Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
Volgens mij maken veel te veel mensen zich veel te druk over hoe ze hun accu moeten gebruiken, en doen veel mensen dingen die ze hier of daar hebben gelezen op het web of ergens anders, maar waarvan ze helemaal niet echt weten of het wel of niet goed is. Gebruik je MacBook gewoon en maak je niet te druk over die batterij...

Mijn mid-2009 MBP heeft geen flikkerend scherm op de laagste helderheidsstand als ik 'm op de batterij gebruik.

Heeft er al iemand Snow Leopard geïnstalleerd? Wat is je ervaring?

*edit* Ah, ik zie dat er ook al een Snow Leopard topic is (deel 2 zelfs al...).

[ Voor 12% gewijzigd door jj71 op 02-09-2009 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-06 23:47
Edit

[ Voor 98% gewijzigd door endless90 op 02-09-2009 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 194236

Maartenvs schreef op woensdag 02 september 2009 @ 00:28:
[...]

Korting kan je ook krijgen zonder touch, waar jij het mee verwart is de back-to-school actie. Als je inlogt in de student shop moet je eerst een school selecteren dacht ik (anders via surfspot inloggen) maar volgens mij is dit alleen voor HBO studenten of hoger. Was MBO en lager officieel niet scholier en alles hoger student?
Oke. Is in principe al niet meer nodig. Ga het via ADC doen en iemand die HBO doet. 20% korting via de ADC. Moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Anoniem: 261261 schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 14:56:
[...]
Mijn 13" 2.5 ghz kan het makkelijk hebben,
Speel 1920x1080 af op een extern scherm via dvi, met het programma 'VLC'.
Zelfs met een 26" (Apple LED) gaat het prima, maak zelf ook gebruik van VLC op mn MBP 15 late 2008.

HD ftw

Instagram / YouTube

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

jj71 schreef op woensdag 02 september 2009 @ 10:15:
Volgens mij maken veel te veel mensen zich veel te druk over hoe ze hun accu moeten gebruiken, en doen veel mensen dingen die ze hier of daar hebben gelezen op het web of ergens anders, maar waarvan ze helemaal niet echt weten of het wel of niet goed is. Gebruik je MacBook gewoon en maak je niet te druk over die batterij...
^^

Baterijen verslijten en zijn bijgevolg consumables. Ik ga me niet druk maken dat ik na 3 jaar mijn batterij eens moet vervangen, zeker niet als ik daardoor gebruiksgemak moet inleveren...

deze iBook G4 gaat al 5 jaar mee, na 3 jaar nieuwe batterij er in en gewoon verder doen...

You don't need eyes to see, you need vision

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

aramdin schreef op woensdag 02 september 2009 @ 16:14:
[...]

Zelfs met een 26" (Apple LED) gaat het prima, maak zelf ook gebruik van VLC op mn MBP 15 late 2008.

HD ftw
Ten eerste, als jij een 26" apple led scherm hebt moet je even terug gaan naar degene die 'm verkochte heeft want die bestaan niet :P

Ten tweede, de grootte van je scherm maakt natuurlijk niet uit. Als 1080p ik op een gebouw van 11 verdiepingen projecteer is dat hetzelfde als op een schermpje van 17" met een hoge dot-pitch :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• urharm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-06 07:16
Hoe werkt het precies met mijn macbook pro? Ik heb nu een macbook pro 13", soms wordt de processor wel 81 graden, is dit in orde? Of is dat toch wat aan de hoge kant? Als ik dan de fanspeed verander heeft het dan zin/is het slecht (in de vorm van grote temperatuurschommelingen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233959

Even een korte simpele vraag. Ik ben van plan om in de nabije toekomst een MBP 13" aan te schaffen. Buitenshuis gebruik ik hem vooral voor internet en redelijk eenvoudige dingen. Maar thuis wil ik m gebruiken voor Video editing en Photoshop e.d. Is het dan mogelijk om een extern scherm aan te sluiten en deze in te stellen op maximale resolutie van het extere scherm of word dit automatisch maximale resolutie van MBP zelf? Lijkt mij niet. En als ik een extern scherm gebruik op bijv 1080p heb ik dan nog grote verschillen/problemen met de prestaties? En zijn er ervaringsdeskundigen die mij kunnen vertellen of de prestaties tussen de 2 13" versies erg groot is? Ga denk ik voor de goedkopere van de 2 en dan 4GB RAM erin zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 11:57

Digistorm

tenax moderator pomorum

De videokaart zal geen enkel probleem hebben met de resolutie van je externe scherm. Uiteraard werkt het scherm op z'n eigen resolutie. Over de performance in Photoshop kan ik weinig zeggen, maar voor de rest is het gewoon een hele capabele machine met genoeg power voor de meeste taken. Voor video-editing wil je misschien nog wel een externe Firewire 800 schijf, omdat het interne schijfje net wat langzamer is dan een "groot" model, en natuurlijk ook sneller vol ;)

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:50

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Van de week was er een topic waarin alles stond mbt booten in 64bits, ik kan dat topic niet meer vinden.
Weet iemand waar dat topic staat?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

CrankyGamerOG schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 09:33:
Van de week was er een topic waarin alles stond mbt booten in 64bits, ik kan dat topic niet meer vinden.
Weet iemand waar dat topic staat?
[Snow Leopard] Ervaringen en Discussie - Deel 2
In de startpost...
of edgarf28 in "[Snow Leopard] Ervaringen en Discussie"

[ Voor 11% gewijzigd door Jay-v op 04-09-2009 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ook hier maar even, aangezien het ADC-topic vrijwel dood is ;).

Heb besloten een ADC Student Membership aan te gaan vragen. Echter loop ik tegen een aantal problemen aan.

Krijg deze fouten meerdere malen terug:
Uw bank heeft geen toestemming gegeven voor betaling van het voor verzending van deze bestelling vereiste bedrag. Bel voor nadere informatie met de bank die uw creditcard heeft uitgegeven (zie voor het telefoonnummer de achterzijde van uw creditcard). U kunt ook een andere creditcard gebruiken.
en:
PaymentReentry.FullDollarFailure
Weet iemand wat ik precies fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 22:50

r0b

Anoniem: 194236 schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 09:46:
en:
[...]
Weet iemand wat ik precies fout doe?
Je probeert te betalen in USD en je kaart laat dat niet toe :?
Al met de bank gebeld - zoals de note aangeeft? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is toch vreemd... Staat op EUR.

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/2jbuwzq.jpg

Nog niet gebeld met de bank. Heb gisteren al gegoogled op die foutmelding, en leek erop dat het gewoon een fout van Apple is. Maar nu doet ie het dus nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:48
drie schreef op donderdag 03 september 2009 @ 23:42:
Hoe werkt het precies met mijn macbook pro? Ik heb nu een macbook pro 13", soms wordt de processor wel 81 graden, is dit in orde? Of is dat toch wat aan de hoge kant? Als ik dan de fanspeed verander heeft het dan zin/is het slecht (in de vorm van grote temperatuurschommelingen)?
Ik denk dat hij het wel kan hebben, anders liet Apple de fans default wel harder blazen :) Thats my 2cts :)

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBaDijk
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 21:20

WoBaDijk

Aapje

Mijn P4 HT draaide iddle op ongeveer 75 graden en werd onder load regelmatig rond de 100. Dus die 81 graden moeten geen probleem zijn en anders neem ik aan dat de EFI de laptop voledig uitschakeld tegen oververhitting.

Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mac-Mar
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:59
Ik heb een vervelend probleem;

Ben anderhalve maand in het bezit van een 13 inch Macbook Pro.
Nu is het zo dat op het moment dat ik de macbook dicht doe, regelmatig een vaag klikkend geluid te horen is, nogal irritant dus.
Het ligt eraan aan welke kant ik duw, maar het gebeurt regelmatig.
Het lijkt erop dat het beeldscherm te strak in het apparaat zit...

Iemand anders met dezelfde ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjoskin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-12-2024
Mac-Mar schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 19:11:
Nu is het zo dat op het moment dat ik de macbook dicht doe, regelmatig een vaag klikkend geluid te horen is, nogal irritant dus.
Het ligt eraan aan welke kant ik duw, maar het gebeurt regelmatig.
Het lijkt erop dat het beeldscherm te strak in het apparaat zit...
Ik heb dezelfde (mid-2009, pro, 13") maar heb geen klikkend geluid zoals je beschrijft. Hij gaat gewoon soepel dicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288974

Smarty77 schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 11:51:
[...]

Zou je mij een plezier willen doen en vanavond willen kijken of hij bij jou heel lichtjes begint te trillen als het wat donkerder wordt...

Het gaat trouwens niet over de overgang van veel naar monder backlight dat doet ie idd soepel (zonder dat je het merkt!) Maar als hij juist minder backlight heeft dan is het beeld niet 100% stabiel...
solid as a rock hier. dus als je je er zorgen over maakt zo ik even langs een apple store gaan en het daar laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316517

Weet iemand hoe duur het is om 2 gb geheugen uit te breiden naar 4 gig? voor 13 inch macbook pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 312016

Anoniem: 316517 schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 23:47:
Weet iemand hoe duur het is om 2 gb geheugen uit te breiden naar 4 gig? voor 13 inch macbook pro
Chek hier ff: http://interngeheugen.com...ch-Aluminum-Mid-2009.html

Anders hier ff chekke: http://tinyurl.com/kqr4nn :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M617573
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:44
Wat een mooi apparaat is de Macbook Pro. Heb eigenlijk geen problemen gehad de afgelopen 9 maanden, tot gisteren. Sinds ik een schone installatie van Snow Leopard heb gedaan, springen mijn fans niet meer aan als de MbP heet wordt.Ze draaien wel, op 2k toeren. Als de MbP rond de 75/80 graden wordt, zouden de fans even de 5k moeten aan tikken. Dat gebeurd niet meer.

Met een extern programma als SMC fancontrol kan ik het handmatig regelen, echter, dat is niet de manier hoe het zou moeten werken. Iemand hetzelfde meegemaakt, of waar dit probleem bekend voor komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Qoriox schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 08:25:
Wat een mooi apparaat is de Macbook Pro. Heb eigenlijk geen problemen gehad de afgelopen 9 maanden, tot gisteren. Sinds ik een schone installatie van Snow Leopard heb gedaan, springen mijn fans niet meer aan als de MbP heet wordt.Ze draaien wel, op 2k toeren. Als de MbP rond de 75/80 graden wordt, zouden de fans even de 5k moeten aan tikken. Dat gebeurd niet meer.

Met een extern programma als SMC fancontrol kan ik het handmatig regelen, echter, dat is niet de manier hoe het zou moeten werken. Iemand hetzelfde meegemaakt, of waar dit probleem bekend voor komt?
Wellicht is het geen probleem en zie jij het als een probleem omdat je het in de gaten houdt. Misschien heeft Apple wel fan-code aangepast, ik maak me er niet druk om dat soort dingen.

Volgens mij komt de fan aansturing trouwens uit de BIOS, heb je al eens een PRAM reset gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Laatst online: 20:41
Qoriox schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 08:25:

Dat verschilt, zelf heb ik al gehad dat hij gaat tot 103 graden alvorens de fans te laten versnellen. Andere keer is het rond 90 graden. Don't worry, 75/80 kunnen ze dragen. Maar doe toch maar eens een SMC reset en PRAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
WoBaDijk schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 14:21:
Mijn P4 HT draaide iddle op ongeveer 75 graden en werd onder load regelmatig rond de 100. Dus die 81 graden moeten geen probleem zijn en anders neem ik aan dat de EFI de laptop voledig uitschakeld tegen oververhitting.
Je kunt je Pentium 4 niet zomaar rechtstreeks vergelijken met een Core 2 Duo, ook niet wat betreft normale of abnormale temperaturen. Een P4 is anders opgebouwd dan een Core 2 Duo en verschillende processoren hebben verschillende ranges van wat normaal of abnormaal is.

Op Intel's processor finder website kun je opzoeken wat de "thermal specification" van een processor is. Voor de Core 2 Duo P8800 (dat is de 2,66 GHz processor die in mijn 15-inch MBP zit) is het 105 graden Celsius.

Ik denk dat 81 graden voor de processor in de 13-inch MBP aan de hoge kant is, maar het kan best dat hij zo heet wordt als je 'm hard laat werken. Als 'ie idle dit soort temperaturen heeft, dan is er zeker iets mis. De processor in mijn MBP zit rond de 40 graden als 'ie idle is.

[ Voor 14% gewijzigd door jj71 op 05-09-2009 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210541

Even een vraag. Ik ben wellicht van plan een 13-inch MBP aan te schaffen, maar ik wil wel weten hoe de geluidskwaliteit van de speakers zijn. Nu weet ik dat die natuurlijk niet fantastisch zijn. Ik heb nu drie jaar een 15-inch MBP waarvan het geluid bij casual gebruik wel gaat. Lever ik nu veel geluidskwaliteit in met de aanschaf van een 13 inch? Of juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TlighT
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 10:31
Ik heb sinds 3 dagen een MB Pro 15 inch 2.66 (met de 500gb 7200 HD en ontspiegeld scherm). Ik ben er voor het grootste gedeelte gelukkig mee.

Een klein minpuntje is dat de balans van het geluid aan de rechterkant zit i.p.v. het midden. Na even googlen, blijkt het dat meer mensen er last van hebben. Het lijkt erop dat het probleem veroorzaakt te worden door het feit dat de rechterluidspreker een subwoofer heeft en de linker niet.

Een design foutje in de MB Pro dus. Ik neem daarom aan dat andere mensen op dit forum dit ook merken. Ik heb het voorlopig "opgelost" door in de Preferences de balans enigzins naar links te zetten, maar het blijft jammer van een -op dit puntje na- perfecte computer.

[ Voor 5% gewijzigd door TlighT op 05-09-2009 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Anoniem: 210541 schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 11:58:
Even een vraag. Ik ben wellicht van plan een 13-inch MBP aan te schaffen, maar ik wil wel weten hoe de geluidskwaliteit van de speakers zijn. Nu weet ik dat die natuurlijk niet fantastisch zijn. Ik heb nu drie jaar een 15-inch MBP waarvan het geluid bij casual gebruik wel gaat. Lever ik nu veel geluidskwaliteit in met de aanschaf van een 13 inch? Of juist niet?
Ga gewoon eens luisteren bij een reseller. Zo'n subjectieve vraag kan niemand voor je beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBaDijk
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 21:20

WoBaDijk

Aapje

jj71 schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 11:29:
[...]

Je kunt je Pentium 4 niet zomaar rechtstreeks vergelijken met een Core 2 Duo, ook niet wat betreft normale of abnormale temperaturen. Een P4 is anders opgebouwd dan een Core 2 Duo en verschillende processoren hebben verschillende ranges van wat normaal of abnormaal is.

Op Intel's processor finder website kun je opzoeken wat de "thermal specification" van een processor is. Voor de Core 2 Duo P8800 (dat is de 2,66 GHz processor die in mijn 15-inch MBP zit) is het 105 graden Celsius.

Ik denk dat 81 graden voor de processor in de 13-inch MBP aan de hoge kant is, maar het kan best dat hij zo heet wordt als je 'm hard laat werken. Als 'ie idle dit soort temperaturen heeft, dan is er zeker iets mis. De processor in mijn MBP zit rond de 40 graden als 'ie idle is.
Ik snap dat je ze niet zomaar kunt vergelijker. Ik wilde alleen laten zien dat processors in het algemeen tegen redelijk hoge temperaturen kunnen.

Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M617573
ShaneV schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 10:39:
[...]

Dat verschilt, zelf heb ik al gehad dat hij gaat tot 103 graden alvorens de fans te laten versnellen. Andere keer is het rond 90 graden. Don't worry, 75/80 kunnen ze dragen. Maar doe toch maar eens een SMC reset en PRAM.
Maak me ook niet direct zorgen, viel me alleen op. Met Leopard sloegen de fans al rond 85 graden aan en nu niet. Vreemde is ook, dat als ik de MbP een herstart geef, de fans wel harder en zachter gaan. Als ik de MbP dan in sleep gooi en weer wakker maak, dan blijven de fans hangen op 2k rpm.

Ik ga eens zo'n SMC en Pram reset doen. Is er een manier om te zien of de SMC reset is gelukt?

edit:

heb nu een paar keer een SMC reset geprobeerd, maar ik krijg het maar niet voor elkaar. Je moet de shift, control,option key en on/off button indrukken (op het vaste keyboard, aan de linker kant) vervolgens moet het LEDje van de poweradapter aan en uit gaan. Helaas, ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar. Het LEDje knippert niet, en mijn fans doen nog steeds raar. Iemand enig idee?

We hebben het hier overigens over een Macbook Pro unibody late 2008 2,4 ghz, 4gb ram

[ Voor 43% gewijzigd door M617573 op 05-09-2009 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:31
Hoi,

Mijn 8 weken oude MBP heeft kuren. Hij bekrast CD's en gisteren hing hij vast en wil hij in OS X niet meer booten. Ik vind hem al een tijdje "magnetisch" aanvoelen als ik over de behuizing beweeg. Ik kan het niet anders uitleggen, maar geen idee of dat raar is. Ik ga er in ieder geval mee terug, maar wil weten of dat magnetische iets bekends is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Laatst online: 09-06 20:12
Qoriox schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 13:14:
[...]

We hebben het hier overigens over een Macbook Pro unibody late 2008 2,4 ghz, 4gb ram
  1. If the computer is on, turn it off.
  2. Disconnect the AC adapter and remove the computer's battery.
  3. Press and hold the power button for 5 seconds and then release the button.
  4. Reconnect the battery and AC Adapter.
  5. Press the power button to restart the computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthium
  • Laatst online: 21-06 23:14
Beste Tweakers, ik ben helemaal nieuw in het Apple wereldje, ben toch van plan om een MB(P) te kopen voor mijn studie informatica. Omdat er op de opleiding alleen wordt gewerkt met Windows apps voor het ontwikkelen (Visual Studio) wil ik een dual boot met Windows 7 draaien. Ik was gisteren in de MediaMarkt en daar zag ik een MacBookje staan die exact leek op een MacBook Pro, alleen Pro was weggelaten op het scherm. De verkoper vertelde mij dat Apple deze enkele maanden geleden had uitgebracht maar omdat deze specs beter zouden zijn dan die van de MBP serie wilden ze deze er nu snel uitwerken dus hij werd me aangeboden voor €899,-. Ik ben even wezen rondsnuffelen en ik zie dat zowel de "gewone" MacBook als de Pro word aangeboden in unibody versie, en het verschil tussen de specs is bar klein. Is het enige verschil tussen de Pro en de gewone MacBook het verschil in RAM en kloksnelheid? Of kijk ik nu over zaken heen?

Please enlight me _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

@ Xanthium, de oude aluminium 13" Macbook gaat minder lang mee op de accu en heeft een minder goed scherm. Qua prestaties is het hetzelfde, al naar gelang de CPU snelheid.

Ik zou liever de nieuwe 13" MBP kopen. Via surfnet, Apple studenten site en via Ebay (zie topic) kun je hele goede deals maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Philflow op 06-09-2009 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:58

MrFish

Untitled

@Xanthium en Philflow: Daarnaast heeft de aluminium 13" MacBook geen firewire en SD lezer, de 13" MBP wel. Maar de accu van de MB is wel weer zelf te vervangen, van de MBP niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:36
Philflow schreef op zondag 06 september 2009 @ 12:06:
@ Xanthium, de oude aluminium 13" Macbook gaat minder lang mee op de accu en heeft een minder goed scherm. Qua prestaties is het hetzelfde, al naar gelang de CPU snelheid.

Ik zou liever de nieuwe 13" MBP kopen. Via surfnet, Apple studenten site en via Ebay (zie topic) kun je hele goede deals maken.
scherm is overigens stilletjes geupgrade voor de MBP al uitkwam trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Sn0wblind schreef op zondag 06 september 2009 @ 12:35:
[...]
scherm is overigens stilletjes geupgrade voor de MBP al uitkwam trouwens
Klopt, de Macbooks vanaf April 2009 hebben een betere scherm dan de Macbooks van daarvoor. Maar de Macbook Pros hebben weer een beter scherm dan de Macbooks vanaf April.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M617573
Falconey schreef op zondag 06 september 2009 @ 11:05:
[...]
  1. If the computer is on, turn it off.
  2. Disconnect the AC adapter and remove the computer's battery.
  3. Press and hold the power button for 5 seconds and then release the button.
  4. Reconnect the battery and AC Adapter.
  5. Press the power button to restart the computer
Dit geldt helaas niet voor de late 2008 Macbook Pro. Ik moet die combo van toetsten indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthium
  • Laatst online: 21-06 23:14
en als ik het goed begrijp komen er 3x per jaar nieuwe macbooks uit? early/medio/late als ik het goed heb. Is het een goed idee om de huidige medio 2009 versie dan te pakken of kan ik beter nog even wachten op de late 2009? Of schiet de prijs dan weer meteen omhoog :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Xanthium schreef op zondag 06 september 2009 @ 16:38:
en als ik het goed begrijp komen er 3x per jaar nieuwe macbooks uit?
:) mooie logica. Ik denk niet dat dat voor de toekomst geldt. Maar je weet het nooit met Apple.

volgens Macrumors zitten er gemiddeld 200 dagen tussen een MBP update:
http://buyersguide.macrumors.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Laatst online: 09-06 20:12
Qoriox schreef op zondag 06 september 2009 @ 13:30:
[...]

Dit geldt helaas niet voor de late 2008 Macbook Pro. Ik moet die combo van toetsten indrukken.
Wel hoor, ik heb die zelf namelijk ook. Als je de accu eruit kan halen moet het op deze manier.

Edit: Ik zie dat Apple de pagina heeft aangepast, daar staat nu idd dat de toetsenbord methode ook voor de late 2008 MBP moet werken. Nog niet zo lang geleden stond daar nog dat de accu eruit moest, het lijkt me stug dat dit opeens niet meer werkt.

[ Voor 32% gewijzigd door Falconey op 06-09-2009 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M617573
Falconey schreef op zondag 06 september 2009 @ 16:44:
[...]

Wel hoor, ik heb die zelf namelijk ook. Als je de accu eruit kan halen moet het op deze manier.

Edit: Ik zie dat Apple de pagina heeft aangepast, daar staat nu idd dat de toetsenbord methode ook voor de late 2008 MBP moet werken. Nog niet zo lang geleden stond daar nog dat de accu eruit moest, het lijkt me stug dat dit opeens niet meer werkt.
Hmm, ik ga het eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

--Christiaan-- schreef op zondag 06 september 2009 @ 09:18:
Mijn 8 weken oude MBP heeft kuren. Hij bekrast CD's
Bij laden / eject of als ze draaien?
en gisteren hing hij vast en wil hij in OS X niet meer booten.
Wel nog in Windows? Werkt dit nog steeds niet? Wat gebeurt er dan als hij niet wil booten? Ben eens wat duidelijker
Ik vind hem al een tijdje "magnetisch" aanvoelen als ik over de behuizing beweeg. Ik kan het niet anders uitleggen, maar geen idee of dat raar is. Ik ga er in ieder geval mee terug, maar wil weten of dat magnetische iets bekends is.
Ja, dat is een laagspanning op de behuizing volgens mij, dat heb ik hier ook (met een MBP en ook met een alu Apple tobo aan een oude Whitebook trouwens). Je voelt een wat ruw/ stotterende sensatie als je met een vinger over de behuizing glijdt, toch? En dat is weg als je met je andere hand de behuizing vasthoudt? Volgens mij is dat 'normaal'. Volgende keer dat je een vers klein wondje aan je vinger hebt moet je eens proberen daarmee een scherpe kant van je behuizing aan te raken, dat voelt niet fijn.

Weet niet of een geaarde contactdoos (met het lange snoer, niet de duckhead adapter aan de lader) helpt, dat zou je kunnen proberen.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

tenax moderator pomorum

Dat helpt :P
Ik voel het meteen als ik ergens mijn adapter inplug waar geen (werkende) randaarde is :)

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Ander verschil is dat de versie die MM aanbied voor 899,- geen verlicht keyboard heeft. Ik zou ook voor de nieuwe MBP gaan. Als je hem via Surfspot besteld ben je er max €1052,- voor kwijt. Tevens kan je tot 8sept. nog een iPod erbij krijgen voor 35 euro. Deze gaat wel weg via marktplaats voor 100 euro's meer.

Netto ben je dan dus €950,- kwijt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
Xanthium schreef op zondag 06 september 2009 @ 12:03:
... Ik was gisteren in de MediaMarkt en daar zag ik een MacBookje staan die exact leek op een MacBook Pro, alleen Pro was weggelaten op het scherm. De verkoper vertelde mij dat Apple deze enkele maanden geleden had uitgebracht maar omdat deze specs beter zouden zijn dan die van de MBP serie wilden ze deze er nu snel uitwerken dus hij werd me aangeboden voor €899,-.
Laat je niet in de luren leggen door een verkoper van de Media Markt. De laatste update van de MacBook (Pro)'s is in juni dit jaar geweest. Bij die update is de 13-inch aluminium MacBook geüpdatet naar een MacBook Pro.

Dus een 13-inch aluminium MacBook (zonder Pro) is het oude model. Dat de specs beter zijn dan het nieuwe Pro-model is onzin.

Ik heb ook al bij een Media Markt gezien dat ze daar nog de oude modellen hadden staan, zelfs voor de oude prijzen (die hoger zijn dan de prijzen voor de nieuwere modellen!). Ik zou geen MacBook (Pro) kopen bij de Media Markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

jj71 schreef op maandag 07 september 2009 @ 10:22:
[...]
Dus een 13-inch aluminium MacBook (zonder Pro) is het oude model. Dat de specs beter zijn dan het nieuwe Pro-model is onzin.
Niet helemaal onzin natuurlijk omdat het oude 2.4Ghz 4GB model goedkoper kan zijn dan het 2.26 Pro model met 2GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 194236 schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 11:18:
Dat is toch vreemd... Staat op EUR.

[afbeelding]

Nog niet gebeld met de bank. Heb gisteren al gegoogled op die foutmelding, en leek erop dat het gewoon een fout van Apple is. Maar nu doet ie het dus nog steeds niet.
Update + verhaal:

Vrijdag gebeld naar Apple -> doorverwezen naar eurodev@apple.com -> 2 mails gestuurd, 1 in NL en 1 in EN -> vandaag 2 mails teruggehad.

1. Brakkige NL'se zegt dat ik naar connect.apple.com moet gaan en me daar moet aanmelden, DONE. Doet nog niets. Verder zegt ze dat ik ook m'n id, studentenkaart + rooster moet mailen zodra m'n ADC Student account is geactiveerd. Als ik er niet uitkom mag ik gewoon weer mailen.
2. Engelsman zegt dat het waarschijnlijk een websitefoutje is en ik dat enkel via de telefoon kan oplossen. Als het nog niet lukt mag ik hem weer mailen. Dus net weer gebeld. Kreeg ik een of andere wazige onverstaanbare Belg aan de lijn. Hij wist er weinig van want hij was van de hardware en software, waarna ik vroeg of hij me dan kon doorverbinden met de goede persoon. Nee, hij moest het toch zelf even proberen op te lossen. Na wat gepiel verwees ie me alsnog door naar developer.apple.com/contact/ waar ik weer eens m'n probleem mocht gaan vertellen.

:O Ik weet het niet meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje!
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-05 21:15
Anoniem: 194236 schreef op maandag 07 september 2009 @ 16:26:
[...]

Update + verhaal:

Vrijdag gebeld naar Apple -> doorverwezen naar eurodev@apple.com -> 2 mails gestuurd, 1 in NL en 1 in EN -> vandaag 2 mails teruggehad.

1. Brakkige NL'se zegt dat ik naar connect.apple.com moet gaan en me daar moet aanmelden, DONE. Doet nog niets. Verder zegt ze dat ik ook m'n id, studentenkaart + rooster moet mailen zodra m'n ADC Student account is geactiveerd. Als ik er niet uitkom mag ik gewoon weer mailen.
2. Engelsman zegt dat het waarschijnlijk een websitefoutje is en ik dat enkel via de telefoon kan oplossen. Als het nog niet lukt mag ik hem weer mailen. Dus net weer gebeld. Kreeg ik een of andere wazige onverstaanbare Belg aan de lijn. Hij wist er weinig van want hij was van de hardware en software, waarna ik vroeg of hij me dan kon doorverbinden met de goede persoon. Nee, hij moest het toch zelf even proberen op te lossen. Na wat gepiel verwees ie me alsnog door naar developer.apple.com/contact/ waar ik weer eens m'n probleem mocht gaan vertellen.

:O Ik weet het niet meer..
Zwaar klote allemaal zoals ik in je berichten heb kunnen lezen... Hopelijk word je er nu wat wijzer van. Normaliter zou ik zeggen van bel met ze, maar dat heb je al gedaan. Wat je eventueel als optie zou kunnen doen is je bestelling via iemand anders kunnen laten lopen? En dan je geld naar die persoon toe sturen. Dan ben je in iedergeval wel verder geholpen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Spuitelf schreef op maandag 07 september 2009 @ 16:59:
[...]

Zwaar klote allemaal zoals ik in je berichten heb kunnen lezen... Hopelijk word je er nu wat wijzer van. Normaliter zou ik zeggen van bel met ze, maar dat heb je al gedaan. Wat je eventueel als optie zou kunnen doen is je bestelling via iemand anders kunnen laten lopen? En dan je geld naar die persoon toe sturen. Dan ben je in iedergeval wel verder geholpen :D
Ja da's een goede optie, maar er zijn alleen vrij weinig mensen in m'n omgeving die over een creditcard beschikken :').

Heb inmiddels weer mail terug gehad van de Engelsman. Die gast is wel behulpzaam. Hij wees me op het verwijderen van cookies e.d. in m'n browser. Hielp net zo min, maar hij gaf me ook nog een Nederlands ADC support nummer. Morgen weer een kans ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-06 16:30
Neek, ik heb toch liever dat je het centraal houdt in Het Grote ADC Student Membership Topic en Tutorial. Als je dan je Macbook Pro hebt kun je hier posten. Dat houdt het wat overzichtelijker, de losse topics zijn er niet voor niets ;)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Klopt het trouwens dat Snow Leopard i.p.v. 'Goed' nu 'Normaal' aangeeft als conditie? Of is mijn batterij zo snel gezakt? (heb 'm net 2 maanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Ik denk het wel, de batterij van mijn 13" Macbook Pro (ook twee maanden oud) is volgens iStat nog 100%. En er staat bij de status ook "normaal" :).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

graceful schreef op maandag 07 september 2009 @ 18:10:
Klopt het trouwens dat Snow Leopard i.p.v. 'Goed' nu 'Normaal' aangeeft als conditie? Of is mijn batterij zo snel gezakt? (heb 'm net 2 maanden)
Hier ook normaal, terwijl de capaciteit boven de rated capaciteit ligt (> 100% van wat het zou moeten zijn). No worries.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Ah top. Schrok wel even, let daar namelijk niet zo op maar herinnerde me toch echt dat er 'Goed' stond. Bedankt, heb direct iStat even geïnstalleerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

graceful schreef op maandag 07 september 2009 @ 18:17:
Ah top. Schrok wel even, let daar namelijk niet zo op maar herinnerde me toch echt dat er 'Goed' stond. Bedankt, heb direct iStat even geïnstalleerd. :)
CoconutBattery is ok wel leuk, daarmee kun je de capaciteit over de tijd in de gaten houden.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:00
uurtje geleden macbook pro 13,3 2.26 ghz besteld met sleeve en ipod touch. Weet iemand of ze al verstuurd worden met Snow Leopard ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje!
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-05 21:15
6pack15 schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:59:
uurtje geleden macbook pro 13,3 2.26 ghz besteld met sleeve en ipod touch. Weet iemand of ze al verstuurd worden met Snow Leopard ?
Zover ik weet; Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

6pack15 schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:59:
Ja, als je naar de store gaat zie je rechts boven in een driehoek met de tekst "inclusief snow leopard".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:00
Jay-v schreef op maandag 07 september 2009 @ 23:16:
[...]

Ja, als je naar de store gaat zie je rechts boven in een driehoek met de tekst "inclusief snow leopard".
Aha gespot! bedankt. Als ze dat nou ook eventjes in die specs zette :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:17
Vandaag mijn MacBook Pro binnen gehad. Kwam van een oudere MacBook. Wel mooi speelgoed, lekker snel en compleet. Nieuwe trackpad is wel wennen, ook al zou ik er zelf veel meer functies aanhangen.

Kan ik niet scroll to end of page als 3 finger wipe doen? Lijkt mij veel makkelijker :S ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Laatst online: 17-06 10:53
Dat is standaard zo ingesteld hoor, hier wel iig :)
ik kan met 3 vingers gewoon helemaal naar bottom page gaan !

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeromussov
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Dat is alleen met Firefox mogelijk, in Safari wordt dat niet ondersteund.

Echter kan je dat wel oplossen met het programma 'Multiclutch', alleen moet je Safari dan weer in 32bits draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Laatst online: 17-06 10:53
Gebruik dan gewoon firefox :)

is toch beter dan safari :P
IMHO ! geen flamewar aub :P

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxiMoron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 13:33
SanderPS3 schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 19:36:
Gebruik dan gewoon firefox :)

is toch beter dan safari :P
IMHO ! geen flamewar aub :P
Even serieus daarover; Bij mij is Firefox (3.5) echt zo gigantisch traag. Type je iets in in de adres balk moet ie eerst 20 seconden nadenken over wat ie als opties moet aanbieden.

Dat is de reden dat ik nu voornamelijk Safari gebruik en Firefox houd voor als ik Firebug nodig heb :)

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-05 22:50

r0b

OxiMoron schreef op woensdag 09 september 2009 @ 08:44:
[...]

Even serieus daarover; Bij mij is Firefox (3.5) echt zo gigantisch traag. Type je iets in in de adres balk moet ie eerst 20 seconden nadenken over wat ie als opties moet aanbieden.
Eens in de zoveel tijd even je history dumpen; ik heb / had er ook last van. Maar het nadeel van een schone history/profile weegt nog niet zwaar genoeg om Safari te overwegen (ik wil XML files bekijken in m'n browser ZONDER een hele brij tekst te krijgen :/ )
zeromussov schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 19:25:
Dat is alleen met Firefox mogelijk, in Safari wordt dat niet ondersteund.

Echter kan je dat wel oplossen met het programma 'Multiclutch', alleen moet je Safari dan weer in 32bits draaien...
Um, Cmd + pijltje naar onderen werkt bij mij ook in Safari prima hoor?

[ Voor 25% gewijzigd door r0b op 09-09-2009 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Maeslant schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 19:21:
Vandaag mijn MacBook Pro binnen gehad. Kwam van een oudere MacBook. Wel mooi speelgoed, lekker snel en compleet. Nieuwe trackpad is wel wennen, ook al zou ik er zelf veel meer functies aanhangen.

Kan ik niet scroll to end of page als 3 finger wipe doen? Lijkt mij veel makkelijker :S ..
Alleen in firefox maar niet in safari, vreemde keuze van apple mijn inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 308201

Afgelopen week een MacBook unibody gekocht bij de Mediamarkt voor 999...blijkt dat die verlengsnoer er niet bij zit.
Ben terug gegaan maar de verkoper zei dat dat is omdat het een aanbieding is en het eigenlijk een britse versie is?? Moet ik dit zomaar slikken of hoort er gewoon bij elke mac die verkocht word een verlengsnoer te zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op woensdag 09 september 2009 @ 09:13:
[...]

Alleen in firefox maar niet in safari, vreemde keuze van apple mijn inziens.
Firefox heeft een project gehad voor 3.5 om multitouch gestures in hun browser te embedden. Je kunt het gedrag via about:config aanpassen indien je dat wenst. Apple heeft er voor hun browser voor gekozen om een aantal andere gestures te gebruiken. Sja, dat is gewoon een keuzeverschil tussen de browsermakers. Het is dus niet Apple's schuld dat Firefox het anders doet dan Safari, wel andersom.

Ik moet zeggen dat mijn early 2008 MacBook Pro wel erg lekker werkt met dat multitouch in Snow Leopard. Die 4 finger gestures zijn ergens toch best handig en makkelijk te gebruiken ondanks dat mijn trackpad een stukje kleiner is dan die van de unibody versies. Nadeel is alleen dat ik nu volgens Snow Leopard achter mijn accu aan moet want die moet worden vervangen (gezien het aantal cycles en de health is dat ook niet zo raar). Er zijn meer mensen die er last van hebben dus ik wacht nog even af of dit niet een gevolg is van een verkeerde meting in SL (en het is nou ook weer niet zo dat hij ieder moment kan uitvallen :)).
OxiMoron schreef op woensdag 09 september 2009 @ 08:44:
[...]

Dat is de reden dat ik nu voornamelijk Safari gebruik en Firefox houd voor als ik Firebug nodig heb :)
Dat kan komen doordat er gebruik wordt gemaakt van een sqlite3 database die nu vol rommel staat. Je kunt 'm vacuüm trekken waardoor het weer opgeruimd wordt. Dat scheelt vaak in grootte van de database en ook in snelheid bij het zoeken. In het volgende artikel vindt je hoe dat moet: Vacuum your Firefox databases for better performance. Ze hebben er zelfs aan addon voor.

[ Voor 28% gewijzigd door ppl op 09-09-2009 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-06 15:17

Step

step@tweakers.net#

Anoniem: 308201 schreef op woensdag 09 september 2009 @ 11:13:
Afgelopen week een MacBook unibody gekocht bij de Mediamarkt voor 999...blijkt dat die verlengsnoer er niet bij zit.
Ben terug gegaan maar de verkoper zei dat dat is omdat het een aanbieding is en het eigenlijk een britse versie is?? Moet ik dit zomaar slikken of hoort er gewoon bij elke mac die verkocht word een verlengsnoer te zitten?
Zoiets hoort in elke Apple doos te zitten, gewoon opeisen die handel! Je hoort bij zulke dingen voorgelicht te worden dat men de doos heeft opengemaakt en heeft verwijderd of wat dan ook. :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
6pack15 schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 19:13:
Aha gespot! bedankt. Als ze dat nou ook eventjes in die specs zette :P
Dat staat toch gewoon bij de specs?
Software
  • Mac OS X 10.6 Snow Leopard (met iTunes, Time Machine, Snelle weergave, Spaces, Spotlight, Dashboard, Mail, iChat, Safari, Adresboek, QuickTime, iCal, Dvd-speler, Photo Booth, Front Row en Xcode Developer Tools)
  • iLife '09 (met iPhoto, iMovie, iDVD, iWeb en GarageBand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-06 17:00

M_V

Ik heb een early 2008 MBP (gekocht in oktober 2008) die eigenlijk altijd aan het net hangt. Er zitten 44 cycles op. De battery zit echter al op 4900 mAh (dit is 87% van 5600) maximaal met als staat "normal". Is dat niet een beetje snel?

Volgens mij begon hij op 5600 mAh....

[ Voor 4% gewijzigd door M_V op 09-09-2009 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes-
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:10
Rudy_V schreef op woensdag 09 september 2009 @ 12:49:
Ik heb een early 2008 MBP (gekocht in oktober 2008) die eigenlijk altijd aan het net hangt. Er zitten 44 cycles op. De battery zit echter al op 4900 mAh (dit is 87% van 5600) maximaal met als staat "normal". Is dat niet een beetje snel?

Volgens mij begon hij op 5600 mAh....
Misschien even calibreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Anoniem: 308201 schreef op woensdag 09 september 2009 @ 11:13:
Vraag gewoon het engelse netsnoer erbij, zet je er zelf een andere stekker aan. Heb ook ooit een voeding in het buitenland gekocht en dat zo gedaan.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288974

Zpottr schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:29:
[...]

Vraag gewoon het engelse netsnoer erbij, zet je er zelf een andere stekker aan. Heb ook ooit een voeding in het buitenland gekocht en dat zo gedaan.
alhoewel je die stekkertjes los kan kopen (op marktplaats voor vaak minder dan een tientje), vind ik het toch wel weer ranzigheid ten top van MM om dat zonder te melden aan iemand mee te geven. Als ze een beetje ballen in hun broek hadden, leverden ze die gewoon na. Dat heet service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Anoniem: 288974 schreef op woensdag 09 september 2009 @ 14:40:
[...]

alhoewel je die stekkertjes los kan kopen (op marktplaats voor vaak minder dan een tientje), vind ik het toch wel weer ranzigheid ten top van MM om dat zonder te melden aan iemand mee te geven. Als ze een beetje ballen in hun broek hadden, leverden ze die gewoon na. Dat heet service.
Idd! Was de doos open geweest? Voor het zelfde geld is het gewoon een demo model geweest. Brits model lijkt me een smoes, kijk eens naar het type nummer op de doos...De Nederlandse is volgens mij MB467N/A...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 317597

Hallo mensen,

Ik ben van plan om een macbook pro 17" te kopen
kan iemand mij iets vertellen over zijn ervaring met dit model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:34
@zeydoun,

Zeer goede laptop. Dit berichtje wordt er vanaf getikt. Ben er zeer happy mee. Gebruik hem nu een paar weken en ik vind het vooral lekker om met zo'n groot scherm te werk. 17 inch met 1900 x 1200 is gewoon helemaal top op een macbook pro.

Maar wat voor vraag je stelt is een beetje open.

Wat wil je er mee doen bijvoorbeeld dat is nog een stukje belangrijker. Wat als je bijvoorbeeld alleen maar gaat internetten en tekstverwerken heb je aan een 15 inch genoeg. Als je ook nog wil video wil editten op locatie is een 17 inch beter omdat je daar ook harddisk op e-sata kan aansluiten.
Ook als je wil editten kan in veel gevallen een 15 inch genoeg zijn als je hem bijvoorbeeld niet veel gaat editten op locatie maar bijvoorbeeld alleen maar inlaad op locatie en er thuis een extra beeldscherm bij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chef86
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-06 17:04
Ik kijk hier al een aardig tijdje mee, ook voordat ik een goede maand geleden besloot een MBP 13 inch aan te schaffen, en heb besloten me ook maar eens te registreren.

De ervaringen met de MBP zijn tot dusver erg goed, en heb zelfs al helemaal afstand genomen van m'n Windows pc & laptop. Ik gebruik hem op het moment als laptop, zowel privé als voor m'n studie, maar ook met een extern scherm, muis en toetsenbord voor m'n bureau set-up. Niets te klagen, en zeker de moeite waard geweest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
  • Laatst online: 28-02 15:07
offtopic:
Heerlijk. Ik zit de pc van mijn vriendin opnieuw te installeren. Geen misselijk ding, Quad Core, 4Gb goed Asus Mobo. Heeft ze van me overgenomen toen ik volledig overstapte. Mijn unibody staat er naast. Wat ben ik in een hemel terechtgekomen :)

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:11
Die aanbieding van de MM is inderdaad een Brits model. Dat is direct zo geregeld met Apple Nederland!! Het klopt inderdaad dat daar het verlengsnoer _niet_ bij zit. Dat de dozen allemaal zijn opengemaakt is door de importeur gedaan. Mocht je toch een netsnoer willen, vraag het dan even bij de MM. Die snoeren worden gewoon verstrekt, mits de klant er om vraagt. Heb d'r al meerdere gevallen van gehad.. :)

De MB467 heeft overigens wel een verlicht toetsenbord. ;)
Verder, er zijn genoeg mensen die het een goeie deal vinden. Vaak wordt dit model voor 999 verkocht, dat is wel ff 150 euro minder. Veel mensen missen FireWire toch niet, vinden 150 euro extra voor een SD kaartlezer + nieuw type accu gewoon te veel. Daar komt nog bij dat het oude model iets hoger is geklokt dan het nieuwe model.

Niet zo zeuren allemaal! :P

edit: trouwens, nog zo'n verschil. Dat actiemodel MB467 heeft bijvoorbeeld ook een Britse keyboardlayout. Verschilt op sommige (kleine) punten van een normaal "nederlands" toetsenbord..

[ Voor 10% gewijzigd door SyS_ErroR op 09-09-2009 22:01 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:23

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

@SyS_ErroR:

Voor die 150 euro krijg je niet alleen een betere accu, SD-card reader en FW800, maar ook -en dat is imho nog belangrijker- een aanzienlijk beter scherm.

Launching containers into space

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Goed, gezien het verval van m'n MacBookPro1,1 een beetje te erg begint te worden (er is nu een heel hinderlijke horizontale streep ontstaan in 't scherm), maar eens een nieuwe besteld. 2.6GHz, uiteraard met een mat scherm. Die spiegelprut hoef ik niet.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:23

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

CyBeR schreef op donderdag 10 september 2009 @ 00:54:
Goed, gezien het verval van m'n MacBookPro1,1 een beetje te erg begint te worden (er is nu een heel hinderlijke horizontale streep ontstaan in 't scherm), maar eens een nieuwe besteld. 2.6GHz, uiteraard met een mat scherm. Die spiegelprut hoef ik niet.
pics als ie binnen is graag :)

Launching containers into space

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik hoop overigens wel dat Apple snel met een update komt om het wireless-probleem van de MBP op te lossen. Ik heb meerdere malen PRAM gereset, de oude scriptjes teruggezet, mijn netwerken gewist en weer toegevoegd maar nog doet hij af en toe raar (maar niet altijd meer). Deze avond zit ik al de hele avond te tetheren iig. :(

• stormfly
  • Nu online
Wilf schreef op donderdag 10 september 2009 @ 01:31:
Ik hoop overigens wel dat Apple snel met een update komt om het wireless-probleem van de MBP op te lossen. Ik heb meerdere malen PRAM gereset, de oude scriptjes teruggezet, mijn netwerken gewist en weer toegevoegd maar nog doet hij af en toe raar (maar niet altijd meer). Deze avond zit ik al de hele avond te tetheren iig. :(
Die problemen zijn toch weg met Snow?

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Dus ik moet upgraden naar een product wat niet overal voorradig is om een probleem in een ander product op te lossen?

Ik heb een workaround ontdekt toevallig: na ontwaken uit sleep inloggen in gastaccount, die pakt het netwerk wel, daarna terug naar je eigen account. Die pakt het netwerk vervolgens ook weer.

• stormfly
  • Nu online
Wilf schreef op donderdag 10 september 2009 @ 10:31:
Dus ik moet upgraden naar een product wat niet overal voorradig is om een probleem in een ander product op te lossen?
Ik bied je alleen een alternatief :P klachten graag naar Apple

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:24

Aight!

'A toy robot...'

Ik gebruik nu al bijna een maand mijn Macbook Pro unibody, en het werkt werkelijk fantastisch.

Ik heb dus het 15 inch model, en die heeft dus een mini-display port. Nu hebben wij op school beamers die alleen met DVI kan aansluiten. Nu wil ik dus een verloop kabel kopen, maar de rest thuis heb ik over HDMI, en kijk ook wel eens filmpje met de laptop op de tv.

Wat kan ik beter doen:

- Kabeltjes en verloopstekkers via ebay ergens scoren (zag een link ergens in dit topic) dus display port --> HDMI --> DVI (eventueel)
- Of alleen naar DVI

DVI kost 30 euro ongeveer bij mail-a-mac, HDMI alleen kost 22 euro. En HDMI naar DVI kost 16 euro.

Kan ook mijn TV natuurlijk met DVI aansluiten, maar kan ik dan nog 1080p krijgen? Wil de Macbook ook later misschien aansluiten aan een 24 inch of groter...

iemand enig idee wat ik het beste kan doen?ik heb de kabel pas nodig over 2 weken, dus ik heb nog even tijd :)

Anoniem: 289254

Het viel me vandaag toevallig op bij mijn Macbook Pro 13 inch (4 weekjes oud) dat aan de rechterkant (voorkant) van het scherm (het zwarte gedeelte aan de rand), als ik daarover wrijf zit er echt een dikke bobbel beneden. Ik dacht eerst dat de behuizing los liet ofzo. Maar je kunt het niet terugdrukken ofzo en er lijkt niets los te zitten.

Hebben meer mensen hier last van? Is dit iets normaals?

Als dit niet normaal is, is het dan zinvol om dit te melden? In principe is het niet heel storend of veroorzaakt geen probleem. Maar nu ik het weet ga je jezelf toch beetje eraan storen. Ik weet ook niet wat het is en of het kwaad kan.

• Hoedje
De beperking van 1080P (of eigenlijk 1920 bij 1200) geldt voor de gewone mini-displayportkabel. Anders moet je de dure variant kopen (ongeveer 100 euro). Ik zou je aanraden om het volgende aan te schaffen:

-mini-displayport naar DVI verloopje
-DVI naar HDMI kabel

Voor de beamer gebruik je dan het verloopje, met evt. verlengkabel. Voor de TV gebruik je het verloopje + DVI-->HDMI kabel. Je kunt dan overal max. 1080P halen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Hoedje op 10-09-2009 22:02 ]

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:24

Aight!

'A toy robot...'

Hoedje schreef op donderdag 10 september 2009 @ 22:00:
De beperking van 1080P (of eigenlijk 1920 bij 1200) geldt voor de gewone mini-displayportkabel. Anders moet je de dure variant kopen (ongeveer 100 euro). Ik zou je aanraden om het volgende aan te schaffen:

-DVI naar HDMI kabel

Voor de beamer gebruik je dan het verloopje, met evt. verlengkabel. Voor de TV gebruik je het verloopje + DVI-->HDMI kabel. Je kunt dan overal max. 1080P halen :)
Oke thanks, zal hem gelijk bestellen :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Hoedje schreef op donderdag 10 september 2009 @ 22:00:

-DVI naar HDMI kabel

Hij bedoelt of z'n TV dat dan wel gaat doen want die willen vaak geen 1080p doen via DVI maar wel via HDMI. Is nogal een belachelijke beperking.

Overigens kun je best hoger dan 1920x1200 via single-link DVI, maar omdat de bandbreedte dan op is moet je de refresh rate omlaag doen.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 10-09-2009 22:32 ]

• Flappiewappie
  • Laatst online: 22-06 20:15

Flappiewappie

Hier nog meer

Als je hardeschijf A uit een 2008 unibody switched met hardeschijf B uit een 2009 unibody, leverd dat problemen op met het booten ed?

Ik heb wel eens een mirror mogen trekken van een white macbook en mogen restoren op de unibody maar nooit letterlijk de hardeschijf geswitched...

Hier staat wat

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is hetzelfde. Over het algemeen levert dat geen problemen op, mits de hdd voorzien is van de meest recente OS-update. (Zo niet kunnen er platformspecifieke drivers ontbreken.)

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 10-09-2009 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:36
Ik gebruik nu een tijdje me macbook unibody in clamshell mode, maar wat zijn de effecten van hitte op de leds in eth scherm en het scherm zelf? Is het schadelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

tenax moderator pomorum

Sn0wblind schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 00:59:
Ik gebruik nu een tijdje me macbook unibody in clamshell mode, maar wat zijn de effecten van hitte op de leds in eth scherm en het scherm zelf? Is het schadelijk?
Ik zou me meer zorgen maken om de lithium-ion accu dan om het scherm. Volgens mij kunnen LEDs en LCDs wel wat warmte verdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog een vraagje mbt het bestellen van een MBP.

Op de site kan ik nergens aanvinken dat ik een Student membership heb en recht heb op 20% korting dus. Hoe moet ik dit dan doen? Telefonisch? Wordt heel moeilijk voor mij. Is er geen andere digitale manier?

En hoe kan het dat een verlicht toetsenbord niets extra's kost.
# Backlit Keyboard (Dutch) & User's Guide (Dutch)
# Verlicht toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Engels)
# Verlicht toetsenbord (Internationaal Engels) & Gebruikershandleiding (Engels)
# Verlicht toetsenbord (US) & Gebruikershandleiding (Engels)

Allen dezelfde kosten, alleen bij een verlicht toetsenbord wordt de verzendtijd langer. Iedereen kiest dan toch een verlicht toetsenbord? Nu heb ik begrepen dat een verlicht toetsenbord sowieso al in de MBP ingebouwd zit, hoe kan dit dan?

Dank alvast!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelzwarts
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-10-2024
Anoniem: 194236 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 08:13:

Op de site kan ik nergens aanvinken dat ik een Student membership heb en recht heb op 20% korting dus. Hoe moet ik dit dan doen? Telefonisch? Wordt heel moeilijk voor mij. Is er geen andere digitale manier?

Allen dezelfde kosten, alleen bij een verlicht toetsenbord wordt de verzendtijd langer. Iedereen kiest dan toch een verlicht toetsenbord? Nu heb ik begrepen dat een verlicht toetsenbord sowieso al in de MBP ingebouwd zit, hoe kan dit dan?

Dank alvast!!!
Vanaf de 13" MBP Unibody 2009 is idd alles backlit. Dat staat gewoon onduidelijk op de customer website. De keuze en levertermijn bij een wijziging van de keuze voor toetsenbord is standaard, omdat het altijd betekent dat je MPB customized wordt.

Windows Veteran turned Apple Addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Anoniem: 194236 schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 08:13:

Dank alvast!!!
Hey Neek,

je moet even kijken welk toetsenboard je wilt. De Nederlandse heeft een haakse entertoets en een korte shift. Ik heb hem blind besteld maar ik zou in de toekomst voor een Internationaal Engels omdat eigenlijk elk toetsenboard deze structuur heeft.
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.