• thijsje66
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 11-06 11:23

Het vorige Chrome OS topic is al een tijd geleden doodgebloed en de topicstart was bovendien niet heel veel meer dan een quote met de aankondiging van Chrome OS. Inmiddels zijn we al een stuk verder in de tijd en is de tweede generatie Chromebooks al verschenen. Vandaar dat ik aan Pim toestemming heb gevraagd voor een nieuw deel en die toestemming ook heb gekregen. Mijn dank is groot, Pim :)

Inleiding

Chrome OS is ontworpen het met idee dat de gemiddelde gebruiker toch bijna alleen maar op het web surft en web-services gebruikt. De naam zegt het al: Chrome OS draait is een op de Linux-kernel draaiende browser, Chrome.

In tegenstelling tot andere Linux-distributies is Chrome OS niet als een kant-en-klare .iso te downloaden of te kopen, het wordt alleen maar voorgeïnstalleerd geleverd op de Chrome devices, als je Chrome OS op een ander apparaat wil laten draaien zul je de broncode moeten compileren of een voorgecompileerde build zoals bijvoorbeeld die van Hexxeh moeten gebruiken, maar hierover later meer.

Google legt het zelf uit in een duidelijk filmpje:

Chrome devices

Zoals al eerder gezegd zijn er een aantal apparaten die met Chrome OS voorgeïnstalleerd komen, de zogeheten Chromebooks en sinds kort ook Chromeboxen. De allereerste Chromebook was de Google CR-48, een ontwikkelaarslaptop die aan slechts een paar duizend mensen werd uitgedeeld.

De eerste generatie Chromebooks draaiden op een dual-core Atom, de N570 en hadden 16GB Sandisk SSD's.

Inmiddels zijn we al aangeomen bij de tweede generatie Chromebooks en inmiddels heeft Samsung ook een Nettop met Chrome OS gemaakt, de Chromebox. De tweede gereratie Chrome devices draait niet langer op Atoms, maar op de snellere Sandy Bridge Celerons.

Er zijn geruchten geweest over Chrome devices op de ARM architectuur zoals de Tegra 2 en de Tegra 3 maar tot op heden zijn er nog geen apparaten verschenen die hier daadwerkelijk op draaien.

Alle Chrome devices op een rijtje:Zijn er dan geen tablets met Chrome OS? Nee, die zijn er tot op heden nog niet. Een tijdje geleden waren er geruchten over een tablet van Google zelf met de Tegra 2 die op Chrome OS draaide, maar dat is bij een gerucht gebleven. Wel zijn er in Chrome OS aanpassingen gedaan voor een Touch UI, hieronder kan je een filmpje zien van een voorbeeld concept:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=TDIxxJOPd5A]

Helaas is dit alleen nog maar toekomstmuziek, er is nog geen touch-apparaat uitgebracht of uberhaupt aangekondigd met Chromium OS.

Installatiemethodes

Er zijn maar twee methodes om Chrome OS op een niet-Chromebook te installeren. Aangezien dat geen officiele methodes zijn installeer je dan niet Chrome OS maar Chromium OS. Het verschil? De naam. Chromium is de opensource naam van Chrome.

De eerste methode is de makkelijkste en de meest gangbare: Ontwikkelaar Hexxeh compileert dagelijks (?) de broncode van Chrome OS met wat van zijn eigen aanpassingen. Je hoeft die images alleen maar op een USB-stick te zetten, installatie is niet vereist. Je hebt dan dus een soort Live CD met Chrome OS. Aangezien niet iedereen zin heeft om z'n computer opnieuw op te starten om Chrome OS te gebruiken levert hij zijn builds ook in een Virtualbox versie mee. De builds van Hexxeh hebben de automatische update-functie ingebouwd die ook in Chrome OS zit.

De builds en installatieinstructies van Hexxeh zijn hier te vinden.

De andere manier is ook meteen de lastigste en eigenlijk alleen interessant voor ontwikkelaars of mensen met teveel tijd. Je kan ook zelf de broncode van Chromium OS compileren tot een werkende build maar dit vergt veel tijd, geduld en een best wel snelle computer die op Ubuntu draait. Bovendien duurt het erg lang voor je de broncode hebt binnengehengeld en als je up-to-date wil blijven moet je dagelijks een nieuwe versie builden aangezien automatisch updaten niet mogelijk is op Chromium OS: Niet aan te raden dus.
Mocht je dit toch willen doen, volg dan deze handleiding.

De verschillen tussen Chrome OS en Chromium OS zijn de volgende:
  • Adobe Flash
  • Adobe PDF
  • Netflix Instant
  • Google Talk
  • 3G Cellular support (but work is on going to address this)
  • Older versions of Chrome OS might contain proprietary Synaptic Touchpad Drivers
  • All recent releases (R20+) should be using the open source CMT driver
  • NB: open source drivers have long existed and are automatically used in Chromium OS
  • Google Chrome OS has a green/yellow/red logo while Chromium OS has a blue/bluer/bluest logo
Initiatieven

Aangezien Chromium OS opensource is, kan in theorie iedereen een apparaat met Chromium OS op de markt zetten. Op het moment loopt er maar een 'Indie' initiatief, maar wel meteen een bijzondere: Eerder in deze TS had ik het over een Chrome OS apparaat op de Tegra 2 of 3.
Het initiatief Chromebox3 borduurt voort op de Samsung Chromebox, maar dan met een Tegra 3. De ondersteuning voor deze processor zit immers al in de broncode van Chromium OS ingebakken, er hoeft alleen nog maar hardware voor gemaakt te worden.

Hieronder een beschrijving van het project:
We've all heard about Chrome OS, Chromebooks and Chromeboxes by now. The idea is fantastic, the execution of the idea is acceptable but the pricing of Chrome OS products is terrible. For 400 dollars, you can get a fully functioning PC with Windows ánd Chrome as well.

Not too long ago, there were rumours about a Tegra 3-based laptop with Chrome OS manufactured by Asus. And they were false.

Ever since the first rumour about a Tegra3 powered Chrome OS device appeared, I've been fascinated by the idea of Chrome OS running on the ARM architecture.

Meet the Chromebox3.

The Chromebox3 is basically the Samsung Chromebox done right: Low-cost, bang-for-the-buck and simple. Just like Chrome OS was intended.

What I am going to do is the following:
  • Order a development board with the Tegra 3
  • Port Chrome OS to the Tegra 3
  • Design a Tegra 3-powered Chromebox
  • Sell it for a maximum price of $199
  • I'm not going to make preliminary designs before I start working on the project. To me, that seems useless.
What I can tell however, are the projected specifications:
  • Tegra 3 Quadcore
  • 2GB RAM
  • HDMI
  • USB 2.0
  • Ethernet port
  • Bluetooth
  • WiFi
  • Smaller than the Samsung Chromebox
  • I might even add a discrete graphics card through MXM as an optional upgrade
  • Ubuntu install available
What will your money be used for:
  • The purchase of a Tegra 3 development board
  • A website regarding this product
  • Designing and testing the Tegra 3 Chromebox
  • Shipping the first batch of Chromebox3
Want to get involved? Share your ideas?
You can contact me through email.
Zie jij dit zitten? Je kan doneren op deze pagina.

De toekomst

Chrome OS is tot op heden nog niet echt aangeslagen. Er zijn wel een aantal apparaten verkocht, maar het zijn nog geen baanbrekende aantallen. Mensen zijn vooral wat angstig om afstand te doen van hun oude vertrouwde desktop en alles op het web te doen. Bijna alle basale taken kunnen op het web, maar toch is het zeer begrijpelijk dat mensen de overstap nog niet willen maken.

Maar het concept is er, al zal het waarschijnlijk nog wel wat jaren duren voordat het echt doorbreekt.

Is een Chromebook iets voor mij?

Dat is een vraag die ieder voor zichzelf moet beantwoorden. De enige vraag is: Wil ik afstand doen van mijn oude vertrouwde desktop en alles op het web en in de cloud doen? Beantwoord je die vraag met ja, dan zou ik ervoor gaan.

Het kan wel handig zijn om een Chromebook als 2e laptop/computer te gebruiken. Zo kan je bijna alles even snel op de Chromebookd doen, en als je iets moet doen wat Windows/OS X/wat-dan-ook specifiek is, dan pak je de andere laptop. Deze optie vereist uiteraard wel een iets groter budget.

Je kan wel op de meeste Chromebooks Ubuntu draaien, deze topicstart is zelfs voor een groot deel gemaakt op een Ubuntu-draaiende Chromebook. Je kan bijna naadloos dual-booten tussen Ubuntu en Chrome OS, waardoor je de voordelen van beide besturingssystemen hebt.

Je kan een guide vinden op deze webpagina.

Tweak je Chromebook!

Zoals hierboven beschreven kan je dus Ubuntu installeren op je Chromebook. Op de CR-48 was het mogelijk om bijna alle andere OS'en te installeren doordat er een normale BIOS voor gelekt was. De standaard BIOS van Chromebooks wil alleen maar Chrome OS booten, de enige reden dat Ubuntu wel boot is dat je het vanuit Chrome OS zelf installeert.

Het is in theorie mogelijk om een standaard BIOS op een Chromebook te zetten, maar die moet dan of gelekt worden of iemand moet er zelf eentje in elkaar knutselen. Dat is erg lastig om te doen en het is tot op heden dan ook nog niet gebeurd.

Je kan wel, net zoals bij Chrome, een ander kanaal kiezen: Beta of dev. De namen zeggen het al: Beta is nieuw en enigzins getest maar kan nog instabiel zijn en bij Dev worden er geen beloftes gedaan wat betreft stabiliteit. Je kan je kanaal switchen door naar Settings > Help > More Info te gaan en dan bij Channel je gewenste channel te kiezen. Al je instellingen en bestanden worden behouden en je kan indien gewenst elk moment van channel wisselen.

Om wat experimentele functies van Chrome te proberen ga je naar about:flags in je adresbalk. Hier kunnen flink wat handige dingen instaan, hieronder de aanraders, getest door mij:
  • GPU Compositing on all pages
  • Threaded Compositing
  • Enable accelerated CSS animations
  • GPU Accelerated SVG and CSS Filters
  • Smooth Scrolling
Je kan ook je bootloader unlocken om je eigen builds van Chrome OS te installeren, maar dit wist wel al je data en laat je nog steeds alleen maar varianten van Chrome OS installeren. Je kan dus niet zoals op de CR-48 besturingssystemen zoals Windows of OS X installeren door simpelweg de dev-switch om te zetten. Bovendien moet je al je data wissen als je de dev-switch hebt omgezet.

Hieronder zie je voor elk Chrome device een handleiding om de bootloader te unlocken.
Final words

Deze TS is continue in aanbouw, dus als je suggesties hebt: Schroom niet om een DM te sturen en als je mede-auteur wil worden, doe hetzelfde met een goede motivatie waarom jij de mede-auteur wil worden!

Ik heb geen leuke ondertitel.

• corset
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14-09 10:54
Misschien een rare vraag. maar ik zit te kijken naar een chromebook, met maar 1 twijfel.

Netbooks zijn redelijk uit de markt gedrukt door Tablets, natuurlijk erg jammer. maar probeert google dit niet in te lopen met nu een netbook achtige chromebook? Wat bied het over een tablet/normaal netbook? En dan geen specificaties oid, maar gewoon jullie mening :) Waarom kiezen jullie voor de Chromebook en niet bijvoorbeeld voor een Galaxy Tab/Ipad/any tablet

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• thijsje66
lanerios schreef op maandag 18 juni 2012 @ 19:08:
Misschien een rare vraag. maar ik zit te kijken naar een chromebook, met maar 1 twijfel.

Netbooks zijn redelijk uit de markt gedrukt door Tablets, natuurlijk erg jammer. maar probeert google dit niet in te lopen met nu een netbook achtige chromebook? Wat bied het over een tablet/normaal netbook? En dan geen specificaties oid, maar gewoon jullie mening :) Waarom kiezen jullie voor de Chromebook en niet bijvoorbeeld voor een Galaxy Tab/Ipad/any tablet
Een betere internet ervaring. Bovendien is een Chromebook/elke laptop compleet iets anders dan een tablet. Tablets zijn voor rustig bankbrowsen, een beetje Twitteren en dat was het. Wil je echt iets doen op het web, dan heb je toch echt een Chromebook/laptop nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• haifisch
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 08-06 07:07
Nou dan ga ik ook maar eens in dit topic posten.
Mooie OP, goed uitgewerkt!

• ex87
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 16-09 19:32
Ik doe ook gezellig mee, heb een Samsung Chromebook en gebruik hem eigenlijk dagelijks voor mijn freelance werkzaamheden. De ideale portable Linux laptop voor mij! Maak veel gebruik van de Secure Shell Chrome app, en Evernote/Wunderlist. Kan er eigenlijk al me werk wel op doen :).

🇺🇸 | California | Tesla M3 SR+

• aerocooluser
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 16-09 18:15
een erg rustig topic dit. uiteraard wel begrijpelijk door de opzet van dit OS. sinds kort een gebruiker van Samsung Chromebook met Atom processor.
ik heb veel gelezen over het probleem met HD materiaal op youtube bijvoorbeeld. maar ik ervaar eerlijk gezegd geen enkel probleem, is dit probleem verholpen in een bepaalde release?

• haifisch
aerocooluser schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 13:25:
een erg rustig topic dit. uiteraard wel begrijpelijk door de opzet van dit OS. sinds kort een gebruiker van Samsung Chromebook met Atom processor.
ik heb veel gelezen over het probleem met HD materiaal op youtube bijvoorbeeld. maar ik ervaar eerlijk gezegd geen enkel probleem, is dit probleem verholpen in een bepaalde release?
Ja, dat is met de aura update verholpen (als het probleem er al was, ik had het niet namelijk)
Ik vind dat Google Chromebooks moet verkopen in de playstore, Chrome apps direct ook erbij zetten én de nieuwe versie Chromebooks verkopen in Europa.

• ex87
Ik ga binnenkort naar de VS en heb hier nu een eerste gen Samsung Chromebook. Zit er sterk over na te denken om zo'n nieuwe mee te nemen. Het OS bevalt me prima, maar het browsen is toch wel erg traag op een hoop sites (Google+ bv, en The Verge).

• aerocooluser
haifisch schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 15:03:
[...]

Ja, dat is met de aura update verholpen (als het probleem er al was, ik had het niet namelijk)
Ik vind dat Google Chromebooks moet verkopen in de playstore, Chrome apps direct ook erbij zetten én de nieuwe versie Chromebooks verkopen in Europa.
Ik vind het jammer dat wij nog veel functies missen in de Play Store. ik zal nog meer Google devices gebruiken als we ook films en muziek konden kopen/huren.

• haifisch
Ik wilde kijken of de nieuwe Chromebooks en Chromeboxen in Nederland beschikbaar zouden worden.

Esra :
Goedemiddag, waarmee kan ik u van dienst zijn?
****** ******* :
Hallo, ik heb een Chromebook en zou graag voor mijn zus een Chromebox willen kopen, maar de nieuwe versie Chrome-apparaten zijn niet in Nederland beschikbaar
****** ******* :
Nu vroeg ik mij af of er in de komende maanden hier een oplossing voor zal komen of dat Samsung stopt met de Chromebooks in Nederland
Esra :
Hier heb ik helaas geen ifnormatie over
Esra :
U kunt kijken op samsungonderdelen.com voor alle accesoires
****** ******* :
Maar ik hoef geen accesoire, ik wil een Chromebook.
****** ******* :
Weet u waarom deze in de VS bijvoorbeeld wel zijn te krijgen en hier niet?
Esra :
U kunt bij webwinkels kijken of ze deze leveren
Esra :
Ik kan niet zeggen waarom ze in Nederland wel of niet te leveren zijn
****** ******* :
Dat heb ik gedaan maar Samsung levert deze niet in Nederland
Esra :
Ik kan helaas niets voor u betekenen
****** ******* :
Is er een mogelijkheid om dit na te vragen bij iemand die dit wel weet?
Esra :
Nee, want als deze niet in Nederland geleverd wordt kunnen we niets voor u doen
****** ******* :
De nieuwe versie wordt niet geleverd in Nederland, maar de oude werd wel geleverd. Is er geen mogelijkheid om bij de persoon die daar verantwoordelijk voor is navraag te doen?
Esra :
Helaas

|:(

• aerocooluser
Chrome OS 21 Stable is uitgekomen, iemand al ervaring mee?

• 3mib
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 10-08 14:23
Vandaag een nieuwe ChromeBook getest van Samsung en wel een erg dikke.
Een Core I5 in een Mooi Zwart Metal Polish jasje, de uit de testjes was hij bijna 5 keer sneller dan de serie 5 en bijna 2 keer sneller dan de serie 550 met Celeron

• aerocooluser
3mib schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 17:35:
Een Core I5 in een Mooi Zwart Metal Polish jasje, de uit de testjes was hij bijna 5 keer sneller dan de serie 5 en bijna 2 keer sneller dan de serie 550 met Celeron
Niets over gelezen of gehoord verder?

• FRidh
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13-09 18:46
3mib schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 17:35:
ik neem aan dat je de Chromebox bedoelt?

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

• 3mib
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 10-08 14:23
Een Book met I5-2467M

het is trouwens de laatste tijd erg rustig met de chromebooks wordt weer eens tijd dat er wat tijd leven in de brouwerij komt.

• RielN
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 15-09 08:58
NIce!!
Ik heb een CHromeBOX met een i5 op de kop getikt en die browser is zeeeer snel!

Waar komt deze foto vandaan?

• Brummetje
  • Registratie: december 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

RielN schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 20:59:
NIce!!
Ik heb een CHromeBOX met een i5 op de kop getikt en die browser is zeeeer snel!

Waar komt deze foto vandaan?
Informatie over waar je hem vandaan hebt en hoe duur ?

• TheRealRMike
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 16-09 00:36
Die hexxeh builds, zijn live-cds, zonder mogelijkheid om deze te installeren op je HDD?

• Hawkery
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 25-09-2020
Hey Allen,

Ik krijg chrome os dus echt niet geboot op mijn systeem...
Heb 4gb usb stick genomen en het erop geinstalleert, maar als ik dan boot via usb doet hij niets.

Kan iemand me helpen?

• RielN
Brummetje schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 09:22:
[...]

Informatie over waar je hem vandaan hebt en hoe duur ?
Ebay.com uit de US, ongeveer 380 euro betaald in totaal.

• m3gA
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 14:19
RielN schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 21:56:
[...]

Ebay.com uit de US, ongeveer 380 euro betaald in totaal.
Dat is incl invoerkosten etc?

• wttj
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
kan je op een chromebook offline documenten bewerken? Eigenlijk: werkt google docs alleen online of niet. Als dit wel kan, word het zeker een chromebook, Windows 8 vind ik niks en apple ligt me niet.

Hoe veel geheugen heb je nodig voor chrome OS? daar zit namelijk nogal verschil in tussen de modellen. Als ik het goed begrepen heb, gebruik je het geheugen alleen maar om bestanden offline te zetten en niet om dingen te insteleren. correct me if I'm wrong ;)

[Voor 39% gewijzigd door wttj op 20-03-2013 17:27]

• Aegir81
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 10-09 06:15
Een aantal applicaties kun je inderdaad offline gebruiken, bijv. Gmail & docs.

Meer info o.a. hier: http://www.zdnet.com/yes-...ebook-offline-7000006103/

• wttj
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
bedankt, dat word een chromebook, waarschijnlijk de samsung XE303C12-A01NL.

• Dagobert
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 27-06 15:47
Is het mogelijk met een chromebook om met je eigen Synology Cloud (of NAS) te connecten ipv Google Drive? Concept vind ik namelijk mooi, maar ik heb alles liever in mijn eigen cloud staan.

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

• Zjemm
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16-09 23:46
misschien met webdav?

opensecure.nl

• RielN
Dagobert schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 17:50:
Is het mogelijk met een chromebook om met je eigen Synology Cloud (of NAS) te connecten ipv Google Drive? Concept vind ik namelijk mooi, maar ik heb alles liever in mijn eigen cloud staan.
Nee, tenzij je een webservice host en je erheen browst.

https://chrome.google.com...kgonhlokobjefolhpoidcnida

• Veneficus
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 13:10
Ik zit ook te twijfelen over een Chromebook. Mijn oude laptop valt letterlijk uit elkaar en ik merk dat ik hier nauwelijks nog iets anders op doe dan internetten. Het enige waar ik tegenaan loop is Spotify. De web versie is alleen goed voor luisteren, maar verder is die echt bagger. Voor het zoeken en organiseren van playlists moet je echt de desktop versie hebben. En juist daarvoor gebruik ik de laptop. Luisteren doe ik direct vanaf de receiver.
Dus de grote vraag is voor mij: is er een goede Spotify App voor Chromebooks?

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

• Jonathan2011
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 14-07 11:45
Een goede Spotify App is er volgens mij niet echt voor Chromebooks, behalve dat je de officiële web versie in het applicatiemenu kan zetten via de Chrome webstore. Het alternatief, Google Music, is nog niet beschikbaar in ons land.

Het is afwachten of Spotify de webapp verbetert... Zelf vond ik Chromebooks helemaal niks, maar ik begin mijn chromebook uit 2011 steeds meer te waarderen. De SSD, lange batterijduur, snelheid, gebruiksgemak, zijn grote pluspunten. Helaas is het mindere dat je veel applicaties moet missen... Al is er meer mogelijk op het web via HTML5/Flash/Javascript dan je zou denken, probeer maar eens of je met Chrome op Windows uit de voeten kan en de 'apps' die ze aanbieden in de Chrome web store. Toch lijkt me een chromebook wat beperkt als je geen PC/Mac in huis hebt. Succes in ieder geval met je keuze!

[Voor 13% gewijzigd door Jonathan2011 op 30-03-2013 16:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• beantherio
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 26-08 22:34
Ik ben momenteel aan het nadenken over een opvolger voor m'n oude AcerOne netbook en ik overweeg de aanschaf van een Chromebook. Ik ben daarbij specifiek aan het kijken naar de Samsung XE303C12. Nu is het zo dat ik vorig jaar een iPad 3 heb aangeschaft. Dat was niet zo'n succes (ik mis toch wel een geïntegreerd toetsenbord). Maar wat ik er wel fijn aan vond is het "toegankelijke" gebruik ervan: het feit dat zo'n ding dagen in sleepmodus kan draaien en dat je hem kunt oppakken en meteen kunt gebruiken. Is de ChromeOS op een vergelijkbare manier te gebruiken? Dwz: is de sleepmode vergelijkbaar met die van iOS en Android op de tablets?

• iChaos
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 08-08 16:46

iChaos

It's Lupus.

Snel opstarten doet het zeker: een boot vanaf de powerknop tot klaar voor gebruik was op mijn Aspire One met Chromium OS in 24 seconden klaar. Dat is vanaf een HDD, en dan zit er nog een BIOS splash voor. Op een echte Chromebook is 10 seconden wel haalbaar denk ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yash100
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 14-09 10:44
Nu de Chromebooks en dus Chrome OS aan populariteit wint, rijst de vraag of er sites zijn waar je tegen een vast bedrag, legaal, films kunt kijken.NL ondertitling maakt mij niet uit. Het uploaden met een zeer lage uploadverbinding naar de Drive vind ik maar niks.

[Voor 3% gewijzigd door Yash100 op 12-05-2013 17:15]

• thijsje66
Yash100 schreef op zondag 12 mei 2013 @ 17:15:
Nu de Chromebooks en dus Chrome OS aan populariteit wint, rijst de vraag of er sites zijn waar je tegen een vast bedrag, legaal, films kunt kijken.NL ondertitling maakt mij niet uit. Het uploaden met een zeer lage uploadverbinding naar de Drive vind ik maar niks.
Legaal zou ik eigenlijk niet weten, maar de Chromebook heeft niet voor niets een zoekknop :+
Spotify kan tegenwoordig iig wel online gebruikt worden.

• Jonathan2011
beantherio schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 22:21:
Ik ben momenteel aan het nadenken over een opvolger voor m'n oude AcerOne netbook en ik overweeg de aanschaf van een Chromebook. Ik ben daarbij specifiek aan het kijken naar de Samsung XE303C12. Nu is het zo dat ik vorig jaar een iPad 3 heb aangeschaft. Dat was niet zo'n succes (ik mis toch wel een geïntegreerd toetsenbord). Maar wat ik er wel fijn aan vond is het "toegankelijke" gebruik ervan: het feit dat zo'n ding dagen in sleepmodus kan draaien en dat je hem kunt oppakken en meteen kunt gebruiken. Is de ChromeOS op een vergelijkbare manier te gebruiken? Dwz: is de sleepmode vergelijkbaar met die van iOS en Android op de tablets?
Volgens mij - maar dit weet ik alleen als 1ste generatie Chromebook gebruiker - is de sleep mode redelijk efficiënt. Niet zo goed als iOS en Android dus, en dat heeft denk ik te maken met het feit dat Adobe Flash (YouTube filmpjes e.d.) kan draaien op Chrome OS. Dit trekt de accu leeg in de slaapstand, dus als je dit uitzet (via chrome://plugins ), zou de Chromebook de performance van iOS en Android moeten evenaren.

Mijn 'advies' is om de laptop gewoon uit te zetten als je 'm langere tijd niet gebruikt (aan het eind van de dag, bijv.); hij start binnen 7 seconden op en je kan zelfs de tabs herstellen ('recent gesloten' bij Nieuw tabblad). Uitzetten gaat trouwens beetje vreemd, de uitknop moet je lang indrukken of via het menu rechtsonder.

Buiten dat, Chromebooks zijn een vrij goede keuze, want netbooks zijn vaak nogal traag... Dit heeft Google goed opgelost. Het systeem wordt ook steeds beter.

• ex87
Ik kan mijn Chromebook in sleep gerust een week weg leggen, dan is er misschien 15% accu weg gelopen.. Het restoren is op dat moment ook instant open = aan. Verder kan je hem inderdaad ook gewoon uitzetten, het bootten na het echte uitzetten duurt ook maar een seconde of 6/7.

• Yash100
Sinds (eer) gisteren heeft Chrome OS voor de Samsung Chromebook een update gehad. Dit betekent o.a. dat je eerst verbinding moet maken met et netwerk en daarna pas kan inloggen. Tot eergisteren was dit andersom. Ik zit op een universiteit en het inloggen duurt soms 5 tot 10 minuten en na het inloggen duurt het openen van een pagina ook soms 5 minuten. Ligt dit aan het netwerk of aan Chrome OS die moeite heeft om in te loggen op het netwerk? Dit is vaker het geval, want als, in de zomermaanden, ik als een van de weinige aanwezig ben in de Universiteitsbibliotheek; heb ik hetzelfde probleem.

• ex87
Yash100 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 10:41:
Sinds (eer) gisteren heeft Chrome OS voor de Samsung Chromebook een update gehad. Dit betekent o.a. dat je eerst verbinding moet maken met et netwerk en daarna pas kan inloggen. Tot eergisteren was dit andersom. Ik zit op een universiteit en het inloggen duurt soms 5 tot 10 minuten en na het inloggen duurt het openen van een pagina ook soms 5 minuten. Ligt dit aan het netwerk of aan Chrome OS die moeite heeft om in te loggen op het netwerk? Dit is vaker het geval, want als, in de zomermaanden, ik als een van de weinige aanwezig ben in de Universiteitsbibliotheek; heb ik hetzelfde probleem.
Dat eerste ervaar ik totaal niet? Ik kan gewoon op me Chromebook inloggen zonder netwerk?

• Jonathan2011
Yash100, misschien is de beste oplossing om de wizard Fix sign-in problems te doorlopen. Anders is het een idee om een Chromebook ninja (support medewerker) dit probleem voor te leggen. Over de verbinding met het universiteitsnetwerk, Chrome OS bevat aardig wat diagnostiek om verbindingsproblemen te verhelpen. Je kan bijv. in logs kijken bij file:///var/log/ , de messages(.1/.2/.3) etc bestanden bevatten meldingen/logboek. Ook, maar dit werkt alleen als je bent ingelogd, kan je via Crosh (de Terminal) wireless internet debugging aanzetten via commando "wpa_debug level msgdump". Verbind dan (nogmaals) met het netwerk en hij logt alles wat er gebeurt in een messages bestand. In Crosh kom je met Ctrl+Alt+T, je hebt niet veel commando's en afsluiten kan desnoods via commando 'exit' (indien je in fullscreen modus zit).

Een goede blogpost met makkelijkere tips is te vinden op Chromestory. Helaas werken deze alleen als je bent ingelogd...

Misschien is 't ook handig om de soort encryptie die het netwerk gebruikt te vermelden, bijv.
Netwerk authenticatie/encryptie: WPA2 Enterprise/AES (WPA Enterprise/TKIP)
Beveiligings protocol: 802.1x EAP-TTLS/PAP.

Succes!

[Voor 13% gewijzigd door Jonathan2011 op 16-05-2013 15:48. Reden: Fix sign-in problems wizard toegevoegd]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yash100
Ik installeer elke dag op een desktop Chrome OS. Na het installeren krijg ik in nieuwe tabbladen de meldingen dat mijn extensies zoals: read later faster, adblock, 365scores zijn bijgewerkt. Hoe kan ik deze uitschakelen, zodat dit ik hier geen melding van krijg? Ik heb even gegoogled en bij de instellingen gekeken, maar kom er niet uit.

[Voor 1% gewijzigd door Yash100 op 04-06-2013 09:58. Reden: typo]

• PirateStef
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 19-07 15:08
Hey guys,

Ik kwam die nieuwe HP Chromebook 14 tegen op het web, het lijkt me wel interessant voor colleges en een beetje websites bouwen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met programmeren en foto's (vector?) bewerken?

• TheRicolaa10
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 08:23
Is Chrome OS geschikt voor programmeren (HTML, CSS, JavaScript, PHP etc)?

DJI Phantom 4 Pro | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 14-09 21:51
Bij het zoeken in het forum naar een chromebook topic kwam ik hier terecht, een topic dat volgens mij nog niet echt van de grond komt ;)

Ik ben zelf ook van plan om over een dikke maand een chromebook te gaan kopen. Mijn werklaptop wordt ingewisseld voor een desktop. De chromebook wordt dan voor onderweg, bij de klant, op de bank, etc...

Ook ik ben webprogrammeur en kijk naar de mogelijkheden. Volgens mij is voor het web programmeren wel makkelijk te doen via webgebaseerde ide's.

Ik ben nu druk bezig met het vergelijken van de chromebooks. Hier is geen algemeen topic over, maar ik weet niet of dit topic de juiste plek daarvoor is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 13:13

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dit deel van het forum gaat vooral over software. Als het je vooral om de hardware gaat kun je beter in Harde Waren kijken, bv https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1460060

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _WouterB
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 13:39
Ik heb deze gekocht: http://www.amazon.com/dp/B00KDQYLA6/ref=twister_B00HW8TF8Q
Ik ben er uitermate tevreden mee, vooral over het gewicht en de batterij duur. Speciale programma's (Matlab ofzo) gebruik ik via Citrix van de TU Delft. Verder heb ik er ook Ubuntu op staan voor de dingen die niet lukken in chromeos maar ik merk wel dat de batterij daar iets sneller in leeg loopt...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 357542
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 13-08-2015
Is dit het enige 'actieve' Chrome OS topic ;( ?

Even spammen voor mensen die twijfelen of ze wel of geen Chromebook moeten aanschaffen. Lees eens mijn review.

Ik ben echt blij met deze investering.

Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frietsje
gezondekeuze schreef op maandag 02 juni 2014 @ 12:28:
Is dit het enige 'actieve' Chrome OS topic ;( ?

Even spammen voor mensen die twijfelen of ze wel of geen Chromebook moeten aanschaffen. Lees eens mijn review.

Ik ben echt blij met deze investering.

Wat zijn jullie ervaringen?
Het topic Chromebooks wat denken we ervan? richt zich meer op de chromebooks zelf.
Ik zal je review snel gaan lezen gezien ik zelf op het punt sta om er eentje te kopen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 357542
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 13-08-2015
frietsje schreef op maandag 02 juni 2014 @ 12:34:
[...]

Het topic Chromebooks wat denken we ervan? richt zich meer op de chromebooks zelf.
Ik zal je review snel gaan lezen gezien ik zelf op het punt sta om er eentje te kopen :)
okee :)! Ik ben er blij mee. Ben benieuwd wat Google allemaal voor ons in petto heeft qua functies.

• Hondhaai
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 12-09 16:07
Is een Chromebook geschikt voor een (Economische) opleiding? Ik doel dan voornamelijk richting het gebruik van Excel. Er is geen Office Excel die direct gemaakt is voor ChromeOS maar hoe functioneert bijvoorbeeld Office 365 of Office Online op een Chromebook? Ik moet niet beperkt worden in Excel..

• frietsje
Ik denk dat je van Microsoft alleen de Web Applications kunt gebruiken

In jouw geval zou ik toch voor iets anders gaan, als je veel van een excel omgeving eist

• Cooler_King
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 13-08 10:13
Heb gisteren een USB stick gemaakt met de officiele Chrome OS om op de gewone PC te draaien, dus ik zal mijn ervaringen maar even delen (bv. voor mensen die het willen uitproberen alvorens het kopen van een Chromebox/Chromebook):

- Via http://arnoldthebat.co.uk/wordpress/chromium-os/ een Chromium OS image gedownload (heb zelf de AMD64 build gedownload) en met Win32 Image Writer naar usb stick geschreven. Alternatief: via http://build.chromium.org/p/chromiumos/waterfall zijn ook Artifacts te downloaden.
- Rebooten en opstarten via usb stick.. Mocht je een zwart scherm krijgen met bv. een NVIDIA of AMD videokaart, dan komt dit omdat de drivers hiervoor ontbreken. Even omschakelen naar onboard Intel en dan werkt het wel. Indien zich een andere foutmelding voordoet, dan kan men het volgende proberen, bij het opstarten meteen op escape drukken en dan opstarten met: chromeos-usb.A root=/dev/sdc3
( /dev/sdc3 als de usb stick de 3e schijf is, /dev/sdb3 = 2e schijf (= default), /dev/sda3 = 1e schijf, enz.)

Chromium OS zou dan als het goed is moeten opstarten (dan verschijnt allereerst een wit scherm met chromium).. aan Chromium OS zitten de nodige nadelen.. zo is het een kaal OS zonder google branding en zonder wallpapers en google applicaties.. daarnaast is er standaard ook geen ondersteuning voor mp3, flash, enz.. Er zijn wel guides om mp3 enz. aan de praat te krijgen, maar met de nieuwere builds is me dit nog niet gelukt.

Indien men liever Chrome OS heeft, dan is het mogelijk om een officiele Chrome OS recovery image te schrijven naar de Chromium OS usb stick. Alvorens dit gedaan kan worden, moet er eerst meer ruimte worden gecreeerd, want anders is er niet genoeg ruimte op de eerste partitie om de google recovery image te downloaden en uit te pakken. Dit heb ik gedaan m.b.v. GParted, door de ext4 partitie die helemaal rechts staat (van 1024mb) te vergroten (heb zelf naar 4096mb gedaan, dit is meer dan voldoende).

Vervolgens de Chromium OS stick weer booten en als het goed is is er dan voldoende ruimte. In de console (CTRL+ALT+F2) is dit te zien met het commando: df -h /home/. Als er bij Avail 2.0G of meer staat dan moet dit voldoende zijn.

Het upgraden naar Chrome OS staat hier uitgelegd: http://zzsethzz.blogspot....upgrade-it-to-chrome.html

- HDD's loskoppelen zodat de chromium os usb stick(s) de eerste drives zijn, want het script dat dadelijk wordt uitgevoerd zoekt naar chrome partities op de eerste schijf
- CTRL+ALT+F2
- sudo su
- bash <(curl -s -L http://goo.gl/eIAcL5)
- recovery image uitkiezen (heb zelf 13 gekozen = Asus Chromebox)
- vervolgens wordt de recovery image als het goed is gedownload, uitgepakt en naar de stick geschreven
- als het is afgerond dan kan men rebooten en bij het opstarten van de stick verschijnt als het goed is het chrome logo ipv chromium. Mocht er een foutmelding zijn, dan probeer eerst de trucs die eerder vermeld staan.

Bij het opstarten kan het zijn dat er een waarschuwing verschijnt van een malformed Hardware ID. Deze melding kan worden uitgezet in Chrome. Ga naar Settings > Manage other users > Show username and photos... (uitvinken)

Het enige echte nadeel van Chrome OS op deze manier is dat het automatisch updaten is uitgeschakeld, omdat we geen echte Chromebox/Chromebook gebruiken. Het is wel mogelijk om af en toe een nieuwere recovery image te schrijven door het script opnieuw uit te voeren, zie: http://zzsethzz.blogspot.co.uk/p/blog-page_14.html

Een ander probleem dat ik heb ondervonden is mijn onboard audio (Realtek ALC892) niet werkt, waarschijnlijk omdat de drivers hiervoor ontbreken. Een USB DAC die ik hier nog had liggen werkt echter perfect.

Jammer dat het zo'n gedoe is om Chrome OS te kunnen proberen, maar het is niet anders.

ps. Ik heb zelf 2 Chromium OS usb sticks gebruikt die gelijktijdig in de pc zaten, maar kan zijn dat 1 stick genoeg is.
ps. Nieuwere builds van Chromium / Chrome OS werken helaas niet met virtualbox / vmware (wederom door ontbrekende drivers). Via VM proberen is dus helaas niet mogelijk.

[Voor 5% gewijzigd door Cooler_King op 11-07-2014 18:01]

• svennd
  • Registratie: februari 2013
Hoe goed is ChromeOS met video afspelen ? Ik las dat MP4 en MKV ondersteunt worden, zijn er daarnaast nog formaten die eventueel ondersteunt worden (evt. via apps) ? Hoe is de ervaring daarmee ?

Ik las gemengde meningen hierover ... kan natuurlijk ubuntu + VLC installeren, maar dan denk ik niet dat ik het uiterste uit m'n batterij haal ...

• fotografie999
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online
svennd schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 12:10:
Hoe goed is ChromeOS met video afspelen ? Ik las dat MP4 en MKV ondersteunt worden, zijn er daarnaast nog formaten die eventueel ondersteunt worden (evt. via apps) ? Hoe is de ervaring daarmee ?

Ik las gemengde meningen hierover ... kan natuurlijk ubuntu + VLC installeren, maar dan denk ik niet dat ik het uiterste uit m'n batterij haal ...
Zelf heb ik tot twee keer toe problemen ervaren met het geluid van een MKV file. Andere formaten nooit problemen meegehad en al heel wat films bekeken.

• SoeperKees
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 06-09 19:57
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar wist eignelijk niet waar ik het dan wel moest posten...

Ik heb zelf een Asus Chrombox m070u gekocht maar wil daar een Huawei E3272 op aansluiten, gaat dit werken denken jullie?
Kon zelf geen info vinden of dit wel of niet kon. Wat me niet veel vertrouwen geeft :|

pc specs [] http://www.djzeec.nl

• fotografie999
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online
SoeperKees schreef op donderdag 11 september 2014 @ 15:35:
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar wist eignelijk niet waar ik het dan wel moest posten...

Ik heb zelf een Asus Chrombox m070u gekocht maar wil daar een Huawei E3272 op aansluiten, gaat dit werken denken jullie?
Kon zelf geen info vinden of dit wel of niet kon. Wat me niet veel vertrouwen geeft :|
Denk dat het wel gaat werken tenzij er speciale software voor nodig is. Ik zie op het Google Support forum genoeg welke het gelukt is. Daarnaast zijn er ook Chromebooks met ingebouwde 3G module dus ik geef het een kans mits er geen windows of Apple software voor de verbinding nodig is.

• SoeperKees
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 06-09 19:57
Heb vanmorgen kunnen testen, en het werkt inderdaad gewoon! :)
Wel een stom iets was dat je perse een naam moet invullen voor je verbinding, ander wil die geen verbinding maken. Verder pakt chrome os hem zo op en klaar :)

pc specs [] http://www.djzeec.nl

• Lorelei_7
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 20-01 18:58
Hoi

Ik ben op zoek naar mensen die iets over Chrome OS weten. Want ik ben geïnteresseerd in Chrome OS voor een tablet.
Chrome OS tablets: discussie

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 11:03

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Nee, dit is ook erg zinloos. In de 4 jaar dat is gepasseerd is al veel verandert. Een nieuw 'groot' topic kan gemaakt worden als daar interesse voor is, maar deze oude koe blijft ook in de sloot.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee