Hopelijk komt het voor 22 maart, omdat bij mij op school mogen dyslecten op laptop toetsen maken en ze hebben alle draadloze internet beveiligd dus dan kunnen zo alle dyslecten(waaronder ik) toch op internetVerwijderd schreef op zondag 17 januari 2010 @ 23:16:
Joikuspot komt binnenkort naar Maemo:
http://www.allaboutmaemo....on_N900_as_a_WiFi_hot.php
Dus dan kan je je N900 als wifi hotspot gebruiken.
Dit kan ook al met een klein beetje werk:
http://wiki.maemo.org/User:Jebba/NAT
Maar volgens mij kan je met Joikuspot meerdere mensen tegelijk laten verbinden, iets waar ik bij dat NAT routen helemaal niet zo zeker van ben. Hoe dan ook is een simpele UI altijd welkom, al zal je daar wel voor moeten betalen.
Ben ik de enige die deze essentiële functie absoluut niet mist? 
Heb je overigens GPE Calendar al geprobeerd? Zeggen dat iets niet kan, zonder eerst alle mogelijkheden af te gaan lijkt me niet heel overtuigend.

Heb je overigens GPE Calendar al geprobeerd? Zeggen dat iets niet kan, zonder eerst alle mogelijkheden af te gaan lijkt me niet heel overtuigend.
ik heb de n900 gekocht, ben er zeer tevreden mee. dat wil echter niet zeggen dat het toestel volmaakt is. Als er iemand hier in het forum een beargumenteerde post plaats met kritische kanttekeningen is het voor vele reden om onbeleefd te antwoorden, op de man te spelen etc. ipv. in te gaan op de argumenten. Er is niks mis met toegeven dat onze geliefde n900 enige functionaliteit mist.
Je kunt lekker flauw gaan lopen gapen met je smiley, maar IMAP-idle is een essentiële functie die op een top toestel aanwezig hoort te zijn. Zoals ook Exchange-compatibiliteit, en eigenlijk ook een Blackberry-client zoals de E90 die heeft. Als je de 1 gebruikt, zul je waarschijnlijk de anderen niet gebruiken, maar dat is geen reden om badinerend een gaap-smiley neer te zetten.Johras schreef op maandag 18 januari 2010 @ 15:53:
Ben ik de enige die deze essentiële functie absoluut niet mist?
Ik zie die enkel nog voor Maemo2008 staan. Werkt dat ook op de N900, en krijg je ook nette meldingen op je home-screen dan? Misschien laten mijn zoek-kwaliteiten op internet me in de steek, maar ik heb dat nog nergens kunnen vinden voor wat betreft de N900.Heb je overigens GPE Calendar al geprobeerd? Zeggen dat iets niet kan, zonder eerst alle mogelijkheden af te gaan lijkt me niet heel overtuigend.
Hèhè, een gezonde reactie. Ik gaf al eerder aan, laatste stukje in Beuzelarij in "Nokia N900 Smartphone Internet tablet" dat het toestel mij erg aanspreekt, maar dat er ook enkele belangrijke functies ontbreken, die je juist op dit toestel zou verwachten.teddebraak schreef op maandag 18 januari 2010 @ 16:02:
ik heb de n900 gekocht, ben er zeer tevreden mee. dat wil echter niet zeggen dat het toestel volmaakt is. Als er iemand hier in het forum een beargumenteerde post plaats met kritische kanttekeningen is het voor vele reden om onbeleefd te antwoorden, op de man te spelen etc. ipv. in te gaan op de argumenten. Er is niks mis met toegeven dat onze geliefde n900 enige functionaliteit mist.
Dan is het opmerkelijk dat velen daarbij helemaal niet meer op argumenten letten, maar meteen op hun achterste benen gaan staan. Iets wat aanhangers van een ander toestel/merk juist vaak verweten wordt.
[ Voor 33% gewijzigd door Beuzelarij op 18-01-2010 16:11 ]
Verwijderd
Hallo allemaal,
Onlangs heb ik een Nokia N900 met een Hi abbo gehaald. Hierbij werd een Eindeloos-online bundel aanbevolen.
Alles werkt netjes, snelheid voor mijn gebruik hoog genoeg! Maar toen kwam het, ik moest van de telefoon 2 updates downloaden. Netjes gedaan, ging best. Updates waren 90+50mb. Diezelfde nacht ontvang ik 2 smsjes, de een dat ik al op 80% van de FUP zit, de ander dat ik eroverheen zit en de snelheid word teruggedraaid.
Zelf heb ik wat youtube filmpjes bekeken en wat apps gedownload. Niks speciaals dus.
M.a.w. deze telefoon kan totaal niet overweg met het abbo! Als je updates download zit je al bijna over de FUP heen... Enfin, ik Hi bellen. Uiteraard krijg ik een jong meisje met een 3-daagse callcenter cursus aan de lijn, die er niet veel van af weet. Na veel overleg krijg ik de aanbieding om het complete pakket (telefoon, sim, etc.) terug te sturen... Daar zit ik ook niet op te wachten, met die levertijden van de N900. Vervolgens vraag ik haar dan maar om het abbo op te krikken naar Xtra Snel. Kan ook niet, want het zou niet overal gedekt zijn en daarbij is de FUP van beide abbo's even hoog (?). Zou niet handig zijn want dan zit ik er nóg sneller overheen.
Wat nog vreemder is, is dat als je bij het Xtra-Snel abbo over de FUP heen gaat, de snelheid (net als bij Eindeloos-Online) terug word gedraaid naar 128kb/s. Wat moet ik nou doen? Dit abbo werd mij juist aangeraden omdat ik niet zoveel verbruik, en niet echt supersnelheid nodig heb. KPN/Hi hebben de telefoon gewoon niet bekeken, en de updates vonden ze maar een raar verhaal, was ook niet bekend bij ze. Ik zit nu met klote internet, en een supertelefoon! Weten jullie hier raad mee? ****service van Hi!!!
Onlangs heb ik een Nokia N900 met een Hi abbo gehaald. Hierbij werd een Eindeloos-online bundel aanbevolen.
Alles werkt netjes, snelheid voor mijn gebruik hoog genoeg! Maar toen kwam het, ik moest van de telefoon 2 updates downloaden. Netjes gedaan, ging best. Updates waren 90+50mb. Diezelfde nacht ontvang ik 2 smsjes, de een dat ik al op 80% van de FUP zit, de ander dat ik eroverheen zit en de snelheid word teruggedraaid.
Zelf heb ik wat youtube filmpjes bekeken en wat apps gedownload. Niks speciaals dus.
M.a.w. deze telefoon kan totaal niet overweg met het abbo! Als je updates download zit je al bijna over de FUP heen... Enfin, ik Hi bellen. Uiteraard krijg ik een jong meisje met een 3-daagse callcenter cursus aan de lijn, die er niet veel van af weet. Na veel overleg krijg ik de aanbieding om het complete pakket (telefoon, sim, etc.) terug te sturen... Daar zit ik ook niet op te wachten, met die levertijden van de N900. Vervolgens vraag ik haar dan maar om het abbo op te krikken naar Xtra Snel. Kan ook niet, want het zou niet overal gedekt zijn en daarbij is de FUP van beide abbo's even hoog (?). Zou niet handig zijn want dan zit ik er nóg sneller overheen.
Wat nog vreemder is, is dat als je bij het Xtra-Snel abbo over de FUP heen gaat, de snelheid (net als bij Eindeloos-Online) terug word gedraaid naar 128kb/s. Wat moet ik nou doen? Dit abbo werd mij juist aangeraden omdat ik niet zoveel verbruik, en niet echt supersnelheid nodig heb. KPN/Hi hebben de telefoon gewoon niet bekeken, en de updates vonden ze maar een raar verhaal, was ook niet bekend bij ze. Ik zit nu met klote internet, en een supertelefoon! Weten jullie hier raad mee? ****service van Hi!!!
Verwijderd
dus "beuzelarij" jij bent serieus van plan om de nokia n900 aan te schaffen
zo ja dan heb je nu voldoende informatie om een beslissing hierin te kunnen nemen, negatief danwel positief
zo nee dan is er uitsluitend sprake van negatieve stemmingmakerij waarbij je jouw visie op een eenzijdige wijze aan anderen probeert op te leggen
een product wordt gewaardeerd vanuit de ervaringen van gebruikers
een analytische en theoretische kijk doet geen recht aan een praktische beoordeling van de gebruiker
het enkele feit dat een mogelijkheid niet aanwezig is, betekent nog niet dat de gebruiker deze mist
kijk liever naar de voordelen dan naar de nadelen, "een glas is half vol"
zo ja dan heb je nu voldoende informatie om een beslissing hierin te kunnen nemen, negatief danwel positief
zo nee dan is er uitsluitend sprake van negatieve stemmingmakerij waarbij je jouw visie op een eenzijdige wijze aan anderen probeert op te leggen
een product wordt gewaardeerd vanuit de ervaringen van gebruikers
een analytische en theoretische kijk doet geen recht aan een praktische beoordeling van de gebruiker
het enkele feit dat een mogelijkheid niet aanwezig is, betekent nog niet dat de gebruiker deze mist
kijk liever naar de voordelen dan naar de nadelen, "een glas is half vol"
Ik probeer alleen maar aan te geven dat wat voor jou essentieel is voor anderen helemaal niet belangrijk hoeft te zijn. Als ik flauw wilde zijn zou ik gewoon zeggen dat je maar wat aan je zoek-kwaliteiten op internet moet gaan werken. Maar goed, GPE staat gewoon in de repo voor de N900. Je kan hier ook externe agenda's in openen (url/gebruikersnaam/wachtwoord invullen) en het heeft een venster op je homescreen. Of het precies doet wat jij wil dat weet ik niet, kan ik niet voor je testen.Beuzelarij schreef op maandag 18 januari 2010 @ 16:04:
[...]
Je kunt lekker flauw gaan lopen gapen met je smiley, maar IMAP-idle is een essentiële functie die op een top toestel aanwezig hoort te zijn. Zoals ook Exchange-compatibiliteit, en eigenlijk ook een Blackberry-client zoals de E90 die heeft. Als je de 1 gebruikt, zul je waarschijnlijk de anderen niet gebruiken, maar dat is geen reden om badinerend een gaap-smiley neer te zetten.
[...]
Ik zie die enkel nog voor Maemo2008 staan. Werkt dat ook op de N900, en krijg je ook nette meldingen op je home-screen dan? Misschien laten mijn zoek-kwaliteiten op internet me in de steek, maar ik heb dat nog nergens kunnen vinden voor wat betreft de N900.
[...]
Overigens kom je gewoon erg negatief over, bv met je opmerking over de update. Zeker aangezien je geen N900 hebt verbaasd die opmerking mij een beetje. Misschien moet je http://wiki.maemo.org/Maemo_5/PR1.1 eens doorlezen. Als iemand die wel ervaring heeft met de N900 ben ik het niet met je eens dat de update niks voorsteld.
[ Voor 11% gewijzigd door Johras op 18-01-2010 16:43 ]
je update van de N900 heeft zo een 90 + 11 MB gekostVerwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 16:17:
KNIP verhaal over FUP
er is een aardig draadje mbt de mobiele internet abbo's op tweakers: [Mobiel Internet] Welke is nou het beste ?
Veelal is het
goede dekking slechte voorwaardes
of
slechte dekking redelijke voorwaardes
voortaan is het beter om de maemo updates via WIFI te laten lopen of via de NSU (nokia software updater) op je PC. Je kan ook via nokia pc suite je PC internet verbinding delen met je N900 en zo de updates binnenhalen
Aan te raden is om de app personal dataplan monitor gebruiken om je data verbruik in de gaten te houden. Deze kun je uit de testing repository halen volgens mij
[ Voor 47% gewijzigd door Falcon Heavy op 18-01-2010 16:38 ]
dan stuur je toch de hele zut terug. En ga je vervolgens met een andere provider in zee die wel biedt wat je hebben wil....
Misschien handig voor diegene die wifi veel gebruiken.
Je kan je WLan transmission power terug schroeven van 100mW naar 10mW. Ik kan me voorstellen dat dit voordelig is voor je accu duur:
Om dit te veranderen ga naar:
Settings - Internet connections - Connections - (jouw wifi) edit - NEXT - NEXT - NEXT - advanced - other
Je kan je WLan transmission power terug schroeven van 100mW naar 10mW. Ik kan me voorstellen dat dit voordelig is voor je accu duur:
Settings - Internet connections - Connections - (jouw wifi) edit - NEXT - NEXT - NEXT - advanced - other
Ik ben het met Beuzelarij eens. Er werd gespeculeerd dat, naarmate het toestel langer op de markt zou zijn, er meer en meer applicaties beschikbaar zouden komen. Ik vind het nog steeds een fantastisch toestel, maar mis ook een paar essentiele onderdelen, waaronder een goede sync mogelijkheid met een kalender en e-mail. Ook jammer dat bv Thunderbird en Sunbird niet ondersteund worden, temeer omdat de browzer wel van Mozilla is.Cinq-Marquis schreef op maandag 18 januari 2010 @ 12:15:
@Beuzelarij
Waarom heb je hem dan in godsnaam gekocht ? Verder vind ik je argumenten niet sterk, al deze punten waren bekend voor die uit kwam.
De browser is gebaseerd op de rendering engine van Mozilla, de browser zelf is door Nokia ontwikkeld (maar wel open source genaamd MicroB). Mobile Firefox is de webbrowser van Mozilla voor de N900. Maar Mozilla heeft tegenwoordig haar messaging afdeling in een eigen stichting onder gebracht.D3sm0dr0mic schreef op maandag 18 januari 2010 @ 16:39:
[...]
Ook jammer dat bv Thunderbird en Sunbird niet ondersteund worden, temeer omdat de browzer wel van Mozilla is.
maar ben het met je eens dat goede sync tools met thunderbird en sunbird erg welkom zouden zijn, ik gebruik die twee ook op mijn desktop.
Is er al meer bekend over ondersteuning voor Silverlight/Moonlight voor de N900? Ik vond deze post van TempesT hierover, maar kan verder geen betere of recentere info vinden.
Ik zou de optie van het volledig terug sturen niet te snel negeren, kpn kan echt heel lastig worden namelijk, en als ze het zelf aanbieden ben je wellicht snel van kpn/hi gelazer af. Kan je veel gedoe schelen.Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 16:17:
Hallo allemaal,
Persoonlijk hoop ik dat iemand eerst officiële klachten indient over de BESPOTTELIJK lage '"FUP" datalimiet, en als kpn de limiet niet verruimd dat hij/zij dan naar de geschillencommissie telecomzaken stapt.
Dat kost geld (35,- euro), en is een gok (ze zijn vrij streng, dus het is niet zeker dat je wint), maar als je wint moet kpn ofwel je limiet verhogen ofwel je contract voortijdig ontbinden.
Als kpn het op een gang naar de commissie laat uitdraaien (en dus je klachten negeert), dan lijkt me een aanpassing van de limiet niet waarschijnlijk, en dus blijft ontbinden van het contract over. En dat wil dus zeggen dat je de N900 niet hoeft terug te sturen, want die heb je gekocht toen je je contract afsloot, en die is van jouw.
Wat het effect is van dit voorstel om de koop ongedaan te maken op de uitkomst van zo'n gang naar de commisie kan ik niet voorzien. Er kan worden geargumenteerd dat je nu weet dat de FUP belachelijk laag is, en dat je hiermee instemt door niet op hun voorstel in te gaan.
Maar ik ben geen consumenten autoriteit, en ben zelf nog nooit naar de geschillen commissie telecomzaken hoeven stappen (heb wel diverse malen een mobiel telefonie contract voortijdig kunnen ontbinden omdat aanbieders voorwaarden verslechterden tijdens de contract termijn).
Afsluiten, batterij eruit, wachten, opnieuw opstarten en eventueel naar factory default resetten.Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 14:59:
ik wil niet storen, maar kan iemand mij kort aangeven welke stappen ik moet zetten om mijn N900 weer in "virgin-state" te krijgen?
alvast bedankt!
"Never a dull moment"
Ik bedoelde dan ook niemand af te vallen, excuses daarvoor. Maar ik bemerkte dat de reactie van Beuzelarij enigsinds neer kijkend op het toestel was, aangezien het bepaalde dingen (nog) niet kan. En dat vond ik niet terrecht.D3sm0dr0mic schreef op maandag 18 januari 2010 @ 16:39:
[...]
Ik ben het met Beuzelarij eens. Er werd gespeculeerd dat, naarmate het toestel langer op de markt zou zijn, er meer en meer applicaties beschikbaar zouden komen. Ik vind het nog steeds een fantastisch toestel, maar mis ook een paar essentiele onderdelen, waaronder een goede sync mogelijkheid met een kalender en e-mail. Ook jammer dat bv Thunderbird en Sunbird niet ondersteund worden, temeer omdat de browzer wel van Mozilla is.
Over het algemeen, zeker in mijn ervaring hebben alle toestelen en daarin vooral de software van fabrikant veel mankementen. Mijn ervaring is met de toestellen welke ik gekocht heb uiteraard, maar toch. Dingen zoals XDA developers voor windows mobile bestaat niet zomaar.
En ook met S60 toestellen, android, etc. komen er geregeld firmware updates om dingen te fixen of toe te voegen. Normaalste zaak van de wereld tegenwoordig. Dus toestellen hebben problemen.
Maar ik vind het jammer dat mensen klagen over features welke het toestel niet heeft. Dat had je van te voren moeten weten. Dat je ze graag wil hebben, snap ik prima, en dat je de rest van het toestel wel geweldig vind, ook prima. Maar je moet zelf oordelen over je die feature wil op-offeren of niet.
Dat *jij* die feature belangrijker vind dan dat in de nieuwe firmware de arabische taal goed ondersteund word bijvoorbeeld. Tjah, jij bent geen nokia. Via de brainstorm hebben we al meer invloed dan ooit te voren. Daar doen ze ook wel degelijk iets mee, bekijk de release notes van de laatste PR1.1 release maar eens, daar staan VELE forum topics, bug reports en brainstorms in gelinked. Maar de prioriteit moet naar mijn mening altijd bij bugs liggen en niet features. En dat doen ze dus goed naar mijn mening. Jij hebt daar een andere mening over, prima. Mijn vriendin vind MMS'en handig, moet ze geen N900 kopen.
En mijn carkit, tjah, die zit vast in mijn Skoda SuperB. Die had ik al voor deze telefoon. Maar dat wist ik, en daar is op dit moment geen oplossing voor. Dan is het aan mij de keuze het toestel niet te kopen, of wel te kopen en de limitatie te accepteren.
Dat bedoelde ik ook met het IMAP gebeuren. Het zit er niet in, ook niet als je verwacht dat het er in zit.Dat kun je verwachten met een nieuw platform, en klinkt mij niet raar in de oren. Voor de hoofdprijs vonden ze schijnbaar het goed werken van de camera of andere zaken belangrijker. Voro jou niet de juiste keuze voor 90% van de mensen wellicht wel?
Persoonlijk vind ik de hoofdprijs geen argument. Een toestel van 15 euro moet ook goed werken. Maar zoals ik het lees zou je het wel acceptabel vinden als het daar niet op zat. Voor mij is dat dan weer een kromme beredenatie.
Goed, genoeg modder. Discusieren op deze manier heeft maar zelden zin.
We verwachten beide zaken van het toestel, maar gaan anders met onze verwachtingen om. Ik ben heel erg blij met wat er in zit en goed werkt en neem de limitaties voor lief. Jij (andere mensen) bekijkt dat vanuit een andere hoek en vind het toestel niet compleet zonder die bepaalde functionaliteit.
Ik koop hem wel, jij moet wachten tot er in zit wat je verwacht of voor een andere telefoon gaan. Het klagen erover en doen alsof ze achterlijk zijn om dat ze het niet met je eens zijn, schoot bij mij wat in het verkeerde keel gat....
Nee nog helemaal geen nieuws hierover. Zal er denk ik ook niet snel komen. Aan het eind van het jaar komt Intel wel met een Silverlight versie voor Moblin. Maar dat is op een platform voor Atom processors.lpdv74 schreef op maandag 18 januari 2010 @ 17:00:
Is er al meer bekend over ondersteuning voor Silverlight/Moonlight voor de N900? Ik vond deze post van TempesT hierover, maar kan verder geen betere of recentere info vinden.
Wie weet maakt microsoft ook met Nokia afspraken om Silverlight naar Maemo/Symbian te brengen. (daar waren ooit ook persberichten over, maar nooit concrete demostraties, van SIlverlight op Moblin wel).
Moonlight is wellicht ook mogelijk (dat is de opensource variant van Silverlight) om naar Maemo te porten, maar volgens mij is daar helemaal niemand mee bezig. Maar Moonlight heeft ook nog best wel wat kuren en comptabiliteits problemen. Het is nu ook op Desktop linux nog geen volwaardig alternatief voor eindgebruikers (naar mijn mening), hoewel Moonlight 2.0 heel erg veel is verbeterd.
Ondersteunding voor DRM methodes in audio/video codecs komt pas in Maemo 6, dus ik betwijfel of je volledige silverlight ondersteuning überhaupt mogelijk is op Maemo 5.
Nix platitude ! Geen "dure" woorden gebruiken als je niet de opleiding of sociale achtergrond hebt om te weten waar je het over hebt.Beuzelarij schreef op maandag 18 januari 2010 @ 15:33:
[...]
Je begrijpt helemaal niks, want je zet jezelf met zo'n irrelevante platitude enkel te kijk. Het doet er namelijk niet toe of ik het toestel al heb of niet.
~bla, bla, bla...
Of ik het toestel nu wel of niet heb, doet namelijk niets, maar dan ook werkelijk helemaal niets af aan mijn argumenten. Want jij, die klaarblijkelijk wel in het bezit is van het toestel, kan mij niet vertellen hoe ik IMAP-idle en bijvoorbeeld een kalender op een willekeurige CalDAV-server wél tot stand zou kunnen brengen op een N900. Op een fatsoenlijke manier, en je er niet vanaf maken door te zeggen "je moet dit of dat even porten". Dat klinkt lekker simpel, maar is het vaak niet.
Dus beste stuurman op je boot, leg het eventjes uit en je hebt een punt. Anders moet je niet zo bijdehand doen maar op de argumenten ingaan.
[...]
Voorbeeld dat slaat als een tang op een varken. Dat is hardware, en zoiets kan redelijkerwijs niet meer worden aangepast. Dan moet de complete hardware op de schop genomen worden. Dat weet je als koper, en daar leg je je al of niet bij neer.
Bij software kan wel degelijk functionaliteit worden toegevoegd, maar dat moet dan wel gebeuren.
Vooralsnog blijkt dat ik een stuk "bijdehandter" ben dan jij;Spreekwoord:
* De beste stuurlui staan aan wal.
o Betekenis: Het is makkelijker om kritiek te geven dan om zelf iets te bereiken.
a. Ik heb het toestel en weet dus waar ik over praat.
b. Ik ben al 9 jaar een Linux gebruiker, dus ik snap het OS van dit toestel (Maemo5, met Linux kernel 2.6.28).
c. Je loopt stoer te doen zonder enige kennis van zaken..... jammer.
P.S. Beuzelarij koop vooral het toestel niet ! Het is niet voor jou en/of de jouwen. Kan je meteen opzouten naar een forum van het toestel van je keuze en vooral daar afgeven op de N900 !
[ Voor 8% gewijzigd door Cinq-Marquis op 18-01-2010 17:47 ]
"Never a dull moment"
Waarom niet? Nokia is naar mijn mening vrij open in de tekortkomingen van de N900, en heeft vele alternatieven in de haar assortiment zitten die de voor jouw essentiële functies wellicht wel goed ondersteunen.Beuzelarij schreef op maandag 18 januari 2010 @ 14:36:
[...]
De N900 mag niet simpelweg afgedaan worden als speledingetje, als internet-tablet met als extra een bel-functie. Daarvoor is het toestel simpelweg te duur. Het is aanmerkelijk duurder dan de eerdere internet-tablets, dan kun je je niet veroorloven dat bepaalde essentiële functies niet perfect functioneren. Dan hadden ze het toestel de prijs van voorgaande internet-tablets moeten geven, en niet van een top-of-the-range smartphone.
Van alle applicaties op de N900, is naar mijn mening de browser het meest waardevol. Die werkt uitstekend, en is de beste mobiele browser die ik ooit heb gebruikt. Dat zou voor mij al reden zijn geweest dit apparaat te kopen (daarom had ik hiervoor ook de internet tablets gekocht).
Ik krijg dan ook sterk de indruk dat de webbrowser 1 van applicaties is waar Nokia de meeste tijd in heeft gestoken. Sommige andere aspecten van de N900 werken nog niet zo soepel, dat geef ik toe. En Nokia weet dat ook. Maar ik ben blij dat ze de N900 hebben uitgebracht, want daardoor kan ik van deze ultieme webbrowser nu al genieten.
De prijs van de internet tablets was ook erg hoog toen die voor het eerst uitkwamen, de N900 past redelijk in dat plaatje naar mijn mening.
Edit: de N800 was bij introductie 399,- euro exclusief verzendkosten, en de N810 was nog duurder, volgens mij iets van 469,- euro (maar ik heb alleen de 770 en de N800 gekocht).
Dus ja, de N900 is duurder, maar er zit nu wel een telefoon ingebouwd.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2010 17:40 ]
Dan kun jij helemaal niet bepalen. Ik gaf enkel een aantal al dan niet aanwezige functionaliteiten aan die voor mij een rol spelen. Andere aspecten spelen echter ook een rol. Welke informatie voor mij persoonlijk een rol speelt is in dit topic ook helemaal niet van belang. Sommigen melden wanneer hun abonnement afloopt, ook nutteloos in een discussie over een toestel. IMAP-idle is een veelgebruikt protocol, dus is het niet gek om het (gebrek daaraan) ter sprake te brengen.Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 16:18:
Ik gaf ook positieve aspecten van het toestel aan, anders zou ik er immers helemaal geen belangstelling voor hebben. Sommigen krijgen echter een waas voor ogen, zien alleen de kritiekpunten, en gooien er nu een term "negatieve stemmingmakerij" uit. Ergens op TV gehoord? Zie ook verderop.zo nee dan is er uitsluitend sprake van negatieve stemmingmakerij waarbij je jouw visie op een eenzijdige wijze aan anderen probeert op te leggen
Beren schijten in het bos. Gras is groen. Management For Dummies was blijkbaar in de uitverkoop.een product wordt gewaardeerd vanuit de ervaringen van gebruikers
Wat een ridicule onzin om dat als feit te poneren. Als je weet dat een toestel (desnoods voor mij alleen) essentiële functionaliteit mist, dan kun je tevoren al prima vaststellen dat het toestel niet zal voldoen.een analytische en theoretische kijk doet geen recht aan een praktische beoordeling van de gebruiker
Tenzij die functie voor betreffende gebruiker essentieel is.het enkele feit dat een mogelijkheid niet aanwezig is, betekent nog niet dat de gebruiker deze mist
Staan er nog meer deuren open die je kunt intrappen?kijk liever naar de voordelen dan naar de nadelen, "een glas is half vol"
Het is heel simpel: Voor mij is IMAP-idle essentieel. Voor vele anderen ook, maar niet voor iedereen. Iemand die het niet nodig heeft, zal het dus geen verschil maken. Duidelijk.
Feit is echter ook dat de meeste top-of-the-range telefoons, en veel goedkopere telefoons trouwens ook, wel standaard over IMAP-idle beschikken. Waarom staan sommigen op hun achterste benen als gemeld wordt dat het ontbreken daarvan in zijn algemeenheid een tekortkoming is voor zo'n duur toestel? Dat moet toch gewoon gemeld en toegegeven kunnen worden. In plaats daarvan schieten een aantal in de verdediging van "ik heb het niet nodig", "de gebruikers moeten het zelf ontwikkelen", "de iPhone kon ook iets niet".
Dat is allemaal irrelevant. Een toestel uit deze prijsklasse zou daar gewoon over moeten beschikken. Ik weet dat dat (nog) niet zo is, daarom heb ik het toestel ook nog niet. Maar dat moet gewoon gemeld kunnen worden, zonder meteen in de verdediging te schieten. Dat wordt echter wel gedaan, ik ga daar nog met argumenten op in ook, en vervolgens gooit men het op stemmingmakerij. Dat is nog eens een zielige manier van discussiëren.
Goed, dit is een nuttig antwoord. Ik weet al lang van GPE af, en zie dat het in de repo's staat. GPE kan wel met CalDAV overweg, maar integreert dat ook echt in Maemo? De GPE in de repo is eigenlijk van OS2008, maar goed als het draait draait het. Ik heb elders op internet echter gelezen dat het op de N900 puur als stand-alone draait, en het qua meldingen eigenlijk niet integreert. Je moet er steeds zelf naar toe om dingen te checken. Als ik het toestel zelf zou hebben, kon ik het gewoon uitproberen. Maar ik moet zeker weten dat dat werkt, voordat ik het toestel koop. Kip en het ei verhaal.Johras schreef op maandag 18 januari 2010 @ 16:20:
Ik probeer alleen maar aan te geven dat wat voor jou essentieel is voor anderen helemaal niet belangrijk hoeft te zijn. Als ik flauw wilde zijn zou ik gewoon zeggen dat je maar wat aan je zoek-kwaliteiten op internet moet gaan werken. Maar goed, GPE staat gewoon in de repo voor de N900. Je kan hier ook externe agenda's in openen (url/gebruikersnaam/wachtwoord invullen) en het heeft een venster op je homescreen. Of het precies doet wat jij wil dat weet ik niet, kan ik niet voor je testen.
Dat betekent niet dat ik zomaar wat roep. Ik heb al zoveel op internet rondgesnuffeld dat ik weet dat CalDAV niet uit-de-doos werkt, evenmin als IMAP-idle. Beide functionaliteiten zijn voor mij essentieel. Omdat ik weet dat het toestel op dit moment daarom voor mij dus niet voldoet, heb ik er nog geen gekocht. Dan slaat het natuurlijk nergens op dat wanneer je het ter sprake bent, er iemand antwoord met "de beste stuurlui staan aan wal". Juist omdat ik me goed georiënteerd heb, heb ik er nog geen gekocht.
Ik heb nergens gesteld dat die "niks voorstelt", maar in de berichten die ik gelezen heb is de teneur toch wel dat de update wat teleurstellend is. Het voelt allemaal wat sneller aan, maar qua functionaliteit schijnt er weinig te zijn toegevoegd.Overigens kom je gewoon erg negatief over, bv met je opmerking over de update. Zeker aangezien je geen N900 hebt verbaasd die opmerking mij een beetje. Misschien moet je http://wiki.maemo.org/Maemo_5/PR1.1 eens doorlezen. Als iemand die wel ervaring heeft met de N900 ben ik het niet met je eens dat de update niks voorsteld.
Juist daarom had ik ook verwacht dat men inderdaad makkelijk met Thunderbird/Sunbird zou kunnen samenwerken. Veel gebruikers daarvan gebruiken CalDAV i.c.m. IMAP-idle. Dan heb je zonder te synchroniseren én platvorm-onafhankelijk altijd al je gegevens synchroon. Ik had echt verwacht dat er een soort (afgeslankte) Thunderbird als mailprogramma gebruikt zou gaan worden (niet alleen de engine), of GPE wat velen op de N800/N810 gebruiken. De standaard-kalender die nu gebruikt wordt integreert heel mooi, maar heeft minder functionaliteit.D3sm0dr0mic schreef op maandag 18 januari 2010 @ 16:39:
Ik ben het met Beuzelarij eens. Er werd gespeculeerd dat, naarmate het toestel langer op de markt zou zijn, er meer en meer applicaties beschikbaar zouden komen. Ik vind het nog steeds een fantastisch toestel, maar mis ook een paar essentiele onderdelen, waaronder een goede sync mogelijkheid met een kalender en e-mail. Ook jammer dat bv Thunderbird en Sunbird niet ondersteund worden, temeer omdat de browzer wel van Mozilla is.
Een "rottige interface voor zo'n klein scherm" is echt het understatement van het jaar. Thunderbird, zoals je die op de desktop PC kent zou zo goed als volledig onbruikbaar zijn. Mensen met een N900 kunnen dat zelf ervaren. Je kan via easy debian gewoon thunderbird draaien op de N900. En als je alleen een kijkje wilt nemen hoe onbruikbaar de XUL based interface is op zo'n klein scherm, doe het volgende: Start een VNC server op je desktop, stel je desktop in op 800x480 pixels, en verbind met de VNC client op de N900 naar je desktop. Dan krijg je pas een idee hoe klein alles is en hoe onpraktisch alle menutjes zijn op een scherm met een beperkt aantal pixels.Beuzelarij schreef op maandag 18 januari 2010 @ 15:14:
Dit heb ik dan ook nooit betwist. De kalender en email-applicatie zijn echter zodanig in het toestel geïntegreerd, denk aan meldingen op je home-screen, dat het heel wat meer voeten in de aarde heeft om dat eventjes zomaar te integreren. Terwijl die dingen wel tot de allerbelangrijkste functies behoren. Daarom had Nokia die zelf op orde moeten hebben. Die belangrijke, en volledig geïntegreerde functies, mag je niet afdoen met "dat moeten gebruikers dan zelf maar goed programmeren". Zolang Nokia dat niet oplost, denk ik dat er meer kans op succes is door Thunderbird te porten naar Maemo 5, ook al heb je dan een rottige interface voor zo'n relatief klein scherm. GPE-Calendar schijnt ook meer mogelijkheden te hebben dan de standaard kalender, zoals bijvoorbeeld CalDAV, maar ik weet niet of dat wel lekker samenwerkt met je homescreen.
Ik vraag me af waarom Nokia niet bijvoorbeeld Thunderbird als uitgangspunt heeft genomen, en daar verder een goede interface voor Maemo omheen heeft gebouwd?
Thunderbird is relatief traag (en Nokia moest op batterij en snelheids beperkingen letten), en zo uitgebreid dat het erg lastig te versimpelen is naar een applicatie voor een mobiele telefoon. Daarom hebben ze een ander project gekozen als basis voor het email programma.
Nokia heeft voor haar browser ook alleen de rendering engine van Mozilla gebruikt. De XUL-interface die door Mozilla voor firefox wordt gebruikt is vervangen omdat het te traag was (zeker op het moment toen die keuze gemaakt werd, tegenwoordig is XUL wel verbeterd), en slecht schaalt naar kleine schermen.
Intel heeft voor de moblin browser ook de XUL-interface vervangen. Mozilla heeft echt nog heel veel werkt te verrichten voordat haar producten schalen naar kleine schermen. (hoewel Mobile Firefox een aardig begin is)
Het was hoofdzakelijk een update om bugs te fixen, en ik ben er erg blij mee, want een aantal bugs met betrekking tot SIP support waar ik tegen aan liep zijn nu opgelost. Ook is het toestel duidelijk sneller geworden, is de applicatie manager veel gebruikersvriendelijker, en is de ovi store nu geopend. Of dat bijzonder is, ach het is wel erg nuttig.Beuzelarij schreef op maandag 18 januari 2010 @ 11:05:
[...]
De afgelopen update voor Maemo 5 behelsde ook niet veel bijzonders.
Tempest,Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 18:14:
[De afgelopen update voor Maemo 5 behelsde ook niet veel bijzonders.]
Het was hoofdzakelijk een update om bugs te fixen, en ik ben er erg blij mee, want een aantal bugs met betrekking tot SIP support waar ik tegen aan liep zijn nu opgelost. Ook is het toestel duidelijk sneller geworden, is de applicatie manager veel gebruikersvriendelijker, en is de ovi store nu geopend. Of dat bijzonder is, ach het is wel erg nuttig.
Hij heeft het toestel niet eens dus beuzel neuzelt er maar wat op los !
Hij heeft nix nie ge-update, ziet en kent de verschillen dus niet, maar komt alleen 'trollen' op dit forum.
"Never a dull moment"
Iets wat eigenlijk al heel erg lang kan, maar telkens weer indrukwekkend is om te zien:
http://www.phoronix.com/s...?page=news_item&px=Nzg4OA
Multiplayer Quake 3 op de N900. Dit was in een achteraf zaaltje op de Maemo summit in oktober over OpenGL ES development op Maemo.
http://www.phoronix.com/s...?page=news_item&px=Nzg4OA
Multiplayer Quake 3 op de N900. Dit was in een achteraf zaaltje op de Maemo summit in oktober over OpenGL ES development op Maemo.
Die indruk wekt hij inderdaad wel een beetje, maar ik vond het best nuttig om op een paar dingen die hij aanstipt te reageren.Cinq-Marquis schreef op maandag 18 januari 2010 @ 18:24:
[...]
Tempest,
Hij heeft het toestel niet eens dus beuzel neuzelt er maar wat op los !
Hij heeft nix nie ge-update, ziet en kent de verschillen dus niet, maar komt alleen 'trollen' op dit forum.
Ik zie wederom geen enkel argument met betrekking tot de discussie. Enkel onzin, maar dat kun jij niet weten.Cinq-Marquis schreef op maandag 18 januari 2010 @ 17:23:
Nix platitude ! Geen "dure" woorden gebruiken als je niet de opleiding of sociale achtergrond hebt om te weten waar je het over hebt.
Nogmaals, dan moet het geen probleem zijn om aan te geven waar betreffende functies verstopt zitten.Vooralsnog blijkt dat ik een stuk "bijdehandter" ben dan jij;
a. Ik heb het toestel en weet dus waar ik over praat.
Ik ben ook Linux-gebruiker. Ik kan me niet meer heugen sinds hoe lang. Is ook niet belangrijk, want ook geen argument.b. Ik ben al 9 jaar een Linux gebruiker, dus ik snap het OS van dit toestel (Maemo5, met Linux kernel 2.6.28).
Ik zou je toch eens willen verzoeken om dan even aan te geven waar deze functies zich bevinden, i.p.v. hysterisch om je heen te blijven schreeuwen. Jij hebt blijkbaar het toestel en de kennis, toon het me.c. Je loopt stoer te doen zonder enige kennis van zaken..... jammer.
Ik ben eigenlijk gek dat ik jou nog netjes te woord sta, maar ik zou je toch even willen meegeven even terug te lezen wanneer je bent uitgeraasd. Ik heb overigens niet de illusie dat je daarna je verontschuldigingen voor je toonzetting (ik formuleer ook dit nog even netjes) zult aanbieden, maar wellicht leer je iets van manieren en inhoudelijk discussiëren.P.S. Beuzelarij koop vooral het toestel niet ! Het is niet voor jou en/of de jouwen. Kan je meteen opzouten naar een forum van het toestel van je keuze en vooral daar afgeven op de N900 !
Akkoord, maar zoals D3sm0dr0mic in "Nokia N900 Smartphone Internet tablet" al aangaf, zouden mettertijd wel de nodige functies worden verbeterd en/of toegevoegd. Ik heb echter de indruk dat ze nu al meer op Maemo 6 inzetten.Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 17:34:
Waarom niet? Nokia is naar mijn mening vrij open in de tekortkomingen van de N900
Volgens mij dus niet, vandaar dat ik die zaken te berde bracht. Als ik ter verificatie daarvan het toestel zou moeten aanschaffen, wordt het wel een heel dure gok. Zeker gezien het feit dat elders op internet over dezelfde dingen geklaagd wordt. Ik heb wel een hoop kritiek te horen gekregen, maar nauwelijks inhoudelijke. Enkel Johras kwam met GPE, daarvan wist ik al, maar elders op internet kwam naar voren dat dat meer als stand-alone werkt. Zonder geïntegreerde meldingen en dergelijke.en heeft vele alternatieven in de haar assortiment zitten die de voor jouw essentiële functies wellicht wel goed ondersteunen.
Er loopt hier wel iemand te blèren en te pochen dat ie het toestel heeft, en daarnaast over een omvangrijke kennis van Linux beschikt, maar inhoudelijk gaat hij nergens op in. Nergens wordt er aangegeven dat die functies wel aanwezig zijn, en hoe ze op de N900 functioneren.
Tuurlijk, en dat je volledig root-toegang hebt, je écht Linux tot je beschikking hebt. Multi-tasking, niet gebonden aan Google, niet in een keurslijf van Apple. Er wordt blijkbaar overheen gelezen, maar ook ik ben gecharmeerd van het toestel. Ik ben echter niet blind, en sommige functionaliteit (en IMAP-idle is echt geen exotisch protocol) is voor mij essentieel. Ik breng dat ter sprake, en vervolgens gaat het bij enkelen het licht uit...Van alle applicaties op de N900, is naar mijn mening de browser het meest waardevol. Die werkt uitstekend, en is de beste mobiele browser die ik ooit heb gebruikt. Dat zou voor mij al reden zijn geweest dit apparaat te kopen (daarom had ik hiervoor ook de internet tablets gekocht).
Ik krijg dan ook sterk de indruk dat de webbrowser 1 van applicaties is waar Nokia de meeste tijd in heeft gestoken. Sommige andere aspecten van de N900 werken nog niet zo soepel, dat geef ik toe. En Nokia weet dat ook. Maar ik ben blij dat ze de N900 hebben uitgebracht, want daardoor kan ik van deze ultieme webbrowser nu al genieten.
Die eerder tablets werden daarnaast snel goedkoper. Hoe dan ook, je zit in de top prijs-range, en hoe je het ook wendt of keert, of er wordt gewaarschuwd of niet, ik blijf van mening dat je een veelgebruikt protocol als IMAP-idle gewoon zou moeten kunnen verwachten in deze (prijs-)klasse.De prijs van de internet tablets was ook erg hoog toen die voor het eerst uitkwamen, de N900 past redelijk in dat plaatje naar mijn mening.
Edit: de N800 was bij introductie 399,- euro exclusief verzendkosten, en de N810 was nog duurder, volgens mij iets van 469,- euro (maar ik heb alleen de 770 en de N800 gekocht).
Dus ja, de N900 is duurder, maar er zit nu wel een telefoon ingebouwd.
Goedkoper worden gebeurd volgens mij bij alle high-end Nokia toestellen (misschien iets minder in de E serie dan de N serie).Beuzelarij schreef op maandag 18 januari 2010 @ 18:31:
Die eerder tablets werden daarnaast snel goedkoper. Hoe dan ook, je zit in de top prijs-range, en hoe je het ook wendt of keert, of er wordt gewaarschuwd of niet, ik blijf van mening dat je een veelgebruikt protocol als IMAP-idle gewoon zou moeten kunnen verwachten in deze (prijs-)klasse.
Maar is je kritiek dan niet hoofdzakelijk dat je het toestel te duur vindt voor wat het apparaat kan?
Is altijd wel iets voor te zeggen als dingen net te koop en je dus de hoofdprijs betaald.
offtopic, maar tmobile heeft toch de voorwaarden voor nieuwe data abonnementen aangepast? schijnt tegenwoordig een stuk onbeperkter te zijn.
Humor in het licht van recente *kuch* beschuldigingen richting de n900;
1. Editen:
2. Profiles:
Werk goed zeg !
Zo zie je maar hoe snel de ontwikkelingen gaan....
1. Editen:
http://talk.maemo.org/showthread.php?t=40439In case you haven't noticed, I just wanted to inform you that Abiword is now in extras-devel.
2. Profiles:
http://talk.maemo.org/showthread.php?t=38009A new feature in Tweakr allows you to extend the sound Profiles to more than just General and Silent.
Werk goed zeg !
Zo zie je maar hoe snel de ontwikkelingen gaan....
"Never a dull moment"
Zo.. middagje niet gekeken en nu 3 pagina's bekvechten teruglezen. 'T gaat tekeer!
offtopic...srry
offtopic...srry
@Beuzelarij, waarom schiet je toch steeds zo in de verdediging? geen wonder dat mensen je dan gaan bashen, probeer gewoon een normale discussie te voeren en niet dingen als
Ik zie wederom geen enkel argument met betrekking tot de discussie. Enkel onzin, maar dat kun jij niet weten.
wat wil je nou bereiken met dit flamen? moeten wij als forum gebruikers een nieuwe n900 voor je kopen zodat je hem kan uitproberen? doe eens rustig en als je serieus in deze discussie wil deelnemen moet je de n900 hebben. en meer dan 3 uur gebruikservaring hebben, wat je nu dit is zinloos.
edit. je zegt dat je mensen netjes te woord staat, of iets in die trend, alleen al dat je dat zegt, maakt dat je mensen aanvalt op hun taalgebruik, als je graag vrienden wilt maken, gewoon zo doorgaan
Ik zie wederom geen enkel argument met betrekking tot de discussie. Enkel onzin, maar dat kun jij niet weten.
wat wil je nou bereiken met dit flamen? moeten wij als forum gebruikers een nieuwe n900 voor je kopen zodat je hem kan uitproberen? doe eens rustig en als je serieus in deze discussie wil deelnemen moet je de n900 hebben. en meer dan 3 uur gebruikservaring hebben, wat je nu dit is zinloos.
edit. je zegt dat je mensen netjes te woord staat, of iets in die trend, alleen al dat je dat zegt, maakt dat je mensen aanvalt op hun taalgebruik, als je graag vrienden wilt maken, gewoon zo doorgaan
[ Voor 15% gewijzigd door LittleKiller op 18-01-2010 19:23 ]
Sorry maar dit voegt echt geheel niets aan de discussie en is puur en alleen op de man spelen.LittleKiller schreef op maandag 18 januari 2010 @ 19:20:
@Beuzelarij, waarom schiet je toch steeds zo in de verdediging? geen wonder dat mensen je dan gaan bashen, probeer gewoon een normale discussie te voeren en niet dingen als
Beuzelarij geeft duidelijk aan dat er in zijn ogen tekortkomingen zijn die er eigenlijk niet horen te zijn voor een toestel met zo'n hoog prijskaartje. Hier is absoluut geen onzin aan en tot nu toe is er nog geen serieuze tegen argumentatie op geweest, behalve... het niet waardevol vinden of niet gebruik maken van imap-idle/ exchange functionaliteit.
Het is daarnaast best zinvol om op een normale manier de tekortkomingen te bediscussiëren, het hoeft daarbij echt niet op z'n Noord-Koreaans dat alle gebreken maar moeten worden doodgezwegen. Dat laatste blijkt echter wel het geval te zijn...
Hier: http://www.youtube.com/watch?v=WNTsIut1h98
Multi touch voor de N900 en haar resistive screen.
@Miki
Multi touch voor de N900 en haar resistive screen.
@Miki
Vind ik ook, dus de upgrade van 4.1.xx naar 5.1.x bekritiseren zonder het toestel ooit in je handen te hebben gehad, zoals geneuzel doet is onzinnig !Het is daarnaast best zinvol om op een normale manier de tekortkomingen te bediscussiëren
[ Voor 56% gewijzigd door Cinq-Marquis op 18-01-2010 19:52 ]
"Never a dull moment"
"Kritiek". Er wordt door sommigen net gedaan of ik het toestel aan het bashen ben, sommigen trekken het zich blijkbaar zelfs persoonlijk aan, maar dat is niet het geval. Ik heb wel echt kritiek op het ontbreken van IMAP-idle, dat hoort er echt op in deze klasse, hoe Nokia zich ook indekt. Het liefst was ik dan ook terecht gewezen, met een uitleg dat het er wel degelijk op zit, en wat er allemaal aan in te stellen is. Wat volgde was echter hysterisch geschreeuw door een aantal. Ook op andere plekken, waaronder de geijkte Maemo-sites, heb ik daarna gezocht, dus ik kraam niet zomaar wat uit. Je kunt ook meningen en ervaringen van anderen lezen zonder zelf een N900 te hebben. Op verschillende plaatsen wordt geopperd dat Nokia dat wellicht opzettelijk achterwege heeft gelaten, om hun eigen email-dienst te promoten/forceren voor met name privé-gebruikers. Ik heb dat hier nog niet gemeld, omdat ik het niet kan bewijzen. Is ook niet zo interessant, interessanter is een alternatief email-programma, wat ook een beetje netjes meldingen op je homescreen geeft. Dat laatste is natuurlijk een vereiste, anders voegt dat "idle" ook niet zoveel toe. De discussie over een eventueel alternatief is er echter niet gekomen, want een aantal fanboys ging over de rooie.Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 18:40:
Maar is je kritiek dan niet hoofdzakelijk dat je het toestel te duur vindt voor wat het apparaat kan?
Is altijd wel iets voor te zeggen als dingen net te koop en je dus de hoofdprijs betaald.
CalDAV mag je niet eisen of verwachten. De iPhone heeft het weliswaar, maar dat is vooralsnog de enige voor zover ik weet. Toch laten Nokia en Mozilla hier een kans liggen. Heel veel Thunderbird-gebruikers klagen over het synchroniseren van hun telefoon met Thunderbird. Telefoons kunnen veelal met Active-sync en Exchange synchroniseren, maar dat is Microsoft en propriëtair. Door een compatibele email-client te leveren zou men dat kunnen doorbreken, en zou je het toestel met Thunderbird op elk platvorm synchroon kunnen houden. De iPhone kan dat, maar ik wil liever niet in het stramien van Apple opgenomen worden. Ik draai Linux en moet dan allerlei fratsen gaan uithalen, enkel en alleen omdat je gedwongen wordt iTunes te gebruiken. Ik vind dus dat Nokia en Mozilla hier een kans laten liggen. Nogmaals, CalDAV wordt nog niet zo massaal op mobieltjes gebruikt dat je zoiets mag verwachten, maar er kan toch ook gewoon inhoudelijk en minder overspannen worden gereageerd als zoiets wordt opgemerkt? Als mensen het toestel hebben, dan hebben anderen er meer aan als men een alternatief of een oplossing aandraagt die zij hebben draaien of die zij kennen, dan dat men zichzelf in de kuif gepikt voelt, enkel omdat er wat over de (al of niet aanwezige) eigenschappen van hun telefoon wordt gezegd.
Exact antwoord op jouw vraag/veronderstelling:
Ik heb verder ook niet beweerd dat het toestel te duur is voor wat het kan, maar ik vind wel dat op zo'n duur toestel standaard ook IMAP-idle zou moeten zitten. Dat zijn 2 fundamenteel verschillende dingen.
Als je niet weet wat "flamen" betekent, moet je het woord ook niet gebruiken.LittleKiller schreef op maandag 18 januari 2010 @ 19:20:
wat wil je nou bereiken met dit flamen?
Verwijderd
Heren,
ik had een vraag over de n900, ik heb het toestel nu ongeveer 3 weken en
nu begint dat randje onder de letter C en tussen de zijkant van de behuizing lostelaten.
Het komt als het waren een beetje omhoog zetten, ook als ik op de zijkant druk hoor ik een kleine
*klik* geluid maar ik krijg het niet vast.
Meer mensen met dit probleem? en wat is nu wijsheid? zijn er de laatste tijd op de nieuwe toestellen nog steeds veel problemen met reboots en dodenpixels? want hier heb ik totaal geen last van, en het zou zonden
zijn als ik hem inlever en krijg een ander probleem terug.
Alvast bedankt.
ik had een vraag over de n900, ik heb het toestel nu ongeveer 3 weken en
nu begint dat randje onder de letter C en tussen de zijkant van de behuizing lostelaten.
Het komt als het waren een beetje omhoog zetten, ook als ik op de zijkant druk hoor ik een kleine
*klik* geluid maar ik krijg het niet vast.
Meer mensen met dit probleem? en wat is nu wijsheid? zijn er de laatste tijd op de nieuwe toestellen nog steeds veel problemen met reboots en dodenpixels? want hier heb ik totaal geen last van, en het zou zonden
zijn als ik hem inlever en krijg een ander probleem terug.
Alvast bedankt.
Had ik met veel moeite de email (met name) verzenden via wlan op orde. Ben ik een paar dagen weg, in het hotel via wlan de updates zonder problemen doorgevoerd. Kom ik thuis, werkt de mail via wlan niet meer. inkomend werkt af en toe, uitgaand absoluut niet meer. internet werkt wel goed.
ik zit bij online met een livebox en heb daarachter een linksys router. Alle poorten staan open op de livebox, heb de linksys ip al in dmz gezet., het ip adres van de n900 op de linksys ook al in dmz gezet. Ook nog alle poorten voor het ip van de N900 geforward in de linksys (al moet dat volgens mij niet nodig zijn met de dmz aan) Eerder werkte de mail perfect nadat ik de dns van online opgenomen had bij de geavanceerde instellingen van de verbindingen voor wlan op de n900, maar nu dus niet meer. Firewalls en mac filters uitgezet, niets helpt.
Wie weet nog mogelijke oplossingen?
ik zit bij online met een livebox en heb daarachter een linksys router. Alle poorten staan open op de livebox, heb de linksys ip al in dmz gezet., het ip adres van de n900 op de linksys ook al in dmz gezet. Ook nog alle poorten voor het ip van de N900 geforward in de linksys (al moet dat volgens mij niet nodig zijn met de dmz aan) Eerder werkte de mail perfect nadat ik de dns van online opgenomen had bij de geavanceerde instellingen van de verbindingen voor wlan op de n900, maar nu dus niet meer. Firewalls en mac filters uitgezet, niets helpt.
Verwijderd
Ik heb het aangepast en even gekeken hoe de browser werkt.Frank J. schreef op maandag 18 januari 2010 @ 16:28:
Misschien handig voor diegene die wifi veel gebruiken.
Geen noemenswaardige vertraging opgemerkt met 3 schermen en 3 apps open.
Waarom zou je kunnen kiezen tussen 100mv en 10mv en wat is het uiteindelijke gevolg ervan?
Had eerder een vraagje gesteld maar die is wat ondergesneeuwd door een heftig heen en weer tussen wat leden
Dus nog maar een keer
Voordat ik ota de laatste update erop ging zetten even alle apps uit extra devel eruit geknikkerd en mijn root geschoond toen geupdate.
Na de update alles ok totdat ik tussen de apps km-player zag staan.
Deze app had ik eraf gegooid via toepassingbeheer en staat er vrolijk weer na de update.
Km-player werkt ook gewoon.
Heb even de updatelijst doorgenomen of km-player als standaard tweede player is toegevoegd maar niks gevonden.
kan iemand mij uitleggen hoe dit kan gebeuren?
Verwijderd
Ik heb ook weer wat,..
Zou uit de OVI wel raag de FTP plugin willen gebruiken, maar dit schijnt, zoals het woord al zegt een plugin te zijn.. van pixelpipe..hoe heet het basis programma wat ik dan moet downloaden?.. (vast..PIXELPIPE)
Of is er een ander ftp die "standalone"werkt?
Zou uit de OVI wel raag de FTP plugin willen gebruiken, maar dit schijnt, zoals het woord al zegt een plugin te zijn.. van pixelpipe..hoe heet het basis programma wat ik dan moet downloaden?.. (vast..PIXELPIPE)
Of is er een ander ftp die "standalone"werkt?
Maemo 6 schijnt in de tweede helft van dit jaar uit te komen. Hopelijk komt die dan ook naar de N900, hoewel ik daar op internet veel discussies met tegenstrijdige berichten over lees. Weet niet waar jij je bronnen hebt, TempesT, maar als je meer hoort hierover, hoor ik het graag! Ik mis de Silverlight ondersteuning best wel op de N900.Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 17:18:
[...]
Nee nog helemaal geen nieuws hierover. Zal er denk ik ook niet snel komen. Aan het eind van het jaar komt Intel wel met een Silverlight versie voor Moblin. Maar dat is op een platform voor Atom processors.
Wie weet maakt microsoft ook met Nokia afspraken om Silverlight naar Maemo/Symbian te brengen. (daar waren ooit ook persberichten over, maar nooit concrete demostraties, van SIlverlight op Moblin wel).
Moonlight is wellicht ook mogelijk (dat is de opensource variant van Silverlight) om naar Maemo te porten, maar volgens mij is daar helemaal niemand mee bezig. Maar Moonlight heeft ook nog best wel wat kuren en comptabiliteits problemen. Het is nu ook op Desktop linux nog geen volwaardig alternatief voor eindgebruikers (naar mijn mening), hoewel Moonlight 2.0 heel erg veel is verbeterd.
Ondersteunding voor DRM methodes in audio/video codecs komt pas in Maemo 6, dus ik betwijfel of je volledige silverlight ondersteuning überhaupt mogelijk is op Maemo 5.

@foutje
Je moet een pixelpipe account aanmaken.
http://www.youtube.com/wa...A&feature=player_embedded
Je moet een pixelpipe account aanmaken.
http://www.youtube.com/wa...A&feature=player_embedded
"Never a dull moment"
Heb je de instellingen van je WLAN al eens van je N900 verwijderd en opnieuw toegevoegd? Vraag me niet waarom, maar het kan wel eens helpen. Overigens kun je voor elke verbinding apart de SMTP server instellen, misschien staat hier iets niet goed...FirstIntro schreef op maandag 18 januari 2010 @ 20:05:
Had ik met veel moeite de email (met name) verzenden via wlan op orde. Ben ik een paar dagen weg, in het hotel via wlan de updates zonder problemen doorgevoerd. Kom ik thuis, werkt de mail via wlan niet meer. inkomend werkt af en toe, uitgaand absoluut niet meer. internet werkt wel goed.
Verwijderd
@cinq-marquis..alweer hartstikke!
wat betreft je reply mbt N900 terug naar "virgin-state" nog even de melding dat "accu eruit" enzo een reeds lang gepassert station was. Ik doelde hierbij op het flashen, en wissen van emmc(?).( Daar zou ik wel graag een mooie nederlandse handleiding voor willen zien.) Want dat durf ik nog niet echt, maar was wel noodzakelijk, denk ik , ivm mijn plotselinge 32WD-to reboots na de "grote update"
Aangezien ik net ubuntu geinstallert heb, vind ik het toch nog een beetje vroeg om hiermee mijn N900 te flashen.
Ik heb net alsnog mijn XP-disk in de laptop gezet en via NSU de N900 opnieuw geupdate.
Moet zeggen, tot nu toe valt het niet tegen, was ook redelijk "virgin".. want stond niet veel meer op, maw veel progs waren verdwenen, moest veel opnieuw instellen en downloaden.
Hoop dus dat dit gewerkt heeft. Laat het nog wel weten.
Want anders wordt ik ook boos! Jawohl!
wat betreft je reply mbt N900 terug naar "virgin-state" nog even de melding dat "accu eruit" enzo een reeds lang gepassert station was. Ik doelde hierbij op het flashen, en wissen van emmc(?).( Daar zou ik wel graag een mooie nederlandse handleiding voor willen zien.) Want dat durf ik nog niet echt, maar was wel noodzakelijk, denk ik , ivm mijn plotselinge 32WD-to reboots na de "grote update"
Aangezien ik net ubuntu geinstallert heb, vind ik het toch nog een beetje vroeg om hiermee mijn N900 te flashen.
Ik heb net alsnog mijn XP-disk in de laptop gezet en via NSU de N900 opnieuw geupdate.
Moet zeggen, tot nu toe valt het niet tegen, was ook redelijk "virgin".. want stond niet veel meer op, maw veel progs waren verdwenen, moest veel opnieuw instellen en downloaden.
Hoop dus dat dit gewerkt heeft. Laat het nog wel weten.
Want anders wordt ik ook boos! Jawohl!
uhmm ligt het aan mijn tel/instellingen is zijn de repo's van maemo.org nog offline ? ik krijg foutmeldingen of moet ik wat veranderen ? wel beetje balen want ik heb net een update gedaan en alles is dus weg na de update en kan nix downloaden nu
[ Voor 98% gewijzigd door Jeff[NL] op 18-01-2010 20:36 ]
Diagnose Specialist Ford
het is het vermogen (mW) waarmee de wifi zender in de N900 werkt. Minder vermogen betekend ook minder bereik (alhoewel ik geen verschil merk) en een betere levensduur van de accuVerwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 20:06:
[...]
Ik heb het aangepast en even gekeken hoe de browser werkt.
Geen noemenswaardige vertraging opgemerkt met 3 schermen en 3 apps open.
Waarom zou je kunnen kiezen tussen 100mv en 10mv en wat is het uiteindelijke gevolg ervan?
KNIP
Verwijderd
Bij zijn alle repo's terug inclusief maemo.orgKzyto schreef op maandag 18 januari 2010 @ 20:31:
uhmm ligt het aan mijn tel/instellingen is zijn de repo's van maemo.org nog offline ? ik krijg foutmeldingen of moet ik wat veranderen ? wel beetje balen want ik heb net een update gedaan en alles is dus weg na de update en kan nix downloaden nu
Check even of de adressen nog kloppen van je catalogi
Verwijderd
ik heb met succes de haze plugin geinstalleerd en ik moet zeggen het werkt perfect!
het is even wennen allemaal maar ik heb het idee dat het beter is dan de iphone. ik heb alleen nog wl een paar vragen wat betreft software voor de telefoon.
- ik las ergens dat je open office er op kan installeren maar heeft iemand dit al gedaan?
- heeft er iemand een goed office programma in plaats van documents to go?
ik gebruik af en toe ovi maps.. heel handig maar stel ik ga naar het buitenland en wil er ook gebruik van maken? dan moet ik wel de mappen lokaal op de telefoon opgeslagen hebben.
HOE doe ik dat en kan het uberhaupt wel?
Ik heb er al naar gegoogled maar kan er niet echt wat over vinden.
ps. als er nog interesse is heb ik nog informatie gevonden over toets combinaties voor de n900 ? knippen plakken etc etc etc
het is even wennen allemaal maar ik heb het idee dat het beter is dan de iphone. ik heb alleen nog wl een paar vragen wat betreft software voor de telefoon.
- ik las ergens dat je open office er op kan installeren maar heeft iemand dit al gedaan?
- heeft er iemand een goed office programma in plaats van documents to go?
ik gebruik af en toe ovi maps.. heel handig maar stel ik ga naar het buitenland en wil er ook gebruik van maken? dan moet ik wel de mappen lokaal op de telefoon opgeslagen hebben.
HOE doe ik dat en kan het uberhaupt wel?
Ik heb er al naar gegoogled maar kan er niet echt wat over vinden.
ps. als er nog interesse is heb ik nog informatie gevonden over toets combinaties voor de n900 ? knippen plakken etc etc etc
edit: damn hij doet het ineens
moest eerst de lijst met toepassingen herstellen die ik had ofzo. maarja hij werkt weer dus ik kan weer lekker verder...
Weet iemand trouwens een perfecte muziekspeler voor de N900 ? Ik wordt zo onderhand echt moe van die mediaplayer. Eenvoudig een speellijst maken kan gewoon niet.. ik heb ruim 2000 nummers op het ding en om nou per nummer te selecteren voor de afspeellijst is gewoonweg niet te doen als arbeider met tijdgebrek zeg maar
Weet iemand trouwens een perfecte muziekspeler voor de N900 ? Ik wordt zo onderhand echt moe van die mediaplayer. Eenvoudig een speellijst maken kan gewoon niet.. ik heb ruim 2000 nummers op het ding en om nou per nummer te selecteren voor de afspeellijst is gewoonweg niet te doen als arbeider met tijdgebrek zeg maar
Diagnose Specialist Ford
Eigenlijk zie ik het fundamentele verschil niet zo. Maar ach, doet er ook niet zo toe.Beuzelarij schreef op maandag 18 januari 2010 @ 19:50:
[...]
"Kritiek". Er wordt door sommigen net gedaan of ik het toestel aan het bashen ben, sommigen trekken het zich blijkbaar zelfs persoonlijk aan, maar dat is niet het geval. Ik heb wel echt kritiek op het ontbreken van IMAP-idle, dat hoort er echt op in deze klasse, hoe Nokia zich ook indekt. Het liefst was ik dan ook terecht gewezen, met een uitleg dat het er wel degelijk op zit, en wat er allemaal aan in te stellen is.
....
Op verschillende plaatsen wordt geopperd dat Nokia dat wellicht opzettelijk achterwege heeft gelaten, om hun eigen email-dienst te promoten/forceren voor met name privé-gebruikers. Ik heb dat hier nog niet gemeld, omdat ik het niet kan bewijzen. Is ook niet zo interessant, interessanter is een alternatief email-programma, wat ook een beetje netjes meldingen op je homescreen geeft. Dat laatste is natuurlijk een vereiste, anders voegt dat "idle" ook niet zoveel toe. De discussie over een eventueel alternatief is er echter niet gekomen, want een aantal fanboys ging over de rooie.
CalDAV mag je niet eisen of verwachten. De iPhone heeft het weliswaar, maar dat is vooralsnog de enige voor zover ik weet. Toch laten Nokia en Mozilla hier een kans liggen. Heel veel Thunderbird-gebruikers klagen over het synchroniseren van hun telefoon met Thunderbird. Telefoons kunnen veelal met Active-sync en Exchange synchroniseren, maar dat is Microsoft en propriëtair. Door een compatibele email-client te leveren zou men dat kunnen doorbreken, en zou je het toestel met Thunderbird op elk platvorm synchroon kunnen houden. De iPhone kan dat, maar ik wil liever niet in het stramien van Apple opgenomen worden. Ik draai Linux en moet dan allerlei fratsen gaan uithalen, enkel en alleen omdat je gedwongen wordt iTunes te gebruiken. Ik vind dus dat Nokia en Mozilla hier een kans laten liggen. Nogmaals, CalDAV wordt nog niet zo massaal op mobieltjes gebruikt dat je zoiets mag verwachten, maar er kan toch ook gewoon inhoudelijk en minder overspannen worden gereageerd als zoiets wordt opgemerkt? Als mensen het toestel hebben, dan hebben anderen er meer aan als men een alternatief of een oplossing aandraagt die zij hebben draaien of die zij kennen, dan dat men zichzelf in de kuif gepikt voelt, enkel omdat er wat over de (al of niet aanwezige) eigenschappen van hun telefoon wordt gezegd.
Exact antwoord op jouw vraag/veronderstelling:
Ik heb verder ook niet beweerd dat het toestel te duur is voor wat het kan, maar ik vind wel dat op zo'n duur toestel standaard ook IMAP-idle zou moeten zitten. Dat zijn 2 fundamenteel verschillende dingen.
Als ik eerlijk ben moest ik opzoeken wat IMAP-idle precies is. En als ik het goed begrijp zorgt het ervoor dat direct veranderingen in mailbox worden doorgevoerd op je toestel (dus echt altijd direct in sync en direct emails ontvangen als ze binnen komen). Als ik me vergis, hoor ik het graag.
Omdat ik het niet kende, kan ik dus ook niet zeggen dat ik de functie mis. Ik heb me nooit zo in die push email diensten verdiept (anders had ik vermoedelijk ook wel blackberrie toestellen in mijn collectie.).
Maar het kan inderdaad best handig zijn, lijkt me een prachtige aanvulling.
Zelf begrijp ik Nokia en haar email/ messaging diensten ook niet goed. Ze hebben Ovi mail, dat enkel een email dienst is volgens mij, verder heb je Nokia messaging, wat half een programma op Nokia telefoons is, en half een web service voor de "easy setup" en de "automatic delivery".
Ovi mail vind ik best handig. Ze hebben een goede simpele webinterface en ik heb er eigenlijk nooit problemen mee.
Tegenover Nokia messaging sta ik heel dubbel. Vaak vind ik de "easy setup" helemaal niet echt makkelijk, en ik vind het niet zo fijn dat ik mijn inloggegevens aan Nokia uitlever. (bij Nokia Messaging wordt de Nokia webdienst als een soort proxy gebruikt tussen je telefoon en je email aanbieder. )
Ik heb niet al mijn email adressen in mijn N900 staan (niet alles is echt dringend), en gebruik ook wel eens de web-interface voor de adressen die ik niet heb ingesteld, dat gaat ook prima.
Ik zou aanraden persoonlijke "aanvallen" gewoon te negeren, houdt het vanzelf op.
Bij de nieuwe abonnementen is VOIP niet meer toegestaan. Dit geld alleen voor nieuwe abonnementen.Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 20:19:
[...]
Op de site van t-mobile lees ik daar niets over. Ik vind niets over fus policy.
Wel wordt bij web+ walk plus de snelheid verlaagt naar standaard na gebruik over de 2gb.
Ik weet niet of dit al heen en weer gegooid is (dikke drie pagina's poepgooien is niet handig) maar ik kwam er letterlijk net achter dat de webbrowser braaf gebruik aan het maken is van de accelerometer. Alleen in gesloten toestand (duh) maar wel fijn om te weten. Je hebt op dat moment geen toegang tot je geschiedenis knop wat een beetje raar is, aangezien de URL bar het wel doet maar die kan je in gesloten toestand niet gebruiken. Voor de rest geen andere programma's gevonden die er gebruik van maken, maar ik weet zeker dat iets is dat met de update is meegekomen
Bunny scientific facts: Bunnies can't assimilate. BUT THEY CAN DANCE!
Verwijderd
Google Talk is toch ook voip???
Ik probeer mijn fub en beetje in de hand te houden door bij surfen niet de afbeeldingen te laden ( opties-weergave aanpassen-afb-weergeven)
Soms vergeet ik het wel eens om te zetten (ivm gebruik wifi thuis) dan merk je wl dat het wel aantikt met de N900!
Ben benieuwd of ik nog post krijg van img Telfort..
Ik probeer mijn fub en beetje in de hand te houden door bij surfen niet de afbeeldingen te laden ( opties-weergave aanpassen-afb-weergeven)
Soms vergeet ik het wel eens om te zetten (ivm gebruik wifi thuis) dan merk je wl dat het wel aantikt met de N900!
Mijn bronnen? Veel RSS feeds en een goed geheugenlpdv74 schreef op maandag 18 januari 2010 @ 20:11:
[...]
Maemo 6 schijnt in de tweede helft van dit jaar uit te komen. Hopelijk komt die dan ook naar de N900, hoewel ik daar op internet veel discussies met tegenstrijdige berichten over lees. Weet niet waar jij je bronnen hebt, TempesT, maar als je meer hoort hierover, hoor ik het graag! Ik mis de Silverlight ondersteuning best wel op de N900.
De (oude) aankondiging dat Silverlight naar Nokia toestellen zou komen:
http://www.nokia.com/pres...essrelease?newsid=1197788
De sheets tijdens de Maemo summit gaven een iets ander beeld voor Maemo 6. Tweede helft wil volgens mij zeggen: oktober of later en in combinatie met een nieuw toestel. Maemo 6 zal misschien ook naar de N900 kunnen komen, maar dat zal daarna pas zijn. Net als bij De N800 bijvoorbeeld. Eerst kwam IT-OS 2008 naar de N810, en pas een week of twee later op de N800.
Het is ook heel erg begrijpelijk, want zo kan Nokia een update geleidelijk testen op een kleine groep (de kopers van het nieuwe toestel), en is er een extra aanmoediging het nieuwe product te kopen
Overigens zullen er vast veel verschillen zijn tussen Maemo 6 en Maemo 5, maar het is echt een evolutie. Veruit de meeste applicaties voor Maemo 6 zullen ook naar Maemo 5 gebracht kunnen worden (en andersom). Het is volgens mij een beetje het verschil tussen ubuntu 8.04 en kubuntu 9.10.
Yep, daar was ik ook al achter gekomen. Het moet echter in een instelling van de livebox of de linksys zitten, want alles draait perfect bij hotspots van café's en hotels. Toen ik eerder de DNS adressen van online (194.134.55.5 en 194.134.5.5) had toegevoegd werkte alles als een zonnetje. Na de update dus niet meer.lpdv74 schreef op maandag 18 januari 2010 @ 20:14:
[...]
Heb je de instellingen van je WLAN al eens van je N900 verwijderd en opnieuw toegevoegd? Vraag me niet waarom, maar het kan wel eens helpen. Overigens kun je voor elke verbinding apart de SMTP server instellen, misschien staat hier iets niet goed...
Het probleem is opgelost! De livebox bleek een update gehad te hebben. Door zowel de linksys router als de livebox een poosje van het stroom te laten bleek alles opeens soepel te lopen. Dus weer een ouderwets helpdesk gevalletje : "Heb je al opnieuw opgestart".
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
[ Voor 18% gewijzigd door FirstIntro op 19-01-2010 13:59 . Reden: Probleem opgelost ]
Ja Google Talk is ook VoIP, dus Telfort wil niet dat je dat gebruikt. Maar de indruk van de AV bij Telfort is dat je geen dingen mag doen die veel dataverkeer veroorzaken. Daarom staat streaming audio/video/VoIP en tethering in het rijtje van "niet toegestaan". Telfort wil vast ook niet dat je goedkoper via VoIP gaat bellen of dat je Laptop online gaat met je mobiele bundel omdat ze daar zelf andere duurdere oplossingen voor hebben, maar daar draait het niet om in de AV, dat gaat om dataverbruik. Volgens mij controleert Telfort ook alleen op data verbruik. Als dat gematigd is, dan geeft Telfort volgens mij geen piep. Ik zelf zit meestal tussen de 100 en 500 MB, en heb Telfort nooit horen klagen.Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 21:08:
Google Talk is toch ook voip???
Als je enkel emailt/chat en browsed op het web (zonder video sites als youtube), dan kan je echt ontzettend veel doen met 500MB, dan hoef je echt niet armoedig de plaatjes uit te zetten.
Volgens mij doet Telfort helemaal niet moeilijk (ik ken mensen die zeggen 1 of 2 gigabyte te verstoken per maand). Bij Telfort gaat volgens mij de snelheid ook niet omlaag, je krijgt enkel een brief die zegt dat je je gebruik moet matigen als je structureel de FUP overtreedt. Of Telfort heeft heel recent de algemene voorwaarden veranderd voor de nieuwe abonnementen.
Alleen kpn en hi doen volgens mij raar met een vage lage datalimiet.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2010 21:33 ]
Verwijderd
thx,..zal meteen mijn plaatjes weer activeren!. Zit een beetje met de billen geknepen te browsen, omdat ik op een dagje makkelijk tig mb erdoor heen jas. En het is pas mijn eerste mand met deN900 en geen eerdere ervaringen...
vandaar mijn Fup-vrees.
zat nu, helft van de maand op 60mb volgens datateller..begin nu weer op 0 ivm flash via NSU
vandaar mijn Fup-vrees.
zat nu, helft van de maand op 60mb volgens datateller..begin nu weer op 0 ivm flash via NSU
Weet iemand of er al een muziek produceer programma voor de n900 is of aan wordt gewerkt, ik bedoel dus iets in de richting van zoiets: http://www.iphoneclub.nl/37083/review-tunemaker-muziek-maken-op-je-iphone/ of iets als beaterator. Want lijkt me wel leuk om te hebben als ik een keer iets niets te doen heb en geen pc ofzo voor handen heb.
[ Voor 17% gewijzigd door Pompi op 18-01-2010 22:12 ]
Verwijderd
Ik vind de postjes van Beuzelarij prima. hij legt zijn vinger op de plek waar het zeer doet en ik vind dat hij best normale antwoorden kan krijgen zoals Tempest doet.
Ff tweetal andere vragen: mail werkt nog niet soepel, dit omdat nokia hun eigen standaard pusht begrijp ik. Maar webmail van ziggo en gmail is prima te doen toch? Dan ben ik daar voorlopig wel tevreden mee.
Ff tweetal andere vragen: mail werkt nog niet soepel, dit omdat nokia hun eigen standaard pusht begrijp ik. Maar webmail van ziggo en gmail is prima te doen toch? Dan ben ik daar voorlopig wel tevreden mee.
Verwijderd
Ook Imap en Pop3 en Mail for Exchange werken hier gewoon perfect hoor. Alleen dat Imap-push blijkbaar niet. Maar je kunt gewoon instellen om automatisch om de 10 minuten mail te checken en dan krijg je gewoon 'beep beep er is nieuwe mail'.Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 22:13:
Ik vind de postjes van Beuzelarij prima. hij legt zijn vinger op de plek waar het zeer doet en ik vind dat hij best normale antwoorden kan krijgen zoals Tempest doet.
Het is prima om de imperfecties van de N900 aan te kaarten, er zijn nou eenmaal nog wat dingen niet helemaal afgerond maar dat komt vast nog wel. De meeste dingen zijn wel work-arounds voor te verzinnen. Sinds de laatste update draait het allemaal al een stuk soepeler in elk geval.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2010 22:28 ]
Webmail werkt ook prima, maar het email programma zou toch echt beter moeten werken.Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 22:13:
Volgens mij is het niet echt "eigen standaard pushen". Ik krijg de indruk dat het proxy systeem dat Nokia gebruikt een oplossing is om processor kracht en energie te sparen. Dat is het tenminste op S60. Doordat de telefoon slechts 1 imap client hoeft te checken (die van de Nokia proxy), kan je meerdere accounts efficiënter controleren. Ook kan je programma simpeler zijn omdat je slecht met 1 imap dienst rekening hoeft te houden, de rest is server software. Volgens mij is hieruit Nokia messaging ontstaan, maar ik kan mij vergissen. Volgens mij gebruikt de email client in de N900 ook deze messaging dienst, maar helemaal duidelijk is dat mij niet.
Persoonlijk heb ik ook liever een normale email client, die zelf checked naar mijn eigen servers.
Verwijderd
Bedoel je nou serieus dat mijn mail nog steeds over de Nokia servers gaat met een ingesteld imap account?!?Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 22:33:
[...]
Webmail werkt ook prima, maar het email programma zou toch echt beter moeten werken.
Volgens mij is het niet echt "eigen standaard pushen". Ik krijg de indruk dat het proxy systeem dat Nokia gebruikt een oplossing is om processor kracht en energie te sparen. Dat is het tenminste op S60. Doordat de telefoon slechts 1 imap client hoeft te checken (die van de Nokia proxy), kan je meerdere accounts efficiënter controleren. Ook kan je programma simpeler zijn omdat je slecht met 1 imap dienst rekening hoeft te houden, de rest is server software. Volgens mij is hieruit Nokia messaging ontstaan, maar ik kan mij vergissen. Volgens mij gebruikt de email client in de N900 ook deze messaging dienst, maar helemaal duidelijk is dat mij niet.
Persoonlijk heb ik ook liever een normale email client, die zelf checked naar mijn eigen servers.
't Is maar wat je perfect noemtKzyto schreef op maandag 18 januari 2010 @ 20:36:
edit: damn hij doet het ineensmoest eerst de lijst met toepassingen herstellen die ik had ofzo. maarja hij werkt weer dus ik kan weer lekker verder...
Weet ik niet. Maar zo werkt Nokia Messaging op Symbian volgens mij wel. Op de N900 kan je ook een Nokia Messaging account instellen. Volgens mij gebruik je alleen dan die methode, en normaal niet.Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 22:37:
[...]
Bedoel je nou serieus dat mijn mail nog steeds over de Nokia servers gaat met een ingesteld imap account?!?
maar echt duidelijk is het niet
Als ik mij vergis, dan hoor ik het graag. Ik weet hier ook niet het fijne van.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_Messaging#Nokia_Messaging
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2010 22:52 ]
Ik vind het toestel dus niet te duur voor wat het kan, want het kan heel erg veel. Maar tegelijk vind ik ook dat op een toestel met zo'n prijskaartje wel IMAP-idle aanwezig dient te zijn. Als het echt zou gaan om batterijduur, wat twijfelachtig is omdat IMAP-idle juist minder energie kost dan om de zoveel minuten automatisch laten checken, dan zouden ze de gebruiker de keuze moeten geven.Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 20:52:
Eigenlijk zie ik het fundamentele verschil niet zo. Maar ach, doet er ook niet zo toe.
Je krijgt vrijwel direct een melding zodra er nieuwe mail is. Om de gehele mail te lezen, moet je die openen.Als ik eerlijk ben moest ik opzoeken wat IMAP-idle precies is. En als ik het goed begrijp zorgt het ervoor dat direct veranderingen in mailbox worden doorgevoerd op je toestel (dus echt altijd direct in sync en direct emails ontvangen als ze binnen komen). Als ik me vergis, hoor ik het graag.
Met IMAP heb je overal je mail up-to-date, zonder te moeten synchroniseren. Met die "idle" krijg je de "push"-functionaliteit, om het zomaar even te noemen. Sommige internetproviders bieden dat aan, waardoor je op een goedkope, simpele en makkelijke manier een soort pushmail hebt. Zonder Exchange- of Blackberry-servers te hoeven draaien. En syncen met Blackberry is op Linux niet zo fijn.Omdat ik het niet kende, kan ik dus ook niet zeggen dat ik de functie mis. Ik heb me nooit zo in die push email diensten verdiept (anders had ik vermoedelijk ook wel blackberrie toestellen in mijn collectie.).
Maar het kan inderdaad best handig zijn, lijkt me een prachtige aanvulling.
Daarom is de integratie van een IMAP-idle email-programma in Maemo, beter gezegd je homescreen, zo van belang. Als er een alternatieve oplossing is, die echter geen meldingen op je homescreen geeft, dan heb je er nog niet zoveel aan. Dan moet je toch nog steeds je mailprogramma openen om te kijken of er nieuwe berichten zijn.
CalDAV werkt ook in die trant. Je kalender-bestand staat op een CalDAV-server, en die roep je altijd aan. Met je telefoon, met je PC. Altijd datzelfde bestand, waardoor je zonder te hoeven synchroniseren altijd up-to-date bent. Platvorm-onafhankelijk, want met Thunderbird kan dit prima.
Met een bepaalde Thunderbird addon, Sync Kolab, kan dergelijke functionaliteit zelfs zonder CalDAV-server bewerkstelligd worden. Dan wordt in plaats van op een CalDAV-server, je adressenbestand en je kalenderbestand in een map in je IMAP-server gezet. En van daaruit dus steeds opgehaald. Ik gebruik een CalDAV-server, maar voor anderen zou het natuurlijk prettig kunnen zijn als het kalender-programma van de N900 ook met Sync Kolab overweg zou kunnen. Goed, dat is wel heel specifiek, en mag je ook niet verwachten, maar als Thunderbird als basis zou zijn genomen was zoiets wellicht ook mogelijk op de N900. Maar zoals al werd aangegeven is Thunderbird wel wat log voor een smartphone, maar misschien dat Mozilla ooit net als met Fennec met een afgeleide komt.
Door anderen wordt dus soms geopperd dat Nokia daarom moedwillig geen IMAP-idle heeft toegevoegd. Grote bedrijven draaien toch wel een eigen Exchange- of Blackberry-server, maar Nokia zou op deze manier kleinere bedrijven en vooral particulieren op deze manier richting Nokia Messaging willen duwen.Tegenover Nokia messaging sta ik heel dubbel. Vaak vind ik de "easy setup" helemaal niet echt makkelijk, en ik vind het niet zo fijn dat ik mijn inloggegevens aan Nokia uitlever. (bij Nokia Messaging wordt de Nokia webdienst als een soort proxy gebruikt tussen je telefoon en je email aanbieder. )
Ik heb niet al mijn email adressen in mijn N900 staan (niet alles is echt dringend), en gebruik ook wel eens de web-interface voor de adressen die ik niet heb ingesteld, dat gaat ook prima.
Het lijkt mij een beetje vergezocht, we zullen zien of IMAP-idle functionaliteit later alsnog wordt toegevoegd.
Zolang je iemand maar niet buitensluit, hoe groot de hekel ook zal zijn die je aan hem hebt...Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 22:13:
vrede in rust
Verwijderd
Beuzelaarij, Je krijgt gewoon een popup als er een mailtje is. En het Statusledje gaat ook nog eens branden, zo kun je dus zelfs zien dat er mail is als de telefoon gewoon op je bureau ligt ofzo. Als je op de popup klikt krijg je het mailtje te zien. Net zoals een SMS dus, of als een MSN of google talk bericht of whatever voor bericht. Het is eigenlijk allemaal prachtig geïntegreerd, ook met de contactpersonen enzo. Wat precies zou er volgens jou nog beter kunnen? Het enige dat ik zie is dat er maximaal 10 minuten vertraging voordat je mail binnenkomt kan zijn maar ik kan me niet echt voorstellen dat dat zo'n groot probleem is.
En daarnaast, je hebt het alleen maar over IMAP-idle en CalDav support. Ik denk dat de meesten van ons nu wel weten dat het er gewoonweg nog niet op zit, en dan voor zichzelf wel kunnen bepalen of dat acceptabel is.
Mail komt met max. 10 minuten vertraging en wil je je agenda synchroniseren dan zul je ergens een Exchange server moeten hebben, of gewoon met PC-Suite over bluetooth moeten syncen met Outlook. Zo is het nu eenmaal. Dat wist ik zelfs voordat ik de N900 aanschafte.
En daarnaast, je hebt het alleen maar over IMAP-idle en CalDav support. Ik denk dat de meesten van ons nu wel weten dat het er gewoonweg nog niet op zit, en dan voor zichzelf wel kunnen bepalen of dat acceptabel is.
Mail komt met max. 10 minuten vertraging en wil je je agenda synchroniseren dan zul je ergens een Exchange server moeten hebben, of gewoon met PC-Suite over bluetooth moeten syncen met Outlook. Zo is het nu eenmaal. Dat wist ik zelfs voordat ik de N900 aanschafte.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2010 23:09 ]
Verwijderd
Dit vind ik toch wel een serieus verwijt en ik kan het ook bijna niet geloven. Ik zal morgen als ik tijd heb eens een sniffer op mijn wlan zetten en kijken waarheen de N900 precies contact maakt... Ik moet gewoon IMAP en SMTP gegevens invullen dus dan neem ik aan dat die ook gewoon gebruikt worden en niet dat Nokia als een soort 'man in the middle' gaat werken.Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 22:44:
[...]
Weet ik niet. Maar zo werkt Nokia Messaging op Symbian volgens mij wel. Op de N900 kan je ook een Nokia Messaging account instellen. Volgens mij gebruik je alleen dan die methode, en normaal niet.
maar echt duidelijk is het niet
Als ik mij vergis, dan hoor ik het graag. Ik weet hier ook niet het fijne van.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_Messaging#Nokia_Messaging
Edit: Ik bedenk me trouwens net dat ik ook SSL encryptie op de mail heb. Dan kun je toch niet als man in the middle werken? En het certificaat is dan toch niet meer geldig? Zoveel verstand heb ik er nou ook niet van dus misschien kan iemand opheldering geven.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2010 23:58 ]
Dank voor de verhelderende uitleg, ik heb weer wat geleerd!Beuzelarij schreef op maandag 18 januari 2010 @ 22:48:
[...]
Door anderen wordt dus soms geopperd dat Nokia daarom moedwillig geen IMAP-idle heeft toegevoegd. Grote bedrijven draaien toch wel een eigen Exchange- of Blackberry-server, maar Nokia zou op deze manier kleinere bedrijven en vooral particulieren op deze manier richting Nokia Messaging willen duwen.
Het lijkt mij een beetje vergezocht, we zullen zien of IMAP-idle functionaliteit later alsnog wordt toegevoegd.
Ik denk ook dat het vergezocht is, daarvoor geeft Nokia te veel support voor open standaarden.
Wat ik ook zo onhandig vind aan Nokia is dat ze dit soort product namen "Nokia Messaging" ook structureel vertalen. In de Nokia handleiding: "Nokia Berichten". Maar dat is dus iets anders dan gewone "berichten" die de meeste mensen weer met SMS associëren etc etc. Heel onhandig.
Verder legt Nokia ook veel te slecht uit wat "Nokia messaging" is, terwijl ik durf te wedden dat dit zelfs onder de N900 gebruikers niet algemeen bekend is. En waarom ze dan ook weer een Ovi Mail dienst hebben. Ach net zo onduidelijk als microsoft met zijn Bing, Hotmail, live en MSN producten.
Volgens mij is dat niet het geval als je zelf een imap of pop account invult. Maar je kan je imap account ook via Nokia Messaging laten checken. Dan heb je dus op een normale imap dient een soort push imap dienst.Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 23:15:
[...]
Dit vind ik toch wel een serieus verwijt en ik kan het ook bijna niet geloven. Ik zal morgen als ik tijd heb eens een sniffer op mijn wlan zetten en kijken waarheen de N900 precies contact maakt... Ik moet gewoon IMAP en SMTP gegevens invullen dus dan neem ik aan dat die ook gewoon gebruikt worden en niet dat Nokia als een soort man in the middle gaat werken.
Edit: Ik bedenk met trouwens net dat ik ook SSL encryptie op de mail heb. Dan kun je toch niet als man in the middle werken? En het certificaat is dan toch niet meer geldig? Zoveel verstand heb ik er nou ook niet van dus misschien kan iemand opheldering geven.
Ik vind dat de mail client op de N900 vaak niet duidelijk maakt wat het precies doet. Als je bijvoorbeeld hotmail kiest geeft hij helemaal niet aan hoe en met welke instellingen hij mijn account checked (ik neem aan via POP). Ook vind ik het bericht dat je krijgt wanneer je voor het eerst de email client gebruikt: "Er zal niet ongevraagd persoonlijke informatie naar Nokia worden gestuurd" of iets dergelijks ook wat dubieus. (dat is namelijk niet iets wat ik uberhaupt zou verwachten van een email client)
Verwijderd
Ik ben eigenlijk het hele 'Nokia messaging' of 'Nokia berichten' op mijn hele N900 nog niet tegen gekomen? Op mijn N900 wordt er gewoon gesproken over Email-accounts.
Ben ook nog helemaal niets over OVI tegen gekomen trouwens. Er is alleen een icoontje die 'Winkel' heet en als je die aanklikt wordt de store.ovi.com site geopend in de browser (een snelkoppeling dus). Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die gebruikt aangezien er ook het standaard repository gedoe is (wat 'toepassingsbeheer' heet).
Zelfs de map applicatie heet geen OVI Maps zoals op vrijwel iedere andere Nokia, maar heet gewoon 'kaarten'. En de OVI suite werkt niet met de N900, maar de oude PC-suite wel. Niks van OVI op de N900 dus (en gelukkig maar imho).
edit: @TempesT: Als je de eigenschappen van een hotmail account bekijkt zie je dat het inderdaad een standaard POP3 account is met vooringevulde gegevens over de server: pop3.live.com, smtp.live.com en dat SSL aan staat. Gaat encrypted over de lijn dus
Ben ook nog helemaal niets over OVI tegen gekomen trouwens. Er is alleen een icoontje die 'Winkel' heet en als je die aanklikt wordt de store.ovi.com site geopend in de browser (een snelkoppeling dus). Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die gebruikt aangezien er ook het standaard repository gedoe is (wat 'toepassingsbeheer' heet).
Zelfs de map applicatie heet geen OVI Maps zoals op vrijwel iedere andere Nokia, maar heet gewoon 'kaarten'. En de OVI suite werkt niet met de N900, maar de oude PC-suite wel. Niks van OVI op de N900 dus (en gelukkig maar imho).
edit: @TempesT: Als je de eigenschappen van een hotmail account bekijkt zie je dat het inderdaad een standaard POP3 account is met vooringevulde gegevens over de server: pop3.live.com, smtp.live.com en dat SSL aan staat. Gaat encrypted over de lijn dus
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2010 23:36 ]
hmm,Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 23:29:
Ik ben eigenlijk het hele 'Nokia messaging' of 'Nokia berichten' op mijn hele N900 nog niet tegen gekomen? Op mijn N900 wordt er gewoon gesproken over Email accounts.
-Onder Maps staat duidelijk maps.ovi.com
-In de Ovi store staan applicaties die je NIET kan zien in de standaard application manager. Uiteindelijk verloopt de installatie wel gewoon via de app manager, maar niet alle ovi applicaties worden (nu nog) weergeven in de app manager, en je moet dus op het het .install file linkje klikken in de ovistore webpagina. Misschien verandert dat over een aantal dagen wanneer Ovi store 2.0 uit beta gaat en officieel wordt gepresenteerd.
-Onder Service provider kan je "Nokia Messaging" zien staan wanneer je een nieuw email account toevoegt.
Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2010 @ 18:04:
[...]
Een "rottige interface voor zo'n klein scherm" is echt het understatement van het jaar. Thunderbird, zoals je die op de desktop PC kent zou zo goed als volledig onbruikbaar zijn. Mensen met een N900 kunnen dat zelf ervaren. Je kan via easy debian gewoon thunderbird draaien op de N900. En als je alleen een kijkje wilt nemen hoe onbruikbaar de XUL based interface is op zo'n klein scherm, doe het volgende: Start een VNC server op je desktop, stel je desktop in op 800x480 pixels, en verbind met de VNC client op de N900 naar je desktop. Dan krijg je pas een idee hoe klein alles is en hoe onpraktisch alle menutjes zijn op een scherm met een beperkt aantal pixels.
Thunderbird is relatief traag (en Nokia moest op batterij en snelheids beperkingen letten), en zo uitgebreid dat het erg lastig te versimpelen is naar een applicatie voor een mobiele telefoon. Daarom hebben ze een ander project gekozen als basis voor het email programma.
ik begrijp je argument. heb je toevallig ook ervaring met dd GPE kalender applicatie? heb hem net gedowload uit de catalogus. ziet er veelbelovend uit. morgen ff kijken hoe de sync opties zijn.
Nokia heeft voor haar browser ook alleen de rendering engine van Mozilla gebruikt. De XUL-interface die door Mozilla voor firefox wordt gebruikt is vervangen omdat het te traag was (zeker op het moment toen die keuze gemaakt werd, tegenwoordig is XUL wel verbeterd), en slecht schaalt naar kleine schermen.
Intel heeft voor de moblin browser ook de XUL-interface vervangen. Mozilla heeft echt nog heel veel werkt te verrichten voordat haar producten schalen naar kleine schermen. (hoewel Mobile Firefox een aardig begin is)
volgens mij is die integratie in het homescreen / status area niet het probleem, ik heb geen n900 (ben wel in de markt binnenkort) maar echt haast alles lijkt aan te passen. zelfs een (groot?) deel van de hardware drivers zijn volgens mij open sourceBeuzelarij schreef op maandag 18 januari 2010 @ 22:48:
Daarom is de integratie van een IMAP-idle email-programma in Maemo, beter gezegd je homescreen, zo van belang. Als er een alternatieve oplossing is, die echter geen meldingen op je homescreen geeft, dan heb je er nog niet zoveel aan. Dan moet je toch nog steeds je mailprogramma openen om te kijken of er nieuwe berichten zijn.
ook heb ik al veel apps/widgets/utilities gezien die zaken weergeven op zowel de desktop als in de status area enzo.
volgens mij betekend dat dat op het moment dat er een app beschikbaar komt die dat ondersteund het niet lang kan duren (kan me niet voorstellen dat de devs dat eruit zouden laten) voordat dit direct op je home screen zichtbaar is
Hebben jullie ook dat als je je telefoon locked (ik lock hem altijd met de slide-button aan de zijkant van het toestel) en dan bijv. in je zak wilt stoppen dat het scherm weer aan gaat en vaak ook weer uit maar niet altijd..
Hoe voorkom ik dat het scherm uberhaubt vanzelf weer aan springt na het locken?
Verwijderd
Kijk hier eens naar (misschien kom je langs iets magnetisch)Imperium schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 01:05:
Hebben jullie ook dat als je je telefoon locked (ik lock hem altijd met de slide-button aan de zijkant van het toestel) en dan bijv. in je zak wilt stoppen dat het scherm weer aan gaat en vaak ook weer uit maar niet altijd..
http://www.youtube.com/watch?v=kaYT-cqCjdw
Heb het zelf geprobeerd met een klein magneetje maar daar reageerde hij niet op, dus of een sterk veld of niet iedere n900 heeft er last van
Twijfel nog zeer sterk over N900 vs Android phone....
Gelukkig zijn de Androids nog bijna niet verkrijgbaar... :-)
Wat me wel zorgen baart bij N900 (vind HW wel dik in orde) is de software (veel nog niet 100% functioneel) en beschikbare applications/games...
Als ik zie bij NAEMO => 122 downloads ....
Wat me wel zorgen baart bij N900 (vind HW wel dik in orde) is de software (veel nog niet 100% functioneel) en beschikbare applications/games...
Ik denk niet dat je zo naar beide platforms moet kijken. Het zijn totaal verschillende plaforms met beide hun eigen doelgroepen.DorkoTheBeast schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 08:12:
Maemo is eigenlijk echt een ontwikkel platform voor de enthausiastelingen die graag ook zelf een programmaatje schrijven als ze iets missen. Het maemo platform is erg gericht op community ontwikkeling en zodoende ook de grote openheid van het toestel. Neem maar eens een kijkje in http://maemo.org/development/
Google heeft het android platform en is erg gericht op de google services, zonder google account is bijvoorbeeld je android redelijk waardeloos. Daarbij heeft google wel wat vrijheden gegeven maar die zijn een stuk beperkter dan in maemo, je moet namelijk conform google's wijze programmeren anders gaat helaas niet. Neemt niet weg dat Android in een korte tijd enorm gegroeid is en dat de ontwikkelingen elkaar in een rap tempo opvolgen. Nog geen 2j geleden bracht google haar eerste android telefoon(HTC Dream) en als je die vergelijkt met de huidige Nexus One dan geeft het je denk ik wel een beeld van wat ik bedoel.
Je zult dus moeten kijken wat je belangrijk vind in een telefoon dan wel platform. Gaat het je echt puur om de apps dan denk ik dat je beter af bent met Android of zelfs een iPhone. Wil je een toestel met heel veel potentie(zie hardware specs) en zelf ook meehelpen/tweaken/enz. dan ben je beter af met de N900.
[ Voor 9% gewijzigd door Miki op 19-01-2010 08:48 ]
Daar heb je gelijk in Android is meer "af", terwijl de N900 nog meer tweaker is met wat kinderziektes.DorkoTheBeast schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 08:12:
Ik geef de voorkeur aan de N900. Je kunt er meer mee rommelen en er zit tv-out op.
(wat mij betreft plaatst android zich daarmee bij voorbaat buitenspel, want geen enkele android-phone heeft geloof ik tv-out).
Je moet je afvragen of je ook liever een resistief scherm hebt in plaats van capacitief (multitouch). Veel mensen die multitouch gewend zijn klagen over resistief.
vrede in rust
Zelf programmeren... nee, dat zie ik me niet direkt doen...
TV-out is idd een voordeel maar ik vraag me af wat ik ermee zou doen...
Hardware van N900 vind ik dik in orde... heb liever het resistief scherm (met stylus en keyboard) dan elk ander capacitief scherm...
Hardware van N900 vind ik dik in orde... heb liever het resistief scherm (met stylus en keyboard) dan elk ander capacitief scherm...
Ik heb na tijdje prutsen eindelijk fMMS werkend gekregen voor Vodafone NL:
in fmms:
APN: vodafone gprs selecteren
MMSC: http://mmsc.mms.vodafone.nl:80
Image width: 300
Number: +316xxxxxxxx
Instellingen bij internetverbindingen:
‘vodafone gprs’ profiel bewerken
verbindingsnaam gewoon vodafone gprs houden
naam van toegangspunt: live.vodafone.com
gebruikersnaam: vodafone
ww: vodafone
bij geavanceerde instellingen proxy aanvinken:
http proxy: 192.168.251.150
poort: 8799
https proxy: 192.168.251.150
Rest niks invullen.
Met deze instellingen kan ik zenden én ontvangen.
Groet,
Rienk
in fmms:
Rest niks invullen.
Groet,
Rienk
Ook ik heb dit probleem sinds de update. Lijkt wel aan KPN/HI te liggen ofzo.. Meeste mensen met dit probleem hebben geloof ik KPN(HI). Al iemand een oplossing hiervoor gevonden? begint aardig vervelend te worden....Eastside schreef op zondag 17 januari 2010 @ 09:36:
[...]
Ik heb precies hetzelfde probleem, sinds de upgrade. Icon internetverbinding gewoon zichtbaar, maar bij openen browser geen verbinding. 3G veranderd ook niet in 3.5. Even verbreken en re-connect helpt steeds wel. Heb het idee dat de desktop widgets nuu ook niet meer refreshen.
Heb trouwens HI.
Maar je kan toch ook gewoon je update interval op 5 minuten zetten? Dan zit je toch ook bijna in de buurt van pushmail.Beuzelarij schreef op maandag 18 januari 2010 @ 22:48:
Met IMAP heb je overal je mail up-to-date, zonder te moeten synchroniseren. Met die "idle" krijg je de "push"-functionaliteit, om het zomaar even te noemen. Sommige internetproviders bieden dat aan, waardoor je op een goedkope, simpele en makkelijke manier een soort pushmail hebt. Zonder Exchange- of Blackberry-servers te hoeven draaien. En syncen met Blackberry is op Linux niet zo fijn.
Daarom is de integratie van een IMAP-idle email-programma in Maemo, beter gezegd je homescreen, zo van belang.
Ik verwacht trouwens wel dat IMAP-idle nog wel komt voor Maemo, maar denk dat ze eerst MfE glad moeten strijken want dat werkt ook nog niet perfect.
van http://twitter.com/SygicOfficialDear Maemo fans, we have sumbitted the app to Nokia Ovi store last Thursday already, waiting for approval.More info/prices/etc. is coming...
Leaping Lab Rats!
hoe zit het dan verder met het verzenden en ontvangen? Moet je eerst de connectie kiezen en valt dan je standaard gsm/internet weg? of heb je op elk moment de mogelijkheid om een mms te ontvangen en te verzenden?Killquick128 schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 09:47:
Ik heb na tijdje prutsen eindelijk fMMS werkend gekregen voor Vodafone NL:
in fmms:
Rest niks invullen.
Groet,
Rienk
Als ik geen 3g internet verbinding aan heb, maar wel een mms ontvang maakt fMMS automatisch verbinding met de gekozen apn (die ik ook gebruik voor normaal internetten/skype/etc.).Frank J. schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 12:09:
[...]
hoe zit het dan verder met het verzenden en ontvangen? Moet je eerst de connectie kiezen en valt dan je standaard gsm/internet weg? of heb je op elk moment de mogelijkheid om een mms te ontvangen en te verzenden?
Heb tot nu toe al mijn ontvangen mmsjes kunnen lezen, terwijl ik 3g bijna altijd uit heb staan omdat anders de batterij binnen no-time leeg is.
Net even getest: een bestand gedownload via 3g, en ondertussen een MMS verstuurd naar mijzelf, verbinding bleef de gehele tijd actief, en mms was correct ontvangen! Dus hieruit kan ik concluderen dat je elk moment een mms kunt sturen en ontvangen.
zelf programmeren kan ik ook niet, heb je ook niet nodig. TV-out vind ik handig om films en series op tv af te spelen via de n900. ook zou je computerspelletje kunnen spelen,maar dat is vooral een gimmick denk ik.DorkoTheBeast schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 09:33:
Ik programmeer ook niet. Maar je kunt "de terminal" openen in linux en dan code invoeren. Ik heb daar nul komma nul ervaring mee maar in dit topic is al aardig wat te vinden.DorkoTheBeast schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 09:33:
Via tv-out ga ik films kijken en later nog multiplayer spelletjes spelen. Controllers via bluetooth aansluiten en je kunt mariokarten bijvoorbeeld. Of Quake. Ik geef ook de voorkeur aan resistief vanwege de stylus. Geen vette vingers en nauwkeurig klikken.
vrede in rust
Ahoi,
2 vraagjes:
Ik lees net iets van "N900 as a WiFi hotspot with JoikuSpot", dit wil dus zeggen, dat dit voor het moment nog niet mogelijk is?
Wat zijn de mankementen waar ik moet op letten, als ik de N900 ga kopen? Ik las al iets van een microfoon, zijn er nog zo een dingen?
Tnx
2 vraagjes:
Ik lees net iets van "N900 as a WiFi hotspot with JoikuSpot", dit wil dus zeggen, dat dit voor het moment nog niet mogelijk is?
Wat zijn de mankementen waar ik moet op letten, als ik de N900 ga kopen? Ik las al iets van een microfoon, zijn er nog zo een dingen?
Tnx
@waar op te letten?
Lees dit topic door en je bent geheel op de hoogte!
Lees dit topic door en je bent geheel op de hoogte!
Standaard kan je alleen via USB je N900 als modem gebruiken voor een PC of laptop. Door een klein programma te installeren uit de extras catalogus kan dat ook via Bluetooth.ZodiacQ schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 13:07:
Ahoi,
2 vraagjes:
Tnx
De N900 kan standaard niet als "hotspot" fungeren. Dat wil zeggen dat je de 3G connectie deelt met andere apparten over wifi. Met een klein script en een kernel aanpassing kan je dit weer wel (zie de link in mijn vorige post over joikuspot), maar volgens mij kan je zo slechts 1 apparaat verbinden via wifi. Joikuspot belooft meerdere wifi apparaten tegelijk op internet te kunnen zetten, en biedt ook nog eens een mooie user interface.
ik zou proberen te kijken of je dode of stuck pixels hebt op het scherm (kijk in de picture viewer naar de verschillende standaard achtergronden), en misschien ook de microfoon testen, maar ik weet hoe je dit zonder sim en zonder wifi access point zou moeten doen (behalve dan 112 bellen, maar dat is zwaar onethisch voor zoiets).
^ Ga jij braaf 168 pagina's doorlezen? Lijkt me niet...
Misschien zijn we ondertussen wel weer toe aan een nieuw deeltje, waarbij de bekende mankementen en juist voordelen in het openingspost geüpdate worden
Misschien zijn we ondertussen wel weer toe aan een nieuw deeltje, waarbij de bekende mankementen en juist voordelen in het openingspost geüpdate worden
Bunny scientific facts: Bunnies can't assimilate. BUT THEY CAN DANCE!
@ ZodiacQ
N900 kan je inderdaad nog niet gebruiken als WiFi hotspot. Die software komt binnenkort uit. Maar tethering via bluetooth kan wel.
Het enige waar ik op gelet heb tijdens de aanschaf is of de speaker en microfoon het goed deden. Oftewel de winkel je even laten bellen om te zien of je ze hoort en of ze jou horen.
N900 kan je inderdaad nog niet gebruiken als WiFi hotspot. Die software komt binnenkort uit. Maar tethering via bluetooth kan wel.
Het enige waar ik op gelet heb tijdens de aanschaf is of de speaker en microfoon het goed deden. Oftewel de winkel je even laten bellen om te zien of je ze hoort en of ze jou horen.
dat denk ik ook, tis een beetje onoverzichtelijk aan het worden.BorgMan schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 13:37:
^ Ga jij braaf 168 pagina's doorlezen? Lijkt me niet...
- iRacing profiel | Ryzen 7700x | 4070 | 32GB DDR5 | -
microfoon kun je ook testen door een filmpje te maken en die af te spelen. mijn microfoonwas eens 'stuk' maar eenr eboot loste dat op. hoeft dus niet hardwarematig stuk te zijn.
Nou heb ik deze topic vrij goed doorgelezen. Nu heb ik mijn twijfels of ik wel de goede telefoon heb besteld. Ik heb nml de iphone 32GB besteld. Ik heb jarenlang nokia`s gehad. De laatste 2 nokia`s waren de N86 (goed toestel) en de N97. (deze is minder mbt gps) Uit de ellende heb ik voor de Iphone gekozen, omdat ik zeer goede verhalen hoor. Maar is deze N900 een goed toestel of kan ik toch beter wachten met aanschaf van de N900. (wil de N900 nml ook eventueel) Mijn vereisten zijn maar 2 dingen: goede belkwaliteit en gps. Voldoet deze N900 daaraan.
Voor alle tweakers. Ik ben een VROUW!
Als je met gps echte spraak gestuurde navigatie software bedoeld, dan is de iPhone een betere keus dan de N900. Er zijn al een aantal fabrikanten die zo'n software pakket leveren voor iPhone. Voor de N900 komt het eerste pakket als het goed is over 2 dagen uit (bij de introductie van de Ovi store van het bedrijf Sygic).pinokkia schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 14:50:
Nou heb ik deze topic vrij goed doorgelezen. Nu heb ik mijn twijfels of ik wel de goede telefoon heb besteld. Ik heb nml de iphone 32GB besteld. Ik heb jarenlang nokia`s gehad. De laatste 2 nokia`s waren de N86 (goed toestel) en de N97. (deze is minder mbt gps) Uit de ellende heb ik voor de Iphone gekozen, omdat ik zeer goede verhalen hoor. Maar is deze N900 een goed toestel of kan ik toch beter wachten met aanschaf van de N900. (wil de N900 nml ook eventueel) Mijn vereisten zijn maar 2 dingen: goede belkwaliteit en gps. Voldoet deze N900 daaraan.
Let op:
Berichten over levertijden horen in [ABO] Nokia N900 Levertijden en Abonnementen topic.
Berichten over levertijden horen in [ABO] Nokia N900 Levertijden en Abonnementen topic.