Aah een schouderriem... Daar ben ik ook naar op zoek. De Nikon strap heb ik volgens mij nooit gebruikt. In plaats daarvan, heb ik een OpTech Proloop strap gekocht. Een flinke verbetering, maar zeker niet ideaal. Deze strap voelt prettiger aan in je nek, dat is een ding wat zeker is. Wat ik alleen jammer vind, is dat je niet makkelijk bij je camera komt, als je de strap als een schoudertas draagt (strap over je hoofd, band op je schouder en camera tegen de zijkant van je buik/heup). Elke keer dat je de camera pakt, moet eerst je elleboog door de strap, daarna je arm en dan moet je de camera positioneren. Erg jammer, want dit is veruit de meest comfortable manier om met deze strap rond te lopen met de camera.
Laten hangen op m'n borst levert nekpijn op (Camera+grip+flitser+lens van 0,5-2kg). Dat is dus geen optie. Vandaar dat ik toen voor een Nikon AH-4 handstrap ben gegaan. Zoveel praktischer als een strap: aangezien je camera niet uit je hand valt, als je je arm laat zakken. Nadeel ligt voor de hand: de hele dag rondlopen met een combinatie als hierboven genoemd, is niet prettig.
Het ziet er dus naar uit, dan ik ook aan zo'n Luma loop, R-strap of Sunsniper moet geloven. Hierover heb ik een aantal vragen: hoe gedragen deze straps zich met een flitser op de camera? Is het dan niet zo dat je bij elke stap het gevoel krijgt alsof iemand je een 'hook' geeft op je nieren? Zelf kom ik uit bij de R-Strap Sport, aangezien deze de 'brad' ingebouwd heeft. Waar ik ook benieuwd naar ben, is of je je camera makkelijk kan loskoppelen. Het komt regelmatig voor dat anderen foto's maken met mijn camera. Dat gaat prima icm een handstrap, maar steeds de schroef losmaken, erop hijgen om vast te maken en dan weer los te maken, zodat ik m'n camera kan afgeven, is een beetje te veel van het goede.
Uiteindelijk komt het erop neer dat ik op zoek ben naar een oplossing, waarbij m'n camera langs mijn zij of mijn heup hangt als ik deze niet gebruik (in balans, en niet dat ik bij elke stap tikken krijg van m'n camera) en dat ik er makkelijk bij kan, waarbij ik de camera makkelijk geven aan een ander. Verder is het ook wel fijn als er een metaaldraad inzit (is dit niet erg oncomfortabel btw??), aangezien ik binnenkort ook oorden ga bezoeken waar je je camera onvrijwillig mag afstaan.
Flickr