Email op de E72
Gisteren heb ik na aanleiding van de aanbieding op RoadSync maar weer eens een tijdje geprobeerd om email goed om mijn E72 te krijgen. Hieronder zal ik wat bevindingen posten, misschien dat anderen er ook wat aan hebben. Mocht je nog wat willen weten, vragen zijn welkom.
Ik wilde twee emailadressen op mijn telefoon krijgen: 1. Studentmail van de universiteit Twente (exchange 2003) en 2. Hotmail (pop3 en ActiveSync ondersteuning).
Mail for Exchange
Nokias beroemde/beruchte eigen programma voor exchange email. Op de E72 geintegreerd dus de meesten hier zullen er wel enige ervaring mee hebben. Ook ik heb vele uren lopen vechten met het programma vanwege o.a. subfolders* en beveiligingscertificaten**. Onlangs kwam er een nieuwe firmware uit voor de E72 en daarin zat ook een opgepoetste MfE (3.13).
Hiermee heeft Nokia mijns inzien een behoorlijke stap gemaakt en ik ben eigenlijk best tevreden geworden met dit programma. Subfolders werken, ondersteuning voor agenda, taken en contacten werkt. Zoeken in de emailadressendatabase werkt erg goed. Helaas nog geen Html ondersteuning (bij mij), maar wel syntax-highlighting zodat het allemaal toch best leesbaar is.
Echter, samenwerken met Hotmail ActiveSync werkt nog niet ("Kan niet synchroniseren, neem contact op met systeembeheerder". Een veelgehoord maar nog niet opgelost probleem.) dus daarvoor zul je een van de volgende opties moeten gebruiken.
*Bij mij liet MfE lange tijd maar een paar van de subfolders zien die ik had in mijn mailbox. Er leek geen structuur in te zitten, het hing niet af van de naam van de map, het nest-niveau of het aantal submappen. Het blijkt nu dat Microsoft Exchange twee soorten mappen heeft, 'personal' en 'generic'. Waarom dit is, is mij niet duidelijk en Microsoft zelf ook niet helemaal geloof ik. Zo maakt Microsoft Outlook mappen aan volgens het type 'generic' terwijl de web-interface (OWA) van de exchangeserver de mappen van het 'personal' type creëert. Nokia gaat hier vervolgens ook weer 'voorbeeldig' mee om door alleen het type 'personal' te ondersteunen (je moet er maar opkomen). Uiteindelijk dus alle mappen opnieuw gemaakt in de OWA, de emails verplaatst en eindelijk, ook de submappen zichtbaar op mijn telefoon.
**Wanneer Nokia je vraagt om een certificaat te accepteren kun je kiezen om dit eenmalig of voor altijd te doen. Vaak echter, lijkt het erop dat bij het kiezen van 'altijd', dit niet doorkomt, waardoor je gedwongen wordt om het certificaat dan maar voor één keer te accepteren, en je dus bezig blijft. Dit komt doordat er iets fout gaat wanneer de telefoon een certificaat probeerd te overschrijven. Verwijder eerst het certificaat van je telefoon (bed. paneel/instellingen/algemeen/beveiliging/certificaatbeheer) hierna kun je eindelijk het certificaat voor altijd accepteren.
RoadSync
Nu de app in de aanbieding was op de Ovi Store toch maar even geprobeerd.
RoadSync is een third party app van DataViz die het ActiveSync protocol van Microsoft ondersteund (en alleen dat protocol). Op die manier kun je dus een Exchange mailbox toevoegen op je telefoon, bijvoorbeeld omdat je er al één hebt in je Mail for Exchange programma of omdat je helemaal gek wordt van Nokias app en iets anders wilt.
Ondersteuning van het ActiveSync protocol kun je best aan DataViz overlaten. Alle email wordt netjes opgehaald, inclusief submappen, en daarnaast kun je instellen of je ook je je agenda, taken en contacten wilt synchroniseren.
Het programma zelf is echter niet helemaal vlekkeloos. Ten eerste, RoadSync draait op de voorgrond van je telefoon om te syncen. Het blijft dus aanwezig in het lijstje met draaiende programmas. (Ik heb ook ergens gelezen dat voorgrondprogrammas een lagere prioriteit krijgen in het geheugenbeheer, waardoor RoadSync sneller afgekapt zou worden, wat zou leiden tot crashes. Dit heb ik nog niet meegemaakt.) Daarnaast is RoadSync nogal een geheugenvreter, de eerste keer synchroniseren levert rustig een niet meer reagerende telefoon op wat toch even kan duren en ook in later gebruik merk je dat je telefoon het soms een beetje moeilijk heeft.
Op de interface heb ik ook nog wat aanmerkingen. Hoewel RoadSync subfolders ondersteund zitten deze wel ver weggestopt. Wil je dus even een ander mailtje lezen, zit je toch weer eindeloos te klikken. Daarnaast wilde RoadSync de emails niet in Html-opmaak laten zien (wat het programma aan de gebruikte servers wijtte) en schakelt het over naar tekst. Dit doet 'ie naar mijn mening echter niet goed, de meeste emails zien er niet uit, waar andere programmas dit op een wat elegantere manier oplossen. (Moet gezegd worden, bij RoadSync is het mogelijk om de tekstgrootte aan te passen, wat ik nog niet gedaan heb. Wellicht dat het daar iets beter van wordt.)
Middle-ware programmas (Nokia messaging, Emoze, Mobiquus)
Een andere manier om je emails met je telefoon te laten synchroniseren is gebruik te maken van zogenaamde middle-ware programmas. Dit zijn services die voor jou de email ophalen bij je provider en vervolgens naar je telefoon sturen. Dit kun je gebruiken als bovenstaande opties voor jou niet goed werken of als je emailprovider geen ActiveSync ondersteund.
Nokia zelf levert ook een middle-ware dienst in de vorm van Nokia messaging (messaging.nokia.com) waar je verschillende email accounts kunt toevoegen. Hierbij kun je ook tot tien subfolders aanvinken die ook gesynchroniseerd moeten worden, zelfs als je emailprovider geen Imap of ActiveSync ondersteund (Hotmail). Ook kun je met Nokia messaging je emails als Html op je telefoon bekijken.
Ik heb uiteindelijk mijn Hotmail daarom maar hier onder gebracht nadat MfE al in gebruik was en RoadSync niet aan Html doet. Ik heb negen subfolders, dus dat ging goed.
Andere middle-ware programmas zijn Emoze en Mobiquus. Ik heb ze uiteindelijk maar niet geprobeerd aangezien ik het toch een beetje onprettig vind om mijn gegevens bij zulke programmas achter te laten, Nokia vertrouw ik dan toch wat meer.
[
Voor 98% gewijzigd door
simonr op 28-07-2011 14:09
]