Ik ben nu ook druk bezig met anno 1404 en ik heb al heel veel geleerd van mijn eerste game. Met die kennis heb ik mijn oude stad van 19.000 inwoners even achter me gelaten en ben ik met een nieuwe savegame begonnen. In deze nieuwe aanpak wil ik twee grote eilanden hebben voor respectievelijk een grote stad en een productie-eiland (productie van bijna alles, brood, koffie, kleding, wijn, brillen, kandelaars, boeken, tapijten, glas,
alles)..
En alle andere eilanden maximaal benutten voor puur het produceren van de ruwe materialen, zodat alle schepen hun goederen naar één centrale industrie hub brengen en dat van daar uit een aantal grote schepen alle eindproducten van het productie-eiland naar de stad gaan. De filosofie hierachter is dat ik dan geen stress heb met bepaalde grondstoffen of halffabrikaten die zich ergens op een afgelegen eiland ophopen terwijl er in een ander gedeelte een ernstig tekort is. Ik kwam er achter dat dit steeds problematischer is om te managen als je een stuk of 7 eilanden hebt. in het begin kun je met wat handwerk nog het een en ander allocaten en verschuiven, maar later is dat echt niet meer te doen en dan kom je gewoon in de knup te zitten..
De stad is van begin af aan ook al opgebouwd op maximale benutting van de ruimte, terwijl mijn eerste stad zonder enige organisatie tot stand is gekomen.

Eerste stad in ver gevorderde fase..

Tweede stad in citizen fase, screenshot is alweer achterhaald zie ik..

Voorbeeldje van een productie-eiland voor hennep. Er is nog genoeg ruimte om gaandeweg uit te breiden met meer capaciteit of meer soorten grondstoffen.
Edit: Nog een handige tip: als je even resources wilt opsparen (tools, steen, hout) voor een bepaald gebouw kun je het beste even je belastingen verhogen naar het gele gebied
(even tempered). In dat geval willen ze niet meer upgraden, maar vang je tijdelijk ook nog wat extra inkomsten. het alternatief is om bij een marketplace het upgraden van huizen tijdelijk te verbieden, maar hier mis je dus die extra goud inkomsten mee van een tijdelijke belastingverhoging met hetzelfde effect.
[
Voor 34% gewijzigd door
frankknopers op 06-10-2009 01:14
]