Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ajblancke schreef op maandag 28 september 2009 @ 19:47:
gelezen ??

Het sterkste plus van de Nokia N900 is dat het een UMPC is, net als mijn Nokia N800: het OS en de Mozilla browser kunnen hetzelfde als de browser op je PC. Met alle flash en java etc. en open source programma support. Ik ben al 3 jaar enthousiast over mijn N800 (WiFi en 3G via mijn mobieltje), vooral rond mijn huis (24 uur aan), op vakanties en vanwege de goede streaming eigenschappen (radio en TV journaal etc.) Ik heb in het vliegtuig altijd mijn eigen films bij me. Daar zijn geen Apps of stores voor nodig. Ook kan je gewoon Harddisks, printers via USB aansluiten net als op je PC. Of luidsprekers. De N900 is natuurlijk veel sneller en heeft een TV uitgang

wil dat zeggen dat je aan de N900 een externe hd kan zetten ?
De N800 kan inderdaad wel in USB Host mode, maar al die apparaten werken niet zonder een powered USB hub ertussen. Dat vind ik niet echt "gewoon via USB aansluiten".

Of de N900 ook in USB host mode kan worden gezet is nog maar zeer de vraag. Aangezien de N900 via de USB poort wordt opgeladen schijnt dat een probleem te zijn om dan ook USB host mode te ondersteunen.
http://talk.maemo.org/showthread.php?t=31921
Dus of je een externe HD op de N900 kan gaan aansluiten is nog erg onzeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 05:33
ajblancke schreef op maandag 28 september 2009 @ 19:47:
gelezen ??

Het sterkste plus van de Nokia N900 is dat het een UMPC is, net als mijn Nokia N800: het OS en de Mozilla browser kunnen hetzelfde als de browser op je PC. Met alle flash en java etc. en open source programma support. Ik ben al 3 jaar enthousiast over mijn N800 (WiFi en 3G via mijn mobieltje), vooral rond mijn huis (24 uur aan), op vakanties en vanwege de goede streaming eigenschappen (radio en TV journaal etc.) Ik heb in het vliegtuig altijd mijn eigen films bij me. Daar zijn geen Apps of stores voor nodig. Ook kan je gewoon Harddisks, printers via USB aansluiten net als op je PC. Of luidsprekers. De N900 is natuurlijk veel sneller en heeft een TV uitgang

wil dat zeggen dat je aan de N900 een externe hd kan zetten ?
Ik wil niet vervelend zijn, maar mijn N95 8GB kan dat ook bijna allemaal:
browsen met flash, video streamen via wifi, film kijken, luidsprekers, tv-uitgang.
En die is al 2 jaar oud.
Maar ik kan er geen harde schijf aan hangen (hoeft ook niet met 8GB), ik kan er niet vanaf printen (misschien is daar ook iets voor verzonnen).
Maar wat ik interessanter vind zijn geavanceerde functies:
Kan ik film kijken met (gedownloade) ondertiteling? Mag het elk formaat zijn (divx h.264), hoe zit het met de resolutie op de tv-uit? En deze gelden alleen voor mij, maar ik zie vaak reviews verschijnen met oninteressante info. Even de browser openen, even de widgets laten zien, facebook of andere applicatie, klaar.
Die info is toch al bekend?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motogp
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:57
Nas T schreef op maandag 28 september 2009 @ 20:49:
[...]

browsen met flash, video streamen via wifi, film kijken, luidsprekers, tv-uitgang.
En die is al 2 jaar oud.
Maar ik kan er geen harde schijf aan hangen (hoeft ook niet met 8GB), ik kan er niet vanaf printen (misschien is daar ook iets voor verzonnen).
Jawel hoor printen gaat prima met de N95 8GB, standaard zowel via wifi als via bleutooth ;)

Hmm eigenlijk helemaal geen nieuwe phone nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nas T schreef op maandag 28 september 2009 @ 20:49:
[...]

En die is al 2 jaar oud.
Maar wat ik interessanter vind zijn geavanceerde functies:
Kan ik film kijken met (gedownloade) ondertiteling? Mag het elk formaat zijn (divx h.264), hoe zit het met de resolutie op de tv-uit? En deze gelden alleen voor mij, maar ik zie vaak reviews verschijnen met oninteressante info. Even de browser openen, even de widgets laten zien, facebook of andere applicatie, klaar.
Die info is toch al bekend?
De N900 (en N800 trouwens) ondersteund ECHT flash, de N95 alleen een mobile Flash lite versie (niet alle flash paginas draaien daaronder).
Overigens ondersteund Maemo standaard geen Java, en zijn er standaard geen printer drivers geïnstalleerd (voor zover ik heb begrepen ook in Maemo 5 niet).
HP heeft voor S60 overigens wel printer drivers, maar die worden alleen op E-series apparaten geleverd, dus niet op de N95. Maar wanneer CUPS naar Maemo wordt overgezet, dan is dat een veel betere printer ondersteuning dan die HP drivers voor E-series apparaten.

Ook is de media player op Linux (en dus ook op Maemo en de N900) een stuk completer dan de spelers voor S60. (probeer zelf Mplayer en VLC maar eens op je windows PC, dat moet ook op de N900 kunnen).
Of ondertitels worden ondersteund: Ja, maar het hangt een beetje van de GUI af die ze voor Maemo maken. Maar via de commandline moet het met Mplayer sowieso kunnen.

De TV-out is gewoon PAL of NTSC. En vermoedelijk gewoon de resolutie van het scherm daarnaartoe omgezet, dus 800x480 .

Het ding is er nog niet. Echte uitgebreide reviews verschijnen meestal pas zeer kort voor beschikbaarheid. Zeker bij mobieltjes waar tot het laatste moment bugs uit de software wordt gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 september 2009 @ 21:54:
[...]

.

Zeker bij mobieltjes waar tot het laatste moment bugs uit de software wordt gehaald.
Nokia kennende :')

Hij staat op m'n lijst, ik word alleen niet zo vrolijk van alles doen in landscape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op maandag 28 september 2009 @ 21:54:
[...]
De TV-out is gewoon PAL of NTSC. En vermoedelijk gewoon de resolutie van het scherm daarnaartoe omgezet, dus 800x480 .
Klopt, net als bij de N95 (8GB). Alleen de applicaties van Nokia zelf leveren een hogere output via tv-out dan de resolutie van het scherm. 3rd party apps leveren dus altijd de schermresolutie (320x240). En daar gaat dan de mogelijkheid om divx te kijken via je N95 8GB. Heb al vele pogingen gedaan om films te converteren en de ondertiteling eronder te branden, zodat ik deze via de realplayer van Nokia zelf kon afspelen, maar zonder succes...

En dat soort geintjes wil ik dus niet.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-11-2024
@TempesT

Weet je toevallig ook hoe ik uitzendinggemist.nl op mijn n810 draaiend krijg , en zou het op de n900 al uit de box werken of niet zoals op de n810 ?
Waarschijnlijk zal ik een andere media-player moeten downloaden , maar ik heb er al diverse geprobeerd maar zonder resultaat.

nb.Hier nog een review van de n900 (zeer uitgebreid):

http://my-symbian.com/other/preview_n900.php

[ Voor 42% gewijzigd door janzeeschuimers op 29-09-2009 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Een greep uit de review in de vorige post:
I got the device without any protective case and the display got some awful scratches in just one day, and that's only because some sand grains got into the pocket I kept it in.
Harde materialen (zand) hebben de neiging zachtere materialen te kunnen bekrassen.
Als je dat vervelend vind, moet je geen telefoon kopen of er fatsoenlijk mee omgaan (dus nee, geen zand in je zak...)
The only thing that worries (and ANNOYS!) me a at the moment is that (at least on the tested proto unit) like in previous Maemo based devices, memory available for installation of 3rd party software (i.e. actually the whole rootfs file system) seems to be limited to a relatively small capacity of about 256 MB and it is not possible to use the entire available storage space for software installation, only for data (docs, video clips, images, etc). This restriction, with such a lot of available storage space, seems to be quite irrational. I was able to fill the WHOLE memory in just a couple of days and having installed just 10% of what's available from just one repository, and now I have to uninstall one application just to be able to install another.
Je kunt op 256Mb applicaties installeren. Wat stom...

[ Voor 48% gewijzigd door Nas T op 29-09-2009 17:25 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers
Dat van die max. 256 mb zoals hierboven genoemd was iemand op internettablettalk ook al opgevallen toen hij de n900 probeerde in de Nokia Store te New York.
Toen hij de medewerker hierna vroeg , moest die hem een zinnig antwoord schuldig blijven.
Maar ik denk/hoop dat dit probleem in de firmware tijdens de intro wel opgelost zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire123
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:26
Ik vraag me af wat een reden zou kunnen zijn voor Nokia om die max. 256 Mb voor apps in te stellen? Er is immers genoeg opslagruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers
Spitfire123 schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 14:31:
Ik vraag me af wat een reden zou kunnen zijn voor Nokia om die max. 256 Mb voor apps in te stellen? Er is immers genoeg opslagruimte.
Dit staat op internettablettalk op maemo.org:

Two extensive hands-on previews on N900 proto devices! Overall very positive, but let's wait for the release for answers.

1. Lot's of photos, with nice comparison to E90 and other phones and interesting trivia about the history of Hildon
Huge amount of work, thank you so much Michal!

2. Eldar's properly translated preview (original discussed in this thread), no translated conclusion as of yet (29.9.)
http://www.mobile-review.com/review/nokia-maemo5-en.shtml#1
Thank you Eldar! (But next time do mention it being a preview of a proto device. )

ps. As an example, Michal states a major issue being "storage memory for installable applications limited to ridiculous 256 MB, all the remaining gigabytes available for documents and data files only" whereas Eldar says "The N900 has 2Gb reserved for user applications (as opposed to 90Mb in earlier firmware versions)." So these are prototype devices and there are a lot of details not to be worried about too much at this point without contrary evidence.

M.a.w. De ene reviewer (1e review Michal) zegt 256 mb en de andere (2e review Eldar) 2 Gb , dus zal het wel aan de firmware liggen die zoals altijd hier en daar wat fouten of verbeterpunten bevatten.

En zeker niet onbelangrijk is dat de hiergenoemde reviewers PROTO modellen tot hun beschikking hebben , de eerste zin luidt namelijk:

"Two extensive hands-on previews on N900 proto devices!"

[ Voor 5% gewijzigd door janzeeschuimers op 30-09-2009 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcadios2007
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-10-2014
KOffice viewer, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
janzeeschuimers schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 14:46:
[...]

Dit staat op internettablettalk op maemo.org:

Two extensive hands-on previews on N900 proto devices! Overall very positive, but let's wait for the release for answers.

1. Lot's of photos, with nice comparison to E90 and other phones and interesting trivia about the history of Hildon
Huge amount of work, thank you so much Michal!

2. Eldar's properly translated preview (original discussed in this thread), no translated conclusion as of yet (29.9.)
http://www.mobile-review.com/review/...aemo5-en.shtml
Thank you Eldar! (But next time do mention it being a preview of a proto device. )
Je link naar mobile-review werkt niet maar, ik heb de juiste inmiddels gevonden, en beide aan de start post toegevoegd:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
janzeeschuimers schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 14:46:
[...]
M.a.w. De ene reviewer (1e review Michal) zegt 256 mb en de andere (2e review Eldar) 2 Gb , dus zal het wel aan de firmware liggen die zoals altijd hier en daar wat fouten of verbeterpunten bevatten.
Ik kan de 2e review van Eldar niet openen (404 error), maar als je het juist hebt getypt, dan klopt het toch?
256MB of 2Gb (=256MB) (EDIT: 2 Gb staat ook in de review, vreemd is dat erna staat dat er vroeger maar 90 Mb was, dat zou 12,5 MB zijn...)

Daarnaast is deze review geweldig! Eindelijk geen filmpje met scrollscroll, wouw! internet! wouw! skype!, kijk mijn venster kan weg. Weten we. Leuk voor je.
Eindelijk een review die echt de diepte in gaat.
Vooral de uitleg over Maemo is vrij helder, Linux-apps hoeven in principe alleen geport te worden, zoals apps van de oudere Nxxx tablets. Ik ben al misschien een flink uur bezig, en ben nog niet door software heen. Maar wat fijn om te lezen!

EDIT: klaar met lezen. wauw! Super.
Multiple questions posted on the forums about how the N900 compares to existing Symbian OS phones can only get one answer: they just DON'T compare, the N900 is a wholy different league. If any of the existing mobile devices can be (honestly) called a mobile computer then the N900 deserves such a name in the first place.
Dit is verhelderend. Maemo 5 en de N900 geven het gevoel van een computer.

[ Voor 22% gewijzigd door Nas T op 29-09-2009 21:58 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
janzeeschuimers schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 10:16:
@TempesT

Weet je toevallig ook hoe ik uitzendinggemist.nl op mijn n810 draaiend krijg , en zou het op de n900 al uit de box werken of niet zoals op de n810 ?
Waarschijnlijk zal ik een andere media-player moeten downloaden , maar ik heb er al diverse geprobeerd maar zonder resultaat.
Vroeger werkte de low-quality Windows Media streams prima door kmplayer te installeren. (de hoge bandbreedte versies stotterde soms op mijn N800). Kmplayer kan je zo instellen dat deze standaard voor deze streams wordt gebruikt en niet de normale media player. De standaard "Default plug-in, Real-player, Windows Media" zorgde ervoor dat waar je op een desktop computer een embedded speler ziet, je op de N800 een knop ziet die kmplayer opent en de stream start.
Ik heb sindsdien lopen experimenteren met de Mplayer plugin, en nu werkt het niet meer, moet al mijn geklooi ongedaan maken een keertje :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motogp
Nas T schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 21:15:
[...]

Ik kan de 2e review van Eldar niet openen (404 error), maar als je het juist hebt getypt, dan klopt het toch?
256MB of 2Gb (=256MB) (EDIT: 2 Gb staat ook in de review, vreemd is dat erna staat dat er vroeger maar 90 Mb was, dat zou 12,5 MB zijn...)
http://www.mobile-review.com/review/nokia-maemo5-en.shtml

Deze zou het wel moeten doen, Pff ben ook al een dik uur aan het lezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Nokia brengt Linux-smartphone N900 eind oktober in Nederland uit
Aldus Tweakers.net frontpage...

PS: Ik ben me ervan bewust dat informatie over levertijden NIET in dit topic thuishoren. Dus ik hoop dat er ook geen weder-reacties komen...

[ Voor 26% gewijzigd door Nas T op 29-09-2009 22:10 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 11:30:

andere dingen die mij erg leuk lijken (en wat moet kunnen, maar nog niet is gedaan):

-porten van emulators en dan via Bluetooth een goede controller gebruiken. Onder desktop linux kan je gewoon een Wiimote gebruiken, dus dat moet op een N900 ook kunnen. En alle emulators voor de Pandora moeten ook naar de N900 te porten zijn (zelfde processor), en daar heb je Gameboy, NES, SNES, MegaDrive, Lynx, Jaguar, Playstation 1, GBA, Neo Geo, Mame etc. Heel veel keuze!!

.....
Het is niet mijn gewoonte om mijzelf te citeren, maar iets wat mij HEEEL erg gaaf leek, is nu door de developers van nrnoksnes ECHT geworden! En dat nog voordat het apparaat uit is!!

Een SNES emulator voor de N900 met ondersteuning voor TV-out en voor de Wii-mote als controller:

http://konttoristhoughts.blogspot.com/2009/09/snes-on-n900.html

DIT soort dingen geeft de kracht aan van open source, en het feit dat dit apparaat een volwaardige linux-distro draait: oneindige mogelijkheden: Heel erg cool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJFM
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-07 08:49
Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 23:27:
[...]

Het is niet mijn gewoonte om mijzelf te citeren, maar iets wat mij HEEEL erg gaaf leek, is nu door de developers van nrnoksnes ECHT geworden! En dat nog voordat het apparaat uit is!!

Een SNES emulator voor de N900 met ondersteuning voor TV-out en voor de Wii-mote als controller:

http://konttoristhoughts.blogspot.com/2009/09/snes-on-n900.html

DIT soort dingen geeft de kracht aan van open source, en het feit dat dit apparaat een volwaardige linux-distro draait: oneindige mogelijkheden: Heel erg cool!
Dat is wel echt geniaal!

'You know me...I'll manage!'

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

Erg erg gaaf inderdaad. Dit zijn precies de dingen waarvan ik hoopte dat ze zouden komen. Mensen die briliante en leuke dingen maken, omdat ze het leuk vinden. Zonder allemaal vage restricties zoals op een normale smartphone. :)

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

• Nas T
Quindor schreef op woensdag 30 september 2009 @ 00:36:
Erg erg gaaf inderdaad. Dit zijn precies de dingen waarvan ik hoopte dat ze zouden komen. Mensen die briliante en leuke dingen maken, omdat ze het leuk vinden. Zonder allemaal vage restricties zoals op een normale smartphone. :)
Precies! En de meest wilde "extravagante" projecten. Ik hoorde zelfs al afstandbediening voorbijkomen (via IR), of misschien voor de pc via bluetooth. Weet iemand iets over (gratis) navigatiesoftware?
Daar hoor ik weinig over namelijk en het is toch wel voor mij nodig dat er navigatie (dus niet alleen GPS, maar ook de software) op zit. En dan niet alleen Benelux, gewoon de hele EU.

vrede in rust

• Jarnoootje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
Nas T schreef op woensdag 30 september 2009 @ 09:24:
[...]

Precies! En de meest wilde "extravagante" projecten. Ik hoorde zelfs al afstandbediening voorbijkomen (via IR), of misschien voor de pc via bluetooth. Weet iemand iets over (gratis) navigatiesoftware?
Daar hoor ik weinig over namelijk en het is toch wel voor mij nodig dat er navigatie (dus niet alleen GPS, maar ook de software) op zit. En dan niet alleen Benelux, gewoon de hele EU.
Dat geeft voor mij ook idd de doorslag of ik deze telefoon ga kopen of niet. Gezien ik weekelijks mijn 5800 gebruik als navigatietoestel, heb ik dit echt nodig.

We zullen zien, de telefoon blijft erg hoog op mijn lijstje staan!

• Jos84
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-03 14:12
In Q1 van 2010 zal de N920 komen, in principe dezelfde telefoon, maar zonder qwerty, dus full touch. (via All about phones)

Verwijderd

Topicstarter
De informatie komt eigenlijk uit de review die hierboven ook al staat genoemd.
http://allaboutphones.nl/...ls-van-de-Nokia-N920.html

Heel veel tablet gebruikers waren erg tevreden met de N800, en zagen het extra toetsenbord van de N810 ook niet als voldoende om te upgraden. Ben benieuwd of er nog andere dingen worden veranderd. Op Maemo talk wordt gespeculeerd dat de N920 (het zou de RX-71 zijn) een iets groter scherm zou hebben (maar dus geen keyboard).
Dat geeft voor mij ook idd de doorslag of ik deze telefoon ga kopen of niet. Gezien ik weekelijks mijn 5800 gebruik als navigatietoestel, heb ik dit echt nodig
In de specs staat dat je Ovi Maps bij het apparaat krijgt. Ik neem aan dat het zo goed als dezelfde software met dezelfde restricties zal zijn als op de S60 toestellen.
Dus dat moet prima als navigatiesoftware bruikbaar moeten zijn.

• janzeeschuimers
Wat me wel verbaasd is dat de Browser er volgens Eldar in onderstaande review er slechter uitkomt als die van de concurrentie.

Hier wat quotes uit de review:

-time with it I reached an unfavorable conclusion - even though Maemo Browser is developing at a rapid pace, it hasn't caught up with the rest of the pack yet, as it still can't stand comparison to the browser application found in Android-based phones or Apple's iPhone (Safari WebKit)

-That's exactly why I said that as of today Maemo Browser has a lot of catching up to do, especially compared to Safari; but it still can make its way into this elite group of browsers provided that Nokia will fix all its leaks and enhance what it's already got in stock.

-However after first waves of my enthusiasm died down and I got back to my everyday routine, it turned out that much like the Nokia N810, the N900's browser speed hinges on the number of active applications and how long your phone has been idle (without rebooting). Over this month I've run into a situation (about 5 times!) when previously opened pages took around 10 seconds to reload, even though there was nothing wrong with my Internet connection. Also I've encountered several issues with loading videos in all flash players, especially on sites other than YouTube.
For comparison, on the Apple iPhone the browser's speed doesn't vary.

Ik dacht juist dat de browser beter was dan die van de concurrenten.Op de eerste plaats omdat de N900 als laatste op de markt is/komt , en ten tweede omdat de browser full flash en copy en paste ondersteund. (dit had de iphone toch niet of is dit alweer achterhaald ?)

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:32
hij zegt qua compleetheid en mogelijkheden is de Maemo Browser goed maar qua renderspeed is de Safari/WebKit browser van de iPhone toch stukken beter. Dat klopt ook wel, ik heb een N800 en qua rendergetrouwheid en mogelijkheden is die prima alleen de rendersnelheid is niet top.

• janzeeschuimers
dcell schreef op woensdag 30 september 2009 @ 15:38:
hij zegt qua compleetheid en mogelijkheden is de Maemo Browser goed maar qua renderspeed is de Safari/WebKit browser van de iPhone toch stukken beter. Dat klopt ook wel, ik heb een N800 en qua rendergetrouwheid en mogelijkheden is die prima alleen de rendersnelheid is niet top.
Klopt helemaal maar in de andere review kwam ik dit tegen en dat verklaard alles:

Sure, if I can only borrow the iPhone from somewhere. But as some reviewers pointed out, the iPhone browser may APPEAR to be faster in some cases because of simply ignoring a lot of content that the N900 browser processes and renders, like e.g. Javascript, Flash etc. It simply has much less to do to show a webpage. Another difference is the resolution of the display, 2.5 times higher on the N900, hence fitting 2.5 times more content at once, i.e. once again more data to process/render.

And even if the resulting difference is like one second or maybe two, in exchange for over twice more content fitting on the screen and Flash/Javascript etc. fully working, who would worry about it? I don't :-)

I didn't do any comparative tests, but Nokia saying that the browser is the fastest actually may be true, if we measure it with relation to the amount of data/content it processes and not just how much seconds it takes to show a page. If a site with lots of Flash shows up in the N900 browser e.g. five seconds later than on the iPhone but WITH the Flash content as opposed to the iPhone showing it without Flash, then it's not OK to just say that the iPhone did it faster... And the same goes for the screen resolution. If the N900 shows a page several seconds later than the iPhone but you can see 250% more of it at once (i.e. full width and 30% more vertically) then just comparing the loading times isn't correct. It's all very RELATIVE.

Verwijderd

hij zegt toch dat de snelheid ook ligt aan hoeveel apps je open hebt in de achtergrond. De Iphone heeft geen multitasking, dus logisch dat de snelheid vd browser constant is. Dat is ook de reden dat Apple geen multitask op de iphone toelaat, om de snelheid te garanderen.

• Nas T
janzeeschuimers schreef op woensdag 30 september 2009 @ 15:45:the iPhone browser may APPEAR to be faster in some cases because of simply ignoring a lot of content that the N900 browser processes and renders, like e.g. Javascript, Flash etc. It simply has much less to do to show a webpage. Another difference is the resolution of the display, 2.5 times higher on the N900, hence fitting 2.5 times more content at once, i.e. once again more data to process/render.
Dat Java/Flash verhaal snap ik, alleen de resolutie? De browser gaat toch niet alleen maar doorrekenen/laden wat er op het scherm staat? Dat zou betekenen dat bij scrollen er direct weer geladen gaat worden. En hoe zou dat zitten als er een flash-app voor de helft op je scherm staat, en een deel niet? Zou dan de bovenste helft geladen worden? Trouwens, volgens mij is de hardware goed vergelijkbaar met die van de Iphone, dus met 2,5 keer zoveel te renderen en sowieso meer te renderen zou ik het heel vreemd vinden dat het maar ongeveer 2 seconde scheelt per pagina. Dat betekent dat Apple zijn huiswerk slecht zou hebben gemaakt (theoretisch snellere laadtijden te behalen), of Nokia zijn huiswerk belachelijk goed...

Maar ik blijf erbij: je kunt geen Apples met iets anders vergelijken. Apple is hip, Apple biedt gebruikerservaring. En daar houdt het op. De rest zie ik als vreemde ontwerpkeuzes. Zoals theoretische mogelijkheid tot multitasking, maar dit op slot zetten. 32GB intern geheugen wat je niet als massageheugen in de verkenner kan gebruiken (dag 32GB usb-stick). Apple is leuk voor de minder geavanceerde consument.

vrede in rust

• wankel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-07 23:08
Verwijderd schreef op maandag 28 september 2009 @ 20:46:
[...]
Of de N900 ook in USB host mode kan worden gezet is nog maar zeer de vraag. Aangezien de N900 via de USB poort wordt opgeladen schijnt dat een probleem te zijn om dan ook USB host mode te ondersteunen.
http://talk.maemo.org/showthread.php?t=31921
Dus of je een externe HD op de N900 kan gaan aansluiten is nog erg onzeker.
De Openmoko Freerunner wordt ook over de USB-aansluiting opgeladen, en beschikt ook de mogelijkheid in host mode te werken. Het een sluit het ander dus niet uit. Ik meen dat er met een aangepaste USB-kabel ook in de host-modus geladen kan worden, maar dat weet ik niet meer zeker.

• Nas T
Ik ben even gaan lezen over het USB-host/oplaad gebeuren.
Iemand stelt de vraag:
"Is it possible to charge the device while it's in usb-host mode? "
Is op zich vreemd, want:
De data via usb is 2 richtingen in. De stroom die een usb-poort kan leveren mag maar 1 richting in. Dit kan, door bij het inprikken van de usb even te controlleren wie de moeder is (en dus stroom zou moeten geven). Bij USB otg is het duidelijk dat de N900 de moeder is (daar wordt USB in geprikt). Dus zou de N900 stroom moeten leveren, niet krijgen.

Daarna door een ontwikkelaar van Maemo/N900:
"I can confirm this. The most reasonable setup would have been to provide
the A connector, but only gadget mode working forthe sales release, then
in a SW update to provide full spectrum support."
Hij bevestigd dat de N900 géén USB host modus ondersteund, de meest logische oplossing:
Maak een connector X, geef hardwaresupport (dus de hardware kan met de juiste software laden, USB otg leveren), maar bij de "gadget mode"(de modus voor de 1e verkoop?) zou dit nog niet in de software zitten.
Daarna een verhaal over het USB consortium, deze geeft géén licentie als de hardware en software er tijdens de release is.
Geen probleem: software schrijven dus! Maar: Doordat er dus geladen moet kunnen worden via USB, er USB otg functionaliteit geboden moest worden, de connectiviteit met de PC en andere hardware bugs, kwam dit in zoveel tijdnood dat de USB otg wegviel.

Lang verhaal kort:
USB-otg wordt niet ondersteund omdat er te weinig tijd was om de software hiervoor te ontwikkelen. Dit was een eis van het USB-consortium.

Maar het is dus technisch wel mogelijk. Ik weet niet of dit verhaal precies klopt met wat er uitgelegd is, het was wat ingewikkeld, maar ik denk dat ik hiermee de kern wel heb geraakt.

vrede in rust

Verwijderd

Ik heb gelezen dat hij een fm zender en ontvanger heeft. Ook dat de zender alleen werkt zonder de earphones plugged in en de ontvanger andersom.

Dus als je handig bent met software maken, EN de zender haalt een leuke straal, dan zou je een walktie talkie kunnen maken van 2 N900's :P

Aangezien het een telefoon is is het misschien enorm gierig, maar het ging even door me heen n.a.v. het push project filmpje.

Voor op kantoor zou dat wel droog zijn. 8)7

• Nas T
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 21:22:
Aangezien het een telefoon is is het misschien enorm gierig, maar het ging even door me heen n.a.v. het push project filmpje.
Ik heb geleerd dat je bij brainstormen nooit mag beperken. :P
Ontzettend leuk idee!
Maar de situatie met earphones in en uit die je schets, maakt toch alleen 1 richtingsverkeer mogelijk? Ik heb zelf een fm-zender met een draadje, dus ik neem aan dat de N900 de earphones als zender gebruikt...

vrede in rust

• motogp
Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 21:22:
Ik heb gelezen dat hij een fm zender en ontvanger heeft.
Ik dacht dat het nog niet helemaal duidelijk was of hij ook daadwerkelijk een ontvanger heeft(geen radio via internet dus)

Uit deze review: http://my-symbian.com/other/preview_n900.php?page=4

What hasn't been tested on the current proto and will be updated when I get hold of a newer firmware:

synchronization
voice navigation
Bluetooth
FM transmitter
power consumption / battery life
FM radio (if it's there, which is unclear).

Ook ergens gelezen dat de zender ongeveer hetzelfde is als die van de N97, wat dus zou inhouden dat het zenden zeer beperkt is. Volgens de meeste gebruikers moet je bv de telefoon redelijk dicht bij je radio houden om een redelijk geluid uit je radio te krijgen.

Maar het idee is zeker goed :)

EDIT:

FM radio (if it's there, which is unclear). (it has been confirmed to me that the N900 DOES HAVE FM radio; it will ship without built-in FM radio software, but it will be created and made available for download via the Extras repository by Maemo community).

Goed nieuws, voor mij zeker gebruik hem regelmatig. :)

[ Voor 15% gewijzigd door motogp op 04-10-2009 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik las ook ergens dat PC Suite blijkbaar werkt "Connecting the USB cable pops up a similar requester as on S60 phones asking to choose the connection mode between PC Suite (e.g. for synchronization) and Mass storage (for fast data exchange). Choosing none defaults to "Charging only".

Tenminste daar lijkt het op. Enige vraag die voor mij open blijft is of hij werkt met mijn built in bluetooth carkit. Op mijn N97 werkte dit niet uit de box - heb een of andere programma geinstalleerd wat Nokia voor S60 Carkits had gemaakt, Weet iemand of er zoiets voor Maemo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Waarschijnlijk heb je een nokia carkit welke gebriukt maakt van rSAP. Ook wel Sim Access Profile genoemd of remote sim mode. Dit werkt in principe op alle S60 telefoons, als ook jou N97, dus waarom je iets moest installeren, no clue. Remote sim aanzetten moet genoeg geweest zijn.

Zelf ben ik bezig bij meamotalk en wat andere forums om uit te vinden of rSAP op de N900 gaat werken. Het lijkt erop dat het onderliggende bluetooth project wat gebruikt word genaamd 'bluez' er half ondersteuning voor heeft. Er zijn namelijk in de laatste maanden enkele projecten geweest welke als doel hadden rSAP support aan bluez toe te voegen. Als dit in bluez komt, zou het ook verwerkt kunnen worden in de N900.

Dus het is nog een beetje gissen, maar het ziet er niet slecht uit. Waarschijnlijk dus geen out of the box support, maar iig wel de mogelijkheid om er iets aan te doen, wat bij praktisch geen enkele andere telefoon mogelijk is.

I'll keep this topic posted. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quindor schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 11:41:
Waarschijnlijk heb je een nokia carkit welke gebriukt maakt van rSAP. Ook wel Sim Access Profile genoemd of remote sim mode. Dit werkt in principe op alle S60 telefoons, als ook jou N97, dus waarom je iets moest installeren, no clue. Remote sim aanzetten moet genoeg geweest zijn.

Zelf ben ik bezig bij meamotalk en wat andere forums om uit te vinden of rSAP op de N900 gaat werken. Het lijkt erop dat het onderliggende bluetooth project wat gebruikt word genaamd 'bluez' er half ondersteuning voor heeft. Er zijn namelijk in de laatste maanden enkele projecten geweest welke als doel hadden rSAP support aan bluez toe te voegen. Als dit in bluez komt, zou het ook verwerkt kunnen worden in de N900.

Dus het is nog een beetje gissen, maar het ziet er niet slecht uit. Waarschijnlijk dus geen out of the box support, maar iig wel de mogelijkheid om er iets aan te doen, wat bij praktisch geen enkele andere telefoon mogelijk is.

Ik heb een ingebouwde (fabrieks) carkit van Audi .. Op mijn N97 heb ik "Nokia 616 Contact Download Application for Nokia S60 3rd edition devices" geinstalleerd. Dit is van de Nokia support pages te downloaden en werkt goed. Zo kan ik oa mijn adresboek etc bedienen. Deze functionaliteit zou ik graag behouden. Bij mijn vorige Nokia (8800) hoefde ik nix te doen - was plug and play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op de Amerikaanse Nokia site is de Handleiding verschenen van het apparaat:

http://www.nokiausa.com/g...support/n900-rover/guides

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauw8
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-05 13:59
Uit de manual ziet er ernaar uit dat er gewoon turn-by-turn navigation op zit van Nokia Maps, wat eerder wellicht niet ging werken vanwege problemen met het verkrijgen van een licentie daarvoor.

Dus dan kan ik iedergeval mee worden genavigeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnoootje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 17:46
lauw8 schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 09:20:
Uit de manual ziet er ernaar uit dat er gewoon turn-by-turn navigation op zit van Nokia Maps, wat eerder wellicht niet ging werken vanwege problemen met het verkrijgen van een licentie daarvoor.

Dus dan kan ik iedergeval mee worden genavigeerd!
dat zou ideaal zijn, mocht het ook goed werken! alleen de versie van nokia maps, die op mijn 5800 zit, daar dien je voor te betalen helaas. Hopelijk hoeft dat hier niet, anders is het wachten tot er een ander systeem gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Elke navigatie moet je voor betalen, dus op zich maakt dat niet zo veel uit.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
PDF handleiding
Op pagina 78 staat het gedeelte over OVI maps. Er staat wel iets over routes maken, maar niets over het daadwerkelijk navigeren. Dus niks over turn by turn navigation. Voor spraakgestuurde navigatie via Nokia maps betaal je €70 per jaar. Dus op de lange termijn ben je hiermee altijd duur uit (er rekening mee houdend dat een gekocht navigatiesysteem niet direct afgeschreven is).
Wel makkelijk: Koop voor een maand (voor de vakantie bijvoorbeeld) je navigatie voor €9

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De volgende punten vielen mij op in de handleiding:

-de FM radio transmitter heeft een bereik van maximaal 3 meter, en werkt ALLEEN als je GEEN headset of TV-out kabel hebt aangesloten.

-In de Email setup wordt veel over een Nokia Messaging Acount gesproken, maar wat dat nu precies is, dat is mij niet geheel duidelijk. Het schijnt een soort e-mail push functionaliteit te leveren.

-de browser is uit te breiden met "XPI based add-ons"

-Je kan de N900 als modem gebruiken voor je laptop op computer. Bij het inpluggen van de USB kabel selecteer je "PC Suite mode", en dan kan je via het PC suite programma een internet verbinding maken.
De N900 ondersteund dus PC Suite
Maar in modem modus schijnen niet alle verbindingsmogelijkheden van de N900 beschikbaar te zijn. Wat hier precies mee bedoeld wordt is mij niet geheel duidelijk, maar ik denk dat je niet met Wifi kan internetten op je N900 wanneer je je PC laat internetten over 3G via de N900 als modem. zoiets lijkt me.

-Standaard staat het apparaat zo ingesteld dat bij data-roaming elke keer om bevestiging gevraagd wordt (lijkt me handig om hoge kosten in het buitenland te voorkomen, maar deze functie is uit te zetten)

-De software heeft een "automatically switch to Wifi" optie, zodat je altijd online kan zijn met de N900. Op een vertrouwd wifi netwerk wanneer die in de buurt is, en via packet data (GPRS/UMTS) elders.

-In de handleiding wordt gepraat over het zelf ontwikkelen van applicaties. Dat heb ik nog niet vaak in een handleiding zien staan.

-Maemo en de geïnstalleerde applicaties worden over the air geupdate via de applications manager

-Headsets met music controls kunnen wel gebruikt worden (als headset), maar de controls werken niet.

-Er zit dus een stylus bij, maar die is enkel bedoeld om gebruik van sommige applicaties zoals het schets/paint programma makkelijker te maken. Dus niet voor de algemene besturing.

-De N900 heeft een Infrared poort, maar deze wordt niet door enige voor-geïnstalleerde software gebruikt.
Ook schijnt de poort NIET IrDA compatible te zijn, maar wat dan wel wordt niet genoemd.

-Aan de voorzijde heeft het apparaat een proximity sensor en een light sensor. Het touchscreen wordt automatisch uitgeschakeld wanneer je de telefoon bij je oor houdt.

-De N900 wordt via de USB poort opgeladen. Maar als je dat via je laptop of PC doet kan het zijn dat dat langer duurt, want over een USB poort van een PC wordt minder stroom geleverd dan de bijgeleverde adapter dat doet. Ook kan het zijn dat de N900 meer stroom verbruikt dan de USB poort van de PC levert! Dit kan gebeuren als je veel applicaties tegelijk aan het gebruiken bent op de N900. Het rare is dan dus dat de batterij van de N900 leeg raakt tijden het opladen. Maar wanneer je de normale lader gebruikt heb je dit probleem sowieso niet.

-De n900 ondersteund het PC suite programma, want wanneer je de USB kabel aansluit kan je kiezen tussen "USB Mass storage mode" of "PC Suite mode". Op een soortgelijke manier als op de Nokia S60 toestellen dus.

-Het microSD geheugen kaartje is te verwisselen wanneer de N900 aan staat, Maar het memory kaart slot zit niet aan de buitenkant. Je moet eerst het batterij klepje verwijderen, dan pas kan je bij het memory slot. (uitkijken dus dat je batterij er niet per ongelijk uitvalt). Ik vind dit echt een slechte ontwerp keuze.

-Er wordt gesproken over het aanpassen door aanbieders van de N900 software. Mogelijk kunnen bepaalde functionaliteiten zijn uitgeschakeld, en mogelijk worden er bookmarks toegevoegd.

-Ook vind ik het opvallend dat de browser eerst wordt uitgelegd, en pas daarna hoe je moet bellen met de N900. Voor mij geeft het aan dat de N900 op de eerste plaats een draagbare webbrowser is, en op de tweede plaats een telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus wanneer komt tie, het lijkt mij een geweldige opvolger voor mijn N95 8GB waar ik constant problemen mee heb met dat windows blech zooitje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 14:35:
Dus wanneer komt tie, het lijkt mij een geweldige opvolger voor mijn N95 8GB waar ik constant problemen mee heb met dat windows blech zooitje
Eind oktober in Nederland, een precieze datum is er nog niet.
http://tweakers.net/nieuws/62783/nokia-brengt-linux-smartphone-n900-eind-oktober-in-nederland-uit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Quindor schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 11:41:

Op pagina 33 van de handleiding staat dit Bluetooth profiel helaas niet genoemd. Je moet er denk ik vanuit gaan dat dat dus standaard niet ondersteund wordt.
Volgens de handleiding zijn dit de ondersteunde profielen:
Generic Access Profile, File Transfer Profile, Object Push Profile, Generic Object Exchange Profile, Headset Profile, Hands Free Profile, Advanced Audio Distribution Profile, Audio/Video Remote Control Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 14:35:
Dan vind ik ook niet vreemd dat je er problemen mee hebt :p
Een N95 8GB is niet gemaakt voor windows.
Ook schijnt de poort NIET IrDA compatible te zijn, maar wat dan wel wordt niet genoemd.
non-IrDA connectiviteit? Dit is net als: Bluetooth die geen A2DP ondersteunt, wat dan wel? (antwoord: Bluetooth).
-Ook vind ik het opvallend dat de browser eerst wordt uitgelegd, en pas daarna hoe je moet bellen met de N900. Voor mij geeft het aan dat de N900 op de eerste plaats een draagbare webbrowser is, en op de tweede plaats een telefoon.
Waarom heet het een N900? Opvolger van N810. Wat is de N810? Internet-tablet, GEEN smartphone.
Dit is al verschillende keren gezegd, ook in dit topic.
Elke navigatie moet je voor betalen, dus op zich maakt dat niet zo veel uit.
Nav4all
Ga er maar van uit dat je voor de (turn by turn!) navigatie moet gaan betalen. Daarnaast zul je wel kunnen "navigeren", dit is anders dan wat de consument verstaat onder navigeren. Dat "navigeren" houdt in dat je een lijntje over de wegen kan laten trekken waarschijnlijk zonder instructies. Kortom: Google maps route berekenen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nas T schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 17:49:
...
non-IrDA connectiviteit? Dit is net als: Bluetooth die geen A2DP ondersteunt, wat dan wel? (antwoord: Bluetooth).
...
Niet perse. IrDA is een specificatie voor verschillende methodes om data via infrarood licht te transporteren.
Het kan zijn dat een fabrikant pas mag zeggen dat een apparaat IrDA ondersteund wanneer tenminste een aantal van de data overdrachts-protocollen worden ondersteund (in software dus). Maar zeker weet ik dat niet, maar het zou kunnen.
Wat ook kan is dat het alleen een zender is, en dat de frequentie van de IR zender ontworpen is voor Consumer IR. En dus dat het bedoeld om de N900 in een universele afstandsbediening om te toveren.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2009 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 17:49:
[...]

Dan vind ik ook niet vreemd dat je er problemen mee hebt :p
Een N95 8GB is niet gemaakt voor windows.

[...]

[...]

Waarom heet het een N900? Opvolger van N810. Wat is de N810? Internet-tablet, GEEN smartphone.
Dit is al verschillende keren gezegd, ook in dit topic.

[...]

Nav4all
Ga er maar van uit dat je voor de (turn by turn!) navigatie moet gaan betalen. Daarnaast zul je wel kunnen "navigeren", dit is anders dan wat de consument verstaat onder navigeren. Dat "navigeren" houdt in dat je een lijntje over de wegen kan laten trekken waarschijnlijk zonder instructies. Kortom: Google maps route berekenen.
kun je er dan alleen mee bellen met een BT-headset en niet als een smartphone gewoon aan het oor houden?

dit schrijft portablegear:

27 augustus 2009 - Nokia inroduceert de N900, een innovatieve fulltouch internet tablet draaiend op een compleet nieuw besturingssysteem. Bellen is mogelijk middels een bluetooth-headset.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2009 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:03
Weet niet hoe ze daar bij komen, maar uiteraard heb je geen headset nodig om te bellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

het is mogelijk, dat sluit verder niets uit, het zegt alleen dat je er een bluetooth headset mee kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 22:29
Alle bluetooth apparatuur moet getest worden door de bluetooth.org qualification voordat de fabrikant het bluetooth logo erop mag zetten. Als ik de N900 opzoek in de database dan kom ik op de volgende pagina:
https://www.bluetooth.org...2Profiles.cfm?varID=17454.

Het aantal ondersteunde bluetooth profielen is nog wat mager t.o.v. S60 maar dat lijkt me zoals eerder gezegd een kwestie van tijd. De Bluez stack zal in de loop der tijd wel verder worden uitgebreid en ook andere populaire profielen zoals bijvoorbeeld PBAP (Phone Book Access Profile) en SPP (Serial Port Profile) gaan ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wekko306 schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 22:52:
Weet niet hoe ze daar bij komen, maar uiteraard heb je geen headset nodig om te bellen :)
Inderdaad, je hebt helemaal geen Bluetooth headset nodig om te bellen. Kijk maar in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneervanloon
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Nadat de N97 hardwarematig mijn hart veroverd had en de HTC Hero dat had gedaan met zijn besturingssysteem, hebben mijn hersenen overuren gedraaid met afwegen. Ik droomde van een toestel die de hardware van de N97 met een opensource besturingssysteem als Google Android zou combineren. Ik besefte dat ik droomde van een (op de korte termijn) onrealistisch fenomeen. :| Afgelopen vrijdag toch de knoop door kunnen hakken. En gekozen voor het, in mijn ogen, toch completere apparaatje van Nokia.
Nu kwam ik gisteren de N900 op het spoor. En zag ik in dit toestel wél het beste van twee werelden. :9~ Enige twijfel op dit moment is of OS Maemo populair genoeg wordt, en dat er voldoende apps voor worden uitgebracht. Ik heb besloten het risico te nemen en ervoor te gaan. Maandagmorgen als eerste de (telefonisch bestelde) N97annuleren. Hopen dat Vodafone de bestelling nog niet volledig heeft verwerkt. En tenslotte nog een paar weekjes geduld hebben. Ik heb er een goed gevoel over! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.steenis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-08 20:02
meneervanloon schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 00:43:
Nadat de N97 hardwarematig mijn hart veroverd had en de HTC Hero dat had gedaan met zijn besturingssysteem, hebben mijn hersenen overuren gedraaid met afwegen. Ik droomde van een toestel die de hardware van de N97 met een opensource besturingssysteem als Google Android zou combineren. Ik besefte dat ik droomde van een (op de korte termijn) onrealistisch fenomeen. :| Afgelopen vrijdag toch de knoop door kunnen hakken. En gekozen voor het, in mijn ogen, toch completere apparaatje van Nokia.
Nu kwam ik gisteren de N900 op het spoor. En zag ik in dit toestel wél het beste van twee werelden. :9~ Enige twijfel op dit moment is of OS Maemo populair genoeg wordt, en dat er voldoende apps voor worden uitgebracht. Ik heb besloten het risico te nemen en ervoor te gaan. Maandagmorgen als eerste de (telefonisch bestelde) N97annuleren. Hopen dat Vodafone de bestelling nog niet volledig heeft verwerkt. En tenslotte nog een paar weekjes geduld hebben. Ik heb er een goed gevoel over! ;)
Maemo is al aardig populair, en als ik kijk naar de mogelijkheden denk ik dat je je hier geen zorgen over hoeft te maken. Ook gaan er een hoop geruchten dat Symbian zal blijven voor de mid-range en dat Meamo voor de high-end gebruikt gaat worden. Dit is bijvoorbeeld terug te lezen in dit bericht
De N900 draait op Fremantle, een doorontwikkelde versie van Maemo, dat eerder op internettablets van de Finse fabrikant stond. Het uitbrengen van een smartphone met dit systeem betekent een ommezwaai in de strategie van Nokia, dat de afgelopen acht jaar steevast zijn high-end smartphones uitrustte met versies van Symbian. Dat OS lijkt inmiddels ook bedoeld voor goedkopere modellen, zoals de deze week aangekondigde 5230, een smartphone van 180 euro.

You’re a nut! you’re crazy in the coconut!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
r.steenis schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 10:32:
[...]
Ook gaan er een hoop geruchten dat Symbian zal blijven voor de mid-range en dat Meamo voor de high-end gebruikt gaat worden.
[...]
En dat komt door het karakter van Symbian: breed geaccepteerd, ook voor low-end, waar de laatste tijd veel interesse is (low-end toestellen met Symbian). Allemaal leuk voor hen, maar dit schiet tekort bij de high-end. Maemo moet dit opvullen en op papier ziet het er al heel aardig uit met een mooi verleden bij de al uitgebrachte internet-tablets van Nokia (N800, N810). De adoptatie van Maemo door een breed scala aan ontwikkelaars kunnen van het toestel een monster maken. Mogelijkheden worden niet alleen geboden door hardware, ook door software.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Dat is geen gerucht hoor, dat is gewoon een feit.

nieuws: 'Symbian wordt budget-OS'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcadios2007
Ik hoop dat bij de N900 de text messages wat beter in folders zijn onder te verdelen dan in mijn huidige E50, want dat slaat werkelijk nergens op. Er is maar één level van folders mogelijk, en zelfs via PC Suite is er geen kopie op je HD van je SMS messages te maken.
Ook in 'opslagmedium modus' zijn de SMSjes niet toegankelijk. Een onbegrijpelijke omissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire123
Iemand al iets gelezen over indicaties mbt batterijduur? Ik begrijp tot nu toe dat geen enkele pre/reviewer er iets over wil/kan zeggen omdat het om een prototype gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:01
Spijtig dat ze er niet meteen de beste batterij in gestoken hebben, die van 1500mAh. Nokia maakt soms van die rare keuzes, net zoals waarom ze in de e52/e72 de 600Mhz cpu stoppen, en in hun "flagship" slechts de 434Mhz versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
phobosdeimos schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 13:49:
Nokia maakt soms van die rare keuzes, net zoals waarom ze in de e52/e72 de 600Mhz cpu stoppen, en in hun "flagship" slechts de 434Mhz versie.
Omdat ze er misschien achterkwamen dat 434 MHz genoeg was en ze zo de batterijduur konden verhogen? Op zich niet raar.

Wat batterijduur betreft:
Het zal er op neerkomen dat de telefoon ongeveer 1 dag intensief gebruikt kan worden. Misschien zitten er leuke optimalisaties in Maemo, zodat de standby-tijd wat opgekrikt kan worden, maar bluetooth/wlan/3G/GPS zal altijd energie kosten.
Maar het is sowieso beter om je telefoon zo vaak je kunt op te laden (is kenmerkend voor lithium-ion).
Bij de N95 was dit al onderzocht(stukje naar beneden scrollen):
I have run some tests on three N95s all purchased at the same time and all with batteries of approx the same age and they have had approx the same usage. I have charged each of three in different ways
A. Was charged only every night (approx 6 hours) and nothing during the day, for a week.
B. Was charged when it went flat.
C. Was charged at every opportunity, day and night.
After the week, at the next opportunity when the phones all had an end of charge fall together, they were all unplugged and left without any use at all.
A, lasted for 50.5 hours.
B, lasted for 22 hours.
C, lasted for 58 hours.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitfire123
Batterijduur zal inderdaad wel vergelijkbaar zijn met andere smartphones, maw ongeveer een dag. De optie om het toestel dmv USB bij- of op te laden is voor mij een pluspunt tov telefoons die dit niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arcadios2007
Het lijkt me ook dat de batterij dan langer meegaat (Re: zo vaak mogelijk laden), omdat de ontlaadcycli dan minder diep zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Nas T schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 16:09:
Maar het is sowieso beter om je telefoon zo vaak je kunt op te laden (is kenmerkend voor lithium-ion).
Bij de N95 was dit al onderzocht(stukje naar beneden scrollen):
Dit testje zegt weinig tot niets over het gedrag op langere termijn. Sowieso niet over de levensduur van de accu, maar ook niet of het beeld nog hetzelfde is na een paar maanden. Voor de duidelijkheid, ik zeg dus niet dat het niet de beste methode is, maar om als een feit te poneren dat zo vaak mogelijk opladen het beste is, is enkel dit testje als onderbouwing te mager. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Beuzelarij schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 18:52:
[...]

Dit testje zegt weinig tot niets over het gedrag op langere termijn. Sowieso niet over de levensduur van de accu, maar ook niet of het beeld nog hetzelfde is na een paar maanden. Voor de duidelijkheid, ik zeg dus niet dat het niet de beste methode is, maar om als een feit te poneren dat zo vaak mogelijk opladen het beste is, is enkel dit testje als onderbouwing te mager. :)
Deze is beter. Ik heb ook wel eens gelezen dat er een lang onderzoek naar is gedaan, waar hetzelfde uit bleek.
Conclusies volgens de test die ik post:
Niet met een te hoog voltage laden (logisch).
Laad/ontlaad met kleine beetjes. Dus zo vaak mogelijk opladen.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
phobosdeimos schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 13:49:
Spijtig dat ze er niet meteen de beste batterij in gestoken hebben, die van 1500mAh. Nokia maakt soms van die rare keuzes, net zoals waarom ze in de e52/e72 de 600Mhz cpu stoppen, en in hun "flagship" slechts de 434Mhz versie.
In de N900 zit een 1320 mAh batterij. De 1500mAh accu uit de N97 is duidelijk groter, dus dat is ook een nadeel, terwijl de "betere" accu, dus slecht 13% langer mee zou gaan (als hij zou passen in de N900). Dus als je op de N900 normaal 24 uur redelijk gebruik kan halen, dan is het nu 27 uur.
Niet echt een wereld van verschil vind ik. Door de 1320 accu kan de telefoon kleiner zijn, en ook is een voordeel dat eventuele reserve batterijen goedkoper zijn.

Verder zegt Mhz helemaal niet alles. Het zou mij niets verbazen als er in de e52/e72 een heel andere chip zit als de N97. Dus die hoeft helemaal niet beter te presteren ondanks dat die hoger is geklokt.
Nokia gebruikt ARM SoC systemen van vele aanbieders, onder andere Freescale en Texas Instruments. En ondanks dat ze allemaal een ARM core hebben, zijn ze heel verschillend (in functies, kloksnelheid, energie verbruik en prestaties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafk33s
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-07 22:23
http://www.studentmobiel.nl/gsmshop/product/6188/nokia-n900

Oftewel, de prijzen en aanbiedingen van de providers :)

Geen idee of zoiets al gepost was, maar het leek me nuttig ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Mafk33s op 06-10-2009 11:12 ]

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.steenis
Mafk33s schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 11:12:
http://www.studentmobiel.nl/gsmshop/product/6188/nokia-n900

Oftewel, de prijzen en aanbiedingen van de providers :)

Geen idee of zoiets al gepost was, maar het leek me nuttig ;)
Daar is dit een betere plek voor...

[ Voor 3% gewijzigd door r.steenis op 06-10-2009 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadRettoR
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-06 19:53
Verder zegt Mhz helemaal niet alles. Het zou mij niets verbazen als er in de e52/e72 een heel andere chip zit als de N97. Dus die hoeft helemaal niet beter te presteren ondanks dat die hoger is geklokt.
Nokia gebruikt ARM SoC systemen van vele aanbieders, onder andere Freescale en Texas Instruments. En ondanks dat ze allemaal een ARM core hebben, zijn ze heel verschillend (in functies, kloksnelheid, energie verbruik en prestaties).
mmh daar zeg je wat. 434 Mhz klinkt echt low-end.
Wat wil je zeggen dan? De nieuwe HTC HD2 is zojuist gepresenteerd, daar zit de nieuwe snapdragon CPU in die op 1Ghz loopt. Ook al schelen de kloksnelheden enorm, meer dan twee keer zo snel, de prestaties van beide CPU's liggen nagenoeg gelijk?? ik kan me dat niet voorstellen.. maar zóveel weet ik er ook niet van dus ik hoop dat iemand mij dit kan vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MadRettoR schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 16:50:
[...]

Wat wil je zeggen dan? De nieuwe HTC HD2 is zojuist gepresenteerd, daar zit de nieuwe snapdragon CPU in die op 1Ghz loopt. Ook al schelen de kloksnelheden enorm, meer dan twee keer zo snel, de prestaties van beide CPU's liggen nagenoeg gelijk?? ik kan me dat niet voorstellen.. maar zóveel weet ik er ook niet van dus ik hoop dat iemand mij dit kan vertellen.
De Qualcomm Snapdragon is VEEL sneller dan de chip in de N97. De Snapdragon is net als de TI OMAP 3 (in de N900, i8910, Palm Pre en SE Satio ), en de Samsung S5PC100 (uit de iPhone 3GS) gebaseerd op de Cortex A8 architecture. De Freescale MXC300 uit de N97 is op ARM11 gebaseerd, dat is de vorige generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
MadRettoR schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 16:50:
[...]

Heel eenvoudig:
Neem een pentium 4 2,8GHz en een Intel Core i7 2,8GHz. De laatstgenoemde is (vele malen?) sneller.
GHz zegt me net zoveel als megapixels. Wat fabrikanten willen zeggen naar de consument: Sneller/beter/mooier/scherper/etc.
En dan komen ze met weinig zeggende cijfers.

Prestaties van een cpu worden bepaald door de snelheid waarmee ze opdrachten kunnen verwerken.
Dat hangt af van de layout van de cpu, de kernarchitectuur, en ten tweede door MHz/GHz.
Zie het als een ziekenhuis: Hoe snel het personeel ook is, als ze niet effectief hun werk doen, word je niet sneller beter. Dat effectief hun werk doen hangt van vele dingen af: werktijden, bezettingsgraad, sfeer, hygiënische omstandigheden, etc. Zo ook met de cpu: Hoe snel de transistors ook kunnen schakelen, het heeft geen nut als er maar weinig van zijn en ze niet effectief gebruikt worden.

Je kunt wèl 2 dezelfde soort architecturen vergelijken met MHz/GHz. Eye-opener:
Stel: Je hebt een Volkswagen Golf. Je zet er een 5 liter motor uit een Ferrari in (als dat zou kunnen).
Dan ga je nog niet zo snel als een Ferrari. En je wilt niet weten hoe warm het binnen gaat worden, hoe snel je benzine op is, hoe duur reparaties kosten, etc. etc.
De kortzichtigheid van de consument en hun honger naar extreme cijfertjes "noodzaakt" fabrikanten keuzes te maken zoals 1GHz. Maar wat doet dat met de batterijduur?

Goed: Hier kunnen we eeuwig over discussiëren, maar het is een kwestie van waardes afwegen:
Is het snelheidsverschil de offers waard? Wat als je 10% sneller bent dan de concurrent, maar je batterijduur enorm inkort? En ik ben van mening dat de N900 daar wel evenwichtig in is. En als je het dan hebt over snelheid van een telefoon, komt de effeciëntie van de software ook nog eens om de hoek kijken. Niet de snelste, maar snel zat.
Niet de beste prestaties op papier, wèl goed over nagedacht...

[ Voor 5% gewijzigd door Nas T op 06-10-2009 19:29 ]

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nas T schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 19:26:
[...]
Goed: Hier kunnen we eeuwig over discussiëren, maar het is een kwestie van waardes afwegen:
Is het snelheidsverschil de offers waard? Wat als je 10% sneller bent dan de concurrent, maar je batterijduur enorm inkort? En ik ben van mening dat de N900 daar wel evenwichtig in is. En als je het dan hebt over snelheid van een telefoon, komt de effeciëntie van de software ook nog eens om de hoek kijken. Niet de snelste, maar snel zat.
Ik vrees alleen dat meestal de keuze voor een bepaalde chip gebaseerd is op kosten, en andere aspecten.
De Internet tablets waren ook op TI gebaseerd (N8x0 op OMAP2). Dat heeft, denk ik, de keuze voor OMAP3 het meest bepaald. Een andere producent betekent meer aanpassingen, daarom dus OMAP3 in de N900.
Ook was de relatie tussen Nokia en Qualcomm vroeger niet al te best (ruzie over patenten).

Overigens is er bij alle "ARM chips" sprake van System on a Chip. Snelheden vergelijken is dus hetzelfde als bij een PC een compleet moederbord + processor + PCI/videokaarten vergelijken. Dan zegt de GHz/MHz ook niet alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadRettoR
Nas T schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 19:26:
[...]
En als je het dan hebt over snelheid van een telefoon, komt de effeciëntie van de software ook nog eens om de hoek kijken. Niet de snelste, maar snel zat.
Bedankt voor de enorm uitgebreidde uitleg :) . Wat voor mij vooral belangrijk is dat de CPU die in de N900 zit future proof is. Over een jaar wil ik nog steeds meedoen met nieuwe software die uitkomt. Dat zal waarschijnlijk wel daar de software die voor meamo uitkomt geschreven is voor of gepoort naar de N900.
Geloof je echt dat HTC kiest voor de 1 Ghz dragonsnap voor hoge cijfertjes fanaten? Ik neem aan dat het ook wel daadwerkelijk heerlijk retesnel werkt allemaal.
Je conclusie kan ik me goed in vinden... effeciëntie is inderdaad erg belangrijk, zo niet, het belangrijkste.

[ Voor 47% gewijzigd door MadRettoR op 07-10-2009 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Om eventjes nog een kleine aanvulling te geven tot bovenstaande (waar ik me heel goed in kan vinden).

Het lijkt erop dat de SnapDragon op 1Ghz net wat sneller is dan de Cortex-A8 op 1Ghz. De n900 bevat een TI OMAP3 waarvan het Cortex-A8 gedeelte op 600Mhz draait. In die vergelijking zal de snapdragon dus was sneller zijn.

Wel behelst een OMAP3 (met daarin voor het cpu gedeelte een Cortex-A8) meer dan de snapdragon doet. Denk bijvoorbeeld aan de geintergreerde SGX videokaart of bepaalde co-processors voor het verwerken van beeld en geluid.

Welke in de praktijk sneller gaat zijn is dus lastig te zeggen. Overall met generieke taken zal de snapdragon waarschijnlijk winnen. Kan er een DSP in de OMAP3 aangesproken worden, zal die zeer waarschijnlijk de overhand nemen.

3D performance of videobewerking tussen de twee processoren zijn nog geen testen van. Wat ik er van gelezen heb ik de OMAP3 juist op die stukken weer vele malen sneller dan de SnapDragon aangezien er meer co-processors inzitten om dit werk af te handelen.

Dus uiteindelijk komt het weer neer op software en hoe goed en efficient deze met de hardware om kan gaan.

Hier nog twee interessante documenten :

Qualcomm SnapDragon
Texas Instruments OMAP 3 - Cortex A8

p.s. Efficientie kan ik goed over mee praten. Ik heb hier een Samsung i8910 telefoon, als ik die vergelijk met een Nokia N97 en ik blader bijvoorbeeld door de menu's heen, dan lijkt de N97 beter te performen.... Terwijl de CPU in de i8190 toch zeker 2x zo niet 3x zo snel is.... Beetje jammer.

[ Voor 8% gewijzigd door Quindor op 07-10-2009 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste forumleden

Doet me goed om te lezen dat er zoveel mensen al goede informatie kunnen aanleveren en/of onderbouwen.

Mijn vraag luidt; daar ik zeer zeker van plan ben dit geweldige toestel in november aan te gaan schaffen zit ik alleen nog te twijfelen tussen een abonnement van Hi of Vodafone?
De vraag heeft voornamelijk betrekking op internet(snelheden) welke de providers kunnen leveren.

Groet,
Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 10:42:
Beste forumleden

Doet me goed om te lezen dat er zoveel mensen al goede informatie kunnen aanleveren en/of onderbouwen.

Mijn vraag luidt; daar ik zeer zeker van plan ben dit geweldige toestel in november aan te gaan schaffen zit ik alleen nog te twijfelen tussen een abonnement van Hi of Vodafone?
De vraag heeft voornamelijk betrekking op internet(snelheden) welke de providers kunnen leveren.

Groet,
Mark
Je abbonementsvraag hoort hier niet thuis, maar ik heb zelf een N95 8GB, geen internetabo, wel wifi. Ik heb een theoretische bandbreedte van 56Mbit/s (7MB/sec). Dan zie ik webpagina's laden:
en dan wordt er soms 3,5MB geladen, en dat duurt dan toch wel een halve minuut denk ik.
Ik zou het goedkoopste abo nemen, aangezien jij internetsnelheid zoekt en dat niet alleen zit in de bandbreedte, ook in het toestel zelf...

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajblancke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-02-2021
ik heb een vraag over de schuif knop rechts ?
is dat om hem op slot te zetten zodat hij in je broekzak niet een eigen leven gaat lijden

bij een telefoon kan je gelijk zien of er een berichtje is of wat dan ook , blijft het computer gebeuren de gehele tijd op de achter grond door draaien

ik stel deze vragen omdat ik graag wil weten omtrend de snelle opstart tijd , en gebruiks tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.steenis
ajblancke schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 12:38:
is dat om hem op slot te zetten zodat hij in je broekzak niet een eigen leven gaat lijden

bij een telefoon kan je gelijk zien of er een berichtje is of wat dan ook , blijft het computer gebeuren de gehele tijd op de achter grond door draaien

ik stel deze vragen omdat ik graag wil weten omtrend de snelle opstart tijd , en gebruiks tijd
Zeker ben ik niet over de schuif-knop maar ik denk dat die wel die funtie zou moeten hebben.

Maar "het computer gebeuren" blijft stand by waardoor je (net als op een normale telefoon) meteen aan de slag kunt. Over de start-up tijd heb ik nog niet zoveel gelezen, maar bij mij staat hij nauwelijks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:24:
[...]

Je abbonementsvraag hoort hier niet thuis, maar ik heb zelf een N95 8GB, geen internetabo, wel wifi. Ik heb een theoretische bandbreedte van 56Mbit/s (7MB/sec). Dan zie ik webpagina's laden:
en dan wordt er soms 3,5MB geladen, en dat duurt dan toch wel een halve minuut denk ik.
Ik zou het goedkoopste abo nemen, aangezien jij internetsnelheid zoekt en dat niet alleen zit in de bandbreedte, ook in het toestel zelf...
ja bij mijn n97 had ik ook het probleem dat het via wifi niet zo snel ging zoals op mijn pc. Ook heel simpele site duurde soms lang. Waar ligt dit aan dan en zal de n900 hier ook last van hebben?
Trouwens nog een vraagje, wanneer ik met mijn n97 naar youtube ging(bureaublad versie) dan kon ik niet de optie HD/HQ kiezen, die zat er gewoon niet op. Ik snap dat HD misschien te zwaar is voor een telefoon, maar HQ moet hij toch aan kunnen? Ik was namelijk niet te spreken over de kwaliteit van you tube filmpjes.
Zal dit bij de n900 ook het geval zijn dat deze opties niet beschikbaar zijn? Ik twijfel, want hij heeft een firefox browser, maar zal hij nog geïndentificeerd worden als mobiele telefoons op websites?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 15:15
Voor de browser filmpje heeft Nokia net een nieuw filmpje geplaatst. Het ziet er zeer goed uit! Ook hoe de browser met flash omgaat. Zo zijn er dus spelletjes te spelen als tower defence enz.
http://www.engadget.com/2...browsing-skills-on-video/

Hij ondersteund nu flash 9.4 maar verwacht word dat hij geupgrade kan worden naar 10.1 begin 2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Op mijn laptop zorgt flash altijd voor flink kortere accutijden, ik ben bang dat dit op de N900 niet anders zal zijn. Waardoor flash een leuke addon is, maar toch weinig toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Z___Z schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 15:31:
Op mijn laptop zorgt flash altijd voor flink kortere accutijden, ik ben bang dat dit op de N900 niet anders zal zijn. Waardoor flash een leuke addon is, maar toch weinig toevoegt.
Een laptop is echt een heel ander beestje. Dat zal heus wel meevallen op de N900.
Ze zullen er echt wel voor zorgen dat de plugin geen onnodige CPU cycles verbruikt wanneer je geen Flash content bekijkt. Maar wanneer je flashpaginas bekijkt dan zal de CPU inderdaad wel aan het werk gezet worden. Maar bedenkt trouwens wel dat bij laptops de CPU relatief veel meer capaciteit van je accu opeist dan dat bij smartphones het geval is. Bij smartphones zijn het beeldscherm (eigenlijk het backlight) en de zender (wifi of GSM/UMTS) de grootste stroom verbruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Flash 10.1 is ook al in de maak voor de N900

http://www.allaboutmaemo.com/news/item/10576_Flash_101_on_the_N900.php

Dus dan is Flash op Maemo echt weer helemaal up to date. (hoewel ik geen enkele site ken die op Flash 9.4 niet draait en op 10 wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers
Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 17:19:
Flash 10.1 is ook al in de maak voor de N900

http://www.allaboutmaemo.com/news/item/10576_Flash_101_on_the_N900.php

Dus dan is Flash op Maemo echt weer helemaal up to date. (hoewel ik geen enkele site ken die op Flash 9.4 niet draait en op 10 wel)
Dit las ik op internettablettalk ,

9.4 Flash on the N900 is basically a beta of 10.1 mobile. This means we are actually getting a full functioning Flash over a half year before everyone else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 14:06:
[...]
Trouwens nog een vraagje, wanneer ik met mijn n97 naar youtube ging(bureaublad versie) dan kon ik niet de optie HD/HQ kiezen, die zat er gewoon niet op. Ik snap dat HD misschien te zwaar is voor een telefoon, maar HQ moet hij toch aan kunnen? Ik was namelijk niet te spreken over de kwaliteit van you tube filmpjes.
Zal dit bij de n900 ook het geval zijn dat deze opties niet beschikbaar zijn? Ik twijfel, want hij heeft een firefox browser, maar zal hij nog geïndentificeerd worden als mobiele telefoons op websites?
Tweakers.net had een tijdje terug iets bij het nieuws of onder reviews gezet over de website. Doordat veel mensen met mobiel internet niet surfen naar mobi.tweakers.net, is de website aangepast zodat deze herkend hoe je hem benaderd (ADSL/breedband of via mobiel internet). Dan wordt de weergave hiervoor aangepast, zodat je snellere laadtijden hebt onder andere.

Dat gebeurt waarschijnlijk ook op de N97:
Het is gewoon zo gemaakt, dat het geen HQ of HD zal afspelen in youtube. Ik denk ook dat het te zwaar is (niet de resolutie, maar flash). De N900 zal dit probleem minder hebben.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adem9elf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-09 19:27
ajblancke schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 12:38:

ik denk dat het voor de toetsenvergrendeling is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos84
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-03 14:12
Dat is idd de toetsenblokkering, hetzelfde als op de N97

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 22:24:
[...]

Tweakers.net had een tijdje terug iets bij het nieuws of onder reviews gezet over de website. Doordat veel mensen met mobiel internet niet surfen naar mobi.tweakers.net, is de website aangepast zodat deze herkend hoe je hem benaderd (ADSL/breedband of via mobiel internet). Dan wordt de weergave hiervoor aangepast, zodat je snellere laadtijden hebt onder andere.

Dat gebeurt waarschijnlijk ook op de N97:
Het is gewoon zo gemaakt, dat het geen HQ of HD zal afspelen in youtube. Ik denk ook dat het te zwaar is (niet de resolutie, maar flash). De N900 zal dit probleem minder hebben.
Dat betekent dan toch dat als je via wifi browst de website niet weet dat je mobiel surft, want je benaderd de website via breedband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

http://tweakers.net/devicedetect

Daar staat wel meer uitleg. Elke browser zend zijn identiteit uit en daarop wordt dat bepaald.

Was vandaag niet die maemo summit waar de N900 gelanceerd zou worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n41r0j
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:07
Jep, that's right.

Voor degene die het interessant vinden:
http://wiki.maemo.org/Maemo_Summit_2009/Schedule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu een n97 maar als ik daarmee youtube bekijk is dat totale crap kwaliteit.
Ik zag dat dit met de n900 gewoon super uitziet toch,net als op een pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-09 13:01
Ik las net op http://www.allaboutphones...ders-omtrent-de-N900.html dat de Nokia N900 vanaf 9 Oktober leverbaar is:
Gelijktijdig is ook bekend geworden dat de N900 de zelfde dag verkocht mag gaan worden als de Maemo Summit die in Amsterdam zal plaatsvinden. Tijdens dit event waarbij All About Phones ook aanwezig zal zijn, zal Nokia laten zien wat er allemaal mogelijk is met de Maemo 5 en de N900. Consumenten zullen dus vanaf 9 oktober naar verwachting over een N900 kunnen gaan beschikken.
Weet iemand of dit klopt? Heb hem namelijk in pre-order staan via Nokia.nl en kan echt niet wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadRettoR
Wat denk je zelf?
haha.. :) dat is morgen!? had dan wel al wat van belcompany gehoord... en had ik morgen vrijgenomen in om 7 uur voor de deur van de winkel gestaan :P

[ Voor 3% gewijzigd door MadRettoR op 08-10-2009 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-09 13:01
MadRettoR schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 19:35:
Wat denk je zelf?
haha.. :) dat is morgen!? had dan wel al wat van belcompany gehoord... en had ik morgen vrijgenomen in om 7 uur voor de deur van de winkel gestaan :P
Muwha, los van de verkoop in de winkel: als Nokia.nl morgen begint met de verkoop zouden ze volgende week geleverd kunnen worden. Lijkt me niet onmogelijk dus in mijn ogen een terechte vraag, heb helaas nog nergens een concretere datum gehoord dan 'eind Oktober'. Heb je ook een onderbouwd antwoord of blijft het voor jou ook bij vermoedens? Ben namelijk erg benieuwd!

[ Voor 17% gewijzigd door TargetX op 08-10-2009 20:36 . Reden: zinsbouw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nas T schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 22:24:
[...]

De verbinding hoort niet uit te maken, maar de website in kwestie kan aan "browser sniffing" doen. Meestal door simpelweg naar de meegestuurde user agent van de pagina aanvraag te kijken.

En als het dus een mobiele S60 Nokia webbrowser detecteerd, dan wordt een geheel andere website naar je apparaat gestuurd (de ''mobiele versie').
De Nokia S60 browser wordt meestal als een mobiele telefoon browser herkent, terwijl de Maemo browser meestal als Firefox wordt herkend (hoewel de user agent iets anders is, en je dus wel degelijk een andere site naar een N800/N900 kan sturen).

Maar je hebt ook een extensie voor Maemo Browser waarmee je zelf de meegestuurde user agent kan instellen. (net zoals Firefox op de Desktop deze extensie ook heeft ).
Dan kan je dus de speciale mobiele versie of de speciale iPhone versies van sites ook op je N900 bekijken. Voor Firefox op de Desktop hebben sommige versies van user-agent switchers ook de mogelijkheid om een bepaalde user-agent alleen voor specifieke sites te gebruiken. Ik weet niet of dat ook al voor Maemo beschikbaar is, maar dat kan ook best handig zijn.

Als je een andere webpagina te zien krijgt wanneer je via mobiel internet (UMTS) een site bezoekt en via WiFi op je telefoon, dan wil dat meestal zeggen dat je een site op een afgeschermd netwerk aan het bekijken bent (Vodafone live bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 18:06:
Ik heb nu een n97 maar als ik daarmee youtube bekijk is dat totale crap kwaliteit.
Ik zag dat dit met de n900 gewoon super uitziet toch,net als op een pc?
ligt het niet aan je internetverbinding dan. Ik heb KPN extra snel onbeperkt met 7,2 Mb/s en mijn youtubes zijn perfekt, ook al haalt de N97 maximaal 3,6 Mb/s (de N900 gaat wel tot 7,2 en zelfs nog oiets hoger volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meneervanloon
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
De maemo 5 apps op maemo.org zijn beschikbaar! Of was dit al bekend?
Het aanbod is nog niet denderend, maar het begin is gemaakt. Tastbare shizzle.....eindelijk!! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.steenis
Hier is een live-blog the volgen van de Maemo summit 2009...

Pagina: 1 ... 4 ... 118 Laatste

Let op:
Berichten over levertijden horen in [ABO] Nokia N900 Levertijden en Abonnementen topic.