Verrek. Zou het wellicht ook kunnen omdat het toevallig
een goed ontwerp is? Zoekdoos midden of rechtsboven, titel links, want we lezen van links naar rechts, menu bovenin zodat er zoveel mogelijk content op een pagina kan, en eventuele features links of rechts in een smallere kolom.
Klagen over sites die er hetzelfde uitzien is klagen over het feit dat auto's de gaspedaal allemaal op ongeveer dezelfde plek hebben. Het is niet zo dat er geen experimenten meer mogelijk zijn, maar de interface van een site moet niet vreemd zijn maar vertrouwd; omdat je zo bezoekers kunt aanhouden in plaats van wegjagen. Als ik de zoekfunctie niet aantref op de plaats waar ik 'm verwacht betekent dat je niet genoeg inhoud hebt om te doorzoeken of wil je dat ik menu's ga doorjagen in Day Of The Tentacle-stijl.
Alle touchscreen telefoons zijn ook zo saai. Allemaal zwart (of wit) met een paar knoppen onderin of bovenin. Welkom bij het verschijnsel dat technologische convergentie heet.
en dat het gebruik van CSS daar debet aan is:
Daar heeft CSS geen moer mee te maken.
- Stel dat er makkelijk verticaal gecentreerd kon worden, dan werd dat vast veel vaker gedaan.
Stel dat er op mijn muis nou een scrollwiel zit dat van boven naar beneden gaat. Dan ben ik nogal getikt als ik horizontaal scrollen ga forceren.
Er zijn 5 plekken op je scherm die het makkelijkst bereikbaar zijn; de hoeken en waar je muis op dat moment zit. De browser maakt deze plekken al min of meer onbruikbaar door er chrome neer te zetten, en nou ga je met centreren deze plekken nog eens extra onbruikbaar maken omdat m'n muis niks doet als ik 'm er neer zet.
Op een mobiele telefoon met touchscreen heb je een paar grote, eenvoudige knoppen. Dat is omdat je lompe vingers niet goed zijn in mikken (die van mij overigens ook niet) en je tijdens lopen/eten/douchen/sex evengoed op "REJECT CALL" moet kunnen hengsten. Mensen zijn slecht in mikken.
Centreren is leuk. Betekent voor 1024 x 768 dat je een klein venstertje ergens in het midden van het scherm hebt waar je content in zit. Nou schrijf ik even 3 A4tjes vol. De scrollruimte is klein. De kans dat ik op het venster klik om het focus te geven is klein. Nu zit je hier op het forum, en je ziet maar 1 scrollbar en die zit rechts, en is bijna net zo groot als het hele scherm.
Waarom, in godesnaam, zou je die
niet gebruiken?
- Stel dat max-width en max-height goed werden ondersteund, dan zou ook het liquid layouten zo weer in zwang raken.
Scrollen is goedkoop. Een boek heeft pagina's die dezelfde grootte zijn omdat je anders met losse lappen papier ligt te zeulen. Een website heeft die beperking niet en het is
volstrekt achterlijk om real-world beperkingen toe te gaan passen op dingen die zich er niks van aan hoeven te trekken.
Websites die ik in mijn vrije tijd maak zijn over het algemeen vrij complex (semi liquid). De oorzaak: artistieke aanleveringen in PhotoShop, waardoor de background de viewport bepaalt.
Daarom laat je de klant zelf geen design doen, of ga je ze heel snel leren waarom hun ontwerp waardeloos is. Leer ze te ontwerpen voor het web, niet voor drukwerk, video of multimedia CD-roms.
[
Voor 10% gewijzigd door
Yoozer op 06-08-2009 10:00
]