ari3 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 23:29:
[...]
Dat er geen firmware upgrade komt voor dit probleem kan ik wel mee leven. De situatie is maar tijdelijk.
Wat is eigenlijk de reden dat de SD-versies van Nederland 1/2/3 niet in de zenderlijst staan? Mij lijkt dat deze gewoon aangeboden kunnen worden zoals Ziggo en Caiway ook doen?
Ziggo doet dit inderdaad maar dat komt meer door een technische belemmering.
XMS heeft ook de streams in haar aanbod anders zouden de 110 gebruikers geen 1,2 en 3 meer hebben.
Het lijkt me logisch dat als je een 130 hebt voor HD TV deze de pids leest en de HD versies weergeeft,daar is de decoder immers voor gemaakt ?
De 110 doet dit niet en geeft dus de SD versies weer.
Net zo goed als dat je op de 110 de zender Brava niet in de lijst ziet.
Aangezien het een HD zender is kan de 110 hem niet weergeven,dus staat ie niet in de lijst.
Zodra er van bepaalde zenders een HD en SD variant zijn zal de HD decoder automatisch de HD versie laten zien.
Dat Ziggo de zenders laat zien komt meer omdat de gebruikte techniek anders is.
Bij Ziggo worden alle zenders uitgezonden en je kiest een bepaalde zender uit de stream waar je op afstemt.
XMS gebruikt IPTV,daar wordt dus alleen een zenderlijst naar de decoder gestuurd,de decoder kiest de zender,vertelt dit aan de server en die geeft alleen die ene zender weer.
Het NOB heeft in de PID staan dat de zender een HD variant is,en aangezien je decoder een HD decoder is zal bij een aanbod van dezelfde zender in HD of SD formaat de 130 altijd de HD variant laten zien.
De enige manier om dit te veranderen is om in de PID een andere naam op te nemen zodat de decoder als het ware 2 zenders ziet, een Ned 1 HD en een Ned 1 SD.
Want waarom zou je met een HD decoder een SD versie willen zien van het zelfde kanaal,men gaat er vanuit dat je op een HD decoder ook een HD TV aansluit en dus ook de HD versie van de zender wil zien.
XMS=IPTV=2 richting: je kiest een zender vanuit een lijst en de server gaat deze streamen.
Ziggo,Delta,UPC=DVB-C: 1 richting,je decoder kan niet vertellen welke zender hij wil aan een server,alle zenders zijn dus aanwezig en je decoder stemt hier op af als je er op zapt.
Wil je dus de SD versie van Nederland 1,2 of 3 dan zul je een 110 moeten aanschaffen.
[
Voor 9% gewijzigd door
Nick39 op 09-07-2009 08:55
]