Sharkey1802 schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 11:59:
Ik was dinsdag bij het tweakers N8event. Daar werd gemeld dat Symbian blijft voor 'smartphones' en Maemo/Meego voor 'mobile computers' gebruikt wordt. Op hardware nivo zullen deze twee types waarschijnlijk weinig gaan verschillen, het gaat puur om hoe Nokia een telefoon in de markt zet.
Waarom ze Symbian houden werd niet verteld maar ik denk dat ze voor mainstream telefoons toch liever een gesloten OS houden. Het gros van de mensen die een N8 kopen zal geen tweaker zijn. Je wilt niet dat die aan de slag gaan met overclocken om dan vervolgens garantie te claimen als het mis gaat.
De smartphones zullen massaproducten worden voor een grote markt, de mobile computers niche producten. Dankzij Qt en webruntime kunnen ze wel dezelfde apps draaien.
Een ander voordeel is dat ze operator specifieke elementen kunnen inbouwen in een gesloten OS. Zoals Vodafone 360 enzo.
Hier kloppen een aantal dingen nog niet helemaal.
Symbian evolueert (Symbian^3 wat op de N8 gebruikt gaat worden lijkt vlot te lopen, snelheid was het grote issue). Symbian moet ook (voor het grootste deel) open source worden. Ook Maemo is niet 100% open source, evenals Android niet, Meego weet ik niet zeker (ik dacht UI niet, maar de core wel).
Symbian wordt inderdaad voor mainstream gebruikt, of beter gezegd: Meego voor high-end, want op een smartphone wordt in principe altijd Symbian gezet, of het moet een high-end phone worden.
Het is NIET zo dat Symbian gebruikt wordt zodat mensen niet gaan overclocken. Ik denk dat een cpu met Symbian ook wel is over te clocken, evenals in Android, wat ook een mainstream OS is.
De mogelijkheden van Meego zijn meer gericht op professioneel gebruik en Symbian is wat gebruiksvriendelijker. Met Symbian kun je in principe alles wat je op een smartphone wil doen, Meego is daarentegen voor enthousiastelingen, zeg maar een "Symbian +" qua mogelijkheden (want het is geen afgeleide van Symbian).
Ik ben wat aan het experimenteren geweest met overclocken, het was eenvoudiger dan ik dacht.
Je hebt "rootsh", "linux kernel for power users" en "conky" (alleen om te zien welke frequencie je cpu draait) geïnstalleerd.
6. Open x-terminal
7. typ: root
8. typ: kernel-config load lv
Je hebt nu de lv (low-voltage) kernel geladen. Bij mij werkt dit tot 900MHz, daarboven niet.
9. typ: kernel-config limits 250 850 (125 als minimum kan ook, maar dat wordt niet geadviseerd)
Eigen ervaring: 125 is niet terug te zien bij conky (app waar je cpu-snelheid is te zien)
10. typ: kernel-config save 850
Je hebt nu een kernel opgeslagen die varieert van 250 tot 850mhz, genaamd "850"
11. typ: kernel-config load lv
12. typ: kernel-config limits 250 600
12: typ: kernel-config save 600
Je hebt nu de standaard kernel opgeslagen die varieert van 250 tot 600mhz, genaamd "600"
13. Sluit x-terminal nu af.
15. Ga terug naar een van je homescreens, en plaats daar een Queen Beecon widget.
16. Open de Queen Beecon widget settings door op een lege ruimte op je homescreen te drukken, vervolgens op het icoontje dat bovenin verschijnt en op het sleuteltje bij je Queen Beecon widget.
17. Druk op Add Cmd.
18. Vul voor Title: 850 in, en bij Command: /usr/sbin/kernel-load /home/user/.kernel/850 | sudo gainroot.
19. Verander Widget Type in Snippet.
20. Verander voor de Command Title Settings de Position in Hidden.
21. Doe ditzelfde voor de 2 Positions onder Command Results settings.
22. Bij Update Policy, vink alleen de middelste optie 'Update when clicked' aan en laat Update interval op 0 staan.
23. Verander nu bij Status Background Colors & Images de Snippets Bg Color in een kleur die jij wilt, en stel dezelfde kleur in voor de andere Beecon Command Exit Status opties.
24. Klik op opslaan.
25. Je bent terug op je homescreen, druk daar op Voltooid.
Je kunt met de commando's:
kernel-config load lv (alleen als je cpu niet vastloopt!)
kernel-config limits 250 xxx
kernel-config save xxx
Verschillende frequenties opslaan die je kan oproepen met de Queen Beecon widget.
Zo heb ik bijvoorbeeld 900 MHz, 1000MHz en 1100MHz opgeslagen.
Je kunt een widget heel makkelijk veranderen. Pas de instellingen aan (klik op leeg veld bureaublad, gereedschap...) en doe "edit CMD". Dan klik je de widget aan om die frequentie te gebruiken.
Dan is het een kwestie van stressen en kijken of de telefoon blijft draaien.
Het is mij gelukt om 125 1000 MHz te draaien ZONDER low voltage. Op 1100MHz liep hij na het draaien van een filmpje op dumpert in minder dan een minuut vast. Daarvoor draaide hij meer dan een half uur stabiel.
Bij 1000MHz draait het filmpje fatsoenlijk, in tegenstelling tot 600MHz. Als mijn OC instabiel wordt, laat ik het weten.
Als je resultaten neerzet: wel of geen low voltage, welke frequenties (laag en hoog) en hoe stress je en voor hoe lang?