Ene sluit het andere niet uit, en waarom zou niet een aanvulling kunnen zijn?
Prions zijn NOG simpeler van opbouw als viroids. Grootste verschil is dat ze geen DNA of RNA bevatten.
Zou de volgorde van het ontstaan van het leven niet zo kunnen zijn:
Oerknal
oersoep
methaan, ammoniak, waterdamp, diwaterstof
aminozuren
eiwit
prion, RNA
viroid
virus, DNA
prokaryoot
planctomycete
amoebe
meercelligen
etc.
Je zou nog meer tussenstapjes kunnen bedenken, maar dat is niet relevant.
Lijst zal zeer waarschijnlijk ook evenveel correct zijn als het schema van Darwin, die suggereert dat we van de chimpansee afstammen, immers, het plaatsen van hedendaagse soorten in een chronologische tijdslijn is niet echt logisch, maar dat terzijde.. het is maar een voorbeeld hoe leven ontstaat uit dood materie, naar organische stoffen, naar half-leven, naar 1-celligen etc.
Ik vind alleen de stap tussen virus en de 1-celligen wel heel erg groot.. dus daar heb ik nog een missing link. Maar daar komen we misschien nooit achter, omdat alle sporen daarvan allang verdwenen zijn. Ook die eerste virussen zijn er uiteraard ook allang verdwenen, het soort wat geen gastheer nodig had. (alhoewel... we hebben nog geen 5% van alle virussen in kaart gebracht!).
Ik haal theorie en hypothese niet door elkaar. Ik heb alleen een andere definitie van een theorie, en dat is gewoon een idee wat niet onmogelijk is. Jij verstaat onder theorie een algemeen aanvaard denkbeeld wat door de wetenschap is onderbouwd.
Ik ga daar geen ruzie over maken, en ik erken dat bovenstaand niet bewezen of goed onderbouwd is, maar ik laat me niet zeggen dat er geen logica achter zit, omdat dit juist door logica tot stand is gebracht.
Maar ja... voor mijn part noem je het fantasie. Kan mij het schelen. Maar dat betekent niet dat ik dan geen gelijk kan hebben.
Mijn probleem is dat ik moet speculeren omdat er gewoon geen fossiele bewijzen te vinden zijn van iets wat zo klein is en zo lang geleden. Maar mijn theorie is wel logisch, en derhalve dus geen fantasie.
Verder ga ik ook geen discussie aan wat nu onder definitie valt van leven of niet. Dus nee, die 'definitie-oorlog' voer ik niet ;-) Laat ieder zijn eigen definitie hanteren. Iedereen blij. En de opmerking dat 'we' een vast kader hebben bedacht wat leven is en wat niet, is onzin, want wie is 'we'? De wetenschappers zijn het er in ieder geval niet over eens!
Maar dat alles is eigenlijk ook niet relevant. Het is net zo min relevant als de discussie welk soort de eerste 'mens' genoemd mag worden. Ik vind dat totaal niet interessant. Veel intressanter vind ik de volgorde! HOE zijn we ontstaan! En niet, vanaf welk punt zullen we het leven gaan noemen?
Is sperma leven? Heeft wel iets van een virus weg, eigenlijk? Het parasiteert ook! (ok, het is iets groter als een virus). Zoja... waar begint het leven dan? Spermatogonia?
Mijn mening: zolang de wetenschap nog niet eens weet wat leven nu precies is, kunnen ze ook nog geen definitie vaststellen er over vaststellen!
Maar nogmaals... daar gaat de discussie niet over. Deze discussie gaat er over of er leven in de ruimte is. En in dat licht is het wel zinvol om te definieren wat leven dan precies is. En voor de kansberekeningen is het weer van belang om te weten hoe het ontstaat.
Verder is het ook totaal niet van belang of het leven hier op aarde is ontstaan of elders. Want is de aarde niet een deel van de ruimte?
Dus of de meteorieten hier complete levensvormen hebben gebracht of alleen de benodigde bouwstenen... whatever. De aarde is sowieso opgebouwd uit allerlei restanten van diverse planeten. Alleen voor die kansberekening is het wel van belang. Want als het uit de ruimte kom, is de kans immers zeer groot dat er meer is, op de plek waar het vandaan kwam?
Verder zal ik het theologische kant van het verhaal maar laten vallen. Ik merk dat dit teveel afleid van het topic ;-) Beter een andere topic ervoor starten.
superwashandje schreef op maandag 02 november 2009 @ 14:50:
[...]
ik neem aan dat je deze bedoelt?
[...]
dit is inderdaad wel interessant om te lezen, jammer dat er niet verder door word gelinkt naar een bron. Ik ben eigenlijk nog niet echt overtuigd namelijk door alleen de NOS site waarbij ze zeggen dat het ervoor LIJKT te zorgen dat het immuunsysteem de embryo niet afstoot.
ok, speciaal voor jou heb ik de bron opgezocht van het NOS.
http://www.dbc.uci.edu/~f...real/new1/host-virus.html
Oftewel, zonder virussen geen voortplanting, zonder voortplanting geen leven, zonder leven ook geen evolutie.
En op persoonlijke titel ga ik nog een stapje verder door te stellen dat virussen aan de basis staan van elk leven op aarde (en daarbuiten)
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2009 @ 07:30:
[...]
Nee dat was niet hetzelfde experiment, er werden daadwerkelijk stoffen van een komeet genomen en met een of ander enorm apparaat welke een enorme druk kon laten ontwikkelen ontstond een aminozuur achtige substantie. Ik zal het eens proberen te vinden want ik heb het ergens thuis in een of andere documentaire en dat was geen hocus pocus docu maar een serieuze docu.
Bedoel je niet misschien een vacuüm, in plaats van een hoge druk? En in plaats van een komeet, een nagebootste komeet?
Wat ze dus in leiden gedaan hebben.
http://www.mareonline.nl/2002/27/06.html
Maar die druk (of vacuüm) is schijnbaar niet eens nodig. Zonder dat zijn er al aminozuren (glycine) gevonden in de staart van een komeet.
Bron:
http://www.nasa.gov/missi.../stardust_amino_acid.html
[
Voor 21% gewijzigd door
Verwijderd op 10-11-2009 04:38
. Reden: bronnen opgezocht ]