Klopt. En vrijwel alle grote evenementen worden ook in HD formaat uitgezonden. Maar dat betekend nog niet dat de Nederlandse omroep ook de HD feed
koopt. Deze is namelijk duurder dan de normale feeds en SD programmering, dus er zit ook een prijskaartje aan.
Ik zie dit lokaal hier ook nog wel eens. Er zijn in principe 4 stations die allemaal een deel van de uitzendrechten voor MLB wedstrijden van de Angels hebben opgekocht. Alle door-de-week wedstrijden (het merendeel) gaan naar Fox Sports en een enkele naar ESPN, deze zijn altijd in HD. De wedstrijden in het weekend gaan naar Fox (niet Sports maar de normale Fox) en een lokaal station MyNetwork 13. De eerste zendt ook in HD uit, maar de tweede koopt dus niet de HD rechten van de wedstrijd, maar alleen de SD rechten..... en zenden het vervolgens ook nog eens uit in 4:3 formaat op de HD versie van hun station, dus met twee balken links en rechts.
Resultaat: 90% van de wedstrijden (ong. 170 in een seizoen) in HD, maar 10% dus niet in HD omdat het TV station te krenterig is om de HD rechten aan te schaffen.
Ik gok dat dit met Nederland 1, 2, 3 ook zo is.... als ze een live evenement willen uitzenden, en ze de keuze hebben tussen het kopen van de HD feed (waarvoor meer bandbreedte nodig is op satellieten en/of datakabels) en de SD feed, dan kan het even wikken/wegen zijn of HD belangrijk is voor dat evenement.
Olympische Spelen moeten uiteraard in HD. Maar ik kan me voorstellen dat het volgende grote Dart toernooi waar een Nederlander aan meedoet niet in HD gekocht wordt, ook al wordt het in HD opgenomen.