lexi1986 schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 23:33:
Hier nog een vraagje voor de mensen die de N900 al reeds in bezit hebben. Word het toestel aanmerkelijk langzamer als je meer programma's installeert en widgets plaatst op het scherm ? Ik heb nu een G1 met android draaien maar als er niks op geinstalleerd staat is hij echt lekker snel maar zodra ik mijn homescreen vol gooi met icoontjes + widgets is hij soms echt niet vooruit te branden.
Verder is mijn vraag of je ook merkt dat je veel data gebruikt op de N900? Aangezien je vanwege het fijne browsen/flash toch wel meer data gebruikt als andere telefoons. Ben dan ook benieuwd wat jullie nou gemiddeld zo'n beetje verbruiken.
Verder zien die filmpjes er goed uit en de foto's die ik gezien heb in de reviews zijn ook prima. Altijd handig om even snel een foto te moeten schieten. Ik denk dat dit toch mijn nieuwe telefoon gaat worden mits ik een fatsoenlijke provider kan vinden waar ik normaal kan internetten met dit toestel

Het toestel KAN langzamer worden, maar dat hoeft niet. Dit was juist 1 van de punten voor developers op de Maemo summit. Het is aan de ontwikkelaar van een widget dat deze niet onnodig CPU cycles gebruikt (het "play nice" principe).
Als je enkel shortcuts naar bookmarks/applications/contactpersonen op je desktops zet, dan merk je daar niets van, draait als een zonnetje, maar de interactieve widgets kunnen dus CPU cycles en geheugen gaan slurpen. Nu zijn er nog niet heel veel widgets, en de widgets die er zijn geven geen problemen, maar wanneer het aanbod explosief gaat stijgen (en dat lijkt me erg waarschijnlijk), dan moet je wel een beetje opletten welke je installeert.
Ik heb nooit veel video gekeken op mijn Internettablets (veel flash en youtube werkte daar ook al op), maar dat zal nu wel meer worden, want je kan veel meer met de N900. De afgelopen 4 jaar lag mijn data verbruik tussen de 50 en de 400MB per maand.
Dat is door webpaginas (met flash, maar weinig/geen video sites), email, RSS, en IM.
De grote data slurpers heb ik tot nu toe nooit gebruikt: VoIP, Video/Audio streaming, remote desktop, grote downloads (via bijvoorbeeld bittorrent).
Maar dat zal dus wel veranderen, want VoIP is echt super gebruikers vriendelijk, een groot aantal hogere bitrate streams kan het ding moeiteloos aan, en software zoals Canola heeft tegenwoordig een plugin voor bittorrent downloads :-)
Overigens zag ik in de catalogus een GPRS data counter widget, ik heb hem nog niet geprobeerd, maar ik neem aan dat je daarmee je verbruik bijzonder goed in het oog kan houden.
Het is echt een mooi toestel. Als ik hem nu niet te leen had gekregen, dan had ik het toestel gekocht wanneer ik dat kon. Ik zal vermoedelijk na die 6 maanden leen-termijn er ook 1 kopen, ik betwijfel of ik tegen die tijd zonder kan/wil.