• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-10 19:18
keejoz schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 12:45:
Als ik mijn N900 oplaad via de bijgeleverde USB kabel in m'n laptop dan zit er stroom op mijn N900... Die zwarte rand rond het scherm is een metaal en daar zit dus echt stroom op. Met je gewone vingers voel je het pas als je "schuift" maar met bv. een elleboog voel je het meteen echt pijn doen.

Als ik hem loskoppel is het weg...

Nu zit ik met 2 vragen:

kan dit kwaad?
hoe los ik dit op?
gebeurt dit ook als je hetzelfde doet maar dan met een pc ?
zo ja zit het probleem in je telefoon
zo nee lekt je laptop stroom over de aarde van de usb aansluiting. aangezien een laptop niet geaard is kan het dan alleen weg via je telefoon.

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:28

Rmg

stokkom schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 11:54:
Zit te denken om het scherm te vervangen: er zit een krasje op en het scherm reageert op een plek erom heen niet goed meer. Zijn er hier mensen die hun scherm hebben vervangen. Ben benieuwd naar ervaringen. Volgens mij moet ik twee dingen vervangen (bovenste scherm en het deel eronder). Klopt dat?
Met een beetje geluk hoef je alleen de digitizer te vervangen en niet het hele scherm. http://www.globaldirectpa...-Screen-p/nkia3063760.htm

• wimmme
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Nienix schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 12:56:
[...]

gebeurt dit ook als je hetzelfde doet maar dan met een pc ?
zo ja zit het probleem in je telefoon
zo nee lekt je laptop stroom over de aarde van de usb aansluiting. aangezien een laptop niet geaard is kan het dan alleen weg via je telefoon.
ik heb hetzelfde voor met een (typisch) niet geaarde universele usb-lader, zo'n usb-adaptertje voor in het stopcontact; de data-pinnen zijn niet doorverbonden zoals het bij een goed laadkabel zou moeten, en de n900 gaat dus niet in oplaadmodus, maar de adapter lekt dus ook over de aarding -> N900 onder stroom.
Een vies gevoel, heb ook één keer m'n batterij er moeten uithalen toen ik die lader testte ... :S

Met een pc of de officiële laders heb ik dit nooit voor !

• stokkom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-10 18:57
Rmg schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 13:00:
[...]

Met een beetje geluk hoef je alleen de digitizer te vervangen en niet het hele scherm. http://www.globaldirectpa...-Screen-p/nkia3063760.htm
Bedankt voor je reactie Rmg. Op de site kun je de digitizers alleen per 3 tegelijk kopen. Zal eens wat verder kijken. Was vooral benieuwd naar ervaringen hier op het forum... Zou graag willen weten hoe ik kan vaststellen of ik alleen de digitizer moet vervangen.

• maartenmk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-05 21:28
Er is volgens mij op Youtube een filmpje te vinden van het (de)monteren van een N900, van Tekhseven als ik me niet vergis.

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-08 15:53
Euh dit is een officiele USB kabel van laptop naar micro usb dus ik weet het niet echt. Ik heb ook al gemerkt dat er stroom staat op m'n laptop (in het dell xps 16 topic))

maar kan dit nu kwaad?

[ Voor 7% gewijzigd door keejoz op 10-02-2011 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr_dreey
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:33
@keejoz
Ik heb ook al eens optaters gehad van mijn PC behuizing.
Bleek dat ik een verdeeldoos onderwater had staan.
Verdeeldoos lag onder de verwarming en verwarming lekte in verdeeldoos.
Je krijgt dan lekspanning op je nul leiding, dit voel je dan weer als tinteling aan je (bijv) handen bij apparaten die in een niet geaard stopcontact zitten maar wel een metalen behuizing hebben.
Controleer stopcontacten/verdeeldozen in je huis maar is goed.
Of meet met een multimeter of er spanning staat tussen nul leiding en de massa.
Succes.

Oh ja, verder is dit verhaal compleet offtopic, weet ik, maar ik heb wel een N900... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door dr_dreey op 11-02-2011 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil nog steeds een N900. 12 maanden geleden uiteindelijk toch gekozen voor een Bold 9700.
Nu begint het weer te jeuken om alsnog een N900 te halen, jammer dat ze nu nog steeds €400 kostten en ik nog een heel jaar moet doen met die klote bold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 16:39
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 02:37:
Ik wil nog steeds een N900. 12 maanden geleden uiteindelijk toch gekozen voor een Bold 9700.
Nu begint het weer te jeuken om alsnog een N900 te halen, jammer dat ze nu nog steeds €400 kostten en ik nog een heel jaar moet doen met die klote bold.
2e hands kost een N900 volgens mij minder dan een Bold. De N900 is vaak van een tweaker geweest, en anders alsnog een stevige telefoon, dus wellicht kun je de telefoons ruilen of verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerdemon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-10 23:49
keejoz schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 20:05:
Euh dit is een officiele USB kabel van laptop naar micro usb dus ik weet het niet echt. Ik heb ook al gemerkt dat er stroom staat op m'n laptop (in het dell xps 16 topic))

maar kan dit nu kwaad?
Je hebt zeker een 2-pins adapter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmme
  • Niet online
BvDorp schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 04:05:
[...]

2e hands kost een N900 volgens mij minder dan een Bold. De N900 is vaak van een tweaker geweest, en anders alsnog een stevige telefoon, dus wellicht kun je de telefoons ruilen of verkopen?
Heb ik ook zo gedaan: m'n oude nokia E71 hier verkocht voor 85€, en op ebay een N900 laten overkomen uit Oostenrijk voor 240€ (inclusief alle accessoires, een autocradle, extra lader en lederen hoesje). Zo heb ik voor weinig geld toch eindelijk een N900 in mijn bezit.

Beetje offtopic, maar als ik kan helpen om iemand aan een N900 te helpen <+:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 02:37:
BlackBerries, en zeker de Bold (en Torch), zijn nu "hot", op Marktplaats worden meer zoekopdrachten voor BlackBerries ingetypt, dan voor iPhones, dit omdat sinds enkele maanden ook prepaid BIS beschikbaar is.
Goede gebruikte N900's zijn momenteel heel redelijk geprijsd en je krijgt nu een prima prijs voor je BlackBerry, dus ik zou zeggen : grijp je kans ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:15
Zijn er nog mensen dien de laatste tijd leuke, grappige of handige applicaties hebben gevonden dan.

Ik heb laatst fastsms eens gedownload om in portrait mode te kunnen smsen maar dat beviel me niet echt.
Daarnaast heb ik Mahjong als game welke ik leuk en verslavend vind maar verder vraag ik me af welke apps jullie graag gebruiken of aanraden bij mede gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenjiBlade
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-01 18:40
Swappolube, BatteryGraph, QCPUFreq, Timed Silencer, NS Schedule, Conky, Angry Birds, Here and Now, Flashlight, Tickstill, AutoDisconnect.

Asjeblieft. :)

even uitleggen allemaal:

Voor Performance/Accu/Settings:

Swappolube - veranderd een aantal parameters binnen de kernel om je N900 sneller te maken. In mijn geval zorgt dit ook voor een wat langere accuduur.
QCPUFreq - een TI app voor CPU overclocking - komt ook met handige battery controller update.
AutoDisconnect - Wanneer goed ingesteld zal deze waken over je niet in gebruik verbindingen zoals WLAN, BLTH, GPRS e.d. zodat je niet willekeurige apparaten aan hebt staan voor noppes - zeker in het buitenland een aanrader zodat je niet met random WLAN or GPRS netwerken gaat connecten!
BatteryGraph - zet alles over je accu mooi weer in een grafiekje - kan je bijhouden wat je telefoon doet en hoe die oplaad/ontlaad.
Conky - bekijk wat er draait, hoe het draait, hoeveel resources je eraan kwijt bent en meer! De taskmanager van Maemo

Voor dagelijks gebruik/handigheidjes:

Timed Silencer - zet je telefoon op stil tijdens vaste uren. Zo heb ik de mijne tussen 08:20 en 17:05 standaard op stil, hoef ik er zelf niet eens meer aan te denken. Meerder e profielen zijn mogelijk voor meerdere situaties
NS Schedule - Met GPS aan vind ie je dichtsbijzijnde treinstation en kan je mooi de vertrektijden opzoeken
Here and Now - Via gsm masten word je positie bepaald en zie je bios/uitgaansgelegenheden/restaurants in de buurt en meer boeiends zoals weer. Handig op weekendjes weg.
Flashlight - LED flitsers van je cam worden een aardig goede zaklamp
Tickstill - Stopwatch / Timer

Voor de leuk:

Angry Birds - wie kent die niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Nu even iets negatiefs: Ik apt-get altijd want die klote appmanager is zo traag, especially met de dev repo geactiveerd, ja ook die %@#$ faster app manager gaat standaard eeuwig updaten voordat je mag zoeken.

En het is zooooooooo irritant als je nergens ter wereld de canonical package name kan vinden en een kwartier op internet aan het zoeken bent naar bijvoobeeld Here And Now om uiteindelijk toch maar die App Manager te gebruiken en er achter te komen dat de app amper 16 KB is waardoor het theoretisch nog sneller zou gaan om de binary (base64) te copy-pasten in de terminal ofzo.

Maar verder, BlessN900 vind ik ook erg gaaf, en FCamera, en Flashlight, en dat programmaatje om te kiezen welk programma je start als je de lens-klep openzet! Ik ben de naam ff kwijt, dus dat wordt een half uur googlen voor jullie. ;)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Camera Lens Launcher for Nokia N900 heet dat (scheelt een half uur zoeken) Oja, weten jullie wat er gebeurt als je 2 zinkende schepen aan elkaar vastknoopt? Juist, die zinken dan gezamelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Bedoel je Nokia en Microsoft Mobile?

[ Voor 10% gewijzigd door Sando op 11-02-2011 21:58 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sando schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 21:10:
Nu even iets negatiefs: Ik apt-get altijd want die klote appmanager is zo traag, especially met de dev repo geactiveerd, ja ook die %@#$ faster app manager gaat standaard eeuwig updaten voordat je mag zoeken.

En het is zooooooooo irritant als je nergens ter wereld de canonical package name kan vinden en een kwartier op internet aan het zoeken bent naar bijvoobeeld Here And Now om uiteindelijk toch maar die App Manager te gebruiken en er achter te komen dat de app amper 16 KB is waardoor het theoretisch nog sneller zou gaan om de binary (base64) te copy-pasten in de terminal ofzo.

Maar verder, BlessN900 vind ik ook erg gaaf, en FCamera, en Flashlight, en dat programmaatje om te kiezen welk programma je start als je de lens-klep openzet! Ik ben de naam ff kwijt, dus dat wordt een half uur googlen voor jullie. ;)
Even een reactie op je irritatie: je kan met apt-cache in de beschrijvingen van de paketten zoeken, zo hoef je niet het hele internet af te zoeken naar de pakketnaam. Voorbeeltje:

/home/user # apt-cache search here and now
maelstrom - Maelstrom, an asteroids clone
kanatest - beginner's drill game to learn Japanese kana characters
strokeorder - Stroke Order Chinese Input Method
tor - anonymizing overlay network for TCP
here-and-now - Find what's going on around you.

Die launcher voor de camera lens heet camera lens launcher (pakketnaam: cl-launcher). Zeer handig programmaatje, zo kan ik kiezen tussen de camera, barcode scanner, panorama of flashlight als ik de lens cover open :) .

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2011 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:04

Gundogan

Rip and tear, until it is done

racinfo schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 21:56:
Camera Lens Launcher for Nokia N900 heet dat (scheelt een half uur zoeken) Oja, weten jullie wat er gebeurt als je 2 zinkende schepen aan elkaar vastknoopt? Juist, die zinken dan gezamelijk.
De N900 blijft dan in ieder geval voor lange tijd iets 'speciaals' zo O-)

Wordt wel puzzelen wat er na de N900 aangeschaft moet worden....

(iets als een x86 based smartphone met iets als Ubuntu mobile erop en volledig open source zou gaaf zijn, maar dat gaat nooit gebeuren helaas)

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Verwijderd schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 22:01:
[...]

je kan met apt-cache in de beschrijvingen van de paketten zoeken, zo hoef je niet het hele internet af te zoeken naar de pakketnaam. Voorbeeltje:
Handig!! Zitten paar rare resultaten bij, maar handig niettemin!

Ik hoop dat ik nog heel wat maandjes met mijn N900 kan doen, maar ik ben ook benieuwd wat volgens de mensen die ook vinden dat de N900 ideaal is de beste opvolger is.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Sando schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 01:58:
[...]
Ik hoop dat ik nog heel wat maandjes met mijn N900 kan doen, maar ik ben ook benieuwd wat volgens de mensen die ook vinden dat de N900 ideaal is de beste opvolger is.
Als antwoord, en op dit moment ga ik vloeken in de kerk
Maar zou ik nu MOETEN wisselen,

dan is mijn nr1 een Galaxy S (2) - binnenkort
of de Iphone 4

( dus stiekem ben ik erg blij dat ik niet HOEF te kiezen :+) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-10 19:18
mijn opvolger zou een nieuwe n900 zijn :)

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand enig idee waarom Angry Birds op de N900 per veld gekocht moet worden?
Op diversen andere merken is het gratis of veel goedkoper.......

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2011 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GenjiBlade schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 16:09:
Swappolube, BatteryGraph, QCPUFreq, Timed Silencer, NS Schedule, Conky, Angry Birds, Here and Now, Flashlight, Tickstill, AutoDisconnect.

Asjeblieft. :)

even uitleggen allemaal:

Voor Performance/Accu/Settings:

Swappolube - veranderd een aantal parameters binnen de kernel om je N900 sneller te maken. In mijn geval zorgt dit ook voor een wat langere accuduur.
QCPUFreq - een TI app voor CPU overclocking - komt ook met handige battery controller update.
AutoDisconnect - Wanneer goed ingesteld zal deze waken over je niet in gebruik verbindingen zoals WLAN, BLTH, GPRS e.d. zodat je niet willekeurige apparaten aan hebt staan voor noppes - zeker in het buitenland een aanrader zodat je niet met random WLAN or GPRS netwerken gaat connecten!
BatteryGraph - zet alles over je accu mooi weer in een grafiekje - kan je bijhouden wat je telefoon doet en hoe die oplaad/ontlaad.
Conky - bekijk wat er draait, hoe het draait, hoeveel resources je eraan kwijt bent en meer! De taskmanager van Maemo

Voor dagelijks gebruik/handigheidjes:

Timed Silencer - zet je telefoon op stil tijdens vaste uren. Zo heb ik de mijne tussen 08:20 en 17:05 standaard op stil, hoef ik er zelf niet eens meer aan te denken. Meerder e profielen zijn mogelijk voor meerdere situaties
NS Schedule - Met GPS aan vind ie je dichtsbijzijnde treinstation en kan je mooi de vertrektijden opzoeken
Here and Now - Via gsm masten word je positie bepaald en zie je bios/uitgaansgelegenheden/restaurants in de buurt en meer boeiends zoals weer. Handig op weekendjes weg.
Flashlight - LED flitsers van je cam worden een aardig goede zaklamp
Tickstill - Stopwatch / Timer

Voor de leuk:

Angry Birds - wie kent die niet?
Wat zijn de beste instellingen voor Swappolube op de N900 zonder dat je de N900 overclocked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:21
FreshMaker schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 07:49:
[...]

Als antwoord, en op dit moment ga ik vloeken in de kerk
Maar zou ik nu MOETEN wisselen,

dan is mijn nr1 een Galaxy S (2) - binnenkort
of de Iphone 4

( dus stiekem ben ik erg blij dat ik niet HOEF te kiezen :+) )
Ik zou gaan voor de Galaxy S.
Ik heb net gehoord dat MeeGo ergens weggestopt wordt, als testplatform (dus wat doet dat met de ontwikkeling? Geen idee)

Apple? Als je een tweaker bent, dan koop je geen apple. Apple is gesloten.
Android gaat gestaag verder, dus dat heeft de komende twee jaar de toekomst.

En MeeGo? Ik had er veel vertrouwen in, maar de ontwikkeling is erg moeilijk te vinden en wat ik had gevreesd bleek dus terecht: Het tekort aan nieuwsberichten bleek dat er iets mis was.
Nu blijkt dat Nokia het roer omgooit en voor Windows7 Phone gaat. :F |:( 8)7 :? ;w :-(

Een noob-OS gebruiken samen met een high-end OS wat als testplatform gebruikt gaat worden.
Waar is het mainstream-OS? Waar is het high-end OS?

Dat wordt voorlopig geen Nokia dus... ze hebben veel van wat ze hebben opgebouwd in enkele dagen weggegooid. Dag geavanceerd gebruik, dag goed-doordachte telefoons. Welkom zwitsal baby-phone.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gundogan

Gundogan

Nas T schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 10:55:
[...]

Ik zou gaan voor de Galaxy S.
Ik heb net gehoord dat MeeGo ergens weggestopt wordt, als testplatform (dus wat doet dat met de ontwikkeling? Geen idee)

Android gaat gestaag verder, dus dat heeft de komende twee jaar de toekomst.

En MeeGo? Ik had er veel vertrouwen in, maar de ontwikkeling is erg moeilijk te vinden en wat ik had gevreesd bleek dus terecht: Het tekort aan nieuwsberichten bleek dat er iets mis was.
Nu blijkt dat Nokia het roer omgooit en voor Windows7 Phone gaat. :F |:( 8)7 :? ;w :-(

Een noob-OS gebruiken samen met een high-end OS wat als testplatform gebruikt gaat worden.
Waar is het mainstream-OS? Waar is het high-end OS?

Dat wordt voorlopig geen Nokia dus... ze hebben veel van wat ze hebben opgebouwd in enkele dagen weggegooid. Dag geavanceerd gebruik, dag goed-doordachte telefoons. Welkom zwitsal baby-phone.
MeeGo wordt volgens mij een beetje wat Maemo was: een test platform ja. Symbian verdwijnt langzaam om plaats te maken voor WP7 (zie berichtgeving op FP*).

En als ik nu zou moeten kiezen.... hmmm....Desire Z of Milestone2 waarschijnlijk, met erge tegenzin. Erg jammer dat die Galaxy S met fysiek toetsenbord nooit naar Europa is gekomen.

offtopic:
* Wel grappig dat Elop in dat bericht zei dat ze met Android geen mogelijkheden hebben om zich te kunnen onderscheiden, maar met WP7 zit je qua UI en op korte termijn ook qua hardware erg vast aan maar een paar mogelijkheden. Met Android had je nog je eigen skins en launchers kunnen maken....Maar goed, ik sta niet aan het hoofd van Nokia :p

[ Voor 10% gewijzigd door Gundogan op 12-02-2011 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenjiBlade
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-01 18:40
Verwijderd schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 10:00:
Iemand enig idee waarom Angry Birds op de N900 per veld gekocht moet worden?
Op diversen andere merken is het gratis of veel goedkoper.......
Winst? idunno, wat ik nog irritanter vind is dat je met de N900 niet anders kan doen dan met CC betalen. En ik heb geen CC, dus dat werd maar andere oplossingen zoeken.

Wat betreft Swappolube: Als je het installed en op proposed klikt komt hij al met handige settings. :)
:D

Opvolger voor mijn N900:

een nieuwe of 2ehands N900. (Misschien in Mei maar beginnen met zoeken voor een 2e N900. Gewoon, voor het geval dat.. =/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-10 16:58

DaRoot

Some say...

Opvolger voor mijn N900 ook weer een N900 denk ik.. binnenkort eens kijken of ik er 2e hands 1tje goedkoop kan scoren.. alvast op voorraad hahha..
en anders idd een Android toestel.. iPhone is me ook te gesloten.. Android heeft volgens mij ook wel een paar typische tekortkomingen, maar goed.. je moet wat..

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een domper dat Nokia kiest voor dat blokkendoos OS. Misschien dat het aanslaat in Amerika, want daar kunnen ze nog geen potten breken.
Waarom dan niet in de lift van Android stappen. Ik vind het zwak om te zeggen dat ze zich dan te weinig onderscheiden.
Ach ja, Nokia moet toch wat en met zo iemand aan het roer kan ik me deze keuze wel voorstellen.
Ik vraag me af of ie echt wel affiniteit heeft met de Finnen en Europa.

Ik ben ernstig aan het twijfelen of mijn opvolger van de N900 nog een Nokia wordt, alhoewel zij de beste telefoonbouwers ter wereld zijn en ik, op één toestel na, altijd weer bij hun uitkom.
Misschien komt er wel een experimenteel toestel met MeeGo van Nokia, dat vergelijkbaar is mijn zeer gewaardeerde N900 en ga ik daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Dat laatste is wel iets om over na te denken; stel dat je vorig jaar had geweten dat de N900 een collectors item zou worden; een eenmalige uitgave van een bijzonder toestel; had je het dan ook (nog) gekocht? Dus komt er straks nog een N9-01 uit met MeeGo, ga je er dan nog voor, terwijl je gelijktijdig weet dat de (linux) developers ervan wellicht hun ommezwaai al naar het (goedbetaalde) android linux systeem zijn overgestapt?

Ik sluit mij wel aan bij de groep die zo lang mogelijk (als mogelijk is) zal doorgaan met de N900; of ik een reserve koop valt nog te bezien, maar ik zal hem zeker niet omruilen voor een htc of galaxy of eifoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Leuk om zo veel mensen te zien zeggen: Mijn opvolger van de N900 wordt weer een N900! Heerlijk.

Anyway, ik wilde altijd al een Linux device. Met hondenogen keek ik dan ook naar de N800 en de N810, totdat Nokia eindelijk zo slim was om TELEFOONFUNCTIES toe te voegen!

Nu ben ik eindelijk waar ik ben, stort dat hele Nokia imperium in! Putver. Ik ben bang dat de community te klein is, maar het zou leuk zijn als er, net als bijv de Ubuntu Netbook Edition, een speciale community FOSS phone OS komt die je gewoon op meerdere devices kan flashen. Koop gewoon die nieuwe Nokia, Windows eraf, hoppa Linux erop.

Een ander mooi idee, maar volgens mij in deze tijd van veel te snelle ontwikkelingen op mobiele-telefoon-gebied (moet je dat allemaal aan elkaar schrijven?) niet mogelijk, is wat toentertijd met de opvolger van de GP2x (Handheld Opensource Linux Gaming Device, had ik ook, erg leuk) is gebeurd: De OpenPandora, hardware ontwikkeld door de community.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny1001
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-07 22:39
Nas T schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 10:55:
[...]
Ik ga hier volledig in mee. Echter moet ik er wel bijzeggen doordat de aajfoon zo belachelijk gesteund wordt is het zo een "veelzijdig" apparaat.

Ik gebruik de n900 al een tijd, vind het een fantastisch ding, maar helaas de support is ver te zoeken, behalve talk.maemo. Ik ben zeker moest de n900 zo ondersteund worden als de appeltelefoon dat geen enkel device kon tippen aan de n900. Wat ik bvb jammer vind is het nog steeds niet ondersteunen van portrait, terwijl het gewoon code veranderen is, maar die is dan net weer closed... en het gemis van flash 10.X

Ik heb de 3os'en met elkaar vergeleken en vind dat er tussen alle 3 weinig verschil is(als je ios jailbreakt natuurlijk). Dan heb ik het over zaken als games, iconen, BT,...Browser van de N900 is wel top! Mocht je het niet eens met me zijn dan hoor ik maar al te graag daar meer over. Ik weet zeker dat ik meer uit mn n900 kan krijgen dus leer ik daar al te graag over bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Tweaker .... het is een geuzennaam die "we" onzelf geven .....

Ik ben geen tweaker, maar een fanatieke gebruiker.
Ik ben niet van de dagelijkse commandconsole, of ontwikkelen van applicaties, meer een end-user

maar wel één die bereid is om zichzelf te vormen naar het programma, geen probleem mee dat iets niet direct werkt.
uitproberen, en spelen met de mogelijkheden, dat is wat me het meeste boeit

Mijn keuze voor de SG-s en iphone zijn op die basis gemaakt, voor beide platformen zijn een abundance aan "stuff" te vinden, OOK op het zo gevierde "tweak"gebied
Opties zijn open, het gedoe van dat is slechter dan dat is alleen maar kinderachtig, de flame's en trolls'over en weer in de apple / windows / *nix kampen is zó een afleidende zaak, dat je na een paar regels al niet meer wil lezen ...

Same here, er wordt gevraagd naar een MENING, en die gaf ik, op door mij gemaakte keuze's en zaken die ik van belang vindt, en nog komen er antwoorden hoe evil Apple is, en hoe gesloten het is

Elk apparaat heeft voor en nadelen, het is maar of je met de nadelen kan leven, bij de keuze die je maakte
De iphone 4 is een vlot en relatief elegant toestel, met véél mogelijkheden in de appstore, en de SG-s heeft dezelfde zaken OOK voorhanden, en is op sommige punten misschien beter, waar hij dan op andere weer eht nakijken heeft op IOS ...

Maar, niet getreurd .... voorlopig ben ik uitermate tevreden met mijn "ctrl-blauwepijl + X" om de terminal op te starten op de N900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

racinfo schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 15:06:
Dat laatste is wel iets om over na te denken; stel dat je vorig jaar had geweten dat de N900 een collectors item zou worden; een eenmalige uitgave van een bijzonder toestel; had je het dan ook (nog) gekocht? Dus komt er straks nog een N9-01 uit met MeeGo, ga je er dan nog voor, terwijl je gelijktijdig weet dat de (linux) developers ervan wellicht hun ommezwaai al naar het (goedbetaalde) android linux systeem zijn overgestapt?
Je eerste vraag:

Ik heb de N900 niet gekocht, maar gekregen van Nokia, toen nog Fins, op de Maemo Summit in Amsterdam. Wanneer ik geweten had dat het een collectors item zou worden, dan had ik hem ook genomen. Dat weet ik zeker.

Je tweede vraag:

Die vraag vind ik een stuk moeilijker te beantwoorden, omdat ik me nog aan het bezinnen ben wat ik verder met Nokia moet. Ik schreef wel dat ik misschien zou gaan voor een experimenteel toestel met MeeGo, maar de tijden zijn enorm veranderd in vergelijking met het verhaal N900. Het kan best zijn dat ik me van ze afkeer en op zoek ga naar iets anders. Het is moeilijk te verkroppen dat zo’n nieuwe leider het juweeltje Maemo om zeep heeft geholpen. Die persoon heeft totaal geen idee en interesse wat zich hier afspeelt. Natuurlijk zit het allemaal complexer in elkaar. De Europeanen zijn Nokia de laatste jaren massaal afgevallen en kiezen liever voor OS’ en uit Amerika. Alles over de oceaan lonkt en is zoveel beter, meent men. Dat heeft Nokia enorm onder druk gezet en uiteindelijk zijn ze eronder bezweken en worden nu overgenomen door de VS. MS heeft de grootste vis gevangen, maar ik vraag me af wanneer Nokia ten onder zal gaan en Microsoft die grote, vette vis laat stikken. Ik zie het somber voor ze in. Die Elop kan toch zo weer bij Microsoft aan de slag mochten zijn snode plannetjes met Nokia mislukken. Het zal hem een worst wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet voor het gemak dan niet dat users ook niet voor niets zijn overgestapt: omdat Nokia niet in staat is gebleken een gedegen concurrent voor het iPhone/Android-geweld neer te zetten is hun aandeel geslonken. Wat dat betreft heeft die nieuwe directeur juist heel goed door wat er aan de hand is en heeft de oude dat blijkbaar niet gehad.

Ach, Mercedes heeft ook zo'n periode gehad waarbij ze te lang de marktleider (of iets in de buurt daarvan) waren geweest en daardoor uiteindelijk mindere auto's gingen bouwen die ze op naam probeerden te verkopen. Daar plukten ze de zure vruchten van en toen is men gedwongen gaan hervormen.

Ik hoop dat Nokia dat ook lukt, 4 van de 5 telefoons die ik nu heb versleten waren Nokia's en ik heb er goede herinneringen aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2011 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 februari 2011 @ 07:32:
Vergeet voor het gemak dan niet dat users ook niet voor niets zijn overgestapt: omdat Nokia niet in staat is gebleken een gedegen concurrent voor het iPhone/Android-geweld neer te zetten is hun aandeel geslonken. Wat dat betreft heeft die nieuwe directeur juist heel goed door wat er aan de hand is en heeft de oude dat blijkbaar niet gehad.

Ach, Mercedes heeft ook zo'n periode gehad waarbij ze te lang de marktleider (of iets in de buurt daarvan) waren geweest en daardoor uiteindelijk mindere auto's gingen bouwen die ze op naam probeerden te verkopen. Daar plukten ze de zure vruchten van en toen is men gedwongen gaan hervormen.

Ik hoop dat Nokia dat ook lukt, 4 van de 5 telefoons die ik nu heb versleten waren Nokia's en ik heb er goede herinneringen aan.
Maemo was een gedegen concurrent geweest, maar het is helaas einde oefening dankzij het wanbeleid van Nokia.
Een tijdperk wordt afgesloten. Een van dat Nokia nog Europees was. Daar heeft het verdeelde Europa zelf aan bijgedragen. Dat is wat ik in mijn voorgaande post duidelijk probeerde te maken.
Worden ze nu het schoothondje van Microsoft? Likken ze nu hun wonden in de armen van dat bedrijf?
Nokia had Fins moeten blijven door al zijn krachten te bundelen en Maemo verder ontwikkelen om tegengas te geven aan de sterk concurrerende Amerikaanse markt. Echter gedane zaken nemen geen keer.

Achteraf praten is makkelijk. Ik hoop ook dat het lukt, maar op het moment heb ik er weinig vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-11-2024
Ik ben wel de laatste die in complot theorieen gelooft maar onderstaand verhaal , door Michal Jerz , is een zeer aannemelijk verhaal.
Microsoft die het "open source gevaar" Meego (linux based) Netbook , Handset , In vehicle , Connected TV en Media phone in 1 keer de nek om draait.

"After analysing the situation, I am more and more convinced that Nokia was FORCED to do this because otherwise it was threatened with a HOSTILE TAKEOVER.

If you check the structure of Nokia's institutional investors, you will notice that most of them are quite strongly connected with Microsoft. And it was them who was used by Microsoft to take Nokia. They must have threatened that if Nokia does not accept CEO from Microsoft then they'll start trading their shares, etc.

Nokia's institutional investors are only in 10% Finns. 90% is non-Finns, mainly American, and in a huge degree connected with Microsoft.

It is NOT Nokia who wanted Microsoft. It is Microsoft who wanted Nokia. And they got it.

Why they wanted Nokia? For hardware, of course, but NOT ONLY.

They also WANTED to destroy MeeGo, which is a system not only for smartphones, but also for set-top boxes, netbooks, tablets, laptops, multimedia systems, etc. And as such, it is a direct competitor not just (and not mainly) to Microsoft's WP7, but first of all to desktop WINDOWS. And it is open source, i.e. something that Microsoft feels THREATENED with.

It was a COUP, guys.

Nokia's shares over years got in WRONG HANDS. Institutions closely connected with Microsoft took control over Nokia by buying their shares. And on Friday (or actually when they enforced Elop) they did what they were supposed to do.

Nothing to do with Nokia (i.e. the actual company) or Finns at it. Nothing to do with Nokia willing to drop Symbian or MeeGo. It's all about MICROSOFT willing to take over Nokia and destroy MeeGo and Symbian. If Nokia didn't accept Elop, things would probably look even worse as some massive tranding with shares would start and either ruin the company, or put it DIRECTLY in Microsoft's hands, anyway.

This is not the first time Microsoft did it this way, only with Nokia it took them MUCH LONGER than with so many other, smaller companies they took over in the past."

http://www.my-symbian.com/forum/viewtopic.php?t=42801

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
janzeeschuimers schreef op zondag 13 februari 2011 @ 19:55:
And it is open source, i.e. something that Microsoft feels THREATENED with.
Dat is wel erg kort door de bocht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:50
janzeeschuimers schreef op zondag 13 februari 2011 @ 19:55:
Ik ben wel de laatste die in complot theorieen gelooft maar onderstaand verhaal , door Michal Jerz , is een zeer aannemelijk verhaal.
Microsoft die het "open source gevaar" Meego (linux based) Netbook , Handset , In vehicle , Connected TV en Media phone in 1 keer de nek om draait.

"After analysing the situation, I am more and more convinced that Nokia was FORCED to do this because otherwise it was threatened with a HOSTILE TAKEOVER.

If you check the structure of Nokia's institutional investors, you will notice that most of them are quite strongly connected with Microsoft. And it was them who was used by Microsoft to take Nokia. They must have threatened that if Nokia does not accept CEO from Microsoft then they'll start trading their shares, etc.

Nokia's institutional investors are only in 10% Finns. 90% is non-Finns, mainly American, and in a huge degree connected with Microsoft.

It is NOT Nokia who wanted Microsoft. It is Microsoft who wanted Nokia. And they got it.

Why they wanted Nokia? For hardware, of course, but NOT ONLY.

They also WANTED to destroy MeeGo, which is a system not only for smartphones, but also for set-top boxes, netbooks, tablets, laptops, multimedia systems, etc. And as such, it is a direct competitor not just (and not mainly) to Microsoft's WP7, but first of all to desktop WINDOWS. And it is open source, i.e. something that Microsoft feels THREATENED with.

It was a COUP, guys.

Nokia's shares over years got in WRONG HANDS. Institutions closely connected with Microsoft took control over Nokia by buying their shares. And on Friday (or actually when they enforced Elop) they did what they were supposed to do.

Nothing to do with Nokia (i.e. the actual company) or Finns at it. Nothing to do with Nokia willing to drop Symbian or MeeGo. It's all about MICROSOFT willing to take over Nokia and destroy MeeGo and Symbian. If Nokia didn't accept Elop, things would probably look even worse as some massive tranding with shares would start and either ruin the company, or put it DIRECTLY in Microsoft's hands, anyway.

This is not the first time Microsoft did it this way, only with Nokia it took them MUCH LONGER than with so many other, smaller companies they took over in the past."

http://www.my-symbian.com/forum/viewtopic.php?t=42801
Past mooi in een broodje aap. MeeGo is tot op heden nog steeds niet af en dus onmogelijk een serieuze concurrentie voor Microsoft. MeeGo voor netbooks was ook op sterven na dood, check anders het verhaal van Andrew Wafaa er maar eens op na. Ook CES preview van Tweakers.net heeft een duidelijk beeld gegeven dat de ontwikkeling van MeeGo alles behalve voortvarend was. Het had na een kleine 2 jaar toch wel een eindje verder mogen wezen.

Dan is er de vraag, stel dat MeeGo gelanceerd zou worden zou het dan enig serieus bestaansrecht hebben? MeeGo is te veel te laat en heeft totaal geen uniek sellingpoint om zich te kunnen onderscheiden van een markt die al verdeelt lijkt te zijn.

Nee echt, Nokia's grootste fout is geweest dat ze nooit Maemo serieus hebben opgepakt. Maemo had alles om Symbian op een later moment te kunnen vervangen. In plaats daarvan werd Maemo gedumpt om met intel Meego op te starten en kreeg Symbian het zoveelste laagje vernis door een gedrocht te creëren wat ze S60v5 hadden genoemd. Op dat punt is Nokia geheel de weg kwijtgeraakt en nooit meer te boven gekomen. Elop maakt terecht schoonschip of het juiste strategie blijkt weten we pas over een paar jaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Miki op 13-02-2011 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Miki schreef op zondag 13 februari 2011 @ 22:02:
[...]

Past mooi in een broodje aap. MeeGo is tot op heden nog steeds niet af en dus onmogelijk een serieuze concurrentie voor Microsoft. MeeGo voor netbooks was ook op sterven na dood, check anders het verhaal van Andrew Wafaa er maar eens op na. Ook CES preview van Tweakers.net heeft een duidelijk beeld gegeven dat de ontwikkeling van MeeGo alles behalve voortvarend was. Het had na een kleine 2 jaar toch wel een eindje verder mogen wezen.

Dan is er de vraag, stel dat MeeGo gelanceerd zou worden zou het dan enig serieus bestaansrecht hebben? MeeGo is te veel te laat en heeft totaal geen uniek sellingpoint om zich te kunnen onderscheiden van een markt die al verdeelt lijkt te zijn.

Nee echt, Nokia's grootste fout is geweest dat ze nooit Maemo serieus hebben opgepakt. Maemo had alles om Symbian op een later moment te kunnen vervangen. In plaats daarvan werd Maemo gedumpt om met intel Meego op te starten en kreeg Symbian het zoveelste laagje vernis door een gedrocht te creëren wat ze S60v5 hadden genoemd. Op dat punt is Nokia geheel de weg kwijtgeraakt en nooit meer te boven gekomen. Elop maakt terecht schoonschip of het juiste strategie blijkt weten we pas over een paar jaar.
Ik vind dit interessant. MeeGo is/was een OS met unieke eigenschappen: cross-formfactor en open source.
Mogelijkheden alom om voor een breed scala aan producten te ontwikkelen.
Nu vervalt MeeGo voor een aantal formfactors, dus minder ontwikkelaars. Open source? Leuk, maar er is zo weinig positiefs geweest over MeeGo. Het is nog steeds het enige interessante platform naast Android, maar de potentie valt wat weg.

Symbian is wel ok, maar Android is een stuk beter. Nokia moet gewoon mixen: een stukje Android, een stukje WP7, een stukje MeeGo en een stuk Symbian. Keuze genoeg, de consument kan kiezen wat hij wilt.
Nu hoor ik alleen WP7. Ow ja MeeGo wordt ergens geprobeerd, want ja, weggooien is ook zonde. Voor mij lijkt dat: iedereen is newbie en wil phones op hun niveau. Maar dat is dus niet...
Een uniek selling point van Nokia zou zijn om elke telefoon de vrijheid te geven van OS: Je koopt de hardware en het OS naar keuze apart.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Dit is trouwens interessant leesvoer voor een ieder om een beetje achtergrond info te verkrijgen over de hele overstap naar Windows Phone OS. http://blog.heapmemory.net/?p=31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Miki schreef op zondag 13 februari 2011 @ 22:02:
[...]
Als je naar Maemo 5 kijkt kan je volgens mij niet zeggen dat het "alles had om Symbian te vervangen", veel te veel dingen zijn niet af: niet 100% vinger gestuurd bijvoorbeeld, geen OVI gesproken navigatie, en bij lancering misten er nog meer: geen USSD codes en nog geen OVI store bijvoorbeeld (en die stelt nog steeds weinig voor).
Het is een experiment voor de wat meer technisch geïnteresseerden. Dat zie je aan ontzettend veel dingen. Het is een Debian distributie dat voor een mobieltje is gehacked tot iets bruikbaars. Daarom was het ook een goed idee om de basis over te doen met MeeGo, omdat het anders lastig wordt om met Android en iOS te concurreren, omdat deze os-en speciaal voor deze formfactor van de grond af aan zijn ontworpen. Verder was het blijkbaar erg moeilijk om Symbian op te schalen naar de gebruikersvriendelijkheid en high-end hardware vergelijkbaar met iOS en Android. En bleek MeeGo (dus niet harmattan) gewoonweg nog niet af. Dat laatste verbaasd me trouwens weinig als je naar Moblin, MeeGo Netbook UX en de laatste handheld UX kijkt. Geen enkel van deze producten kan je in de buurt van "af" betitelen, zelf niet als je Maemo 5 als referentie neemt (iedereen die ooit serieus Moblin of MeeGo netbok UX heeft geprobeerd weet dat het nogal wat buggy kanten heeft).
Maemo is een leuk experiment. Veel UI aspecten heeft Nokia dan ook in Symbian^3 overgenomen (manier van multitasken lijkt sterk op elkaar en het buiten het scherm cancel drukken bijvoorveeld).
Maar ook de hardware was niet geschikt om Symbian te vervangen: N900 was op een bepaalde manier verouderd. Een resistive screen was ook in oktober 2009 al uit de mode, en verder is de N900 gewoon te dik voor de meeste gebruikers van smartphones. Wel frappant dat de N900 nog steeds de enige Cortex chip heeft bij Nokia. Dat is ook een belangrijke reden waarom de Symbian toestellen verouderd zijn: een chip die tussen iPhone 3G en 3GS inzit moet met de iPhone 4 en andere 1GHz Cortex toestellen concurreren.

Of Windows Phone 7 de oplossing is voor dit "achterlopen" durf ik niet te zeggen. Ik heb nog nooit een WP7 in handen gehad. Ook schat ik de kans klein dat ik zo'n ding zou kopen. Om ervoor te ontwikkelen moet je een Windows Vista of Windows 7 bak hebben, en ik draai linux (de emulator werkt niet onder XP en ook niet in een VirtualBox ). Verder heb ik ook bijzonder weinig met Outlook, Office, Zune, XBox live, Internet Explorer en Bing. Ik hoop voor Nokia dat WP7 daadwerkelijk de gebruikersvriendelijkheid zal brengen wat klanten van Apple zo waarderen.

Voorlopig ben ik nog lang niet met de N900 uitgespeeld. En gelukkig zijn er goede alternatieven. De iPhone 4 is naar mijn mening een prachtig toestel, en wanneer je deze jailbreaked kan je er ook ontzettend veel dingen mee die ik van de N900 gewend ben. Verder is Android het afgelopen jaar ook sterk verbeterd: VoIP integratie en een native development mogelijkheid (dus C++ en opengl ES ondersteuning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 02:09:
de emulator werkt niet [..] in een VirtualBox
Waarom denk je dat?

[edit]
Nvm, heb het al gevonden. Blijkbaar is de Win7 Phone Emulator ook een VM en een VM in een VM geeft problemen. Dat is wel erg irritant.

[ Voor 29% gewijzigd door R_W op 14-02-2011 04:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DitisKees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-10 21:31
Sando schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 16:47:
Een ander mooi idee, maar volgens mij in deze tijd van veel te snelle ontwikkelingen op mobiele-telefoon-gebied (moet je dat allemaal aan elkaar schrijven?)
het moet zelfs zonder streepjes, dus mobieletelefoongebied

Dell E6420 | Sony Cybershot WX220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerdemon
Ik hoop dat mijn N900 lang blijft leven. :)

Af en toe een nieuwe frontcover + batterij en het moet niet zo'n probleem zijn lijkt me.

Op 1000 mhz (idle 250mhz, full load 36 graden) is hij snel genoeg en voelt nergens langzaam aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_K84
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-09 07:49
Voorlopig zie ik ook nog geen reden om over te stappen op iets anders. Eind dit jaar mag ik weer wat nieuws uitzoeken en mijn gedachten gingen uit naar de N9-00. Maar nu deze geschrapt is uit de planning heb ik nog geen idee voor welk toestel/ platform ik zou moeten gaan.

Mijn inziens had Nokia Maemo verder moeten ontwikkelen. Het systeem is erg vlot en zit goed doordacht in elkaar. Sinds de stap naar Meego hoor je eigenlijk alleen maar negatieve geluiden. Nu Nokia in zee gaat met Microsoft is er voor de liefhebbers van open source geen ruimte meer. Ik ben benieuwd wat er overblijft van de belofte van Meego een experimenteel os te maken, like Maemo. Voor een experimenteel os staat dit namelijk als een huis.

Wat me opvalt is dat sinds de cssu in het leven is geroepen ik al een keer of 4 updates voor het besturingssysteem voorbij heb zien komen. Waar dit in de tijd dat Nokia de touwtjes nog in handen had beperkt bleef tot de grote upgrades (pr 1.2 naar pr 1.3). Hopelijk blijft de community het systeem de komende tijd nog goed ondersteunen. Ik heb namelijk nog lang geen genoeg van mijn N900.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers
Ik heb in een blog gelezen dat de N9 wel zo goed als klaar was in oktober (Nokia heeft ook altijd gezegd Meego handset eind 2010).

Alleen Elop begon in september en hij was het die zei dat Meego een zaak voor 2011 is.

Daarom vertrok hoofd Meego Ari Jaaksi opeens op 5 oktober 2010.

Als Nokia Meego nog in 2010 had gebracht zou Elop het moeilijker krijgen om wp7 te gaan voeren als hoofd os.Simpelweg omdat Meego (volgens insiders) gewoon beter is dan wp7.

Ik verwacht dat Nokia een soort uitgeklede versie van Meego brengt in 2011 omdat wp7 zou verbleken bij de Meego versie die Nokia gewoon op de plank heeft liggen.

Ik hoop dat Intel een fabrikant kan vinden die Meego handset wil gaan voeren , dan maar geen Nokia meer op de hardware ;) , na ongeveer 15 jaar Nokia smartphones voor mij.
Ik dacht dat ik mijn eerste communicator kocht in '96 of '97.

Is er geen fabrikant die Meego handset serieus oppakt dan ben ik geneigd om Ari Jaaksi te volgen richtiing HP , webOS schijnt ook het meest op Meego handset te lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
janzeeschuimers schreef op maandag 14 februari 2011 @ 13:17:
Ik heb in een blog gelezen dat de N9 wel zo goed als klaar was in oktober (Nokia heeft ook altijd gezegd Meego handset eind 2010).

Alleen Elop begon in september en hij was het die zei dat Meego een zaak voor 2011 is.

Daarom vertrok hoofd Meego Ari Jaaksi opeens op 5 oktober 2010.

Als Nokia Meego nog in 2010 had gebracht zou Elop het moeilijker krijgen om wp7 te gaan voeren als hoofd os.Simpelweg omdat Meego (volgens insiders) gewoon beter is dan wp7.
Lijkt me onzin, of op zijn minst overdreven. "zo goed als af", is ook een zeer subjectief begrip. Maemo 6/ MeeGo Harmattan was voor het grote publiek bedoeld. Ze hadden het niet "zo goed als af" kunnen verkopen, zoals ze dat met de N900 hebben gedaan, dan was het imago van MeeGo ernstig beschadigd.
Als MeeGo (Harmattan/maemo 6) echt af was, dan hadden ze het heus wel uitgebracht, zeker voor deze aankondiging. Deze aankondiging is alleen maar slecht voor eventuele MeeGo verkopen. Bedenk ook dat dit product een overgangsproduct zou zijn, en weinig met het MeeGo product op de meego.com site te maken heeft. Aangezien het development framework Qt versie 4.7 zelfs nu nog niet af is lijkt me het erg sterk dat die N9 gereed zou zijn geweest in oktober. Het enige wat "af" zou kunnen zijn geweest is een versie van maemo gebaseerd op MeeGo Qwidgets in plaats van Hildon. Niet perse slecht, maar niet de grote stap voorwaarts die was beloofd.
Of WP7 "beter" is dan MeeGo, geen idee, nog nooit een WP7 toestel in handen gehad. Wel kan je zeggen dat deze twee os-en zo fundamenteel anders zijn, dat ik niet denk dat je over "beter" kan praten. gewoon heel erg anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Wisseling van de wacht in een groot bedrijf, wil niet zeggen dat van de ene op de andere dag beslissingen in de vuilnisbak terechtkomen

Hoe 'belangrijk' de managers zich ook voelen, de overleg en planstructuur van dat soort bedrijven staan voor langere termijn vast
De werkelijke redenen van het vertrek zullen nooit echt medegedeeld worden, het kan zo maar zijn dat de WP7 beslissing één van die redenen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janzeeschuimers
"BARCELONA, SPAIN—The CEO of Nokia says the company will get “huge” payments from Microsoft to use its Windows Phone 7 software for smart phones and ditch its current software."

http://forum2.mobile-revi...hread.php?t=92292&page=26

MS heeft natuurlijk een hekel aan alles wat ook maar enigszins naar "open source" ruikt zoals Meego ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
janzeeschuimers schreef op maandag 14 februari 2011 @ 16:36:
"BARCELONA, SPAIN—The CEO of Nokia says the company will get “huge” payments from Microsoft to use its Windows Phone 7 software for smart phones and ditch its current software."

http://forum2.mobile-revi...hread.php?t=92292&page=26

MS heeft natuurlijk een hekel aan alles wat ook maar enigszins naar "open source" ruikt zoals Meego ;) .
Onderbouw dat eens met een argumenten want anders zijn dit inhoudsloze rants. Je hebt overigens nog steeds niet gereageerd op mijn Miki in "Nokia N900 Smartphone Internet tablet"

[ Voor 54% gewijzigd door Miki op 14-02-2011 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op woensdag 22 december 2010 @ 22:22:
[...]

Alle repositories uitvinken/aanvinken (check hier voor de juiste invoer), anders:
telefoon uitzetten, accu eruit, minuut wachten, alles in elkaar en aanzetten.

Anders: mij uitschelden omdat ik het ook niet weet :p
Lukt het wel: graag gedaan.
Dit heb ik ook al gedaan, maar ik blijf dezelfde probleem houden. Ik heb een top telefoon waar ik nu helemaal niks mee kan doen :( best wel zielig vind ik dit. Ik heb al 2 keer geformatteerd maar niks helpt. Ik sta op het punt om mijn telefoon naar de muur te gooien. Hoe kan zo een top telefoon nou geen toepassingsbeheer meer hebben :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-09 15:32
Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 21:39:
[...]

Dit heb ik ook al gedaan, maar ik blijf dezelfde probleem houden. Ik heb een top telefoon waar ik nu helemaal niks mee kan doen :( best wel zielig vind ik dit. Ik heb al 2 keer geformatteerd maar niks helpt. Ik sta op het punt om mijn telefoon naar de muur te gooien. Hoe kan zo een top telefoon nou geen toepassingsbeheer meer hebben :S
Tenzij je in dmesg-output (commando 'dmesg' in terminal) hardware issues ziet ben ik toch geneigd om te zeggen dat er iets mis gaat met het flashen (of dat je maar 1 van de images flasht ipv beide oid?). Het OS volledig herinstalleren zou namelijk alle mogelijke software issues op moeten lossen. Zou je eens in dmesg kunnen kijken (wellicht posten op een site als pastebin) of eens kunnen laten zien hoe je het OS opnieuw hebt geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TargetX schreef op maandag 14 februari 2011 @ 22:19:
[...]

Tenzij je in dmesg-output (commando 'dmesg' in terminal) hardware issues ziet ben ik toch geneigd om te zeggen dat er iets mis gaat met het flashen (of dat je maar 1 van de images flasht ipv beide oid?). Het OS volledig herinstalleren zou namelijk alle mogelijke software issues op moeten lossen. Zou je eens in dmesg kunnen kijken (wellicht posten op een site als pastebin) of eens kunnen laten zien hoe je het OS opnieuw hebt geinstalleerd?
Ik heb gewoon nieuwe catalogus gemaakt, maar begrijp der echt helemaal niks van en ik ben al blij als ik iets geinstalleerd heb maar kan ik met deze probleem terug naar de winkel waar ik heb hem gehaald dat ze het dan voor mij oplossen, want als er geen foto's staan met uitleg heb ik echt geeen idee hoe het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Ik blijf het grappig vinden gezien Microsoft ook bijdraagt aan php, apache en zelfs linux. Ok ook uit eigen belang maar het blijft opensource he..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 22:30:
[...]

Ik heb gewoon nieuwe catalogus gemaakt, maar begrijp der echt helemaal niks van en ik ben al blij als ik iets geinstalleerd heb maar kan ik met deze probleem terug naar de winkel waar ik heb hem gehaald dat ze het dan voor mij oplossen, want als er geen foto's staan met uitleg heb ik echt geeen idee hoe het moet.
Heb je al geprobeerd om je toestel naar de oorspronkelijke instellingen terug te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Trouwens

Die ConBoy is echt superhandig.
In Ubuntu heb je TomBoy.
Als je GTK# + .NET in Windows installeert, is er ook een TomBoy binary voor Windows.

Via je Ubuntu One account kan je TomBoy laten syncen met one.ubuntu.com/notes, bijvoorbeeld automatically every 30 minutes.

Vervolgens kan je in ConBoy op de Nokia N900 ook one.ubuntu.com/notes opgeven.
Even authoriseren in je browser, de pagina opent automatisch.

Boodschappenlijstje in je TomBoy kladblok tiepen, en in de supermarkt je ConBoy syncen, lalala _/-\o_

Heul heul vroeger gebruikte ik altijd TomBoy voor vanalles en nogwat. Daarna heb ik heel lang de Notes van de Opera browser gebruikt, omdat die automatisch via mijn Opera account syncen met 'al mijn computers'. Vervolgens heb ik vanaf de N96 lopen zeuren of ze die notes niet konden toevoegen in Opera Mini, maar zoals gebruikelijk nooit een reactie. Nu gebruik ik sinds Ubuntu 10.04 weer TomBoy met sync functie (sinds ik Ubuntu One ging uitproberen (=gratis)). En pas enkele weken geleden ontdekte ik dat dat compatible is met ConBoy.

Problem, Android? iPhone? Trollface

offtopic:
Android/Google en iPhone hebben vast iets wat net zo makkelijk is. Maar ik ben blij, dus wilde dit even met jullie delen!

-update-

Handig in TomBoy/ConBoy:
  • GTD
  • Kladblok (beter dan notepad.exe, met opmaak, zonder opslaan, niet huilen bij stroomuitval)
  • Boodschappenlijstje

[ Voor 6% gewijzigd door Sando op 15-02-2011 05:21 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Klopt. Niet.
http://www.microsoft.com/opensource/.
Tsja, dat wordt lastig ontkennen, lijkt me. Behalve voor aluhoedjes die denken dat Microsoft the root of all evil is.

Microsoft staat niet negatief tegen open source. Closed source en open source hebben zijn voordelen, zo weet Microsoft ook. Open source kan ontwikkelaars naar zich toe trekken, met veel ontwikkeling tot gevolg. Closed source kan geld genereren en dus betaalde goede ontwikkelaars aantrekken.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerdemon
@ Nas T

Het was nog net geen hostile takeover.

Even een quote uit de open brief over de samenwerking met MS: "There are other mobile ecosystems. We will disrupt them."

Dit lijken me toch echt MS praktijken waar Nokia nu keihard in meegesleept wordt met dank aan het overgrote deel amerikaanse aandeelhouders die Pro MS zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier en daar wordt ook al gesproken over het feit dat Nokia de hardware divisie van MS gaat worden in de toekomst. :)

Je kan zeggen wat je wil, maar dit is wel de manier om je platform te lanceren. Geen vage en/en strategie zoals vorig jaar met MeeGo. Verder gelijk alle topmannen laten presenteren om aan te geven hoe belangrijk deze stap is. Nokia zegt wel dat developers naar Visual studio moeten over stappen, maar dat zeiden ze vorig jaar (en het jaar daarvoor) ook over Qt. Microsoft is natuurlijk wel een mooie grote naam, maar het platform is nog zo goed als niet bestaand, en dat is echt een gigantisch probleem voor MS en Nokia.
Ik denk dat veel developers de kat uit de boom gaan kijken, en tot 2012 wachten met WP7 apps ontwikkelen. het valt zeer te bewijfelen of WP7 een substantieel aantal gebruikers gaat hebben voor die tijd. En mocht de eerste WP voor Nokia een flop worden, dan kan het zomaar zijn dat begin 2012 er een nieuwe CEO is met een mooie presentatie met de topman van Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerdemon
WP7 zou gewoon een stille dood gestorven moeten hebben, net als die Zune gevallen.

Nu zetten ze geld en invloed (MS-Nokia CEO) in om een mooi bedrijf om zeep te helpen alleen om hun wangedrocht van een mobiel OS aan de man te kunnen brengen.

Een zwarte dag voor de (linux) mensheid. (of eigenlijk een bruine dag vanuit het MS perspectief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 februari 2011 @ 22:47:
[...]

Heb je al geprobeerd om je toestel naar de oorspronkelijke instellingen terug te zetten?
Ja al 2 keer gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Ik mis Meego nu al :S

We zullen het wel zien.

Ik vrees dat je anders toch naar een NSP MissSevda als dit allemaal niet helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je dat gedaan vanuit instellingen of bestandsbeheer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 18:22:
[...]

Heb je dat gedaan vanuit instellingen of bestandsbeheer?
Instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartBlackMagic
  • Laatst online: 10-09 08:55
Er is een nieuw voorstel op Facebook verschenen komende van 9 shareholders die bij Nokia hebben gewerkt, ik vind het een leuk voorstel, best-of-both-worlds :)
http://www.facebook.com/p...B/200700413277858?sk=info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MissSevda
Ik raad je net als @Bongoarnhem aan om naar een NSP te gaan, zodat je weer een fatsoenlijk bruikbaar toestel krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opgelost met een flasher gedoe telefoon is weer net als hoe ik het de eerste dag had. Ik ben super blij nu heb ik eindelijk een telefoon die meer kan dan alleen bellen smsen en msnen. Bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
BartBlackMagic schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 19:42:
Er is een nieuw voorstel op Facebook verschenen komende van 9 shareholders die bij Nokia hebben gewerkt, ik vind het een leuk voorstel, best-of-both-worlds :)
http://www.facebook.com/p...B/200700413277858?sk=info
In een notendop: Elop eruit, WP7 op 2 phones. Succes = uitbreiden. Symbian zachtjes laten sudderen en MeeGo voorop.
Dus eigenlijk logisch, zoals het hoort. WP7 en Nokia kunnen toegevoegde waarde bieden, maar eerst proberen.
Had ik al gezegd dat Babyphone 7 bij de volgende update multitasking krijgt?

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 21:19:
Opgelost met een flasher gedoe telefoon is weer net als hoe ik het de eerste dag had. Ik ben super blij nu heb ik eindelijk een telefoon die meer kan dan alleen bellen smsen en msnen. Bedankt voor het meedenken
Fijn om te horen dat het flashen gelukt is en je niet naar een NSP hoefde te gaan om het daar te laten doen.
Je kan nu weer met volle teugen genieten van je N900. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimmme
  • Niet online
Nas T schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 23:22:
[...]

In een notendop: Elop eruit, WP7 op 2 phones. Succes = uitbreiden. Symbian zachtjes laten sudderen en MeeGo voorop.
Dus eigenlijk logisch, zoals het hoort. WP7 en Nokia kunnen toegevoegde waarde bieden, maar eerst proberen.
Had ik al gezegd dat Babyphone 7 bij de volgende update multitasking krijgt?
't is al naar de zak, en ik vind het moeilijk om dit te zeggen, maar als je realistisch bent moet je ze wel gelijk geven, lees zelf maar op NokiaPlanB

De sneeuwbal is (te lang) aan het rollen, terug naar boven is eigenlijk geen optie meer ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerdemon
MSFT Elop (Stephen A) 130,026 shares 3.18 M http://t.co/Fa51Y56

NOK: 0 shares.

Ik snap niet waarom de Finse overheid geen anti trust zaak begint oid.

Verwijderd

killerdemon schreef op maandag 14 februari 2011 @ 09:20:
Ik hoop dat mijn N900 lang blijft leven. :)

Af en toe een nieuwe frontcover + batterij en het moet niet zo'n probleem zijn lijkt me.

Op 1000 mhz (idle 250mhz, full load 36 graden) is hij snel genoeg en voelt nergens langzaam aan. :)
Welke settings kan ik het beste gebruiken voor een 1ghz overclock? Mijn telefoon wordt bij 850mhz (ideal config dachtik) al instabiel, ik moest het voltage eerst ophogen voordat hij stabiel werdt..

• killerdemon
Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 16:04:
[...]

Welke settings kan ik het beste gebruiken voor een 1ghz overclock? Mijn telefoon wordt bij 850mhz (ideal config dachtik) al instabiel, ik moest het voltage eerst ophogen voordat hij stabiel werdt..
Ik hoefde niets te veranderen, hij kan zelfs op 1150 mhz. Gewoon Powerkernel installeren en QCPUFreq gebruiken. (Niet smartreflex aanzetten, dat ging laggen, ook zonder OC, bij mij)

• Caelorum
  • Nu online
killerdemon schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 11:02:
MSFT Elop (Stephen A) 130,026 shares 3.18 M http://t.co/Fa51Y56

NOK: 0 shares.

Ik snap niet waarom de Finse overheid geen anti trust zaak begint oid.
Omdat, zoals zo vaak al gezegd, hij ze al aan het verkopen was, maar moest stoppen omdat hij anders handelt met voorkennis.

Verwijderd

killerdemon schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 16:58:
[...]

Ik hoefde niets te veranderen, hij kan zelfs op 1150 mhz. Gewoon Powerkernel installeren en QCPUFreq gebruiken. (Niet smartreflex aanzetten, dat ging laggen, ook zonder OC, bij mij)
Als je reboot gaat hij dan wel weer naar de standaard snelheid (250-600)? Anders kan hij in een reboot loop komen..

Verwijderd

Via QCPUfreq werkt het inderdaad een stuk stabieler, ik had tot nu toe de ideal settings geladen dmv een commando maar dan reboote hij af en toe al bij 800mhz. Nu heb ik via qcpufreq 1ghz ingesteld en hij loopt nu al een tijd (15min) stabiel terwijl ik een groot bestand aan het unpacken ben en een film afspeel (tegelijk). Hij hapert zelf niets :).

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 19:22:
Nu heb ik via qcpufreq 1ghz ingesteld en hij loopt nu al een tijd (15min) stabiel terwijl ik een groot bestand aan het unpacken ben en een film afspeel (tegelijk).
Heb jij die uitspraak "De kat op het spek binden" soms uitgevonden? :P

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Caelorum
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 18:59:
[...]

Als je reboot gaat hij dan wel weer naar de standaard snelheid (250-600)? Anders kan hij in een reboot loop komen..
.
wanneer de n900 tijdens een reboot crasht en opnieuw opstart word de default profile geladen.
Je kan checken dt dat systeem werkt door licht te overklokken en tijdens een reboot de batterij eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Sando schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 22:35:
[...]

Heb jij die uitspraak "De kat op het spek binden" soms uitgevonden? :P
1gHz is peanuts :p. Ik kan 1100MHz draaien zonder problemen. De truc is om de optimale voltage settings te vinden: zo laag mogelijk, maar wel stabiel. In de startpost staat een uitgebreide beschrijving.
Het kost wel wat tijd, maar je overclock is dan wel perfect.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 01:33:
[...]
1gHz is peanuts :p. Ik kan 1100MHz draaien zonder problemen. De truc is om de optimale voltage settings te vinden: zo laag mogelijk, maar wel stabiel. In de startpost staat een uitgebreide beschrijving.
Zou je je configfile willen posten? Ik heb nu de Ideal settings aangepast met een iets hoger voltage, maar ik heb geen idee welk voltage ik voor bijvoorbeeld 950mhz of 1000mhz moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enkele post terug las ik dat Maemo geduid werd als leuk experiment.
Zo'n uitspraak roept bij mij de volgende vraag op:
Waarom een Maemo Summit organiseren met een van de hoogtepunten: het uitdelen van al die N900 toestellen, wat de nodige aandacht kreeg van de pers.
Mijns inziens zouden deze gebruikers met een pre-release uitgave o.a. het pad effenen naar een volwassen OS. Een klein voorbeeld daarvan zie ik bij de verkiezing van de gouden steeksleutel hier, waar Maemo zich onverwacht een plekje wist te veroveren.

Dit OS zit naar mijn mening veel te goed en doordacht in elkaar om alleen maar als leuk experiment te zien. Ik acht Nokia zeker in staat om een volwassen Maemo neer te zetten. Inmiddels is het achtte. Nokia is gezwicht voor al die miljarden van MS en gaat een totaal andere weg op met WP7, wat ik zeker een kans van slagen geef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 12:33:
Dit OS zit naar mijn mening veel te goed en doordacht in elkaar om alleen maar als leuk experiment te zien. Ik acht Nokia zeker in staat om een volwassen Maemo neer te zetten. Inmiddels is het achtte. Nokia is gezwicht voor al die miljarden van MS en gaat een totaal andere weg op met WP7, wat ik zeker een kans van slagen geef.
Maemo 5 en zelfs S60v5 zijn tegenwoordig gewoon volwassen platformen, maar in veel opzichten wel outdated. Het probleem zit in de volgende stap. Maemo 6, MeeGo, Symbian^3 en Symbian^4 . Deze zouden allemaal een totaal nieuwe GUI krijgen geschreven in Qt. En dit is simpelweg totaal niet af.
Qt heeft hele leuke ideeen, maar is (nog) niet gereed om alle functies voor alle GUI applicaties over te nemen.
Een paar voorbeeldjes die je tegen komt als je ervoor een game probeert te ontwikkelen:

QOpenGL is in de shipped versie voor Symbian^3 niet werkend (v 4.6.2, terwijl de N8 juist de eerste Nokia Symbian touch is met hardware OpenGL )
QSound is onder Linux (en maemo) volledig gebroken, en kan niet worden gebruikt. je moet een Phonon backend gebruiken om geluiden af te draaien.
Phonen backend is niet functionerend op de shipped Symbian^3 build.
Python bindings voor Qt zijn nog in Beta, en niet voor Symbian beschikbaar

En dan heb ik het nog niet eens over de IDE om met Qt de applicaties zelf te maken (geen symbian compilatie onder linux, rare bugs die je alleen kan verhelpen door je totale build folder weg te gooien, "clean build" werkt niet, OpenGL development in Simulator werkt niet etc. etc.)

De tools zelf zijn op dit moment niet gereed, de documentatie laat te wensen over (zeker als het om bekende bugs gaat). Dus hoe kunnen alle programmas die daar gebruik van moeten maken "af" zijn?

Ik geef toe dat de geplande update een groot deel van de problemen oplost, maar de Qt SDK 1.1 is nog niet final, en op dit moment loop je dus in Qt tegen grote problemen aan als je een applicatie voor de OVI store probeert te maken (waar je alleen de huidige final versie in Qt mag gebruiken, dus niet de betas met alle fixes).

Aangezien Nokia Trolltech pas 3 jaar geleden heeft overgenomen, is het wellicht begrijpelijk dat dit nog niet volledig af kan zijn, maar de volledige overgang naar Qt zou nog minstens tot het eind van het jaar gaan duren. Terwijl Microsoft wellicht nu al alle tools en een platform met applicaties gereed heeft om met Apple concurreren. Ik begrijp de keuze dus wel van Nokia. Of Windows Phone 7 echt gereed is weet ik trouwens niet. heb het nog nooit gebruikt, en nog nooit voor ontwikkeld. En de PR van de bedrijven zelf zegt heel weinig. Nokia wilde ook de indruk wekken dat Qt klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerdemon
Ben ik blij dat mijn N900 gewoon Pulseaudio gebruikt en perfect hardwarematig overweg kan met OpenGL 2.0 ES. Hildon vind ik ook een chille desktop manager.

Dus waarom wordt Maemo niet meer gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Marc_K84 schreef op maandag 14 februari 2011 @ 11:58:
Wat me opvalt is dat sinds de cssu in het leven is geroepen ik al een keer of 4 updates voor het besturingssysteem voorbij heb zien komen. Waar dit in de tijd dat Nokia de touwtjes nog in handen had beperkt bleef tot de grote upgrades (pr 1.2 naar pr 1.3).
Dat dacht ik eerst ook, maar toen realiseerde ik me dat dit de cssu testing repository is. De updates van Nokia moet je vergelijken met de stable branche, en die bestaat voor cssu nog niet eens. (Wel in de planning, zie website).

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Nas T schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 01:33:
[...]

Ja ik weet dat het voor veel gelukhebbers gewoon werkt, maar ik bedoel dat bij overclocks van 210% aanzienlijk meer metaaldeeltjes in de chip worden verplaatst waardoor je way sneller eindigt met een blokje silicium wat meer weg heeft van een kiezelsteen dan een microprocessor.

Nu heeft Nokia de N900 al als End Of Life verklaard, dus waarom zou je de kat op het spek willen binden zonder degelijke vervanging voor deze prachtige telefoon? :P

(Gewoon doen hoor. Ik hou je niet tegen. Ik weet niet eens waar je woont. Maar ik bedoel: Ik durf het niet. :P)

[ Voor 3% gewijzigd door Sando op 18-02-2011 20:36 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny1001
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-07 22:39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Bongoarnhem schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 15:37:
Zijn er nog mensen dien de laatste tijd leuke, grappige of handige applicaties hebben gevonden dan.
Bedankt voor de input heb Here and Now ook geïnstalleerd. Kende ik nog niet, leuk!

Ik heb sinds dat ik die CSSU catalogi heb ingeschakeld wel het gevoel dat de batterij wat langer meegaat en dat de N900 wat lekkerder reageerd op alles. het kan natuurlijk ook de verliedfheid 8)7 zijn maar er staat in het logboek ook wel vanalles wat ie update dus er wordt wel aan gewerkt.
Kan er ook bijna niet op wachten. Zal een boost aan de beschikbare Apps geven!

[ Voor 19% gewijzigd door Bongoarnhem op 18-02-2011 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Het enige wat ik heb kunnen ontdekken aan veranderingen was dat ze wat extra led-kleur-notificaties hebben toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gundogan

Gundogan

Bongoarnhem schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 22:13:
[...]

Bedankt voor de input heb Here and Now ook geïnstalleerd. Kende ik nog niet, leuk!

Ik heb sinds dat ik die CSSU catalogi heb ingeschakeld wel het gevoel dat de batterij wat langer meegaat en dat de N900 wat lekkerder reageerd op alles. het kan natuurlijk ook de verliedfheid 8)7 zijn maar er staat in het logboek ook wel vanalles wat ie update dus er wordt wel aan gewerkt.

[...]

Kan er ook bijna niet op wachten. Zal een boost aan de beschikbare Apps geven!
Grappig genoeg heb ik met CSSU tot nu toe juist het omgekeerde: batterydrain en minder soepel werkende apps. Dan maar weer even 'stock'. Maar er wordt inderdaad werk van gemaakt en er komen wat interessante features bij :)
Caelorum schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 22:38:
Het enige wat ik heb kunnen ontdekken aan veranderingen was dat ze wat extra led-kleur-notificaties hebben toegevoegd.
Wat er nu vooral gedaan is/wordt is het samenvoegen van user made verbeteringen van bepaalde apps zoals de mailclient en deze ook te updaten naar de nieuwste versie.

[ Voor 19% gewijzigd door Gundogan op 19-02-2011 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 13:05:
[...]

Maemo 5 en zelfs S60v5 zijn tegenwoordig gewoon volwassen platformen, maar in veel opzichten wel outdated. Het probleem zit in de volgende stap. Maemo 6, MeeGo, Symbian^3 en Symbian^4 . Deze zouden allemaal een totaal nieuwe GUI krijgen geschreven in Qt. En dit is simpelweg totaal niet af.
Ik vind het jammer dat je niet mijn hele stukje gequote hebt, omdat het woord volwassen op deze manier uit de context geplaatst wordt.
Qt heeft hele leuke ideeen, maar is (nog) niet gereed om alle functies voor alle GUI applicaties over te nemen.
Een paar voorbeeldjes die je tegen komt als je ervoor een game probeert te ontwikkelen:

QOpenGL is in de shipped versie voor Symbian^3 niet werkend (v 4.6.2, terwijl de N8 juist de eerste Nokia Symbian touch is met hardware OpenGL )
QSound is onder Linux (en maemo) volledig gebroken, en kan niet worden gebruikt. je moet een Phonon backend gebruiken om geluiden af te draaien.
Phonen backend is niet functionerend op de shipped Symbian^3 build.
Python bindings voor Qt zijn nog in Beta, en niet voor Symbian beschikbaar

En dan heb ik het nog niet eens over de IDE om met Qt de applicaties zelf te maken (geen symbian compilatie onder linux, rare bugs die je alleen kan verhelpen door je totale build folder weg te gooien, "clean build" werkt niet, OpenGL development in Simulator werkt niet etc. etc.)

De tools zelf zijn op dit moment niet gereed, de documentatie laat te wensen over (zeker als het om bekende bugs gaat). Dus hoe kunnen alle programmas die daar gebruik van moeten maken "af" zijn?

Ik geef toe dat de geplande update een groot deel van de problemen oplost, maar de Qt SDK 1.1 is nog niet final, en op dit moment loop je dus in Qt tegen grote problemen aan als je een applicatie voor de OVI store probeert te maken (waar je alleen de huidige final versie in Qt mag gebruiken, dus niet de betas met alle fixes).

Aangezien Nokia Trolltech pas 3 jaar geleden heeft overgenomen, is het wellicht begrijpelijk dat dit nog niet volledig af kan zijn, maar de volledige overgang naar Qt zou nog minstens tot het eind van het jaar gaan duren. Terwijl Microsoft wellicht nu al alle tools en een platform met applicaties gereed heeft om met Apple concurreren. Ik begrijp de keuze dus wel van Nokia. Of Windows Phone 7 echt gereed is weet ik trouwens niet. heb het nog nooit gebruikt, en nog nooit voor ontwikkeld. En de PR van de bedrijven zelf zegt heel weinig. Nokia wilde ook de indruk wekken dat Qt klaar is.
Je vooral technisch goed onderbouwd betoog logenstraf ik niet, maar bevestigt mijn mening dat Maemo een serieuze poging was om een fatsoenlijk OS neer te zetten voor Nokia's high-end toestellen.

De ingrijpende keuze van Nokia was nooit tot stand gekomen onder nog Finse leiding. Vandaar dat die er eerst uitgewerkt moest worden, omdat welke samenwerking dan ook met MS onder die leiding niet soepel zou verlopen. De kaarten onder Elop zijn nu heel anders geschud. Het Finse hart is uit dat bedrijf.

In WP7 heb ik me ook me nog niet zo verdiept, maar ik ga dit weekend een poging wagen.
Volgens mij spreekt iPhone gebruikers dat vastomlijnde ervan wel aan. Daar zijn wel klanten te winnen met maar één toestel per jaar.
Android gebruikers zijn mijns inziens een stuk minder trouw dan die van iOS, dus daar kan Nokia handig op inspelen.
Veel trouwe Nokia gebruikers zijn teleurgesteld in de huidige gang van zaken, maar omdat Nokia nu eenmaal onovertroffen is als telefoonbouwer, zie ik velen van die groep wel weer terugkeren.

Ik verwacht al snel een Nokia WP7 telefoon, want Elop windt er geen doekjes om:
Elop: snel deal Nokia en Microsoft

De Finse mobieltjesproducent Nokia zal binnen enkele maanden een definitieve overeenkomst tekenen met Microsoft om over te stappen op de software van het Amerikaanse bedrijf. Dat heeft de topman van Nokia, Stephen Elop, vandaag gezegd.

Nokia wil voor zijn smartphones gebruik gaan maken van de Windows Phone-software en het eigen besturingssysteem vervangen. De overstap is volgens Nokia nodig om marktaandeel terug te winnen van de iPhone van Apple en het populaire besturingssysteem Android van Google dat in veel andere smartphones wordt gebruikt.

Elop, een voormalig topbestuurder bij Microsoft, ging vorig jaar september bij Nokia aan de slag. De Canadees is de eerste buitenlander die leiding geeft aan het Finse Nokia. Elop liet weten dat hij vrijdag al zijn aandelen Microsoft heeft verkocht en 150.000 aandelen Nokia heeft aangeschaft.
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 11:25:
[...]

Zou je je configfile willen posten? Ik heb nu de Ideal settings aangepast met een iets hoger voltage, maar ik heb geen idee welk voltage ik voor bijvoorbeeld 950mhz of 1000mhz moet gebruiken.
Mijn huidige voltageconfig:
0:22,90 250:24,180 500:31,360 550:33,400 600:35,430 700:40,430 750:43,430 805:46,430 850:48,500 900:52,500 950:56,500 1000:60,500 1100:72,520 1150:75,520

dit lees je als:
frequentie(in MHz):voltagefactor,onbekend

Dit werkt voor mij stabiel, heb zelden een vastloper. Zoals je ziet is het hoogste voltagefactor 72. bij 1100MHz werkt dit nog bij mij, bij 1150MHz krijgt bij mij de processor onvoldoende prik.

Je kunt een voltageprofiel eenvoudig aanpassen:
in x-cmd:
code:
1
2
3
root
kernel-config save 1
leafpad /home/user/.kernel/1

Wat zijn de "ideale" getallen: ik denk dat dat per processor verschilt. Kwestie van bij elke maximum-frequentie de cpu stressen en kijken of hij niet vastloopt. Het voltagefactor voor de desbetreffende frequentie stapsgewijs verlagen en de grens opzoeken. Zo creeer je een zuinig profiel.

Je kunt dan meerdere profielen opslaan, met allemaal dezelfde voltage-instellingen. Enige wat je wijzigt is de maxfreq. Zo gebruik ik 3 profielen, voor zuinig (500MHz), snel (1100MHz) en balanced (850MHz).

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Sando schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 20:35:
[...]

Ja ik weet dat het voor veel gelukhebbers gewoon werkt, maar ik bedoel dat bij overclocks van 210% aanzienlijk meer metaaldeeltjes in de chip worden verplaatst waardoor je way sneller eindigt met een blokje silicium wat meer weg heeft van een kiezelsteen dan een microprocessor.
Door gebruik van de chip worden geen metaaldeeltjes verplaatst, wel elektronen. Probleem bij overclock is dat de chip (een stuk) warmer wordt. Waarom toch doen? Geen enkele chip is hetzelfde of perfect. Er kunnen verontreinigingen in zitten of de lijntjes zijn niet perfect. Dan krijg je dus warmteproblemen. Chipmakers werken met belachelijke veiligheidsfactoren, de term ppm (parts per million) of zelfs per miljard, wordt gebruikt. Er is een flinke veiligheidsmarge om de chipbakker te garanderen dat er hooguit tien huilende klantjes zijn. Weinig vervangen, weinig negatieve publiciteit, dus weinig kosten.

Voor ons: de grenzen van de individuele chip opzoeken, en gebruiken.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nas T schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 02:00:
Door gebruik van de chip worden geen metaaldeeltjes verplaatst, wel elektronen.
Ik had begrepen dat vooral bij hogere temperaturen/spanningen wel degelijk metaalmigratie optreedt. Bij verschillende spanningen en verschillende metalen zal je dat volgens mij altijd wel houden. Ik meen verhalen gelezen te hebben waarbij in extreme gevallen daardoor (koper)banen onderbroken konden worden, al kan ik zo snel even geen verificatie daarvan vinden.

Een chips slijt, hoewel minimaal, wel degelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2011 02:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sando schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 20:35:
[...]

Nu heeft Nokia de N900 al als End Of Life verklaard, dus waarom zou je de kat op het spek willen binden zonder degelijke vervanging voor deze prachtige telefoon? :P

(Gewoon doen hoor. Ik hou je niet tegen. Ik weet niet eens waar je woont. Maar ik bedoel: Ik durf het niet. :P)
Ik maak me er niet meer druk over. Mijn N900 werkt prima op een overclock van 1150MHz.
Dude you can safely overclock ARM Cortex A8 processors to speeds above 1Ghz. It even says so in the official website.

said:
With the ability to scale in speed from 600MHz to greater than 1GHz, the Cortex-A8 processor can meet the requirements for power-optimized mobile devices needing operation in less than 300mW; and performance-optimized consumer applications requiring 2000 Dhrystone MIPS.
Dude overclocking is completely different on a mobile. Unlike a PC in a mobile the system clock is generated by dividing the master clock with a frequency divider while in a PC the system clock is generated by multiplying the master clock with a frequency multiplier. And the frequency of the master clock in a phone is the highest stable frequency the phone can withstand properly. So even when you overclock a mobile extra cooling is not needed. I hope now you understand.
Ha, if you overclock to say 800Mhz, you won't notice a significant decrease in lifetime. You'd be through a phone or two after the N900 before it'd die. Gotta remember, the A8 was made to run from about 600Mhz to 1,000Mhz, so overclocking to say 800 or 900Mhz, you're not even truly "over"clocking.
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nas T
Verwijderd schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 02:14:
[...]

Ik had begrepen dat vooral bij hogere temperaturen/spanningen wel degelijk metaalmigratie optreedt. Bij verschillende spanningen en verschillende metalen zal je dat volgens mij altijd wel houden. Ik meen verhalen gelezen te hebben waarbij in extreme gevallen daardoor (koper)banen onderbroken konden worden, al kan ik zo snel even geen verificatie daarvan vinden.

Een chips slijt, hoewel minimaal, wel degelijk.
dit klopt volgens mij wel. Volgens mij "vloeit" elk materiaal continu en dit effect zou versterkt kunnen optreden bij hogere temperaturen of spanningen. onderbroken banen is niet ondenkbaar. Dit probleem wordt groter met de verkleining van de chipstructuur.

vrede in rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Zolang het voltage ongemoeid blijft hoeft de temperatuur niet te stijgen toch?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gundogan

Gundogan

warhamstr schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 15:52:
Zolang het voltage ongemoeid blijft hoeft de temperatuur niet te stijgen toch?
Ik denk dat je er wel vanuit mag gaan dat de temperatuur ook wat omhoog gaat. Op 850mhz met een lager dan stock voltage wordt me telefoon toch wat warmer (hoewel nog niks schokkends).

Ik denk dat je je niet zozeer zorgen hoeft te maken om de processor met overclocken, maar wel bijvoorbeeld om datacorruptie. In ieder geval dat zie ik dat op talk.maemo.org meer voorkomen bij problemen met overclocken dan dat de phone (processor) ook daadwerkelijk stuk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-10 14:18
joepie!!de nieuwe community update zorgt ervoor dat het menu meedraait!!beter!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Metaalmigratie treed sowieso op bij electriciteit. Warmtesteiging is ook slecht voor de chip. Iedereen moet het zelf weten, hoe geruststellender de berichten hoe mooier het is. (ik draai zelf meestal op 805 MHz, net iets sneller, maar niet tot in het belachelijke).

Maar bronnen die ik 200 pagina's terug heb gelezen staan wel haaks op wat @N User zegt. Geen zin om het terug te zoeken, rond die tijd waren jullie allemaal ook in dit topic. Er waren datasheets waarop stond dat die Cortex cpu bedoeld was voor max. 500 MHz, waar Nokia nog een schepje bovenop deed door hem op 600MHz te clocken.

De gemaakt voor 800 MHz bron is er dan ook denk ik voor het gemak door iemand bij verzonnen, en bovendien zou ik het niet zo nauw nemen met dingen die iemand die al zijn communicatie met dude begint zegt.

In other news, ik zoek een tooltje/optie die meedraaien van apps/menus tijdelijk overal uit zet.
Scènario: (Ziek) op bed liggen en je telefoon onder de zelfde hoek als je ogen willen gebruiken.

[ Voor 70% gewijzigd door Sando op 22-02-2011 02:22 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1 ... 102 ... 118 Laatste

Let op:
Berichten over levertijden horen in [ABO] Nokia N900 Levertijden en Abonnementen topic.