor de n900 geblokkeerd, en alleen maar ilbc toegestaan, om nog enigzins verstaanbaar te zijn (via 3g, het lastigste medium dus, omdat de 3g providers niet blij zijn met voip verkeer, concurrentie enzo).
ik heb trouwens geen mogelijkheid gevonden om de codec keuze in te stellen op de n900 zelf; ik disallow alles in asterisk zelf, behalve ilbc.
disallow = all
;allow = g729,alaw,ulaw,gsm
;allow = ilbc,g729,alaw,ulaw
allow = ilbc
ooit is dit hier nog eens tersprake gekomen, zijn er nog die daar nu last van hebben of ene oplossing hebben.
ik heb al sinds lang geen nieuwe apps meer geïnstalleerd, en enkel de kalender en muziek speler staan als widget.
Waarom gebruik je niet de g729 codec? Die gebruikt maar 8kbps.DrClaw schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 10:36:
Nou zijn er veel verschillende codecs beschikbaar voor de n900. gsm, a-law, u-law, g711, g729, g723. degene die ze allemaal snappen is g711, en dat is een 64kbps audio codec, eigenlijk zonder compressie. als ej een beetje door een gebouw aan het lopen bent, is die 64kbps misschien niet te halen via wifi.
uiteindelijk heb ik alle codecs voor de n900 geblokkeerd, en alleen maar ilbc toegestaan, om nog enigzins verstaanbaar te zijn (via 3g, het lastigste medium dus, omdat de 3g providers niet blij zijn met voip verkeer, concurrentie enzo).
ik heb trouwens geen mogelijkheid gevonden om de codec keuze in te stellen op de n900 zelf; ik disallow alles in asterisk zelf, behalve ilbc.
disallow = all
;allow = g729,alaw,ulaw,gsm
;allow = ilbc,g729,alaw,ulaw
allow = ilbc
De ILBC codec is naar mijn weten variabel en zou ook tot 8kbps kunnen schalen, echter de kwaliteit hiervan is minder dan van de g729 codec.
Overigens spreek ik niet uit ervaring, maar obv de cijfertjes, ik heb hier ook wel eens naar zitten kijken (alleen moet nog even een n900 aanschaffen
edit:
Ik weet dat je moet betalen voor de g729 codec, dit is echter maar $10,-
[ Voor 3% gewijzigd door Floep op 16-10-2010 14:55 ]
Zo te zien heb jij veeel meer kennis van voip dan mij. Ik weet er niets van en gebruik het gewoon via Betamax zonder iets met codecs of wat dan ook te doen. En laat ik het anders zeggen:DrClaw schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 10:36:
@redsandro en @kc72:
het nadeel van voip over 3g is, dat er sprake is van een enorme latency.
Ik heb met een vriend die naast me zat gebeld via gewoon mobiel, wifi voip en 3g voip. Bij alle 3 (!!) was de vertraging ongeveer een gevoelsmatige ~300ms. Bij 3g, en bij gewoon bellen.
Nogmaals, ik weet niet of ik recht onder een zendmast zat en hoe dat uitmaakt bij 3g, maar er was geen merkbaar verschil.
Wel heb ik afentoe gehad dat ik via 3g geen verbinding kon krijgen hoewel ik toch echt een internetverbinding had. Via Wifi ging het dan wel gewoon goed.
Mijn ervaring is dan ook: het werkt toch wel. Waarom gedoe met codecs?
[ Voor 4% gewijzigd door Sando op 16-10-2010 18:02 ]
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Stiekem ben ik al aan het kijken naar een Galaxy S of Desire HD als m'n N900 op korte termijn echt niet meer wil opladen en er weinig aan gedaan kan worden.
Verwijderd
Probeer eens met de USB kabel. Bij mij was het stekkertje van de adapter lam waardoor ik ongeveer hetzelfde had. Andere adapter kopen is dan de oplossing. Of garantie claimen. Ik snap écht niet hoe ze micro-USB ooit tot 'standaard' voor mobiele telefoons hebben kunnen verheffen...Wekko306 schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 18:12:
Hmm lekker, mijn N900 wil nauwelijks meer opladen. Alleen als ik de oplader in de N900 stop en dan de plug wat wiebel wil 'ie soms laden. Hopelijk wordt het probleem niet erger, want ik was van plan de N900 nog wel een tijdje te gebruiken.
Stiekem ben ik al aan het kijken naar een Galaxy S of Desire HD als m'n N900 op korte termijn echt niet meer wil opladen en er weinig aan gedaan kan worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2010 18:30 ]
Dat lijkt tot nu toe wel te werken, dankjeVerwijderd schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 18:29:
[...]
Probeer eens met de USB kabel. Bij mij was het stekkertje van de adapter lam waardoor ik ongeveer hetzelfde had. Andere adapter kopen is dan de oplossing. Of garantie claimen. Ik snap écht niet hoe ze micro-USB ooit tot 'standaard' voor mobiele telefoons hebben kunnen verheffen...Mini-USB is vele malen steviger.
Moet wel zeggen dat de micro-USB in mijn N900 niet 100% recht zit en de stekker dus sowieso een beetje scheef zit. Maar het probleem blijkt dus inderdaad aan de oplader te liggen, gelukkig maar.
heb ik soms ook, met reboten is het gelukkig voorbij..MorosMyrddin schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 11:54:
ik heb na ongeveer 5 dagen uptime het probleem dat de home-screen zeer traag werkt, dus op een button klikken is bijna niet doenbaar.
Bluemaemo gezocht en gevonden(erin geslaagd extras devel aan toepassingsbeheer toe te voegen.
Vertsms; daar kan ik de russische versie draaien, maar niet de andere versie...
bestaat er trouwens iets als een db meter?
[ Voor 4% gewijzigd door Kenny1001 op 17-10-2010 00:01 ]
Die standaard is door de EU bedongen, omdat er een algemene aansluiting moest komenVerwijderd schreef op zaterdag 16 oktober 2010 @ 18:29:
[...]
Probeer eens met de USB kabel. Bij mij was het stekkertje van de adapter lam waardoor ik ongeveer hetzelfde had. Andere adapter kopen is dan de oplossing. Of garantie claimen. Ik snap écht niet hoe ze micro-USB ooit tot 'standaard' voor mobiele telefoons hebben kunnen verheffen...Mini-USB is vele malen steviger.
( volgde kort na een bericht dat een europarlementariër zijn lader was vergeten, en zijn BlackBerry niet kon opladen omdat iedereen een andere adapter had )
Berichten over levertijden horen in [ABO] Nokia N900 Levertijden en Abonnementen topic.