Ik ben het met je eens, het is niet de makkelijkste omgeving voor de telefoon om op te nemen. Maar als ik het de filmpjes die ik 1 pagina terug post vergelijk met dit:
http://www.vimeo.com/4980088
Dat is dus opgenomen met mijn N82 destijds, ook die heeft er moeite mee af ten toe (logisch, het blijft een tel) maar het geluid vind ik VELE malen beter als dat van de omnia HD. Het geluid is veel warmer, dieper enzo.
Het geluid van de omnia klinkt heel blikkerig, dit komt hoogst waarschijnlijk omdat onze omnia een lagere bitrate gebruikt met opnemen. Nokia maakt gebruik van 128000 sample rate tov van 16000(!!!)

van de samsung. Ik heb dit tot in den treure aangekaart (met voorbeelden) bij samsung zonder succes.
Zie ook dit topic van mij op een ander forum:
http://forums.samsungi891...ecording-sux-major-3.html
Ze hebben me toen toegezegd dat er wat mee zou gebeuren, en je raad het al, it never happened. Ook niet na herinneringen van mijn kant. Ik heb ook nog lang gehoopt dat HyperX er wat mee kon, maar die heeft het voor mij uitgezocht en zei dat het gewoon niet door hem kan worden veranderd. Dus game over

Goed geluid wil ik het niet noemen, maar het is al een hele verbetering met hoe die out-of-the-box presteert.
Wat ik heb gedaan?? Het is mogelijk om volumes van je samsung aan te passen. Volume van mp3 afspelen, mp4 etc maar ook het volume waarmee er wordt opgenomen. Wees erg voorzichtig, het is op je eigen risico! (als je niet weet wat je doet en je klooit maar wat aan kun je makkelijk je speaker beschadigen bijv)
Maar goed zo moet het:
Vanuit je dialer (belscherm) druk je in: *#0002*28346#
Je komt dan in een menu, kies 3 "record". Kies dan optie 4: CamcordARM_AMR.
Je ziet hier 2 waardes, beide beinvloeden de mate van het volume waarin je microfoon opneemt. Standaard staan ze beide op 24.
Ik heb dmv van proberen allerlei combinaties getest, Micamp kun je alleen in stappen van 6 veranderen dus:
24, 18, 12, 6. Hoe hoger de waarde hoe harder hij opneemt.
Tx channel kan gewoon in stappen van 1 worden veranderd.
Beide waardes verander je door de optie te selecteren: een waarde invoeren en afsluiten met hekje.
Als je het goed doet komt de nieuwe waarde bij "current" te staan.
Voor luide omgevingen (disco, festivals) kan ik je de volgende waarde aanraden:
Mic amp 12, tx channel 10.
Let op!! Hij neemt nu alles zachter op, wil je dus een gesprek opnemen dan is het misschien handig om de waardes even weer naar boven bij te stellen voor je begint met opnemen.
Hoop dat het zo duidelijk is

catt4u schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 19:44:
[...]
Ik dacht zeker niet dat je hier nieuw bent en juist daarom. (je moet dit ook niet als kritiek zien)
Wat me verbaasd, is dat je toch je huiswerk niet goed hebt gedaan en achteraf gaat zeuren over de kwaliteit en support.
Ofwel je was overtuigd van de kwaliteiten van de HD, (je gelooft toch niet de reclame's die je ziet zeker?)
Of je kon leven met de wetenschap dat de video opname kwaliteit niet met die van een HD-filmcamera kon worden vergeleken.
Of je wilde er gewoon bij horen met de laatste nieuwe phone voor weinig
Anders koop je toch niet zo'n phone, maar een HD video camera als filmen jouw belangrijkste gebruik is!
Ook al had je goede ervaring met je vorige (niet te vergelijken) N82.
Ik heb me, voor ik voor de i8910HD ging, goed ingelezen in de diverse reviews en gebruikers ervaringen die er over waren voor ie in NL leverbaar was en kon me voorstellen wat ik kon verwachten.
Maar er is misschien hoop voor je:
Tweakers maakt melding van een Nokia N87 (12Megapix) met exact dezelfde TI Omap 3430/Cortex A8/Power VR SGX 530 als in de HD

Ik heb naar mijn mening wel degelijk mijn huiswerk gedaan. Waaar je wel gelijk in hebt, en wat ik mezelf ook verwijt is dat ik teveel ben afgegaan op beloftes. Toen de phone uitkwam met de AMR codec heb ik ook besloten om hem niet te kopen. Het beeld was goed, maar het geluid om te kotsen. Wat ik me ook kan verwijten is dat ik niet genoeg heb gekeken hoe dit functioneerde in donkere toestanden.
Anyway, zoals de meeste weten werd de AMR codec vervangen door AAC (net zoals de nokia), dat was het moment dat ik besloot om de telefoon aan te schaffen. Niet wetende dat ze zon slecht sample/bit rate zouden gaan gebruiken. Ik snap deze keuze van samsung tot op de dag van vandaag ook niet
Ik zocht een telefoon die gewoon betere opnames maakte dan mijn N82. De omnia HD leek dit te zijn (baseer ik op filmpjes van toen). Zie oa het filmpje van de turtles in de opening post.
Dat het beeld en geluid niet kon matchen aan een echte camera dat snap ik, maar dat het zo slecht zou blijven had ik niet verwacht, en ja nogmaals, dat is mijn fout

Ik ging er vanuit dat het nog wel recht zou worden gezet, helemaal omdat de hele community hier aandacht om vroeg.
Nou, wat het resultaat is van die update moge inmiddels duidelijk zijn, kleine verbeteringen en de enige grote verbetering als je het mij vraagt, de kinetic scroll. Nou hier wordt ik niet vrolijk van, naar mijn mening had zon top-end telefoon dit namelijk vanaf het begin al moeten hebben.
Anyway, ik kan janken wat ik wil, het is gedeeltelijk mijn fout (te naief met verwachtingen) maar vooral ook samsungs fout.
Ze doen gewoon weinig tot niets met de feedback die ze krijgen en dat is me zwaar tegengevallen. Doodzonde, want ik vind de telefoon op andere vlakken nog steeds heerlijk.
Wat ik gewoon zoek is een fijne all-in-one telefoon. Er zijn alleen veel dingen die me lichtjes tot zwaar storen aan de omnia HD. Veel slechte foto's, video-opname die lagt, het geliud van de video opname, geen portrait, ach iedereen kent de tekortkomingen wel
Voor mij is de eindconclusie als volgt: Samsung had hier potentieel een killer in de handen, hardware matig gezien VER vooruit tov de rest. Helaas prutsen ze maar wat aan met updates en stapt langzamerhand een belangrijk aandeel mensen over op andere telefoons zoals de N900. En daar ga ik ook bij horen zodra er iets op de markt komt wat wel het totaalpakketje bied zoals ik het wil. En idd die n87 zou een optie kunnen zijn
Allemachtig wat een post.... AMEN -.-