Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haha wat denk je zelf, dat ik daarin geloof ;)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 264313

Ik heb inmiddels een week of 6 de N97 in bezit ... fijn toestel maar toen ik de N900 zag werd ik weggeblazen door zijn schoonheid en zijn innovatie ... voor mij iig is maemo nieuw en S60 voelt wat dat betreft als een traditionele Nokia aan. Aan de andere kant was ik redelijk pissed off dat ik niet wist dat de N900 eraan kwam en dat Nokia hem zo snel na de N97 released. Ik zit nog erg te dubben om mijn N97 al weer te verpatsen en voor de N900 te gaan. Twee vragen:

- Weet iemand of Nokia PC Suite werkt met de N900 - Ik gebruik dit met name veel om te SMS'en (heb bluetooth by default aan)
- Zijn er nog meer maemo based Nokia telefoons onderweg ?

Zijn er eigenlijk meer N97 bezitters die de knoop al hebben doorgehakt ? Zou dan graag je motivatie lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3671

Topicstarter
- Weet iemand of Nokia PC Suite werkt met de N900 - Ik gebruik dit met name veel om te SMS'en (heb bluetooth by default aan)

Zijn er eigenlijk meer N97 bezitters die de knoop al hebben doorgehakt ? Zou dan graag je motivatie lezen.
Nokia PC Suite zal het zeker niet worden. Maar Nokia is nu bezig met Nokia Ovi Suite 2.0 (nu nog in Beta), en aangezien de N900 ook (een gedeelte van) de ovi functionaliteiten heeft, neem ik aan dat je dat zal kunnen gebruiken voor beheer van je contact personen agenda etc. etc. MAAR dit is nog niet bevestigd.
De vorige Maemo apparaten werden niet door de Nokia PC suite ondersteund, daarom betwijfel ik dat de N900 wel door PC suite ondersteund gaat worden (Nokia stapt immers over op ovi suite).

Ik heb me overigens een beetje in al die Ovi functies verdiept, en ik moet echt zeggen dat het er erg goed uitziet (vorig jaar had ik er voor het laatst naar gekeken, en toen was het eigenlijk allemaal ruk, is nu HEEEL veel beter). Ik kan zeker aanraden daar naar te kijken voor dingen als mail, maps, informatie beheer etc.

Nokia's huidige standpunt is dat ze eerst gaan kijken hoe goed de N900 verkoopt. Op talk.maemo.org gaan wel geruchten over een RX-71 welke geen keyboard zou hebben en een groter scherm (een soort update van de N800 dus). Maar dat is ECHT enkel een gerucht, en op talk.maemo.org gaan ALTIJD geruchten over het volgende apparaat. Er is niets van zeker, en ALS er een tweede apparaat komt gok ik op volgend jaar (dit jaar kan al bijna niet meer vanwege de noodzakelijke metingen van de FCC vanwege de GSM zender).

Overigens zou ik de N97 niet zomaar als minder betitelen, ik durf te wedden dat de N97 fijner is als GSM telefoon (ik vermoed een langere standby en spreektijd, en SMS werkt ook in portrait mode dat soort dingen).
De N900 is bedoeld als micro computer voor internet access waar telefoon bijgezet is, N97 is een telefoon waar computerfuncties aan zijn toegevoegd. De uitgangspunten en nadrukken zijn verschillend.
De vraag is waar wil je het ding voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er is nu ook een poging tot het starten van een "Community Marketing Campaign" vanuit de Maemo community
http://www.youtube.com/user/ourMaemo

Ik weet nog niet echt wat ik er van moet vinden. Ergens vind ik het best een leuk, maar het straalt wel heel erg "linux geek" uit bij mij (wat ik ook wel een beetje ben, dus ik vind dat niet een beledigende titel ofzo).
Doet me denken aan de linux spoofs op de "Mac vs PC" reclames:
Mac Spoof Upgrading
"because with linux you can tap into the limitless power of Community" :-)

Wel een grappig idee, maar heb erg mijn twijfels of dit bij de iets-meer-gemiddelde consument aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 3671 schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 20:55:
Overigens zou ik de N97 niet zomaar als minder betitelen, ik durf te wedden dat de N97 fijner is als GSM telefoon (ik vermoed een langere standby en spreektijd, en SMS werkt ook in portrait mode dat soort dingen).
Waarbij er binnen de kortste keren een third party app is voor portrait mode smsen :)
De N900 is bedoeld als micro computer voor internet access waar telefoon bijgezet is
Sounds good! Precies waar ik 'm voor wil gebruiken!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-06 14:57
Anoniem: 3671 schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 21:18:
Ik weet nog niet echt wat ik er van moet vinden. Ergens vind ik het best een leuk, maar het straalt wel heel erg "linux geek" uit bij mij (wat ik ook wel een beetje ben, dus ik vind dat niet een beledigende titel ofzo).
Eeh, ik niet snap?
Je zegt: Het is best leuk (positief), maar...(daar moet iets negatiefs komen).

Als dat zo is, zie het dan zo:
Waarom gebruiken we windows, en geen ubuntu? Compatibiliteit met vanalles.
Waarom zouden we dan Symbian of WM verkiezen boven Maemo?
Compatibiliteit? Volgens mij is het open-source karakter van Maemo nou juist iets wat veel ontwikkelaars aanspreekt.
Iets wat open-source is en populair is, wordt veel gebruikt, denk aan Firefox.
Iets wat closed source is, daar gaan alleen grote bedrijven (met commerciële belangen) zich aan wagen, met als gevolg:
Weinig updates, hoge kosten.
Ik heb er persoonlijk een hekel aan als iets niet werkt. Bij open source bestaat er meer een kans dat er software is die wel werkt.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Eeh, ik niet snap?
Je zegt: Het is best leuk (positief), maar...(daar moet iets negatiefs komen).
goed punt, ik was daar niet echt duidelijk in. Wat ik bedoel met het "linux geek" is dat ik betwijfel of dat goede marketing is voor de N900. Dit kanaal is wel een leuke tijd besteding voor de mensen die filmpjes maken, maar ik vrees dat het niet productief is kwa marketing, tenminste niet bij de gemiddelde consument.
Misschien is het wel zelfs contra-productief bij deze groep. Ik vind het cool, maar ik vind al dit soort community initiatieven cool, juist vanwege het community aspect ("power to the people", aanstekelijk en oprecht enthousiasme dat brengt een glimlach op mijn gezicht bij dit soort dingen).
Maar ik kan me niet voorstelling dat een gemiddelde consument het "cool" vindt. Die zien een beetje een nerdje statisch in een webcam kijken. Wil men zich met hem associëren? Dat is immers een aspect van marketing. Wordt zo de N900 niet te sterk in de geek/nerd hoek geduwd? Ik denk dat een gemiddelde consument liever een hippe iPhone wil dan een nerdy N900. Dus de N900 moet cool worden gevonden om bij het grote publiek aan te slaan.
En gezien deze presentatie van de start van dit youtube kanaal vrees ik voor het niveau van de inzendingen.

Maar ik blijf het volgen, ik ben benieuwd :-)

Aan de andere kant is elke vorm van reclame misschien wel positief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3671 schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 20:55:
[...]
De vraag is waar wil je het ding voor gebruiken?
Voornamelijk voor internet en e-mailen + gadget gehalte. In mindere mate om te bellen (heb ik een hekel aan) en SMS'en. Als ik wel bel is het voor werk en dan heb ik vaak conference calls in welk geval een luidspreker functie wenselijk is. Ook in de auto is bluetooth wenselijk, de N97 werkt goed icm Audi bluetooth. Dat zijn eigenlijk mijn eisen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Anoniem: 3671 schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 23:03:
[...]

goed punt, ik was daar niet echt duidelijk in. Wat ik bedoel met ...
Aan de andere kant is elke vorm van reclame misschien wel positief
??
Je bedoelt dat een reclamecampagne die erop gericht is dat mensen filmpjes van zichzelf maken nerdy is?
Volgens mij is youtube niet groot geworden doordat alle nerds van de wereld erop zijn verzameld...
De N95 was ook een goede zet. En veel mensen zijn zich van 90% van de mogelijkheden zich niet bewust.
Dit toestel moet de N97 2.0 zijn denk ik.
Ik heb de N97 in de gaten gehouden, mijn conclusie: Evolutie, geen revolutie. Wel een hoge gemiddelde kwaliteit.
Wat mij beweegt deze niet te kopen: combinatie van N95 32GB met touch en toetsenbord (want in grote lijnen biedt het niet echt heel veel meer) met onduidelijkheid over de verbeterde mogelijkheden.

De N900 is daarentegen hardwarematig niets beter grof gezegd, maar het OS biedt meer mogelijkheden. Als er goede gratis applicaties voor worden geschreven, wordt dit een hit. De N95 8GB (die ik heb), daar ontbreekt gewoon mogelijkheden, en ik ben beperkt door Symbian, wat in mijn ogen toch niet echt open-source is (ik zoek een divx/xvid speler met subtitlemogelijkheid en full-res support door de tv-out).

Daarnaast kan bij de N900 theoretisch ook zelfs dit: Een klein blokje met IR met enkele knopjes:
play/stop, FF/next en volume. Voila, men heeft een AB. Dat biedt perspectief en mogelijkheden. Ik weet zeker dat er mensen zijn die dat gratis willen hobby-en.

@Iwan M:
Inderdaad, het gadget-gehalte. Ik wil straks niet met dat ding in mijn handen staan en zeggen:
Wauw er zit GPS in, 3G compatibiliteit, maar:
Kijk, ik kan foto's en video's geotaggen, het gebruiken als divx mediaspeler (met afstandbediening), er op afstand thuis mijn server beheren, of misschien zelfs op het ding zelf.
Games spelen, zoals duke nukem of simulators. Wat denken we van OpenTTD Maemo?
Misschien verzint iemand wel een applicatie die via Gmail mijn agenda met die van mijn vriendin kan matchen? Of een applicatie waarbij een projectleider allerlei informatie synchroniseert met de projectleden als ze bij elkaar zijn?

Dat zijn gadgets, en die bestaan niet alleen uit hardware, ook uit software. En aan dat laatste ontbreekt het nog.

[ Voor 19% gewijzigd door Nas T op 15-09-2009 23:29 ]

vrede in rust

Nas T schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 23:22:
[...]

Dat zijn gadgets, en die bestaan niet alleen uit hardware, ook uit software. En aan dat laatste ontbreekt het nog.
Inderdaad nog wel maar het Linux platform biedt grote mogelijkheden, zoals je zelf al aangeeft. Buiten dat is de interface zelf natuurlijk ook al weer een verbetering en dan de uitstraling van het toestel. Tis een pakket en dat samen maakt het (voor mij) aantrekkerlijker dan bijv een IPhone terwijl dat voor software natuurlijk helemaal da sh*t is ... het apparaat trekt mij echter totaal niet aan, maar dat heeft ook te maken met hoe Apple er mee om gaat. Anyway - Back on topic - Ik weet nog niet wat ik ga doen ik moet bijv. zeker weten dat ie goed werkt in mijn auto en tot op heden blijft er toch nog een hoop onzeker.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-06 16:10

Sprite_tm

Semi-Chinees

Volgens mij is dat ook de reden dat ze het nu als sortta 'geek-phone' aan aan het prijzen zijn, waarbij ze de nadruk leggen op de gebruikte technologieen: op die manier trekken ze ook een grote groep mensen aan die voor het ding gaan developen, waardoor er een nette omgeving vol met coole programmaatjes komt. Dat is ook de reden (denk ik) dat ze in de eerste instantie telefoon-loze tablets zijn gaan ontwikkelen: die spreken de gemiddelde mensch met een consumentenlaptopje die direct aan het kabelmodem hangt niet aan, maar de mensen die wat dieper in de IT zitten en zelf evt ook software kunnen schrijven des te meer.

Ik verwacht dat nadat de N900 een tijd op de markt is geweest, de apps meer of minder a la Iphone/Android uit de grond gaan schieten. Als dat gebeurt is en alles userfriendly geworden is, zal Nokia zich wel wat meer op de zakenmens / niets van IT afwetende consumer gaan richten.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Sowieso zal het geen zin hebben om te marketen op hipheid, dat is per definitie een verloren zaak tegen de iPhone. Wat je wél kan doen is de openheid en de mogelijkheden benadrukken en dat zal een hele groep mensen aanspreken die nu misschien nog wel zitten te kloten op symbian en windows mobile en die wel een keer wat anders willen zien.

* Hooglander1 in ieder geval. En dat er geeks bij betrokken worden is alleen maar goed, want dan komt er mooie software bij.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• coenox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-06 20:46
Ik denk dat de N900 een geek toestel zal zijn. En dat is niet erg. Met behulp van de geeks kan het systeem verbeterd worden en kunnen applicaties gebouwd worden.

Ik zie mezelf niet als een geek. Ik ben geen pionier, maar wel een early adaptor. Ben Linux (Ubuntu) gaan gebruiken toen het enigszins vriendelijk was voor een gemiddelde gebruiker en wil niet in het keurslijf van een groot bedrijf (Microsoft, Apple). Zie http://www.mobilecowboys.nl/nieuws/10536

In het verleden was het Palm OS mijn ding, ook groot geworden dankzij geeks. Maemo zou het mogelijk kunnen worden. Of ik de N900 ga kopen weet ik nog niet, maar ik volg de ontwikkeling op de voet.

[ Voor 4% gewijzigd door coenox op 16-09-2009 12:49 ]

• Nas T
coenox schreef op woensdag 16 september 2009 @ 12:38:
Ik denk dat de N900 een geek toestel zal zijn. En dat is niet erg. Met behulp van de geeks kan het systeem verbeterd worden en kunnen applicaties gebouwd worden.

Ik zie mezelf niet als een geek. Ik ben geen pionier, maar wel een early adaptor. Ben Linux (Ubuntu) gaan gebruiken toen het enigszins vriendelijk was voor een gemiddelde gebruiker en wil niet in het keurslijf van een groot bedrijf (Microsoft, Apple). Zie http://www.mobilecowboys.nl/nieuws/10536

In het verleden was het Palm OS mijn ding, ook groot geworden dankzij geeks. Maemo zou het mogelijk kunnen worden. Of ik de N900 ga kopen weet ik nog niet, maar ik volg de ontwikkeling op de voet.
Een geek-phone zeker, maar ook een coole/stoere/hippe phone.
De geeks kunnen hun software schrijven, waar de massa hun plezier van heeft.

vrede in rust

Anoniem: 170544

Ik ben niet zeker of dit al besproken is, echter kon ik via de zoek functie niks vinden hierover.

Weet iemand wat het verschil is tussen de amerikaanse versie en nederlandse versie?

ivm over laten schepen :P

(wat ik bijv weet is dat de pijltjestoetsen op het finse toetsenbordje niet in 'pacman-modus' zitten maar anders. (dus niet handig om pacman mee te spelen zeg maar :9))

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 170544 op 16-09-2009 18:35 ]

Topicstarter
Anoniem: 170544 schreef op woensdag 16 september 2009 @ 18:31:
Ik ben niet zeker of dit al besproken is, echter kon ik via de zoek functie niks vinden hierover.

Weet iemand wat het verschil is tussen de amerikaanse versie en nederlandse versie?

ivm over laten schepen :P

(wat ik bijv weet is dat de pijltjestoetsen op het finse toetsenbordje niet in 'pacman-modus' zitten maar anders. (dus niet handig om pacman mee te spelen zeg maar :9))
Is volgens mij nog niet bekend. Wacht tot de handleiding online komt. Dan kan je zien of de toetsenbord layout anders is, of dat er andere frequenties worden ondersteund. (ik denk het niet, maar lijkt me handig zeker te weten)

• motogp
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:18

Topicstarter
Op het Nokia Blog staan fotos die door de N900 genomen zouden zijn:

http://thenokiablog.com/2009/09/15/nokia-n900-sample-photos-flickr/

Vind het er goed uit zien.

Sja ik vind het toch van die telefoon-fotos blijven allemaal :S

5 mp maar niet zo mooi als met 5 mp camera.

die filmpjes, HD, maar dan is de framerate en de belichting bagger.. :S

tis altijd NET niet met die telefoons

• motogp
Tja het blijft natuurlijk ook een smartphone en dan vind ik de foto`s helemaal niet zo verkeerd die je ff met je telefoon kan schieten.

Foto`s nemen is niet waar deze telefoon voor gebouwd is maar een zeer leuke en zeer redelijke bijkomstigheid.

Er zijn ongetwijfeld telefoons die betere foto`s nemen, maar die presteren voor de rest in het algemeen dan ook weer een stuk minder.

En de vergelijking trekken met een echte fotocamera, die vaak net zo groot is en dan een betere foto neemt snap ik ook niet :?

Je hebt helemaal gelijk. voor wat dat ding allemaal doet, en nog kleiner of in ieder geval dunner is dan meeste cameras, is het super.

Ik zit gewoon een btje hardop te twijfelen over mn pre-order :9

• MJFM
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-04 13:34
Anoniem: 170544 schreef op woensdag 16 september 2009 @ 23:36:
Je hebt helemaal gelijk. voor wat dat ding allemaal doet, en nog kleiner of in ieder geval dunner is dan meeste cameras, is het super.

Ik zit gewoon een btje hardop te twijfelen over mn pre-order :9
Nou, ikke niet. Kan niet wachten tot ie binnenkomt! Heb er na 2 maanden wachten mijn iPhone 3GS bestelling voor geannuleerd :)

'You know me...I'll manage!'

Topicstarter
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet weet wanneer ik de N900 ga kopen (een financiële kwestie).

Wel hoop ik 9 oktober het ding te zien op de Maemo Summit 2009 in Amsterdam:
http://wiki.maemo.org/Maemo_Summit_2009

Ben benieuwd naar de mensen die daar gaan spreken en die achter Maemo zitten.

Komend jaar wordt op een bepaalde manier echt het "jaar van Linux" met de introductie van de N900 en een groot aantal hele gave Android toestellen (Motorola CLIQ, LG GW620, Samsung Galaxy, HTC Hero en Tattoo). Voor het eerst zullen grote groepen mensen elke dag bewust van linux gebruik gaan maken.

Anoniem: 145581

de inhoud (in de verpakking) is gewijzigd.

* Nokia N900
* Nokia Batterij (BL-5J)
* Nokia High Efficiency Lader (AC-10)
* Nokia Stereo Hoofdtelefoon (WH-205)
* Video-Uit-kabel (CA-75U)
* Nokia laderadapter (CA-146C)
* Reinigingsdoekje

http://shop.nokia.nl/noki...tion_id=617&culture=nl-NL

dus je krijgt niet de bluetooth headsets + 16gb + speakers :(

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:11
Het was duidelijk dat dat een verkeerde copy-paste was. Op de Amerikaanse website staan die bij de optionele accessoires.
Toch is 't verdomd slecht, dat er door verschillende mensen van Nokia Care, naar verschillend Tweakers is bevestigd dat dit geen fout was. Tevens zegt 't accessoirepakket van de USA natuurlijk niks.. Ander land, eventueel ander pakket.

Anoniem: 81768

Anoniem: 264313 schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 20:19:
Ik heb inmiddels een week of 6 de N97 in bezit ... fijn toestel maar toen ik de N900 zag werd ik weggeblazen door zijn schoonheid en zijn innovatie ... voor mij iig is maemo nieuw en S60 voelt wat dat betreft als een traditionele Nokia aan. Aan de andere kant was ik redelijk pissed off dat ik niet wist dat de N900 eraan kwam en dat Nokia hem zo snel na de N97 released. Ik zit nog erg te dubben om mijn N97 al weer te verpatsen en voor de N900 te gaan. Twee vragen:

Ja ik heb 2 weken geleden mijn n97 verkocht. Op dat moment was ik pas 3 weken in het bezit van de n97.
Toen ik de n97 in bezit had beviel het me eigenlijk wel. Maar al snel ergerde ik me al aan bepaalde dingen
- slome interface
- apps sluiten uit zichzelf ( hoe bedoel je multi tasking? 8)7 )
- internet browser soms heel traag
- vastlopers

Dit waren de kritiekpunten. Hier kon ik wel mee leven en dacht ook dat dit met de nieuwe firmware wel opgelost kon worden of iig verbeterd. Maar toen zag ik een filmpje van de N900 en dacht meteen: dit is wat ik eigenlijk zocht.
Snelle en mooie interface, browser ervaring zoals op je desktop pc, betere multitasking.
Daarna meteen mijn n97 verkocht, nu hij nog veel waarde heeft. Ik denk dat je nu nog rond de 375 -400 voor kan krijgen mits in perfecte conditie. Als de n900 uit is denk ik dat hij in waarde zal dalen.

• motogp
Kijk Nokia helpt ze hier en daar een handje om zo gauw mogelijk zoveel mogelijk software te ontwikkelen.

http://labs.trolltech.com...-maemo5-based-on-koffice/
a contribution by Nokia to Open Source.

Ze hebben er natuurlijk veel belang bij om Maemo zo snel als ze kunnen populair te maken, en ik denk dat het ze nog gaat lukken ook.

• MadRettoR
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-03 22:10
Kan iemand een rotgevoel bij mij wegnemen??

Alleerst gezegd hebbend; respect voor de community-based software development... ik maak er veel gebruik van op mijn Touch HD.
Maar... meestal (niet altijd) ziet de software er niet uit, crappy fonts, crappy kleurkeuze's etc. Uiteindelijk werkt alles wel, maar het oog ook wil ook wat. Bij betaalde software is er toch meer aandacht aan besteed. Mee eens of niet?
Waar ik dus "bang" voor ben is dat straks het gros van de software op mijn slick uitziende N900 eruit ziet alsof het eigenlijk voor de commodore 64 geschreven is. Ben benieuwd wat jullie daar van vinden.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dat hangt er waarschijnlijk vanaf of er een SDK gereleased wordt, en hoe goed deze is. Kijk bijvoorbeeld naar Android-apps. Heel veel zijn gratis, maar werken wel goed, en zien er goed uit.

[ Voor 3% gewijzigd door RoD op 17-09-2009 16:33 ]

• walletje-w
  • Laatst online: 23:54
Hier een filmpje van die enigste 3d game op de n900 die ik tot nu toe gezien heb maar ze laten het nu zien in verbinding met de tv. En dat ziet er toch best wel impressive uit. Beter/evengoed als een psp/iphone/ipod/pandora ding. Er zitten nog wel een paar freezes in maar ik ga er vanuit dat die er niet in zullen zitten als ze de game releasen. http://www.youtube.com/watch?v=zBzUNe5ov_o

Topicstarter
Maar... meestal (niet altijd) ziet de software er niet uit, crappy fonts, crappy kleurkeuze's etc. Uiteindelijk werkt alles wel, maar het oog ook wil ook wat. Bij betaalde software is er toch meer aandacht aan besteed. Mee eens of niet?
Waar ik dus "bang" voor ben is dat straks het gros van de software op mijn slick uitziende N900 eruit ziet alsof het eigenlijk voor de commodore 64 geschreven is. Ben benieuwd wat jullie daar van vinden.
Ik geloof niet dat je kan zeggen dat er aan betaalde software 'over het algemeen' meer aandacht is besteed dan open community software. Ik denk dat het verschillende ontwikkelingsmodel leidt tot die (verkeerde) indruk.
Het enige wat je misschien kan zeggen is dat niemand wil betalen voor closed source software die niet af is (zo definieer ik dan maar even "minder aandacht") . Free Open Source Software die niet af is kan daarentegen WEL nuttig zijn voor andere mensen (kijken hoe iets is geïmplementeerd, zelf een deel "afmaken" zodat de software voor jouw nuttig wordt etc. etc. ) , en is dan ook vrij beschikbaar.
Dat kan misschien de indruk wekken dat er aan FOSS minder aandacht wordt besteed. Maar dat lijkt me een verkeerde conclusie, en zijn genoeg FOSS projecten die zich prima kunnen meten aan commerciële alternatieven. Het is gewoon een kwestie van de juiste FOSS kiezen (maar ik geef toe dat kan lastig zijn deze te vinden, er is veel keus, en hoe weet je welke software aan jouw eisen voldoet?)
Dat hangt er waarschijnlijk vanaf of er een SDK gereleased wordt, en hoe goed deze is. Kijk bijvoorbeeld naar Android-apps. Heel veel zijn gratis, maar werken wel goed, en zien er goed uit.
hmm, is er allang hoor (nu nog in beta, maar toch, zie de topic start). En ook Windows Mobile heeft ook gewoon een (erg goede) SDK.
De enige reden waarom Android en iPhone er altijd "gelikt" uit zien is omdat er vaste regels zijn waar ontwikkelaars zich aan moeten houden. Maemo is vrijer en zelfs Windows mobile is op bepaalde manieren vrijer. Maar bij windows mobile komt het denk ik meer omdat er veel oude code is, en Microsoft zelf al geen consequentie user interface voor Windows Mobile gebruikt.

Topicstarter
walletje-w schreef op donderdag 17 september 2009 @ 16:47:
Hier een filmpje van die enigste 3d game op de n900 die ik tot nu toe gezien heb maar ze laten het nu zien in verbinding met de tv. En dat ziet er toch best wel impressive uit.
Je kan ook kijken naar wat de Pandora kan op 3D game gebied. Die werkt ook op een OMAP 3 chip en heeft dezelfde resolutie scherm enzo. Het porten van een game/emulator op Pandora naar Maemo moet niet zo heel lastig zijn. Hier bijvoorbeeld Quake 3 op een Pandora:
http://www.youtube.com/watch?v=GsclXxxjxVg

Wel kan je je afvragen hoe speciaal het spelen van Quake 3 op deze hardware is. Dat kan immer ook op een Sega Dreamcast of een Nokia N95 8GB:
http://www.youtube.com/watch?v=rvPjhM_nWFQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rex
  • Laatst online: 07-06 11:16

Rex

Wolven zijn mooie dieren

motogp schreef op woensdag 16 september 2009 @ 23:27:
Tja het blijft natuurlijk ook een smartphone en dan vind ik de foto`s helemaal niet zo verkeerd die je ff met je telefoon kan schieten.
Foto`s nemen is niet waar deze telefoon voor gebouwd is maar een zeer leuke en zeer redelijke bijkomstigheid.
Ja jeetje, het wordt elke keer als smoes gebruikt dat "het een telefoon is een geen camera" en "dat het maar een extra is". Als die telefoon 50 euro zou kosten ok, maar we praten wel over een telefoon van 500-600 euro, dus dan mag je wel verwachten dat alle features van hoge kwaliteit zijn. (En vooral de bel-gerelateerde features.) In mijn N96 zag ik in de eerste firmwares bugs in de Contacts program. (SLECHT!) Ik hoop dat alle belgerelateerde perfect zijn uitgewerkt in de N900. Hopelijk komen ze alsnog met MMS voor de N900. Ik kan namelijk onbeperkt MMS versturen/ontvangen.

Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ReFleXWolf schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 10:22:
[...]

Ja jeetje, het wordt elke keer als smoes gebruikt dat "het een telefoon is een geen camera" en "dat het maar een extra is". Als die telefoon 50 euro zou kosten ok, maar we praten wel over een telefoon van 500-600 euro, dus dan mag je wel verwachten dat alle features van hoge kwaliteit zijn. (En vooral de bel-gerelateerde features.) In mijn N96 zag ik in de eerste firmwares bugs in de Contacts program. (SLECHT!) Ik hoop dat alle belgerelateerde perfect zijn uitgewerkt in de N900. Hopelijk komen ze alsnog met MMS voor de N900. Ik kan namelijk onbeperkt MMS versturen/ontvangen.
Het heeft ook niet zoveer met kosten te maken, maar veel sterker met afmetingen. Als een telefoon en een camera even groot zijn, dan kan je niet verwachten dat ze dezelfde kwaliteit fotos maken. Ze moeten namelijk nog heel veel andere dingen in je telefoon proppen. Het belangrijkste is daarvan overigens een grotere accu. Dat neemt relatief veel ruimte in en ook het keyboard met haar knopjes neemt flink wat ruimte in beslag.
Overigens vind ik de fotos van de duurdere Nokia (en Sony Ericsson) telefoons helemaal niet slecht. Maar dat heb ik al een een tijdje. Ik gebruik een N95, en ook die maakt prima fotos (tenminste voor snel een foto maken, wanneer je niet de moeite wil nemen een apart fototoestel mee te nemen)
Ik verwacht dat de fotos van de N900 even goed zijn of misschien iets beter.

De N900 is in eerste instantie een microcomputer. Dit is de eerste keer dat ze een GSM functie in Maemo plaatsen, dus reken maar dat ze nog bugs gaan vinden. (had je ook bij Android, WebOS, iPhone OS en S60v5 toen die uitkwamen). Verder vrees ik dat je nog wel even moet wachten voordat MMS (goed) ondersteund zal worden. Nokia heeft gekozen zich op andere aspecten te concentreren (dingen delen via social networking), dus de eerste MMS functionaliteit zal naar alle waarschijnlijkheid vanuit de community komen. Hoe snel die ontwikkeling gaat, en dus wanneer je een mooi geïntegreerd, handig MMS programma mag verwachten hangt van de populariteit van MMS af, en die valt (voor zover ik weet) redelijk tegen.
Maar ja, een WAP extensie is ook ontwikkeld voor de microB browser, dus wie weet.

off-topic: Hoe kan je onbeperkt MMS versturen/ontvangen? Ik ben redelijk op de hoogte van alle mogelijkheden/acties bij allerlei telecomaanbieders, maar weet geen enkele aanbieder die onbeperkt MMS aanbiedt. Hoe heb je dat geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81768

MMS is geen noodzaak, maar het is wel handig om te kunnen ontvangen, want niet iedereen heeft een smartphone met inet abo.
Zelf stuur ik een enkele keer per jaar een MMS. Dus snap niet echt waarom nokia dit eruit heeft gelaten. Emailen op mobiel is namelijk nog geen gemeengoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ze hebben het er niet uitgehaald, het zit er niet in. Maemo is gebaseerd op Debian en daar zat het niet standaard in en zij hebben het niet als heel belangrijk gezien en daarom zit het er nu nog niet in. Later wordt het wel toegevoegd.

Daarnaast, als je deze telefoon hebt en je gebruikt het internet niet, dan snap ik ook niet waarom je deze telefoon zou willen hebben eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Daarnaast, als je deze telefoon hebt en je gebruikt het internet niet, dan snap ik ook niet waarom je deze telefoon zou willen hebben eigenlijk.
Inderdaad dat zou een beetje zijn dat iemand een laptop koopt enkel om CD's af te draaien.
Maar goed, dat is natuurlijk niet wat The Dragon zegt. Niet iedereen heeft een internet bundel, dus die mensen sturen dan een MMS als ze een plaatje naar jouw toe willen sturen. Het is dus niet zo dat Dragon voorstelt de N900 zonder internet bundel te gebruiken, het gaat om anderen.

overigens was het vroeger niet zo dat je een SMS ontving met een weblink naar een MMS bericht wanneer je geen MMS enabled toestel had? Als die service nog bestaat, dan werkt dat natuurlijk prima op een N900, de webbrowser zit al in je toestel!
Ook kan je bij een aantal aanbieders MMS berichten via een web interface versturen, dat zou een oplossing kunnen zijn voor MMS versturen.
Ik geef toe: allemaal iets omslachtiger, maar voor een functionaliteit die je vermoedelijk toch niet heel vaak gebruikt, is het geen slechte oplossing.

Maar ik gebruikt MMS zelf werkelijk NOOIT (alleen ooit mee geëxperimenteerd toen ik nog bij Orange zat en ik daar een aantal gratis MMS jes per maand mocht versturen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De toetsen zijn niet verlicht volgens mij :S

dat wordt leuk in het donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Anoniem: 170544 schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 15:08:

Bron?

De N900 is wat Nokia al zelf zegt een computer. De N97 is een smartphone (een telefoon met geavanceerde functies, zoals fotograferen, navigeren, etc).
De N900 heeft Maemo als OS, en dat was voorheen een OS zonder telefoneer-mogelijkheden.

Of je hebt een geëvolueerde telefoon met allerlei functies, of je neemt een kleine pc waar je ook mee kan bellen.
Mij lijkt de tweede een interessantere aanpak. Ik bel/sms met mijn telefoon, maar dit zijn simpele functies. Ik heb liever ook beter uitgewerkte andere functies, en Maemo zou daar een goede basis aan kunnen leveren.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJFM
  • Laatst online: 11-04 13:34
Anoniem: 170544 schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 15:08:

Toetsen zijn wel verlicht: http://www.youtube.com/watch?v=RuHgBHY3nVg

Op 10 seconden zie je het toestel opengeschoven worden en de toetsverlichting aanspringen.

'You know me...I'll manage!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Anoniem: 3671 schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 14:39:
[...]

Inderdaad dat zou een beetje zijn dat iemand een laptop koopt enkel om CD's af te draaien.
Maar goed, dat is natuurlijk niet wat The Dragon zegt. Niet iedereen heeft een internet bundel, dus die mensen sturen dan een MMS als ze een plaatje naar jouw toe willen sturen. Het is dus niet zo dat Dragon voorstelt de N900 zonder internet bundel te gebruiken, het gaat om anderen.

overigens was het vroeger niet zo dat je een SMS ontving met een weblink naar een MMS bericht wanneer je geen MMS enabled toestel had? Als die service nog bestaat, dan werkt dat natuurlijk prima op een N900, de webbrowser zit al in je toestel!
Ook kan je bij een aantal aanbieders MMS berichten via een web interface versturen, dat zou een oplossing kunnen zijn voor MMS versturen.
Ik geef toe: allemaal iets omslachtiger, maar voor een functionaliteit die je vermoedelijk toch niet heel vaak gebruikt, is het geen slechte oplossing.

Maar ik gebruikt MMS zelf werkelijk NOOIT (alleen ooit mee geëxperimenteerd toen ik nog bij Orange zat en ik daar een aantal gratis MMS jes per maand mocht versturen)
Aan die webbased oplossing had ik zelf nog niet eens gedacht. Zo is het niet hebben van MMS inderdaad niet echt een issue meer. :D

Ik heb MMS nog minder gebruikt dan jij verder, dus het zal mij aan de bout hachelen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MJFM schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 17:03:
[...]

Toetsen zijn wel verlicht: http://www.youtube.com/watch?v=RuHgBHY3nVg

Op 10 seconden zie je het toestel opengeschoven worden en de toetsverlichting aanspringen.
oh oeps, dat zag ik dus even fout!

nou dat is dus mooi ! :)

Heb trouwens continu het idee dat het zo een groot ding is. Maar heb even de maten erbij gepakt en em getekend op papier, en hij's best schattig :P

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 170544 op 20-09-2009 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rex

Rex

Wolven zijn mooie dieren

Anoniem: 3671 schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 11:06:
Hoe kan je onbeperkt MMS versturen/ontvangen? Ik ben redelijk op de hoogte van alle mogelijkheden/acties bij allerlei telecomaanbieders, maar weet geen enkele aanbieder die onbeperkt MMS aanbiedt. Hoe heb je dat geregeld?
In de VS en Canada hebben de providers vaak verschillende valuepacks. Dit is vergelijkbaar met de SMS pakketten die je in NL kan nemen bij je abbo. De valuepacks beginnen meestal 1000 SMS/MMS ontvangen/verzenden per maand en eindigen bij onbeperkt SMS/MMS.
In Noord Amerika zie je dat de providers de MMSjes naar de klanten pushen. In Europa wordt je genaaid als je een MMSje wilt versturen. Daarom dat het in Europa nooit echt groot is geworden (en SMS daarintegen wel).
Ik neem aan dat dit ook de reden is dat Nokia geen MMS aanbiedt op de N900. Ze richten zich helemaal op de Europese markt. (Een ander voorbeeld waarom ze zich alleen op de EU markt richten is omdat de N900 alleen met de Europese 3G frequenties werkt. Ze praten vooralsnog niet over US versie. Sterker nog: Toen er geruchten waren dat er een US versie aan zat te komen, hebben ze dat ontkent.

Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rex

Rex

Wolven zijn mooie dieren

Nas T schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 16:38:
[...]

Bron?

De N900 is wat Nokia al zelf zegt een computer. De N97 is een smartphone (een telefoon met geavanceerde functies, zoals fotograferen, navigeren, etc).
De N900 heeft Maemo als OS, en dat was voorheen een OS zonder telefoneer-mogelijkheden.
Hoe je het went of keert. Nokia maakt mobiele telefoons. Ik ga straks naar KPN toe, neem een abbo en krijg daar waarschijnlijk een N900 bij. Maar ik voel nu al aankomen dat als er bugs zijn in je belapplicatie, dat ze dan het slappe excuus gebruiken dat het "geen mobiel is, maar een computer".

Nokia: Een computer hoef ik niet hoor. Ik heb er al zoveel. Geef me een telefoon waarin eigenschappen zitten van een computer. En ook nog een beetje performance zodat het niet allemaal uren duurt bij het laden net als bij N95 en N96. :9

Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ReFleXWolf schreef op zondag 20 september 2009 @ 04:11:
[...]

In de VS en Canada hebben de providers vaak verschillende valuepacks. Dit is vergelijkbaar met de SMS pakketten die je in NL kan nemen bij je abbo. De valuepacks beginnen meestal 1000 SMS/MMS ontvangen/verzenden per maand en eindigen bij onbeperkt SMS/MMS.
In Noord Amerika zie je dat de providers de MMSjes naar de klanten pushen. In Europa wordt je genaaid als je een MMSje wilt versturen. Daarom dat het in Europa nooit echt groot is geworden (en SMS daarintegen wel).
Ik neem aan dat dit ook de reden is dat Nokia geen MMS aanbiedt op de N900. Ze richten zich helemaal op de Europese markt. (Een ander voorbeeld waarom ze zich alleen op de EU markt richten is omdat de N900 alleen met de Europese 3G frequenties werkt. Ze praten vooralsnog niet over US versie. Sterker nog: Toen er geruchten waren dat er een US versie aan zat te komen, hebben ze dat ontkent.
Dus je sprak niet over een Nederlandse aanbieder? Als je namelijk een Nederlandse aanbieder vindt die voordelig MMS-en mogelijk maakt (= kosten tussen de 1 en 5 cent per bericht, niet duurder), dan ben ik erg benieuwd. Alleen Orange had nog wel eens acties met een aantal gratis MMS-jes, maar nu kan ik er geen enkele noemen.

De N900 moet ook ophet UMTS netwerk van T-mobile in de VS werken (1700 en 2100 MHz). Het netwerk van AT&T werkt op een andere frequentie (850 en 1900 MHz) die wordt niet ondersteund, en de andere twee Verizon en Sprint werken helemaal niet op GSM/UMTS. In Europa wordt de 1900 en 2100MHz band gebruikt (en werken dus met de N900). Als ik het mis heb hoor ik het graag, ik heb me niet bezonder in de Amerikaanse situatie verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
ReFleXWolf schreef op zondag 20 september 2009 @ 04:16:
[...]

Hoe je het went of keert. Nokia maakt mobiele telefoons. Ik ga straks naar KPN toe, neem een abbo en krijg daar waarschijnlijk een N900 bij. Maar ik voel nu al aankomen dat als er bugs zijn in je belapplicatie, dat ze dan het slappe excuus gebruiken dat het "geen mobiel is, maar een computer".

Nokia: Een computer hoef ik niet hoor. Ik heb er al zoveel. Geef me een telefoon waarin eigenschappen zitten van een computer. En ook nog een beetje performance zodat het niet allemaal uren duurt bij het laden net als bij N95 en N96. :9
Dan zeg ik: Koop een N97. Het is bekend dat bij smartphones bij het uitbrengen zich nog een aantal bugs kunnen voordoen, dit wordt in de loop der tijd verbeterd. Dat excuus dat de N900 niet kan bellen, omdat het geen telefoon is, is ook slap. Dat zou hetzelfde zijn als je een laptop met webcam koopt, deze niet kan filmen/fotograferen en dat de verkoper zegt: Doe niet zo raar, het is geen camera.
Het zit erin en moet dus werken. Dat het niet direct goed werkt, dat kan. Geef de maker de kans dat te repareren (door nieuwe firmware).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik vind persoonlijk dat er belachelijk veel telefoons worden uitgebracht.
wat is nou het verschil tussen de n97 en de n900? het OS is het enige boeiende.

vind ook dat er veel te veel geld aan verdiend wordt. prijsverschil amerika en nederland qua n900 is 150 euro. :S ding kost waarschijnlijk 200 euro max om te maken ofzo.

daarom koop ik 1 keer per 5 jaar een nieuwe telefoon. wordt nu de n900. wel geil, tikkeltje te duur alleen :S

Hoop dat er genoeg mensen zijn die leuke maemo apps maken die t worth my while maken. anders ga ik zelf wel aan de slag met programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rex

Rex

Wolven zijn mooie dieren

Anoniem: 3671 schreef op zondag 20 september 2009 @ 12:01:
[...]

Dus je sprak niet over een Nederlandse aanbieder? Als je namelijk een Nederlandse aanbieder vindt die voordelig MMS-en mogelijk maakt (= kosten tussen de 1 en 5 cent per bericht, niet duurder), dan ben ik erg benieuwd. Alleen Orange had nog wel eens acties met een aantal gratis MMS-jes, maar nu kan ik er geen enkele noemen.

De N900 moet ook ophet UMTS netwerk van T-mobile in de VS werken (1700 en 2100 MHz). Het netwerk van AT&T werkt op een andere frequentie (850 en 1900 MHz) die wordt niet ondersteund, en de andere twee Verizon en Sprint werken helemaal niet op GSM/UMTS. In Europa wordt de 1900 en 2100MHz band gebruikt (en werken dus met de N900). Als ik het mis heb hoor ik het graag, ik heb me niet bezonder in de Amerikaanse situatie verdiept.
Ja, je hebt gelijk. Ik had het over een VS aanbieder. Ik heb begrepen dat de meeste aanbieders in de VS en Canada onbeperkt MMS op de ene of andere manier aanbieden.

Dat je ook UMTS hebt in de VS bij T-Mobile, klopt ook helemaal. Maar dat is zo'n beetje de enige provider bij wie dit kan in heel Noord Amerika. AT&T (VS) en Rogers (Canada) zijn de grootste aanbieders in hun landen, hebben de grootste "coverage" en zei gebruiken de andere frequenties. Daarom dat veel mensen spreken van "geen UMTS in Noord Amerika".
Na de N95 en N96 te hebben gehad? Lol ! Zodat ik weer twee jaar kan wachten tot de grootste bugs eruit zijn? :+ Mijn N96 heb ik al een jaartje (met de nieuwste firmware erop), maar toch "lagged" ie bij alles wat ik ermee doe en springt ie soms spontaan uit tijdens navigatie. (Lekker als je in de auto zit :P)
Ik ga juist voor de N900 omdat de OS veranderd is en omdat ze nu "betere performance" beloven.

Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

artikel over providersoftware:

http://www.slashgear.com/nokia-maemo-5-apparently-perfectly-acceptable-for-carrier-customizations-1156200/

Voorhene nieuwsbericht dat er geen providersoftware op de telefoon geleverd zou worden onjuist volgens deze bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 170544 schreef op maandag 21 september 2009 @ 00:42:
ik vind persoonlijk dat er belachelijk veel telefoons worden uitgebracht.
wat is nou het verschil tussen de n97 en de n900? het OS is het enige boeiende.

vind ook dat er veel te veel geld aan verdiend wordt. prijsverschil amerika en nederland qua n900 is 150 euro. :S ding kost waarschijnlijk 200 euro max om te maken ofzo.

daarom koop ik 1 keer per 5 jaar een nieuwe telefoon. wordt nu de n900. wel geil, tikkeltje te duur alleen :S

Hoop dat er genoeg mensen zijn die leuke maemo apps maken die t worth my while maken. anders ga ik zelf wel aan de slag met programmeren.
Ik zie niet in waarom het slecht is als er "teveel" telefoons worden uitgebracht. Hoe meer concurrenten, hoe meer keus voor de consument.
Twee belangrijke verschillen: N900 is VEEEL sneller dan de N97 (moderne chip), en heeft een ander operating system.

Je overdrijft het prijsverschil heel erg. Het hangt er maar net vanaf welke wisselkoers je pakt. Vergeet ook niet dat de US prijzen exclusief BTW zijn, en de Nederlandse verkoopprijs inclusief. Ook kost de Europese vermoedelijk iets meer om te maken. Tenminste als Nokia haar gebruikelijke productieverdeling doet. De Europese topmodellen worden in Finland gemaakt, terwijl de toestellen voor de Amerikaanse markt vaak uit Korea komen. Zou mij niets verbazen als dat is omdat er een invoerheffing op GSM telefoons zit naar Europa toe (maar dat heb ik niet uitgezocht).
Maar op zich heb je gelijk, het is goedkoper in de VS, het komt alleen niet (hoofdzakelijk) door Nokia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-06 20:31

Quindor

Switching the universe....

Anoniem: 3671 schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 14:39:
[...]
iig t-mobile heeft deze service nog steeds. Het is een crappy website met allemaal vage java troep wat meestal niet werkt op je mobiele telefoon (samsung i8910 S60v5 toestel) maar goed. Achter een pc met IE, werkt het.

[ Voor 17% gewijzigd door Quindor op 21-09-2009 10:58 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Quindor schreef op maandag 21 september 2009 @ 10:57:
[...]

iig t-mobile heeft deze service nog steeds. Het is een crappy website met allemaal vage java troep wat meestal niet werkt op je mobiele telefoon (samsung i8910 S60v5 toestel) maar goed. Achter een pc met IE, werkt het.
Vage java zooi? Dan werkt het niet op een N900. De N900 (en maemo) heeft standaard geen java.
Je schijnt op de tablets wel een vorm van Java te kunnen installeren:
http://wiki.forum.nokia.com/index.php/Getting_started_with_Java_on_Maemo
Maar of Java applets dan in de browser goed werken durf ik te betwijfelen.

Ik heb met Java op Maemo geen ervaring, en krijg de indruk op het talk.maemo.org forum dat het niet veel gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*weg* Deze discussie past ten eerste niet in dit topic, en ten tweede slaat je post met dit taalgebruik nergens op.

[ Voor 136% gewijzigd door RoD op 21-09-2009 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuzekind
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 10:09

reuzekind

Ik geloof in GoT

CLB schreef op donderdag 17 september 2009 @ 10:34:
Toch is 't verdomd slecht, dat er door verschillende mensen van Nokia Care, naar verschillend Tweakers is bevestigd dat dit geen fout was. Tevens zegt 't accessoirepakket van de USA natuurlijk niks.. Ander land, eventueel ander pakket.
Ik kwam toevallig op jou oorspronkelijke bericht terecht waarin je de mailconversatie weergeeft tussen jou en de nokia klantenservice via een internet recht weblog, hij had jou bericht namelijk ook gelezen. Misschien voor degene die het besteld hebben wel interessant om te lezen

http://blog.iusmentis.com/2009/09/19/nokia-doet-een-otto/
Via GoT vond ik een N900 in de shop van Nokia met wel een hele mooie aanbieding: drie Bluetooth koptelefoons, een bluetooth luidspreker en een 16GB geheugenkaartje. Dit alles heeft een waarde van zo’n 500 euro, en de telefoon zelf is al 600 euro waard. De prijs: 599 euro all-in.

Update: (13:08) een lezer mailde me deze screenshot van de website:
nokia-n900-in-de-verpakking.png
Afbeeldingslocatie: http://blog.iusmentis.com/wp-content/uploads/2009/09/nokia-n900-in-de-verpakking.png

Te mooi om waar te zijn? Dat dachten er meer inderdaad. En de vergelijking met de Otto-”aanbieding” van een LCD TV voor 99 euro is dan snel gemaakt. In die zaak werd in hoger beroep bepaald dat je niet zomaar mag vertrouwen op al te mooi klinkende aanbiedingen op webshops. Een belangrijke reden daarbij was dat mensen niet even de moeite namen om na te vragen of die prijs wel klopte.

Hier werd wel degelijk navraag gedaan. En Nokia gaf nog antwoord ook:

Deze informatie klopt inderdaad maar is enkel van toepassing op de toestellen die via onze online shop worden aangekocht.

En later:

Deze actie is tijdelijk en enkel voor aankoop via de online shop. De inhoud klopt wel degelijk.

Dus tsja, wat moet je dan als tweaker-consument? Als de wiedeweerga bestellen natuurlijk.

Maar een paar dagen later veranderde Nokia ineens van insteek:

Wij zijn net op de hoogte gebracht dat de informatie op die op onze website stond niet correct was. Indien u het verkoopspakket van de N900 toch al zou aangekocht hebben dan kan u erop rekenen dat u het toestel kan terugsturen en u het volledige bedrag teruggestort zal krijgen. Wij willen onze excuses aanbieden voor deze vergissing.

Oftewel, “oeps foutje hier is uw geld terug”.

Maar zo werkt dat niet. Koop is koop, en Nokia zit hier gewoon aan vast.

Het mag dan ongetwijfeld een foutje zijn geweest, maar als je eigen medewerkers tegenover klanten bevestigen dat “de inhoud wel degelijk klopt” dan komen de gevolgen van dat foutje toch echt voor rekening van het bedrijf. Daar kunnen honderd disclaimers of verkoopvoorwaarden niets aan veranderen.

Welke Tweaker heeft zin om naar de kantonrechter te gaan hierover? Ik ga graag mee.

Arnoud
Bron: http://blog.iusmentis.com/2009/09/19/nokia-doet-een-otto/

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

reuzekind, maak hier anders even een apart topic over in Shopping Forum. Dat is wat makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motogp
;)

Net te laat :)

[ Voor 3% gewijzigd door motogp op 21-09-2009 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dat doen we dus niet, want juridische zaken horen in Shopping Forum ;) Verder verdient deze kwestie wel een eigen topic. Dan kunnen we het hier verder weer over het toestel hebben :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuzekind
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 10:09

reuzekind

Ik geloof in GoT

RoD schreef op maandag 21 september 2009 @ 22:34:
Dat doen we dus niet, want juridische zaken horen in Shopping Forum ;) Verder verdient deze kwestie wel een eigen topic. Dan kunnen we het hier verder weer over het toestel hebben :Y)
Nokia N900 aanbieding, blijkt achteraf niet te kloppen

:)

De gustibus non est disputandum ||| Vivat, Vivat, Societas Gymnasii Hagani !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motogp
RoD schreef op maandag 21 september 2009 @ 22:34:
Ja sorry je hebt gelijk, nog geen tijd gehad om het topic aan te maken.

reuzekind Thnx :)

En nu weer ontopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Sorry dat ik even reageer hier op de "speciale aanbod" kwestie, maar er schoot me iets te binnen:
Info op webpagina's, daar zijn fabrikanten vaak niet aansprakelijk voor.
In de disclaimer op www.nokia.nl staat:
Om toegang te krijgen tot de Nokia World Wide Web pagina's wordt u geacht in te stemmen met de hiernavolgende voorwaarden.
GEEN ENKELE GARANTIE, UITDRUKKELIJK OF IMPLICIET ZOALS, MAAR NIET BEPERKT TOT GARANTIES VAN EIGENDOM OF NIET-INBREUK OF IMPLICIETE GARANTIES VAN VERKOOPBAARHEID OF GESCHIKTHEID VOOR EEN BEPAALD DOEL, WORDT GEGEVEN M.B.T. DE BESCHIKBAARHEID, JUISTHEID, BETROUWBAARHEID OF INHOUD VAN DEZE PAGINA'S.
Kortom: Nokia is NIET aansprakelijk voor onjuiste info op de webpagina's van Nokia.
Dit komt van Nokia, het lijkt me hiermee dat de boot af is.

EDIT:
Ook allaboutphones.nl heeft de zaak geroken. Het sturen van de mails is punt van discussie. Nokia zal dan waarschijnlijk wel moeten leveren.

[ Voor 16% gewijzigd door Nas T op 22-09-2009 12:39 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinokkioTV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-08-2024
Nas T schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 07:55:
Sorry dat ik even reageer hier op de "speciale aanbod" kwestie, maar er schoot me iets te binnen:
Info op webpagina's, daar zijn fabrikanten vaak niet aansprakelijk voor.
In de disclaimer op www.nokia.nl staat:

[...]

[...]

Kortom: Nokia is NIET aansprakelijk voor onjuiste info op de webpagina's van Nokia.
Dit komt van Nokia, het lijkt me hiermee dat de boot af is.
Ik denk niet dat Nokia er op deze manier mee weg komt.

iPad Air2 Nokia 5/6/7+/8/7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Intel komt ook met een mobiele telefonie platform.
Het draait op een atom chip met Moblin als Operating System.

http://www.engadget.com/2009/09/22/intel-announces-moblin-2-1-for-phones/

Als je naar de plaatjes van Moblin kijkt zal je opvallen dat deze OPVALLEND veel op Maemo 5 lijken.
Daarom post ik het ook, Moblin 2 en Maemo 5 hebben veel overeenkomsten. Het belangrijkste is dat de user interface van beide op Mobile Gnome is gebaseerd (Hildon dus).
Maemo 5 is echter sterk Debian based, terwijl Moblin veel onderdelen van andere distributies heeft ( Red Hat linux bijvoorbeeld).
Ben benieuwd hoe het in de toekomst gaat. Nokia gaat met Maemo 6 overstappen naar Qt, en Moblin blijft voorlopig zeker GTK gebruiken.
Maar nog meer leuke Linux apparaatjes!

• Nas T
Anoniem: 3671 schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 22:14:
Intel komt ook met een mobiele telefonie platform.
Het draait op een atom chip met Moblin als Operating System.

http://www.engadget.com/2009/09/22/intel-announces-moblin-2-1-for-phones/

Als je naar de plaatjes van Moblin kijkt zal je opvallen dat deze OPVALLEND veel op Maemo 5 lijken.
Daarom post ik het ook, Moblin 2 en Maemo 5 hebben veel overeenkomsten. Het belangrijkste is dat de user interface van beide op Mobile Gnome is gebaseerd (Hildon dus).
Maemo 5 is echter sterk Debian based, terwijl Moblin veel onderdelen van andere distributies heeft ( Red Hat linux bijvoorbeeld).
Ben benieuwd hoe het in de toekomst gaat. Nokia gaat met Maemo 6 overstappen naar Qt, en Moblin blijft voorlopig zeker GTK gebruiken.
Maar nog meer leuke Linux apparaatjes!
Ik denk dat qua OS ze bijna gelijkwaardig kunnen zijn. Alleen Nokia promoot meer om te ontwikkelen, Nokia heeft vele jaren ervaring met het maken van telefoons en Intel is nog vrij nieuw, al hebben ze wel veel know-how over het maken van chips. Ik ben erg benieuwd...

vrede in rust

• icecreamfarmer
  • Laatst online: 11-06 09:37

icecreamfarmer

en het is

PinokkioTV schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 09:06:
[...]

Ik denk niet dat Nokia er op deze manier mee weg komt.
Ik weet wel zeker van niet, die disclaimer werkt totdat het product besteld is, als je je (digitale) factuur hebt gehad moeten ze alles leveren wat daar opstaat.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

icecreamfarmer schreef op woensdag 23 september 2009 @ 10:31:
[...]

Ik weet wel zeker van niet, die disclaimer werkt totdat het product besteld is, als je je (digitale) factuur hebt gehad moeten ze alles leveren wat daar opstaat.
Stond volgens mij niet op de factuur vermeld.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Zullen we dat gemeur over die bestellingen maar in het topic doen:
Nokia N900 aanbieding, blijkt achteraf niet te kloppen

Dan hebben we dit topic nog inhoudelijk voor de telefoon zelf.

Anoniem: 311969

Dit gaat inderdaad erg off topic. Misschien een beter idee om een heel nieuw topic op te starten :P

• r.steenis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-05 15:59
Ik ben erg benieuwd naar de sync mogenlijkheden van de N900. Iemand al een idee of het gaat werken met Nokia OVI Suite?

You’re a nut! you’re crazy in the coconut!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

De n800 en n700 werken iig ook samen met de ovi suite. Het lijkt mij dus dat de n900 dit ook moet kunnen. Sowieso is de ovi suite bedoelt voor alle nokia handsets, dus ik durf wel met zekerheid te zeggen dat het gaat werken.

• r.steenis
Wat mij net nog te binnen schiet is dat ik mij afvroeg of deze telefoon wel of niet kan opladen via de USB. Mijn vorige mobiel (Qtek 9100) start met opladen wanneer ik hem aan een USB 2.0 poort hang. Echter mijn Nokia N95 doet dit niet, en moet opgeladen worden via een gewone oplader. Ik vind dit echt een geweldige functie, aangezien ik dan bijvoorbeeld mijn telefoon op mijn werk kan opladen zonder dat ik een aparte oplader hoef mee te slepen...

• Quindor

Quindor

Op maemotalk.com kun je een video zien waarin gemeld word dat de OVI store naar de N900 komt bij launch. Dit zal wel vooraal voor open source spullen zijn en niet zozeer betaalde apps omdat ze bang zijn op dit moment dat het gehacked word als ze het niet juist implementeren. Betaalde apps komen dus wat later.
Goed verkeerd begrepen. OVI Suite stond er, niet OVI store.

Opladen via USB is de enigste manier om de N900 op te laden. :) Uiteraard komt er ook een lader voor in de muur, maar deze maakt ook gebruik van het USB plugje.

[ Voor 6% gewijzigd door Quindor op 24-09-2009 12:11 ]

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Sterker nog, de micro-usb connector is de nieuwe standaard, als het goed is kun je alle moderne smartphones op die manier opladen. Stukje strakke standaardisering van de fabrikanten.

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Quindor schreef op donderdag 24 september 2009 @ 12:02:
Opladen via USB is de enigste manier om de N900 op te laden. :) Uiteraard komt er ook een lader voor in de muur, maar deze maakt ook gebruik van het USB plugje.
Ja, maar dan hoeft de adapter met usb-uitgang nog niet dezelfde voltage af te geven dan een normale usb poort (5v).

Ook al neemt de telefoon genoegen met 5 volt, blijft dat usb poort niet meer dan 0.5 A af kan staan, dus opladen zal in elk geval langer duren dan via het stopcontact.

• r.steenis
disheaver schreef op donderdag 24 september 2009 @ 14:18:
[...]

Ja, maar dan hoeft de adapter met usb-uitgang nog niet dezelfde voltage af te geven dan een normale usb poort (5v).

Ook al neemt de telefoon genoegen met 5 volt, blijft dat usb poort niet meer dan 0.5 A af kan staan, dus opladen zal in elk geval langer duren dan via het stopcontact.
Maar het gaat erom dat het kan ;) Wat in mijn geval makkelijk is, is dat de telefoon op te laden is via de USB van de autoradio. Dan kan ik de aansteker laten zitten of voor een ander apparaat gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door r.steenis op 24-09-2009 15:11 ]

• Nas T
Opladen:

"via usb (5 volt)":
usb van pc (max 0,5 amp) of van stopcontact (mogelijk >0,5 amp)
Dit gaat naar de micro-usb van de telefoon.

[ Voor 12% gewijzigd door Nas T op 24-09-2009 18:02 ]

vrede in rust

• Quindor

Quindor

disheaver schreef op donderdag 24 september 2009 @ 14:18:
[...]

Euhm... Je bedoelt het juiste, maar het staat er niet. Een USB poort zal ten alle tijden 5 volt afgeven. Als iets dus een USB plug heeft, dan heeft dat ten alle tijden 5 Volt. Hetzelfde voor USB, Mini-USB of Micro-USB. Altijd 5 Volt.

Het amperage daar in tegen kan inderdaad verschillend zijn. Die van een pc mag niet HOGER zijn dan 0.5 Amp. Hoewel moderne poorten vaak ook wel net wat meer willen leveren. Een in stopcontact oplader kan rustig 1 Amp of 1,5 Amp zijn aangezien apparatuur alleen neemt wat het nodig heeft.

Even een filmpje dat kort geleden op youtube is gepost. In dit filmpje zijn een paar kleine dingen te zien die ikzelf niet voorheen heb gezien in de meeste reviews/hands-on.

Een paar leuke mogelijkheden gaat het om, zoals het on-screen keyboard wat intensief wordt uitgeprobeerd en het in- en uitzoomen mbv de volumeknop aan de bovenkant van het apparaat (ik denk dat het de volumeknop is).

http://www.youtube.com/watch?v=t2Udxqb2mIU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafk33s
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 19:47
De N900 resized de text in de browser niet bij het in- en uitzoomen of wel? Of heb ik gewoon het verkeerde filmpje bekeken (anders verdiep ik me daar vanmiddag wel ff in :P). Best wel jammer als het niet zo is, vind het wel een fijne feature op m'n huidige touch diamond.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Mafk33s schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 08:27:
De N900 resized de text in de browser niet bij het in- en uitzoomen of wel?
Hier zie je het wel (begint bij 2:03)
Hier ook (begint bij 3:18)
Lijkt me vreemd als het niet zou zijn, misschien bij bepaalde exotische situaties (java-apps op pagina's).
Maar in de loop der tijd zal dat steeds minder zijn.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Niet online
Quindor schreef op donderdag 24 september 2009 @ 16:15:
[...]

Euhm... Je bedoelt het juiste, maar het staat er niet. Een USB poort zal ten alle tijden 5 volt afgeven. Als iets dus een USB plug heeft, dan heeft dat ten alle tijden 5 Volt. Hetzelfde voor USB, Mini-USB of Micro-USB. Altijd 5 Volt.
Er is geen enkele technische beperking in de bouw van een usbpoort/stekker dat er niet meer dan 5 volt door kan. (naja, dikte van koperdraad). Als nokia een oplader van 9v via een usb-kabel naar de telefoon wil transporteren kan dat. Of het handig is (mbt aansluiten van andere apparaten op die 9v usb aansluiting) is iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

disheaver schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 12:22:
[...]

Er is geen enkele technische beperking in de bouw van een usbpoort/stekker dat er niet meer dan 5 volt door kan. (naja, dikte van koperdraad). Als nokia een oplader van 9v via een usb-kabel naar de telefoon wil transporteren kan dat. Of het handig is (mbt aansluiten van andere apparaten op die 9v usb aansluiting) is iets anders.
Errr, dit is waarom we in de wereld met standaarden werken. Op een USB plug staat ten alle tijden 5 volt. Dat er technisch geen limitaties zijn lijkt me duidelijk, maar een fabrikant die dat doet, die word echt van de wereld bol verwijderd. Volgens mij mag het ook niet van de standaard beheerders zoals www.usb.org . Dus in de praktijk mag je er vanuit gaan dat een usb stekkertje 5 volt levert.

Maar goed, lijkt me verder niet echt het juiste topic voor deze discussie. De N900 laad op via zijn micro-usb aansluiting welke 5 volt verwacht en het amperage kan variabel zijn, naarmate je een computer of stopcontact lader gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafk33s
Nas T schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 11:59:
[...]

Hier zie je het wel (begint bij 2:03)
Hier ook (begint bij 3:18)
Lijkt me vreemd als het niet zou zijn, misschien bij bepaalde exotische situaties (java-apps op pagina's).
Maar in de loop der tijd zal dat steeds minder zijn.
Die filmpjes bevestigen wat ik bedoel. De tekst wordt wel groter, daar niet van. Wat ik bedoel is: op m'n diamond wordt de tekst weer opnieuw gerangschikd zodat ik niet weer extra naar rechts hoef te schuiven om de tekst te lezen. Terwijl je bij het tweede filmpje vanaf 3:18 duidelijk kan zien dat dit niet gebeurt (je zult dus wel constant naar rechts moeten schuiven om de overige tekst ook te gaan lezen). Dus een beetje jammer imo.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-06 14:37
Ik ben de laatste weken allerlei informatie aan het inzamelen over de N900 als opvolger van mijn N95. De N900 lijkt mij, ondanks het feit dat hij eigenlijk een internet tablet zou moeten zijn volgens sommigen, een geweldige telefoon voor allerlei gebruik.

Mijn vraag is eigenlijk; de N900 draait momenteel Maemo 5, maar is het mogelijk om deze te upgraden naar Maemo 6 zodra deze verschijnt? Ik kan hier voor alsnog geen informatie over vinden. Ik weet ook niet of dit mogelijk was van Maemo 4 naar Maemo 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafk33s
RayMotix schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 14:30:
Ik ben de laatste weken allerlei informatie aan het inzamelen over de N900 als opvolger van mijn N95. De N900 lijkt mij, ondanks het feit dat hij eigenlijk een internet tablet zou moeten zijn volgens sommigen, een geweldige telefoon voor allerlei gebruik.

Mijn vraag is eigenlijk; de N900 draait momenteel Maemo 5, maar is het mogelijk om deze te upgraden naar Maemo 6 zodra deze verschijnt? Ik kan hier voor alsnog geen informatie over vinden. Ik weet ook niet of dit mogelijk was van Maemo 4 naar Maemo 5?
http://talk.maemo.org/showthread.php?t=31654

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Quindor schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 13:10:
[...]
Dus in de praktijk mag je er vanuit gaan dat een usb stekkertje 5 volt levert.
Klopt (ongeveer).
4,4 tot 5,25 volt bij USB 2.0. amperage hangt af van "aantal loads" per load 100 mA, max 5 loads bij usb 2.0
dus een usb poort (via adapter) die meer dan 500 mA levert, is eigenlijk geen usb-poort. Maar technisch gezien is het mogelijk en bestaat het ook.

Sorry dat ik het nog eenmaal aanhaal, ik hoop dat complete verhaal nu is uitgelegd en dat er nu weer verder gegaan mag worden over de N900.

Maemo is gebaseerd op Debian Linux toch? Hoe vertaalt zich dat in gebruikbare applicaties die voor Linux/Debian zijn geschreven? Ik ben nieuw op het gebied van Linux, dus als je meer wilt uitleggen, kun je dat beter mailen:
robnas at gmail.com

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcadios2007
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-10-2014
Ik ben op zoek naar een smart phone waarmee ik 'land survey' kan doen. Dus met een GPS ontvanger en software waarmee ik op hoekpunten van een stuk land staande op een knopje kan klikken die dan worden opgeslagen. Als ik klaar ben op een ander knopje klikken, en dan rekent 'ie uit wat de oppervlakte van de stuk land is.
Als ik zoiets voor de N900 (kán dat trouwens wel met de N900's A-GPS als er geen signaal is of de provider dit niet ondersteunt?) kan vinden dan koop ik 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafk33s
Nas T schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 15:30:
[...]
Maemo is gebaseerd op Debian Linux toch? Hoe vertaalt zich dat in gebruikbare applicaties die voor Linux/Debian zijn geschreven? Ik ben nieuw op het gebied van Linux, dus als je meer wilt uitleggen, kun je dat beter mailen:
robnas at gmail.com
Gedeeltelijke antwoorden:

M-en-M in "Nokia N900 RX-51 Smartphone Internet tablet"
Anoniem: 3671 in "Nokia N900 RX-51 Smartphone Internet tablet"

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friendlyfiend
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-12-2020
Kan de N900 ook flac. bestanden afspelen? Ik ben eigenlijk op zoek naar zo'n speler en als de N900 het kan, zou dat natuurlijk helemaal mooi zijn. Zo niet, is het misschien mogelijk met Linux/maemo? met een programma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

arcadios2007 schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 19:16:
Als ik zoiets voor de N900 (kán dat trouwens wel met de N900's A-GPS als er geen signaal is of de provider dit niet ondersteunt?) kan vinden dan koop ik 'm!
A-gps is een extensie op GPS om een snelle fix te regelen, hiervoor gebruikt hij informatie welke hij verkrijgt van de masten waarop hij is aangemeld. Deze zijn ook voorzien van een gps ontvanger en staat in contact met enkele satalieten welke op dat moment zichtbaar zijn op die locatie. De mast geeft via het telefoon signaal door welke satalieten dit zijn en zo kan je aGPS in je toestel een stuk sneller een fix vinden voor die locatie. De uiteindelijke bepaling gebeurt verder gewoon op je toetsel.

Het is dus alleen van invloed op de tijd dat het duurt om een fix te krijgen. Als je die eenmaal hebt (met of zonder aGPS) is de werking voor de rest hetzelfde. En hiervoor heb je dus het GSM niet (meer) nodig.

• Nas T
Quindor schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 23:33:
[...]
Deze zijn ook voorzien van een gps ontvanger en staat in contact met enkele satalieten welke op dat moment zichtbaar zijn op die locatie. De mast geeft via het telefoon signaal door welke satalieten dit zijn en zo kan je aGPS in je toestel een stuk sneller een fix vinden voor die locatie.
Wikipedia zegt anders (en dat is ook hoe ik het ken:
Positiebepaling via de GSM-masten, de sterkte van het signaal plus de plaats van de mast (deze verkrijgt hij van een database, daarom kost agps ook data (internet). Met deze ruwe bepaling kan het "normale" gps zijn plek sneller bepalen.

vrede in rust

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een smart phone waarmee ik 'land survey' kan doen. Dus met een GPS ontvanger en software waarmee ik op hoekpunten van een stuk land staande op een knopje kan klikken die dan worden opgeslagen. Als ik klaar ben op een ander knopje klikken, en dan rekent 'ie uit wat de oppervlakte van de stuk land is.
Er zijn verschillende smartphones waar je zoiets mee kan doen. Mij lijkt wel dat je een paar regels in een (bijv. python) script moet zetten, want het klinkt niet helemaal standaard software. Dat moet met de N900 prima kunnen, maar er zijn veel goedkopere alternatieven. Via Python op S60 (PyS60), kan je ook heel simpel zo'n programma maken, en een S60 mobiel met GPS is zeker goedkoper dan de N900. (en voor dit soort simpele programmaatjes, vind ik PyS60 nog makkelijker werken dan de linux apis voor Maemo).
(kijk bijvoorbeeld eens naar een aantal PyS60 tutorials of het PyS60 boek).
Ook kan je misschien overwegen een andere GPS phone te gebruiken die Geotagging op fotos ondersteund, en die data later via je computer gebruikt voor de berekening.
Kan de N900 ook flac. bestanden afspelen? Ik ben eigenlijk op zoek naar zo'n speler en als de N900 het kan, zou dat natuurlijk helemaal mooi zijn. Zo niet, is het misschien mogelijk met Linux/maemo? met een programma?
Volgens mij ondersteund Mplayer ook Flac, dus Maemo's versie van mplayer moet dat ook doen. de gstreamer media player applicatie misschien ook wel. Ik gebruik het niet, dus ben niet 100% zeker. Je kan de SDK image downloaden en proberen.

• AVee
  • Laatst online: 16-06 00:48
Nas T schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 07:26:
[...]

Wikipedia zegt anders (en dat is ook hoe ik het ken:
Positiebepaling via de GSM-masten, de sterkte van het signaal plus de plaats van de mast (deze verkrijgt hij van een database, daarom kost agps ook data (internet). Met deze ruwe bepaling kan het "normale" gps zijn plek sneller bepalen.
Positie bepaling op basis van GSM masten is een poosje door sommigen A-GPS genoemd, maar dat is volgens mij tegenwoordig wel opgehouden. (Terecht, GSM != GPS).
A-GPS is Assisted GPS, oftewel GPS die hulp krijgt, wat die hulp precies is en wat je er daarna mee opschiet hangt maar net af van wie je het vraagt. Soms doelen ze op diverse trucs om sneller een fix te krijgen door de GPS chip extra informatie te voeren die anders eerst 'ontdekt' zou moeten worden. Soms doelen ze op trucs om een grotere nauwkeurigheid te bereiken, ook door de GPS extra info te voeren. (En soms beide.)
In de meeste gevallen is er in de praktijk niet veel meer geïmplementeerd dan een snellere fix door de chip vast te vertellen hoe laat en is en dat we ongeveer in Nederland zijn. Ik heb nog niet voorbij zien komen wat voor chip er in de N900 zit (ook nog niet echt gezocht), maar wellicht zijn er leuke dingen mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcadios2007
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-10-2014
Helaas ben ik nog geen Linux versie van survey software tegengekomen die input vanuit een GPS toelaat.
Wel Palm, Windows mobile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos84
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-03 14:12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Niet online
Anoniem: 3671 schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 12:16:
[...]
Volgens mij ondersteund Mplayer ook Flac, dus Maemo's versie van mplayer moet dat ook doen. de gstreamer media player applicatie misschien ook wel. Ik gebruik het niet, dus ben niet 100% zeker. Je kan de SDK image downloaden en proberen.
mplayer ondersteund flag bestanden. Dus zeer waarschijnlijk moet het standaard werken.
Nas T schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 15:30:

robnas at gmail.com
Het is gebaseerd op debian (filestructure), maar dat betekend niet dat je alle .deb-packages bestanden ook op je n900 kunt installeren. Die zijn gecompileerd voor een x86/amd64 processor, niet voor een ARM. Je kunt hem wel zelf compileren, maar dan heb je wellicht het probleem dat hij bepaalde bestanden ('programmas', liberaries, etc) niet kan vinden omdat of hij op een afwijkende plaats staat, of totaal niet bestaat. Het eerste is wel op te lossen door hem naar het juiste plaats te verwijzen, maar kan veel tijd kosten. Het tweede is soms niet erg makkelijk op te lossen. Maar als er een beetje een community ontstaat zullen veel programma's hopelijk ook op de n900 komen (behalve dan open office :))

[ Voor 54% gewijzigd door disheaver op 27-09-2009 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
disheaver schreef op zondag 27 september 2009 @ 21:38:
Het is gebaseerd op debian (filestructure), maar dat betekend niet dat je alle .deb-packages bestanden ook op je n900 kunt installeren. Die zijn gecompileerd voor een x86/amd64 processor, niet voor een ARM. Je kunt hem wel zelf compileren, maar dan heb je wellicht het probleem dat hij bepaalde bestanden ('programmas', liberaries, etc) niet kan vinden omdat of hij op een afwijkende plaats staat, of totaal niet bestaat. Het eerste is wel op te lossen door hem naar het juiste plaats te verwijzen, maar kan veel tijd kosten. Het tweede is soms niet erg makkelijk op te lossen. Maar als er een beetje een community ontstaat zullen veel programma's hopelijk ook op de n900 komen (behalve dan open office :))
hmm, volgens mij liggen de zaken toch echt iets anders.
Simpel gezegd: (Linux) distributies zijn een verzameling van programmas. Dat Maemo op Debian is gebaseerd wil zeggen dat Nokia niet zelf een lijst van geschikte programmas heeft verzameld voor haar distributie, maar dat men de bestaande Debian distibutie heeft genomen en daar aanpassingen aan heeft gedaan (geoptimaliseerd voor de bedoelde hardware).
Hiervoor werd gekozen omdat het veel ontwikkelingstijd scheelt en de keuze is Debian geworden omdat het 1 van de weinige distributies was die ook voor ARM werd gecompileerd (tegenwoordig zijn er meer).
Als een distributie .deb packages voor binaries (gecompileerde programmatuur) gebruikt wil dat enkel zeggen dat ze het 'debian software package' systeem gebruiken, dat oorspronkelijk door de makers van Debian is ontwikkeld. Maar Debian is veel meer dan enkel hun methode van software packaging.
Ook hoeft een distributie die .deb files gebruikt helemaal niet op Debian gebaseerd te zijn (alleen het packaging systeem is dan op Debian gebaseerd).
Deb files zijn (in zekere mate) distributie afhankelijk (Ubuntu, Maemo en Debian .deb hoeven niet compatible te zijn). En binnen een distributie vaak ook nog architectuur afhankelijk (eigen .deb files voor AMD64 , voor x86 en voor ARM bijvoorbeeld).
Overigens kan een deb file voor meer dingen dan voor binary software worden gebruikt. Thema's voor je Desktop (wallpaper, icoontjes dat soort dingen) of programma's in dynamic programmeer talen (dus niet voor-gecompileerd) kunnen ook in een .deb file worden gedistribueerd .

Meestal gebruik je een programma als apt of aptitude (of 1 van de grafische schillen hieromheen) om .deb files te installeren. Dit programma controleert of de .deb package gaat werken op je distributie en chip architectuur en installeert eventueel andere dingen die ook nodig zijn voor correct functioneren.

Handmatig .deb files installeren op een distribute waarvoor deze niet gedoeld is, dat is sterk af te raden. Handmatig compileren is vaak een betere keuze in dat geval.

Maar Debian kan gewoon draaien op de N900. Dat kan ook op de N8x0 tablets:
https://wiki.maemo.org/Easy_Debian
http://maemo.org/downloads/product/OS2008/easy-deb-chroot/
Want Debian is ook voor ARM gecompileerd (en Ubuntu tegenwoordig ook).
En dan heb je dus gewoon GNOME en OpenOffice en dat soort dingen op je N900 draaien.
Of dat handig is en of het goed draait is een tweede.

OpenOffice is open source, dus die kan je ook prima voor Maemo compileren. Handig lijkt me dat niet op zo'n klein scherm, maar wellicht met een externe monitor op de Tv uit en een Bluetooth muis en toetsenbord.
Of bedoel je dat je hoopt dat OpenOfice NIET op de N900 verschijnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Niet online
Anoniem: 3671 schreef op maandag 28 september 2009 @ 00:51:
[...]
OpenOffice is open source, dus die kan je ook prima voor Maemo compileren. Handig lijkt me dat niet op zo'n klein scherm, maar wellicht met een externe monitor op de Tv uit en een Bluetooth muis en toetsenbord.
Of bedoel je dat je hoopt dat OpenOfice NIET op de N900 verschijnt?
Nog nooit open office op een normale (met redelijk geheugen en processor) gecompileerd? Dan zal het als het al zou werken meerdere dagen duren...

Het verschil in de distro's is eigenlijk a) de file structure (waar de config files staan, etc) en b) de package system (portage en source code in gentoo, yast2 en .rpm voor opensuse, apt voor debian, ubuntu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajblancke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-02-2021
gelezen ??

Het sterkste plus van de Nokia N900 is dat het een UMPC is, net als mijn Nokia N800: het OS en de Mozilla browser kunnen hetzelfde als de browser op je PC. Met alle flash en java etc. en open source programma support. Ik ben al 3 jaar enthousiast over mijn N800 (WiFi en 3G via mijn mobieltje), vooral rond mijn huis (24 uur aan), op vakanties en vanwege de goede streaming eigenschappen (radio en TV journaal etc.) Ik heb in het vliegtuig altijd mijn eigen films bij me. Daar zijn geen Apps of stores voor nodig. Ook kan je gewoon Harddisks, printers via USB aansluiten net als op je PC. Of luidsprekers. De N900 is natuurlijk veel sneller en heeft een TV uitgang

wil dat zeggen dat je aan de N900 een externe hd kan zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AVee
  • Laatst online: 16-06 00:48
D'r komt in elk geval een KOffice voor de n900: http://labs.trolltech.com...-maemo5-based-on-koffice/
Pagina: 1 ... 3 ... 118 Laatste

Let op:
Berichten over levertijden horen in [ABO] Nokia N900 Levertijden en Abonnementen topic.