[Disc.] Tabellen vs. semantisch design (anno 2009)*

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Matis schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 12:22:

Ontopic:
Het enige voordeel van tables is dat je data mooi kunt uitlijnen. (neem bijvoorbeeld de kalender van hyves). Dit is niet te doen in css/div. (je het is te doen....)
Een kalender vind ik nou typisch een voorbeeld van wat in een tabel zou moeten :)

4of9 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 12:24:
[...]

Ook HTML is een standaard. Hoe kun je verwachten dat een browser je content goed weergeeft als je niet tegen de standaard valideert.
HTML is een standaard, maar parsers hebben niet voor niets graceful error handling erin zitten :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:08

Matis

Rubber Rocket

BtM909 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 12:26:
Een kalender vind ik nou typisch een voorbeeld van wat in een tabel zou moeten :)
Cheers :Y)
HTML is een standaard, maar parsers hebben niet voor niets graceful error handling erin zitten :)
Behoorlijk, ik trok laatst de error log open van Firefox, daar werd ik toch wel een beetje bang van..... (8>

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 10:23

Bosmonster

*zucht*

4of9 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 12:24:
[...]

Ook HTML is een standaard. Hoe kun je verwachten dat een browser je content goed weergeeft als je niet tegen de standaard valideert.
Omdat validatie van HTML niks zegt over de rendering van browsers. Om een simpel voorbeeld te noemen. Je kunt ipv target="_blank" rare javascripts gaan gebruiken, of gewoon dat attribuut gebruiken dat elke browser ondersteunt, maar niet valideert. Dit zal geen enkele gevolgen hebben voor de weergave of werking, ook niet in de toekomst.

Dat bedoel ik met validatie is een middel, geen doel, als het gaat om HTML. Je wilt het gebruiken om eventueel je fouten eruit te halen, niet om jezelf zinloze beperkingen op te gaan leggen alleen maar zodat je in dat scriptje netjes '0 warnings' terug krijgt.
Matis schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 12:22:
[...]

Daarnaast werkt er toch ook niemand meer met frameset?!
Framesets zijn gewoon onderdeel van de standaard en in principe niks mis mee in sommige situaties.

[ Voor 32% gewijzigd door Bosmonster op 04-08-2009 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-07 13:31

chem

Reist de wereld rond

Uiteraard.
Mits je natuurlijk wel zelf tijd steekt in het uitzoeken, lezen en leren.

Owh, en deze kon ik niet laten:

Afbeeldingslocatie: http://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gersomvg
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-07 13:33
Wat mij betreft zou dit topic dicht mogen :P Discussie gesloten.. het is een feit dat het niet hoort en als je het dan toch doet is het je eigen pakkie aan.

Mag ik trouwens ook even een cartoon plaatsen? O-)
Afbeeldingslocatie: http://www.hotdesign.com/seybold/images/preacher.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.hotdesign.com/seybold/images/scientist.gif

[ Voor 13% gewijzigd door Gersomvg op 04-08-2009 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 21:33

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Anoniem: 312741 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 12:14:
[...]

Als het echt zo belangrijk was, waarom werken alle sites in tables dan gewoon nog steeds prima in alle browsers?
Om de vergelijking maar weer te maken: een oud Trabantje dat met ducttape bij elkaar gehouden wordt zou ook best nog kunnen rijden. Of het verantwoord is, is een tweede. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-05 16:01
Ach, binnen een aantal jaren kunnen ook een flink aantal divs de kast in, niks niet <div id="navigation"></div> 'gewoon' <nav></nav>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ook al Bezet schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 12:45:
Ach, binnen een aantal jaren kunnen ook een flink aantal divs de kast in, niks niet <div id="navigation"></div> 'gewoon' <nav></nav>
Prima. Een dergelijke wijziging is voor het ene kamp triviaal door te voeren. :)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:47
Modbreak:.

[ Voor 117% gewijzigd door BtM909 op 04-08-2009 13:04 ]

Hallo met Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Gersompie schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 12:42:
Wat mij betreft zou dit topic dicht mogen :P Discussie gesloten..
Gewoon niet meer reageren :Y)

Ontopic, of het verantwoord is, ach, er zullen geen mensen sterven door tables. Echter getuigd het wel van professioneel en wenselijk gedrag wanner je semantisch te werk gaat!

[ Voor 29% gewijzigd door Matis op 04-08-2009 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:23
Ook al Bezet schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 12:45:
*Nu er toch over begonnen wordt*

Er komen steeds meer blogs en artikelen waar html5 wordt aangeprezen. Het enige jammere is dat IE niet fijn omgaat met de 'onbekende' elemeten nav, section etc maar javascript nodig heeft om deze te herkennen.

Om toch een beetje mee te doen heb ik wel mijn naming convention aangepast, dus ipv <div id="navigation">, <div id="nav">.

Is een leuke tussenstap voor mij, totdat tenminste 1 IE browser uitkomt die wel native de html5 elementen ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Je vergeet een ding. Het interesseert ons geen zak of jullie je werkwijze aanpassen of niet. Alles wat we hier doen doen we om jullie te helpen. De een op een wat andere manier dan de ander.
Je spreekt jezelf tegen:
Het interesseert je geen zak, maar je wil wel helpen ?

Hier wordt niet geholpen of geprobeerd met argumenten te laten zien waarom ik over zou moeten.
Je wordt in dit topic (en het andere over dit onderwerp) gewoon afgezeikt als je (nog) op een andere manier denkt. Gewoon puur gericht op het gene dat je hebt getypt.
Ik durf denk ik geen topic te openen bij probs, simpelweg omdat de meesten vinden dat ik 'achterloop'
Dit is het resultaat van jullie 'hulp'.
Het niet meer durven openen van een topic omdat je in principe voor dom wordt versleten en constant afgezeikt. Misschien durft ze dadelijk ook ook niet meer te reageren, bang dat ze voor dom wordt versleten.

Ik ben hier inmiddels afgehaakt, mij hebben jullie met deze 'discussie' in ieder geval niet overtuigd.
En als ik nog hulp nodig zou hebben, dan niet bij deze 'professionals'.
Ik ben dan een 19 jarige hobby'ist en heb dit al door, dat iemand die aangeeft hier al 7,5 jaar ervaring in heeft en een eigen bedrijf heeft het nog niet door heeft verbaasd me dan wel heel erg
Het denkwijze verschil :) tot over 7,5 jaar als je overtuigd gaat/moet worden van een nieuwe techniek, door een dan 19 jarige voor wie het allemaal al logisch is.

Robertme heeft een van de weinige zinvolle posts die ik zo kan lezen waarbij aan de hand van een voorbeeld wordt aangegeven wat nu een verschil/voordeel is. Zonder dat ie afzeikt en met loze termen aankomt van het is makkelijker of beter. (Klinkt als de term "gebruiksvriendelijker" tijdens een windows installatie)

Zet nu zo'n reactie van Robertme af tegen een reactie a la NMe:"Wake-up call: semantiek speelt al een "giga rol". Je weet het blijkbaar alleen nog niet, of je wil het niet weten"
In de reactie van NME lees ik zoiets als: HALLO KNEUS, Je bent DOM of nog DOMMER

En dat kan misschien te maken hebben met de wijze waarop ik het lees, maar het is wel de manier waarop het overkomt.
Jullie willen helpen, jullie willen laten zien dat het beter is en uiteindelijk willen jullie WEL dat wij onze werkwijze aanpassen. Laat dat dan ook zien, en zeik een ander niet af.
Want waarom zou je anders hierop reageren ? Dan kun je die tijd beter steken in een website.
Dat je er niet van wakker ligt als wij onze werkwijze niet aanpassen, dat is iets anders.

Het is voor jullie "gewoon" zo logisch, makkelijk en beter, maar dat wil niet zeggen dat het voor iemand anders ook zo logisch, makkelijk en beter lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Pumbaa82 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 13:43:
[...]
Helemaal gelijk! Als je open staan voor ideeen mag je hier komen. Aangezien dit een discussieforum is. Wat je uiteindelijk zelf doet en hoe je je eigen problemen oplost is niet boeiend :)

De ideeen zijn van belang voor de discussie. Het doel is niet van belang.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Je spreekt jezelf tegen:
Ik spreek me niet tegen, dat zijn 2 verschillende zaken. Ik wil je graag helpen, maar wat je doet met die hulp moet je natuurlijk zelf weten.
Hier wordt niet geholpen of geprobeerd met argumenten te laten zien waarom ik over zou moeten.
Als je het begin van het topic zou lezen zou je genoeg argumenten tegenkomen. Na 12x dezelfde argumenten gegeven te hebben en nadat ze 12x genegeerd zijn, wordt de sfeer er al snel wat grimmiger op.

[ Voor 16% gewijzigd door Bosmonster op 04-08-2009 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 312741

Topicstarter
Bosmonster schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 13:55:
Als je het begin van het topic zou lezen zou je genoeg argumenten tegenkomen. Na 12x dezelfde argumenten gegeven te hebben en nadat ze 12x genegeerd zijn, wordt de sfeer er al snel wat grimmiger op.
Daar merk ik anders niks van hoor, want de sfeer was al direct grimmig zodra ik mijn eerste replies ontving. Ik werd al bij voorbaat uitgemaakt voor incompetent persoon door veel verschillende (en waarschijnlijk nog veel incompetentere?) personen.

Ik snap niet wat sommigen ermee bereiken door zo negatief tegen hun collega's hier op het forum te doen.

Algemeen gedachtengoed: als je iemand wilt helpen, doe je dat niet door een agressieve of meerderwaardige houding tegen diegene op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En argumenten genegeerd?

Ik heb nog steeds geen argumenten voorbij zien komen. Ja, maarliefst 1 iemand heeft wat aardige argumenten gegeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Mjah.. je kickt een discussie uit 2007 over dat tabellen voor layout gedateerd zijn met de opmerking "Ik gebruik lekker tabellen, want dat vind ik beter dan div's"...

Daar vallen nogal wat monden van open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Anoniem: 312741 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 14:07:
En argumenten genegeerd?

Ik heb nog steeds geen argumenten voorbij zien komen. Ja, maarliefst 1 iemand heeft wat aardige argumenten gegeven!
In 2007 waren er ook al argumenten langsgekomen. ;) Maar ook vandaag heb je er minstens 10 genegeerd, waaronder het 2e linkje in chem in "\[Disc.] Tabellen vs. semantisch design (..."

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

[...]

Zet nu zo'n reactie van Robertme af tegen een reactie a la NMe:"Wake-up call: semantiek speelt al een "giga rol". Je weet het blijkbaar alleen nog niet, of je wil het niet weten"
In de reactie van NME lees ik zoiets als: HALLO KNEUS, Je bent DOM of nog DOMMER
Ik hou er niet zo van als iemand me woorden in de mond legt. ;)

Cybie geeft aan dat ze denkt dat semantiek nog geen grote rol speelt. Ik zeg dat dat wel zo is. Meer dan dat staat er niet in die post en meer hoef je dus ook niet te lezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Bosmonster schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 17:38:

[...]

Dus dat het flexibeler, sneller (zowel in laadtijd als in development), semantischer (denk aan toegankelijkheid) en beter compatible is met verschillende browsers (o.a. mobiele browsers die nu in opmars zijn), vind je allemaal slappe argumenten?

Ik heb eerlijk gezegd nog geen goed en waar argument gehoord voor tabellen.. daar ben ik veel benieuwder naar.
Je weigert zelf ook pertinent op de feiten in te gaan.

Het enige dat je tot nu toe als argument hebt aangedragen is dat JIJ het makkelijker vindt om in tabellen te ontwikkelen, omdat JIJ het niet voor elkaar krijgt om zonder tabellen goed crossbrowser een website op te zetten.

NOFI, maar dat is letterlijk het enige argument dat ik tegen ben gekomen momenteel. Voor de rest heb je het er alleen maar over dat wij meelopers zijn, etc.

En ik hoef je er vast niet op te wijzen dat dat natuurlijk helemaal geen argument is voor anderen, die die problemen helemaal niet hebben, voor het gebruiken van tabellen voor layout.

[ Voor 40% gewijzigd door Bosmonster op 04-08-2009 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

Anoniem: 312741 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 14:06:
[...]

Daar merk ik anders niks van hoor, want de sfeer was al direct grimmig zodra ik mijn eerste replies ontving. Ik werd al bij voorbaat uitgemaakt voor incompetent persoon door veel verschillende (en waarschijnlijk nog veel incompetentere?) personen.

Ik snap niet wat sommigen ermee bereiken door zo negatief tegen hun collega's hier op het forum te doen.

Algemeen gedachtengoed: als je iemand wilt helpen, doe je dat niet door een agressieve of meerderwaardige houding tegen diegene op te zetten.
Als je nu gewoon eens stopt met het negatief opvatten van onze reacties. Niemand is hier negatief tegen een andere gebruiker. Als dat zo was had er allang een mod ingegrepen. Als je nu daar vanuit gaat.

NIemand is aggresief, jij bent alleen heel erg defensief en verwacht dat als wij kritiek hebben dat dat direct negatief is. Maar dat is niet zo, en dat heeft iedereen hier nu ook al een keer of 4 geuit. Lees wat we zeggen ipv in meteen defensief ingrijpen en zeggen dat wij zulke slechterikken zijn. Lees het en leer ervan.

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
Anoniem: 312741 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 14:07:
En argumenten genegeerd?

Ik heb er toch wel een paar gezien.

- Screenreaders kunnen niet goed met tabellen omgaan. (lijkt met belangrijk tenzij je zeker weet dat er geen blinden op je site komen)

- 't is flexibeler, wat het makkelijker maakt om later wijzigingen aan te brengen

- je bent veel minder gebonden aan een raster

- een vloeibare layout gaat makkelijker met divs.

- SEO (al zijn de meningen hierover verdeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Laatst online: 22-07 01:20

curry684

left part of the evil twins

BtM909 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 12:26:
[...]

Wat, tabulaire data met duidelijk definieerbare semantische rows en columns in een tabel?!? Je zou bijna denken dat ze ervoor bedoeld zijn :+

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmmz, ik bezoek toevallig zojuist een site http://www.victorfeenstra.nl en die maakt bruut mooie dingen, dus kijk voor de grap eens in de source. Wat denk je? Tables.

Ze komen dus echt nog wel vaak voor hoor.

Terugkomend op de beargumentatie: ik vind deze gewoon niet sterk. Dat je een site beter op een telefoon kunt zien, boeien, ik bedoel, hoe vaak ga je lopen surfen op een mobiel? Ik dus al niet, puur omdat de kosten voor data (nog) veel te hoog zijn. Dat wordt pas interessant over een paar jaar (zoals ik al eerder zei), zodra de kosten voor data zijn verlaagd, dat soort dingen.

Verder zie ik niet in waarom een site met tables niet goed te bezoeken is voor blinden, iemand een linkje?

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 312741 op 04-08-2009 14:37 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

:D En ze begint weer opnieuw :D

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oja, en ff voor de duidelijkheid :)

Ik ben *nu* bezig met een website opzetten zonder tables, goed hè? Alleen het bevalt me (nog) niet echt, wat een gepiel is dat zeg! De hele boel verspringt als je 1 foutje maakt...daarnet zette ik even een border om een div aan en hop, hele div stond ineens 500 pixels versprongen. Lekker dan...of is daar een logische verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Neuh hoor, lees de post na jou maar, wijsneus :)
Ik ben dus wel degelijk begonnen met jullie wijze raad volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

Ja, boxmodel.

Wat voor html (doctype) gebruik je.

[ Voor 62% gewijzigd door disjfa op 04-08-2009 14:40 ]

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anoniem: 312741 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 14:06:
[...]

Gek hè, als je een oude discussie kickt met een nogal hautaine post met deze beginzin:
Anoniem: 312741 schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 16:40:
Jemig, ik sta echt te kijken van deze achterlijke reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

<- deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 14:41:
[...]

Gek hè, als je een oude discussie kickt met een nogal hautaine post met deze beginzin:

[...]
_/-\o_
Anoniem: 312741 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 14:41:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

<- deze
Transitional :') Gebruik dan strict, dat is een veel grotere uitdaging!

[ Voor 39% gewijzigd door Matis op 04-08-2009 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 14:41:
Zucht, die opmerking hebben we nog niet eerder gehoord.. :'(

Ik ga er niet weer tegenin...lees een stukje terug zou ik zeggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 312741 op 04-08-2009 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Matis schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 14:41:
Ok, heb ik nu gebruikt, werkt in IE en FF en komt keurig door de validator heen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
En waarom weet niemand, aangezien de complete site flash is, ze hebben een table met daarin een flash object staan, die hele table kan de prullenbak in daar.
Dat je een site beter op een telefoon kunt zien, boeien, ik bedoel, hoe vaak ga je lopen surfen op een mobiel?
De hele hype rond de iPhone, andere smartphones met touchscreens e.d. heeft ook een enorm aantal mensen aan het internetten op de telefoon gebracht, en zo duur zijn de "onbeperkte" internet abonnementen helemaal niet meer (nog niet eens een tientje de maand meen ik)
Verder zie ik niet in waarom een site met tables niet goed te bezoeken is voor blinden, iemand een linkje?
Voor een screenreader is het gewoon heel moeilijk om de samenhang in tussen de elementen op jouw site te bepalen, denk aan lijsten (of menu) wat je gaat opbouwen met tables, het enige wat een screenreader ziet is dat er een tabel staat, terwijl als het een lijst is, kan een screenreader zoiets aangeven, of anders mee om gaan, hetzelfde als dat google dit doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

We gaan hier ook geen slowchat topic van maken.

Cybie heeft blijkbaar haar keuze heroverwogen. Voor problemen tijdens het bouwen van websites met HTML & CSS mag je gerust een nieuw topic aanmaken :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Anoniem: 312741 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 14:45:
[...]

Ok, heb ik nu gebruikt, werkt in IE en FF en komt keurig door de validator heen...
Ook in IE6/7/8 ? ;) Zit nogal wat verschil in hoe deze browsers de boel renderen :) Ook zou ik nog even naar Safari kijken aangezien die ook nog wel eens wat anders doet :P

[ Voor 26% gewijzigd door Apen-nootjes op 04-08-2009 14:50 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Matis schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 14:41:
[...]

Strict is een stuk mindere uitdaging dan transitional, aangezien je tenminste hetzelfde boxmodel triggered :P

Transitional doctypes zijn not done imho.
Terugkomend op de beargumentatie: ik vind deze gewoon niet sterk. Dat je een site beter op een telefoon kunt zien, boeien, ik bedoel, hoe vaak ga je lopen surfen op een mobiel? Ik dus al niet, puur omdat de kosten voor data (nog) veel te hoog zijn. Dat wordt pas interessant over een paar jaar (zoals ik al eerder zei), zodra de kosten voor data zijn verlaagd, dat soort dingen.
Apart. Je weet dat er al jaren flatfee mobiel internet abbo's bestaan en dat de smartphones je om de oren vliegen? Mobiel internet is al de normaalste zaak van de wereld.. NU..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Validatie zegt ook niet alles. Zelfs de grootste hoop bagger kan nog steeds valide zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Anoniem: 312741 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 14:39:

Ik ben *nu* bezig met een website opzetten zonder tables, goed hè? Alleen het bevalt me (nog) niet echt, wat een gepiel is dat zeg! De hele boel verspringt als je 1 foutje maakt...daarnet zette ik even een border om een div aan en hop, hele div stond ineens 500 pixels versprongen. Lekker dan...of is daar een logische verklaring voor?
Border valt buiten de width, width is alleen het binnenste/hetgeen waar de inhoud word in gezet, padding, margin, border etc. vallen allemaal buiten de width.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Anoniem: 312741 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 14:37:
Hmmz, ik bezoek toevallig zojuist een site http://www.victorfeenstra.nl en die maakt bruut mooie dingen, dus kijk voor de grap eens in de source. Wat denk je? Tables.

:D _!

Dat is een site met een tabel met daarin één cel en een Flash object. Dat had net zo goed vervangen kunnen worden door de (lelijke, maargoed) <center> tag. Of een div-je met "margin: 0 auto;" erop.

Dat is geen site die gebruikt maakt van tabellen, daarvoor zit er veel te weinig tabel in.

Mobiel internet is de toekomst. iPhone en vele andere mobieltjes worden er geschikt voor. Er wordt meer en meer via telefoons gesurfd en de kosten zijn minder dan een tientje per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
http://robert.aenv-ict.nl/css.html
http://robert.aenv-ict.nl/tabel.html

Maak je keuze, voor mij was de opzet met tabellen in ieder geval meer werk (meer html = meer tikwerk, en die cellspacing wist ik niet (meer))

Zowel Opera, als FF als IE8 laten precies hetzelfde zien.

Edit:
Beide door de W3C validator gehaald en daarop aangepast

[ Voor 10% gewijzigd door RobertMe op 04-08-2009 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

HuHu schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 14:50:
Validatie zegt ook niet alles. Zelfs de grootste hoop bagger kan nog steeds valide zijn.
En invalide HTML kan ook prima zijn, mits je weet waarom je die keuze hebt gemaakt en je zeker weet dat er geen validerend alternatief is. Oh, en het hierboven genoemde zetten van zo'n niet validerend attribuut middels Javascript is natuurlijk geen alternatief, da's gewoon exact dezelfde oplossing. :P
Anoniem: 312741 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 14:39:

Ik ben *nu* bezig met een website opzetten zonder tables, goed hè? Alleen het bevalt me (nog) niet echt, wat een gepiel is dat zeg!
Het zal in het begin inderdaad nogal wennen zijn en het is een leerproces dat even zal duren, maar ik hoop oprecht dat dat je niet tegenhoudt om het te leren en toe te passen. Je klanten zullen je ook dankbaar zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Apen-nootjes schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 14:49:
Ook in IE6/7/8 ? ;) Zit nogal wat verschil in hoe deze browsers de boel renderen :) Ook zou ik nog even naar Safari kijken aangezien die ook nog wel eens wat anders doet :P
Nee! Ah neeee....dit zuigt echt... in IE7/8 en FF doet ie het, maar IE6 niet, damn.

Nja, ik open wel een ander topic anders, dan mag iedereen die in dit topic beweerde zo goed met divjes te kunnen werken mij helpen *grin* O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet

Kijken wij naar dezelfde site? Ik zie alleen maar Flash.
[b][message=32361120,noline]Terugkomend op de beargumentatie: ik vind deze gewoon niet sterk. Dat je een site beter op een telefoon kunt zien, boeien, ik bedoel, hoe vaak ga je lopen surfen op een mobiel? Ik dus al niet, puur omdat de kosten voor data (nog) veel te hoog zijn. Dat wordt pas interessant over een paar jaar (zoals ik al eerder zei), zodra de kosten voor data zijn verlaagd, dat soort dingen.

Een linkje
En een belangrijk stukje daaruit
The use of tables for layout can cause significant accessibility problems and thankfully the work of organisations like the Web Standards Group have seen this use decline in recent times. Complicated layout tables with their masses of cryptic code are no longer cool.
En dat was na twee seconden googelen

EDIT: oeps, paginatje gemist. dat gaat snel hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Anoniem: 312741 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:06:
[...]

Nee! Ah neeee....dit zuigt echt... in IE7/8 en FF doet ie het, maar IE6 niet, damn.
Plan voor stoppen ondersteuning IE6

Je hoeft er niet gelijk in te reageren, maar het is nuttig leesvoer (ook al is het een oudere discussie - let op de percentages).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Update: het is gelukt! Hij werkt nu ook in IE6.

@Ook Al Bezet: nee, we kijken niet naar dezelfde site, die site kwam ik toevallig tegen en heb ik als voorbeeld gebruikt om aan te geven dat er nog steeds sites zijn die gewoon tables gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Zoals al 2 keer is aangegeven, de site is volledig in flash gemaakt, wat die table daar doet weet niemand en die kan net zo goed worden weg gehaald (nee, divs zijn daar ook niet nodig :+)

Verder ziet dit er ook niet goed uit. Een site waarin ongeveer 30 regels HTML staan, maar wel al 24 errors en 13 warnings hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
Anoniem: 312741 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:25:
Update: het is gelukt! Hij werkt nu ook in IE6.

@Ook Al Bezet: nee, we kijken niet naar dezelfde site, die site kwam ik toevallig tegen en heb ik als voorbeeld gebruikt om aan te geven dat er nog steeds sites zijn die gewoon tables gebruiken.
Maar, zoals anderen voor mij ook hebben opgemerkt, ze gebruiken helemaal geen tabellen voor layout, ze gebruiken alleen maar flash. Bijna het enige wat ze aan html hebben is een enkele cel om die flash in te zetten. Dat zegt niets over de waarde van tabellen voor layout.

Test je trouwens ook in Opera en Chrome? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-07 23:41
Bosmonster schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 12:20:
Mijn Nokia van 10 jaar oud werkt ook nog steeds, maar ik heb toch liever een iPhone.
Je ontwijkt de vraag. Waarom zou iedereen iPhones moeten kopen om te telefoneren, als dat met een 10 jaar oude Nokia makkelijker en goedkoper kan?

Ik heb drie pagina's geleden een hele simpele HTML-pagina gepost die correct werkt in álle browsers die ik ken met de uitnodiging om een equivalente pagina met CSS te maken. Niemand heeft de uitdaging aangenomen. Voor zover ik weet kan het ook niet in CSS, terwijl die taal ffs (en in tegenstelling tot HTML 1/2/3) ontworpen is met als enige doel om HTML te lay-outen!

Daarom duurde het ook jaren voordat CSS enigzins in zwang raakte: het is een standaard die geen acht slaat op de wensen van webontwikkelaars (de simpelste dingen zijn onmogelijk of moeten zo ontzettend omslachtig dat gemiddeld begaafde webontwikkelaars het niet kunnen verzinnen) en bovendien zo complex is dat 'ie praktisch onmogelijk correct te implementeren is. Het duurde tien jaar voordat de eerste browsers in staat waren om de ACID2 test (die slechts CSS1 compliance vereist) correct te renderen!

Ondertussen is praktisch elke browser in de wereld in staat om table-based layouts correct renderen. Iemand noemde de homepage van Anne van Kesteren als een goed voorbeeld van gebruik van CSS, maar als ik 'm open in Konqueror rendert 'ie niet correct:
Afbeeldingslocatie: http://hell.student.utwente.nl/files/GoT/2009-08-04-avk-konq-thumb.png
Konqueror heeft best aardige CSS support (passt ACID2 test ook enzo) maar blijkbaar is zelfs zo'n simpele site niet goed werkend te krijgen met CSS. Met tables was het allang klaar geweest en (zoals Cybie ook aangaf) had het in praktisch élke browser goed gewerkt, tot aan Netscape 4 en IE 5 aan toe.

Tenslotte de Tweakers.net website: ik geef toe dat dat een mooie site is die goed in elkaar zit. Ik denk ook dat er door bovengemiddelde ontwikkelaars aan gewerkt wordt. Toch is het typisch een toonbeeld van hoe onflexibel CSS is: de site kan maar op één manier gerenderd worden: als ik 'm op een lage resolutie bekijk valt de helft van de site buiten beeld, en als ik 'm op een hoge resolutie bekijk staan er grote zwarte balken links en rechts van m'n scherm. Oude web 1.0 pagina's scoren qua usability heel wat hoger.

Er zijn in de Tweakers.net CSS ook allerlei browserspecifieke hacks om langs bugs en quirks te werken. Er is absoluut geen enkele kans dat je een website zoals die van Tweakers.net kunt ontwikkelen zonder uitgebreid te testen op de browsers die je wil ondersteunen. In de praktijk faalt CSS als uniforme, browseronafhankelijke layout taal dus gewoon. Lelijke frames-en-tables sites zoals van Kingdom of Loathing of simpele web 1.0 sites zoals van Zarf werken wél gewoon overal.

[ Voor 10% gewijzigd door Soultaker op 04-08-2009 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

RobertMe schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:29:
Verder ziet dit er ook niet goed uit. Een site waarin ongeveer 30 regels HTML staan, maar wel al 24 errors en 13 warnings hebben.
Mooi gemiddelde toch? :P

Qua IE6: heb net even gecheckt op een site die we in beheer hebben met zeg maar een bovenmatig aantal digibete en/of bejaarde bezoekers, en dat is nog 12.6% Internet Explorer 6 over de afgelopen 3 dagen. Zolang dat niet onder de 5% zit kun je het helaas niet realistisch gaan negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:45

Het gaat er niet om dat je met tabellen geen mooi brute dingen kan maken.
Het gaat erom dat tabellen daar niet bedoeld voor zijn

Je kan ook vast met een schep heel mooi een spijker in de muur slaan maar een schep is daar niet voor gemaakt, daar hebben we hamers voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Soultaker schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:33:
[...]

Je ontwijkt de vraag. Waarom zou iedereen iPhones moeten kopen om te telefoneren, als dat met een 10 jaar oude Nokia makkelijker en goedkoper kan?
Ik ontwijk geen vraag, het was een metafoor. Jij snapt de metafoor helaas niet (of weet niet dat je tegenwoordig een hoop meer mobiel kunt doen dan alleen bellen).
Tenslotte de Tweakers.net website: ik geef toe dat dat een mooie site is die goed in elkaar zit. Ik denk ook dat er door bovengemiddelde ontwikkelaars aan gewerkt wordt. Toch is het typisch een toonbeeld van hoe onflexibel CSS is: de site kan maar op één manier gerenderd worden: als ik 'm op een lage resolutie bekijk valt de helft van de site buiten beeld, en als ik 'm op een hoge resolutie bekijk staan er grote zwarte balken links en rechts van m'n scherm. Oude web 1.0 pagina's scoren qua usability heel wat hoger.
Dat heet een designkeuze en heeft helemaal niks met de (on)mogelijkheden van CSS te maken. Als je een tabel een vaste breedte geeft reageert ie niet veel anders overigens :+ (dus wat wil je nu precies zeggen :?)

[ Voor 47% gewijzigd door Bosmonster op 04-08-2009 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ook al Bezet schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:31:
Maar, zoals anderen voor mij ook hebben opgemerkt, ze gebruiken helemaal geen tabellen voor layout, ze gebruiken alleen maar flash. Bijna het enige wat ze aan html hebben is een enkele cel om die flash in te zetten. Dat zegt niets over de waarde van tabellen voor layout.

Test je trouwens ook in Opera en Chrome? :)
In feite heb je gelijk, maar het had ook opgelost kunnen worden met een div. Volgens de eerder gehoorde beargumentatie is dat minder typwerk en iets sneller, een tabel is voor tabulaire data en dat is die Flash evenmin. Of denk ik nu verkeerd?

Ja, werkt in Opera!
Google Chrome nog niet geprobeerd, baseren jullie je websites daar ook op dan? Daar werkt toch bijna niemand mee? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

[...]
:o !

Je zeikt nu in een keer heel het devteam van t.net af zonder een idee te hebben hoe de site inelkaar zit. En waarom zijn er trouwens verschillende stylesheets te kiezen als dat niet eens kan :+

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Anoniem: 312741 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:37:
[...]

In feite heb je gelijk, maar het had ook opgelost kunnen worden met een div. Volgens de eerder gehoorde beargumentatie is dat minder typwerk en iets sneller, een tabel is voor tabulaire data en dat is die Flash evenmin. Of denk ik nu verkeerd?

Ja, werkt in Opera!
Google Chrome nog niet geprobeerd, baseren jullie je websites daar ook op dan? Daar werkt toch bijna niemand mee? :+
Er werken meer mensen met Chrome dan met Opera ;)

Overigens is Safari/Chrome beiden Webkit-based, dus daar zul je niet zo snel verschillen in tegenkomen. Webkit is wel een belangrijke rendering engine om te ondersteunen.

Opera test ikzelf zelden of nooit in, dat is wel echt een niche.

[ Voor 17% gewijzigd door Bosmonster op 04-08-2009 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Bosmonster schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:36:
Dat heet een designkeuze en heeft helemaal niks met de (on)mogelijkheden van CSS te maken.
Met alle respect, ik negeer alle uitspraken over de vermeende kracht van CSS zolang de CSS-proponenten het vertikken om mijn simpele 1996-style pagina van pagina 2 om te zetten in mooie breed-ondersteunde CSS.

Ik heb zelf genoeg met CSS te worstelen om te weten dat dingen die supersimpel met tabellen zijn praktisch onmogelijk zijn met CSS; als jij denkt dat het anders is, laat maar zien dan.
Als je een tabel een vaste breedte geeft reageert ie niet veel anders overigens :+ (dus wat wil je nu precies zeggen :?)
Dat het met CSS onmogelijk is om een simpele lay-out toe te passen die nog enigzins flexibel is. Met een tabelgebaseerde lay-out kun je nog enigzins aangeven hoe ruimte verdeeld moet worden over elementen. CSS heeft daar praktisch geen support voor. CSS moest table-based layouts met spacer GIFs vervangen, en dan zit er in CSS1 niet eens support voor min-width en min-height; dat is toch van de zotte?

[ Voor 31% gewijzigd door Soultaker op 04-08-2009 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

Soultaker schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:41:
[...]
Met alle respect, ik negeer alle uitspraken over de vermeende kracht van CSS zolang de CSS-proponenten het vertikken om mijn simpele 1996-style pagina van pagina 2 om te zetten in mooie breed-ondersteunde CSS.
Sorry, maar heb jij ooit regels van 2500 pixels breed moeten lezen :+ Dat is niet echt leesbaar.

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

[...]
Daar werkt toch bijna niemand mee? :+
Lijkt me iets wat je heel goed uit je eigen stats kunt halen toch? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
disjfa schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:37:
:o !

Je zeikt nu in een keer heel het devteam van t.net af zonder een idee te hebben hoe de site inelkaar zit. En waarom zijn er trouwens verschillende stylesheets te kiezen als dat niet eens kan :+
Ho eens even...Soultaker schreef dit:

Tenslotte de Tweakers.net website: ik geef toe dat dat een mooie site is die goed in elkaar zit. Ik denk ook dat er door bovengemiddelde ontwikkelaars aan gewerkt wordt.[...]

Ik weet niet wat jouw definitie van afzeiken is, maar als jij meermalen iemand openlijk 'onkundig' loopt te noemen (en volgens mij wel meer) en dat geen afzeiken noemt, en vervolgens dit wél betitelt als afzeiken, dan vind ik dat niet erg logisch...Soultaker zeikt niemand af hoor, hij complimenteert juist en wijst op een paar manco's. Heeft totaal niks te maken met afzeiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
@Soultaker
De site van Anne van Kesteren lijkt inderdaad "iets raars" mee te zijn, konqueror geeft me nu bij een refresh soms helemaal geen CSS en Firefox doet het ook niet lekker.

Maar die site met tables maken, no way, er zijn 2 plaatjes die van de linker kolom, naar het content deel doorlopen, met tables moet je dan het plaatje al in tweeën knippen om hem in die twee kolommen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
[b][message=32361446,noline]
Ondertussen is praktisch elke browser in de wereld in staat om table-based layouts correct renderen. Iemand noemde de homepage van Anne van Kesteren als een goed voorbeeld van gebruik van CSS, maar als ik 'm open in Konqueror rendert 'ie niet correct:
[afbeelding]
Konqueror heeft best aardige CSS support (passt ACID2 test ook enzo) maar blijkbaar is zelfs zo'n simpele site niet goed werkend te krijgen met CSS. Met tables was het allang klaar geweest en (zoals Cybie ook aangaf) had het in praktisch élke browser goed gewerkt, tot aan Netscape 4 en IE 5 aan toe.
van de ACID3 test crasht 'ie echter bij mij. Dat die site er zo slecht uit ziet komt volgens mij doordat Konqueror SVG niet goed ondersteund. Dat heeft met CSS niets te maken. Het is wel een mooi voorbeeld van het gebruik van CSS maar de gebruikte technieken zijn voor sommige browsers toch wat te hoog gegrepen.
[...]

Ik ben verre van een expert maar het lijkt me dat ze dat inderdaa ook met een div hadden kunnen doen. Erg relevant is het in elk geval niet aangezien het complete uiterlijk door flash wordt bepaald.
[b][message=32361474,noline]Ja, werkt in Opera!
Chrome en Safarie delen practisch dezelfde engine. Als je die gebruikers bij elkaar optelt...
In elk geval mooi dat het in Opera werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
RobertMe schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:45:
Maar die site met tables maken, no way, er zijn 2 plaatjes die van de linker kolom, naar het content deel doorlopen, met tables moet je dan het plaatje al in tweeën knippen om hem in die twee kolommen te krijgen.
Klopt ja, dat was een gebruikelijke techniek pre-CSS. Maar ik kan die doorlopende plaatjes niet vinden, waar zie je die?

[ Voor 78% gewijzigd door Soultaker op 04-08-2009 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

@Soultaker

Dus omdat liquid layouts lastiger zijn in CSS dan in tables bouw je alles (ondanks dat waarschijnlijk 99% van de sites niet liquid is) maar in tabellen en schrijf je CSS volledig af :?

Ik snap die redenatie niet.

(even afgezien van het feit dat liquid layouts zelf redelijk afgeschreven zijn anno 2009 imho, maar dat is een andere discussie)

[ Voor 22% gewijzigd door Bosmonster op 04-08-2009 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Soultaker schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:49:
[...]

Klopt ja, dat was een gebruikelijke techniek pre-CSS. Maar ik kan die doorlopende plaatjes niet vinden, waar zie je die?
Dat zeg ik, Konqueror doet gewoon heel raar op die site, bij mij wou die in Opera ook eerst de plaatjes niet laden, op een gegeven moment crashte Opera (draai snapshots, dus niet nu zeggen dat Opera slecht is :P) en daarna deden de plaatjes het wel.
edit:
Zet Konqueror anders even op Webkit, dan doet ie al iets meer (wat er niet aan afdoet dat de site niet met KHTML werkt natuurlijk)

Over marktaandelen, Chrome vs Opera ligt eraan waar je kijkt, in NL is Chrome iets groter, wereldwijd is Opera volgensmij iets groter, in Europa is Opera veel groter.

Kijk voor de grap eens bij statcounter: http://gs.statcounter.com...L-daily-20090705-20090803

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 04-08-2009 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bosmonster schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:41:

Overigens is Safari/Chrome beiden Webkit-based, dus daar zul je niet zo snel verschillen in tegenkomen. Webkit is wel een belangrijke rendering engine om te ondersteunen.

Opera test ikzelf zelden of nooit in, dat is wel echt een niche.
Inmiddels ook Chrome geïnstalled en ook daar werkt mijn eerste volwaardige site met div-tryout in. Geniaal!

Hmm, misschien dan toch maar mijn vooroordelen over het gebruik van divs bijstellen, want ik was altijd in de veronderstelling dat het een hel was om sites met div-opmaak fatsoenlijk weer te geven in alle browsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
Soultaker schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:49:
[...]

Moet je browser wel svg ondersteunen he?
[b][message=32361505,noline]
Wereldwijd? Nee hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Anoniem: 312741 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:54:
[...]

Inmiddels ook Chrome geïnstalled en ook daar werkt mijn eerste volwaardige site met div-tryout in. Geniaal!

Hmm, misschien dan toch maar mijn vooroordelen over het gebruik van divs bijstellen, want ik was altijd in de veronderstelling dat het een hel was om sites met div-opmaak fatsoenlijk weer te geven in alle browsers.
Zolang je een goede (strict) doctype gebruikt is het gedrag in alle browsers grotendeels hetzelfde. Verschillen die je tegenkomt zijn meestal bugs in die browser (en dan ook meestal in IE helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik heb drie pagina's geleden een hele simpele HTML-pagina gepost die correct werkt in álle browsers die ik ken met de uitnodiging om een equivalente pagina met CSS te maken. Niemand heeft de uitdaging aangenomen. Voor zover ik weet kan het ook niet in CSS, terwijl die taal ffs (en in tegenstelling tot HTML 1/2/3) ontworpen is met als enige doel om HTML te lay-outen!
Ik kan om een dubieuze reden je post niet vinden. Kan je hem ff linken (want pagina verwijzingen gaan hier op GoT natuurlijk niet werken ;))
Daarom duurde het ook jaren voordat CSS enigzins in zwang raakte: het is een standaard die geen acht slaat op de wensen van webontwikkelaars (de simpelste dingen zijn onmogelijk of moeten zo ontzettend omslachtig dat gemiddeld begaafde webontwikkelaars het niet kunnen verzinnen) en bovendien zo complex is dat 'ie praktisch onmogelijk correct te implementeren is. Het duurde tien jaar voordat de eerste browsers in staat waren om de ACID2 test (die slechts CSS1 compliance vereist) correct te renderen!
Dat lag natuurlijk aan de standaard en niet aan de browsers :D
[afbeelding]
Kan je ook met argumenten aankomen waarom die site niet goed rendered in Konqueror (oftewel welke CSS ervoor zorgt dat die deeltjes (ik zie alleen 2 plaatjes die niet goed gaan) niet goed worden gerendered? Ik heb anne's website aangehaald omdat zijn semantische HTML en CSS gebruik (naamgeving en juiste elementen, classes en id's selectors) perfect zijn...
Er zijn in de Tweakers.net CSS ook allerlei browserspecifieke hacks om langs bugs en quirks te werken. Er is absoluut geen enkele kans dat je een website zoals die van Tweakers.net kunt ontwikkelen zonder uitgebreid te testen op de browsers die je wil ondersteunen. In de praktijk faalt CSS als uniforme, browseronafhankelijke layout taal dus gewoon.
Ligt dat aan de specificatie of aan de implementatie? Of dacht je dat HTML4.01 ook overal direct goed in werd gesupport?
Lelijke frames-en-tables sites zoals van Kingdom of Loathing of simpele web 1.0 sites zoals van Zarf werken wél gewoon overal.
Moet je voor de gein toch eens je Internet Explorer opstarten op je mobiel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Hoe erg ik het zelf ook vind, nee, Chrome heeft als je naar de laatste 30 dagen kijkt een marktaandeel wat 0,4% groter is, dat het bij jouw andersom is is dat je kijkt vanaf 1 juli 2008, volgensmij bestond Chrome toen nog niet, dus dat heeft wel een redelijke impact op hun aandeel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
BtM909 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:58:
[...]

Moet je voor de gein toch eens je Internet Explorer opstarten op je mobiel ;)
Of, als je Opera gebruikt wat je al aangaf, Beeld->Klein scherm, volgensmij switcht hij dan volgensmij ook meteen naar het mobile stylesheet (hetzelfde als dat ie in fullscreen het projector stylesheet gaat gebruiken).

edit:

Niemand nog gereageerd na m'n laatste reactie? :o

[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 04-08-2009 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
RobertMe schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:59:
[...]

Hoe erg ik het zelf ook vind, nee, Chrome heeft als je naar de laatste 30 dagen kijkt een marktaandeel wat 0,4% groter is,
Verrek, je hebt gelijk.
maar het aandeel van Opera in Europa is nog steeds groter. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

Ook al Bezet schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 16:03:
[...]
Verrek, je hebt gelijk.
maar het aandeel van Opera in Europa is nog steeds groter. :+
Maar wat maakt dat uit. Zolang je maar weet wat voor mensen op _jouw_ site komen. Lekker belangrijk dat er mensen zijn met exotische browser x zijn. ls ze niet op jouw website komen.

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Voor de nederlandse markt is Opera niet boeiend idd, dat bedoelde ik ook. Als nederlands bureau houden we er dan ook niet of nauwelijks rekening mee, aangezien onze doelgroep bijna altijd nederlanders zijn.

Opera gebruik in NL ligt < 1%, terwijl Chrome al opgeklommen is tot bijna 3%. Niet dat dat heel boeiend is, want Webkit is natuurlijk sowieso een engine om te ondersteunen, gezien het gebruik in Safari (voor zowel PC, Mac als iPhone).

[ Voor 37% gewijzigd door Bosmonster op 04-08-2009 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Bosmonster schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 16:07:
Voor de nederlandse markt is Opera niet boeiend idd, dat bedoelde ik ook. Als nederlands bureau houden we er dan ook niet of nauwelijks rekening mee, aangezien onze doelgroep bijna altijd nederlanders zijn.

Opera gebruik in NL ligt < 1%, terwijl Chrome al opgeklommen is tot bijna 3%. Niet dat dat heel boeiend is, want Webkit is natuurlijk sowieso een engine om te ondersteunen, gezien het gebruik in Safari (voor zowel PC, Mac als iPhone).
En Opera voor Opera Mini en Opera Mobile, en daar moet je je zeker niet in vergissen.

Edit:
Hmm, even gekeken, iPhone lijkt toch wel erg populair te zijn in NL: http://gs.statcounter.com...ily-20090705-20090803-bar (laatste 30 dagen)

[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 04-08-2009 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

RobertMe schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 16:11:
[...]
En Opera voor Opera Mini en Opera Mobile, en daar moet je je zeker niet in vergissen.
We hadden het niet over mobiele browsers....

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
disjfa schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 16:13:
[...]

We hadden het niet over mobiele browsers....
Bosmonster noemde toch echt "Webkit voor Safari en iPhone", iPhone is volgensmij een mobiele telefoon met een mobiele browser, of zeg ik nu iets heel doms :? Als je alles van Opera bij elkaar raapt kom je denk ik toch op redelijk wat gebruikers uit (desktop, mobile, mini, Nintendo Wii, Nintendo DS, set-top boxen, TV's, you name it, allemaal dezelfde render engine)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
BtM909 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:58:
Ik kan om een dubieuze reden je post niet vinden. Kan je hem ff linken (want pagina verwijzingen gaan hier op GoT natuurlijk niet werken ;))
Oh ja, sorry, dat was deze post.
Dat lag natuurlijk aan de standaard en niet aan de browsers :D
Het moet van twee kanten komen: een standaardcommissie heeft als taak om met een standaard op de proppen te komen die features vastlegt die nodig zijn voor de gebruikers ervan, en die redelijkerwijs geïmplementeerd kunnen worden. Overigens was CSS in het begin zeker heel slecht gespecificeerd waardoor je op basis van de standaardtekst niet kon bepalen hoe een browser zich in randgevallen moest gedragen, vandaar ook dat de standaard door verschilende vendors verschillend geïmplementeerd werd.
Ligt dat aan de specificatie of aan de implementatie? Of dacht je dat HTML4.01 ook overal direct goed in werd gesupport?
Toevallig heb ik de ontwikkelingen van HTML in de jaren 90 actief meegemaakt en weet ik dat een heleboel features toen wel snel opgepikt werden door concurrerende browsers. Support voor frames bijvoorbeeld werd nooit gestandaardiseerd maar Netscape kwam er een keer mee op de proppen en in no time had de concurrentie er ook support voor. Niet dat frames nou zo geweldig zijn (dat zijn ze niet!) maar het is wel een voorbeeld van een feature die op een zinnige manier te implementeren is.

HTML4 is een interessant voorbeeld omdat er in die standaard allerlei veelgebruikte onderdelen uit de standaard gehaald werden die opeens niet meer mochten zonder dat er een redelijk alternatief voor geboden wordt. Ja, dan krijg je dus inderdaad dat mensen op de feitelijke browserimplementatie ("quirks mode") terugvallen om sites te kunnen maken zoals ze altijd deden. Dat is een typisch voorbeeld van een standaard die zichzelf verslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

RobertMe schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 16:16:
[...]

Bosmonster noemde toch echt "Webkit voor Safari en iPhone", iPhone is volgensmij een mobiele telefoon met een mobiele browser, of zeg ik nu iets heel doms :? Als je alles van Opera bij elkaar raapt kom je denk ik toch op redelijk wat gebruikers uit (desktop, mobile, mini, Nintendo Wii, Nintendo DS, set-top boxen, TV's, you name it, allemaal dezelfde render engine)
Ik noemde iPhone/iPod, aangezien die ook webkit gebruikt en je daar dus eigenlijk niks voor hoeft te doen, ondanks dat die ruim 50% van het mobiele internet verkeer voor z'n rekening neemt. Daarnaast heeft ook Android standaard een Webkit based browser aan boord.

Het gaat er verder niet om op hoeveel apparaten die geinstalleerd staat, het gaat erom hoe vaak het gebruikt wordt :P En Opera is daarbij, ondanks dat het op al die apparaten staat, zo goed als verwaarloosbaar in het gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-07 12:50
Bosmonster schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 16:21:
[...]

Het gaat er verder niet om op hoeveel apparaten die geinstalleerd staat, het gaat erom hoe vaak het gebruikt wordt :P En Opera is daarbij, ondanks dat het op al die apparaten staat, zo goed als verwaarloosbaar in het gebruik.
Toch is het wel fijn als ontwikkelaars rekening houden met ons Opera-gebruikers :) zo veel werk kost het niet om Opera te ondersteunen als alles al werkt in FF/Webkit.

Full-stack webdeveloper in Groningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Soultaker schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 16:17:

HTML4 is een interessant voorbeeld omdat er in die standaard allerlei veelgebruikte onderdelen uit de standaard gehaald werden die opeens niet meer mochten zonder dat er een redelijk alternatief voor geboden wordt. Ja, dan krijg je dus inderdaad dat mensen op de feitelijke browserimplementatie ("quirks mode") terugvallen om sites te kunnen maken zoals ze altijd deden. Dat is een typisch voorbeeld van een standaard die zichzelf verslaat.
Dit slaat echt als een tang op een varken. Quirksmode is een backwards-compatibility modus om websites gemaakt in een tijdperk dat de standaarden nog niet zo nauw genomen werden, wel goed te kunnen ondersteunen.

Met het daarop teruggrijpen voor het bouwen van nieuwe websites snij je jezelf als developer alleen maar in de vingers, aangezien het gedrag tussen verschillende browsers dan oncontroleerbaar en onvoorspelbaar wordt.

Meer informatie hierover overigens: http://hsivonen.iki.fi/doctype/ (zie je ook gelijk waarom transitional doctypes not-done zijn :))
ZanderZ schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 16:24:
[...]

Toch is het wel fijn als ontwikkelaars rekening houden met ons Opera-gebruikers :) zo veel werk kost het niet om Opera te ondersteunen als alles al werkt in FF/Webkit.
Sterker nog, meestal hoef je er helemaal niks voor te doen, daarom kijk ik er ook meestal maar niet meer naar ;) Probleem is als ik hem open in Opera en er blijkt een fout in te zitten, ik er meestal niks aan kan doen, aangezien ik geen budget vrij kan maken voor zoiets. Meestal zijn het ook lastige problemen veroorzaakt door afwijkende rendering van Opera en kosten ze dus verhoudingsgewijs (te) veel tijd.

[ Voor 33% gewijzigd door Bosmonster op 04-08-2009 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

ZanderZ schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 16:24:
[...]
Tsja, maar als wij opera gebruikers weer een rare bug in onze browser vinden en een website maken waar wij operagebruikers 99.99% van de tijd zelf niet op zouden komen is het zonde om die ene rare bug die niet gemakkelijk is op te lossen :P

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-07 12:50
Daar hebben jullie dan natuurlijk beide gelijk in :)

[ Voor 11% gewijzigd door Spinal op 04-08-2009 16:36 ]

Full-stack webdeveloper in Groningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
Bosmonster schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:53:
@Soultaker
Dus omdat liquid layouts lastiger zijn in CSS dan in tables bouw je alles (ondanks dat waarschijnlijk 99% van de sites niet liquid is) maar in tabellen en schrijf je CSS volledig af :?
Oh, dat is niet mijn standpunt. Ik gebruik vaak een combinatie van simpele HTML met CSS, soms wel wat tabellen, maar ik code ook niet meer professioneel aan websites, dus mag ik lekker doen wat ik zelf wil.

Het centrale punt is dat ik vind dat CSS allerlei tekortkoming heeft en het dus niet als definitieve oplossing voor het layouten van webcontent gezien hoeft te worden. Ik blijf er sowieso bij dat tabelgebaseerd werken als layoutparadigma zinnig is. Open maar eens de laatste versie van Qt Designer: daar is het gridlayouts, spacers, minimum/maximum sizes van widgets wat de klok slaat; oftewel precies de elementen die je gebruikt in een table-based HTML layout. Het is natuurlijk niet mooi om HTML-tabellen en transparante plaatjes te misbruiken voor gridlayouts en spacing, maar dat betekent niet dat de aanpak en sich verkeerd is.

CSS biedt echter geen enkele mogelijkheid voor tabelgebaseerd werken ondanks dat het een bewezen techniek is om content eenvoudig en flexibel te kunnen layouten. Vervolgens zijn er CSS-fanaten die (ondanks alle problemen met CSS, niet in de laatste plaats in de vorm van browsersupport) tabelgebaseerd layouten taboe verklaren, terwijl er feitelijk geen alternatief geboden wordt. Dáár ageer ik tegen.

Ik denk dat we misschien beter af waren geweest als CSS zich beperkt had tot styling (waar het relatief geschikt voor is) en er voor layouting een aparte standaard gekomen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik lijk wel gek om je ook met een voorbeeld te voorzien, maar onderstaand werkt in:
IE5.5, IE6, IE7, IE8, FF 3.5.2, Chrome, Opera 9.64

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<!doctype html>
<title>Hor and Ver align</title>
<style type="text/css">
div{
  height: 3em;
  position: absolute;
  left: 50%;
  top: 50%;
  margin-left: -50px;
  margin-top: -1.5em;
}
</style>
<div><p>Hello WORLD!</p></div>

Aangezien ik aan je voorwaarde heb voldaan, wil ik jou graag uitdagen om een simpele website als http://www2.kingdomofloathing.com/ in je tabel op te nemen :)

[ Voor 11% gewijzigd door BtM909 op 04-08-2009 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Soultaker: zoiets als Grid Positioning dus? Tsja, als een zekere browservendor er geen 10 jaar over had gedaan om eindelijk fatsoenlijk CSS2.1 te ondersteunen hadden we dat misschien al gehad :P

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

crisp schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 16:41:
Soultaker: zoiets als Grid Positioning dus? Tsja, als een zekere browservendor er geen 10 jaar over had gedaan om eindelijk fatsoenlijk CSS2.1 te ondersteunen hadden we dat misschien al gehad :P
En ik wilde dat nog niet eens aanhalen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bosmonster schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:53:
(even afgezien van het feit dat liquid layouts zelf redelijk afgeschreven zijn anno 2009 imho, maar dat is een andere discussie)
Kip en ei. CSS ondersteund liquid layouts niet echt, en daardoor wordt het niet gebruikt.

Als je veel informatie op een pagina kwijt moet dan is het alleen maar handig dat gebruikers met een groter scherm hier ook van kunnen 'profiteren'. Natuurlijk moet je het dan wel goed doen, en dat kost -heel- veel tijd.

Ik wil me er nog wel eens aan wagen, maar het is al snel niet meer economisch verantwoord :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De meeste liquid layouts zijn vreselijk leeeeeeeellluk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
Anoniem: 312741 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 16:57:
De meeste liquid layouts zijn vreselijk leeeeeeeellluk!
Valt wel mee vind ik
http://www.cssliquid.com/hall-of-fame/

Waarom zouden liquid layouts tegenwoordig afgeschreven zijn? Er lijken me best voordelen aan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 16:47:
[...]

Kip en ei. CSS ondersteund liquid layouts niet echt, en daardoor wordt het niet gebruikt.
Dat ben ik niet met je eens. Liquid layouts zijn afgeschreven doordat ze uit usability oogpunt niet aan te raden zijn in de meeste gevallen. Dit lijkt me overigens geen discussie voor dit topic.
Ook al Bezet schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 17:01:
[...]

Valt wel mee vind ik
http://www.cssliquid.com/hall-of-fame/

Waarom zouden liquid layouts tegenwoordig afgeschreven zijn? Er lijken me best voordelen aan zitten.
Bedankt voor die link trouwens. Die zijn allemaal gebouwd zonder tables :+

Let je op Soultaker? ;)

Maar goed.. heb je die sites wel eens flink klein of groot gemaakt? Bijna allemaal gaan ze daar op nat. De nr 1 wordt compleet onbruikbaar op kleine schermen bijvoorbeeld.

edit: Overigens heb ik wat van die sites bekeken, maar het merendeel van die sites is helemaal niet liquid :?

[ Voor 53% gewijzigd door Bosmonster op 04-08-2009 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

Ook al Bezet schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 17:01:
[...]
komt omdat het soms niet afgeschreven is :+

Ligt compleet aan het doel van je site. Wat bos zegt. Heeft 0 met tabellen te maken aangezien je met html precies hetzelfde kan.

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:13

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Liquid layouts zijn blegh, zowel in tabel als in semantisch correcte html. Momenteel ben ik bezig met een extranet voor een klant, waar ik helaas ook liquid layouts moet toepassen. Dit voornamelijk vanwege het relatief hoge "huisvrouwen met een 17" crt op 1024*768" percentage. Fijn om daar grote kalenders met begeleidende formulieren in te moeten passen hoor. Liquid layouts hebben alleen voordeel bij hele grote lappen overzichtelijke data, zoals kalenders. Vrije tekst in een liquid layout is stupide, het leest ruk.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
BtM909 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 16:40:
Ik lijk wel gek om je ook met een voorbeeld te voorzien, maar onderstaand werkt in..
Nee sorry, dit volstaat niet want nu heb je de grootte van de content gehardcode; als ik de tekst langer maak of uitbreid tot meerdere regels klopt het van geen kant. (Je wilde mij vertellen dat gebruik van HTML tables voor opmaak vies is, en vervolgens ga je de dimensies van tekst in je CSS hardcoden?!) De HTML table heeft daar geen last van.
Aangezien ik aan je voorwaarde heb voldaan, wil ik jou graag uitdagen om een simpele website als http://www2.kingdomofloathing.com/ in je tabel op te nemen :)
Wat bedoel je hiermee? KoL heeft al een table-based layout?
crisp schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 16:41:
Ja, en het duurt nog 10 jaar voordat die CSS grid positioning supported genoeg is om 'm te kunnen gebruiken. Ondertussen is die "functionaliteit" in de vorm van HTML tables al tien jaar lang beschikbaar, maar dat mogen we van de CSS-mafia niet gebruiken. Hoe halen ze het in hun hoofd tabelgebaseerde layout eerst in de ban te doen en daarna doodleuk onder het mom van geavanceerde CSS feature opnieuw te introduceren? Ik zie daar toch vooral een bevestiging van mijn standpunt in, dat het wél een zinnig layoutparadigma is.

Naar mijn mening hadden ze er beter aan gedaan het nut van tabellen als layoutmechanisme direct onderkennen, zoals ook met het HTML font-element is gebeurt (door er een min of meer equivalente css attribute voor te maken) dan hadden we nu al mooi semantische pagina's kunnen schrijven die in een tabellayout weergegeven worden. Het was dan ook een stuk simpeler geweest om ouderwetse pagina's met een tabelgebaseerde layout te converteren naar semantische HTML.
Accoord, dat zijn mooie sites. Ik wou dat ik ze kon maken. ;)
Maar goed.. heb je die sites wel eens flink klein of groot gemaakt? Bijna allemaal gaan ze daar op nat. De nr 1 wordt compleet onbruikbaar op kleine schermen bijvoorbeeld.
Een site kan natuurlijk ook geen oneindig bereik ondersteunen, maar het is fijn als 'ie niet helemaal statisch is. Ik ben daar op zich vrij pragmatisch in, maar ik vind het wel belangrijk dat een site zich voegt naar mijn gebruikersvoorkeuren.

[ Voor 13% gewijzigd door Soultaker op 04-08-2009 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Ach liquid kan zo z'n nut hebben maar het is meer een ontwerpkwestie dan een technische uitdaging om data zo te organiseren dat ie op alle formaten zo goed mogelijk z'n real estate gebruikt. De reden dat het weinig gebruikt wordt is imho met name dat je om het goed te doen daarvoor tools nodig hebt als een betrouwbare min/max-width implementatie en ondersteuning voor alle mogelijke values van de CSS 'display' property zoals inline-block en table-cell. En zodra je die dingen nodig hebt ben je 90% van je potentiele publiek nu eenmaal kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa

disjfa

be

Soultaker schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 17:21:
[...]
Naar mijn mening hadden ze er beter aan gedaan het nut van tabellen als layoutmechanisme direct onderkennen, zoals ook met het HTML font-element is gebeurt (door er een min of meer equivalente css attribute voor te maken) dan hadden we nu al mooi semantische pagina's kunnen schrijven die in een tabellayout weergegeven worden. Het was dan ook een stuk simpeler geweest om ouderwetse pagina's met een tabelgebaseerde layout te converteren naar semantische HTML.
Daar zijn ze al jaren mee bezig. Helaas gaat het mechanisme wat websites heet wat stroevig.

Ik denk dat als jij tegen elke browserboer een 10 jaar geleden had uitgelegd direct css3 in te bakken dat we tenminste wat verder waren :Y

Desalniettemin is die ene tekortkoming die jij noemt geen reden er heel erg ophef over te maken :)

disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

[...]

Deze alinea legt aardig bloot waarom je het punt niet snapt. Een tabellayout is per definitie niet naar semantische HTML te converteren omdat in een tabellayout de volgorde en vorm van de HTML-elementen ondergeschikt is aan het layoutdoel, iets wat CSS nu net hoort te doen zodat je HTML verschoond blijft van opmaakelementen.

Een tabel is een concept waarin semantische relaties bestaan tussen elementen en andere element die zich op dezelfde row of kolom bevinden. Een menustructuur is niet semantisch gerelateerd aan een contentblock omdat ze toevallig optisch boven elkaar staan in jouw very-limited-purpose screen-medium rendering, en dus is een tabel daar niet geldig.

....dit alles nog afgezien van alle overige onweerlegbare elementen over het kut renderen op ALLE andere media dan screen, zoals notably 'print' en 'handheld', en etc. etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

[...]

Nee sorry, dit volstaat niet want nu heb je de grootte van de content gehardcode; als ik de tekst langer maak of uitbreid tot meerdere regels klopt het van geen kant. (Je wilde mij vertellen dat gebruik van HTML tables voor opmaak vies is, en vervolgens ga je de dimensies van tekst in je CSS hardcoden?!) De HTML table heeft daar geen last van.
Waar stond die requirement dan in je originele post? En ja tuurlijk hardcode ik de grootte van m'n content aangezien ik niet wil dat een content block over 5760pixels wordt verspreid :)
[...]

Wat bedoel je hiermee? KoL heeft al een table-based layout?
Je table design was toch zo flexibel, dat je je hello world met alle mogelijke content kon replacen?
[...]

Ja, en het duurt nog 10 jaar voordat die CSS grid positioning supported genoeg is om 'm te kunnen gebruiken. Ondertussen is die "functionaliteit" in de vorm van HTML tables al tien jaar lang beschikbaar, maar dat mogen we van de CSS-mafia niet gebruiken. Hoe halen ze het in hun hoofd tabelgebaseerde layout eerst in de ban te doen en daarna doodleuk onder het mom van geavanceerde CSS feature opnieuw te introduceren? Ik zie daar toch vooral een bevestiging van mijn standpunt in, dat het wél een zinnig layoutparadigma is.

Jij mag een tabel gewoon gebruiken als design hoor... Ik ben alleen benieuwd hoeveel uur je nodig hebt als je toch het menu ineens naar rechts moet doen, terwijl je colspan voor je header daar niet op was berekend, je logo netjes was opgeknipt over meerdere cellen? Of wil je zeggen dat 4 levels diep tabellen in tabellen precies is waar het table element voor bedoeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
BtM909 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 17:30:
Waar stond die requirement dan in je originele post? En ja tuurlijk hardcode ik de grootte van m'n content aangezien ik niet wil dat een content block over 5760pixels wordt verspreid :)
Zo natuurlijk is dat hardcoden niet, want met de table is het niet nodig. Maar hier noem ik dat dus:
...doe maar eens "Hello world" horizontaal en verticaal gecentreerd op een pagina, op zo'n manier dat 't in alle gangbare browsers correct werkt en dat de tekst vervangen kan worden door willekeurige andere content...
Je table design was toch zo flexibel, dat je je hello world met alle mogelijke content kon replacen?
Oh, zo. Nou dit dan bijvoorbeeld: http://hell.student.utwen...2009-08-04-table-kol.html
(je ziet niet veel verschil, maar nu is die pagina ook verticaal gecentreerd, wat opvalt als je de fontsize kleiner maakt). Ik heb gewoon alles tussen de body tags gecopy-paste en in m'n tabel gepleurt; geen probleem.

(Ik vermoed dat dat met een CSS-based layout ook wel kan, trouwens, als je het basisprincipe werkend krijgt.)
Of wil je zeggen dat 4 levels diep tabellen in tabellen precies is waar het table element voor bedoeld is?
Dat is min of meer inherent aan table-based layouten. Die eerdergenoemde fluid sites hebben ook stapels divjes in divjes in divjes waarbij het absoluut niet bij 4 niveaus blijft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Damn, hebben we eindelijk Cybie zover, komt er weer een nieuwe langs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bosmonster schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 18:02:
Damn, hebben we eindelijk Cybie zover, komt er weer een nieuwe langs...
Ik ben al braaf aan het developen volgens jullie adviezen, tabelloos. Maar ik houd jullie op de hoogte van mijn vorderingen/bevindingen, het is wel lastig om erin te komen als je in tabellen denkt in je hoofd.

En ik kan niet garanderen dat ik vanaf nu eeuwig tabelloos zal blijven, hoor ;)
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste