Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Sinds 3 juli jl. zenden de Nederlandse publieke omroepen in HD uit, tenminste voorzover er reeds HD uitzendingen zijn. Vooralsnog wordt alleen de Tour de France in "native" HD uitgezonden.

Misschien speelt ook het psychische aspect mee dat Ned 1, 2 en 3 HD geen hd logo meekrijgen, maar ik vind de kwaliteit niet geweldig.

Wat vinden jullie?

Ik kijk overigens via UPC en heb een Philips HDTV decoder met opnamemogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:47
heb zelf een humax HD decoder en ervaar het tegenovergestelde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Volgens mij en diverse andere fora is alles (inclusief Tour de France) ge-upscaled, dus er is nog niets native HD uitgezonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:58

Vuvuzela

My spire is forming

Ik heb Ziggo. En bij mij is 1,2,3 zwart. Heel vreemd.

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Nu Llink op Ned 3, ziet er skitterund uit, en Froukje eveneens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:32
Ik ben ook erg teleurgesteld in de HD uitzendingen van de Tour. Ik vindt het vreemd, omdat vorig jaar tijdens de Sportzomer op Ned1-HD echt alles er prachtig HD uitzag. EK, Tour, Olympische Spelen. Maar waarschijnlijk is er wel een verklaring voor, zie dit bericht dat is overgenomen van het Ziggo forum:

Ik ben nieuw op dit forum, maar werk al een jaar of 15 als freelance regisseur voor publieke en commerciële zenders en weet een beetje van de hoed en de rand.
Als je shots ziet van de cameraman op de motor is duidelijk zichtbaar dat dit kleine camera's zijn.
Welk type weet ik niet, maar het oogt als een soort HDV camera welke prima HD materiaal kunnen maken, maar nooit de detaillering, het bereik en de scherpte/diepte hebben van zijn grote broer, de HDCAM.
Hiervoor is de compressie simpelweg te groot en de kwaliteit van de lens te slecht.

HDCAM is de opvolger van de XDCAM camera, die nu als standaard gebruikt wordt voor ENG opnames in Hilversum.
Omwille van mobiliteit en beperkte bandbreedte zal de TdF gekozen hebben voor deze registratievorm.
Ook zal het gewicht een rol spelen, de HDCAM is met zijn gewicht van 15 kilo een zware jongen om uren vanaf de motor mee te draaien, het lichtere broertje heeft zo meer voordelen dan nadelen, maar helaas zijn de nadelen in HD ineens voor iedere kijker zichtbaar.

De helikoptershots van de twee Wescams zijn daarentegen prachtig.
Hier wordt wel gebruik gemaakt van professionele camera's, 1 Wescam draait met een wijdhoeklens de totalen, de andere met telelens maakt de close ups.
Ook de vaste camera's bij de finish zijn overduidelijk van een betere kwaliteit.
Nadeel van HD is dat het onverbiddelijk is.
Voorheen was het uiteindelijke signaal zo slecht dat het niet echt opviel als een camera net uit scherpte lag, tegenwoordig is dat anders.
Ook het verschil in kwaliteit van het bronsignaal valt nu veel meer op.

De uitzending gisteren was absoluut HD, alleen de schakelingen naar de repo's van de NOS en de presentaties van Mart Smeets waren weer upgescaled SD.
Ook dan geldt dat het enorm opvalt als je ineens naar een slechtere kwaliteit kijkt.
Om het nog ingewikkelder te maken zijn de presentaties vanuit Hilversum weer wel in HD.

De budgetten van de zenders kennende mag iedereen ervan uitgaan dat er in de toekomst -vooral bij commercielen- nogal wat op HDV gedraaid zal worden.
De HDCAM camera wordt binnenkort ingezet (er zijn er nog maar weinig beschikbaar momenteel) tegen een bodemtarief dat de lading amper dekt.
Ook kan er door de facilitaire bedrijven (die de camerasets kopen die vervolgens weer door de omroepen worden ingehuurd) gekozen worden voor mindere kwaliteit lenzensets, puur om kostentechnische redenen.
Ik zeg niet dat het zo zal gaan, maar de kans is aanwezig.

Als je het puur over kwaliteit hebt was de overstap naar XDCAM al een stap achteruit.
De voorloper van XDCAM was de DigiBeta camera en die camera is onovertroffen in kwaliteit en detaillering.
Vooruitgang is dus niet altijd verbetering.

[ Voor 87% gewijzigd door DutchOwnage op 05-07-2009 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:48
bram1984 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 19:51:
Nu Llink op Ned 3, ziet er skitterund uit, en Froukje eveneens :)
De logootjes bovenin en de ondertiteling zijn inderdaad mooi scherp. De rest is gewoon SD-beeld.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Maar dan wel über SD met MPEG4 15mb/s@1920/1080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 15:02

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Eigenlijk heb ik alleen bij de Tour gezien dat het signaal in HD is, maar inderdaad zoals hierboven gezegd valt me dat vooral op bij de helikopter views en de start/finish cams. Ik kan me dus wel in bovenstaande verklaring vinden.

De rest is allemaal SD en dat is ook meteen te zien.
Ik kan me voorstellen dat mensen met slecht upscalende TV's danwel decoder nu ineens overal een verbetering zien ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Max|Burn op 05-07-2009 20:17 ]

ma ma ma ma ma macron one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:48
DutchOwnage schreef op zondag 05 juli 2009 @ 20:12:
Maar dan wel über SD met MPEG4 15mb/s@1920/1080
Als je dat programma van een überkwaliteit vond (vanwege het beeld en niet vanwege de nietszeggende datarate) ben je mijns inziens heel snel gelukkig. Iets dat niet negatief is hoor, is alleen maar mooi. Persoonlijk irriteer ik mij mateloos aan het "HD" noemen van zenders maar gewoon 95% uitzenden in normale SD-kwaliteit.

Dat de stream zelf in 1920x1080 binnenkomt is natuurlijk wel vet kicken maar het blijft een SD-bron.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:20
Ik had gisteren de indruk dat had dat op Eurosport HD de beelden van de Tour net iets meer detail hadden, vooral in de helikopter shots viel mij dat op, terwijl ik zou verwachten dat de beelden op Ned1 HD exact hetzelfde zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Voor SD is dit het max haalbare, dat bedoelde ik er mee te zeggen. En dat ziet er prima uit. Tuurlijk vindt ik het jammer dat er bij de start van de HD kanalen zo weinig native HD te zien is, had dan lekker gewacht tot je tenminste wat series en films in HD kunt laten zien of zo. Desnoods zendt je Planet Earth in HD uit, die je tegenwoordig zowat gratis bij een pak waspoeder krijgt, maar ook dat was te veel gevraagd blijkbaar.

[ Voor 21% gewijzigd door DutchOwnage op 05-07-2009 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:21
DutchOwnage schreef op zondag 05 juli 2009 @ 20:01:
Ik ben ook erg teleurgesteld in de HD uitzendingen van de Tour. Ik vindt het vreemd, omdat vorig jaar tijdens de Sportzomer op Ned1-HD echt alles er prachtig HD uitzag. EK, Tour, Olympische Spelen. Maar waarschijnlijk is er wel een verklaring voor, zie dit bericht dat is overgenomen van het Ziggo forum:

[i]Ik ben nieuw op dit forum, maar werk al een jaar of 15 als freelance regisseur voor publieke en commerciële zenders en weet een beetje van de hoed en de rand.
Als je shots ziet van de cameraman op de motor is duidelijk zichtbaar dat dit kleine camera's zijn.
Je krijgt een professionele cameraman gewoon niet op zo'n motor als het geen echt schoudercamera is.
Welk type weet ik niet, maar het oogt als een soort HDV camera welke prima HD materiaal kunnen maken, maar nooit de detaillering, het bereik en de scherpte/diepte hebben van zijn grote broer, de HDCAM.
Hiervoor is de compressie simpelweg te groot en de kwaliteit van de lens te slecht.

HDCAM is de opvolger van de XDCAM camera, die nu als standaard gebruikt wordt voor ENG opnames in Hilversum.
Klopt niet, TdF gebruikt geen ENG-camera's maar studiocamera's met een 2,4-ghz zender erop. De TdF is live, remember? Het wordt niet opgenomen.
Omwille van mobiliteit en beperkte bandbreedte zal de TdF gekozen hebben voor deze registratievorm.
Ook zal het gewicht een rol spelen, de HDCAM is met zijn gewicht van 15 kilo een zware jongen om uren vanaf de motor mee te draaien, het lichtere broertje heeft zo meer voordelen dan nadelen, maar helaas zijn de nadelen in HD ineens voor iedere kijker zichtbaar.
Dit klopt dus ook niet aangezien we geen camera's gebruiken met ingebouwde recorder. Voor de technici: Er worden meestal Thomson camera's gebruikt van het type LDK1/2/300, en bij HD LDK8000/6000.

Ik werk zelf ook in de TV-wereld en de helft van wat deze "regisseur" beweert is dikke peop. 8)7

[ Voor 37% gewijzigd door Vinnienerd op 05-07-2009 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:20
Vinnienerd schreef op zondag 05 juli 2009 @ 20:31:
[...]

Ik werk zelf ook in de TV-wereld en de helft van wat deze "regisseur" beweert is dikke peop. 8)7
Misschien is het dan wel aardig om beargumenteerd aan te geven wat er dikke peop is aan is in plaats van enkel te roepen dat de helft van wat wat deze "regisseur" beweert is dikke peop is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
kwiebus schreef op zondag 05 juli 2009 @ 20:36:
[...]

Misschien is het dan wel aardig om beargumenteerd aan te geven wat er dikke peop is aan is in plaats van enkel te roepen dat de helft van wat wat deze "regisseur" beweert is dikke peop is?
Edit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Daar ben ik dus ook wel erg beniewd naar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Bij een evenment als dit gebruiken je een gewone studio-camera die verbonden is met de motor. Op de motor zit dan weer een 2,4-ghz antenna die naar de helicopter gaat zenden. De helikopter zender het weer door naar het ontvangststation, waar er mensen staan die de microwave-antenne's ook echt op de heli richten.

En SD-lenzen gaan inderdaad abbereren aan de randen als je ze op HD gaat bekijken, maar die dingen kosten een ton per stuk, dus wacht men liever eerst totdat ze onherstelbaar kapot gaan, alhoewel ik nu steeds meer nieuwe lenzen door mijn handen zie gaan. Ze zoomen iig retesnel :9

[ Voor 31% gewijzigd door Vinnienerd op 05-07-2009 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Haha ok nou jouw verklaringen klinken ook wel erg goed eerlijk gezegd. Eigenlijk best jammer in dit geval, want nu heb ik nog steeds geen verklaring waarom de Tour er vorig jaar zo veel beter uit zag op Ned1-HD dan deze editie tot op heden. Jij misschien?

[ Voor 5% gewijzigd door DutchOwnage op 05-07-2009 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
DutchOwnage schreef op zondag 05 juli 2009 @ 20:48:
Haha ok nou jouw verklaringen klinken ook wel erg goed eerlijk gezegd. Eigenlijk best jammer in dit geval, want nu heb ik nog steeds geen verklaring waarom de Tour er vorig jaar zo veel beter uit zag op Ned1-HD dan deze editie tot op heden. Jij misschien?
Ik gok of dat het gewoon niet HD is, of dat er meer compressie gebruikt is. (hoe meer compressie, hoe lager de birate, hoe meer error correctie je er in kan gooien, hoe toleranter het signaal wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

[...]

Klopt niet, TdF gebruikt geen ENG-camera's maar studiocamera's met een 2,4-ghz zender erop.
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar hij zegt toch ook niet dat er ENG-camera's worden gebruikt in de TdF? Hij zegt dat die in Hilversum worden gebruikt.
Daar bedoelt hij de 'soort HDV' camera waar hij het eerder over had, denk ik.

Interessante discussie! :)

[ Voor 22% gewijzigd door Bergen op 05-07-2009 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 08:19
Ik alleen beeld op ned3 1 en 2 doen het niet, hebben het ook nog niet gedaan, ik heb hem samsung ontvanger.... regio almelo iemand hetzelfde probleem? Vind het een beetje vreemd

[ Voor 8% gewijzigd door iceme op 05-07-2009 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Bergen schreef op zondag 05 juli 2009 @ 21:22:
[...]
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar hij zegt toch ook niet dat er ENG-camera's worden gebruikt in de TdF? Hij zegt dat die in Hilversum worden gebruikt.

[...]
Daar bedoelt hij de 'soort HDV' camera waar hij het eerder over had, denk ik.

Interessante discussie! :)
Hij zegt dat HDV ipv HDCAM gebruikt wordt, omdat het te duur is. Maar dat kan niet, omdat er sowieso nooit camcorders gebruikt worden voor meercamera-producties. Die HD-camera's zijn al een paar jaar te huren bij de facilitaire bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-09 21:01
DutchOwnage schreef op zondag 05 juli 2009 @ 20:01:

Ik ben nieuw op dit forum, maar werk al een jaar of 15 als freelance regisseur voor publieke en commerciële zenders en weet een beetje van de hoed en de rand.
.......................................................
Bevestigd dat er niets met m'n TV en ogen mis is.
's Avonds had je Mississippi Burning volgens mijn ogen was dit ook in HD, echt mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vinnienerd schreef op zondag 05 juli 2009 @ 21:37:
Hij zegt dat HDV ipv HDCAM gebruikt wordt, omdat het te duur is. Maar dat kan niet, omdat er sowieso nooit camcorders gebruikt worden voor meercamera-producties.
Wegens gebrek aan kennis kan ik me nogal vergissen, maar HDV is toch niet uitsluitend voorbehouden aan camcorders? Als ik "HDV HDCAM" in Google intik kom ik nl. een hoop hits tegen die gaan over conversie tussen die 2.

Maar van wat ik gisteren en vandaag van de Tour heb gezien, was 't wel degelijk HD, maar ook zichtbaar met een flinke dosis compressie (erg goed te zien in de bomen). De kwaliteit viel me eigenlijk ook iets tegen, maar 't helpt als je tussendoor even overschakelt naar 't SD signaal van de BRT, dan merk je dat 't al met al toch wel een bak beter is dan wat ik tot nu toe gewend was.
Tot dit weekend had ik alleen EuroSport in HD, en snooker in FullHD met AC3 geluid is niet zo'n geweldige reclame voor HDTV... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2009 @ 22:03:
[...]
Wegens gebrek aan kennis kan ik me nogal vergissen, maar HDV is toch niet uitsluitend voorbehouden aan camcorders? Als ik "HDV HDCAM" in Google intik kom ik nl. een hoop hits tegen die gaan over conversie tussen die 2.

Maar van wat ik gisteren en vandaag van de Tour heb gezien, was 't wel degelijk HD, maar ook zichtbaar met een flinke dosis compressie (erg goed te zien in de bomen). De kwaliteit viel me eigenlijk ook iets tegen, maar 't helpt als je tussendoor even overschakelt naar 't SD signaal van de BRT, dan merk je dat 't al met al toch wel een bak beter is dan wat ik tot nu toe gewend was.
Tot dit weekend had ik alleen EuroSport in HD, en snooker in FullHD met AC3 geluid is niet zo'n geweldige reclame voor HDTV... ;)
HDV is een term die consumentenapparatuur beschrijft. HDCAM is een term die een opname-techniek beschrijft (HD-signaal op digibeta-achtige banden). Een professioneel meercamera-bedrijf gebruikt geen prosumer-apparatuur zoals HDV-camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iceme schreef op zondag 05 juli 2009 @ 21:36:
Ik alleen beeld op ned3 1 en 2 doen het niet, hebben het ook nog niet gedaan, ik heb hem samsung ontvanger.... regio almelo iemand hetzelfde probleem? Vind het een beetje vreemd
ff je zenders opnieuw inlezen, loste hier het probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceme
Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2009 @ 22:14:
[...]

Heb ik geprobeerd, maar loste helaas niks op. Heb daarna de ontvanger naar factory default gezet en de hele eerste install opnieuw gedaan, maar ook dit loste niks op. Vorige zomer had ik trouwens perfect beeld op ned1 hd, zowel bij voetbal, tour als OS. Waarom ze nou weer zitten te prutsen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solomo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

solomo

.....huh?

Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2009 @ 22:14:
[...]

jes dat werkt, we hadden al een aantal zenders niet meer en bij ziggo zijden ze dat onze kabels in huis niet in orde zijn :P nu met het opnieuw zoeken van de zenders doet alles het weer en ook ned 1,2,3 hd :)

denk dat dat verhaal van de andere zenders die het niet meer deden iets met de nederland hd zenders te maken had, hadden ze best beter advies over mogen geven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vinnienerd schreef op zondag 05 juli 2009 @ 22:14:
HDV is een term die consumentenapparatuur beschrijft. HDCAM is een term die een opname-techniek beschrijft (HD-signaal op digibeta-achtige banden). Een professioneel meercamera-bedrijf gebruikt geen prosumer-apparatuur zoals HDV-camera's.
Duidelijk. Maar de goede man uit die quote lijkt wel te weten waar 'ie het over heeft, en ik heb op de motoren geen camera's gezien die 15 kilo of zo leken te wegen. Is die man achtergebleven in de onwikkeling en zijn HDCAM camera's ondertussen drastisch kleiner/lichter geworden, of is 'prosumer' techniek nu ook goed genoeg bevonden voor professionele toepassingen?
"Vroeger" waren de Tour-beelden vanaf de motor slechter omdat ze 'opgestraald' moesten worden naar de helicopter. Misschien hebben we daar nu het digitale equivalent van? (meer compressie, dus minder data die in dezelfde tijd van A naar B moet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
iceme schreef op zondag 05 juli 2009 @ 22:37:
[...]

Heb ik geprobeerd, maar loste helaas niks op. Heb daarna de ontvanger naar factory default gezet en de hele eerste install opnieuw gedaan, maar ook dit loste niks op. Vorige zomer had ik trouwens perfect beeld op ned1 hd, zowel bij voetbal, tour als OS. Waarom ze nou weer zitten te prutsen :|
Ik dacht dat in geval van nood Ned 1, 2, 3 nog ergens vanaf kanaal 70 zitten in SD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:35
Helaas, ik wou zeer graag de tour in HD zien.. maar hier is het niet mogelijk lijkt :( Met Ziggo (Limburg) en een oude decoder (Digi?) waar ik geen mogelijkheid tot firmware upgrade heb toch wel even balen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Dat viel me ook al op, dat de kwaliteit van de HD ned 1 2 en 3 een stuk minder is dan die van de betaalde HD pakketen bij ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 15:55
Ik heb er ook last van, kijk nu op 71,72 en 73 naar gewoon SD. Met een Humax decoder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2009 @ 22:48:
[...]
Duidelijk. Maar de goede man uit die quote lijkt wel te weten waar 'ie het over heeft, en ik heb op de motoren geen camera's gezien die 15 kilo of zo leken te wegen. Is die man achtergebleven in de onwikkeling en zijn HDCAM camera's ondertussen drastisch kleiner/lichter geworden, of is 'prosumer' techniek nu ook goed genoeg bevonden voor professionele toepassingen?
"Vroeger" waren de Tour-beelden vanaf de motor slechter omdat ze 'opgestraald' moesten worden naar de helicopter. Misschien hebben we daar nu het digitale equivalent van? (meer compressie, dus minder data die in dezelfde tijd van A naar B moet).
Ik ben wel benieuwd naar de originele post op het Ziggo-forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Giem:
Bij die betaalde HD pakketten (Discovery, NatGeo, en nog een handjevol) zijn alle uitzendingen HD, en daarop uitgezocht. Bij de HD versies van Ned1, 2 en 3 en EuroSport kan dat doodgewoon nog niet omdat niet elke uitzending HD is opgenomen.
Heel soms heb je dan een echte HD opname te pakken (Tour de France op Ned1, snooker of autosport op EuroSport), maar het grootste gros is nog gewoon SD ge-upscaled naar HD.

Nou doen ze dat upscalen wel ietsje beter dan m'n TV (Samsung LE37A556) en decoder (Humax 5050C), dus dat is mooi meegenomen, maar 'Ned1,2,3 HD' dekt de lading nog niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 20:56
[...]

Je krijgt een professionele cameraman gewoon niet op zo'n motor als het geen echt schoudercamera is.
[...]
Klopt niet, TdF gebruikt geen ENG-camera's maar studiocamera's met een 2,4-ghz zender erop. De TdF is live, remember? Het wordt niet opgenomen.
[...]
Dit klopt dus ook niet aangezien we geen camera's gebruiken met ingebouwde recorder. Voor de technici: Er worden meestal Thomson camera's gebruikt van het type LDK1/2/300, en bij HD LDK8000/6000.

Nou ja, dikke peop dat valt ook nog wel mee.
De camera's op de motor zijn danwel geen HDV (omdat er geen opnamemogelijkheid in de camera zelf zit) het zijn mijns inziens wel klein uitgevoerde HD-camera's, die heten inderdaad HDC en niet HDV.
Er worden al enkele jaren kleine camera's gebruikt op de motoren, en de kwaliteit van dit beeld is dan ook al jaren significant slechter dan die van de vaste camera's.
Essentie is dat er kwaliteitsverschil zit tussen de vaste en de mobiele camera's, maar je hebt gelijk dat het allemaal geen camera's zijn met opnamemogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rst77
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-05-2024

rst77

mega-frotter :o)

Tja, het is natuurlijk nog even wachten hoe het uiteindelijk wordt, maar de zenderlogo's zijn al prachtig scherp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11:02

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb Ned1,2,3 HD op 1,2,3 staan. De oude 1,2,3 zijn verhuist naar ergens in de 60tig.
Moest wel de zenders opnieuw rangschikken.
Dacht dat ze werden vervangen?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
dolfg schreef op maandag 06 juli 2009 @ 08:06:
[...]

Nou ja, dikke peop dat valt ook nog wel mee.
De camera's op de motor zijn danwel geen HDV (omdat er geen opnamemogelijkheid in de camera zelf zit) het zijn mijns inziens wel klein uitgevoerde HD-camera's, die heten inderdaad HDC en niet HDV.
Er worden al enkele jaren kleine camera's gebruikt op de motoren, en de kwaliteit van dit beeld is dan ook al jaren significant slechter dan die van de vaste camera's.
Essentie is dat er kwaliteitsverschil zit tussen de vaste en de mobiele camera's, maar je hebt gelijk dat het allemaal geen camera's zijn met opnamemogelijkheid.
Dat kwaliteitsverschil komt doordat het signaal veel meer gecomprimeerd wordt (van 270mbit/s SDI naar een 4-8 mbit transport stream), niet omdat het HDC-camera's zijn. HDC-camera's zijn trouwens industriële camera's, lijkt me sterk dat ze die gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Bij mij blijft NLD 3 storing geven (Sony 37V5500 i.c.m. Alphacrypt module) :( NLD 1 en 2 geven geen enkele storing en hier is het beeld dan ook goed te noemen. Hierbij valt het me wel op dat bij deze 3 kanalen de signaalsterkte laag tot matig is, waar dit bij andere kanalen gewoon maximaal is. Andere mensen hier ook last van en/of dit opgevallen?

Waarschijnlijk een slechtwerkende versterker in de meterkast. Heb er even een ander tussen gezet en nu is het signaal ook bij NLD 1, 2 en 3 maximaal :)

[ Voor 18% gewijzigd door BlizzarD op 06-07-2009 15:52 ]

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atropos
  • Laatst online: 11-09 14:20
Ik zit ook in regio Almelo, en ook alleen ned.3 met alphacrypt en 2x laten zoeken.
Misschien is dit omdat we via de cogas signaal krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:49

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Vandaag bij een aantal verschillende schermen op een humax decoder bekeken, 'voor' en 'na', en over het algemeen ziet het er toch wel mooier uit. Al zitten er ook nog wat schoonheidsfootjes in. Zo was bij de tour de france het logo van Nederland 1 wel mooi maar het balkje ernaast van de tour zelf niet. Ook waren sommige snel bewegende beelden erg vaag. Maar over het algemeen vond ik er toch duidelijk een positief verschil in zitten :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
Hertog schreef op maandag 06 juli 2009 @ 22:49:
Ook waren sommige snel bewegende beelden erg vaag.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar dat is nou echt een probleem met het interlaced uitzenden (1080i) waar in Nederland helaas voor gekozen is.
Dat was bij progressive (720p) niet gebeurd. Dat blijft scherp, ook bij snelle camerabewegingen.
Waarom er in godsnaam gekozen is voor interlaced, dat door geen enkele plasma/lcd kan worden weergegeven is mij een compleet raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoop1985
Def1ant schreef op zondag 05 juli 2009 @ 22:49:
Helaas, ik wou zeer graag de tour in HD zien.. maar hier is het niet mogelijk lijkt :( Met Ziggo (Limburg) en een oude decoder (Digi?) waar ik geen mogelijkheid tot firmware upgrade heb toch wel even balen.
(Voor de meesten hier een open deur maar voor de vraagsteller niet, dus toch maar even...)
Die Digi1 is geen HD-ontvanger en mist de benodigde hardware om een HD-signaal te kunnen decoderen, zelfs mét een software-update ga je er niet komen. Wil je HD, dan zul je in de buidel moeten tasten voor een HD-ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
dolfg schreef op maandag 06 juli 2009 @ 23:40:
[...]

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar dat is nou echt een probleem met het interlaced uitzenden (1080i) waar in Nederland helaas voor gekozen is.
Dat was bij progressive (720p) niet gebeurd. Dat blijft scherp, ook bij snelle camerabewegingen.
Waarom er in godsnaam gekozen is voor interlaced, dat door geen enkele plasma/lcd kan worden weergegeven is mij een compleet raadsel.
Interlaced is hardstikke mooi, je moet gaan klagen bij de monitorfabrikanten, niet bij de omroepen. Als jouw monitor van elk field gewoon een frame maakt heb je retestrak beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
Vinnienerd schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 02:25:
[...]

Interlaced is hardstikke mooi, je moet gaan klagen bij de monitorfabrikanten, niet bij de omroepen. Als jouw monitor van elk field gewoon een frame maakt heb je retestrak beeld.
Dit is natuurlijk onzin. Omdat interlaced een oude techniek is met zichtbare en altijd al bekende nadelen bij bewegend beeld moeten we daar maar aan vast blijven houden?
We gaan natuurlijk niet klagen bij fabrikanten dat hun nieuwe techniek beter is dan de oude techniek die bij beeldbuizen werd toegepast.
Progressive is op alle vlakken superieur aan interlaced, alleen bij statische praatprogramma's vallen de nadelen van interlaced minder op.
Bovendien maakt progressive nou net wel van iedere twee fields een frame, namelijk 50 frames p/s, itt interlaced, die maakt er natuurlijk maar 25.
Anders had het wel progressive geheten.

De EBU heeft het al een keer haarfijn uitgelegd:
EBU
Interlaced scanning is an old but effective technique for bandwidth reduction. Engineers discovered in the early 1930s that the progressive scanning process needed to scan the picture about 50 times per second whilst the interlaced scanning process could operate at half of that speed.

Modern compression systems offer much better performance than the fixed technique of interlacing: they combine several techniques which can be optimised to suit the picture content. All compression schemes deliver better results at lower bitrates with progressive sources. As modern HDTV displays are inherently progressive, it is necessary for these displays to include converters from interlace to progressive. Hence, progressive scanning is the logical choice for emission. Furthermore, if sources (i.e. cameras) and displays are both progressive, use of interlace should be avoided anywhere in the signal path.

The advocates of 1080i/25 will tell you that 1080-line systems offers 2.07 million pixels (= 1920 x 1080) whereas 720-line systems offers only 0.92 million pixels (= 1280 x 720) – corresponding to a ratio of 2.25 between 1080 and 720 line systems. However, we must avoid comparing “apples” and “oranges”. If you look carefully at interlaced pictures, you will see “inter-line twitter” which reduces the subjective vertical resolution: many tests indicate that, in subjective terms, 1080i and 720p deliver the SAME vertical resolution.

Static resolution is important for still pictures, but very few TV pictures are “static” e.g. most sports coverage involves rapid movement and unpredictable camera zooming. Everybody seems to agree that progressive scanning gives improved motion portrayal – especially for slow-motion. The choice between 1080i and 720p is thus a balance between static resolution and motion portrayal: 1080i offers better static resolution whereas 720p offers better motion portrayal. Which is more important to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Vorig jaar is er tijdens de Sportzomer op Ned1-HD uitvoerig getest tussen 720p en 1080i. Men begon met het 720p signaal, maar na feedback op diverse fora o.a Chello en Ziggo is men ook 1080i gaan uitzenden. UPC is toen zelfs helemaal naar 1080i gegaan, en ik vondt het ook een stuk beter op een full hd plasma, zelfs met het EK voetbal wat toch bij uitstek een sport is met veel snelle camera pans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
DutchOwnage schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 07:32:
Vorig jaar is er tijdens de Sportzomer op Ned1-HD uitvoerig getest tussen 720p en 1080i. Men begon met het 720p signaal, maar na feedback op diverse fora o.a Chello en Ziggo is men ook 1080i gaan uitzenden. UPC is toen zelfs helemaal naar 1080i gegaan, en ik vondt het ook een stuk beter op een full hd plasma, zelfs met het EK voetbal wat toch bij uitstek een sport is met veel snelle camera pans.
Dat is bekend.
En welke idiote amateur het heeft bedacht om een oorspronkelijk signaal van 1080i te gaan omzetten naar 720p, die mag voor mij aan de galg.
Die uitzendingen hebben ervoor gezorgd dat er een complete 1080i adoratie is ontstaan met alle rampzalige gevolgen van dien.
Als je een originele ESPN uitzending (Amerikaanse sportzender) bekijkt vallen de voordelen van 720p enorm op.
Het is een schande dat zo'n amateuristische aanpak -als vorig jaar hier in Nederland heeft plaatsgevonden- zulke verstrekkende gevolgen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Maciek schreef op zondag 05 juli 2009 @ 19:48:
Ik heb Ziggo. En bij mij is 1,2,3 zwart. Heel vreemd.
Bij mij hetzelfde, met humax 5000 HD decoder en HD pakket, de andere HD zenders doen het wel gewoon.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

EWK schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 07:55:
[...]

Bij mij hetzelfde, met humax 5000 HD decoder en HD pakket, de andere HD zenders doen het wel gewoon.
Heb je al een software-update gedaan en de zenders opnieuw gezocht? Bij mij was dit bij alle Humax decoders nodig. Daarvoor vielen de zenders inderdaad weg, zelfs bij de Guide ging het van 998 direct naar RTL4. De software update vroeg hij niet altijd automatisch om, moet je dus even via het setup-menu doen.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

De software upgrade heb ik een paar weken geleden gedaan. Maar of ie toen ook de zenders opnieuw heeft opgezocht? Geen idee

* EWK loopt naar tv en gaat het proberen

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

EWK schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 08:28:
De software upgrade heb ik een paar weken geleden gedaan. Maar of ie toen ook de zenders opnieuw heeft opgezocht? Geen idee

* EWK loopt naar tv en gaat het proberen
Ik weet niet of dat de meest recente was, maar de zenders opnieuw zoeken kon pas sinds afgelopen vrijdag, dus of hij dat gedaan heeft niet, dat moet nu alsnog.

Gelukkig gaat dat heel snel bij digitale tv :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:29
Gisteren zitten kijken en ik vind het echt heel mooi alleen Ned 3 was vaak in 4:3, Shouf Shouf Habibi de serie bijvoorbeeld. Maar verder echt mooi, helemaal als ik tussen HD en de gewone zap, wat een verschil! Zo moeten ze alle zenders maken. :P

Trouwens, UPC Digital Royaal HD + DVR op een Samsung LE32A656.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:34
EWK schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 07:55:
[...]

Ziggo heeft netjes op de website vermeld hoe het aan te pakken.
Als je deze stappen gewoon netjes volgt krijg je gewoon 1,2 &3 in HD op je Humax 5000c HD decodert... (heb deze zelf immers ook)
Bij mij was het gewoon:
1: Stekker er uit.
2: Stekker er weer in.
3: Na herstart even alle zenders opnieuw zoeken (doet ie automatisch dus fluitje van een cent)
4: Tadaaaa.. !! :+

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Hertog schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 08:32:
[...]

Ik weet niet of dat de meest recente was, maar de zenders opnieuw zoeken kon pas sinds afgelopen vrijdag, dus of hij dat gedaan heeft niet, dat moet nu alsnog.

Gelukkig gaat dat heel snel bij digitale tv :)
Check!
Even de frequentie en netwerk id googlen (gelukkig onthoud ik zulke dingen niet :*) )
En het zoeken van zenders gaat sinds digitale tv echt heerlijk snel.
Nog even weer de favorieten instellen en klaar! :)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

EWK schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 08:45:
[...]

Check!
Even de frequentie en netwerk id googlen (gelukkig onthoud ik zulke dingen niet :*) )
En het zoeken van zenders gaat sinds digitale tv echt heerlijk snel.
Nog even weer de favorieten instellen en klaar! :)
Hmm, bij mij had hij al die dingen (frequentie, netwerkid, favorieten) iedere keer gewoon onthouden... Maargoed, het werkt weer blijkbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nasty Nate
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 16:32
Het zal vast al vaker gezegd zijn maar wat is dat (absurd harde) Dolby Digital signaal van de HD zenders irritant zeg, schrok me kapot toen ik gisteravond van rtl4 ff eentje terugzapte naar Ned 3.

Het valt niet bij te regelen met het decoder volume, alleen met mijn receiver en het verschil is echt groot.
Kunnen ze het verschil tussen normale zenders en HD zenders niet even iets minder groot maken?
Volgens mij komen deze nieuwe publieke zenders ook harder door dan de andere DD zenders in mijn HD pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Nu online
Nasty Nate schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 10:02:
Het zal vast al vaker gezegd zijn maar wat is dat (absurd harde) Dolby Digital signaal van de HD zenders irritant zeg, schrok me kapot toen ik gisteravond van rtl4 ff eentje terugzapte naar Ned 3.

Het valt niet bij te regelen met het decoder volume, alleen met mijn receiver en het verschil is echt groot.
Kunnen ze het verschil tussen normale zenders en HD zenders niet even iets minder groot maken?
Volgens mij komen deze nieuwe publieke zenders ook harder door dan de andere DD zenders in mijn HD pakket.
Heb ik geen last van, mijn samsung decoder stuurt op alle kanalen het zelfde volume uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
dolfg schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 07:40:
[...]

Dat is bekend.
En welke idiote amateur het heeft bedacht om een oorspronkelijk signaal van 1080i te gaan omzetten naar 720p, die mag voor mij aan de galg.
Die uitzendingen hebben ervoor gezorgd dat er een complete 1080i adoratie is ontstaan met alle rampzalige gevolgen van dien.
Als je een originele ESPN uitzending (Amerikaanse sportzender) bekijkt vallen de voordelen van 720p enorm op.
Het is een schande dat zo'n amateuristische aanpak -als vorig jaar hier in Nederland heeft plaatsgevonden- zulke verstrekkende gevolgen heeft.
Technisch gezien is het een drama. Helaas lijkt niemand te geven om kwaliteit. Wat ik dus het meest debiel vind is dat zenders überhaupt kiezen om in één resolutie uit te zenden. Waarom niet gewoon in de resolutie uitzenden waarin het programma is opgenomen?

Als een programma in 720p is opgenomen dan uitzenden in 720p. Is het opgenomen in 1080i dan uitzenden in 1080i. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?

Nog zoiets: alle Europese HD zenders zenden uit in 50Hz. Op zichzelf niets mis mee als de bron in 50Hz is opgenomen. Echter, veel Amerikaanse series en sport wordt in 60Hz opgenomen. Zend deze dan ook uit in 60Hz! We hebben verdorie een HD-Ready standaard die zegt dat iedere HDTV 50Hz én 60Hz moet kunnen weergeven. Waarom dan niet gewoon in 60Hz uitzenden als de bron in 60Hz werd opgenomen?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nasty Nate
Giem schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 10:51:
[...]

Heb ik geen last van, mijn samsung decoder stuurt op alle kanalen het zelfde volume uit.
Jij hebt een HD decoder van Samsung en als jij van een stereo kanaal naar een dolby digital HD kanaal zapt dan is er geen volumeverschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
Als je grote volume verschillen ervaart dan interpreteert de receiver de metainformatie in het Dolby Digital signaal niet goed. De receiver moet de dialoognormalisatie offset gewoon verrekenen met het door jouw gewenste/ingestelde volume. Ik hoor deze klacht wel vaker en bijna altijd ligt het aan de apparatuur.

Wat beslist niet mag gebeuren is dat kabelproviders gaan knoeien aan het volume van audio omdat sommige mensen apparatuur hebben staan met een foutieve Dolby Digital implementatie.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 22:35

RMX

Ik heb hetzelfde probleem meet de Humax 5000C..
Of ligt dit aan mijn reciever ?
Ik heb geen idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Nu online
Nasty Nate schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 11:21:
[...]

Jij hebt een HD decoder van Samsung en als jij van een stereo kanaal naar een dolby digital HD kanaal zapt dan is er geen volumeverschil?
Nee, geen verschil. Zal vanavond nog even goed luisteren, maar het in elk geval niet zo noemenswaardig dat ik het volume zachter moet zetten.

Ik heb een Samsung 360 HD decoder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

RMX schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 11:24:
[...]

Ik heb geen idee
Ik meld me ook met een Humax 5000C en een Onkyo receiver.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We moeten gewoon nog even geduld hebben.
Er wordt in Hsum hard gewerkt aan het realiseren van hd opnames.
Om dit te doen moeten er nieuwe regies en regiewagens worden gebouwd, dus dat zal
nog wel even duren voordat dit veelvuldig ingezet zal worden.
Inmiddels is er al wel begonnen om hd studio's te bouwen bij een aantal publieke omroepen.
Er rijden ook al wel een aantal hd wagens rond, maar de kosten van een hd productie liggen
veel hoger dan die van een sd opname.
Niet alleen moet de gehele infrastructuur van een studio hd gemaakt worden, maar moet
je ook denken aan veel meer licht en veel beter gemaakte decors. Wil je live dan heb je
een bredere verbinding via een satelliet wagen nodig en dat kost natuurlijk ook meer geld.

Ik werk inmiddels 14 jaar bij een van de grootste facilitaire bedrijven van NL en heb sindsdien
nog maar 1 klus in HD mogen doen voor een televisie uitzending (Metropool orkest ontmoet).
We draaien wel regelmatig grote concerten enzo op HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 11:50:
Om dit te doen moeten er nieuwe regies en regiewagens worden gebouwd, dus dat zal
nog wel even duren voordat dit veelvuldig ingezet zal worden.
Als ze in Hilversum nu nog moeten beginnen met het bouwen van HD-regies, dan hebben ze de investeringen wel heel lang uitgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_obb schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 12:00:
[...]

Als ze in Hilversum nu nog moeten beginnen met het bouwen van HD-regies, dan hebben ze de investeringen wel heel lang uitgesteld.
Correct !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nasty Nate
ari3 schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 11:23:
[...]
Als je grote volume verschillen ervaart dan interpreteert de receiver de metainformatie in het Dolby Digital signaal niet goed. De receiver moet de dialoognormalisatie offset gewoon verrekenen met het door jouw gewenste/ingestelde volume. Ik hoor deze klacht wel vaker en bijna altijd ligt het aan de apparatuur.

Wat beslist niet mag gebeuren is dat kabelproviders gaan knoeien aan het volume van audio omdat sommige mensen apparatuur hebben staan met een foutieve Dolby Digital implementatie.
Ok, kan je me misschien vertellen hoe ik dit beter kan afstellen op mijn receiver dan?
Ik heb een Harman Kardon AVR 255.
RMX schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 11:24:
[...]

Ik heb geen idee
EWK schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 11:35:
[...]

Ik meld me ook met een Humax 5000C en een Onkyo receiver.
Wel frappant wat wij alledrie een Humax irHD-5000C decoder gebruiken en dit abnormale geluidsverschil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
Hee Robin! Beetje bijgekomen van ons Oerol festijn?
Ik heb nog zeker een week dood op de bank gelegen.
Maar we hebben wel schitterende tv gemaakt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vinnienerd schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 12:57:
[...]

Jij werkt dus bij CVG/UBF? :P
Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dolfg schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 13:10:
[...]

Hee Robin! Beetje bijgekomen van ons Oerol festijn?
Ik heb nog zeker een week dood op de bank gelegen.
Maar we hebben wel schitterende tv gemaakt. :P
Eh meneer de item-regisseur... ik heb ook een week bij moeten slapen, maar het was het waard.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2009 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Nou dan kun je wel raden waar ik werk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vinnienerd schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 13:38:
[...]

Nou dan kun je wel raden waar ik werk :P
Toch niet iemand uit zo'n paarse wagen he ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ras
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

Ras

Hertog schreef op maandag 06 juli 2009 @ 22:49:
Vandaag bij een aantal verschillende schermen op een humax decoder bekeken, 'voor' en 'na', en over het algemeen ziet het er toch wel mooier uit. Al zitten er ook nog wat schoonheidsfootjes in. Zo was bij de tour de france het logo van Nederland 1 wel mooi maar het balkje ernaast van de tour zelf niet. Ook waren sommige snel bewegende beelden erg vaag. Maar over het algemeen vond ik er toch duidelijk een positief verschil in zitten :)
Nou, ik vind de balkjes van de Tour de France regie dit jaar prachtig! Ze zijn dit jaar echt HD hoor. Moet je ze maar vergelijken met de wazige balkjes van vorig jaar, dan piep je wel anders :). Vorig jaar zat ik me flink te ergeren aan het feit dat er HD uitgezonden word, maar ze dan niet ff de overlay's in HD gaan doen.

offtpic:
Jammer dat dit topic zo vervuild (is ge)raakt met tips hoe de HD-zenders aan de gang te krijgen, waar de zenders zitten en allemaal andere onzin die niks te maken heeft met de HD kwaliteit van NL 1,2,3.

[ Voor 18% gewijzigd door Ras op 07-07-2009 14:01 ]

Antec Fusion Black, Intel e8400, EAH3450 512MB, 2x2GB pc6400 kingston, p5e-vm hdmi, 1x1TB 1x500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 13:39:
[...]

Toch niet iemand uit zo'n paarse wagen he ;-)
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Ras schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 13:52:
[...]

Nou, ik vind de balkjes van de Tour de France regie dit jaar prachtig! Ze zijn dit jaar echt HD hoor. Moet je ze maar vergelijken met de wazige balkjes van vorig jaar, dan piep je wel anders :). Vorig jaar zat ik me flink te ergeren aan het feit dat er HD uitgezonden word, maar ze dan niet ff de overlay's in HD gaan doen.
Kan zien, ik heb maar heel even gekeken om het verschil te bekijken en toen ik keek was die balk echt verkeerd, het liep helemaal in elkaar over en sommige cijfers waren slecht te zien. Maar misschien was het tien minuten later weer weg. Maar nogmaals, over het algemeen was ik wek tevreden, dit reken ik onder kinderziektes.
offtpic:
Jammer dat dit topic zo vervuild (is ge)raakt met tips hoe de HD-zenders aan de gang te krijgen, waar de zenders zitten en allemaal andere onzin die niks te maken heeft met de HD kwaliteit van NL 1,2,3.
Ach, om daar nu weer een ander topic voor te gaan maken.. Dingen als de geluidskwaliteit passen hier ook prima, ook al blijkt het achteraf aan een instelling te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
Hertog schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 14:10:
[...]

Kan zien, ik heb maar heel even gekeken om het verschil te bekijken en toen ik keek was die balk echt verkeerd, het liep helemaal in elkaar over en sommige cijfers waren slecht te zien. Maar misschien was het tien minuten later weer weg. Maar nogmaals, over het algemeen was ik wek tevreden, dit reken ik onder kinderziektes.
Correct gezien hoor.
Viel mij ook gelijk op, alle naamtitels en plaatsaanduidingen onder in beeld zijn prachtig en retestrak, alleen die titelbalk linksboven (met de afstand tot de finish en de voorsprong van de koplopers) lekt aan alle kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Zou de herdenking van Michael Jackson in HD te zien zijn? Antwoord op die vraag in een mailtje van de NOS:

Geachte heer/mevrouw,

Als het ons in HD wordt aangeboden wordt het in HD uitgezonden.

Met vriendelijke groet,

NOS Publieksvoorlichting

In Amerika zij alle grote tv stations toch HD? Geen excuus meer lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DutchOwnage schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 16:44:
Zou de herdenking van Michael Jackson in HD te zien zijn? Antwoord op die vraag in een mailtje van de NOS:

Geachte heer/mevrouw,

Als het ons in HD wordt aangeboden wordt het in HD uitgezonden.

Met vriendelijke groet,

NOS Publieksvoorlichting

In Amerika zij alle grote tv stations toch HD? Geen excuus meer lijkt me.
als of je hem opgebaard in alle hd details wil zien liggen. kan je zijn gaatjes in zijn neus zien zitten:P
de tour op hd is wel leuk, ik wacht nog steeds totdat er een onderuit gaat en dan kijken of de wonden ook scherp zijn:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
In een sarcastische bui mag ik hopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:34
Nasty Nate schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 12:12:
[...]

Ok, kan je me misschien vertellen hoe ik dit beter kan afstellen op mijn receiver dan?
Ik heb een Harman Kardon AVR 255.

[...]

[...]

Wel frappant wat wij alledrie een Humax irHD-5000C decoder gebruiken en dit abnormale geluidsverschil hebben.
Heren,
Ook dit probleem is al voorbij gekomen op de website van Ziggo evenals op het Tweakers forum.
Dit probleem komt omdat het HD audio signaal niet bewerkt wordt en dus direct wordt doorgestuurd.
Een tip welke ik je persoonlijk aanraad (ik heb immers hetzelfde probleem)
Je decoder volume altijd op vol open laten staan.. en het volume regelen middels de tv/versterker.
Zo kun je voorkomen dat je tijdens het zappen ineens van schrik van je bank valt..
(ik moest hierdoor wel weer mijn logitecht Harmony aanpassen maar goed.. het werkt in ieder geval)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceme
Ras schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 13:52:
[...]
Vorig jaar zat ik me flink te ergeren aan het feit dat er HD uitgezonden word, maar ze dan niet ff de overlay's in HD gaan doen.
helemaal mee eens .k had het niet beter kunnen verwoorden :P heb sinds vandaag ook de "nieuwe" nederland 1 hd, die van vorige jaar was zeker stuk.... of ziggo was hem kwijt maar nu werkt alles zo als het hoort 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crim
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 15:55
Ik had tot vandaag nog geen Ned 1,2 en 3 in HD. Bleek dus dat het netwerknummer voor mijn postcode is veranderd. Nadat ik het in de decoder heb ingevoerd werkt alles prima :)

In deze PDF zijn de actuele netwerknummers te vinden als nog iemand dit probleem heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earv
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-08 18:10
Ik ervaar ook nog iets geks. Ik kijk altijd tv met het geluid via mijn Pioneer-receiver en 5.1 speakers. Dialogen horen uit de centerspeaker te komen, zoals ze in films ook altijd doen, maar bij Ned1/2/3 in HD komen ze plotseling uit beide frontspeakers. De receiver staat op Dolby Digital, verder geen DSP-instelling ofzo. Bij Discovery HD doet-ie dat ook vaak, maar bij National Geographic HD weer niet.

Ligt dat aan mijn (12 jaar oude) receiver of is het iets anders? Op deze manier wordt ik nog niet wild enthousiast, want het geluid door de centerspeaker van het SD-signaal is gewoon beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twinkil
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-09 08:55

Twinkil

CTRL-A CTRL-Q

Earv schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 07:57:
Ik ervaar ook nog iets geks. Ik kijk altijd tv met het geluid via mijn Pioneer-receiver en 5.1 speakers. Dialogen horen uit de centerspeaker te komen, zoals ze in films ook altijd doen, maar bij Ned1/2/3 in HD komen ze plotseling uit beide frontspeakers. De receiver staat op Dolby Digital, verder geen DSP-instelling ofzo...

...Ligt dat aan mijn (12 jaar oude) receiver of is het iets anders? Op deze manier wordt ik nog niet wild enthousiast, want het geluid door de centerspeaker van het SD-signaal is gewoon beter.
Ik ervaar hetzelfde. Mijn reciever is nog geen jaar oud (Denon 2808). Iemand een idee hoe dit komt?

Wat ik trouwens ook ervaar is dat het geluid voor loopt t.o.v. het beeld (samsung HD decoder). Dit heb ik overigens alleen met de HD zenders. De "normale" SD zenders zijn wel synchroon. Mijn inziens heeft de lipsynchronisatie hierbij dus geen zin want dan worden de SD zender ook aangetast (globale instelling).

Iemand ook dit probleem?

[ Voor 18% gewijzigd door Twinkil op 08-07-2009 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earv
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-08 18:10
Twinkil schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 08:12:
[...]

Ik ervaar hetzelfde. Mijn reciever is nog geen jaar oud (Denon 2808). Iemand een idee hoe dit komt?

Wat ik trouwens ook ervaar is dat het geluid voor loopt t.o.v. het beeld (samsung HD decoder). Dit heb ik overigens alleen met de HD zenders. De "normale" SD zenders zijn wel synchroon. Mijn inziens heeft de lipsynchronisatie hierbij dus geen zin want dan worden de SD zender ook aangetast (globale instelling).

Iemand ook dit probleem?
Ter aanvullende info: ook ik heb de Samsung 360 HD decoder, en ook ik ervaar dat het beeld en geluid net niet synchroon lopen. Het is soms nauwelijks te zien, maar het loopt toch echt niet synchroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

DonJunior schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 17:30:
[...]

Heren,
Ook dit probleem is al voorbij gekomen op de website van Ziggo evenals op het Tweakers forum.
Dit probleem komt omdat het HD audio signaal niet bewerkt wordt en dus direct wordt doorgestuurd.
Een tip welke ik je persoonlijk aanraad (ik heb immers hetzelfde probleem)
Je decoder volume altijd op vol open laten staan.. en het volume regelen middels de tv/versterker.
Zo kun je voorkomen dat je tijdens het zappen ineens van schrik van je bank valt..
(ik moest hierdoor wel weer mijn logitecht Harmony aanpassen maar goed.. het werkt in ieder geval)
Dit heb al zo sinds het begin en is dus helaas niet de oplossing voor het/mijn probleem.
Dat het HD audio signaal niet bewerkt wordt, dat zal, maar waarom heb ik het dan niet bij History channel HD/Disco HD etc, en wel bij NED1,2,3 HD?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nasty Nate
Idd, publieke zenders komen veel harder door dan de andere HD zenders. :)

En om het ook nog ff over het video gedeelte van de HD zenders te hebben: Zou toch ook wel prettig zijn als ik voor teletekst gebruik niet weer terug naar de gewone Ned 1,2,3 hoefde te zappen....

edit:
Bij kameraad op 5050 werkt het wel dus nog maar ff opnieuw proberen

[ Voor 13% gewijzigd door Nasty Nate op 08-07-2009 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 23:22

Royz

Kleurenblind!!

Bij mij lopen het beeld en geluid ook niet synchroom, maar hebben jullie niet de optie om te lip-syncen bij jullie decoders dan? :) Bij mij hielp 10MS.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Royz schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 10:15:
Bij mij lopen het beeld en geluid ook niet synchroom, maar hebben jullie niet de optie om te lip-syncen bij jullie decoders dan? :) Bij mij hielp 10MS.
Hoezo ook? Wij hebben het er over dat NED 12,3, veel harder uitzenden, Bij mij zijn we wel sync hoor.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

EWK schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 11:04:
[...]

Hoezo ook? Wij hebben het er over dat NED 12,3, veel harder uitzenden, Bij mij zijn we wel sync hoor.
De post boven jou ging over lipsync problemen hoor, daarom ook...

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Hmm, ik kom er nu achter dat de HDTV kanalen niet harder zijn (bij mij) maar dat de rest zachter is.
TMF op max is best zacht. Ned1,2,3 op max is echter (bijna) oorverdovend.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Niet online
Hoe ervaren jullie het geluid? Ik was verheugd te zien dat de HD-streams voor Nederland 12/3 een Dolby Digital 5.1 audio stream hebben.

Ik zit nu op Nederland 2 de serie Mad Men te kijken met een Dolby Digital 5.1 stream. Echter worden alleen het linker en rechterkanaal gebruikt. De stemmen komen dus uit de linker en rechter speaker in plaats van de center speaker. 8)7 In de VS wordt deze serie wel met een 5.1 surround track uitgezonden, maar die gebruikt men blijkbaar niet :(

Na wat meer te testen concludeer ik dat men alle stereo uitzendingen gewoon in een Dolby Digital 5.1 spoor stopt. De NPO kan in dit opzicht nog iets leren van BBC: als iets stereo is moet zit het in een Dolby Digital 2.0 spoor zodat een receiver eventueel nog ProLogic (matrix surround) decoding kan doen. BBC-HD schakelt gewoon correct per programma tussen Dolby Digital 2.0 en 5.1.

Heeft de NPO een soort helpdesk waar je dit soort dingen kan melden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Conclusie is dus;

- SD materiaal oprekken naar 1080i met daarin welk logo en ondertitel verwerkt = HD
- Stereo in een 5.1 track vewerken = Dolby Digital

:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renbull
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 18:24
Leuk die HD uitzendingen, maar ik vind de nos tekst 's ochtends (6uur) toch echt nog niet mooi hoor, jullie wel?

Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
Er is nog helemaal niks HD, zelfs de Tour vindt ik niet de kwaliteit hebben van vorig jaar. Alleen de zender en kanaal logo's zijn lekker scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Wat zijn de bitrates dan? Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:31

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik had gisterenavond wel het idee dat Law & Order in HD werden uitgezonden. Gezien dat vrij recente afleveringen zijn moet dat kunnen.
De intro en de aftiteling (die al jaren hetzelfde zijn bij die serie) zagen er namelijk nog even blurry uit als anders, maar de rest van die serie was echt superscherp. :)

Het is waarschijnlijk wel van 720p naar 1080i geschaald omdat alle Amerikaans series in 720p worden opgenomen, maargoed...

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 11:43
dolfg schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 07:40:
[...]

Dat is bekend.
In deze tijd van Full HD schermen en zeer goede deinterlacers én 1080psf(1080p25 verpakken in een 1080i50 signaal) mogelijkheden heeft 720p alleen nog maar nadelen; zelfs op oudere en goedkope HD-Ready schermen zijn meestal al meer lijnen beschikbaar dan een 720p signaal kan leveren en moet er dus geupscaled worden. In de praktijk is 1080i dus gewoon beter dan 720p. Zeker als je een 1920x1080 pixels FullHD scherm is, want dan hoeft een interlaced bronsignaal in ieder geval niet geschaald te worden, maar enkel gedeïnterlaced. Maar ik heb hier zelf een Panasonic plasma staan met een resolutie van "slechts" 1024x768 pixels en ook op dit scherm ziet een 1080i bronsignaal er stukken beter uit dan een 720p bronsignaal. Nee, 720p is een gepasseerd station en was al een verouderde norm toen HDTV nog echt in de kinderschoenen stond.

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

Pagina: 1 2 3 4 Laatste