• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:50
Vooruit nog eentje dan deze ook met toetsenbord:

De Viliv S7 (en nee heb geen Viliv aandelen)
http://www.myviliv.com/ces/main_s7.html

An sich lijkt de Archos 9 me ook wel wat maar dan ben je al weer in zee met een stuk groter stuk scherm

"Better ask questions before you shoot"

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 10:56
BarôZZa schreef op maandag 28 september 2009 @ 14:21:
[...]

http://www.kohjinsha.com.sg/prod_sh811ws.htm
Convertable netbook (7" 1024x600 draaibaar touchscreen, 1GB, Atom, 120GB HDD). 288 euro met 320GB externe hdd erbij(helaas niet zonder te krijgen).

Office 2007 heeft trouwens minimaal 256MB nodig, 512MB/1Gig is dus meer dan zat.

Als je het vergelijkt met dit soort apparaatjes, dan lijkt me de SmartV7 al minder interessant worden.
ik kan je garanderen dat office 2007 voor geen meter draait op 256 mb. Afijn. Ik ben wel benieuwd of er gewoon echt een tablet formaat is (zonder toetsenbord) en of het geheugen nog uitgebreid kan worden. Zo'n 288 euro is natuurlijk niet een slechte prijs. Heb je hem zelf ook? en wat zijn je bevindingen?

hoe zit het eigenlijk bet de prijs van die viliv tablets? kan dat namelijk niet zo 123 vinden.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:50
justice strike schreef op maandag 28 september 2009 @ 14:47:
[...]
hoe zit het eigenlijk bet de prijs van die viliv tablets? kan dat namelijk niet zo 123 vinden.
De X70 begint bij Dyamism bij 600 dollar voor het instapmodel met 16gb SSD. De S7 zit op 629 dollar. Al met al aardige bedragen waren ze 100-150 dollar goedkoper geweest had ik het interessant gevonden. Daarom twijfelde ik ook tussen de Smartq en de Viliv. Op het moment wacht ik nog even de storm af want ik vermoed dat er tussen nu en pak em beet februari/maart volgend jaar flink wat tablets in deze categorie aangekondigd zullen worden.

"Better ask questions before you shoot"

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:12
justice strike schreef op maandag 28 september 2009 @ 14:47:
[...]

ik kan je garanderen dat office 2007 voor geen meter draait op 256 mb. Afijn. Ik ben wel benieuwd of er gewoon echt een tablet formaat is (zonder toetsenbord) en of het geheugen nog uitgebreid kan worden. Zo'n 288 euro is natuurlijk niet een slechte prijs. Heb je hem zelf ook? en wat zijn je bevindingen?

Ik heb zelf een oudere versie (met een AMD Geode 800), maar dat werkt allemaal prima om te surfen, wat office dingen etc. Iig soepeler dan m'n SmartQ 5. Deze zal wel een stuk beter zijn. Als je hem inklapt met het scherm gedraaid, dan heb je idd praktisch een tablet, alleen iets dikker. Voor een Viliv ben je denk ik het dubbele kwijt.

Maar gaat een beetje offtopic.

• justice strike
ging toch over cheapo linux mid's :) vind het best een leuke vergelijking. de netbook vs een smartq7. volgens mij niet eens met een heel groot verschil. Ben alleen best benieuwd of het geheugen uitbreidbaar is.

• Elp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-06 14:53
justice strike schreef op maandag 28 september 2009 @ 18:34:
ging toch over cheapo linux mid's :) vind het best een leuke vergelijking. de netbook vs een smartq7. volgens mij niet eens met een heel groot verschil. Ben alleen best benieuwd of het geheugen uitbreidbaar is.
Nou, ze liggen in een totaal verschillende prijs klasse. 288 euro is nog redelijk cheapo, maar als je het vergelijkt met een smartq7 die inclusief verzendkosten 147,09 kost. netbook is 2 keer zo duur.

Het interessante aan de smartq series is het open platform en de belachelijk lage prijs. Je kan natuurlijk veel betere hardware krijgen, maar niet voor zo'n prijs.

[Voor 13% gewijzigd door Elp op 28-09-2009 23:18]

• justice strike
Elp schreef op maandag 28 september 2009 @ 23:17:
[...]

Nou, ze liggen in een totaal verschillende prijs klasse. 288 euro is nog redelijk cheapo, maar als je het vergelijkt met een smartq7 die inclusief verzendkosten 147,09 kost. netbook is 2 keer zo duur.

Het interessante aan de smartq series is het open platform en de belachelijk lage prijs. Je kan natuurlijk veel betere hardware krijgen, maar niet voor zo'n prijs.
die smartq7 heb ik werkelijk nog nergens voor 147 euro gezien... overal is het ongeveer 200 euro.

• real_FireFly
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01-2020
Rond de 200 dollar ja, dat is +/- 150 euro. o.a. bij allpmp.

Crashed bij jullie ook Midori constant in V5? Ik kan niet eens inloggen op GoT, hij segfault dan gegarrandeerd :( had er geen last van in V4.

• BarôZZa
Midori crasht bij mij idd ook met V5 op Tweakers.
justice strike schreef op maandag 28 september 2009 @ 18:34:
De één is ARM en de ander een complete pc, aardig verschil ;) .

MID is imo trouwens gewoon de nieuwe naam voor een PDA. PDA's zijn dood, MIDs doen precies hetzelfde, al ligt de nadruk nu op internet en minder op agendaatjes.

[Voor 88% gewijzigd door BarôZZa op 29-09-2009 01:11]

• justice strike
BarôZZa schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 01:09:
Midori crasht bij mij idd ook met V5 op Tweakers.

[...]

De één is ARM en de ander een complete pc, aardig verschil ;) .

MID is imo trouwens gewoon de nieuwe naam voor een PDA. PDA's zijn dood, MIDs doen precies hetzelfde, al ligt de nadruk nu op internet en minder op agendaatjes.
compleet,compleet... laten we het niet overdrijven he. Zo'n atom presteert natuurlijk lange na niet hetzelfde als een gewone laptop. ik heb het nog even opgezocht. Een 1.6ghz atom presteerd ongeveer 2.4 keer zo snel als de arm die in de smartq zit. als je een wat reguliere 1.33 ghz neemt dan is dat zelfs 2 keer zo snel. Dat verschil is nog wel te overbruggen. Sterker nog... als de nieuwe smartv de cortex arm processoren zal gaan gebruiken zal deze zelfs sneller zijn dan een intel atom.

• BarôZZa
Het is een complete pc qua mogelijkheden, daar is niks overdreven aan. Je kan er praktisch alles mee doen wat je op je normale laptop kan, hooguit wat langzamer. Op de SmartQ's kan je nog niet eens Flash in de browser afspelen. Het gaat bovendien niet alleen om de processor, de videochips etc zorgen ervoor dat je op een netbook toch echt wel flink wat meer kan dan op een SmartQ. Op een netbook kan je gerust wat oudere 3D games of emulators draaien. M'n SmartQ 5 is zelfs retesloom met een Gameboy Color emulator.

Ik weet niet of je al een SmartQ hebt, maar zelfs mijn netbook met een crappy 500MHz AMD Geode processor werkt een stuk soepeler. De twee zijn echt totaal niet te vergelijken en als je ook maar enigszins verwacht, dan ben je echt in voor een teleurstelling als je een MID koopt.

De nieuwe processor van de SmartV zal trouwens nog lager geklokt zijn dan die van de SmartQ, maar wel iets sneller. Absoluut niet vergelijkbaar met een willekeurige netbook X86 processor.

[Voor 18% gewijzigd door BarôZZa op 30-09-2009 03:43]

• justice strike
BarôZZa schreef op woensdag 30 september 2009 @ 03:37:
Het is een complete pc qua mogelijkheden, daar is niks overdreven aan. Je kan er praktisch alles mee doen wat je op je normale laptop kan, hooguit wat langzamer. Op de SmartQ's kan je nog niet eens Flash in de browser afspelen. Het gaat bovendien niet alleen om de processor, de videochips etc zorgen ervoor dat je op een netbook toch echt wel flink wat meer kan dan op een SmartQ. Op een netbook kan je gerust wat oudere 3D games of emulators draaien. M'n SmartQ 5 is zelfs retesloom met een Gameboy Color emulator.

Ik weet niet of je al een SmartQ hebt, maar zelfs mijn netbook met een crappy 500MHz AMD Geode processor werkt een stuk soepeler. De twee zijn echt totaal niet te vergelijken en als je ook maar enigszins verwacht, dan ben je echt in voor een teleurstelling als je een MID koopt.

De nieuwe processor van de SmartV zal trouwens nog lager geklokt zijn dan die van de SmartQ, maar wel iets sneller. Absoluut niet vergelijkbaar met een willekeurige netbook X86 processor.
Het klopt echt niet wat je zegt. Ik had 5 jaar geleden al een arm based device op windows ce. Toen kon ik al gameboy color games spelen. Lijkt me stug dat de performance in die tijd alleen maar gedaald is. Wat betreft het spelen van oudere 3d games. Laatst nog een review gelezen, waarin een asus eee werd getest. Die kon dus echt niet 3d games aan. Onspeelbaar met 3 frames per second. Voordeel van een netbook is dat je x86 applicaties kunt draaien, maar dat is dan ook meteen het nadeel. Die zijn namelijk niet geschreven met in het achterhoofd performance. Wat dat betreft verwacht ik niet dat een arm onder moet doen aan een atom, zeker als je bedenkt dat windows xp toch niet het meest efficiente os is.

Dus... als we moeten vergelijken denk ik dat het zo is dat de smartq meer performance heeft dan een geode (effectief gezien) mocht de ervaring anders zijn dan kan het dus alleen maar komen door:

inefficientie in het os
gebruikerservaring

[Voor 6% gewijzigd door justice strike op 30-09-2009 08:40]

• phamoen
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 07:30
Even tussen jullie discussie door als het mag ;)

Mijn 16 gb kaartje is binnen, binnenkort dus kijken of ik kan multi booten..
OF gebruiken jullie allemaal standaard windows ce, omdat dat gewoon fijner werkt dan de linux variant...

Daarnaast heb ik nog niet door hoe je applicaties kan installeren onder ubuntu arm (maar dat ligt aan mijn linux N00b factor)..

De e-reader software van de ubuntu variant ben ik niet echt super over te spreken, kunnen jullie hiervoor software aanraden?

Nog iets anders, op de standaard ingestelde webpagina in V5 word je naar de chinese homepage gestuurd.. Daar staat allemaal leuke software die zou draaien op de smartq 7. Heeft iemand die al geprobeerd (en weer hoe installeer je die)

• BarôZZa
justice strike schreef op woensdag 30 september 2009 @ 08:38:
[...]

Het klopt echt niet wat je zegt. Ik had 5 jaar geleden al een arm based device op windows ce. Toen kon ik al gameboy color games spelen. Lijkt me stug dat de performance in die tijd alleen maar gedaald is. Wat betreft het spelen van oudere 3d games. Laatst nog een review gelezen, waarin een asus eee werd getest. Die kon dus echt niet 3d games aan. Onspeelbaar met 3 frames per second. Voordeel van een netbook is dat je x86 applicaties kunt draaien, maar dat is dan ook meteen het nadeel. Die zijn namelijk niet geschreven met in het achterhoofd performance. Wat dat betreft verwacht ik niet dat een arm onder moet doen aan een atom, zeker als je bedenkt dat windows xp toch niet het meest efficiente os is.

Dus... als we moeten vergelijken denk ik dat het zo is dat de smartq meer performance heeft dan een geode (effectief gezien) mocht de ervaring anders zijn dan kan het dus alleen maar komen door:

inefficientie in het os
gebruikerservaring
De Linux ARM versies van programma's zijn meestal gewoon precies hetzelfde als de x86 versies, dus absoluut niet geoptimaliseerd voor performance. De webkit engine is ook gewoon hetzelfde, en m'n Q5 rendert het toch echt minstens twee keer zo langzaam. Op de oude EEE Pc 701 werd trouwens al World of Warcraft en GTA Vice City/San Andreas gespeeld, dus de 3 frames per seconde kloppen niet.
ARM processors doen daarnaast veel minder per clock cycle dan een x86 processor(maar zijn een stuk zuiniger), dus wat dat betreft is een 667MHz ARM processortje al helemaal niks. De SmartQ 5 heeft ook maar 128MB RAM. Windows XP gebruikt hier idle 134MB, waardoor ik op m'n netbook nog zo'n 382MB over heb tov 60MB met het standaard OS op de Q5.

Zoals ik al vroeg: heb je zowel een netbook als een SmartQ? Want het verschil is gewoon groot. M'n crappy oude netbook rent rondjes om de SmartQ 5. Bij elke SmartQ review wordt het gebrek aan snelheid aangekaart. Voor mij geen probleem overigens, m'n netbook stop ik niet in m'n broekzak.

• Voxyn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-03 11:29
Hallo iedereen :) ,

Na dit topic hier al een tijdje gevolgt te hebben denk ik dat ik er maar een ga bestellen(om klein beetje te kunnen internetten in bed ;) )

Nu heb ik nog een paar vraagjes waar ik het antwoord zo snel niet van kon vinden ;).

1. Hoe lang is de echt batterijtijd van de q5/7 (dus niet de onzin die de maker verteld en nooit klopt).
2. Hoe snel start hij op met wince 5.0?
3. Ondersteund hij multitouch?

Alvast bedankt ;)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:25
En dan nog van mij een vraagje:

Kun je de Smartq5 met de vinger bedienen, aka, de pen is niet vereist?

Ik kom namelijk in elk filmpje de pen tegen en ik vind ook niet echt het antwoord zo 123. Verder alvast dank voor de alternatieven die hier worden genoemd en de opvolger(?!).

* GENETX oriënteert zich op goedkope kleine kutdingen om een GPS systeem mee te bouwen voor de elektrische scooter op school :)

• Voxyn
Kwam net Deze post tegen die claimt dat hij flash aan de praat heeft gekregen misschien dat iemand dat kan uitproberen?
http://www.allpmp.net/thread-3104-1-1.html

• BarôZZa
Voxyn schreef op woensdag 30 september 2009 @ 16:47:
Hallo iedereen :) ,

Na dit topic hier al een tijdje gevolgt te hebben denk ik dat ik er maar een ga bestellen(om klein beetje te kunnen internetten in bed ;) )

Nu heb ik nog een paar vraagjes waar ik het antwoord zo snel niet van kon vinden ;).

1. Hoe lang is de echt batterijtijd van de q5/7 (dus niet de onzin die de maker verteld en nooit klopt).
2. Hoe snel start hij op met wince 5.0?
3. Ondersteund hij multitouch?

Alvast bedankt ;)
1. M'n Q5 houdt het denk ik 4 a 5 uur uit. Q7 minstens het dubbele.
2. Geen idee, vast niet te lang
3. Nee.
GENETX schreef op woensdag 30 september 2009 @ 17:16:
En dan nog van mij een vraagje:

Kun je de Smartq5 met de vinger bedienen, aka, de pen is niet vereist?

Ik kom namelijk in elk filmpje de pen tegen en ik vind ook niet echt het antwoord zo 123. Verder alvast dank voor de alternatieven die hier worden genoemd en de opvolger(?!).

* GENETX oriënteert zich op goedkope kleine kutdingen om een GPS systeem mee te bouwen voor de elektrische scooter op school :)
Kan wel, maar het is er niet voor geoptimaliseerd. Veel items zijn vrij klein. Een checkbox aanvinken met je dikke vingers kan wat lastig zijn. Het nieuwe onscreen toetsenbord is wel erg geschikt voor vingers en ook de desktop ikoontjes zijn groot zat.

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:44
BarôZZa schreef op maandag 28 september 2009 @ 14:21:
[...]

http://www.kohjinsha.com.sg/prod_sh811ws.htm
Convertable netbook (7" 1024x600 draaibaar touchscreen, 1GB, Atom, 120GB HDD). 288 euro met 320GB externe hdd erbij(helaas niet zonder te krijgen).

Office 2007 heeft trouwens minimaal 256MB nodig, 512MB/1Gig is dus meer dan zat.

Als je het vergelijkt met dit soort apparaatjes, dan lijkt me de SmartV7 al minder interessant worden.
beetje offtopic vraag maar waar kan ik hem voor die prijs krijgen ? ik heb al gegoogled maar zie het nergens en na een beetje wikken en wegen sla ik toch die SmartQ's over "buy now" knopje over het hoofd gezien |:( Ik heb namelijk al een N800 die qua functionaliteit dus niet veel verschil heeft met de SmartQ producten. Ik ben wel in de markt voor een zo portable mogelijke netbook ...

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Omdat mijn 15,4" notebook eergisteren de geest gegeven heeft (defecte videokaart) en ik dit draadje al een hele tijd aan het volgen was nu ook maar eens een reactie van mij;

Zoals al gezegd lees ik al heel lang mee, en ik lees veel (vooral op de laatste pagina) over wat de SmartQ5 vooral niet kan. Uiteraard ben ik voornamelijk geinteresseerd in wat hij wel kan.
Het afgelopen jaar heb ik mijn laptop voornamelijk gebruikt voor banksurfen (mp, tweakers, fok etc) en e-mail checken en een beetje fora's afstruinen. Eventueel zal ik hem gaan gebruiken voor het kijken van tv-series in de trein. Is hij daar nu een beetje geschikt voor? Ik las in de startpost dat er eerst hardware matige ondersteuning moest komen voor video, is dat al in zicht?

Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/

• justice strike
BarôZZa schreef op woensdag 30 september 2009 @ 14:16:
[...]

De Linux ARM versies van programma's zijn meestal gewoon precies hetzelfde als de x86 versies, dus absoluut niet geoptimaliseerd voor performance. De webkit engine is ook gewoon hetzelfde, en m'n Q5 rendert het toch echt minstens twee keer zo langzaam. Op de oude EEE Pc 701 werd trouwens al World of Warcraft en GTA Vice City/San Andreas gespeeld, dus de 3 frames per seconde kloppen niet.
ARM processors doen daarnaast veel minder per clock cycle dan een x86 processor(maar zijn een stuk zuiniger), dus wat dat betreft is een 667MHz ARM processortje al helemaal niks. De SmartQ 5 heeft ook maar 128MB RAM. Windows XP gebruikt hier idle 134MB, waardoor ik op m'n netbook nog zo'n 382MB over heb tov 60MB met het standaard OS op de Q5.

Zoals ik al vroeg: heb je zowel een netbook als een SmartQ? Want het verschil is gewoon groot. M'n crappy oude netbook rent rondjes om de SmartQ 5. Bij elke SmartQ review wordt het gebrek aan snelheid aangekaart. Voor mij geen probleem overigens, m'n netbook stop ik niet in m'n broekzak.
Ik heb een arm based telefoon gehad, welke wel gewoon uit de voeten kan met een kleuren emulator voor de gameboy. Maar geen smartq en geen netbook.

Maar die informatie over prestatie is gewoon op te zoeken. Jij hebt het nu over ervaring en de ervaring dat je geode sneller is dan je arm based smartq. Maar als je prestatie bekijkt dan zijn de mips van arm helemaal niet zo erg ver als de mips van een platform als geode. Het is al helemaal niet zo dat een geode 500mhz beter presteren zou dan een 600 mhz arm processor. Volgens mij lijkt dat alleen zo omdat je minder kan draaien. Overigens zijn linux applicaties voor arm niet hetzelfde als x86 applicaties.

De oude eee 701 had volgens mij een intel celeron mobile. Totaal niet te vergelijken met een atom, maar gewoon een ordinaire laptop cpu.

Ik bekijk het overigens gewoon vanuit een technisch oogpunt, zal best dat der ervaring anders is.

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:08
mijn smartq7 kan rustig 8 uur draaien. De 10 uur red ik ook wel maar dat is dan lezen in bed met wifi en bluetooth uit en de helderheid op zijn laagst.

Verder start wince redelijk snel op. Zie een paar pagina's terug voor een filmpje wat ik geplaats heb over het flashen van winCE. Maar eigenlijk is het vooral de bedoeling dat je de slaapstand gebruikt(op 1 volle lading schijnt de q7 een week in standby te kunnen staan, nooit zelf geprobeerd)

Verder voor het internetten:
Het gaat best fijn, in linux kan je midori gewoon zich laten identifiseren als een xp-computer. Bij winCE kan je IE gebruiken(geen flash ondersteuning dus geen youtube filmpjes of hotmail). Een andere optie is Skyfire: erg relaxte browser is eigenlijk bedoelt voor pda's. Bediening is goed en wel flash ondersteuning. Het grote nadeel daarvan is weer de resolutie. Het programma ondersteunt maximaal 320xnogwat. De smartq kan veel hoger, daardoor heb je weer erg grote letters. Maaaaaaaaaaaaaar er wordt door skyfire zelf gewerkt aan een hogere resolutie versie(ze waren eerst bezig om het programma zo compatible mogelijk te krijgen met enorm veel apparaten, nu dus de resolutie maar ik heb geen idee of dat een kwestie is van weken,maanden,jaren)

Wat ik zelf nog enorm mis:
Een fatsoenlijke agenda die ik sychroniseren met een versie op mijn laptop en op mijn telefoon! Liefs gewoon outlook. Verder is dreamscene een hele mooie "skin" voor WinCE. Werkt fijn, lekker alles zelf in kunnen stellen. Games ben ik nog niet echt mee bezig geweest(kheb alleen een 1gb sd kaartje, de 16gB versie is al 4 weken onderweg met de post:S). Met het nieuwe sd kaartje kan ik eindelijk gps software en alles uitproberen 8)

• BarôZZa
justice strike schreef op woensdag 30 september 2009 @ 23:43:
[...]

Ik heb een arm based telefoon gehad, welke wel gewoon uit de voeten kan met een kleuren emulator voor de gameboy. Maar geen smartq en geen netbook.

Maar die informatie over prestatie is gewoon op te zoeken. Jij hebt het nu over ervaring en de ervaring dat je geode sneller is dan je arm based smartq. Maar als je prestatie bekijkt dan zijn de mips van arm helemaal niet zo erg ver als de mips van een platform als geode. Het is al helemaal niet zo dat een geode 500mhz beter presteren zou dan een 600 mhz arm processor. Volgens mij lijkt dat alleen zo omdat je minder kan draaien. Overigens zijn linux applicaties voor arm niet hetzelfde als x86 applicaties.

De oude eee 701 had volgens mij een intel celeron mobile. Totaal niet te vergelijken met een atom, maar gewoon een ordinaire laptop cpu.

Ik bekijk het overigens gewoon vanuit een technisch oogpunt, zal best dat der ervaring anders is.
Technisch oogpunt?

De 701 was de traagste van allemaal en op de nieuwe netbooks worden nog meer games gespeeld. Er gaat echt geen game a la GTA San Andreas op de SmartQ draaien. De Gameboy Color emulator was dan ook een voorbeeld, mijn oude wimo toestel kon ook gameboy spelletjes spelen. Dat er echter flinke optimalisatie nodig zou zijn om het op de SmartQ soepel te laten draaien is echter al tekenend.

Vanuit een technisch oogpunt heeft de SmartQ heeft minder geheugen, een tragere processor(al helemaal vergeleken met een willekeurige Atom), minder opslag, een mindere videochip, lagere resolutie (behalve vergeleken met de 701) etc etc. Ook logisch aangezien dat ding goedkoper en kleiner is. De instructieset van een ARM processor is stukken minder en de processors zijn ontworpen om zo zuinig mogelijk te zijn.

Je geeft zelf aan dat XP niet zo'n geweldig OS is, maar de slapste netbook die er is(die van mij) loopt rondjes om een SmartQ terwijl de SmartQ een veel lichter en kleiner OS heeft. Je redenering is dus ook nog eens tegenstrijdig.

De SmartQ is al geen partij voor mijn crapbook, laat staan voor de netbooks met een Atom erin. Ik weet werkelijk niet waar je heen wilt. Je hebt geen van beide devices, de specs zijn minder en probeert mij ervan te overtuigen dat een MID vergelijkbaar is met een netbook qua performace? Je telefooncamera is ook vergelijkbaar met een spiegelreflex? Allebei 12 megapixels, alleen de ervaring is anders als je naar de foto's kijkt.

• JarlSX
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-04 14:41
Ik heb een SmartQ5 en als ik zou weten wat ik nu weet, voordat ik 'm kocht, zou ik het niet gedaan hebben

En dat heeft voornamelijk met het scherm/bediening te maken eigenlijk. ik ben zo gewend geraakt aan het capacitieve scherm van mijn Magic, dat ik nu niet meer anders wil. Voor mij was de SmartQ dus een leermoment.

Ik ben nu op zoek naar een andere MID, met capacitief scherm en liefst met Android. Dat is allemaal heel lekker met de vingers te bedienen. Ik vind de SmartQ5 zo ongeveer niet te bedienen met de vingers, dat is inherent aan het rsistieve scherm, zonder stylus lukt het zowat niet.

De keuze voor Android heeft ook met de (vinger)bediening te maken, de standaard interface die op de SmartQ zit vind ik niet vingervriendelijk, voor wince geldt wat mij betreft hetzelfde.

Ik heb nu Android op de SmartQ staan, maar omdat dit geen officiele versie is, werkt het niet 100%. Zo is de calibratie van het scherm niet goed (moet je net onder of boven iets tikken) en er zit geen Market op, dus applicaties installeren is omslachtig.

Ik probeer op dit moment uit te vinden wanneer de RAmos W7 uitkomt, als het goed is heeft die een capacitief scherm en draait iig op Android

just my 2 cents...

OnePlus P9 Pro || Huawei GT3 || Samsung Tab S7

• GENETX
BarôZZa schreef op woensdag 30 september 2009 @ 17:35:
Kan wel, maar het is er niet voor geoptimaliseerd. Veel items zijn vrij klein. Een checkbox aanvinken met je dikke vingers kan wat lastig zijn. Het nieuwe onscreen toetsenbord is wel erg geschikt voor vingers en ook de desktop ikoontjes zijn groot zat.
Perfect :) Er komt toch een navigatie op met verder eventueel later nog custom software. Met de hele normale interface gaan we toch niets doen. Het is alleen zo dat we geen stylus willen gaan gebruiken op onze elektriche scooters :9

• Mothergoose
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-12-2022
Ik heb dit topic nu een paar keer doorgelopen, maar kom een antwoord op een vraag die mij bezig houd niet tegen.

Gebruikt iemand mobiel internet (Vodafone/KPN/T-mobile, etc) met zo'n USB stick op de SmartQ 7?
Zo ja, werkt dit een beetje en werkt het 'out of the box'?

• justice strike
BarôZZa schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 01:37:
[...]

Technisch oogpunt?

De 701 was de traagste van allemaal en op de nieuwe netbooks worden nog meer games gespeeld. Er gaat echt geen game a la GTA San Andreas op de SmartQ draaien. De Gameboy Color emulator was dan ook een voorbeeld, mijn oude wimo toestel kon ook gameboy spelletjes spelen. Dat er echter flinke optimalisatie nodig zou zijn om het op de SmartQ soepel te laten draaien is echter al tekenend.

Vanuit een technisch oogpunt heeft de SmartQ heeft minder geheugen, een tragere processor(al helemaal vergeleken met een willekeurige Atom), minder opslag, een mindere videochip, lagere resolutie (behalve vergeleken met de 701) etc etc. Ook logisch aangezien dat ding goedkoper en kleiner is. De instructieset van een ARM processor is stukken minder en de processors zijn ontworpen om zo zuinig mogelijk te zijn.

Je geeft zelf aan dat XP niet zo'n geweldig OS is, maar de slapste netbook die er is(die van mij) loopt rondjes om een SmartQ terwijl de SmartQ een veel lichter en kleiner OS heeft. Je redenering is dus ook nog eens tegenstrijdig.

De SmartQ is al geen partij voor mijn crapbook, laat staan voor de netbooks met een Atom erin. Ik weet werkelijk niet waar je heen wilt. Je hebt geen van beide devices, de specs zijn minder en probeert mij ervan te overtuigen dat een MID vergelijkbaar is met een netbook qua performace? Je telefooncamera is ook vergelijkbaar met een spiegelreflex? Allebei 12 megapixels, alleen de ervaring is anders als je naar de foto's kijkt.
wind je niet zo op. slecht voor je bloeddruk.

Ik zeg alleen dat vanuit technisch oogpunt de verschillen lang niet zo groot moeten zijn als je schetst. Ook heb ik gezegd dat de gebruikers ervaring anders kan zijn. Lijkt me niet erg tegenstrijdig. Heb je uberhaupt gekeken wat een geode aan mips genereerd en een arm11 600mhz?

ik kan je dit vertellen. Een atom 1.333 ghz genereerd 2300 mips (ongeveer) een arm11 op 500mhz zit rond de 900 mips. Dat verschil is lang niet zo groot als je dat gaat vergelijken met een geode. Feitelijk zou een arm 11 dus helemaal niet zo veel langzamer moeten zijn als jij schetst.

De nieuwe arm processor (cortex) die nu al in bijvoorbeeld de palm pre zit kan al 2000 mips halen. en dat is nog niet eens de quad core versie. Het is dus zeker niet zo vreemd om te stellen dat ik op zijn minst verbaast ben over hoe men de performance ervaart.

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:08
Mothergoose schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 10:35:Gebruikt iemand mobiel internet (Vodafone/KPN/T-mobile, etc) met zo'n USB stick op de SmartQ 7?
Geen eigen ervaring maar wat ik lees op andere fora is dat het wel gewoon mogelijk is maar het lang niet altijd plug en play werkt. Daarom kan je ook het best een chinese usb wireless adapter kopen. Kijk eens op eletroworld.cn daar staan een paar adapters die moeten sowieso werken. Bestellen doe je daar via de mail, klinkt raar maar het schijnt een betrouwbare site te zijn(alleen nog maar goede recencies gelezen)

• real_FireFly
Wat heb je aan mips? De fabrikant geeft nooit aan hoe hij aan dat getal komt, dat kan net zo goed met een zinloze NOP instructie zijn.
De enige manier om performance te meten is door echte applicaties erop te draaien, en dan zie je dat firefox 1 minuut nodig heeft om te starten op een SmartQ5. Ik heb geen netbook, maar op een Pentium-M geforceerd op 600MHz start Firefox in 10 sec.
Mothergoose schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 10:35:
Ik heb dit topic nu een paar keer doorgelopen, maar kom een antwoord op een vraag die mij bezig houd niet tegen.

Gebruikt iemand mobiel internet (Vodafone/KPN/T-mobile, etc) met zo'n USB stick op de SmartQ 7?
Het werkt niet out of the box. Met wat tweaken is het onder V5 wel werkend te krijgen (met een Vodafone ZTE K3520 stick). Het is wel wat gepruts om het werkend te krijgen, geen kwestie van "apt-get install werkende-usb-3g-installatie" en 't werkt :+

[Voor 45% gewijzigd door real_FireFly op 01-10-2009 12:27]

• BarôZZa
justice strike schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 11:14:
[...]

wind je niet zo op. slecht voor je bloeddruk.

Ik zeg alleen dat vanuit technisch oogpunt de verschillen lang niet zo groot moeten zijn als je schetst. Ook heb ik gezegd dat de gebruikers ervaring anders kan zijn. Lijkt me niet erg tegenstrijdig. Heb je uberhaupt gekeken wat een geode aan mips genereerd en een arm11 600mhz?

ik kan je dit vertellen. Een atom 1.333 ghz genereerd 2300 mips (ongeveer) een arm11 op 500mhz zit rond de 900 mips. Dat verschil is lang niet zo groot als je dat gaat vergelijken met een geode. Feitelijk zou een arm 11 dus helemaal niet zo veel langzamer moeten zijn als jij schetst.

De nieuwe arm processor (cortex) die nu al in bijvoorbeeld de palm pre zit kan al 2000 mips halen. en dat is nog niet eens de quad core versie. Het is dus zeker niet zo vreemd om te stellen dat ik op zijn minst verbaast ben over hoe men de performance ervaart.
Ik wind me nergens over op, wees niet bang, een discussie werkt ontspannend voor mij ;)

Maar MIPS zeggen werkelijk niks en kan je niet vergelijken tussen verschillende processorarchitecturen.

MIPS zijn simpelweg het aantal instructies dat een processor kan uitvoeren (en dan wordt meestal het maximale genomen). Een ARM processor heeft een veel beperktere instructieset, waardoor je dus vaak krijgt dat de processor meerdere instructies moet doen daar waar een x86 processor er eentje hoeft uit te voeren.

MIPS wordt dan ook wel eens 'Meaningless Indicator of Processor Speed' genoemd. Anders zou de quad core Palm Pre sneller zijn dan een volledige netbook.

• Mothergoose
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-12-2022
Geen eigen ervaring maar wat ik lees op andere fora is dat het wel gewoon mogelijk is maar het lang niet altijd plug en play werkt. Daarom kan je ook het best een chinese usb wireless adapter kopen. Kijk eens op eletroworld.cn daar staan een paar adapters die moeten sowieso werken. Bestellen doe je daar via de mail, klinkt raar maar het schijnt een betrouwbare site te zijn(alleen nog maar goede recencies gelezen)
Het werkt niet out of the box. Met wat tweaken is het onder V5 wel werkend te krijgen (met een Vodafone ZTE K3520 stick). Het is wel wat gepruts om het werkend te krijgen, geen kwestie van "apt-get install werkende-usb-3g-installatie" en 't werkt :+
Bedankt, ik had die chinese sticks ook gezien ik hou deze optie wel open.
Het bericht van real_FireFly stemt mij enigzins hoopvol ;)
Ik ga eens verder zoeken en mischien zo'n stick een maand op proef nemen om het uit te proberen.
Mocht ik nog wat vinden post ik het hier :P

• daank
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-05 09:19

daank

Internet head

JarlSX schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 02:44:

wat betreft a2dp, daar ben ik ook benieuwd naar, ik heb een stereo bluetooth headset, maar die ligt thuis en verblijf momenteel elders, dus weet niet wanneer ik de kans krijg dat uit te proberen.

als het lukt (of niet) laat ik het in ieder geval even weten
Is het jouw odnertussengelukt om te kijken of dit werkt?

ben er wel zeer benieuwd naar namelijk

daank.com

• justice strike
BarôZZa schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 12:45:
[...]

Ik wind me nergens over op, wees niet bang, een discussie werkt ontspannend voor mij ;)

Maar MIPS zeggen werkelijk niks en kan je niet vergelijken tussen verschillende processorarchitecturen.

MIPS zijn simpelweg het aantal instructies dat een processor kan uitvoeren (en dan wordt meestal het maximale genomen). Een ARM processor heeft een veel beperktere instructieset, waardoor je dus vaak krijgt dat de processor meerdere instructies moet doen daar waar een x86 processor er eentje hoeft uit te voeren.
Intern moet een complexe x86 instructie ook uit elkaar gehaald worden en apart geissued worden. De interne werking van een x86 is namelijk ook risc. Je zegt het ook precies goed. De maximale wordt genomen. Bij een complexe instructie zal een x86 per definitie een lagere mips hebben. De maximale mips van een processor zijn daarom een uitstekend meetpunt voor het vergelijken van processoren.
MIPS wordt dan ook wel eens 'Meaningless Indicator of Processor Speed' genoemd. Anders zou de quad core Palm Pre sneller zijn dan een volledige netbook.
het is maar de vraag of een quadcore palm pre processor niet sneller zal zijn. op het moment zit er alleen een single core a8 processor in, maar de verwachtingen zijn wel dat de quad core cortex a9 processor sneller zl zijn dan de intel atom.

• Voxyn
Heb nog een vraagje als ik een OS op een SD kaartje zet maakt het dan veel uit kwa performance of ik een dure(snelle dus) koop of gewoon een chinees cheap ass kaartje?

• justice strike
Voxyn schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 13:39:
Heb nog een vraagje als ik een OS op een SD kaartje zet maakt het dan veel uit kwa performance of ik een dure(snelle dus) koop of gewoon een chinees cheap ass kaartje?
Als je windows op een snelle ssd hebt of op een langzame hd hebt dan maakt het in performance nogal wat uit. Maar zelfs als je je os niet op een sd kaart zet. Het openen van bestanden op een langzame sd kan nogal wat tijd kosten, zeker naarmate het bestand groter is. Een swap file op een sd gaat dus zeker ervoor zorgen dat je op performance flink moet inleveren

• Voxyn
Is eigenlijk al duidelijk wanneer de v5 verkocht gaat worden? Las ergens half oktober maar weet niet meer waar.

• BarôZZa
justice strike schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 13:26:
[...]

Intern moet een complexe x86 instructie ook uit elkaar gehaald worden en apart geissued worden. De interne werking van een x86 is namelijk ook risc. Je zegt het ook precies goed. De maximale wordt genomen. Bij een complexe instructie zal een x86 per definitie een lagere mips hebben. De maximale mips van een processor zijn daarom een uitstekend meetpunt voor het vergelijken van processoren.
MIPS is aantal (miljoenen) instructies per seconde, waarbij ze dus meestal de meest snelle instructie nemen.
Maar als je het dan als volgt bekijkt:
stel je hebt een x86 met 1500 mips en een ARM met 2000mips, dan kan het dus goed zo zijn dat er voor een instructie die standaard wordt ondersteund door x86 minstens twee instructies nodig zijn bij ARM. Dus dan houd je al maximaal de helft over. Grote kans dat de ARM met 2000mips dus bij gebruik trager is dan de x86 met 1500mips. Mips kan je daardoor absoluut niet vergelijken tussen x86 en ARM. x86 met x86/ARM met ARM mips zou je nog enigszins kunnen vergelijken, maar ook daar heb je tegenwoordig veel meer factoren die van invloed zijn op de prestaties naast het aantal instructies per seconden.
Voxyn schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 13:39:
Als je WinCE/Android wilt gebruiken maakt het vooral uit qua boottijd, bij het standaard OS zullen apps/bestanden wat sneller laden al denk ik niet dat de performance er enorm op vooruit zal gaan. Voor het upgraden van de firmware is het trouwens verstandig om een gewoon SD kaartje te gebruiken aangezien SDHC niet altijd herkend wordt (in het OS zelf wel).

• justice strike
BarôZZa schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 22:06:
[...]

MIPS is aantal (miljoenen) instructies per seconde, waarbij ze dus meestal de meest snelle instructie nemen.
meest snelle instructie is voor x86 niet een instructie die een samengestelde arm constructie is. Dus dan gaat de vergelijking weer wel op.
Maar als je het dan als volgt bekijkt:
stel je hebt een x86 met 1500 mips en een ARM met 2000mips, dan kan het dus goed zo zijn dat er voor een instructie die standaard wordt ondersteund door x86 minstens twee instructies nodig zijn bij ARM. Dus dan houd je al maximaal de helft over. Grote kans dat de ARM met 2000mips dus bij gebruik trager is dan de x86 met 1500mips. Mips kan je daardoor absoluut niet vergelijken tussen x86 en ARM. x86 met x86/ARM met ARM mips zou je nog enigszins kunnen vergelijken, maar ook daar heb je tegenwoordig veel meer factoren die van invloed zijn op de prestaties naast het aantal instructies per seconden.
ok vergeet dat hele arm vs x86 eventjes. Een intel atom kan iets van 2300 mips behalen.Als je dat vergelijkt met een core 2 duo dan is dit 23.000. Dat is toch een factortje 10 verschil. Zelfs de eerste athlon heeft 3500 mips. Dat moet toch genoeg info zijn om in iedergeval de prestaties van de intel atom in perspectief te zetten. We hebben het dan over een x68 cpu van bijna 10 jaar oud die nog beter presteert dan een intel atom.

als een 10 jaar oude cpu nog een intel atom outperformed... dan kan het niet zo zijn dat de stap tussen arm11 en atom zo groot is als jij zegt.

• real_FireFly
Stop toch met het denken in mips, daar heb je niks aan. Vergelijk benchmarks en specs, dat zegt meer over de CPU. En dan zie je dat de Cortex a8 maximaal 2000 Dhrystone MIPS scoort, terwijl een single core Atom 1.6GHz +/- 3700 DMIPS scoort. De Atom heeft bovendien een echte FPU, ARM is qua floating point berekeningen gewoon kreupel.
De ARM in de SmartQ5/7 doet rond de 700 DMIPS, niet echt indrukwekkend dus, en dan moet al het grafische werk ook nog eens in software gedaan worden ivm gebrek aan een driver die videoacceleratie ondersteund. Een AMD Geode LX is wel veel trager, pak 'm beet 450 DMIPS, maar heeft wel 2D videoacceleratie en een FPU.
Een dual core Cortex a9 zal misschien wel sneller zijn dan een single core Atom 1.6GHz, maar tegen die tijd zijn er ook nieuwe dualcore Atoms en Via Nano's. En het is natuurlijk nog afwachten wat er met de prijs gebeurt.

• justice strike
De Atom heeft bovendien een echte FPU, ARM is qua floating point berekeningen gewoon kreupel.
fpu is niet interessant voor office gebruik. Het is overigens ook onzin, want de arm11 processor heeft een fpu unit en een vfp unit die beide ingezet kunnen worden voor floating point berekeningen! Sterker nog het aantal flops wat een arm11 kan bereiken is 4.2 gigaflops. Een intel atom zit op 6.40 Dus zo kreupel is die floating point berekening nu ook niet zoals je dat nu stelt. Sterker nog de a8 zit op een dubbele performance van de arm11
real_FireFly schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 12:16:
De ARM in de SmartQ5/7 doet rond de 700 DMIPS, niet echt indrukwekkend dus, en dan moet al het grafische werk ook nog eens in software gedaan worden ivm gebrek aan een driver die videoacceleratie ondersteund. Een AMD Geode LX is wel veel trager, pak 'm beet 450 DMIPS, maar heeft wel 2D videoacceleratie en een FPU.
again, office heeft weinig aan fpu. Ik geloof daarom ook gewoon niet dat een arm onder zou doen aan webbrowsing en office applicaties zoals gesteld werd. Voor spellen is het nog maar de vraag wat je gaat spelen, maar ook daar is niet alles zonder meer zo dat je beter af bent met een geode. Laten we ook niet vergeten dat een geode niet de beste fpu aan boord heeft.

[Voor 29% gewijzigd door justice strike op 02-10-2009 23:13]

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:32

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Ik kon het zo gauw niet vinden, maar weet iemand of er ook een dock/oplader en houder beschikbaar is? Ik vind de Q5 wel een mooi ding, maar het is wel handig als je hem ook ergens neer kunt zetten en bijvoorbeeld tegelijk als fotolijstje kunt gebruiken :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• BarôZZa
justice strike schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 22:37:
[...]

meest snelle instructie is voor x86 niet een instructie die een samengestelde arm constructie is. Dus dan gaat de vergelijking weer wel op.
Dan ga je dus kijken welke processor het meest aantal van de meest snelle instructie kan uitvoeren. Totaal nutteloos.
ok vergeet dat hele arm vs x86 eventjes. Een intel atom kan iets van 2300 mips behalen.Als je dat vergelijkt met een core 2 duo dan is dit 23.000. Dat is toch een factortje 10 verschil. Zelfs de eerste athlon heeft 3500 mips. Dat moet toch genoeg info zijn om in iedergeval de prestaties van de intel atom in perspectief te zetten. We hebben het dan over een x68 cpu van bijna 10 jaar oud die nog beter presteert dan een intel atom.

als een 10 jaar oude cpu nog een intel atom outperformed... dan kan het niet zo zijn dat de stap tussen arm11 en atom zo groot is als jij zegt.
Intel Atom 1.6GHz zit rond de 4000 MIPS. Daarnaast blijf je je nu blindstaren op de processor en mips verhaaltjes die niks zeggen. De GPU van een netbook is beter dan die van een gemiddelde computer 10 jaar geleden en 10 jaar geleden hadden de meeste mensen ook geen gig aan geheugen in hun computer zitten.

De SmartQ heeft 128MB, trage storage, softwarematige rendering voor praktisch alles etc. Zowel in de praktijk als qua specs is het gewoon minder. Maar wat verwacht je anders van een device dat veel kleiner en een stuk goedkoper is? Dat het een duurder en groter apparaat kan bijbenen?

Geode is trouwens een bagger processor en absoluut niet geschikt om te gamen. Maar m'n netbook is simpelweg minstens 2x zo snel met browsen. Een Atom netbook zal nog wel minstens anderhalf keer zo snel zijn dan mijn Kohjinsha.

[Voor 6% gewijzigd door BarôZZa op 03-10-2009 16:32]

• JarlSX
begint een beetje een welles-nietus verhaal te worden, ipv dat het over de SmartQ gaat

@Hertog: ik denk niet dat de SmartQ zo populair is dat er veel accesoires voor zijn, hooguit van die hoesjes om 'm,in te doen

• Oyster
  • Niet online
Knal er een GSM/3G/3.5G module in en we hebben een winnaar.

[Voor 7% gewijzigd door Oyster op 03-10-2009 18:56]

• FvZ
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-04 12:58
Weet iemand of een usb-dac op de Q5 werkt? De Q5 moet daarvoor beschikken over een usb-audio driver (of deze moet te installeren zijn). Flac afspelen op de Q5 en het signaal laten omzetten door een usb-dac lijkt mij een mooie optie om ook in de trein goed geluid te hebben.

• real_FireFly
En toen was de interne flashdisk van m'n Q5 dood :(
Een accumonitor was blijkbaar teveel gevraagd, hij lazerde gewoon uit terwijl ik aan 't browsen was (met de standaard V4 firmware). Blijkbaar kan hij daar niet best tegen... Updaten lukt niet meer (tijdens "formatting home partition" krijg ik "upgrade failed") en in m'n testimage van Ubuntu jaunty krijg ik alleen maar I/O error -110 van dat geheugen,

• Voxyn
En het wachten is nog steeds op paypal todat hij klaar is met het aanmaken van een account maar als hij dat gedaan heeft dan vliegt er binnekort een leuk apperaatje naar nederland >:) .

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 23:39
FvZ schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 06:17:
Weet iemand of een usb-dac op de Q5 werkt? De Q5 moet daarvoor beschikken over een usb-audio driver (of deze moet te installeren zijn). Flac afspelen op de Q5 en het signaal laten omzetten door een usb-dac lijkt mij een mooie optie om ook in de trein goed geluid te hebben.
Ik heb een Sony bluetooth ad2p dac, dat moet hiermee ook wel werken. Maar dus geen directe aansluiting op het apparaatje

• Elp
Ik heb sinds kort de Smartq 7 binnen (11 dagen na betaling bij allpmp.com) en ik moet zeggen dat ik er tot nu toe erg tevreden mee ben. Persoonlijke ervaringen:

-LCD kwaliteit is goed. Ook het touchscreen is een stuk beter dan ik had verwacht, gevoelig genoeg om gewoon met je vingers te bedienen.
-Browsen gaat aardig snel, een stuk sneller dan dat ik gewend was op mn touch pro. Uiteraard niet zo snel als op een pc, maar gewoon acceptabel snel. Google chat werkt in firmware versie 5.0 (werkte niet in 4.0, leuke verrassing)
-Wifi werkt prettig, connect snel en je hoeft eigenlijk niets in te stellen, alleen het wachtwoord.
-UI reageert redelijk snel en ziet er ook goed uit (V5.0 is mooier dan V4.0, maarja.. smaak he :P)
-SD kaart van 8gb werkte meteen, geen problemen mee gehad
-Meegeleverde software/games ook prima. Vrij basis allemaal, maar beter dan een lading bloatware die je meekrijgt op menig apparaat.
-Muziek kwaliteit op het speakertje is wel aardig, volume is een beetje matig. Met oordopjes is het goed te doen. Uiteraard is het apparaat veel te groot om als mp3 speler te gebruiken.

minpuntjes:
-Video playback is slecht, in ieder geval met de meegeleverde "smplayer". Ik heb verschillende settings geprobeerd maar er is geen vloeiend beeld uit te krijgen. Nog eens een keertje proberen met wat andere software.
-SD slot is te diep, je moet echt met je stylus je sd kaart erin duwen
-De "kickstand" op de achterkant, die ziet er op youtube filmpjes al zwak uit maar in het echt is het nog erger.
-Soms verschijnt er chinese tekst, maar al het belangrijke is gewoon in het engels.

Kleine tip: Upgrade naar 5.0, er is een duidelijke performance boost, UI is mooier en in 4.0 blijft er een led branden als ie in suspend mode is, in 5.0 gaat ie gewoon uit.

• Tharoy
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-01 17:27
Gaat het afspelen van video's inmiddels al wat beter? Er schijnt een performanceboost te zijn, maar wat moet ik daar onder verstaan?

• real_FireFly
Tharoy schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 15:09:
Gaat het afspelen van video's inmiddels al wat beter? Er schijnt een performanceboost te zijn, maar wat moet ik daar onder verstaan?
in V5 zit ook geen hardware acceleratie, dat gaat dus net zo crappy.

Er is inmiddels wel een driver voor 2d acceleratie in Xorg, en er schijnt ook een driver te zijn voor h264 decoding, maar beiden zitten nog niet in een kant en klare firmware. Zal ongetwijfeld een kwestie van tijd zijn.

• BarôZZa
De V5 heeft wel hardwarematige decoding hebben volgens de site en zou 1080p content moeten kunnen decoden en outputten via HDMI.

• real_FireFly
BarôZZa schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 16:35:
De V5 heeft wel hardwarematige decoding hebben volgens de site en zou 1080p content moeten kunnen decoden en outputten via HDMI.
Ik bedoel natuurlijk firmware V5. Over de SmartV5 valt nog geen zinnig woord te zeggen zolang niemand hem getest heeft.

• phamoen
Ik heb nu ook een windows ce license..
Maar daar zit standaard niet eens een pdf lezer bij...

Welke software krijgen jullie draaiend? ik krijg bij allerlei programma's de melding dat ze niet gemaakt zijn voor dit apparaat?

Onder linux kreeg ik telkens de melding dat programma's niet gemaakt zijn voor de ARM architectuur (ookal was het dat wel), nu onder windows zit ik weer te klooien?

Of gebruikt iedereen linux als e reader en windows om video af te spelen (of gebruikt niemand hem meer en ligt hij in de hoek stof te verzamelen?)

Kortom ik ben erg nieuwsgierig hoe iedereen hem gebruikt..
Dus als e-reader? media speler? welke browser? welk torrent programma onder windows ce?

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:55
Ik kan m'n gadget-honger maar niet stillen en ben van plan een SmartQ 5 te kopen. Nu heb ik het een en ander zitten lezen op diverse fora.
Voor zover ik heb begrepen heb ik een keuze uit 3 verschillende OS's:

WinCE
Andriod
Ubuntu/Mer

Jammer genoeg is de beschikbare info niet echt georganiseerd. Wat ik heb gevonden dat gratis is:

WinCE:

Browsers:
IE
Minimo(geen flash?)

Media Players:
WMP
VLC
Core Pocket Media Player

IM:
MSN

Android:

Browsers:
Opera Mini(Flash Lite?)
Browser(flash?)
Steel(flash?)

Media Players:
Video Player
aPlayer
MixZing Music Player
PlaysVideo
(+meer, erg groot aanbod)

IM:
Hi MSN Beta
Meebo IM
eBuddy IM
Nimbuzz
(+meer, erg groot aanbod)

Ubuntu/Mer:

In principe zou alle Linux software met ARM builds moet werken op Ubuntu/Mer toch? Ik heb 0,0 verstand van Linux dus ik zou niet weten hoe dat allemaal werkt.

Aanvullingen zijn gewenst, vooral m.b.t. Flash support, ik wil de SmartQ 5 gaan gebruiken om muziek te luisteren, series te bekijken(re-encoden is geen probleem voor mij), te internetten(oa Flash websites) en MSN.
Maar met al die verspreide wazige info weet ik nog steeds niet welk OS het handigst is, ik heb liever geen dualboot omdat dat nogal omslachtig werkt.

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-05 15:50

Icyzer

Goudvis

De smartQ5 ondersteund tot nu toe zoiezo geen flash dus dat kan je al wegstrepen.
Je hebt wel gelijk wat betreft Mer en Ubuntu, alle ARM packages kan je gewoon met apt-get binnen halen

• Sefyu
Ik hoor andere verhalen:
to get flash working do the following...
sudo apt-get install libflash-mozplugin

preformance seem very good and sound works too

http://static.ak.fbcdn.ne...682:1&v=121734565942&ev=0
http://www.allpmp.net/thread-3104-1-1.html#pid13762
What it means is that Skyfire has flash support
http://www.smartqmid.com/...=1079&hilit=youtube#p1079
http://www.smartqmid.com/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=340
Confirmed working (atleast at mer 0.15 x86)

Tear + SWFdec (in X-Terminal sudo apt-get install swfdec-mozilla)
https://launchpad.net/ubuntu/jaunty/arm ... ec-mozilla
Slow as hell but with YouTube-support.

Tear + Gnash (in X-Terminal sudo apt-get install mozilla-plugin-gnash)
https://launchpad.net/ubuntu/jaunty/arm ... gin-gnash/
Much faster but not working with YouTube.
http://www.smartqmid.com/...pic.php?f=2&t=26&start=10

Zijn er hier mensen die Mer gebruiken trouwens? Slechte ervaringen?

• JarlSX
er is een "officiele" versie van Android voor de SmartQ

moet 'm nog uitproberen

• Sefyu
Ik hoor veel slechte dingen over het batterijgebruik onder Android, ik denk niet dat het zo'n succes wordt..

• JarlSX
klopt, hij slurpt 'm aardig snel leeg

maar moet zeggen, deze versie van Android is een heel stuk beter
Market zit er gewoon op, en er zit een calibratie tool op, zodat het scherm een stuk beter werkt
ook kun je wisselen tussen portrait en landscape met de menu toets (ingedrukt houden)

wel meldt deze versie 1.5 en denk ik niet dat deze geoptimaliseerd is voor de resolutie van de SmartQ

edit:
er zijn een aantal dingen die in deze "Covia" versie wel werken:
-signaal sterkte wifi wordt aangegeven
-bluetooth kan ingeschakeld worden (en mijn a2dp headset werkt ook met de smartq)

maar ook deze versie verbreekt af en toe de wifi verbinding en herstelt hem niet meer. en market downloads blijven soms hangen, gaat ie gewoon niet downloaden

[Voor 31% gewijzigd door JarlSX op 21-10-2009 09:31]

• BarôZZa
Ik heb ook maar een SmartQ 7 besteld om te reviewen. Ben benieuwd of het toch lekkerder werkt dan een SmartQ 5 en hoe de verhouding is tot m'n 7" umpc/laptop ding.

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-06 20:55

Blonde Tux

Advertentieboer

Voordat ik hem naar deze kant van de plas laat komen nog een paar vraagjes:

1. Werkt het met OSX?
2. Heeft ie de gewone GNU tools of de beperkte Busybox tools?
3. Hoe is de build kwaliteit? voelt het een beetje solide?
4. Is er een dual-boot mogelijk tussen Mer en Stock OS?
5. Werkt het met Eduroam? WPA-Enterprise.

[Voor 7% gewijzigd door Blonde Tux op 22-10-2009 11:19]

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

• real_FireFly
Er is nu een nieuwe image beschikbaar voor de SmartQ7 (gebaseerd op firmware V5):
http://chronolytics.com/mid

Deze image heeft XAA 2d acceleratie, dat zou in principe de grafische interface wat vlotter moeten maken.
Voor de Q5 heb je een andere kernel nodig, probeer dus niet deze Q7 firmware op de Q5 te flashen.
Ik krijg 'm niet uitgepakt met de firmware extractor :( Als ik 'm als rootfs heb kan ik 'm op m'n Q5 met custom kernel proberen.

• Sefyu
@Blonde Tux

4. Ik heb veel verhalen op internet gelezen dat het werkt, dus dat zal wel.
5.eduroam zou moeten werken met Linux, op de site van de HvA is deze handleiding te vinden:
http://www.hva.nl/documen..._linux_wpa_supplicant.pdf
Hierin staat dat je bij Linux gebruik moet maken van de tool wpa_supplicant, deze zit echter niet in de repo van Mer.
Hier staat echter dat hij het wel doet op de Smartq 5:
Bugs in testing2

SmartQ5 version:

+ wifi driver install fix -> okay

+ no wpa2 -> confirmed -> manual settings via /etc/network/interfaes with wpa supplicant DO work
http://74.125.77.132/sear...&ct=clnk&client=firefox-a

Anders zou je hier nog verder kunnen vragen:

http://home.informatica.hva.nl/forum/index.php?board=12.0

[Voor 6% gewijzigd door Sefyu op 22-10-2009 12:40]

• Elp
real_FireFly schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 11:03:
Er is nu een nieuwe image beschikbaar voor de SmartQ7 (gebaseerd op firmware V5):
http://chronolytics.com/mid

Deze image heeft XAA 2d acceleratie, dat zou in principe de grafische interface wat vlotter moeten maken.
Voor de Q5 heb je een andere kernel nodig, probeer dus niet deze Q7 firmware op de Q5 te flashen.
Ik krijg 'm niet uitgepakt met de firmware extractor :( Als ik 'm als rootfs heb kan ik 'm op m'n Q5 met custom kernel proberen.
Ik heb deze er nu op staan, het lijkt allemaal wat vlotter te gaan inderdaad. Ivideo playback is nog steeds slecht). Je krijgt alleen wel een nieuwe splash screen, een zeilboot (ik vermoed dat ie van de schrijver van deze firmware is :P).
En ik krijg m'n USB stick niet meer werkend, ik weet niet waar dit aan ligt, later nog eens proberen.

• Voxyn
Zijn er mensen die hem bij DealExtreme gekocht hebben? Hoor goede en slecht ervaringen over hun verzendtijd.

• Sefyu
Ik vind het totaal onbeschoft dat mensen hun ervaring van de verzendtijd van DealExtreme slecht vinden...
Kijk wat je betaalt! Iedereen wilt altijd maar voor een dubbeltje op de eerste rij zitten...

Als je bij DealExtreme bestelt kan je beter gewoon rekenen op een maand verzendtijd, meestal is het korter, maar het kan ook wat langer duren, als je je Smart snel wilt hebben, dan betaal je maar meer, je kan niet meer voor minder krijgen.

• BarôZZa
Niks onbeschofts aan. Probleem is vaak dat de stock niet up to date is. Toen ik de SmartQ 5 bestelde stond hij op stock, maar een week later was hij nog niet verzonden.
Toen maar een tientje meer besteed en werd hij binnen een paar uur verzonden.

Voor de rest ben ik wel een fan van DealExtreme, maar de duurdere gadgets zou ik er niet snel bestellen.

• Voxyn
BarôZZa schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 23:22:
Niks onbeschofts aan. Probleem is vaak dat de stock niet up to date is. Toen ik de SmartQ 5 bestelde stond hij op stock, maar een week later was hij nog niet verzonden.
Toen maar een tientje meer besteed en werd hij binnen een paar uur verzonden.

Voor de rest ben ik wel een fan van DealExtreme, maar de duurdere gadgets zou ik er niet snel bestellen.
Waar heb je hem toen dan gekocht?

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 19:35
ik las dat de smartQ5 een microfoon heeft. Is het daarom ook mogelijk om er mee te bellen via SIP diensten als voipbuster of Skype? Heeft iemand dit ook werkend in Ubuntu?

• Voxyn
Unicron schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 23:28:
ik las dat de smartQ5 een microfoon heeft. Is het daarom ook mogelijk om er mee te bellen via SIP diensten als voipbuster of Skype? Heeft iemand dit ook werkend in Ubuntu?
Er zijn mensen die claimen dat het ze gelukt is met ekiga(ken het programma zelf niet) ik vond dat bericht hier

• GENETX
Weet iemand nog een downloadlocatie voor MER? Die in de wiki staat is al een tijdje dood namelijk en helaas ook de enige die ik zo via google kan vinden.

• Unicron
Ik zou de SmartQ 5 graag in de auto opladen met behulp van de sigaret aanstekeraansluting. Ik heb begrepen dat de SmartQ5 5V nodig heeft, maar hoeveel mA trekt hij maximaal? Wat staat er op de adapter als maximaal amperage?

@GENETX

http://wiki.maemo.org/Mer/Documentation/Installation#SmartQ5. Deze tutorial bevat een link die werkt.

[Voor 22% gewijzigd door Unicron op 28-10-2009 12:50]

Anoniem: 32767

Mooi, maar duurder, alternatief:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.30523

• BarôZZa
Volgens mij is een 4.3/7" MID niet echt te vergelijken met een 10.2" tablet pc.

Overigens kan je die online vinden voor $100 minder. Battery life schijnt wel zwaar crap te zijn, dus niet echt een alternatief.

[Voor 32% gewijzigd door BarôZZa op 28-10-2009 14:51]

• JarlSX
@Unicron: er staat 1,5Ah op de adapter, maar met een 1Ah adapter lukt het iig ook, dat kan zo'n aansluiting makkelijk aan

• Sefyu
GENETX schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 09:54:
Weet iemand nog een downloadlocatie voor MER? Die in de wiki staat is al een tijdje dood namelijk en helaas ook de enige die ik zo via google kan vinden.
Deze links doen het toch gewoon? :?

http://wiki.maemo.org/Mer/Releases/0.16

• BarôZZa
Vandaag de SmartQ 7 binnengehad. Aardig onder de indruk. Bouwkwaliteit is stukken beter dan de Q5.

• phamoen
Elp schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 18:36:
[...]

En ik krijg m'n USB stick niet meer werkend, ik weet niet waar dit aan ligt, later nog eens proberen.
Beetje late quote, maar dit had ik ook na die andere firmware... Kreeg daarna met de normale V5 firmware me USB stick ook niet meer aan de praat... Dus oppassen?

• JarlSX
er is een nieuwe versie van Covia Android voor de SmartQ 5, zelf nog niet uitgeprobeerd, maar heeft schijnbaar een aantal verbeteringen

ga 'm nu installeren....

• Unicron
Ik heb net ook mijn SmartQ 5 ontvangen en nadat ik de language op english heb gezet via het menu krijg ik toch nog af en toe wat chinese tekens te zien. Bijv wanneer ik op een Icoontje onder in de balk klik. Is dit normaal of heb ik hem nog niet helemaal goed naar engels gezet? Ik heb er trouwen versie V5 opstaan, welke er al opstond toen ik hem ontving.

• BarôZZa
Dat is normaal. Een aantal apps (waaronder de bar onderin) zijn niet geheel vertaald.
De bar zelf vind ik vrij nutteloos, maar gelukkig kan je hem verwijderen.

• Unicron
In eerste instantie dacht ik dat de 3.5mm jack aansluiting alleen voor een koptelefoon was, maar er staan 2 icoontjes bij, koptelefoon en een figuur met een pijltje. Als ik http://alone-in-the-light.../2009/06/smartq5-mid.html bekijk dan lijken er min 6 aansluitingen naar de 3.5mm jack connector te gaan. Is dit een zogenaamde TRRS connector? Zou er een soort van handsfree headset op kunnen worden aangesloten die via 1 jack zowel microfoon als speakers aanstuurt? zo ja welke kan ik hier op aansluiten?

Edit: Als ik op internet lees heeft een IPhone ook zo'n TRRS connector. Is kijken of ik iemand met zo'n IPhone headset kan vinden om mijn theorie te testen.

[Voor 13% gewijzigd door Unicron op 11-11-2009 22:34]

• BarôZZa
Volgens mij is die aansluiting voor TV-out, maar daar is nog geen gebruik van gemaakt.

• Unicron
Heb het vandaag getest met een Iphone headset en het is inderdaad geen microfoon. Het icoontje heeft ook wel wat weg van een tv, dus een tv-out zou goed kunnen.

Hebben andere mensen hier al de interne microfoon getest met bijv de soundrecorder in gnome-media?
Bij mij zit er namelijk gigantisch veel ruis op het microfoon signaal. De ruis is harder dan mijn stem zegmaar :(

• BarôZZa
SmartQ 5 heeft toch geen microfoon?

• Unicron
Jawel, naast de hoofdtelefoon aansluiting zit een klein gaatje, dat is de microfoon.

• BarôZZa
Apart, nooit getest en stond ook niet tussen de specs.

• Icyzer
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-05 15:50

Icyzer

Goudvis

Unicron schreef op donderdag 12 november 2009 @ 22:26:
Jawel, naast de hoofdtelefoon aansluiting zit een klein gaatje, dat is de microfoon.
Mmm als ik men q5 weer kan unbricken ga ik eens kijken hoever je met voip komt :)

• Voxyn
Is eigenlijk de release datum van de smart v5 al bekend?

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:07
Voxyn schreef op woensdag 18 november 2009 @ 21:23:
Naar verwachting op 30 november. De Smart V7 is al te bestellen.

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:43
Voxyn schreef op woensdag 18 november 2009 @ 21:23:
Laatst heb ik gemaild met http://www.eletroworld.cn/. Zij zeiden dat de SmartQ V5 vanaf deze (afgelopen) week beschikbaar zou zijn. Daar kost de SmartQ V5 180 USD, met verzending (via DHL express) en betalen via PayPal (4,9% extra) kwam het totaal op 225 USD (ongeveer 150 euro). Ze zouden er gratis een EU plug-adaptor en een LCD film bij doen. Van bestellen en betalen tot afleveren zou ongeveer een week zitten.

Bij http://www.eletroworld.cn/ bestel je via e-mail, daarna maak je het geld over via PayPal. Geen fancy webwinkel dus, maar het schijnt wel betrouwbaar te zijn (zelf heb ik nog niet besteld, ik wacht nog wat reviews van de V5 af).

• JarlSX
hebben die nieuwe smartq toestellen ook weer een resistief scherm?

ik ben op zoek naar een MID (met android) met capacitief scherm

• BarôZZa
Resistive inderdaad en dat is verreweg de beste oplossing voor die apparaatjes.

• JarlSX
nou ik heb toch echt liever een capacitief scherm

helaas is de RAmos W7 nog steeds niet beschikbaar

• BarôZZa
Capacitive touchscreens zijn lang niet zo precies, omdat je met je dikke vingers zit. Met een stylus kan je veel preciezer op een 800x480 4.3" schermpje tewerk gaan en thumb typing gaat ook prima.

SmartQ V7 is nu trouwens te krijgen op Allpmp voor $238.90/€159.60.

http://www.chinesegadgets...mid-available-for-239-10/

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 08:30
Ik heb het topic grotendeels doorgezocht, maar kan het eigenlijk niet vinden. Kan je zelf het geheugen uitbreiden?

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-12-2022
TS is toch vrij duidelijk?
Storage: 1GB Flash(256MB voor de gebruiker), SD(HC) max 32GB
Zowel de Q5 en Q7 (en de toekomstige V-serie) zijn dus kwa storage uit te breiden met SD-kaartjes. :)

[edit] Ah.. je bedoelt ongetwijfeld het werkgeheugen 8)7 .

Nee, dat gaat niet. Gezien dat op de printplaat gebakken zit. Sowieso zal veel werkgeheugen kwa performance weinig uitmaken. ARM-SoC's staan immers niet bekend om hun geweldige geheugenbandbreedte.

[Voor 107% gewijzigd door SirNobax op 27-11-2009 22:06]

Pentaxiaan

• BarôZZa
Voor pakweg 2 euro beschermhoesjes/screenprotectors voor de SmartQ 5 en 7, incl verzending:

http://www.chinesegadgets...-7-v7-accessories-hooray/

• Tharoy
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-01 17:27
Zijn er al reviews van de Smart V7? Hij is al te krijgen blijkbaar, en ik ben nu wel geïnteresseerd in de afspeelmogelijkheden. De SmartQ 5/7 kunnen blijkbaar nog steeds niet echt goed HD video's, of sterker nog, SD video's af spelen. De Smart V7 belooft 1080p playback, maar dat lijkt mij zeer sterk, en ik ben dus benieuwd naar wat er van wordt waargemaakt.
Als de Smart V7 een prima videospeler is, dan is het een mustbuy en haal ik 'm gegarandeerd(alhoewel, dan wacht ik nog heel even op de Smart V5).
Pagina: 1 2 3 ... 6 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee