Beuzelarij schreef op maandag 18 januari 2010 @ 11:05:
[...]
Ik vind dat Nokia zich daar heel makkelijk achter verschuilt. Het is eigenlijk een regelrechte schande dat er op zo'n toestel domweg geen IMAP-idle zit. Dan kan men wel beweren dat dat omwille van de batterij-duur is gedaan, maar dat is gewoon een drogreden. In de eerste plaats beschikken vrijwel alle andere smartphones wel over IMAP-idle en kunnen die batterijen het klaarblijkelijk wel aan, in de tweede plaats zou IMAP-idle eigenlijk minder energie moeten verbruiken omdat er niet om de zov........
Gast, welke aardappel is er bij jou in het verkeerde keel gat geschoten?
Het is vaak triest gesteld met de mobiele telefoons. Ik had hiervoor een i8910 van samsung en daarvoor een SE X1, beide aardige toestellen, maar zeker niet probleemloos.
Ik ben juist van mening dat de N900 en daarmee nokia het heel goed doet. Vergeet niet dat veel functionaliteit er pas zeer recent in is gebakken. Maemo 4 naar 5 is een HEVIGE verandering geweest.
Als je kijkt naar functionaliteit dan mag de lijst van de i8910 langer zijn, en het draait op S60, etc. etc. Maar hoeveel problemen ik daar wel niet mee heb gehad, dat wil je niet weten! Terwijl ik daarvoor ook een S60 telefoon had (een paar) waar het wel goed werkte.
Nee, ik denk dat nokia de keuzes juist heeft gemaakt. Wat er in zit werkt, en anders niet. Hiermee is de N900 bij release gewoon al beter dan de i8910 na meer dan 3/4 jaar. Terwijl deze toch echt gewoon op S60 draait, maar dat heeft ook zijn eigen nukkigheden. Net als elke windows mobile telefoon, etc.
Een fatsoenlijke calander intergratie is niet zo makkelijk als het lijkt. Op S60 heeft nokia er ook JAREN over gedaan voor het echt feilloos wilde werken. Kijk maar eens in de mail for exchange version history.
Soms snap ik niet wat ze verwachten van Nokia of de N900. Iemand die een basis telefoon verwacht moet A. Dit type niet kopen, en B. als ie dat toch wil, houd er dan rekening mee dat het platform nog vrij nieuw is. Dat mag je van mensen welke deze telefoon aanschaffen, verwachten dat ze dat kunnen. Maar zelfs dan nog, alles wat een normale telefoon hoort te doen, doet het toestel, en goed ook.
De nieuwe firmware update heeft het toestel merkbaar sneller gemaakt. Van vloeiender scrollen in de browser tot hoe snel de menu's gaan, etc. Hoe je dat kunt missen weet ik niet helemaal.

Wel heb ik mijn telefoon helemaal gewiped en opnieuw geflashed via de guide op de wiki, wellicht is dat het verschil? (Welk merk telefoon laat je dat nog meer doen? Met zoveel vrijheid?)
Daarnaast word ik ook wat moe van de mensen die zeggen "ja, android en de iphone hebben miljoenen apps". Ja, dat kan zo wezen, maar als je dat wilt, dan koop je toch gewoon die toestellen? De N900 is nieuw, deel van de history van de nokia internet tablets kan gebruikt worden om snel enige apps te hebben, en tjah, deel zal door de mensen zelf geprogrameerd moeten worden. Nothing more, nothing less. Kun je daar niet mee leven, koop dan iets anders.
Kijk, ik mis ook dingen. Ik heb een hele dure carkit welke alleen rSAP ondersteund. Welke zelfs van nokia zelf is, maar de N900 ondersteund (nog) geen rSAP. Komt wel, ben ik niet zo bang voor eigenlijk, schiet ik ze daar voor af? Dat ze de keuze hebben gemaakt om het 80% van de mensen tevreden te maken door standaard HFP wel in te bouwen? Nee. Had ik moeten bedenken voor ik de telefoon kocht. En toch had ik genoeg reden om de i8910 zo snel mogelijk te dumpen (deze deed het soms wel, soms niet, of zette zijn eigen zender erna niet meer aan.. DAT is pas vervelend, halve dag onbereikbaar...)
En je IMAP-idle. Dien via de brainstorm een request in, als veel mensen het missen, word het vanzelf omhoog gevote en word het voor nokia belangrijker en ingebouwd. Voila. Zie dat maar eens bij elkaar te krijgen bij een samsung of microsoft.
Nee, de N900 is wellicht nog pril in de tijd dat het uit is en de geavanceerde features welke andere oudere platformen wel hebben, maar voor wat het doet, doet ie het erg goed.
Allemaal niet persoonlijk bedoelt, maar ik kom meer mensen tegen met de mening dat er veel mist, terwijl ze niet kijken naar wat er wel is. Maar welk platform heeft dat niet? Hoe lang hebben mensen met een iPhone niet kunnen mms'en (kan de N900 ook niet, mis het ook niet, maar goed), of andere handige zaken.