zoo nu drie dagen mijn n900 eindelijk in me bezit ( na 1,5 maand wachten)
Het toestel is heerlijk, geweldig, snel... Voor iemand die geen verstand heeft van linux is dit telefoon gewoon ook goed te doen, ten eerste omdat het gewoon lekker werkt zoals een telefoon hoort te werken en ten tweede omdat het toch een interesse opent in linux. ( want ook al weet ik niets van linux, wil ik het wel leren)
Internetten gaat perfect, ik internet heel veel met me mobiele telefoons, en dit is gewoon verre uit de beste ervaring ooit, alsof je het op de desktop doet..
inzoomen, ik snap niet dat er mensen zijn die problemen hebben met het roteren van de vinger als inzoomen, bij mij werkt het perfect en t is erg snel aangeleerd. ( voor de mensen die het toch niet onder de knie krijgen heb je altijd nog de dubbeltap, of de volume knoppen..
apps, er zijn zat leuke, maar vooral handige apps beschikbaar, wel geen honderdduizenden zoals bij de iphone of androids, maar wel handige apps... (btw downloaden via je mobiele internet abonnement gaat als een tierelier, maar als je veel download zoals ik... dan kan je wel eens na 1 dag een smsje krijgen met de melding: matig uw internetgebruik, uw blox is bijna het limiet)
OMWeather app werkt ideaal (who needs piet paulusma)
pidgin messenger werkt ook perfect ( heb de internetmessenger gedownload omdat ik niet wil dat mijn msn contactpersonen in de telefooncontactpersonenlijst voorkomen.
iNES heerlijk, super mario bros 3 spelen op je n900 the good old days

petrovich ofzo iets

een ideale plugin om snel bestanden via bluetooth te versturen
Zoutube een youtube app, gebruik m niet want ik je kan gewoon youtube op en andere flashfilmpjes bekijken, woohoooo! dus waarom staat ie erop? tja uhm zomaar
KMplayer een media player
Flashlite app.. gebruikt de flitser als een zaklamp..
Firefox browser, werkt goed, maar ik vind de standaard browser van de n900 ook heerlijk werken.
games als wormux en supertux, bounce ontbreken natuurlijk ook niet.
ik installeer alleen van maemo extras, van de extra develop en dat soort dingen houd ik me niet mee bezig, omdat ik simpelweg nog langer van mijn nokia wil genieten en niet genoeg verstand van linux heb om problemen die ze zouden kunnen veroorzaken te verhelpen. De meeste problemen die mensen hebben met de n900 komen door klakkeloos meamo extra-testing progs te downen.. voor noobs zoals ik is dat echt een no no.
het scherm... ideaal, werkt perfect, accuraat ik had hiervoor de slechtste touchscreen op aarde namelijk de bb storm, wat een drama is dat ding.. multitouch maar het suckte zwaar.. De scherm van de n900 is perfect, het reageert goed en precies. Ik ben er zeer tevreden mee
( omdat ik zuinig op mijn spulletjes ben, heb ik de Zagg full body protector aangeschaft, dus een dunne filter voor je scherm en voor de achterkant van je tel, hierover laat ik nog weten hoe het bevalt.)
De telefoon zelf, de snelheid is een openbaring, nog nooit heb ik een telefoon gehad die zo snel en simpel applicaties en menus opent en ze dat ook nog eens terwijl er heel wat op de achtergrond draait... heerlijk om geen rekening mee te hoeven houden dat je telefoon de 2e app openen niet aankan, en dat je minuten moet wachten tot het zich eindelijk opent...
De camera, gister een paar foto's gemaakt en moet zeggen, de kwaliteit is uitstekend... geen witte waas of ietes dergelijks en lekker scherp.. voor de mensen van wie de foto wordt gemaakt houdt rekening met last van je ogen... De flashlight is zo fel dat het wel stadionverlichting lijkt
Toetsenbord... dit werkt perfect, ik ben een mobiele msner, dus typen gaat zo de hele tijd door en ik kan je vertellen dat je binnen een uur gewend bent aan het toestenbord en dat je niet gauw op de verkeerde toets zal drukken, elke toets is duidelijk aangegeven en met een simpele knop op de shift of symbolen toets heb je alles tot je beschikking...
batterij... tja als je inderdaad de hele dag msn en browsed zoals ik dan gaat de batterij wel rap leeg, maar dat is bij elke hightech phone van tegenwoordig, laat op de iphone s je wifi de hele dag aan met ebuddy of msnmessenger aan, dan is ie ook net zo rap leeg...
ik heb wel de screen naar standje 3 gezet en de gps uit... ook het automatisch connecten met een draadloos netwerk staat uit, hier is echter ook gelijk iets waar mensen de fout mee ingaan... hij connect wel niet automatisch met het netwerk (dus hij springt niet van 2g/3g naar wifi) maar hij staat wel aan...
dus het blijft batterijen slurpen... er is een app voor maar die staat helaas nog in het testing gedeelte, zodra die echter gewoon in extras zit, is die app echt een must, daarmee kan je namelijk de 'radio' wifi echt uitzetten. Ik weet zeker dat dat enorm veel batterij zou besparen want zelf mijn beste phone ooit na de N900 (de n95) had een slechte batterij duur die zelfs maar een aantal uur duurde als wifi scanner standaard aan stond...
Maemo, het werkt heerlijk.. het gaat snel, alles gaat bijna automatisch. als je er even meegespeeld hebt dan gaat het allemaal vanzelf... De homescreens kan je lekker personaliseren , bij mij staat de een vol met games, de ander met contacten en email, de derde met internet, weer app, en een aantal sites en de laatste met im en networking progs, twitter facebook ed. Natuurlijk ken je ze zelf zo instellen zoals je zelf wilt
Ik ben erg tevreden met de telefoon en ben zelfs van mening dat dit gewoon de beste telefoon tot nu toe is, let wel op je dataplan, want met downloaden van apps, vliegen de mb's voorbij... Deze telefoon is zeer geschikt voor Linux gebruikers als voor linux noobs.. veel mensen laten zich afschikken door linux en dat is helemaal niet nodig, de mensen die er verstand van hebben kunnen er nog meer uithalen en voor de mensen die dat (nog) niet kunnen is dat al gewoon een perfecte telefoon met een super OS
"Absorb what is useful, discard what is useless and add what is specifically your own"