Ik hoorde een gek geluid bij mn thermostaat vandaan komen als ik in een van de radiatorslangen kneep. Tevens viel het me op dat de temperatuurmeter erg fluctueerde. Na 1 of 2 runs in het VVL gebied stond de meter zichtbaar hoger (in het midden) dan als je normaal reed zonder het VVL te hebben aangetikt (iets onder het midden). Besloten om de thermostaat te vervangen.
Thermostaat bij de Brezan van Gates incl. Loctite blauwe vloeibare pakking kost je tussen de 20 en 30 euro. De thermostaat kun je van te voren testen op correcte werking door hem in kokend water te leggen (100 gr. celsius). Je moet dan de thermostaat open zien gaan.
Dit klusje is goed te doen voor een beginner met enige ervaring. Het principe is op veel auto's en motoren hetzelfde. In dit geval gaat het om een SR20 blok.
Wat hebben we nodig:
- thermostaat
- vloeibare pakking
- koelvloeistof
- platte schroevendraaier
- wat ty-rips
- opvangbak
- kniptangetje
- ratel met dopje 10 en verlengstukje
- iets om oude pakkingsresten mee weg te krabben
- oude doek
- lang stomp voorwerp met rubber hamer
- goed humeur
Dit is een thermostaat. Wat doet dit:
Its job is to block the flow of coolant to the radiator until the engine has warmed up. When the engine is cold, no coolant flows through the engine. Once the engine reaches its operating temperature (generally about 200 degrees F, 95 degrees C), the thermostat opens
Hier de vloeibare pakking.
De thermostaat zit onder je verdelerkap. Als je voor je auto staat en je volgt de radiateurslang aan je rechterhand kom je uit bij het thermostaathuis. Hier zit de thermostaat in.
Schroef de klem los. Je ziet hier al 2 boutjes die je straks los gaat halen. Bovenaan zit er nog eentje, die zie je hier:
Plaats een opvangbak onder de auto aangezien er uit de slang en uit het thermostaathuis koelvloeistof zal komen:
Klem los:
Trek nu de slang los en koelvloeistof valt in de bak:
Om te voorkomen dat er nog meer vloeistof uit zou lopen heb ik de radiatorslang even bij een vriendje vastgeknoopt:
Dit is het thermostaathuis met de 3 boutjes eruit, wat hem nu nog vast houd is vloeibare pakking:
Zet een lang stomp voorwerp op de zijkant van de behuizing en geef een flinke tik (of 2) met een rubber hamer. Het huis komt dan los en valt, in mijn geval, in de opvangbak met vloeistof. Ik heb het huis even snel schoongemaakt met een doek en remmenreiniger.
Hier zie je de thermostaat in het huis zitten. Als je hem er niet met je vinger uitkrijgt, knoop er dan even een ty-rip doorheen zodat je aan het lusje kan trekken.
Pak je nieuwe thermostaat en doe aan de binnenkant een rondje vloeibare pakking zodat hij tijdens montage aan de binnenkant van het huis plakt.
Geef ook het thermostaathuis een laagje pakking mee nadat je de oude resten voor het grootste deel hebt verwijderd.
Plaats de nieuwe thermostaat en schuif dan het huis weer op zn plek:
Draai de bouten er weer in en bevestig de slang + klem:
Nu gaan we het koelsysteem ontluchten. Naast het bovenste boutje zit nog een ander boutje. Deze kun je er helemaal uitdraaien waarna je waarschijnlijk een hoop gegorgel hoort en er vloeistof uit ziet komen. Als het een mooie gelijkmatige straal is kun je het boutje er weer in terugdraaien. Dat is deel van het ontluchten.
Draai nu de radiatordop los. Ga in de auto zitten, draai de kachel op zn heetst en zet hem op standje 4.
Start nu de auto. Je gaat zeer waarschijnlijk zien dat het niveau in de radiator daalt en er met enige regelmaat bellen en geborrel te zien is in de vulopening. Dat is lucht die uit het systeem ontsnapt. Doe dit net zo lang totdat je geen bellen meer ziet. Vul ondertussen de radiator bij tot het normale niveau (dus niet het expansievat rechts).
Het proces kun je af en toe wat versnellen door even een klein trekje aan de gaskabel te geven.
Blijf ondertussen ook af en toe in je auto kijken of de temperatuurmeter wel oploopt en of er warme lucht uit de roosters komt.
Als je het idee hebt dat alles goed is kun je de auto uitzetten, de radiatordop terugzetten, alles opruimen en een stukje gaan rijden.