Dat ligt helemaal aan hoeveel data jij hebt en hoeveel progs jij wil installeren. Zelf heb ik mijn HDD helemaal niet gepartitioneerd.
Aha, dus eigenlijk hetzelfde verhaal als die vriend van me. Die zegt ook maak gewoon van je hele schijf een partitie.
Ik vind het zeker slim om aparte partities te maken. Heel handig als je wil formateren en windows er opnieuw op wilt zetten. Ik las dat het sneller is als je windows op een partitie zet ipv op bijvoorbeeld een schijf van 1TB zonder partities (ik weet niet of dit waar is?). En (met dit in het achterhoofd) hoeveel gig is verstandig om voor windows vista te gebruiken (1TB schijf)?
Mijn excuses, je hebt gelijk: Partitiegrootte nieuwe windows 7 installatie
ik heb nog even een domme vraag (ja die bestaan
). Ik heb nu mijn systeem besteld alleen ik zit even met het besturingssysteem. Ik ben van plan een legale vista met windows 7 voucher te kopen. Alleen ik weet niet wat ik aan moet met 64 bit. Kan ik deze nu gebruiken zonder problemen of is een 32 bit net zo snel of praktischer?
Als je 3GB of minder gaat gebruiken net zolang als Windows 7 zal bestaan dan kan 32 bit ook wel.
Of te wel koop 64 bit.
Of te wel koop 64 bit.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
32 bits Windows OS'en kunnen maximaal 4GB aan adressen toewijzen (2^32bits). Omdat alle hardware geadresseerd moet worden, blijft er in de praktijk maar ruimte over voor maximaal 3,2GB RAM adressering. Daarbij moet ook een graka uit die adresseringsruimte putten. Je kunt dus geen gebruik maken van de volledige 4GB capaciteit die je op je mobo prikt. 64 bits Windows OS'en hebben deze beperking niet (want 2^64 ruimte).
Vroeger (lees XP64) was een 64 bits editie lastig, omdat er bijna geen drivers te vinden waren. Met de komst van Vista was dit echter voorbij. Je zult verder geen verschil meer merken in gebruik tussen 32 en 64 bits edities.
Vroeger (lees XP64) was een 64 bits editie lastig, omdat er bijna geen drivers te vinden waren. Met de komst van Vista was dit echter voorbij. Je zult verder geen verschil meer merken in gebruik tussen 32 en 64 bits edities.
aaaaah oke nou mooi dan haal ik de 64bit gewoon. Ik was er ook van op de hoogte dat het voorheen nogal lastig was met drivers e.d. daarom vroeg ik er naar. Ik heb me eigenlijk helemaal niet in vista verdiept maar met die voucher erbij leek het me toch wel een aardige investering.Edmin schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 08:54:
32 bits Windows OS'en kunnen maximaal 4GB aan adressen toewijzen (2^32bits). Omdat alle hardware geadresseerd moet worden, blijft er in de praktijk maar ruimte over voor maximaal 3,2GB RAM adressering. Daarbij moet ook een graka uit die adresseringsruimte putten. Je kunt dus geen gebruik maken van de volledige 4GB capaciteit die je op je mobo prikt. 64 bits Windows OS'en hebben deze beperking niet (want 2^64 ruimte).
Bedankt in ieder geval!
Thnks ik spit dat topic door. Maar ik wist ook niet echt wat een 4890 aan watt trekt. Nu dus wel
By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]
Dit gaat het worden :
Voor € 1342.31 incl de btw. besteld bij één bedrijf.
Laatste check:
Harde schijf : Ik wil later op raid 0 gaan draaien daarom geen Samsung F1. de F3 verwacht ik niet dat dat i leverbaar is (net gekeken Nee dus)
Monitor : Ik twijfel nog, maar wil graag een goede 24" full HD. Ik heb nu ook een Iiyama, en ben er erg tevreden over. (en 2MS en alle aansluitingen) Vandaar deze keuze.
Voor € 1342.31 incl de btw. besteld bij één bedrijf.
Laatste check:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Cooler Master HAF 922 Zwart | € 94,95 | € 94,95 |
1 | Cooler Master Real Power M700 | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Iiyama ProLite E2407HDS-1 | € 205,50 | € 205,50 |
1 | Intel Core i7 920 | € 225,01 | € 225,01 |
1 | Microsoft Windows Vista Home Premium 64-bit + Windows 7 offer form | € 101,90 | € 101,90 |
1 | MSI X58 Pro-E | € 162,91 | € 162,91 |
1 | OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1600LV6GK | € 87,83 | € 87,83 |
1 | Samsung SH-S223B | € 17,50 | € 17,50 |
1 | Sapphire Vapor-X HD 4890 1GB GDDR5 PCI-E | € 179,90 | € 179,90 |
1 | Scythe Mugen 2 - SCMG-2000 | € 32,24 | € 32,24 |
1 | Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB | € 69,61 | € 69,61 |
Importeren | Totaal | € 1.277,25 |
Harde schijf : Ik wil later op raid 0 gaan draaien daarom geen Samsung F1. de F3 verwacht ik niet dat dat i leverbaar is (net gekeken Nee dus)
Monitor : Ik twijfel nog, maar wil graag een goede 24" full HD. Ik heb nu ook een Iiyama, en ben er erg tevreden over. (en 2MS en alle aansluitingen) Vandaar deze keuze.
made schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 12:42:
Ik wil later op raid 0 gaan draaien
2 | Western Digital Caviar Black WD1001FALS, 1TB | € 78,- | € 156,- |
Importeren | Totaal | € 156,- |

Monitor : Ik twijfel nog
1 | Iiyama ProLite B2409HDS-1 | € 230,82 | € 230,82 |
Importeren | Totaal | € 230,82 |
Is draaibaar en DVI met HDCP

Harde schijf aangepast, koop er eerst 1 en later of ssd of een tweede.
Monitor. HDCP, wat voor meerwaarde is dat t.o.v. DVI zonder...
Ze hebben alle twee hdmi.
Wiki:
Verwacht wordt dat HD DVD en Blu-ray-spelers enkel hun maximale beeldkwaliteit zullen doorgeven als gebruikgemaakt wordt van HDCP
Dus eventueel een ps3 op de E2407HDS zou geen full HD beeld opleveren en op de B2409HDS wel?
Wiki:
Verwacht wordt dat HD DVD en Blu-ray-spelers enkel hun maximale beeldkwaliteit zullen doorgeven als gebruikgemaakt wordt van HDCP
Dus eventueel een ps3 op de E2407HDS zou geen full HD beeld opleveren en op de B2409HDS wel?
Gewoon een vraagje, jullie raden vaak de
Kingston ValueRAM 4 GB DDR2-800 Kit aan of iig the mask onder mom van levenslange garantie
Maar kan deze ook?
Ik heb nu ook corsair in zitten en ben heel tevreden erover. Qua prijs maakt niet uit voor mij in de shop waar ik wil bestellen zijn ze even duur.
Kingston ValueRAM 4 GB DDR2-800 Kit aan of iig the mask onder mom van levenslange garantie
Maar kan deze ook?
1 | Corsair XMS2 TWIN2X4096-6400C5C | € 46,83 | € 46,83 |
Ik heb nu ook corsair in zitten en ben heel tevreden erover. Qua prijs maakt niet uit voor mij in de shop waar ik wil bestellen zijn ze even duur.
[ Voor 16% gewijzigd door houtig op 20-08-2009 13:33 ]
Niet onder het mom van levenslange garantie, maar het is het goedkoopste bij de meeste winkels volgens mij.houtig schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 13:32:
Gewoon een vraagje, jullie raden vaak de
Maar maakt voor de rest niet uit wat je neemt.
[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 20-08-2009 13:38 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Beste Tweakers,
Ik heb een definitieve versie van het systeem dat ik wil gaan aanschaffen. Het zal vooral gebruikt worden voor gamen. Ik heb de volgende randapparatuur:
Zoals jullie zien ben ik ook nog op zoek naar een goede speakerset, suggesties? Bij deze randapparatuur heb ik dus een systeem samengesteld. Ik wou eerst een Intel Core i7 920-systeem samenstellen, maar dat zou duidelijke overkill zijn geweest. Daarom is het een goed AMD Phenom II X4 955 Black Edition-systeem geworden, met goede mogelijkheden tot upgrades. Dit is het uiteindelijke systeem geworden:
Het enige wat ik misschien nog wil veranderen is de videokaart. Ik wil wel een 4890, maar ik wil denk ik graag een voorgeclockte. Heeft iemand hier nog goede suggesties voor? Voor de rest wil ik het graag weten als ik nog iets zou moeten veranderen, maar volgens mij is dat niet het geval. Alles is zoiezo compatibale als ik niet heel scheef ben, maar ik hoor graag de meningen van mede-Tweakers.
Alvast bedankt,
jeroen.tweakers
Ik heb een definitieve versie van het systeem dat ik wil gaan aanschaffen. Het zal vooral gebruikt worden voor gamen. Ik heb de volgende randapparatuur:
1 | HP w2007v | € 199,- | € 199,- |
1 | Logitech G11 Gaming Keyboard | € 57,16 | € 57,16 |
1 | Logitech G5 Laser Mouse | € 32,95 | € 32,95 |
Importeren | Totaal | € 289,11 |
Zoals jullie zien ben ik ook nog op zoek naar een goede speakerset, suggesties? Bij deze randapparatuur heb ik dus een systeem samengesteld. Ik wou eerst een Intel Core i7 920-systeem samenstellen, maar dat zou duidelijke overkill zijn geweest. Daarom is het een goed AMD Phenom II X4 955 Black Edition-systeem geworden, met goede mogelijkheden tot upgrades. Dit is het uiteindelijke systeem geworden:
1 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 163,51 | € 163,51 |
1 | Antec Nine Hundred Zwart | € 83,47 | € 83,47 |
1 | Club3D HD 4890 1024MB GDDR5 | € 159,52 | € 159,52 |
1 | Cooler Master Real Power M620 | € 76,- | € 76,- |
1 | Gigabyte GA-MA790XT-UD4P | € 103,35 | € 103,35 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 76,- | € 76,- |
1 | Microsoft Windows Vista Home Premium 64-bit + Windows 7 offer form | € 101,90 | € 101,90 |
1 | Samsung SH-S223B | € 17,50 | € 17,50 |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 66,60 | € 66,60 |
Importeren | Totaal | € 880,09 |
Het enige wat ik misschien nog wil veranderen is de videokaart. Ik wil wel een 4890, maar ik wil denk ik graag een voorgeclockte. Heeft iemand hier nog goede suggesties voor? Voor de rest wil ik het graag weten als ik nog iets zou moeten veranderen, maar volgens mij is dat niet het geval. Alles is zoiezo compatibale als ik niet heel scheef ben, maar ik hoor graag de meningen van mede-Tweakers.
Alvast bedankt,
jeroen.tweakers
Ja, of voor blu-ray films ofzomade schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 13:17:
Harde schijf aangepast, koop er eerst 1 en later of ssd of een tweede.
Wiki:
Ik zei het gewoon omdat je videokaart dat ook heeft, mocht je het willen gebruiken.
kans is klein dat ik er eventueel een blue ray speler in ga zetten of zo. En als wel, dan denk ik dat ik een nieuwe monitor koop.chimo schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:52:
[...]
Ja, of voor blu-ray films ofzo
Ik zei het gewoon omdat je videokaart dat ook heeft, mocht je het willen gebruiken.
Ik merk dat ik weinig upgrade, maar gewoon lang wacht met een nieuwe pc kopen.
Enne vind de ene zonder mooier
ik heb gehoord dat volgende maand nieuwe reeksen videokaarten gaan uitkomen, is dit eigenlijk het wachten waard en kan ik er meer informatie erover?
Als je de PC niet direct nodig hebt is het misschien wel het wachten waard ja want niet alleen de DirectX 11 videokaarten van ATi komen ook nog eens de Core i7 en i5 CPU's op socket 1156 van Intel komen er aan.ozkaaan schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 20:12:
is dit eigenlijk het wachten waard
Dit hele topic staat er vol mee.en kan ik er meer informatie erover?
AMD Nieuwsdiscussie
Goedenavond! 
Bij deze laat ik toch maar wat van me horen, na al een tijdje rondgekeken te hebben voor een nieuwe pc.
Gaat vooral gebruikt worden voor alles. Gamen, video-bewerken, kantoortaken, film en muziek, beetje hobby 3d-modelling. Ook wil ik dat ie er een tijdje tegen kan, jaartje ofzo zonder serieuze upgrades te móeten maken. Ook heb ik nog geen plannen om te gaan overklokken.
'Ik' ga de pc zelf van de grond af opbouwen, dus alle onderdelen moeten besteld worden. In elkaar zetten laat ik een vriend doen. Ik ben sterk uitgegaan van de BBG, slechts de GPU heb ik aangepast. Verder nog wat spul verwijdert.
Nu heb ik (natuurlijk) nog een boel vragen
vbnb:
Voeding:
700w, is dat niet wat veel? Zou 600w niet net zo goed zijn?
Case:
Recht uit de BBG genomen. Ziet er natuurlijk stoer uit, maar zijn er betere keuzes? Echt eisen hieraan heb ik niet. Uitbreidbaar met een extra HDD zijn ze geloof ik allemaal wel. Belangrijker is natuurlijk de airflow. En herrie, hij komt in m'n slaapkamer, ook al staat ie 's nachts niet aan, tijdens het werk hè
CPU:
Die schijnt nogal hard te gaan, vandaar.
Wil W7 gaan draaien. Doe het nu met de RC, en ben er dik tevreden over. Is het raadzamer om nu gewoon geen OS er bij te kopen, en nog een dik half de RC draaien? Speciaal daarvoor vandaag nog even vlug de 64-bit versie gedownload
Moederbord, RAM, optische drive. HDD:
Geen flauw idee. Uit de BBG genomen, dus sta overal voor open. Voor de HDD wel 1TB minimaal.
Monitor:
Ook uit de BBG. Kan met de klok draaien (heet dat pivot?), en dat vindt ik erg prettig
GPU:
Had een beetje het idee dat 2*4890 nogal lompe overkill was, vandaar. Deze met de Vapor-X koeler genomen, gebaseerd op de tweakers review. Nu ging die eigenlijk over de Toxic kaart, welke iets hoger geklokt is. Is dat het geld waard, of maakt dat eigenlijk niets uit? Ook is er nog de Toxic Gamestar, die naar mijn idee exact hetzelfde is, wel wat meer kost, maar in tegenstelling tot de Toxic goed leverbaar is. En dan is er nog de XFX Radeon HD 4890 Black Edition uit de BBG, met een veel grotere geheugensnelheid, maar het zegt me eerlijk gezegd niet zo gek veel.
Dat was het aankooplijstje, heb ik nog 2 vragen!
SSD, heb ik maar weggedaan, meerwaarde leek me niet echt groot, en ik zie er in dit topic ook maar weinig. Denk ik hier de goeie kant op, of zie ik iets over het hoofd?
CPU-koeler, Scythen Mugen niet gedaan. Heeft dat zoveel meerwaarde boven de stockkoeler? Of moet ik die pas overwegen als ik de CPU ga overclocken?
Flinke lap tekst toch weer. Alles gelezen? Bedankt!
Ben benieuwd naar de reacties, ik sta open voor alles!
Bij deze laat ik toch maar wat van me horen, na al een tijdje rondgekeken te hebben voor een nieuwe pc.
Gaat vooral gebruikt worden voor alles. Gamen, video-bewerken, kantoortaken, film en muziek, beetje hobby 3d-modelling. Ook wil ik dat ie er een tijdje tegen kan, jaartje ofzo zonder serieuze upgrades te móeten maken. Ook heb ik nog geen plannen om te gaan overklokken.
'Ik' ga de pc zelf van de grond af opbouwen, dus alle onderdelen moeten besteld worden. In elkaar zetten laat ik een vriend doen. Ik ben sterk uitgegaan van de BBG, slechts de GPU heb ik aangepast. Verder nog wat spul verwijdert.
1 | Cooler Master Real Power M700 | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Cooler Master Scout Zwart | € 70,91 | € 70,91 |
1 | Samsung SH-S223F | € 16,64 | € 16,64 |
1 | Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB | € 62,45 | € 62,45 |
1 | Samsung Syncmaster 2443BW | € 244,- | € 244,- |
Importeren | Totaal | € 1.251,45 |
Nu heb ik (natuurlijk) nog een boel vragen
vbnb:
Voeding:
Case:
Recht uit de BBG genomen. Ziet er natuurlijk stoer uit, maar zijn er betere keuzes? Echt eisen hieraan heb ik niet. Uitbreidbaar met een extra HDD zijn ze geloof ik allemaal wel. Belangrijker is natuurlijk de airflow. En herrie, hij komt in m'n slaapkamer, ook al staat ie 's nachts niet aan, tijdens het werk hè
CPU:
Die schijnt nogal hard te gaan, vandaar.
Wil W7 gaan draaien. Doe het nu met de RC, en ben er dik tevreden over. Is het raadzamer om nu gewoon geen OS er bij te kopen, en nog een dik half de RC draaien? Speciaal daarvoor vandaag nog even vlug de 64-bit versie gedownload
Moederbord, RAM, optische drive. HDD:
Geen flauw idee. Uit de BBG genomen, dus sta overal voor open. Voor de HDD wel 1TB minimaal.
Monitor:
Ook uit de BBG. Kan met de klok draaien (heet dat pivot?), en dat vindt ik erg prettig
GPU:
Had een beetje het idee dat 2*4890 nogal lompe overkill was, vandaar. Deze met de Vapor-X koeler genomen, gebaseerd op de tweakers review. Nu ging die eigenlijk over de Toxic kaart, welke iets hoger geklokt is. Is dat het geld waard, of maakt dat eigenlijk niets uit? Ook is er nog de Toxic Gamestar, die naar mijn idee exact hetzelfde is, wel wat meer kost, maar in tegenstelling tot de Toxic goed leverbaar is. En dan is er nog de XFX Radeon HD 4890 Black Edition uit de BBG, met een veel grotere geheugensnelheid, maar het zegt me eerlijk gezegd niet zo gek veel.
Dat was het aankooplijstje, heb ik nog 2 vragen!
SSD, heb ik maar weggedaan, meerwaarde leek me niet echt groot, en ik zie er in dit topic ook maar weinig. Denk ik hier de goeie kant op, of zie ik iets over het hoofd?
CPU-koeler, Scythen Mugen niet gedaan. Heeft dat zoveel meerwaarde boven de stockkoeler? Of moet ik die pas overwegen als ik de CPU ga overclocken?
Flinke lap tekst toch weer. Alles gelezen? Bedankt!
Ben benieuwd naar de reacties, ik sta open voor alles!
Correct. Een M620 is voldoende.Melkunie schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 22:58:
Voeding:
Gamerscases focussen vaak op airflow, niet stilte. Daarnaast is dit vaak een esthetische kwestie. Kies gewoon een case van een degelijk merk, die jij mooi en betaalbaar vind. Als je van de look van de gamerscase houdt is dit een aardige keuze, net als de HAF932 en de Ninehundred Two.Case:
Dan lekker zo houden. Voor de HDD wellicht liever een WD Black of Samsung F3.Moederbord, RAM, optische drive. HDD:
De 2443BW kan inderdaad ook een kwartslag andersom staan. Handig als je veel met A4 documenten werkt.Monitor:
De 4890 reageert erg lekker op OC'en, maar dat kan je eventueel zelf ook. De uitvoeringen die jij opnoemt zijn allemaal af-fabriek al overclocked. Daarnaast zijn de eigen koelers vaak wat stiller dan de stadarduitvoeringen. Een echt slechte keus is er imho niet in deze categorie, zolag ze niet te duur zijn.GPU:
De SSD is een enorme stap voorwaarts t.o. de HDD, maar erg prijzig. De meesten hier hebben er gewoonweg het geld niet voor over.Dat was het aankooplijstje, heb ik nog 2 vragen!
Hij is ook flink stiller dan de stock koeler.CPU-koeler, Scythen Mugen niet gedaan. Heeft dat zoveel meerwaarde boven de stockkoeler? Of moet ik die pas overwegen als ik de CPU ga overclocken?
edit:vv
Houtig, als je me te snel af wil zijn, moet je echt voreger opstaan!
Ik tip maar paar dingen aan hoor 
OS: Als je computer prive gaat gebruiken denk ik dat het inderdaad verstandiger is om meteen erbij te halen. Kan je gewoon upgraden en geen geklooi met bestanden bewaren.
GPU: Gewoon deze aan houden die in je winkelkarretje staat. Die dubbelle kaart (CrossFire) is inderdaad overkill. Voor jou zul je niet veel merken dat hij ook wat lichter is geklockt. Het schijnt dat de XFX op volle belasting een luidruchtige koeler heeft.
SSD: Er is een topic voor SSD's als je hierin wil verdiepen
Grootste voordeel van SSD is dat ze vele male sneller zijn dan gewone HD's maar je betaalt ook veel meer voor.
CPU-koeler: je gaat niet overklokken dus ik zou inderdaad gewoon stock doen. Tenzij je een stillere wil maar dan weet ik niet zo snel welke je dan moet hebben
Zie Ed_L
Ed-L is mij voor en toch iets beter. Ik tick sloom
Nouja weer klein beetje bij geleerd.
OS: Als je computer prive gaat gebruiken denk ik dat het inderdaad verstandiger is om meteen erbij te halen. Kan je gewoon upgraden en geen geklooi met bestanden bewaren.
GPU: Gewoon deze aan houden die in je winkelkarretje staat. Die dubbelle kaart (CrossFire) is inderdaad overkill. Voor jou zul je niet veel merken dat hij ook wat lichter is geklockt. Het schijnt dat de XFX op volle belasting een luidruchtige koeler heeft.
SSD: Er is een topic voor SSD's als je hierin wil verdiepen
CPU-koeler: je gaat niet overklokken dus ik zou inderdaad gewoon stock doen. Tenzij je een stillere wil maar dan weet ik niet zo snel welke je dan moet hebben
Ed-L is mij voor en toch iets beter. Ik tick sloom
[ Voor 5% gewijzigd door houtig op 20-08-2009 23:10 ]
Snelle reacties op dit uur nog, bedankt heren 
Voeding gewijzigd naar een 620. Dan denk ik dat ik de rest gewoon zo ga houden, behalve de HDD. Voor de prijs en specs maakt het niet uit, maar presteren de Black en F3 dan beter?
SSD laat ik dan voorlopig maar even liggen. Kan nog altijd denk ik. Bedenk trouwens wat anders. Is het voor mij misschien handiger om een tweede (kleinere) HDD te nemen voor OS en installatie programma's? Zoals de SSD bedoelt was, maar dan een normale schijf? Aangezien ik met véél bestanden werk, en eventuele herinstalls van OS enzo
Voeding gewijzigd naar een 620. Dan denk ik dat ik de rest gewoon zo ga houden, behalve de HDD. Voor de prijs en specs maakt het niet uit, maar presteren de Black en F3 dan beter?
SSD laat ik dan voorlopig maar even liggen. Kan nog altijd denk ik. Bedenk trouwens wat anders. Is het voor mij misschien handiger om een tweede (kleinere) HDD te nemen voor OS en installatie programma's? Zoals de SSD bedoelt was, maar dan een normale schijf? Aangezien ik met véél bestanden werk, en eventuele herinstalls van OS enzo
Van de Black weet ik dat zeker. Van de F3 wordt het verwacht, maar de eerst reviews heb ik nog niet gezien.Melkunie schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 23:45:
presteren de Black en F3 dan beter?
Nee. Als je de twee zou willen scheiden, kan dat dmv partities. Win7 kan dat tijdens de installatie. Jouw voorstel is alleen nuttig indien de kleinere HDD sneller is en dus laadtijden vermindert of je de data echt fysiek gescheiden wilt hebben.Is het voor mij misschien handiger om een tweede (kleinere) HDD te nemen voor OS en installatie programma's?
Doe ik gewoon de Black.
Heb ik inderdaad niet echt duidelijk aangegeven, maar de bedoeling was dan inderdaad om een snellere te nemen. Is dat wat?
Heb ik inderdaad niet echt duidelijk aangegeven, maar de bedoeling was dan inderdaad om een snellere te nemen. Is dat wat?
Nee. Als je een snellere HDD dan de WD caviar Black wil, kom je bij de WD velociraptor uit. Die zijn snel, duur en niet echt stil. Je kunt beter even doorsparen en over een half jaar kiken hoe de SSD markt ervoor staat.
* Edmin heeft zij raptor ADFD weggemikt en een WD Black only.
* Edmin heeft zij raptor ADFD weggemikt en een WD Black only.
Oké, duidelijk. Doe ik dat. Had zelf ook al even naar de Velociraptor gekeken, en dat is inderdaad wel érg prijzig, maar misschien waren er nog betere opties, heb ik geen verstand van. Enkel de Black dus 
Komt het systeem uit op dit:
Netjes?
Komt het systeem uit op dit:
1 | Cooler Master Scout Zwart | € 70,91 | € 70,91 |
1 | Samsung SH-S223F | € 16,64 | € 16,64 |
1 | Samsung Syncmaster 2443BW | € 244,- | € 244,- |
1 | Western Digital Caviar Black WD1001FALS, 1TB | € 78,- | € 78,- |
Importeren | Totaal | € 1.243,10 |
Netjes?
Strikje eromheen en gaan.
Mag ik je alleen nog even voorstellen aan wat wellicht mijn favo gaming case van de dag is?
pricewatch: Lancool PC-K62 Zwart
http://www.hardwarecanuck...d-pc-k62-case-review.html
Mag ik je alleen nog even voorstellen aan wat wellicht mijn favo gaming case van de dag is?
pricewatch: Lancool PC-K62 Zwart
http://www.hardwarecanuck...d-pc-k62-case-review.html
Hm, kan niet echt zeggen dat ik die mooier of lelijker vindt. Duurder wel, heeft dat nog een reden/meerwaarde? 
En hoe zit het eigenlijk met aansluitingen aan de voorkant? Bij beide eigenlijk
En hoe zit het eigenlijk met aansluitingen aan de voorkant? Bij beide eigenlijk
Heb je de video wel gezien op HWC?
De Scout is leuk, maar is het toch 'net niet' volgen bijvoorbeeld bittech. Dat zie je ook wel terug in de prijs (die begon op ruim meer dan €110), maar goed... het was maar een optie
De Scout is leuk, maar is het toch 'net niet' volgen bijvoorbeeld bittech. Dat zie je ook wel terug in de prijs (die begon op ruim meer dan €110), maar goed... het was maar een optie
Filmpje heb ik niet bekeken, m'n geluid doet het niet. Zal es rebooten, dan doet ie het weer, en dan kijken 
Edit:
Filmpje gekeken. Dat wordt dan toch de nieuwe case, bedankt!
Edit:
Filmpje gekeken. Dat wordt dan toch de nieuwe case, bedankt!
[ Voor 25% gewijzigd door Melkunie op 21-08-2009 00:56 ]
Mooie kast maar ik hou niet van blauwe led ventilatoren. Ze laten die kast ook niet aangesloten en in het donker zien. Ben benieuwd hoe hij straalt. Stel dat ik die kast zou bestellen mag ik meteen weer aantal ventilatoren erbij doen. Maar dat is mijn eigen smaak 
Edit: zie net dat volgens mij kasten zijn met geen blauwe led maar weet niet of zelfde indeling hebben. Geen tijd voor om verder uit te zoeken.
Edit: zie net dat volgens mij kasten zijn met geen blauwe led maar weet niet of zelfde indeling hebben. Geen tijd voor om verder uit te zoeken.
[ Voor 21% gewijzigd door houtig op 21-08-2009 08:03 ]
Mja ik heb eingelijk hetzelfde, heb me nooit in die lancool kasten verdiept, wist niet dat ze bestonden 
Volgende week gaat het er dan eindelijk van komen en ga ik ook een nieuwe bak bestellen. Wilde eingelijk een LianLi halen maar uiteindelijk gekozen voor de 900-two ivm airflow/stoffilters overal, maar ben ook geen fan van die blauwe leds.. dus die zouden tzt vervangen worden (of draadjes knippen
)
Moet zeggen dat ik wel gecharmeerd ben van die lancool (en bedankt Ed_L
), toch maar weer gaan kijken ofk die niet liever heb
Volgende week gaat het er dan eindelijk van komen en ga ik ook een nieuwe bak bestellen. Wilde eingelijk een LianLi halen maar uiteindelijk gekozen voor de 900-two ivm airflow/stoffilters overal, maar ben ook geen fan van die blauwe leds.. dus die zouden tzt vervangen worden (of draadjes knippen
Moet zeggen dat ik wel gecharmeerd ben van die lancool (en bedankt Ed_L
Worden die ledjes er dan bijgeleverd? Ik dacht dat dat puur voor de show op reclamefoto's was. Maar zeker niet erg, vindt het er wel leuk uitzien 
Toch nog even twee vraagjes over mijn setup. Zie hierboven, maar dan dus met de Lancool case.
Moederbord, wat maakt dat allemaal eigenlijk voor verschil, en zijn er nog wat opties die ik kan overwegen?
CPU-koeler. Scythen Mugen 2 is niet zo gek duur, maar zou het voor mij meerwaarde hebben? Schijnt dus stiller te zijn, maar is dat het verschil tussen een tractor en een snorfiets, of valt dat nou ook wel weer mee? Kort gezegd, is het het geld waard?
Toch nog even twee vraagjes over mijn setup. Zie hierboven, maar dan dus met de Lancool case.
Moederbord, wat maakt dat allemaal eigenlijk voor verschil, en zijn er nog wat opties die ik kan overwegen?
CPU-koeler. Scythen Mugen 2 is niet zo gek duur, maar zou het voor mij meerwaarde hebben? Schijnt dus stiller te zijn, maar is dat het verschil tussen een tractor en een snorfiets, of valt dat nou ook wel weer mee? Kort gezegd, is het het geld waard?
Gigabyte GA-X58-UD3R, Asus P6T SE.Melkunie schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:51:
De verschillen zijn niet enorm. Kijk even op de pagina's van de fabrikant om te zien welke jij het leukst vindt.
pricewatch: Cooler Master Hyper TX3CPU-koeler. Scythen Mugen 2 is niet zo gek duur, maar zou het voor mij meerwaarde hebben? Schijnt dus stiller te zijn, maar is dat het verschil tussen een tractor en een snorfiets, of valt dat nou ook wel weer mee? Kort gezegd, is het het geld waard?
Biedt de TX3 wel ondersteuning voor 1366 socket van de i7? In de pricewatch staat van niet.
Heeft 'ie ook niet. Ik wilde alleen even checken of je wel zat op te letten....
* Edmin gaat snel weer weg.
* Edmin gaat snel weer weg.
Hmmhmmmmmmmmm.... 
Nou goed, hou m'n set up lekker zo. Eerst de boel maar eens in elkaar zetten en testen, dan kan ik nog altijd een cpu-koeler toevoegen, mocht het nodig blijken
In ieder geval erg bedankt voor de hulp en uitleg hier, en ik laat nog wel horen hoe het geworden is
Nou goed, hou m'n set up lekker zo. Eerst de boel maar eens in elkaar zetten en testen, dan kan ik nog altijd een cpu-koeler toevoegen, mocht het nodig blijken
In ieder geval erg bedankt voor de hulp en uitleg hier, en ik laat nog wel horen hoe het geworden is
Ik heb imiddels een systeem besteld en type dit nu vanaf mijn nieuwe pc. Bedankt voor de (al dan niet onbewuste) hulp allen!
Dit is het geworden:
- Corsair ATX,750W
- Western digital WD Caviar Black 1TB S-ATA II (WD1001FALS)
- Corsair 4 GB DDR3-1333 Kit (TW3X4G1333C9)
- Gigabyte GA-MA790XT-UD4P/ATX AM3 DDR3
- AMD PHENOM II X4 955 BLACKED. AM3
- Samsung SH-S223B
- Scythe Mugen 2 SCMG-2000
- Sapphire HD4890 Vapor-X
Loopt als een trein! En ja ik weet dat sommigen 750W overkill vinden, maar ik heb liever wat meer (ivm uitbreiden en meer headroom, betere koeling). Ben er erg tevreden mee! Een flink verschil met mijn vorige P4 2,53GHz.
Mooi scherm, hele mooie beeldkwaliteit. Enige nadeel is dat er een glimmende laag overheen zit. Zit je op een plek met veel zon dan heb je er misschien last van. Ik heb hem in mijn kamer en heb er helemaal geen last van (en anders luxaflex er wat voor). Ander nadeel is dat er geen digitale input op zit, maar in de praktijk eigenlijk geen last van. Aanradertje!
De vraag is of je hem wel over hoeft te clocken? Ik ben voor de vapor versie gegaan aangezien deze een goede koeling zou hebben. Ik moet zeggen hij is mooi stil iig, samen met de (enorme!) mugen 2 en de tx750w voeding (12cm fan). Een kaart die beter is gekoelt valt ook beter over te clocken trouwens. Het kost dan wel weer meer.
Groeten,
Juul
Dit is het geworden:
- Corsair ATX,750W
- Western digital WD Caviar Black 1TB S-ATA II (WD1001FALS)
- Corsair 4 GB DDR3-1333 Kit (TW3X4G1333C9)
- Gigabyte GA-MA790XT-UD4P/ATX AM3 DDR3
- AMD PHENOM II X4 955 BLACKED. AM3
- Samsung SH-S223B
- Scythe Mugen 2 SCMG-2000
- Sapphire HD4890 Vapor-X
Loopt als een trein! En ja ik weet dat sommigen 750W overkill vinden, maar ik heb liever wat meer (ivm uitbreiden en meer headroom, betere koeling). Ben er erg tevreden mee! Een flink verschil met mijn vorige P4 2,53GHz.
Hey Jeroen,Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:29:
Beste Tweakers,
# Product Prijs Subtotaal 1 HP w2007v € 199,- € 199,- 1 Logitech G11 Gaming Keyboard € 57,16 € 57,16 1 Logitech G5 Laser Mouse € 32,95 € 32,95 Importeren Totaal € 289,11
Mooi scherm, hele mooie beeldkwaliteit. Enige nadeel is dat er een glimmende laag overheen zit. Zit je op een plek met veel zon dan heb je er misschien last van. Ik heb hem in mijn kamer en heb er helemaal geen last van (en anders luxaflex er wat voor). Ander nadeel is dat er geen digitale input op zit, maar in de praktijk eigenlijk geen last van. Aanradertje!
Ligt aan je wensen. Logitech gigaworks vond ik toentertijd wel een mooie set. Ik weet echter niet wat nu aan te raden is.Zoals jullie zien ben ik ook nog op zoek naar een goede speakerset, suggesties? Bij deze randapparatuur heb ik dus een systeem samengesteld.
Ik heb nu zo goed als hetzelfde systeem qua performance (+ zelfde beeldscherm). Mijn HD4890 is niet overgeclockt. Far cry op 1680x1024 (hoogste res van w2007v) en op high loopt prima, very high nog niet uitgeprobeerd. ARMA 2, zwaar spel, loopt ook prima op 1680x1024 en op high dacht ik. Op het allerhoogst loopt die denk ik niet, maar het ziet er nu al geweldig uit.
# Product Prijs Subtotaal 1 AMD Phenom II X4 955 Black Edition € 163,51 € 163,51 1 Antec Nine Hundred Zwart € 83,47 € 83,47 1 Club3D HD 4890 1024MB GDDR5 € 159,52 € 159,52 1 Cooler Master Real Power M620 € 76,- € 76,- 1 Gigabyte GA-MA790XT-UD4P € 103,35 € 103,35 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 76,- € 76,- 1 Microsoft Windows Vista Home Premium 64-bit + Windows 7 offer form € 101,90 € 101,90 1 Samsung SH-S223B € 17,50 € 17,50 1 Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB € 66,60 € 66,60 1 Scythe Mugen 2 - SCMG-2000 € 32,24 € 32,24 Importeren Totaal € 880,09
Het enige wat ik misschien nog wil veranderen is de videokaart. Ik wil wel een 4890, maar ik wil denk ik graag een voorgeclockte. Heeft iemand hier nog goede suggesties voor?
De vraag is of je hem wel over hoeft te clocken? Ik ben voor de vapor versie gegaan aangezien deze een goede koeling zou hebben. Ik moet zeggen hij is mooi stil iig, samen met de (enorme!) mugen 2 en de tx750w voeding (12cm fan). Een kaart die beter is gekoelt valt ook beter over te clocken trouwens. Het kost dan wel weer meer.
Ziet er goed uit als je het mij vraagt.Voor de rest wil ik het graag weten als ik nog iets zou moeten veranderen, maar volgens mij is dat niet het geval. Alles is zoiezo compatibale als ik niet heel scheef ben, maar ik hoor graag de meningen van mede-Tweakers.
Groeten,
Juul
Verwijderd
Beste Tweakers,
Mijn huidige PC is nu bijna 5 jaar oud (wel tussentijds de grafische kaart vervangen) en het wordt tijd voor een nieuwe. Ik gebruik mijn PC in de eerste plaats om te gamen. Verder het gebruikelijke werk (internet, muziek, film), geen videobewerking e.d. Ik zou graag weer ongeveer 5 jaar willen doen met dit systeem, met tussendoor weer een upgrade van de grafische kaart. Ik wil in principe in totaal onder de 1500 euro blijven (inclusief assemblage en windows), maar als ik voor iets meer geld een systeem kan aanschaffen dat langer mee gaat heb ik dat er wel voor over. De afgelopen week heb ik met behulp van Tweakers, Toms hardware en reviews op andere sites het volgende samengesteld:
Ik ben van plan het systeem bij Salland te bestellen. Inclusief Windows, assemblage en verzendkosten komt het totaal dan op 1356,87.
Vanzelfsprekend twijfel ik over een aantal onderdelen nog.
Vandaar een aantal vragen:
- De Corsair voeding heeft goede reviews. 850W lijkt me nu ik er nog eens naar kijk wel erg veel overkill, zelfs als ik ooit op Xfire zou willen overstappen. Heb ik aan de 750W versie ook genoeg?
- Wat geheugen betreft zie ik door de vele modellen het bos niet meer. Ik heb voor dit geheugen gekozen vanwege de combinatie van nog redelijke prijs, lage latency, vrij hoge snelheid en het bekende merk. Is er echter merkbaar verschil in prestaties met bijvoorbeeld een geheugen met latency 8 en 1333MHZ?
- De verbeterde cooling van de Sapphire kaart sprak mij erg aan, vandaar de keuze voor deze kaart. Ik ben nog wat huiverig ten opzichte van Xfire/SLi in verband met stroomverbruik, hitte, geluidsniveau en het feit dat niet alle games de tweede kaart benutten. Daarnaast ben ik van plan om voorlopig op mijn Samsung SyncMaster 206BW te blijven gamen. Met een resolutie van 1680x1050 moet deze kaart voorlopig toch voldoen?
- Ik twijfel nog het meest over de harde schijf. Aangezien van de nieuwe Samsungs (F3) geen reviews zijn te vinden begin ik daar liever niet aan, en het gaat mij sowieso meer om het al dan niet toevoegen van een SSD. Dat windows er wat sneller mee opstart is leuk maar is mij niet ruim 100 euro waard. En dan heb ik het nog maar over de 32GB versie van de OCZ Vertex, een wat grotere schijf en je zit al meteen aan 200 euro. Ik heb eigenlijk niet terug kunnen vinden of een SSD nu ook tijdens het draaien van windows of het gamen sneller is. Wel zag ik staan dat de schijven na verloop van tijd minder snel worden.
De rest van de onderdelen staan al min of meer vast, maar mochten jullie betere alternatieven hebben dan hoor ik het natuurlijk graag. Alvast bedankt.
Mijn huidige PC is nu bijna 5 jaar oud (wel tussentijds de grafische kaart vervangen) en het wordt tijd voor een nieuwe. Ik gebruik mijn PC in de eerste plaats om te gamen. Verder het gebruikelijke werk (internet, muziek, film), geen videobewerking e.d. Ik zou graag weer ongeveer 5 jaar willen doen met dit systeem, met tussendoor weer een upgrade van de grafische kaart. Ik wil in principe in totaal onder de 1500 euro blijven (inclusief assemblage en windows), maar als ik voor iets meer geld een systeem kan aanschaffen dat langer mee gaat heb ik dat er wel voor over. De afgelopen week heb ik met behulp van Tweakers, Toms hardware en reviews op andere sites het volgende samengesteld:
1 | Antec Twelve Hundred | € 146,60 | € 146,60 |
1 | Corsair HX850W | € 137,91 | € 137,91 |
1 | Corsair XMS3 TR3X6G1600C7 | € 132,- | € 132,- |
1 | Gigabyte GA-EX58-UD3R | € 161,60 | € 161,60 |
1 | Samsung SH-S223B | € 22,04 | € 22,04 |
1 | Sapphire HD 4890 Toxic Gamestar | € 219,- | € 219,- |
1 | Seagate Barracuda 7200.12 ST3750528AS, 750GB | € 59,79 | € 59,79 |
Importeren | Totaal | € 1.136,19 |
Ik ben van plan het systeem bij Salland te bestellen. Inclusief Windows, assemblage en verzendkosten komt het totaal dan op 1356,87.
Vanzelfsprekend twijfel ik over een aantal onderdelen nog.
- De Corsair voeding heeft goede reviews. 850W lijkt me nu ik er nog eens naar kijk wel erg veel overkill, zelfs als ik ooit op Xfire zou willen overstappen. Heb ik aan de 750W versie ook genoeg?
- Wat geheugen betreft zie ik door de vele modellen het bos niet meer. Ik heb voor dit geheugen gekozen vanwege de combinatie van nog redelijke prijs, lage latency, vrij hoge snelheid en het bekende merk. Is er echter merkbaar verschil in prestaties met bijvoorbeeld een geheugen met latency 8 en 1333MHZ?
- De verbeterde cooling van de Sapphire kaart sprak mij erg aan, vandaar de keuze voor deze kaart. Ik ben nog wat huiverig ten opzichte van Xfire/SLi in verband met stroomverbruik, hitte, geluidsniveau en het feit dat niet alle games de tweede kaart benutten. Daarnaast ben ik van plan om voorlopig op mijn Samsung SyncMaster 206BW te blijven gamen. Met een resolutie van 1680x1050 moet deze kaart voorlopig toch voldoen?
- Ik twijfel nog het meest over de harde schijf. Aangezien van de nieuwe Samsungs (F3) geen reviews zijn te vinden begin ik daar liever niet aan, en het gaat mij sowieso meer om het al dan niet toevoegen van een SSD. Dat windows er wat sneller mee opstart is leuk maar is mij niet ruim 100 euro waard. En dan heb ik het nog maar over de 32GB versie van de OCZ Vertex, een wat grotere schijf en je zit al meteen aan 200 euro. Ik heb eigenlijk niet terug kunnen vinden of een SSD nu ook tijdens het draaien van windows of het gamen sneller is. Wel zag ik staan dat de schijven na verloop van tijd minder snel worden.
De rest van de onderdelen staan al min of meer vast, maar mochten jullie betere alternatieven hebben dan hoor ik het natuurlijk graag. Alvast bedankt.
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 02:04:
het wordt tijd voor een nieuwe
1 | Antec TruePower TP-750 | € 109,31 | € 109,31 |
1 | Antec Twelve Hundred | € 146,60 | € 146,60 |
1 | Asus EAH4890 TOP/HTDI/1GD5 | € 181,- | € 181,- |
1 | Asus P6T SE | € 160,- | € 160,- |
1 | Western Digital Caviar Black WD1001FALS, 1TB | € 78,- | € 78,- |
Importeren | Totaal | € 1.042,03 |
Niks meer aan doen
Tja en geluid, je bent gamer of niet en die dragen headsets
Verwijderd
Môge,
Ik heb al gezocht maar ik geloof niet dat iemand een soortgelijke vraag heeft gesteld.
Onderstaand systeem heb ik al besteld by cool-prices, maar de factuur noch de producten zijn verstuurd dus ik kan vandaag nog een verandering doorvoeren.
Ik zit te twijfelen over het moederbord. Deze heeft de 780G chipset met onboard videokaart, maar die laatste gebruik ik natuurlijk niet. AMD zou natuurlijk zeggen dat ik met een 790 chipset de ideale combinatie zou hebben, gezien de processor en de (discrete) videokaart, maar deze zijn een stuk prijziger. Zoals je kan zien ben ik opzoek naar een budget game-bak zonder overclocking. Mijn vraag is dus, doe ik er goed aan om 50 euro extra neer te leggen en een moederbord met een andere chipset te bestellen? Die 50 extra euro's kan opzich wel als het nodig is, maar elk tientje meer doet pijn. Betekent eigenlijk minder eten
Maak je geen zorgen om het gebrek aan ddr3 geheugen want dat maakt me niet veel uit. Ook de am3 socket mis ik niet omdat ik meestal niet uitbreid maar m'n pc altijd geheel vernieuw.
Ik heb al gezocht maar ik geloof niet dat iemand een soortgelijke vraag heeft gesteld.
Onderstaand systeem heb ik al besteld by cool-prices, maar de factuur noch de producten zijn verstuurd dus ik kan vandaag nog een verandering doorvoeren.
Ik zit te twijfelen over het moederbord. Deze heeft de 780G chipset met onboard videokaart, maar die laatste gebruik ik natuurlijk niet. AMD zou natuurlijk zeggen dat ik met een 790 chipset de ideale combinatie zou hebben, gezien de processor en de (discrete) videokaart, maar deze zijn een stuk prijziger. Zoals je kan zien ben ik opzoek naar een budget game-bak zonder overclocking. Mijn vraag is dus, doe ik er goed aan om 50 euro extra neer te leggen en een moederbord met een andere chipset te bestellen? Die 50 extra euro's kan opzich wel als het nodig is, maar elk tientje meer doet pijn. Betekent eigenlijk minder eten
Maak je geen zorgen om het gebrek aan ddr3 geheugen want dat maakt me niet veel uit. Ook de am3 socket mis ik niet omdat ik meestal niet uitbreid maar m'n pc altijd geheel vernieuw.
1 | AMD Phenom II X4 940 Black Edition | € 149,- | € 149,- |
1 | Asrock A780GXH/128M | € 58,66 | € 58,66 |
1 | Cooler Master Elite 331 Zwart | € 28,50 | € 28,50 |
1 | Cooler Master Real Power M520 | € 64,50 | € 64,50 |
1 | Corsair XMS2 TWIN2X4096-6400C5 4GB (2x 2GB) DDR2 | € 45,45 | € 45,45 |
1 | Samsung Spinpoint F1 DT HD322HJ, 320GB | € 36,45 | € 36,45 |
1 | XFX Radeon HD4870 1.0GB DDR5 XXX | € 129,90 | € 129,90 |
Importeren | Totaal | € 512,46 |
Ja, ruim genoeg.[b][message=32453243,noline]DemonCleaner schreef op zondag 23 augustus 2009 @
Verschil is er vast wel, maar volgens mij niet zo veel. In ieder geval ga je er niet merkbaar beter mee gamen ofzo.- Wat geheugen betreft zie ik door de vele modellen het bos niet meer. Ik heb voor dit geheugen gekozen vanwege de combinatie van nog redelijke prijs, lage latency, vrij hoge snelheid en het bekende merk. Is er echter merkbaar verschil in prestaties met bijvoorbeeld een geheugen met latency 8 en 1333MHZ?
Ja, zeker wel. Ik game op een HD4850 met zelfde resolutie en dat gaat al altijd minstens op "high", bij jouw staat alles dan gewoon op "very high".- De verbeterde cooling van de Sapphire kaart sprak mij erg aan, vandaar de keuze voor deze kaart. Ik ben nog wat huiverig ten opzichte van Xfire/SLi in verband met stroomverbruik, hitte, geluidsniveau en het feit dat niet alle games de tweede kaart benutten. Daarnaast ben ik van plan om voorlopig op mijn Samsung SyncMaster 206BW te blijven gamen. Met een resolutie van 1680x1050 moet deze kaart voorlopig toch voldoen?

Als je echt een hekel hebt aan lange laad-tijden is een SSD een uitkomst. Maar ik vind het ook nog te veel geld voor weinig schijfruimte. Als je windows erop zet start je pc misschien 15 seconde sneller op maar passen er al geen moderne games meer naast. En als je er 2 games opzet dan hoef je in-game wat minder lang te wachten.- Ik twijfel nog het meest over de harde schijf. Aangezien van de nieuwe Samsungs (F3) geen reviews zijn te vinden begin ik daar liever niet aan, en het gaat mij sowieso meer om het al dan niet toevoegen van een SSD. Dat windows er wat sneller mee opstart is leuk maar is mij niet ruim 100 euro waard. En dan heb ik het nog maar over de 32GB versie van de OCZ Vertex, een wat grotere schijf en je zit al meteen aan 200 euro. Ik heb eigenlijk niet terug kunnen vinden of een SSD nu ook tijdens het draaien van windows of het gamen sneller is. Wel zag ik staan dat de schijven na verloop van tijd minder snel worden.
nee, volgens mij wel prima verder, alleen zou de voeding niet zo groot hoeven dus.De rest van de onderdelen staan al min of meer vast, maar mochten jullie betere alternatieven hebben dan hoor ik het natuurlijk graag. Alvast bedankt.
Dan is mijn vraag: wat voor meerwaarde denk je te hebben met een andere chipset? Ga je spectaculaire/veeleisende dingen doen met je mobo of prik je je spul erin en doe je er verder "niks mee"? Voor mijn semi-budget gamebak heb ik gewoon een goedkoop mobo genomen want prestaties komen toch van processor/videokaart.Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 10:21:
Môge,
Mijn vraag is dus, doe ik er goed aan om 50 euro extra neer te leggen en een moederbord met een andere chipset te bestellen?
Je kan het ook anders zien: Àls je al 50 euro meer uit wilt geven, waar kan je dat dan het beste instoppen? Waarschijnlijk merk je dan meer van een (nog) betere graka of processor
[ Voor 12% gewijzigd door bwerg op 23-08-2009 10:29 ]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Op zich wel een leuk systeem, ik zou alleen een aantal dingen overwegen.Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 10:21:
ik kan vandaag nog een verandering doorvoeren.
Mocht je voor die 790 chipset willen gaan, ga dan ook voor DDR3 en een andere videokaart, 4890 is sneller. Maar je bent wel iets duurder uit.
De processor, ik heb ook een 940 en heb de fout gemaakt een AM2+ processor te kopen ipv AM3 want AM3 past wel op mijn moederbord (AM2+) maar AM2+ past niet op AM3, let hier dus op ivm met upgraden (als je dit later wilt doen).
Nou kan je zeggen ik houd gewoon deze processor en moederbord en upgrade niks meer tot ik weer een compleet nieuwe PC koop maar mocht je dit toch willen, raad ik je aan een AM3 processor te kopen. Bovendien schelen ze niet zoveel in prijs tegenwoordig, de 940, 945 en 955 liggen redelijk dicht bij elkaar. Als je het geld dan toch kan missen en niet wil overklokken, kan je voor de 955 gaan, is toch weer iets sneller en makkelijker in overklokken (evt).
Verwijderd
Bedankt voor de snelle reacties.
Het moederbord gebruik ik voor niets anders; geen overclocken of wat dan ook. Ik kan niet zozeer nog 50 euro 'kwijt', maar als het me dringend genoeg lijkt is dat wel mogelijk. Enfin, ik houd deze moederbord dan gewoon.
Wat betreft de processor-tip (dankjewel chimo): dit had ik niet voorzien. Ik besefte niet helemaal dat AM3 backwards compatible is. Maar goed, ik heb een aantal redenen om zo veel mogelijk bij cool-prices te halen en daar is de 945 geheel niet op voorraad. Gezien het feit dat ik echt niet van de upgrades ben én dat ik langzamerhand niet meer kan wachten op m'n nieuwe pc, kies ik ervoor om mijn processorkeuze niet te wijzigen.
Het ging me vooral om onvoorziene voor- of nadelen van een ander moederbord. In principe wil ik alleen de basis, dus dan is deze geschikt geloof ik (prijs en wensen in acht genomen)?
Het moederbord gebruik ik voor niets anders; geen overclocken of wat dan ook. Ik kan niet zozeer nog 50 euro 'kwijt', maar als het me dringend genoeg lijkt is dat wel mogelijk. Enfin, ik houd deze moederbord dan gewoon.
Wat betreft de processor-tip (dankjewel chimo): dit had ik niet voorzien. Ik besefte niet helemaal dat AM3 backwards compatible is. Maar goed, ik heb een aantal redenen om zo veel mogelijk bij cool-prices te halen en daar is de 945 geheel niet op voorraad. Gezien het feit dat ik echt niet van de upgrades ben én dat ik langzamerhand niet meer kan wachten op m'n nieuwe pc, kies ik ervoor om mijn processorkeuze niet te wijzigen.
Het ging me vooral om onvoorziene voor- of nadelen van een ander moederbord. In principe wil ik alleen de basis, dus dan is deze geschikt geloof ik (prijs en wensen in acht genomen)?
Verwijderd
chimo en bwerg, bedankt voor jullie reacties!
Ik heb besloten dat de voeding in ieder geval de 750W versie wordt en het moederbord ga ik veranderen in de ASUS P6T-SE. Die is net ietsje goedkoper en de 6 RAM slots zijn ook wel fijn eigenlijk.
Het geheugen dat chimo voorstelt is net ietsje goedkoper, maar heeft wel een hogere latency. Als het zowel wat prijs als performance betreft nauwelijks uitmaakt, is er daarbuiten dan nog een goede reden om voor het OCZ geheugen te gaan?
Over de harde schijf twijfel ik nog steeds. Hier wordt de WD Caviar Black aangeraden, op een ander forum weer de Samsung F3 en dan is nog SSD waar ik ook niet over uit ben...moeilijk.
Voor de rest houd ik het voorlopig bij de onderdelen die ik al voor ogen had.
Ik heb besloten dat de voeding in ieder geval de 750W versie wordt en het moederbord ga ik veranderen in de ASUS P6T-SE. Die is net ietsje goedkoper en de 6 RAM slots zijn ook wel fijn eigenlijk.
Het geheugen dat chimo voorstelt is net ietsje goedkoper, maar heeft wel een hogere latency. Als het zowel wat prijs als performance betreft nauwelijks uitmaakt, is er daarbuiten dan nog een goede reden om voor het OCZ geheugen te gaan?
Over de harde schijf twijfel ik nog steeds. Hier wordt de WD Caviar Black aangeraden, op een ander forum weer de Samsung F3 en dan is nog SSD waar ik ook niet over uit ben...moeilijk.
Voor de rest houd ik het voorlopig bij de onderdelen die ik al voor ogen had.
De Samsung F3. Heb jij al een review gezien?
Verwijderd
Nee, en dat is ook precies de reden dat ik hem er nog niet in had gezet. Heb ik op dat andere forum ook vermeld, wie weet heeft daar iemand een review maar ik verwacht het niet.Edmin schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 11:24:
De Samsung F3. Heb jij al een review gezien?
Je weet dat ook dat de 750watt voeding behoorlijk overkill is ?Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 11:19:
chimo en bwerg, bedankt voor jullie reacties!
Review HD4890 icm I7 920 die is overklokt naar 4GHz (de extra stroom die trekt zit dan ook in de grafiek).
http://www.hardwarecanuck...d-4890-1gb-review-21.html
320watt!! Let wet, uit de muur! Het daadwerkelijk geleverde vermogen ligt daar zo'n 15% onder.
Voedinge van zo'n 500watt is meer dan genoeg, met 600+ ga je al behoorlijke reserves aanleggen.
Corsair HX520 of HX620 zijn mijn tip voor jouw pc.
45 euro duurder, iets goedkoperHet geheugen dat chimo voorstelt is net ietsje goedkoper, maar heeft wel een hogere latency. Als het zowel wat prijs als performance betreft nauwelijks uitmaakt, is er daarbuiten dan nog een goede reden om voor het OCZ geheugen te gaan?

Laat ik je vertellen dat het helemaal geen ruk uitmaakt; de verschillen zijn marginaal en in het dagelijks gebruik zal je ze er niet kunnen onderscheiden van elkaar.Over de harde schijf twijfel ik nog steeds. Hier wordt de WD Caviar Black aangeraden, op een ander forum weer de Samsung F3 en dan is nog SSD waar ik ook niet over uit ben...moeilijk.
Neem, een WD Black (of Blue niet nagenoeg indentiek presteert) of een F3 van Samsung en je hebt zo'n beetje de snelste hdd-performance van dit moment. Als je die 45 euro nou bespaart op het geheugen, is een SSD om je OS op te zetten; absoluut een aanrader; een betere boost kan je OS niet krijgen.
[ Voor 47% gewijzigd door Madrox op 23-08-2009 12:38 ]
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
Verwijderd
Hey,
Ik heb een systeem besteld (mede met advies van jullie, zie een paar pagina's terug).
De belangrijkste onderdelen zijn de AMD Phenom II X4 955 BE (4x3.2Ghz) processor en de ASUS EAH4890 TOP (factory OC) grafische kaart. Deze heb ik op een relatief goedkoop Gigabyte AM2+ socket moederbord, en ik heb er 4GB DDR2 geheugen bij, 1 harde schijf en 1 DVD-writer/lezer.
Een dergelijke configuratie zie ik hier veel voorbij komen maar wat mij een beetje zorgen baart is dat jullie allemaal een 620W of meer voeding erin hebben. Ik heb de Corsair VX 550W erin, maar is die wel sterk genoeg? Ook vind ik het een beetje eng dat jullie allemaal speciale koeling erin hebben, terwijl ik het in een Antec 300 kast stop (heeft 2 casefans) met een extra casefan erbij (zoals me is aangeraden :-)). Maargoed, ik was toch niet van plan zelf nog te gaan overclocken. Anyhoe, weten jullie zeker dat ik wel goed zit met mijn voeding en koeling?
Ik heb een systeem besteld (mede met advies van jullie, zie een paar pagina's terug).
De belangrijkste onderdelen zijn de AMD Phenom II X4 955 BE (4x3.2Ghz) processor en de ASUS EAH4890 TOP (factory OC) grafische kaart. Deze heb ik op een relatief goedkoop Gigabyte AM2+ socket moederbord, en ik heb er 4GB DDR2 geheugen bij, 1 harde schijf en 1 DVD-writer/lezer.
Een dergelijke configuratie zie ik hier veel voorbij komen maar wat mij een beetje zorgen baart is dat jullie allemaal een 620W of meer voeding erin hebben. Ik heb de Corsair VX 550W erin, maar is die wel sterk genoeg? Ook vind ik het een beetje eng dat jullie allemaal speciale koeling erin hebben, terwijl ik het in een Antec 300 kast stop (heeft 2 casefans) met een extra casefan erbij (zoals me is aangeraden :-)). Maargoed, ik was toch niet van plan zelf nog te gaan overclocken. Anyhoe, weten jullie zeker dat ik wel goed zit met mijn voeding en koeling?
Zie mijn reactie hierboven. Snel antwoord; ja, jouw 550watt voeding gaat dat prima trekken ;-)
Je koeling gaat het ook zeker redden. Vaak worden meer fans gebruikt zodat ze langzamer kunnen draaien maar toch dezelfde airflow genereren als 1 snel draaidene fan (die luidruchtiger is).
Veel reviewers zijn echt dat hele vermogens verhaal aan het overdrijven, bewust of bewust. Wellicht om vooral veilig te zijn dat wat ze zeggen klopt, ik weet het niet. Neem als voorbeeld Guru 3D: toch een respectabele site zou je zeggen; die zegt dit
Guru3D, mijn voeding kan de heftige load aan en blijft 100% stabiel 24/7. Als je even meerekent, zie je dat mijn voeding ook nog plenty reserve heeft. Guru3D, het is "slechts" een 620watter!
HardOcp HD4890 review:
http://www.hardocp.com/ar..._eah4890_top_video_card/9
Hier is duidelijker en zie je ook de verschillen tussen overklokt en niet overklokt. Een dik overklokte HD4890 zal het totale engergie verbruik laten oplopen tot een max van tegen de 400watt. Het geleverde vermogen van de voeding ligt daar minstens 10% onder (efficiency-verlies); max. zo'n 360watt. Dat is minder dan 50% van het totale vermogen van 750 watt. Een fatsoenlijke 500+ watt voeding zou ook hier prima voldoen, op of boven de 600watt is ideaal.
Je koeling gaat het ook zeker redden. Vaak worden meer fans gebruikt zodat ze langzamer kunnen draaien maar toch dezelfde airflow genereren als 1 snel draaidene fan (die luidruchtiger is).
Veel reviewers zijn echt dat hele vermogens verhaal aan het overdrijven, bewust of bewust. Wellicht om vooral veilig te zijn dat wat ze zeggen klopt, ik weet het niet. Neem als voorbeeld Guru 3D: toch een respectabele site zou je zeggen; die zegt dit
Leuk, maar zeer aan de veilige kant.A single Radeon HD 4850/4870 series requires you to have a 450-500 Watt power supply unit at minimum if you use it in a high-end system, and I think that's barely on the safe side. Also recommended is 32 AMP's on the 12 volts rails for stable power distribution (in a single card configuration). Please make note of the fact that the card uses two 6-pin power connectors.
Crossfire is something else, you add another 130-150 Watts plus 8 AMPs on the 12V rails during gaming. I recommend a PSU of, at the very least, 750-800 Watts.
Wel, ik heb een Hd4850 CF setup draaiende gehad hier, superstabiel met een E8400 op 4ghz, met een waterkoeling-setup, 7 harddisk, 2 opticals, een geluidskaart, 4 reepjes geheugen, een fan-controller en zo'n tiental casefans; Rock-solid met een Corsair HX620. Heb ook nog die Zalman controller gehad, die ook PSU verbruik kan laten zien; het kwam nooit boven de 400watt. Max zat zo rond de 385 watt, uit de muur. (+/- 340watt echt geleverd vermogen, net iets boven de 50% van het opgegeven vermogen van 620watt).Make sure you have some reserves folks. It's not that your PC will consume that much power, it's just that you want to make sure your PSU can deal with the hefty load and will stay stable during you entire gaming experience.
Guru3D, mijn voeding kan de heftige load aan en blijft 100% stabiel 24/7. Als je even meerekent, zie je dat mijn voeding ook nog plenty reserve heeft. Guru3D, het is "slechts" een 620watter!
HardOcp HD4890 review:
http://www.hardocp.com/ar..._eah4890_top_video_card/9
Hier is duidelijker en zie je ook de verschillen tussen overklokt en niet overklokt. Een dik overklokte HD4890 zal het totale engergie verbruik laten oplopen tot een max van tegen de 400watt. Het geleverde vermogen van de voeding ligt daar minstens 10% onder (efficiency-verlies); max. zo'n 360watt. Dat is minder dan 50% van het totale vermogen van 750 watt. Een fatsoenlijke 500+ watt voeding zou ook hier prima voldoen, op of boven de 600watt is ideaal.
[ Voor 140% gewijzigd door Madrox op 23-08-2009 13:12 ]
Verwijderd
Ik wil de voeding graag wat ruim nemen, ook omdat ik in de toekomst misschien wel voor Xfire/SLi zou willen gaan. Voldoet een HX620 dan ook nog?Madrox schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:28:
[...]
Je weet dat ook dat de 750watt voeding behoorlijk overkill is ?
Review HD4890 icm I7 920 die is overklokt naar 4GHz (de extra stroom die trekt zit dan ook in de grafiek).
http://www.hardwarecanuck...d-4890-1gb-review-21.html
320watt!! Let wet, uit de muur! Het daadwerkelijk geleverde vermogen ligt daar zo'n 15% onder.
Voedinge van zo'n 500watt is meer dan genoeg, met 600+ ga je al behoorlijke reserves aanleggen.
Corsair HX520 of HX620 zijn mijn tip voor jouw pc.
Ik zet de PC niet zelf in elkaar. Als ik bij Salland, waar ik de PC wil bestellen, het juiste geheugen heb, is het verschil 4 euro. Al weet ik dat niet zeker omdat ik eerlijk gezegd maar moeilijk kan onderscheiden tussen al die verschillende modellen geheugen.[...]
45 euro duurder, iets goedkoper
Ik zit inmiddels dan wel te denken aan meer dan 32GB. Dan kom je dus op ongeveer 200 euro extra in plaats van 100. Maar met je OS en games is die 32GB ook vrij snel vol, zeker omdat de PC wel wat jaartjes mee moet als het kan. Daarom dacht ik nu dat ik beter meteen voor de 64GB Vertex of zelfs voor de Intel X25-M van 80GB zou kunnen gaan.[...]
Laat ik je vertellen dat het helemaal geen ruk uitmaakt; de verschillen zijn marginaal en in het dagelijks gebruik zal je ze er niet kunnen onderscheiden van elkaar.
Neem, een WD Black (of Blue niet nagenoeg indentiek presteert) of een F3 van Samsung en je hebt zo'n beetje de snelste hdd-performance van dit moment. Als je die 45 euro nou bespaart op het geheugen, is een SSD om je OS op te zetten; absoluut een aanrader; een betere boost kan je OS niet krijgen.
Voor een goed artikel over verbruik en PSU's, check:Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 13:13:
[...]
Ik wil de voeding graag wat ruim nemen, ook omdat ik in de toekomst misschien wel voor Xfire/SLi zou willen gaan. Voldoet een HX620 dan ook nog?
http://www.xbitlabs.com/a...splay/system-wattage.html
Verwijderd
Na het bekijken van wat foto's en video's twijfel ik nu ook over de case, en wel tussen de Antec Gamersgear Twelve Hundred en de Nine Hundred Two. Heb ik het goed dat er wat uiterlijk betreft geen verschil in zit, behalve dan dat de 1200 hoger is en aan de voorkant een extra fan heeft? De 1200 heeft natuurlijk wat meer ruimte, maar zelfs met Xfire/SLi zou de 902 wat dat betreft toch ook echt ruim moeten voldoen neem ik aan? Het zou toch weer wat geld schelen
Ja, dat past prima. Heb je mijn link al gelezen?
Verwijderd
Daar ben ik nu mee bezig ja, bedankt voor de link!Edmin schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 14:17:
Ja, dat past prima. Heb je mijn link al gelezen?
Even gespiekt bij de conclusie en het lijkt me in ieder geval duidelijk dat 850W absoluut niet nodig is. Gezien de resultaten zou een voeding van zo'n 600W ook prima moeten kunnen met de PC zoals ik die nu in m'n hoofd heb. Als ik zeker wist dat ik in deze PC nooit Xfire/SLi zou gaan draaien zou ik zeker voor de 620W gaan, scheelt toch weer twee tientjes. Maar ik denk dat ik dan toch liever die zekerheid heb van wat extra speling en voor de 750W ga.
Edit: Uit het artikel zelf valt ook wel op te maken dat de gebruikte GTX295 een groter verbruik heeft dan andere kaarten. Volgens andere reviews op de site is de radeon 4890 behoorlijk zuinig waardoor ik dus in het huidige systeem nog wat extra marge heb. Maar toch wil ik met het oog op uitbreiding later het nu wat ruim nemen, dan beperkt dat later ook niet de mogelijkheden.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2009 14:44 ]
Een GTX295 is dan ook twee GTX275's in sli (ongeveer)Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 14:25:
[...]
Uit het artikel zelf valt ook wel op te maken dat de gebruikte GTX295 een groter verbruik heeft dan andere kaarten. Volgens andere reviews op de site is de radeon 4890 behoorlijk zuinig waardoor ik dus in het huidige systeem nog wat extra marge heb. Maar toch wil ik met het oog op uitbreiding later het nu wat ruim nemen, dan beperkt dat later ook niet de mogelijkheden.
Ik zag trouwens dat in het ultra game-systeem van azerty, met twee HD4890's, er ook gewoon een 650W voeding zat.
Grappig artikel trouwens..."even kijken wat er gebeurt als je met een GTX295 en i7 920, furmark en prima'95 tegelijk draait."
[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 23-08-2009 15:16 ]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Ach, dat doe ik thuis ook. Prime95 en furmark samen trekken op een Q9550 OC en een 4890 OC 'maar' 400Watt uit het stopcontact.
Heb dit voor je bij elkaar geraapt: SysteemVerwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 14:25:
[...]
Daar ben ik nu mee bezig ja, bedankt voor de link!
Even gespiekt bij de conclusie en het lijkt me in ieder geval duidelijk dat 850W absoluut niet nodig is. Gezien de resultaten zou een voeding van zo'n 600W ook prima moeten kunnen met de PC zoals ik die nu in m'n hoofd heb. Als ik zeker wist dat ik in deze PC nooit Xfire/SLi zou gaan draaien zou ik zeker voor de 620W gaan, scheelt toch weer twee tientjes. Maar ik denk dat ik dan toch liever die zekerheid heb van wat extra speling en voor de 750W ga.
Het is alleen niet Salland, maar Azerty. Incl HX750 watt voeding plus een 60GB SSD van Vertex. De harddisk is 640GB, maar er is nog zo'n twintig euro ruimte dus als je toch iets groters wil kan dat. Oja, het geheugen is niet het allersnelste 7-7-7, maar 8-8-8-21. Wat mij betreft is de meerprijs van dertig euro ofzo niet gerechtvaardigt tov van de extra performance die je daarvoor krijgt (marginaal).
Dankje voor de link, EDEdmin schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 13:48:
[...]
Voor een goed artikel over verbruik en PSU's, check:
http://www.xbitlabs.com/a...splay/system-wattage.html
Het is voor iedereen die twijfelt welke PSU die nodig heeft "verplicht" leesvoer.
ps: weet iemand trouwens het verschil tussen de Sapphire HD4890 "Toxic" en "Toxic Gamestar" ?
Kan het niet vinden, ook niet bij Sapphire's website

[ Voor 22% gewijzigd door Madrox op 23-08-2009 17:03 ]
Ok, ben terug van vakantie, iets meer geld opgemaakt dan verwacht, maar er komt volgende week vers geld, dus kan er een mooi nieuw systeem aangeschaft worden om mijn AMD XP 1800+ systeempje te vervangen
.
Systeem moet allround presteren. Er zal mee worden gedaan:
Ik ben gekomen tot dit systeem:
.
Systeem moet allround presteren. Er zal mee worden gedaan:
- Internet en office taken (word excel powerpoint etc)
- Photoshop wat hobbywerk en foto's nabewerken.
- Af en toe wat video reencoden.
- Standaard multimedia dingen zoals muziek luisteren HD-films kijken etc.
- Gamen. Wata betreft PC gaming loop ik achter en heb ik niets meer gespeeld sinds GTA3:SA.
Ik ben gekomen tot dit systeem:
1 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 163,51 | € 163,51 |
1 | Club3D HD4890 Superclocked Edition | € 181,88 | € 181,88 |
1 | Gigabyte GA-MA790XT-UD4P | € 103,35 | € 103,35 |
1 | Lancool DragonLoad K PC-K62 Zwart | € 99,95 | € 99,95 |
1 | Lite-On iHAS422 | € 28,- | € 28,- |
1 | Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless | € 54,25 | € 54,25 |
1 | OCZ Gold OCZ3G13334GK | € 63,90 | € 63,90 |
1 | Scythe Kama Reader 2 | € 9,46 | € 9,46 |
3 | Western Digital Caviar Black WD6401AALS, 640GB | € 60,69 | € 182,07 |
Importeren | Totaal | € 994,61 |
- Processor: Makkelijk overclockbaar, allround krachtig behalve op gevied van video reencoden, maar dat neem ik voor lief gezien het prijsverschil met een i7 systeem.
- Videokaart: Er zal gegamed worden op 1920x1200. Ik twijfel op dit moment nog tussen de superclocked versie of de stock versie van deze kaart, omdat de stock versie waaarschijnlijk ook wel op 950MHz core te krijgen is, eventueel met voltage tweak. Scheelt dan toch weer 30 euro...
- Voeding: Modulair en 620Watt moet meer dan genoeg zijn voor deze opstelling inclusief overgeclockte CPU en GPU. Als de Radeon 5k serie uitkomt, komt er wellicht een CF setup in dit systeem, maar dat zou in principe ook geen problemen op moeten leveren. Als dit toch zo is dan hoor ik dat graag
.
- Moederbord: Gigabyte, CF mogelijk, AM3, omdat het prijsverschil verwaarloosbaar is met een vergelijkbare am2 setup waar ik de onderdelen ga bestellen.
- Kast: Heel lang de keuze gemaakt voor de 900-two, maar Ed_L was zo vriendelijk een filmpje te posten van deze geniale kast dus deze is het maar geworden
.
- Brander Lite-On vanwege het scannen van je burns en kwaliteit van het branden. Heb er gewoon even eentje uitgepakt van rond de 30 euro, omdat het model dat ik ga halen (iHAS-424) niet in de PW staat.
- Muis Wilde alleen draadloos als er een dock bij zou zitten. Heel lang gedacht dat de MX revolution zonder dock kwam en zat te twijfelen tussen de G5, G9 en MX518. Kwam er vandaag achter dat deze toch een dock heeft dus voila.
- Geheugen: Platinum versie vandeze kit had ik liever gehad ivm OC'en, maar is overal uitverkocht en lange levertijd. Dus maar de Gold versie genomen.
- Cardreader Mooi zwart en gewoon wat beter gevoel bij dan bij Sweex
. Heb nog getwijfeld tussen deze en degene met geintegreerde FDD, gewoon omdat het kan
.
- Koeler Behoeft geen uitleg hier denk ik
- HDD's Nog een punt waar ik over twijfel. Als ik het koop zoals het nu staat is het idee om een raid-0 partitie te maken van ~200GB voor OS/progs/games en de rest onder te brengen in een raid-5 partitie van ongeveer 1,5TB (effectief 1TB).
Een andere mogelijkheid is 2x de WD 1TB Black te halen. Vervolgens 200GB in raid-0 en de resterende 800GB in raid-1. Iets goedkoper en lever niet effectieve ruimte in. En zo zijn er nog wat mogelijkheden waar ik mee speel. Belangrijk hierbij wellicht; er komt op korte termijn een centrale NAS in huis te staan waar 6TB in raid-5 in gaat zitten. Dus opslaghoeveelheid is in mijn PC niet echt van groot belang, maar meer een pré.
Verwijderd
Allereerst bedankt voor je suggesties. Op zich maakt het mij niet uit waar ik de PC bestel, zolang het een betrouwbaar bedrijf is, dus Azerty zou ook prima zijn. Dezelfde configuratie die ik in gedachten had bij Salland, maar dan met het OCZ geheugen, valt bij Azerty echter net iets duurder uit. Zo te zien zit dit hem vooral in de kosten van assemblage. Wel erg jammer dat dat geheugen van OCZ bij Salland een stuk duurder is, maar 4 euro goedkoper dan dat van Corsair. Ik heb op dit moment het volgende in gedachten:Madrox schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 16:42:
[...]
Heb dit voor je bij elkaar geraapt: Systeem
Het is alleen niet Salland, maar Azerty. Incl HX750 watt voeding plus een 60GB SSD van Vertex. De harddisk is 640GB, maar er is nog zo'n twintig euro ruimte dus als je toch iets groters wil kan dat. Oja, het geheugen is niet het allersnelste 7-7-7, maar 8-8-8-21. Wat mij betreft is de meerprijs van dertig euro ofzo niet gerechtvaardigt tov van de extra performance die je daarvoor krijgt (marginaal).
1 | Antec Nine Hundred Two Zwart | € 99,95 | € 99,95 |
1 | Asus P6T SE | € 160,- | € 160,- |
1 | Corsair HX750W | € 119,38 | € 119,38 |
1 | Corsair XMS3 TR3X6G1600C7 | € 132,- | € 132,- |
1 | Intel X25-M SSDSA2MH080G1 80GB | € 190,50 | € 190,50 |
1 | Microsoft Windows Vista Home Premium 64-bit + Windows 7 offer form | € 101,44 | € 101,44 |
1 | Samsung SH-D163B | € 13,24 | € 13,24 |
1 | Sapphire HD 4890 Toxic Gamestar | € 219,- | € 219,- |
1 | Western Digital Caviar Black WD7501AALS, 750GB | € 67,64 | € 67,64 |
Importeren | Totaal | € 1.382,44 |
Een aantal dingen net even wat anders dan wat je voor me had samengesteld bij Azerty. En inderdaad een extra DVD speler erin, het kost nog geen 20,- extra en ik vind het toch wel handig om twee stations te hebben. Voor de zekerheid zou ik jullie nog willen vragen of ik inderdaad het goede OCZ geheugen heb gezien op de website van Salland: http://www.salland.eu/pro...-of-3-ocz3g1600lv6gk.html. Het nummer klopt voor zover ik kan zien, waarom dit geheugen dan ineens een stuk duurder is bij Salland dan bij Azerty snap ik niet.
ik dacht dat ze bij de gamestar een extra game toevoegden, kan de bron niet meer vinden, wel even bijde verpakkingen bekeken en je ziet dat ze op de 1 een game adverteren, lijkt me dus dat ze die toevoegen.Madrox schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 16:42:
[...]
ps: weet iemand trouwens het verschil tussen de Sapphire HD4890 "Toxic" en "Toxic Gamestar" ?
Kan het niet vinden, ook niet bij Sapphire's website
Het is een principe kwestie maar ik doe altijd kast + voeding en moederbord + videokaart van hetzelfde merk, vind ik gewoon mooier als totaalplaatje maar dit hoeft natuurlijk niet. Als je perse een speciale kast of voeding of videokaart wilt van een ander merk omdat ie iets heeft, kan dat natuurlijk maar persoonlijk vind ik het mooier als alles van hetzelfde merk is, helemaal als je de kast open doet en je alles ziet.Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 17:32:
van alles (ik was wezen zwemmen dus heb een halve pagina gemist)
[...]
Verder, CAS 7 geheugen merk je in benchmarks maar als je op je bureaublad werkt merk je geen verschil in allerdaags gebruik, tenzij je geheugen intensieve programma's gebruikt waar geheugen toegang snel moet zijn.
SSD vind ik persoonlijk overdreven en duur, ik ga dan liever voor een RAID setup: a) het is stukken sneller dan een enkele schijf b) kopieren en uitpakken gaat razendsnel c) het is een gamesysteem en het zou niet erg moeten zijn als de RAID een keer stuk gaat, al heb ik dat laatste recentelijk nooit gehoord, hardware is zo goed tegenwoordig, bovendien maakt een beetje gamer/tweaker backups d) als je 2x 1TB neemt heb 25 keer meer opslagruimte dan een enkele SSD
Je kan natuurlijk ook 2x 500GB of 2x 750GB als werkschijf nemen en een losse 1TB als opslagschijf, of USB of eSATA of wat je hartje maar begeert.
Processor, tja als je niks gaat upgraden tot je weer een nieuwe PC gaat kopen, kan je voor de 940BE gaan. Ikzelf heb er geen spijt van, het is een snel ding, maar voor je gevoel toch een dingetje dat ie achteraf niet op AM3 borden past maar nogmaals is niet erg als je niet gaat upgraden. Mocht je toch voor AM3 gaan, dan 945, 955 of 965
Salland zal dat beter snappenVerwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 17:32:
[...]
Een aantal dingen net even wat anders dan wat je voor me had samengesteld bij Azerty. En inderdaad een extra DVD speler erin, het kost nog geen 20,- extra en ik vind het toch wel handig om twee stations te hebben. Voor de zekerheid zou ik jullie nog willen vragen of ik inderdaad het goede OCZ geheugen heb gezien op de website van Salland: http://www.salland.eu/pro...-of-3-ocz3g1600lv6gk.html. Het nummer klopt voor zover ik kan zien, waarom dit geheugen dan ineens een stuk duurder is bij Salland dan bij Azerty snap ik niet.
[ Voor 5% gewijzigd door Madrox op 23-08-2009 20:03 ]
Verwijderd
Bedankt voor je reactie chimo.
Welk onderdeel van welk merk is maakt mij op zich niet uit, zolang het merk maar betrouwbaar is op het gebied van dat onderdeel. Ik kijk ook niet zo op de kast dat ik de onderdelen kan zien zitten door de window.
Veel goedkoper geheugen dan hetgeen ik nu in gedachten heb kan ik er bij Salland niet uitkijken. Misschien is dit iets? Zou iets meer dan 20 euro schelen. Ik kan echter zowel op de site van ASUS als van OCZ maar weinig vinden over compatibility.
Wat betreft een raid-opstelling, ik heb eigenlijk geen goed beeld van de snelheid daarvan vergeleken met SSD. Over extra opslagruimte maak ik me geen zorgen, daarvoor heb ik aan de WD Caviar genoeg. En volgens mij gaat in RAID 0 de hele boel toch plat als één van de twee schijven eruit ligt? Al maak ik me daar niet zo'n zorgen om.
Wat de processor betreft, er zijn geloof ik al genoeg mensen die een 920 overbodig vinden. Het prijsverschil met de 940 is dan dusdanig dat ik daar maar niet aan begin.
Welk onderdeel van welk merk is maakt mij op zich niet uit, zolang het merk maar betrouwbaar is op het gebied van dat onderdeel. Ik kijk ook niet zo op de kast dat ik de onderdelen kan zien zitten door de window.
Veel goedkoper geheugen dan hetgeen ik nu in gedachten heb kan ik er bij Salland niet uitkijken. Misschien is dit iets? Zou iets meer dan 20 euro schelen. Ik kan echter zowel op de site van ASUS als van OCZ maar weinig vinden over compatibility.
Wat betreft een raid-opstelling, ik heb eigenlijk geen goed beeld van de snelheid daarvan vergeleken met SSD. Over extra opslagruimte maak ik me geen zorgen, daarvoor heb ik aan de WD Caviar genoeg. En volgens mij gaat in RAID 0 de hele boel toch plat als één van de twee schijven eruit ligt? Al maak ik me daar niet zo'n zorgen om.
Wat de processor betreft, er zijn geloof ik al genoeg mensen die een 920 overbodig vinden. Het prijsverschil met de 940 is dan dusdanig dat ik daar maar niet aan begin.
Meestal werkt het wel. Dit geheugen is zelfs sneller dan het Corsair geheugen, aanrader!Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 20:13:
Alles wat op de SSD staat opent/start veel sneller, vooral dankzei een toegangtijd van 0.1 t/m 0.5 milliseconde.Wat betreft een raid-opstelling, ik heb eigenlijk geen goed beeld van de snelheid daarvan vergeleken met SSD. Over extra opslagruimte maak ik me geen zorgen, daarvoor heb ik aan de WD Caviar genoeg. En volgens mij gaat in RAID 0 de hele boel toch plat als één van de twee schijven eruit ligt? Al maak ik me daar niet zo'n zorgen om.
bij harddisk is dat algauw 12 t/m 15 ms. Oftewel, een veelvoud daarvan. Heb zelf nog geen SSD, maar die het wel hebben willen niet meer zonder. Je moet het ervaren.
Heb hier wel RAID-5, met een hardwarematige raidcontroller en zes WD's 640Gb Blue. Alhoewel kopieren en uitpakken idd lekker snel gaan, is het totaal niet te vergelijken met een SSD. Een RAID set maakt je opstarten en OS/Programma's niet zo snel; dat kan alleen een SSD. Het is dan ook net maar de vraag wat je belangrijker vind.
RAid-0 is idd niet redundant; gaat er 1 disk stuk, alle data weg.
Als je geen problemen wilt, Kingston ValueRAM, werkt altijd. Overigens gaan we voor 4GB (2x 2GB), aangezien we voor dual channel gaan. Als je meer wilt is het dus 8GB (4x 2GB).
Het geheugen wat jij hebt is 1800MHz, is alleen handig als je gaat overklokken. Die OCZ weet ik niet of ie werkt, zeer waarschijnlijk wel, aangezien hij zo populair is, maar als je niet gaat overklokken is 1333Mhz CAS 9 voldoende, of 1600MHz.
SSD is heel snel met toegangstijd, dus supersnel met kleine bestandjes en in Windows wetken zal snel gaan. RAID is ook snel maar meer met doorvoersnelheid, dus bij veel kopieren en uitpakken. Zo te horen past een SSD dus meer bij jou, ik pak veel uit en kopieer veel grote bestanden, vandaar de RAID opstelling. Eigenlijk werkt SSD heel anders dan een traditionele harde schijf, ik heb er niet veel verstand van maar het is zoiets als flash geheugen zeg maar. Dus ja, het is aan jou wat het beste bij jou past. Persoonlijk vind ik 200 euro voor een 80GB schijfje absurd, ik snap dat de technologie duur is.
De processor wordt dus de 940? Is prima, aangezien je niet gaat upgraden en je kunt hem natuurlijk altijd overklokken. Daar is een prachtig topic over en mensen halen aardige resultaten, ikzelf haal er niks mee maar dat is een ander verhaal, hoewel ie op 3GHz z'n werk prima doet voorlopig.
Voor de videokaart, als je voor ATI wilt gaan, zou ik Sapphire of XFX kiezen, deze bijvoorbeeld. Maakt missschien een beetje meer geluid maar is wel hoger geklokt en dus sneller.
EDIT: OMG, ik zit te slapen. Ik heb het steeds over AMD terwijl je voor een Intel systeem gaat.
Processor wordt inderdaad de i7 920 dan en het geheugen 6GB triple channel. Dus nogmaals, als je voor compatabiliteit wilt gaan > Kingston ValueRAM.
1 | Kingston HyperX KHX12800D3K3/6GX | € 103,- | € 103,- |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K3/6G | € 119,- | € 119,- |
Importeren | Totaal | € 222,- |
Het geheugen wat jij hebt is 1800MHz, is alleen handig als je gaat overklokken. Die OCZ weet ik niet of ie werkt, zeer waarschijnlijk wel, aangezien hij zo populair is, maar als je niet gaat overklokken is 1333Mhz CAS 9 voldoende, of 1600MHz.
SSD is heel snel met toegangstijd, dus supersnel met kleine bestandjes en in Windows wetken zal snel gaan. RAID is ook snel maar meer met doorvoersnelheid, dus bij veel kopieren en uitpakken. Zo te horen past een SSD dus meer bij jou, ik pak veel uit en kopieer veel grote bestanden, vandaar de RAID opstelling. Eigenlijk werkt SSD heel anders dan een traditionele harde schijf, ik heb er niet veel verstand van maar het is zoiets als flash geheugen zeg maar. Dus ja, het is aan jou wat het beste bij jou past. Persoonlijk vind ik 200 euro voor een 80GB schijfje absurd, ik snap dat de technologie duur is.
De processor wordt dus de 940? Is prima, aangezien je niet gaat upgraden en je kunt hem natuurlijk altijd overklokken. Daar is een prachtig topic over en mensen halen aardige resultaten, ikzelf haal er niks mee maar dat is een ander verhaal, hoewel ie op 3GHz z'n werk prima doet voorlopig.
Voor de videokaart, als je voor ATI wilt gaan, zou ik Sapphire of XFX kiezen, deze bijvoorbeeld. Maakt missschien een beetje meer geluid maar is wel hoger geklokt en dus sneller.
1 | XFX Radeon HD4890 1024MB DDR5 XXX | € 177,- | € 177,- |
Importeren | Totaal | € 177,- |
EDIT: OMG, ik zit te slapen. Ik heb het steeds over AMD terwijl je voor een Intel systeem gaat.

Processor wordt inderdaad de i7 920 dan en het geheugen 6GB triple channel. Dus nogmaals, als je voor compatabiliteit wilt gaan > Kingston ValueRAM.
[ Voor 22% gewijzigd door chim0 op 23-08-2009 21:18 ]
Zou ik toch voor de stillere gaan. Dat verschil in snelheid is marginaal, je word er eigenlijk niks beter van.
Ondanks de OC-versie, kan je geen enkele setting hoger zetten dan met vanilla speeds. Het enige wat een beetje omhoog gaat is de FPS; meestal leuk voor de grafieken en Benchmark oc'ers.
Ondanks de OC-versie, kan je geen enkele setting hoger zetten dan met vanilla speeds. Het enige wat een beetje omhoog gaat is de FPS; meestal leuk voor de grafieken en Benchmark oc'ers.
Verwijderd
Het systeem is inmiddels besteld, met de onderdelen zoals ze in mijn post eerder vandaag stonden. SSD is voor mij toch nuttiger denk ik dan RAID, en ik heb het inderdaad op de Sapphire GPU gehouden.
Iedereen bedankt voor de adviezen en de links! Ik heb zeker het idee dat het geholpen heeft een betere PC samen te stellen. Een aantal onderdelen heb ik gewijzigd ten opzichte van mijn eerste post, en bij de andere onderdelen heb ik nu ook een beter gevoel. En ik heb weer een hoop bijgeleerd
Iedereen bedankt voor de adviezen en de links! Ik heb zeker het idee dat het geholpen heeft een betere PC samen te stellen. Een aantal onderdelen heb ik gewijzigd ten opzichte van mijn eerste post, en bij de andere onderdelen heb ik nu ook een beter gevoel. En ik heb weer een hoop bijgeleerd
Ik zoek zelf naar een nieuwe CPU en mobo. En als me budget het toe laat ook een 1TB HD =). Normaal gesproken ga ik altijd uit van de Best Buy guides, alleen de laatste tijd word het mij toch een beetje teveel aangezien Overclocken en 2x Gfx card toch wel ''hot'' is.(en ik hier niet geïnteresseerd in ben)
Kheb een budget van ~300 euro en ik dacht zelf aan de Phenom II X4 955 Black Edition (die van de BBG van Juli) maar nu vond ik de mobo te duur voor wat ik er mee wil doen. Ik hoef niet persee crossfire/SLI erop te hebben want ik ben maar geïnteresseerd in 1 videokaart eigenlijk. Enigste eis die ik heb is dat de CPU erop past. Dus is er een goedkopere mobo die dit heeft? (en toch goed is).
Ook ben ik niet geïnteresseerd in overclocken, dus is de CPU wel een verstandige keus, of kan ik beter een andere kiezen?
Hoop dat jullie me kunnen helpen =)
//Nav
Kheb een budget van ~300 euro en ik dacht zelf aan de Phenom II X4 955 Black Edition (die van de BBG van Juli) maar nu vond ik de mobo te duur voor wat ik er mee wil doen. Ik hoef niet persee crossfire/SLI erop te hebben want ik ben maar geïnteresseerd in 1 videokaart eigenlijk. Enigste eis die ik heb is dat de CPU erop past. Dus is er een goedkopere mobo die dit heeft? (en toch goed is).
Ook ben ik niet geïnteresseerd in overclocken, dus is de CPU wel een verstandige keus, of kan ik beter een andere kiezen?
Hoop dat jullie me kunnen helpen =)
//Nav
1 | AMD Phenom II X4 945 | € 148,50 | € 148,50 |
1 | Asrock A780GXH/128M | € 58,66 | € 58,66 |
1 | Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB | € 62,45 | € 62,45 |
Importeren | Totaal | € 269,61 |
Als je geen HD in RAID gaat draaien met de F1, dan is dit bijvoorbeeld wel leuk.
AMD Nieuwsdiscussie
Ooh, Kun je me ook uitleggen waarom de phenom II X4 945 inplaats van de 955 ? Ziet er op het eerste oog erg goed uit moet ik zeggen ^^ ook als ik naar de prijs kijk =)
Is maar 200MHz minder dat ga je toch niet merken, maar is wel weer wat goedkoper.Naverion schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 11:05:
Ooh, Kun je me ook uitleggen waarom de phenom II X4 945 inplaats van de 955 ?
AMD Nieuwsdiscussie
Dan geloof ik dat ik bij deze geholpen ben ^^ tyvm
Als ik m'n 940 overklok naar 3,2GHz, merk ik echt wel performance winst. Helemaal in games, daar zie ik duidelijk meer frames.-The_Mask- schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 11:07:
[...]
Is maar 200MHz minder dat ga je toch niet merken
Door alleen de multiplier te verhogen van 15 naar 16?chimo schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 11:15:
Helemaal in games, daar zie ik duidelijk meer frames.
Dan game jij met de verkeerde instellingen.
AMD Nieuwsdiscussie
The Mask laat een goede oplossing zien, al zou ik persoonlijk liever geen Asrock nemen.
Dan krijg je dit:
Die 200MHz is gelijk aan 6 a 7% processorspeed extra boven de 3000mhz. Aangezien je FPS van de snelheid van het gehele systeem afhankelijk is, zal de FPS winst beduidend minder dan die 7% zijn; denk eerder aan 1 tot 3%. Verwaarloosbaar in mijn ogen.
Dan krijg je dit:
1 | AMD Phenom II X4 945 | € 148,50 | € 148,50 |
1 | Asus M4A785D-M PRO | € 65,50 | € 65,50 |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 66,60 | € 66,60 |
Importeren | Totaal | € 280,60 |
Die 200MHz is gelijk aan 6 a 7% processorspeed extra boven de 3000mhz. Aangezien je FPS van de snelheid van het gehele systeem afhankelijk is, zal de FPS winst beduidend minder dan die 7% zijn; denk eerder aan 1 tot 3%. Verwaarloosbaar in mijn ogen.
Nee ik gebruik de 7% OC profile in de BIOS, die oc'ed naar 214 x 15. Maar hij is niet stabiel, na een tijdje stopt Internet Explorer en ook CS:S crasht (hl2.exe has stopped working). Denk dat die onboard te warm wordt, 74C soms, zit een echt een flut heatsinkje op.-The_Mask- schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 11:20:
[...]
Door alleen de multiplier te verhogen van 15 naar 16?
Op mp oc'en is ie ook niet stabiel maar ik denk dat m'n mobo gewoon brak is, ook dat de HTT en NB op 1600 ipv 1800 draaien (wat de specs zijn van de 940) is ook raar.
Instellingen blijven hetzelfde maar ik zie toch echt duidelijk hogere prestaties.
[ Voor 6% gewijzigd door chim0 op 24-08-2009 11:28 ]
Zie dat is ook al weer sneller dan de 200x16 van de 955.chimo schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 11:27:
[...]
Nee ik gebruik de 7% OC profile in de BIOS, die oc'ed naar 214 x 15.
Dan zit je dus echt met een CPU bottleneck.Instellingen blijven hetzelfde maar ik zie toch echt duidelijk hogere prestaties.
[ Voor 23% gewijzigd door -The_Mask- op 24-08-2009 11:30 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Waarom zou je dan geen Asrock nemen ? Slechte ervaring mee gehad?
Ook, maar dat heb ik ook met andere merken gehad. Asrock is gewoon niet mijn "ding" en in mijn ogen nog steeds geen "a" merk. Iig heeft dat Asus bordje een nieuwere chipset en hij ziet en ook gelikt uit; ook de reviews zijn goed.Naverion schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 11:29:
Waarom zou je dan geen Asrock nemen ? Slechte ervaring mee gehad?
[ Voor 14% gewijzigd door Madrox op 24-08-2009 11:36 ]
Tja, oc'en op de bus is volgens mij altijd sneller.-The_Mask- schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 11:28:
[...]
Zie dat is ook al weer sneller dan de 200x16 van de 955.
Volgens mij ook, want ik heb hem ooit op 3,6 ofzo gehad en ik merkte duidelijke prestatiewinst toen ik nog die GTX260 had en nu dus ook met de onboard. Maarja, bottleneck bottleneck? Volgens mij is het niet meer dan logisch dat je meer prestaties krijgt naar mate je processor sneller wordt. Anders zou er een "einde" moeten zijn waar er geen bottlenecks meer zijn, toch?[...]
Dan zit je dus echt met een CPU bottleneck.
Maarja, ik weet niet waar het aan ligt joh dat ie niet oc'ed, ik denk nog steeds dat het moederbord gewoon brak is. Was in eerste instantie ook nooit bedoeld voor deze processor, ik had eerst een X3 8650. Maarja, da's meer voor dat andere topic.
Bottlenecks blijven altijd bestaan. Het is gewoon het langzaamst onderdeel van je computer. Gooi je er een snellere processor in dan is het misschien je geheugen. Gooi je meer geheugen dan is het wel bv je harde schijfchimo schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 11:41:
Volgens mij ook, want ik heb hem ooit op 3,6 ofzo gehad en ik merkte duidelijke prestatiewinst toen ik nog die GTX260 had en nu dus ook met de onboard. Maarja, bottleneck bottleneck? Volgens mij is het niet meer dan logisch dat je meer prestaties krijgt naar mate je processor sneller wordt. Anders zou er een "einde" moeten zijn waar er geen bottlenecks meer zijn, toch?
Tja, zo blijf je bezig idd..houtig schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 11:46:
[...]
Bottlenecks blijven altijd bestaan. Het is gewoon het langzaamst onderdeel van je computer. Gooi je er een snellere processor in dan is het misschien je geheugen. Gooi je meer geheugen dan is het wel bv je harde schijf
Slimme meneer, die de PC heeft uitgevonden, je wordt gedwongen steeds nieuwe shizzle te kopen
chimo schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 12:32:
[...]
Tja, zo blijf je bezig idd..
Slimme meneer, die de PC heeft uitgevonden, je wordt gedwongen steeds nieuwe shizzle te kopen
offtopic:
Niet alleen pc's ook andere dingen hebben bottlenecks. Omschrijving bottleneck bij VanDale:bot·tle·neck [bottelnek] de; m -s plaats in een (economisch) proces waar de voortgang vertraagd wordt; knelpunt.
Dus productieprocessen, auto's, kantoorwerkzaamheden, zelfs mensen, etc.
Maar volgens mij ga ik te diep hierop in haha. Je snapt het principe iig
Niet alleen pc's ook andere dingen hebben bottlenecks. Omschrijving bottleneck bij VanDale:bot·tle·neck [bottelnek] de; m -s plaats in een (economisch) proces waar de voortgang vertraagd wordt; knelpunt.
Dus productieprocessen, auto's, kantoorwerkzaamheden, zelfs mensen, etc.
Maar volgens mij ga ik te diep hierop in haha. Je snapt het principe iig
De grootste bottleneck hier is mijn brein, help, ik kan het niet aan!
Verwijderd
offtopic:
heey tweakers,
ik heb mijn computer binnen en wil windows 7 installeren (mijn vader heeft hem al). Start ik mijn computer op en doe het dvdtje erin. Alleen zeg hij dan dat ik een bootable cd erin moet doen! Ik heb dit ook als ik mijn eigen xp cd erin doe. Ben ik wat vergeten?!? hopelijk hebben jullie een antwoord!
gr
Jeroen
ps: alles werkt prima voor de rest. thnx!
heey tweakers,
ik heb mijn computer binnen en wil windows 7 installeren (mijn vader heeft hem al). Start ik mijn computer op en doe het dvdtje erin. Alleen zeg hij dan dat ik een bootable cd erin moet doen! Ik heb dit ook als ik mijn eigen xp cd erin doe. Ben ik wat vergeten?!? hopelijk hebben jullie een antwoord!
gr
Jeroen
ps: alles werkt prima voor de rest. thnx!
Heb je Windows 7 als ISO gebrand of heb je gewoon de ISO als data DVD gebrand?
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
ik heb hetzelfde met mijn eigen legale gekochte windows xp (origineel met code sticker)
ik weet niet hoe het is gebrand mijn vader had het gedaan en is nu op zijn werk
ik weet niet hoe het is gebrand mijn vader had het gedaan en is nu op zijn werk
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2009 15:37 ]
Ohw ff los schroef en vervangen door een nieuwere versie die nog niet gebruikt is en geen last van alcohol schade heeftMadrox schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 13:31:
De grootste bottleneck hier is mijn brein, help, ik kan het niet aan!
Dan is dat het niet.Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 15:36:
ik heb hetzelfde met mijn eigen legale gekochte windows xp (origineel met code sticker)
Maar denk dat de boot volgorde verkeerd staat in het bios.
AMD Nieuwsdiscussie
Naja nog maar een beetje offtopicchimo schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 11:41:
[...]
Tja, oc'en op de bus is volgens mij altijd sneller.
Maakt bij AMD niet echt uit enige "handige" is dat je HTT, geheugen en cpu tegelijk klokt maar met unlocked multi van de cpu kan je het beter alledrie apart doen. Het is de cpu overklok die echt helpt trouwes de rest is centenwerk (tenzij je op een onboard vga gamed??? , dan is geheugen ook belangrijk)
[...]
Volgens mij ook, want ik heb hem ooit op 3,6 ofzo gehad en ik merkte duidelijke prestatiewinst toen ik nog die GTX260 had en nu dus ook met de onboard. Maarja, bottleneck bottleneck? Volgens mij is het niet meer dan logisch dat je meer prestaties krijgt naar mate je processor sneller wordt. Anders zou er een "einde" moeten zijn waar er geen bottlenecks meer zijn, toch?
Maarja, ik weet niet waar het aan ligt joh dat ie niet oc'ed, ik denk nog steeds dat het moederbord gewoon brak is. Was in eerste instantie ook nooit bedoeld voor deze processor, ik had eerst een X3 8650. Maarja, da's meer voor dat andere topic.
JE ZIT HIER IN HET GAMESYSTEEM TOPIC, dus jij gaat ook alleen uit van gameprestaties neem ik aan!
je hebt echt geen bottleneck bij de cpu zitten als je op redelijke grafische instellingen gamed en al helemaal onmogelijk met een onboard gpu
Nukezone FTW
Verwijderd
hoe moet ik dit veranderen?
dus het is niets met mijn hardware *slik*? heb hem namelijk in mijn eentje in elkaar gezet... Voor het eerst
dus het is niets met mijn hardware *slik*? heb hem namelijk in mijn eentje in elkaar gezet... Voor het eerst
Verwijderd
ga eens in de bios en kijk of de pc je cd drive wel herkent.Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 15:55:
ga dan opzoek naar de boot volgorde en zet cd rom als 1ste
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 15:55:
offtopic:
Wat een rammelbak kan niet eens dvd'tje goed lezen! Weggooien en nieuwe PC halen!!
Wat een rammelbak kan niet eens dvd'tje goed lezen! Weggooien en nieuwe PC halen!!
Sorry kon niet laten.
Je hebt twee keuzes met opstarten delete toets indrukken en dan in het menu ergens iets van boot zoeken. Of F8/F9/F10 ed (Hangt van bios af staat wel bij als hij opstart) voor opstart volgorde/medium iets in die trent.
noej,
Vriendelijk verzoek om je probleem te analysren met de Hangen & Opstarten troubleshooter en vervolgens een eigen topic te starten. Dan kunnen we hier ontopic blijven.
Vriendelijk verzoek om je probleem te analysren met de Hangen & Opstarten troubleshooter en vervolgens een eigen topic te starten. Dan kunnen we hier ontopic blijven.
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat de gameprestaties hoger worden als je processor sneller is, is toch logisch? Omdat sommigen zeiden dat 200Mhz niet uitmaakt maar ik merk het wel. Zou ook raar zijn als je niks merkte, dan hoeven er ook geen snellere processoren te bestaan, toch?Powrskin schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 15:54:
[...]
Naja nog maar een beetje offtopic![]()
JE ZIT HIER IN HET GAMESYSTEEM TOPIC, dus jij gaat ook alleen uit van gameprestaties neem ik aan!
je hebt echt geen bottleneck bij de cpu zitten als je op redelijke grafische instellingen gamed en al helemaal onmogelijk met een onboard gpu
Dit topic is gesloten.
Let op:
Lees *LET OP* - Wat moet ik kopen door voor je komt vragen. Wees daarbij zo VOLLEDIG mogelijk in wat je wilt en wat je te besteden hebt.
Een mooie tabel met specs maak je door op "RML Genereren" te drukken in je Winkelmandje.
PC Builders zijn doorgaans incompleet. Hecht daar dus niet te veel waarde aan.
Lees *LET OP* - Wat moet ik kopen door voor je komt vragen. Wees daarbij zo VOLLEDIG mogelijk in wat je wilt en wat je te besteden hebt.
Een mooie tabel met specs maak je door op "RML Genereren" te drukken in je Winkelmandje.
PC Builders zijn doorgaans incompleet. Hecht daar dus niet te veel waarde aan.