DutchOwnage schreef op zondag 05 juli 2009 @ 20:01:
Ik ben ook erg teleurgesteld in de HD uitzendingen van de Tour. Ik vindt het vreemd, omdat vorig jaar tijdens de Sportzomer op Ned1-HD echt alles er prachtig HD uitzag. EK, Tour, Olympische Spelen. Maar waarschijnlijk is er wel een verklaring voor, zie dit bericht dat is overgenomen van het Ziggo forum:
[i]Ik ben nieuw op dit forum, maar werk al een jaar of 15 als freelance regisseur voor publieke en commerciële zenders en weet een beetje van de hoed en de rand.
Als je shots ziet van de cameraman op de motor is duidelijk zichtbaar dat dit kleine camera's zijn.
Je krijgt een professionele cameraman gewoon niet op zo'n motor als het geen echt schoudercamera is.
Welk type weet ik niet, maar het oogt als een soort HDV camera welke prima HD materiaal kunnen maken, maar nooit de detaillering, het bereik en de scherpte/diepte hebben van zijn grote broer, de HDCAM.
Hiervoor is de compressie simpelweg te groot en de kwaliteit van de lens te slecht.
HDCAM is de opvolger van de XDCAM camera, die nu als standaard gebruikt wordt voor ENG opnames in Hilversum.
Klopt niet, TdF gebruikt geen ENG-camera's maar studiocamera's met een 2,4-ghz zender erop. De TdF is live, remember? Het wordt niet opgenomen.
Omwille van mobiliteit en beperkte bandbreedte zal de TdF gekozen hebben voor deze registratievorm.
Ook zal het gewicht een rol spelen, de HDCAM is met zijn gewicht van 15 kilo een zware jongen om uren vanaf de motor mee te draaien, het lichtere broertje heeft zo meer voordelen dan nadelen, maar helaas zijn de nadelen in HD ineens voor iedere kijker zichtbaar.
Dit klopt dus ook niet aangezien we geen camera's gebruiken met ingebouwde recorder. Voor de technici: Er worden meestal Thomson camera's gebruikt van het type LDK1/2/300, en bij HD LDK8000/6000.
Ik werk zelf ook in de TV-wereld en de helft van wat deze "regisseur" beweert is dikke peop.
[
Voor 37% gewijzigd door
Vinnienerd op 05-07-2009 20:38
]