Nou snel een paar dingen, wil niet al te veel prijs geven want aan het einde van de twee maanden ga ik een review schrijven. Trouwe Symbian fan die Android en iPhone gebruikt.
Tis niet dat ik 100% tegen Android ben ofzo hoor. Android heeft weer andere punten die veel beter zijn en dat merk je ook aan het gebruik gemak.
Waar ik em ongelovelijk aan stoor is het volgende (meteen ook mijn grootste punt van kritiek). Toen ik het testel net kreeg ging ik even spelen met dat ding. Even kijken hoe dat nou zit met de appstore (Market) en het eerste waar hij om vraagt is een google account, je kan er niet om heen. Dan komen er bij mij twee vragen op.
1. Waarom alleen Google accounts? Ja ik weet het, het is een implementatie van Google maar je had ook voor een wat opener methode kunnen kiezen. Gewoon registeren met elk mail adres welke je wil. Werk je meteen dat privacy gebeuren tegen.
2. Waarom moet ik een account invoeren om te zien wat er in die store allemaal beschikbaar is? Kan ik gewoon niet even browsen en op het moment dat ik iets wil kopen voer ik me account in.
Trouwens nog een opmerking. Doodle Jump wekrt blijkbaar niet op de Hero en het moest dus blijkbaar ook zijn dat ik Doodle Jump niet in mijn lijstje krijg te zien. Maar als ik zoek op Doodle Jump vindt hij hem wel en ik kan hem kopen (heb ik ook gedaan) maar dan krijg ik dus fijn een melding dat het spel niet geschikt is voor de Hero! Mail gestuurt naar Google, hopelijk krijg ik me geld terug.
Een dag later wil ik een SMSje intikken, voer ik de naam van een contact persoon in en ik sta stom verbaast te kijken! Hij laat gewoon alle mail adressen in mijn gmail account zijn! Ik dahct eerst bij mij zelf: "Hoe wete hij dat nou?!" en toen bedacht ik me dat ik de dag daarvoor een account had opgegeven bij Market.
Even zoeken en ja inderdaad hij voert dus automatische dat account door naar het hele systeem. Het wordt niet gemeld, gebeurd gewoon en hij begint automatische te syncen met de google servers.
Nou goed dan wil ik dat account weg halen en de gegevens van mijn telefoon wissen. Even zoeken bij instelling... hey die optie is er helemaal niet!
Zoeken op Google en je vindt er bijna niks over, wat dieper gezocht in de newsgroups en daar zei iemand dat je de app cache leeg moest halen. En ja inderdaad, als die link met je google account weg wilt hebben moet je dus een voor een handmatig de cache van alle google apps wissen. Uitzetten is ook niet 1, 2, 3 gedaan je moet een paar instellingen uitzetten waarvan niet helemaal duidelijk is dat ze daarmee te maken hebben.
Aanzetten ging net zo snel en makkelijk, zonder dat ik er ook maar enige erger aan had heeft dat ding al mijn contacten geïmporteerd. Uitzetten moet je een paar rare kunstgrepen voor uitvoeren. Dan denk ik bij mijzelf, zeg dat er even bij of vraag of ik dat wil dat is toch ook een kleine moeite?
Waarom wil ik dit dan niet? Nou ten eerste wil ik zelf kunnen bepalen of dit gebeurd en ten tweede GMail heeft ook al van die rare trekjes. Mijn Gmail adressenboek is zo'n rotzooi omdat gmail iedereen waar ik ooit een mail van heb gehad automatische importeert en dat vindt ik niet fijn want dat is een rotzooi. In mijn telefoon heb ik een nette lijst met Voornaam, Achternaam, Adres, Nummer, etc. Als hij dan al die zooi van Gmail erdoor gooit dan vindt ik dat niet fijn. Ik wil trouwens ook niet dat persoonlijke gegevens van mijn contacten online ergens staan. Daar is geen reden voor want het is mijn adressenboek.
Of dingen als, als ik een navapp aanzet, waarom kan hij dan niet automatische de GPS chip aan/uit zetten? Dat kan ik je vertellen, omdat dat ding dus automatische mijn locatie doorspeelt aan Google als ik de GPS chip aanzet dus moet je dat maar handmatig doen zodat je dus aangeeft dat je bewust ervoor kiest om je locatie door te spelen. Nee ik wil mijn locatie niet doorspelen ik wil navigeren!
Maar het lullige is dat hij dankzij triangulatie van zendmasten en WiFi hotspots mij sowieso ongeveer weet te zitten en die informatie speelt hij dus wel automatische door naar Google. Exacte positie mag dus niet maar een benadering hebben ze geen problemen mee? Onzin. Ik wil gewoon niet dat dat ding ooit met Google communiceert, kan dus ook maar het is er niet expliciet bij vermeld.
De instellingen app, lijkt op eerste gezicht heel simpel maar kan toch moeilijk worden. Het lijtk erop alsof ze een schijn hebben gecreëerd voor om simpel te lijken en de wat controversiële dingen hebben ze wat dieper begraven.
Zo zit het hele OS vol met dit soort dingen en ik kan nu ook beter begrijpen waarom mensen Google beschuldigen van privacy schending. Het ding is lomp met de gegevens van andere.