Een paar plaatjes van mijn stad:
Mn stad is nog niet echt efficiënt met de plaatsing van gebouwen enz maar dat komt nog. Eerst maar eens 2000 noblemen halen om met de bouw van de kathedraal te kunnen beginnen.
Een paar plaatjes van mijn cider, bier, brood, vlees en kleding productieketens. De indeling voor deze ketens heb ik deels uit dit topic (bier en cider) en deels zelf in elkaar geflanst (de rest).
Aan het begin van een game koop ik altijd als een gek tools en wood de ik gebruik om een paar ketens op te zetten om deze te produceren. Dan ga ik snel 3 of 4 middelgrote tot grote eilanden bezetten met het volgende:
- 42 huizen
- 1 x cider farm
- 2 x fisherman's hut
- 1 marketplace (duh..)
- 2 x lumberjack's hut
- 1 x church
Kost ongeveer 20 tools en 100 wood ofzo en levert 511 inkomsten op. Ik zet 42 huizen neer want dan kom je op 336 inwoners. Je hebt per 340 inwoners 1 cider farm nodig

Het voordeel is dat je vanaf dat moment dat eiland in je bezit hebt en dat je (bij 3 eilanden) 1533 aan inkomsten erbij krijgt.

Dat zorgt ervoor dat je, zeker in het begin, lekker snel kunt bouwen en uitbreiden. Ziet er zo uit:
Ik heb ook een Chain Calculator gemaakt in Excel a.d.h.v. de gegevens op
deze Duitse site. Je moet invoeren hoeveel burgers je hebt en je krijgt te zien hoeveel ketens je nodig hebt van een bepaald product om de burgers tevreden te houden. Ook is te zien hoe efficiënt het hele proces is.
Ik heb rekening gehouden met het feit dat sommige producten pas nodig zijn vanaf een bepaalde hoeveelheid, let's say, Noblemen. In het geval van wijn heb je 1500 Noblemen nodig om te beginnen met produceren. NVT komt in beeld als je nog niet genoeg Noblemen (bijv.) hebt om te beginnen met de productie.
Het ziet er zo uit:
Hij is nog niet compleet. Van sommige ketens kun je de efficiëntie verhogen door items te kopen bij de lord en oosterse dude, dit is hier nog niet in verwerkt. Ook weet ik niet in hoeverre de gegevens op die site correct zijn, maar dat is geen probleem aangezien je dit lekker makkelijk zelf kunt aanpassen in het bestand.
Mocht iemand interesse hebben, laat het weten.
Edit: beetje toegevoegd