Ik heb het doorgelezen en vind het maar drogredenen eigenlijk. Het lijkt er gewoon op dat de auteur 10 redenen bedacht heeft om 10 redenen te hebben. Staat leuk in een artikel, sommige dingen worden zelfs dubbel genoemd, zoals het offline werken.
1. Opslaan van bestanden zoals u dat 'vroeger' deed
Elk OS werkt anders. In Google Apps kan je trouwens ook gewoon mappen aanmaken waar je dingen onder hangt. Voor Offline werken hebben ze Google Gears dus dat moet ook gewoon werken. Op dit moment kun je geen nieuwe documenten aanmaken offline in Google Apps, maar dat is ook wel op te lossen.
2. Het uitvoeren van standaard desktop applicaties
Op MacOS draaien ook geen Windows Applicaties. Je zult alternatieven moeten zoeken in de cloud. Of die goed genoeg zullen zijn dat moet nog blijken.
Hierbij is eigenlijk een hoofdprobleem dat telkens komt bovendrijven: als je voor elke stukje software een andere online webapp hebt, hoe krijg je dan dezelfde uniformiteit die je in Windows gewend bent? Voor elke ding dat je wilt doen krijg je weer een ander beeld en een andere aanpak.
Ik zie bedrijven ook nog niet zo snel overstappen, volgens mij is dat ook niet de doelgroep waar Google zich eerst op richt.
3. Het uitvoeren van CPU-vretende applicaties
Verwacht niet dat je op je PC onder Google Chrome OS even Final Cut Pro, Maya, Pro Tools of andere processortijd vretende applicaties kunt draaien.
Volgens mij vergeet hier iemand dat we het over een OS voor netbookjes hebben.
Binnenkort niet althans. Bepaalde taken zullen ook nooit door de browser of door webapplicaties kunnen worden uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan enorme filmbestanden of grote afbeeldingen. Natuurlijk zegt google wel dat je netbook's niet bedoeld zijn voor dit soort taken, maar laten we wel wezen: het uitbrengen van het Chrome OS naar de netbooks is nog maar het begin. Google zegt zelf in zijn blog dat het OS de stap naar de desktop mogelijk nog wel eens gaat maken, en op je desktop doe je meer dan internetten.
Wat een onzin, HD 1080p films editten en monteren gaat ook niet goed op je netbook met cloudsoftware
4. Frag
Er is maar een OS dat geaccepteerd is onder fanatieke gamers, dat zal ook nog wel even zo blijven om logistieke redenen.
5. Offline werken
Hier had hij het in punt 1 al over.
6. Al je hardware probleemloos werkend hebben
Het is gebaseerd op Linux, dus drivers zijn meestal wel beschikbaar. Ook gebruiken bijna alle netbooks dezelfde hardware.
7. Multitasken zoals je gewend was
Dan open je twee "browserschermen"
8. Technische en functionele ondersteuning
Er zijn ook betaalde abonnement bij Google Apps inclusief SLA's.
9. 'In control zijn' over je eigen privacy
Dat is het eerste valide punt, wat ook veel organisaties tegen zal houden over te stappen (afgezien van de technische redenen dus)
10. Zet je huidige PC niet bij het grof vuil!
???