Zo ik heb het spel dit weekend uitgebreid gespeeld en getest.
Wat me al vrij snel opviel is dat het moeilijker is dan de voorgaande delen, dit heeft volgens mij de volgende redenen:
- Je moet altijd minimaal twee steden onderhouden, de orient en je "hoofdstad", ook moeten deze vrij snel groeien wil je aan de verwachtingen van je volk voldoen.
- Je hebt veel meer producten nodig dan in Anno 1701 en ervoor, omdat wanneer je upgrade, je hogere bevolking nog steeds vis nodig heeft maar nu ook brood, en daarna vlees. Je moet dus zorgen dat je alles produceert en blijft produceren. Je hebt dus heel veel verschillende goods nodig.
- Je verdient veel minder geld dan in Anno 1701. In Anno 1701 had ik +6000 wanneer ik bij de (een na) hoogste rang inwoners had. Nu +200, dit komt volgens mij ook doordat je zoveel goods moet produceren om je bevolking happy te houden.
Anno 1404 is volgens mij flink verbeterd mbt Anno 1701. Door de iets hogere moeilijkheidsgraad wordt het veel leuker om te spelen, je moet veel meer dingen in de gaten houden. Ik moest 4 keer opnieuw beginnen met een sandbox game voordat ik eindelijk een beetje mijn economie op gang kreeg. Het haven systeem is heel vet maar duur. Je kunt nu wel vanuit alle kanten van je eiland uitgebreidt traden.
Om ook even de nadelen te benoemen, ik vond het mining systeem uit Anno 1701 beter, en dan ook direct het university onderdeel waarmee je nieuwe technologien mee kon unlocken. Jammer dat dit in 1404 niet meer bestaat. Hiernaast vind ik het trading systeem een beetje vaag, waar je bij Anno 1701 bepaalde goederen bij een bepaald volk/nederzetting/trader kon verhandelen, kun je nu schijnbaar alles verkopen bij iedereen, dat vind ik jammer. Ik vind het oude systeem beter en dit hadden ze eventueel nog kunnen uitbreiden dat hoe geliefder je wordt bij een bepaalde actor hoe goedkoper je kunt inkopen/duurder kunt verkopen, dan heeft het ook meer zin om te slijmen bij je concurrenten. Diplomatiek vind ik ook matig uitgewerkt.
Zo heeft Anno 1404 weer de nieuwe toevoeging waarmee je met Honour bepaalde technologien kunt unlocken (bijv. 500 ton meer water in je Noria.)
Al met al een goede game en een mooi vervolg op Anno 1701. Let vooral op het detail als je op F1 duwt!