[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic - Deel 30 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 51.582 views

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Astennu schreef op woensdag 16 september 2009 @ 09:45:
Apart :? ik heb die cpu al een week in huis.

Gister in het media center van me broer gezet. Vind het voltage wel hoog 8)7 1.4v voor 2600 MHz en voor 800 MHz 1.12v. Dat moet veel lager kunnen. Geen wonder dat je dan op 95 watt komt ja |:(

Maar goed hij heeft zo'n Asus pundit achtig geval waar je dus geen voltages kan instellen :( dus helaas... Maar eens kijken of we er een windows tool op los kunnen laten.
Hij lag al ruim op voorhand in de winkels inderdaad, maar het NDA verliep pas vandaag :)

March of the Eagles

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Astennu schreef op woensdag 16 september 2009 @ 09:45:
Apart :? ik heb die cpu al een week in huis.

Gister in het media center van me broer gezet. Vind het voltage wel hoog 8)7 1.4v voor 2600 MHz en voor 800 MHz 1.12v. Dat moet veel lager kunnen. Geen wonder dat je dan op 95 watt komt ja |:(

Maar goed hij heeft zo'n Asus pundit achtig geval waar je dus geen voltages kan instellen :( dus helaas... Maar eens kijken of we er een windows tool op los kunnen laten.
Kan je met RMClock niet iets doen? Of werkt die niet op modernere processors? Niet op de Core i7 in ieder geval :( Overigens vind ik dat AMD toch goed bezig is, ondanks dat ze de prestatiekroon niet hebben. Tijdens de jaren van de Core architectuur zijn alle computers bij ons thuis voorzien van Intel processors. Maar ondertussen is AMD toch weer zeer interessant geworden :) Als er een PC stukgaat, komt er weer AMD waarschijnlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Admiral Freebee op 16-09-2009 09:50 ]

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 20:28
Ja zo iets. Er zijn zat van dat soort tools. Ik ga er gewoon wat proberen :) Daar heb ik nog niet naar gekeken. Tis ook de PC van me broer :)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Anoniem: 9449

Weet jij inmiddels of het zeker is dat als je een 620 koopt dat het dan een Prophus is? Of kan het ook een Deneb met uitgeschakeld L3 zijn?

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:15
Anoniem: 9449 schreef op woensdag 16 september 2009 @ 14:55:
[...]

Weet jij inmiddels of het zeker is dat als je een 620 koopt dat het dan een Prophus is? Of kan het ook een Deneb met uitgeschakeld L3 zijn?
Kan een Deneb core zijn als je het mij vraagt. (dat zou het relatief hoge verbruik ook verklaren, 95 Watt)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Alle modellen hebben een TDP van 95W. Welke je koopt zal je niet op voorhand weten. Het is echter wel een feit dat de Propus core gewoon bestaat.

Propus 169mm²

Athlon II X4

Deneb 258mm²

Phenom II X4

March of the Eagles

• fox-hound
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
-verkeerde topic-

[ Voor 86% gewijzigd door fox-hound op 16-09-2009 15:22 ]

Maar de code op de processor zou toch wel aan moeten geven of het een Prophus of een crippled Deneb is?

• Astennu
Waarschijnlijk is er wel iets waar je het een kan zien. Alleen dat is nog niet zeker. Er zijn in ieder geval AII X4 620's geweest die dezelfde cpu codes hadden als een PHII. Die van de AII X4 die me broer heeft zijn totaal anders dan die van mijn PHII's.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Volgens Fudzilla komt er een Phenom II X4 975 aan:
AMD is working on a new Deneb-based Phenom II X4 975 core andjudging from previous speed updates the new CPU might actually even work at3.6GHz.

TDP's can be as high as 140W, but that will have to betolerated for such a speed. We don’t know when AMD plans to launch this CPU, butit’s almost certain that it comes in the first half of 2010.

Once Phenom stepping three is available there might be achance to make a 125W version of this CPU. The plans are in the pipe, and thegood thing about it will be the price that will definitely sit close to €200,the current price of Phenom II X4 965.

We will let you know when Phenom II X4 975 comes closer to beinglaunched.

March of the Eagles

• Stefanovic45
AMD moet toch wat... Half 2010 komen die 6 core processoren toch pas naar de desktop? En daarvoor ook al weinig spannends op high-end gebied.

[ Voor 6% gewijzigd door Stefanovic45 op 17-09-2009 14:03 ]

• Astennu
Hier ook nog iets leuks van FUD:
AMD just got back a new revision of Deneb core, something that is internally known as Phenom stepping 3.

Stepping 3 is all about operating at lower voltage and lower TDP and will be the core of AMDs Q2 2010 notebook Phenom II quad core chip.

Some think that it might be ready even earlier, but the worst case scenario will see the next generation 45nm Deneb revision by late Q2 2010. This is of course, if all stays on schedule and if AMD doesn’t experience any delays.

Stepping 3 should last the whole 2010 as AMD plans to shift to 32nm only in 2011, simply as their fabs, now owned by Global foundries, won’t be ready before that.
Klinkt wel interessant. Alleen de vraag of dit ook gaat helpen om op dezelfde voltages hogere speeds te halen... 3.8-4.2 GHz zou wel heel handig zijn om Intel een beetje bij te blijven. Die gaan volgend jaar al naar 32nm. En de eerste OC resultaten zijn super. Veel beter dan de huidige i7 cpu's. Dus dat belooft wat... Dan gaan we denk ik ook 3,6-4.0 GHz van intel zien. Echter zijn die ook nog eens sneller per clocktick. En misschien ook nog verbeterde performance per clock over de huidige i7 cpu's.

[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 17-09-2009 14:16 ]

Anoniem: 120552

x4 605e duikt op in japan,
Afbeeldingslocatie: http://akiba-pc.watch.impress.co.jp/hotline/20090919/image/stat1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://akiba-pc.watch.impress.co.jp/hotline/20090919/image/stat4.jpg
Is het niet mogelijk om bijvoorbeeld een 3,4 Ghz quad core cpu op 45 watt te bakken?

x2 240e
Afbeeldingslocatie: http://akiba-pc.watch.impress.co.jp/hotline/20090919/image/stat5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://akiba-pc.watch.impress.co.jp/hotline/20090919/image/stat6.jpg

AMD is goed bezig.
Nu hopen dat ze snel met de 6 core voor de desktop komen. Hoeveel watt gaat de 6 core verbruiken 125?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 120552 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 23:42:
Is het niet mogelijk om bijvoorbeeld een 3,4 Ghz quad core cpu op 45 watt te bakken?
Je bedoelt een 3,4GHz quadcore die een TDP heeft van 45 Watt.
Nou GHz zegt niet zoveel, een quadcore gebasseerd op de Intel Atom zou bijvoorbeeld ook erg zuinig zijn maar zelfs op 3,4GHz nog redelijk traag. :p
Maar als je een Athlon II X4 op 3,4GHz bedoelt, nee dat is nog niet mogelijk met de huidige technieken anders was die er echt wel geweest en had je ook wel 5GHz quadcore's gezien met een TDP van zo'n 125 Watt.
AMD is goed bezig.
Nu hopen dat ze snel met de 6 core voor de desktop komen. Hoeveel watt gaat de 6 core verbruiken 125?
Ligt nogal aan de kloksnelheid die die mee krijgt. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 10:34
Athlon II X2 Quad Core? Waar slaat dat nou weer op? Nette chip verder, die nieuwe 620. Ook al ben ik zeer tevreden met mn Q6600, heb ik wel weer zin in een ouderwets scherp geprijste AMD zoals de 620, gewoon voor de gein.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 16:46
Huh? Een X2 240 waar op het doosje staat "True quad-core design"?

Ben ik de enige die dat gek vindt? Is dit nu een half uitschakelde quad core? Of een foutje?

Die Athlon II X4 605e heb ik eerst op zitten wachten, maar omdat het allemaal zo lang duurde uiteindelijk de Phenom II X4 945 gehaald, PC staat toch hooguit enkele uren per dag aan, verschil in verbruik zal idle ook wel niet denderend hoog zijn, en als hij onder load meer gebruikt heb ik de snelheid blijkbaar ook nodig.

Anyway, ik ben er over aan het denken om mijn server ook weer naar AMD om te bouwen. Er zit nu een Pentium D E2180 in, en die ondersteund virtualizatietechniek niet. Nu kan ik wel een andere processor daarvoor gaan aanschaffen, maar ik was sowieso al aan het denken om een moederbord te gaan halen met 4 geheugensloten. Mijn P5GC-MX/1333 heeft er slechts 2.

Daarnaast stoort het me een beetje dat Intel dit soort zaken moedwillig uitschakelt. Dat je duurdere processoren zich moeten onderscheiden van de goedkopere begrijp ik, maar dit vind ik toch wel een beetje jammer.

Heb nu gemerkt op mijn Phenom II wat dit aan performance winst oplevert en ben er echt van onder de indruk. Mijn server draait standaard 1 virtuele machine, en met regelmaat zet ik er wat extra bij, ik kan Pacifica of Vanderpool wel gebruiken dus.

Rest wat ik nog van AMD spullen heb liggen is allemaal socket 939 of ouder. Dat ondersteund dus ook geen Pacifica.

Denk dat ik de 25 watt dualcores nog afwacht en dan de een zuinig setje in elkaar ga zetten, 25 watt dualcore, moederbordje met AMD 740 chip of iets dergelijks en dan ook direct met wat nieuwe, grotere harddisks. De 5 schijven welke nu in mijn server zitten vind ik een beetje te veel van het goede voor 24/7. Zuinig en snel moet het worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Mooi dat AMD komt met die 45Watt chippies. Leuke prijzen ook:

Athlon X2 235e = 55 euro
Athlon X2 240e = 60 euro
Athlon X4 605e = 130 euro

bron: Akiba PC Watch

Hopelijk komen ze snel naar Nederland, want ik zie zo'n 240e wel zitten voor m'n NAS.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-04 10:33

Crp

ik moest ook even in mn ogen wrijven, ik dacht het ook niet gelezen te hebben.. een X2 als Quad.. kan misschien wel kloppen! :P een quad met 2 cores dissabled ? dus het is een Dual core op Quad-Core design :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Mooie typfout :D Dual core met True Quad core design :P Wellicht is het wel een quad want er staat ook op 1,5 MB Cache beetje raar. Quads hebben 512kb per core en de native dual core had 2x1 mb. Hoe kom je dan aan 1,5 ?

[ Voor 42% gewijzigd door Astennu op 18-09-2009 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Magny cours 12 cores is not 2x Istanbul

It’s two times Lisbon

Many do believe that Magny Cours, AMD's future server 12-core part is nothing more than two Istanbul 6--core CPUs, but we can tell you they are wrong.

Two Istanbul CPUs would have a lot of heat issues and therefore AMD is using lower power Lisbon cores to make Magny Cours 12-core non native core work. Magny Cours is a server CPU and we don’t expect desktop version of 12 core CPU anytime soon.

Lisbon the heart of Magny Cours is scheduled for debut as Opteron 4000 series in Q2 2010 and Magny Cours should not be launched that far behind.

8-core Bulldozer is first

Likely early 2011

We’ve learned that AMD’s truly next generation CPU codenamed Bulldozer should be out of the labs in late 2010. This is not Deneb / Phenom done right, it's a complete new architecture.

Since this is AMDs brand new architecture, the company is optimistic about it and we believe that initial shipments won’t start until much later in 2011.

We also learned that Bulldozer at start comes as an eight core CPU, but we would not exclude the possibility of other core iterations. Intel plans to have Sandy Bridge, its new 32nm architecture in 2011 and plans a refresh in 22nm called Ivy Bridge.

[ Voor 34% gewijzigd door -The_Mask- op 18-09-2009 10:29 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
ari3 schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 03:23:
Mooi dat AMD komt met die 45Watt chippies. Leuke prijzen ook:

Athlon X2 235e = 55 euro
Athlon X2 240e = 60 euro
Athlon X4 605e = 130 euro

bron: Akiba PC Watch

Hopelijk komen ze snel naar Nederland, want ik zie zo'n 240e wel zitten voor m'n NAS.
Hoeveel zal de Athlon II X3 400e gaan kosten? 80 euro?

Die 605e vind ik nog wel best aan de prijs, eerdere berichten hadden het over 100 euro, maar dat was dan wel voor de 600e ;) Bron

Ik kwam deze review ook nog tegen over de 605e

[ Voor 7% gewijzigd door Stefanovic45 op 18-09-2009 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Anoniem: 120552 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 23:42:

AMD is goed bezig.
Volgens mij komen die pas half 2010, had ik een paar post er boven nog gevraagd, maar nog geen uitsluitsel :P

EDIT: Ik heb zelf maar even gegoogled, waarschijnlijk in het voorjaar van 2010.

Bron

[ Voor 22% gewijzigd door Stefanovic45 op 18-09-2009 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Reca-
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-07-2024
Weet er iemand hoeveel energy de phenom 2 X3 720 in idle toestand gebruikt als deze met cool 'n quiet teruggeklokt is naar 800 mhz? En hoeveel energie scheelt dat met idle op 2800 mhz? Ik kan dat niet in de reviews vinden.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Reca-
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-07-2024
Maar dat is het verschil tussen 800mhz idle en 2800mhz load. Ik zou juist het verschil willen weten tussen 800mhz idle en 2800 mhz idle (dus cool 'n quiet uitgeschakeld). Of lees ik de grafiek verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-05 17:14

ABD

Anoniem: 9449 schreef op woensdag 16 september 2009 @ 14:55:
[...]

Ik heb een beetje rond lopen snuffelen op het net en de consensus is dat de huidige Athlon II X4 processors allemaal Denebs zijn waar de L3 cache is uitgeschakeld. Het vage is alleen dat er zo weinig posts te vinden zijn van mensen die het daadwerkelijk gedaan hebben, maar dat zou met de leverbaarheid te maken kunnen hebben. Ik vind het i.i.g. vreemd dat er hier nog geen mensen zijn die geprobeerd hebben de chips te unlocken.

Het is dat komplett(heb hier een afhaalpunt) sinds vanacht down is, anders had ik reeds een impulsaankoop gedaan:D

Anoniem: 246336

Een 965BE op 1.25V en hij kan prima zijn 3400 Mhz rondjes doen ,als je OCCT draait zie je er wel iets van 0.20 V bij komen op et Gigabyte bordje.

Op Anandtech had ik al gezien dat er best wat van et voltage af moet kunnen,ik heb geen idee of ik zo een lager TDP zou krijgen.
Onder load is het verbruik toch behoorlijk afgenomen in ieder geval.

De CPU is van een kennis waar ik van mocht uitzoeken of tie 1.40V naar beneden kon,als je stock wilt draaien is het toch wel het uitproberen waard denk ik.

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3621 (dit is al een ouder draadje)

Edit:

dit had ik eigenlijk in het PHII oc topic willen(moeten) posten ,tja een avond rust en een goede wijn...

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 246336 op 19-09-2009 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fox-hound
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
-The_Mask- schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 10:27:

8-core Bulldozer is first

Likely early 2011

We’ve learned that AMD’s truly next generation CPU codenamed Bulldozer should be out of the labs in late 2010. This is not Deneb / Phenom done right, it's a complete new architecture.

Since this is AMDs brand new architecture, the company is optimistic about it and we believe that initial shipments won’t start until much later in 2011.

We also learned that Bulldozer at start comes as an eight core CPU, but we would not exclude the possibility of other core iterations. Intel plans to have Sandy Bridge, its new 32nm architecture in 2011 and plans a refresh in 22nm called Ivy Bridge.
Zal deze werken op het AM3 socket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
fox-hound schreef op zondag 20 september 2009 @ 17:09:
[...]
Zal deze werken op het AM3 socket?
Dat is nog dik anderhalf jaar weg :o Dat is moeilijk te zeggen lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
-The_Mask- schreef op zondag 20 september 2009 @ 22:29:
Volgens mij krijgt Bulldozer een nieuwe socket. ;)
Waar baseer je dat op?

Ik zie geen technische reden waarom een dergelijke CPU niet AM3 compatible kan zijn.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo zijn alle geruchten en het gaat immers ook om een compleet andere architectuur en daar zit vaak ook een nieuwe socket bij.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
kalizec schreef op zondag 20 september 2009 @ 23:16:
[...]

Waar baseer je dat op?

Ik zie geen technische reden waarom een dergelijke CPU niet AM3 compatible kan zijn.
Geen technische reden?

Het is een compleet nieuwe architectuur. Jouw redenatie volgende zou een AMD64 destijds ook op socket a hebben gekund. Nu weet ik wel dat je hier met de geheugencontroller zat, maar dan nog.

De huidige processoren, zelfs de Phenom II hebben nog altijd vrij veel gelijkenis met de eerste AMD64's. Dat heb je straks met de bulldozer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Misschien het feit dat de Bulldozer ook bedoeld is om samen te kunnen werken met een GPU in 1 package. Voor een dergelijke situatie, moet je genoeg pinnen beschikbaar hebben die het GPU-gedeelte kunnen afhandelen, waarbij ook de banen onder het socket geschikt dienen te zijn.

Om te voorkomen dat er teveel onduidelijkheid over verschillende sockets voor 1 serie processors ontstaat, lijkt het me het meest logische om een geheel nieuw socket te creeeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Als er sprake is van een onboard GPU, ja, dan is er een nieuwe socket nodig.

In andere gevallen echter niet persé. Zolang de geheugencontroller maar niet teveel hoeft te veranderen is er geen reden waarom AMD niet gewoon HyperTransport gebruikt als link naar buiten en dat is in principe downwards-compatible. Persoonlijk denk ik dan ook dat AMD zal trachten eenzelfde situatie te creeren rondom Bulldozer als er met AM2+ vs AM3 is geweest.

Verder meen ik dat de high-end CPU's helemaal geen onboard GPU mee krijgen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
kalizec schreef op maandag 21 september 2009 @ 07:31:
Als er sprake is van een onboard GPU, ja, dan is er een nieuwe socket nodig.

In andere gevallen echter niet persé. Zolang de geheugencontroller maar niet teveel hoeft te veranderen is er geen reden waarom AMD niet gewoon HyperTransport gebruikt als link naar buiten en dat is in principe downwards-compatible. Persoonlijk denk ik dan ook dat AMD zal trachten eenzelfde situatie te creeren rondom Bulldozer als er met AM2+ vs AM3 is geweest.

Verder meen ik dat de high-end CPU's helemaal geen onboard GPU mee krijgen.
Bulldozer is een modulaire chip. Er kunnen straks meerdere varianten komen. Het zou me ook niets verbazen als die GPU's ook voor andere taken gebruikt kunnen worden. En het zou me ook niets verbazen als er een of twee memory kanalen bij komen. Dus ik verwacht voor die cpu reeks ook een nieuwe socket. AM3 is eigenlijk na genoeg hetzelfde als S939. Ze moeten dit alleen doen omdat mensen anders dingen bij elkaar gaan prikken die niet werken.

Bij S939 gingen we van DDR 1 naar DDR 2 met AM2. Toen kreeg je AM2+ maar dit was de zelfde socket alleen gekoppeld aan een snellere chipset waardoor hoge HTT speeds mogelijk werden. En toen naar AM3 waar je alleen DDR3 kan gebruiken. Maar ook hier weer is het voetje hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Astennu schreef op maandag 21 september 2009 @ 10:39:
En het zou me ook niets verbazen als er een of twee memory kanalen bij komen.
Het zou mij wel sterk verbazen. Dit omdat hun toekomstige Bull-Dozer gebaseerde high-end server-CPU's dan zes tot acht geheugen kanalen gaan krijgen. En dat is toch echt wat te veel van het goede (imho).

Daar komt bij dat voor de desktop dual-channel DDR3 gewoon genoeg bandbreedte levert.

De rest van je post was qua info mij reeds bekend, gebaseerd daarop denk ik dus dat er geen technische reden is waarom Bull Dozer niet op AM3+ of AM4 uit zou kunnen komen. Tenzij jij natuurlijk 'weet' ipv 'denkt' dat er een of meer geheugencontrollers toegevoegd worden aan de performance desktop-variant van de Bulldozer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
De volgende Server-processors (dus niet de Istanbul-derivaten als de Magny-Cours) van AMD (van de Bulldozer versie dus iirc) krijgt Quad-channel (tegenover de huidige dual-channel) geheugen ondersteuning. Tenminste, dat is in het verleden met regelmaat geclaimd.

[ Voor 11% gewijzigd door dahakon op 21-09-2009 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Dat klopt, want het socket daarvoor heeft dusdanig veel pinnen dat dat kan.
Plus dat die CPU uit twee dies bestaat en er dus inderdaad vier geheugencontrollers in zitten.

Maar voor de desktop zie ik AMD dat niet doen.
Intel heeft dat tenslotte ook alleen maar gedaan omdat ze het aan de server-kant nodig hadden.
Zie Lynnfield. Ook weer terug naar twee controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-05 19:06
Er zijn wat details vrijgegeven betreffende Intel's kunstmatig crimineel in stand gehouden x86 'ecosysteem' (en dan hebben we het nog niet eens over het sleazy gebeuren in benchmark land) door de EU:

In this excerpt from a February 26, 2004 email, a Dell executive describes the consequences of Dell switching part of its supply requirements to AMD to his superiors. “MCP” refers to rebates Intel gives to Dell.
[Intel senior executives] are prepared for [all-out war] if Dell joins the AMD exodus. We get ZERO MCP for at least one quarter while Intel ‘investigates the details’ (…) We’ll also have to bite and scratch to even hold 50%, including a commitment to NOT ship in Corporate. If we go in Opti [Optiplex corporate desktop line], they cut it to <20% and use the added MCP to compete against us" and "It looks 100% certain that Intel will take MCP to ZERO for at least one quarter while they 'review all of the numbers and implications.' (...) Appears likely that Intel would take MCP to <25% of current levels UNLESS we agree up front not to ship into [Product line]. If we do that, we're in 'détente' mode and can keep MPC [sic] at 50%. However, we don't meet [AMD Senior Executive]'s T&Cs [Terms and Conditions]. So, I would plan on MCP at <20% levels if we execute AMD across [Product line]and [Product line] as AMD wants."
Here are emails written by executives at another PC maker, Lenovo. June 27, 2006 email:
“[Two Lenovo Executives] had a dinner with [an Intel executive] tonight (…). When we asked Intel what level of support we will get on NB in next quarter, [he] told us (…) the deal is base[d] [sic] on our assumption to not launch AMD NB platform. (…) Intel deal will not allow us to launch AMD.”
June 28, 2006 email:
“As you know I have been negotiating a special deal with Intel. The net is that Intel has made us a very attractive offer that we will end up taking. Our part of this deal is that we will award all business of shipments for the rest of this calendar year to Intel. In exchange, Intel will give us a special deal for both [geographical area] and [geographical area]. The deal is worth millions of dollars.”
On September 9, 2003, an AMD executive reported a discussion he had had with an Acer senior executive.
“[Acer Senior Executive]] indicated to me that Acer participation was compromised by the extremely specific request from Intel to avoid any public support to AMD64 and Athlon 64 [chip]. He volunteered to tell me that this is the first time he has ever seen [Intel Senior Executive] PERSONALLY intervene in such a matter (…). The threat to Acer was described to me as not completely defined yet but could be as drastic as 100% suppression of their Intel marketing funds. [Acer Senior Executive] indicated that with 85% of their business coming from Intel, the damage to Acer would be significant. Thus, although he reassured me of his commitment to the relationship, and the long term success of AMD64, he told me that Acer is reviewing what compromise they can reach to still support us yet satisfy Intel’s ultimatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:58

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ouch. Dat wordt nog een leuke rechtzaak.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
AMD to bring 6-core 'Thuban' Processor To Consumers

Er zitten weer upgrades in de pipeline.... :D

edit:
Ik moet toch beter opletten wat er voorbij komt. :D Sorry mensen!

[ Voor 16% gewijzigd door Stephan224 op 22-09-2009 15:39 ]

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Envy007
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-11-2023
EaS schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 03:02:
Er zijn wat details vrijgegeven betreffende Intel's kunstmatig crimineel in stand gehouden x86 'ecosysteem' (en dan hebben we het nog niet eens over het sleazy gebeuren in benchmark land) door de EU:

In this excerpt from a February 26, 2004 email, a Dell executive describes the consequences of Dell switching part of its supply requirements to AMD to his superiors. “MCP” refers to rebates Intel gives to Dell.
[...]
Here are emails written by executives at another PC maker, Lenovo. June 27, 2006 email:
[...]
June 28, 2006 email:
[...]
On September 9, 2003, an AMD executive reported a discussion he had had with an Acer senior executive.
[...]
En dan zul je zien dat ze in Amerika met een tik op de vingers en een ferm gesproken 'FOEI!' er vanaf komen. Lobby anyone?
Ik hoop echt dat AMD zelf een rechtzaak aan gaat spannen na uitspraken in nu de EU en straks Amerika.

Edit: Ah, lees net dat ze al sinds een lange tijd een civiele rechtzaak hebben lopen, prima, laat maar komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Envy007 op 22-09-2009 13:52 . Reden: civiele rechtzaak loopt al ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Dat klopt, als je een paar posts boven je leest zie je er ook al wat posts over staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik vrees alleen dat AMD er niet veel voor terug gaat krijgen. De schade is allang gedaan. Intel is zo immens groot geworden. AMD kan daar niet goed tegen concurreren. Ze hebben veel minder geld voor R&D. Dus ook een veel kleinere kans om dus leading process technieken te gebruiken. Dit is een van de redenen waarom intel altijd al voor heeft gelopen met de productie processen. AMD had min of meer geluk met de K8. De K8 was goed. En de P4 was gewoon slecht. Maar door van dit soort marketing trucs te gebruiken verkocht intel nog steeds meer. Nu hebben ze weer performance leadership dus verkopen ze vanzelf al weer meer.

+als ze de rechtzaak winnen zullen ze waarschijnlijk weinig geld krijgen. In ieder geval lang niet genoeg om echt een merkbaar verschil te geven waardoor ze weer een beetje terug kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Astennu schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 19:13:
Ik vrees alleen dat AMD er niet veel voor terug gaat krijgen. De schade is allang gedaan. Intel is zo immens groot geworden. AMD kan daar niet goed tegen concurreren. Ze hebben veel minder geld voor R&D. Dus ook een veel kleinere kans om dus leading process technieken te gebruiken. Dit is een van de redenen waarom intel altijd al voor heeft gelopen met de productie processen. AMD had min of meer geluk met de K8. De K8 was goed. En de P4 was gewoon slecht. Maar door van dit soort marketing trucs te gebruiken verkocht intel nog steeds meer. Nu hebben ze weer performance leadership dus verkopen ze vanzelf al weer meer.
Helaas valt hier weinig tegen in te brengen. (Want het is gewoon waar).
+als ze de rechtzaak winnen zullen ze waarschijnlijk weinig geld krijgen. In ieder geval lang niet genoeg om echt een merkbaar verschil te geven waardoor ze weer een beetje terug kunnen komen.
Deze weet ik zo zeker nog niet. Ik denk dat AMD, als ze de rechtzaak winnen, best wel een smak geld binnen kan krijgen. Punt is dat zelf al moet Intel AMD een bedrag van twee miljard euro betalen (en das een aardige smak met geld), dan nog is dat nog slechts een druppel op een gloeiende plaat.

Dan was het namelijk nog steeds beter voor AMD om 5% meer marktaandeel te hebben. (Wat een erg conservatieve schatting van het verloren marktaandeel als gevolg van die praktijken is).

Aan de andere kant, als de totaal te becijferen schade inderdaad op Intel verhaald kan worden, dan hebben gaan de bedragen eerder richting de tien, dan richting de een miljard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Als ik eerlijk ben, zou AMD niet alleen een smak geld moeten krijgen, maar zou Intel ook zijn rechten op het X86 patent/technologie kwijt moeten raken en AMD geld moeten gaan betalen voor de 64-bit extensies die AMD met veel eigen inzet heeft ontwikkeld. Het is zo langzaamaan tijd dat X86 (non 64-bit) vrij bruikbaar wordt om een gezondere markt te kunnen krijgen, temeer aangezien Intel het overduidelijk heeft misbruikt.

Deze hele situatie heeft kunnen ontstaan omdat AMD nooit genoeg capaciteit kon creeeren omdat ze slechts een erg beperkt deel van de productie van CPU's mocht uitbesteden. Daardoor konden de OEM's, die toch een beetje in een deadlock van Intel zaten, ook niet AMD producten bij gaan leveren, omdat AMD niet in staat was genoeg te leveren om een OEM volledig te voorzien. Ondanks dat de K7 en K8 superieur waren aan wat Intel op dat moment kon tonen, kon AMD dus niet plukken van de vruchten van hun research.

Ik zeg dus, genoeg met de X86 licensies, tijd om het open te stellen en Intel het Patent af te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:40

defiant

Moderator General Chat
Het gaat er eigenlijk om welke vorm van marktwerking men het liefst aanhangt:
-Wil men een marktwerking waarbij men het absoluut niet bezwaarlijk vindt dat een bedrijf op (legale) manieren een monopolie positie bereikt en men dit feitelijk ook actief bevorderd.
-Of wil men een marktwerking waarbij men toch liever geen monopolies ziet en het liefst heeft dat meerdere bedrijven kunnen concurreren.

Bij de eerste variant krijgt AMD bij markt misbruik niet meer dan een schade vergoeding.

Bij de 2e variant zal men toch eerder overgaan op verdergaande maatregelen zoals restricties op het aantal intel producten voor een bepaalde periode. Zo'n maatregel is feitelijk ook veel effectiever, want je straft de overtreder op dezelfde manier als ze hun concurrent benadeelde.

Met alleen boetes veranderd de gemiddelde industrie gigant echt niet van gedrag. Intel zal voor de bühne zich vreselijk druk maken om die EU boete, maar zolang hun marktpositie onaangetast blijft is het 'all in the game' en niet meer dan een rimpeling op zee.

(Overigens zijn de meeste IT'ers vanuit hun fanboy gedrag en merk gerichtheid en afhankelijkheid de ideale doelgroep om monopolies ook daadwerkelijk te verwezenlijken. En nog veel meer qua werkgelegenheid, begin bijv. niet tegen Microsoft .... 'the hand that feeds ..').

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-05 20:15
Zou het over een paar jaar zo kunnen zijn dat 32 bits niet meer ondersteunt wordt? Zou AMD dan processoren kunnen maken die alleen x86-64 zijn? En zoja, zou AMD dan nog steeds problemen hebben met Intel?

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, kan niet, voor AMD64 processoren zal altijd ia32 gebruikt moeten worden. Helaas.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:36

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Hey,

ik heb een vraagje. Omdat binnenkort de Ati 5870 op de markt komt en de prijzen voor 4870 daardoor natuurlijk zullen gaan dalen, ben ik van plan er een 2e 4870 in Crossfire naast te draaien. Nu hoor ik echter dat de processor zo'n bottleneck is, dat je tussen 1 of 2 4870 nauwelijks iets merkt tenzij je er echt een snelle CPU in hebt zitten.

Mijn PC moet sowieso ook nog een CPU upgrade gaan krijgen (nu zit er een Athlon 7750 Black Edition in voor tijdelijk), maar nu ben ik benieuwd of AMD ook plannen heeft om processoren boven de 3.4Ghz uit te gaan brengen. Mijn plan is namelijk om voordat ik de grafische kaart update, een 3.6Ghz Phenom II X4 te kopen, en die dan te overclocken naar 4Ghz. Aan het begin van het jaar waren er wat geruchten dat de 3.6Ghz eraan zou komen op 45nm, maar weet iemand hier misschien al meer over te vertellen? Zit er al een tijdje op te wachten namelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door DeNachtwacht op 23-09-2009 15:19 ]

youtube.com/@hisrep

• Stefanovic45
HetWonder schreef op woensdag 23 september 2009 @ 15:12:
Hey,

ik heb een vraagje. Omdat binnenkort de Ati 5870 op de markt komt en de prijzen voor 4870 daardoor natuurlijk zullen gaan dalen, ben ik van plan er een 2e 4870 in Crossfire naast te draaien. Nu hoor ik echter dat de processor zo'n bottleneck is, dat je tussen 1 of 2 4870 nauwelijks iets merkt tenzij je er echt een snelle CPU in hebt zitten.

Mijn PC moet sowieso ook nog een CPU upgrade gaan krijgen (nu zit er een Athlon 7750 Black Edition in voor tijdelijk), maar nu ben ik benieuwd of AMD ook plannen heeft om processoren boven de 3.4Ghz uit te gaan brengen. Mijn plan is namelijk om voordat ik de grafische kaart update, een 3.6Ghz Phenom II X4 te kopen, en die dan te overclocken naar 4Ghz. Aan het begin van het jaar waren er wat geruchten dat de 3.6Ghz eraan zou komen op 45nm, maar weet iemand hier misschien al meer over te vertellen? Zit er al een tijdje op te wachten namelijk.
Ik zou er persoonlijk niet op rekenen dat die binnenkort uitkomen, en waarom zou je niet gewoon een X4 965 halen? Die kun je ook altijd nog overklokken.

Op lucht halen de meesten geen 4Ghz, ze blijven steken op 3.8 ongeveer. Dat deed de 940 al, en ze doen het eigenlijk allemaal. Het is gewoon het maximale van de Phenom II lijn op lucht.

Ik snap dat je graat naar 4 Ghz wilt, mooi getal ;) Ik zou er echter niet vanuit gaan. Eind dit jaar komen er volgens mij wel 125 watt (momenteel 140W) modellen uit van de 965, die hebben nog de meeste kans om de 4 Ghz te halen.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Meer grafische performance merk je in ieder geval goed op hoge resoluties. Het maakt aardig verschil of je op 1280x768 of op 2560x1600 gamed. Bij de eerste is je CPU de grootste factor, bij de tweede je GPU. Uitzonderingen hierop zijn natuurlijk mogelijk ;).

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:45

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het was/is machtspolitiek tussen Intel en de computerbouwers. Driekwart tot 90% van de verkochte computers is met Intel processor/chipset uitgerust. -10% "korting" op Intel hardware slaat dus driekwart tot 90% van je aankopen en je omzet. Door met AMD te flirten dreig je de "korting" kwijt te geraken en je wordt buiten de business gezet want je concurrenten kopen wel goedkoop in. Iedereen zag het grote geld en moest wel AMD laten vallen.

Het is exact hetzelfde als de Chinese manier om Taiwan te ondermijnen. Wilt de VS klein geld zien door wat straaljagers te verkopen of wilt de VS groot geld van China zien? De VS kiest voor het groot geld en past goed op om niet te hard tegen de Chinese schenen te schoppen.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Milmoor schreef op woensdag 23 september 2009 @ 17:17:
Meer grafische performance merk je in ieder geval goed op hoge resoluties. Het maakt aardig verschil of je op 1280x768 of op 2560x1600 gamed. Bij de eerste is je CPU de grootste factor, bij de tweede je GPU. Uitzonderingen hierop zijn natuurlijk mogelijk ;).
Het gaat om de resolutie 1680x1050. Ik begreep iig van wat reviews op tomshardware dat je bij zo'n resolutie weinig performancewinst krijgt van een 2e GPU ernaast als je CPU niet zo rond de 4Ghz zit. En uiteindelijk is het natuurlijk wel te doen om de performancewinst...

youtube.com/@hisrep

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Dat kan ik me goed voorstellen. Ik game op 2500x1600 op een 4870x2 en zou een extra 4870 best leuk vinden. Op jouw resolutie speelt dat in de meeste games niet.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Mja het valt mij ook wel op ja, in de tijd dat ik nog echt gamede was de software de hardware regelmatig ver vooruit (Crysis 1, Doom III etc) maar tegenwoordig lijkt dat aardig omgekeerd. Nog steeds is Crysis immers grafisch t zwaarste spul dat op de markt is..

ben benieuwd hoe lang het nog zal duren voor mijn toekomstige Phenom II X4 4Ghz met crossfire 4870 het echt moeilijk gaat krijgen ;)

youtube.com/@hisrep

• Stefanovic45
Eindelijk :)

Three 45W Athlon II spotted in Japan

Al een bericht van 18 september, maar ik had hem nog niet eerder gezien.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

HetWonder schreef op woensdag 23 september 2009 @ 22:15:
Mja het valt mij ook wel op ja, in de tijd dat ik nog echt gamede was de software de hardware regelmatig ver vooruit (Crysis 1, Doom III etc) maar tegenwoordig lijkt dat aardig omgekeerd. Nog steeds is Crysis immers grafisch t zwaarste spul dat op de markt is..

ben benieuwd hoe lang het nog zal duren voor mijn toekomstige Phenom II X4 4Ghz met crossfire 4870 het echt moeilijk gaat krijgen ;)
Inderdaad, ten tijden van half life kon ik het maar net draaien, en dacht op 640x480. En had ik nog wel een viper 550. :P

-Andere hobby- -

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 12:38

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

HetWonder schreef op woensdag 23 september 2009 @ 22:15:
Nog steeds is Crysis immers grafisch t zwaarste spul dat op de markt is..
Stalker: Clear Sky legt afaik de lat nog net iets hoger.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Astennu
Anoniem: 9449 schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 22:02:
Nee, kan niet, voor AMD64 processoren zal altijd ia32 gebruikt moeten worden. Helaas.
Ik neem aan dat je X86 bedoelt ipv ia32 ? want ia32 wordt voor de Intel Itanium cpu's gebruikt.

Mocht AMD gelijk krijgen zouden ze intel gewoon af moeten knijpen dat ze bv maar 10 mil cpu's per jaar morgen maken. Dat AMD op die manier weer terug kan komen. Eigenlijk op dezelfde manier als Intel weer marktaandeel verkrijgen. Tot de balans weer terug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Laatst online: 29-05 09:09
Astennu schreef op donderdag 24 september 2009 @ 19:05:
[...]

Ik neem aan dat je X86 bedoelt ipv ia32 ? want ia32 wordt voor de Intel Itanium cpu's gebruikt.
Bijna. IA-32 is x86 en IA-64 is Itanium. Zie ook wikipedia. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 21:24
Astennu schreef op donderdag 24 september 2009 @ 19:05:
[...]

Mocht AMD gelijk krijgen zouden ze intel gewoon af moeten knijpen dat ze bv maar 10 mil cpu's per jaar morgen maken. Dat AMD op die manier weer terug kan komen. Eigenlijk op dezelfde manier als Intel weer marktaandeel verkrijgen. Tot de balans weer terug is.
Er zal een gigantisch CPU tekort ontstaan mocht Intel ineens stukken minder CPU's mogen verkopen. Hierdoor zullen prijzen gigantisch gaan stijgen, omdat AMD niet genoeg kan produceren.

Maar...zover zal het niet komen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

silentsnake schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 11:22:
[...]

Bijna. IA-32 is x86 en IA-64 is Itanium. Zie ook wikipedia. :)
En wiki is ook zo betrouwbare bron. :P

x86 is hele verzameling instructies, en maakt gebruikt van 32bit. IA64 is dacht ik hoe intel de instructieset van Itanium noemt, hele nieuwe instructieset. En IA-32 ken ik niet. :?

Edit/

Heb even gelezen en wat ik altijd als i386 (x86) noemde word dus ook wel eens IA32 genoemd, ik kende die term nog niet, is dat iets van laatste jaren of zo?

[ Voor 17% gewijzigd door mad_max234 op 25-09-2009 23:56 ]

-Andere hobby- -

Nee, dat is altijd al zo. Zo werd het bij mij op school met computerarchitectuur ook genoemd. IA-32 is gewoon Intel Architecture 32-bit. Dat is dus x86.

IA-64 is dus Itanium 64-bit processor. Daarbij moet je niet vergeten dat AMD alles door de war heeft geschopt. Intel wilde namelijk IA-64 als opvolger voor de IA-32 architectuur. Vandaar ook de naamgeving op deze manier.

Anoniem: 130514

StefanvanGelder schreef op donderdag 24 september 2009 @ 13:30:
Eindelijk :)

Three 45W Athlon II spotted in Japan

Al een bericht van 18 september, maar ik had hem nog niet eerder gezien.
En een paar simpele synthetische benchmarks
http://en.inpai.com.cn/do...t.asp?id=7052&pageid=5791

• silentsnake
  • Laatst online: 29-05 09:09
mad_max234 schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 23:47:
[...]

En wiki is ook zo betrouwbare bron. :P
Mwoh, met technologie is Wikipedia over het algemeen wel redelijk correct. Je ziet bijvoorbeeld IA32 nog wel eens voorbij komen bij open source projecten, waarbij men gewoon x86 bedoeld.

En wat GENETX zegt klopt, AMD had het eerst amd64 genoemt (wat je soms nog bij Linux smaken nog wel eens tegenkomt bij de 64-bit architectuur), maar toen Intel kwam met EM64T werd het omgedoopt tot x86_64 zover ik weet. Je ziet vandaag de dag ook beide namen voorkomen voor hetzelfde.

Anoniem: 279559

Iemand enig idee wanneer deze processors hier beschikbaar gaan zijn?

Anoniem: 58485

mad_max234 schreef op donderdag 24 september 2009 @ 14:32:
[...]

Inderdaad, ten tijden van half life kon ik het maar net draaien, en dacht op 640x480. En had ik nog wel een viper 550. :P
SiS 6326 4MB + 3DFX Voodoo 2 Sli O-) En daar had je destijds het probleem niet met een verkeerde CPU/GPU-ratio. Daar was het de minimum requirements en gaan :Y)
PASware schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 13:02:
[...]

Er zal een gigantisch CPU tekort ontstaan mocht Intel ineens stukken minder CPU's mogen verkopen. Hierdoor zullen prijzen gigantisch gaan stijgen, omdat AMD niet genoeg kan produceren.

Maar...zover zal het niet komen.
Nou ik denk dat dat wel losloopt. Upgrade jij je CPU ook elke 2 maanden dan? Die van mij gaan wel eens een jaar mee meestal :) :P

En @ 45W modellen is natuurlijk veelbelovend.

Anoniem: 614

Thx. Je ziet ook mooi dat bij mpeg2 (nog steeds de manier voor digitale TV) dat stroomverbruik aardig wat lager is. Het wachten duurt lang maar hij lijkt er nu eindelijk te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84213

Vraagje, Heb je wat aan ACC met een Athlon 2 x2 processor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

GENETX schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 10:38:
Nee, dat is altijd al zo. Zo werd het bij mij op school met computerarchitectuur ook genoemd. IA-32 is gewoon Intel Architecture 32-bit. Dat is dus x86.

IA-64 is dus Itanium 64-bit processor. Daarbij moet je niet vergeten dat AMD alles door de war heeft geschopt. Intel wilde namelijk IA-64 als opvolger voor de IA-32 architectuur. Vandaar ook de naamgeving op deze manier.
Ik kende het niet, en werd bij ons op school ook niet gepraat over IA 32, waren de informatica lessen toen der tijd ook niet zo gevorderd, alles nog opstarten vanaf floppy en wat was het toch mooi groen allemaal. Denk dat 32bit nog niet bestond, en verder heb ik altijd 386 of x86 gebruikt en voor de Itanium IA64.

En hoe werd 16bit dan genoemd, zoals de 286? Is dat dan gewoon simpel weg IA16 te noemen of gaat die vlieger niet op?

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Informatica != Computer Architectuur ;) . Die laatste gaat echt over de werking van oa de CPU met oa ALU's, Prefetchers, geheugen databussen etc etc. Niet het maken van een Excel documentje ofzo zoals ik op de HAVO ook had :P

Verder is x86 of x86-64 veel gangbaarder. Het is overigens niet zo dat AMD het eerst AMD64 heeft genoemd en het later x86-64 werd. AMD noemde zijn eigen implementatie gewoon AMD64, Intel EM64T of, tegenwoordig, Intel 64. x86-64 is gewoon de verzamelnaam voor processoren die compatible zijn met xe x86-64 instructieset, ook wel AMD64.

IA16 heb ik iig nog nooit van gehoord. Het is ook voor mijn tijd verder... Wellicht gewoon simpelweg IA aangezien IA32 wel weer de 32-bit variant van de 16-bit x86 is, wat in principe Intel's architecuur is. IA64, zoals reeds gemeld, had IA32 moeten opvolgen, vandaar dat de hele naamgeving nu mank loopt. (sowieso, wie heeft dingen als x64 bedacht...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

GENETX schreef op zondag 27 september 2009 @ 16:24:
Informatica != Computer Architectuur ;) . Die laatste gaat echt over de werking van oa de CPU met oa ALU's, Prefetchers, geheugen databussen etc etc. Niet het maken van een Excel documentje ofzo zoals ik op de HAVO ook had :P
Ik heb ook "technische informatica" gedaan maar daar leerden we wel chips bouwen, printplaatjes etsen en solderen en over communicatie tussen componenten, zowel of als on-board.

Maar goed, dat was in '94 toen kompjoeters nog gewoon een kleitablet hadden als display.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

(sowieso, wie heeft dingen als x64 bedacht...).
AMD en Micro$oft.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 21:24
Anoniem: 58485 schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 19:53:
[...]

Nou ik denk dat dat wel losloopt. Upgrade jij je CPU ook elke 2 maanden dan? Die van mij gaan wel eens een jaar mee meestal :) :P

En @ 45W modellen is natuurlijk veelbelovend.
heheh, dat bedoelde ik niet. Stel dat er momenteel per maand 9 miljoen Intel cpu's verkocht worden en 1 miljoen AMD cpu's, oftewel 10 miljoen per maand.. Stel dat door al dat rechtzaak gebeuren nog maar 1 miljoen Intel cpu's verkocht worden, dan zou AMD 9 miljoen cpu's per maand moeten verkopen om toch nog op die 10 miljoen uit te kunnen komen. Dat gaat natuurlijk nooit lukken.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126513

Intel kan voor AMD gaan bakken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Nee, dat werkt niet.

Processoren worden ontwikkeld voor een specifiek procedé. Om AMD-cpu's in Intel fabrieken te bakken moet je het ontwerp van de CPU's aanpassen. Plus dat AMD SoI gebruikt en Intel niet. En andersom, Intel gebruikt HKMG en AMD niet. Dus je zou zelfs de productielijnen helemaal opnieuw in moeten richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verder is x86 of x86-64 veel gangbaarder. Het is overigens niet zo dat AMD het eerst AMD64 heeft genoemd en het later x86-64 werd. AMD noemde zijn eigen implementatie gewoon AMD64, Intel EM64T of, tegenwoordig, Intel 64. x86-64 is gewoon de verzamelnaam voor processoren die compatible zijn met xe x86-64 instructieset, ook wel AMD64.

IA16 heb ik iig nog nooit van gehoord. Het is ook voor mijn tijd verder... Wellicht gewoon simpelweg IA aangezien IA32 wel weer de 32-bit variant van de 16-bit x86 is, wat in principe Intel's architecuur is. IA64, zoals reeds gemeld, had IA32 moeten opvolgen, vandaar dat de hele naamgeving nu mank loopt. (sowieso, wie heeft dingen als x64 bedacht...).
Ja lijkt me logisch dat informatica <> || != aan Computer Architectuur is. :o

Dat was me allemaal we duidelijk hoor, vroeg alleen van die 16bit, maar dat weet je dus ook niet, rest was al reeds bekent. ;) :9

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Envy007
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-11-2023
@ Civiele rechtzaak AMD - Intel

http://www.tgdaily.com/content/view/44104/118/

Opvallend:
But talking to both parties off the record, it appears that it's in both AMD's and Intel's interests that the case never comes to trial. Say the trial begins in front of a jury in Spring next year and the jury finds in Intel's favor. AMD will appeal immediately. Say the trial begins in front of a jury in Spring next year and the jury finds in AMD's flavor. Intel will appeal immediately.

Intel stands to be fined something like $9 billion - that's about twice as much as two fabs cost to build, or nine times the cost of moving from one process technology to another.
Zou er nu al bekend zijn wat de boete zal zijn?

$9 billion is overigens nog wel een leuk zakcentje, maar bij een akkoord zal dat natuurlijk veel minder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kalizec schreef op maandag 28 september 2009 @ 07:24:
Nee, dat werkt niet.

Processoren worden ontwikkeld voor een specifiek procedé. Om AMD-cpu's in Intel fabrieken te bakken moet je het ontwerp van de CPU's aanpassen. Plus dat AMD SoI gebruikt en Intel niet. En andersom, Intel gebruikt HKMG en AMD niet. Dus je zou zelfs de productielijnen helemaal opnieuw in moeten richten.
Hahaha, ja dat begrijp ik wel, was maar wat scenario gegrap. Intel heeft wel aardig veel onderzoek en kleinschalige projecten waar wij weinig van mee krijgen. Het zou mij niet verbazen als ze ook ergens een 'lijntje' hebben die 45nm SoI chips kan bakken, met welleswaar waarschijlijk een lager transistor aantal.
Ze hebben gewoon het geld en de mankracht om veel meer onderzoek te doen, van daaruit markttechnisch en bedrijfseconomisch de beste startegie kiezien en dat weer grootschalig naar de consument brengen.
mad_max234 schreef op maandag 28 september 2009 @ 14:56:
Ja lijkt me logisch dat informatica <> || != aan Computer Architectuur is. :o

Dat was me allemaal we duidelijk hoor, vroeg alleen van die 16bit, maar dat weet je dus ook niet, rest was al reeds bekent. ;) :9
heh? :9

edit:
Ohjaaah, Istanbul, nieuwe architectuur, al wat betrouwbare feiten bekent? Google vind wel het één en ander.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 126513 op 28-09-2009 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 614

Anoniem: 126513 schreef op maandag 28 september 2009 @ 17:38:
Ohjaaah, Istanbul, nieuwe architectuur, al wat betrouwbare feiten bekent? Google vind wel het één en ander.
Istanbul is de huidige Hexacore Opteron. Zie bijvoorbeeld HP DL385 G6..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klopt :)
Ik kan het niet meer terugvinden, ik geloof van het register®
Dan kan het bulldozer zijn of een andere codenaam.
Er komt (stond er ook) begin volgend jaar ook een AM2+ en AM3 socket 6-core zoals de huidige Istanbul variant. Stond ook een voor mij nog onbekende naam voor,

Het enigste wat ik nu terugvind is iets over SMT, een soort van HT maar geen HT, multithreading per core techniek, voor een volgende nog uit te brengen core.

Ik zie daar maar bar weinig nieuws over de release van AMD's laatste DX11 HD58xx videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45

ASRock blaast socket 939 nieuw leven in

http://www.hardware.info/...ocket_939_nieuw_leven_in/

Best wel opmerkelijk vind ik, de processoren zijn nieuw nergens meer te krijgen? Oke, er zwerven nog veel socket 939 processoren rond maar als je dan toch upgrade... Koop dan direct een heel nieuw systeem? Voegt een beetje weinig toe als je het mij vrij.

Maar wel positief dat ASRock weer iets in elkaar knutselt :)

[ Voor 54% gewijzigd door Stefanovic45 op 29-09-2009 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:03

Thandor

SilverStreak

Zoals gezegd in het artikel kan het als multimedia systeem wel interessant zijn. Met Cool 'n Quiet zijn die S939 processoren best zuinig en dankzij de grafische chip op het moederbord heb je geen supersnelle CPU nodig :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Denk dat dit eerder interessant is voor de reparatie van PC's.

Daar worden al die Socket A en 478 bordjes van Asrock ook voor ingezet, als het oude kapot is.

Met de 785G chipset garanderen ze dat de chipsets de komende jaren nog wel leverbaar zijn, het is immers een pas nieuwe chip.

Mocht het echt zijn om je 939 systeem te gebruiken als mediacenter dan kun je er immers beter een dedicated videokaart inzetten met HD acceleratie, dat zet meer zoden aan de dijk dan dit moederbordje.

Heb zelf ook een 939 X2 3800+ als mediacenter, hier zit nu een nForce 4 moederbordje bij, als ik HD acceleratie wil op de GPU dan vervang ik de videokaart (7600GS) en niet het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
Iemand de 235e, 240e of 605e al gespot in Nederland. Ze zouden eind september uitkomen, maar ik zie ze nog steeds nergens. Begint wel erg lang te duren.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Laatst online: 16:34

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

GH45T schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 11:01:
Mocht het echt zijn om je 939 systeem te gebruiken als mediacenter dan kun je er immers beter een dedicated videokaart inzetten met HD acceleratie, dat zet meer zoden aan de dijk dan dit moederbordje.
De 785G chipset en ook zijn voorganger de 780G hebben ook gewoon HD acceleratie aan boord. Zelf heb ik een HTPC gebasseerd op een Gigabyte moedebordje voorzien van 780G chipset en deze stuurd prima Full HD uit over de HDMI poort. Dit in combinatie met een AMD Athlon X2 5050e.
ari3 schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 14:15:
Iemand de 235e, 240e of 605e al gespot in Nederland. Ze zouden eind september uitkomen, maar ik zie ze nog steeds nergens. Begint wel erg lang te duren.
Dat vroeg ik mij dus ook al af, ik zou graag een dergelijke processor in mijn Home server willen zetten.

[ Voor 28% gewijzigd door _Dune_ op 29-09-2009 14:31 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Haha, ik zit er ook al de hele maand op te wachten en elke dag op te googlen >:)

Maar nog niks nee... Ze zijn wel in Azië gespot. Ik heb dat wel ergens gepost een paar posts terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
_Dune_ schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 14:29:
[...]

De 785G chipset en ook zijn voorganger de 780G hebben ook gewoon HD acceleratie aan boord. Zelf heb ik een HTPC gebasseerd op een Gigabyte moedebordje voorzien van 780G chipset en deze stuurd prima Full HD uit over de HDMI poort. Dit in combinatie met een AMD Athlon X2 5050e.

[...]

Dat vroeg ik mij dus ook al af, ik zou graag een dergelijke processor in mijn Home server willen zetten.
Ja, dat de 780G en 785G ook HD acceleratie hebben weet ik, er zit ook een 780G chipset in mijn PC ;)

Maar het ging me er gewoon om dat je je geld beter aan een apart grafische kaart met HD acceleratie kunt besteden, dan heb je ook meer performance voor een spelletje en dergelijke. Waarschijnlijk ben je ook goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
StefanvanGelder schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 09:59:

ASRock blaast socket 939 nieuw leven in

http://www.hardware.info/...ocket_939_nieuw_leven_in/

Best wel opmerkelijk vind ik, de processoren zijn nieuw nergens meer te krijgen? Oke, er zwerven nog veel socket 939 processoren rond maar als je dan toch upgrade... Koop dan direct een heel nieuw systeem? Voegt een beetje weinig toe als je het mij vrij.
Lijkt mij erg nutteloos....
Socket 939 CPU's zijn nog wel tweedehands te vinden net zoals DDR1, maar er wordt veel te veel voor gevraagt. Is natuurlijk 'grappig' als je alleen het mobo wilt vervangen, maar een losse videokaart en waarschijnlijk goedkoper mobo lijkt mij een betere optie.
Maar wel positief dat ASRock weer iets in elkaar knutselt :)
Tja dat is ASRock. :P

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Zoals hierboven al werd gezegd, ze kunnen nog goed als vervangingsplankje dienen, als de oude onverhoopt het leven laat. CPU's gaan over het algemeen langer mee dan de plankjes waar ze op zitten. Als de prijs een beetje redelijk is, hoef je dan ook alleen maar het moederbord te vervangen, wat nog altijd goedkoper te doen is dan een heel nieuw systeem.

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 19:07

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Inderdaad, heb hier thuis nog minstens drie S939 cpu's liggen waarvan de mobo's ondertussen allemaal gestorven zijn. Ondertussen is de ram ook al elders in gebruik, dus om zo'n systeem weer up&running te krijgen, is het inderdaad goedkoper om gewoon direct ge gaan voor een budget AM2+ systeem.

• Stefanovic45
ari3 schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 14:15:
Ik kwam vandaag dit nog weer tegen... 22 october :o Ik ga een Intel processor halen :| (eerste keer in mn leven)
In summer this year we learned, that the three core processors Athlon II X3 4xx without cache in the third level will be presented only in the fourth quarter, although in AMD road map and in the lists of supported motherboard this model already exist. As it is possible to surmise, processors will use the four core crystals propus, after turning off one of the cores .

On 22 October, 2009 , AMD will present the processors rana::

* Athlon II X3 435 (2.8 GHz, TDP = 95 W);
* Athlon II X3 425 (2.7 GHz, TDP = 95 W);
* Athlon II X3 405e (2.3 GHz, TDP = 45 W);
* Athlon II X3 400e (2.2 GHz, TDP = 45 W).

Let us note that the formal announcement of processors series athlon II X4 6xxe and Athlon II X2 2xxe is also planned on October this year.
Bron

Maarja, een Intel processor is ook geen optie O-) Ik kan kijken of ik een zuinige processor kan maken met een X2 215 :) Lekker ondervolten, moet ik alleen wel een goeie hebben :>

In de praktijk zijn het hardewarematig dezelfde processoren toch?

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 19:15
StefanvanGelder schreef op woensdag 30 september 2009 @ 12:40:
[...]

Ik kwam vandaag dit nog weer tegen... 22 october :o Ik ga een Intel processor halen :| (eerste keer in mn leven)

[...]

Bron

Maarja, een Intel processor is ook geen optie O-) Ik kan kijken of ik een zuinige processor kan maken met een X2 215 :) Lekker ondervolten, moet ik alleen wel een goeie hebben :>

Ik schrok toen ik het eerste deel van je post las, nee geen intel processor! :P
Maar later draaide je gelukkig bij :+

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Thandor schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 10:06:
Zoals gezegd in het artikel kan het als multimedia systeem wel interessant zijn. Met Cool 'n Quiet zijn die S939 processoren best zuinig
Die S939 cpu's waren helemaal niet zo zuinig, tegenover een P4 zag het er geweldig uit maar niet vergeleken met een simpele budget cpu van nu. Ik had 1 van de zuinigere (Athlon 64 3200+, 2.2GHz Venice core), die dingen waren nog op 90nm gebakken en waren echte kacheltjes, vooral de X2's met 110W TDP. Koop nu een 45nm Celeron E3200 (2 x 2.4GHz, <20W) of Sempron 140 (1 x 2.7 GHz, <20W) voor drie, vier tientjes en je bent sneller voor minder dan de helft van het verbruik. Heb je ook nog meer keus uit mobo's ook.

Maar ik hoop dat deze bordjes een gigantisch succes worden, kan ik mijn S939 processortje nog eens kwijt :P

[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 30-09-2009 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Ik kan kijken of ik een zuinige processor kan maken met een X2 215 :) Lekker ondervolten, moet ik alleen wel een goeie hebben :>

We zullen het zien, de review zal niet lang op zich laten wachten O-) Het staat in bestelling, het is wel een 240 geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
[...]

22 oktober! Man, dat valt tegen. Ik denk dat ik dan maar tijdelijk een Sempron 140 ga halen zodat ik in ieder geval m'n NAS in elkaar kan zetten.

Wellicht blijkt dat ik die dual- of quadcore niet eens nodig heb voor een NAS. Maarja, ik wil ook kunnen transcoden en ik weet niet of de combinatie van Sempron 140 en 780G chipset daar snel genoeg voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Even wat offtopic posts verwijdert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 301785

:) Yep ,daar waar het hoort,gaan ze hier verder :*)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 301785 op 03-10-2009 17:47 ]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.