Heb sinds een jaar de ultima 40 luidspreker.
Ze staan opgesteld in de woonkamer, tegen de achterwand met de TV er tussen. Heb een beetje ge-experimenteerd met de stand, en afstand tot de achterwand. Vanwege de twee compensatie openingen achterop maakt dit nogal verschil. De luidsprekers staan iets naar binnen.
Heb ze aangesloten op een yamaha RX-667 receiver - mede omdat je bij deze de surround versterker kunt schakelen als aparte versterker voor laag en hoog. Er lopen dus twee kabels naar elke luidspreker.
Ik heb dan ook geen satellieten of subwoofer, ik luister veel muziek en hou van een stereo opstelling. Subwoofer is echt niet nodig, de luidsprekers geven zoveel laag dat ik bij een goeie film explosie ook zit te shaken op de bank. Ook bij films zijn ze een absoluut een verrijking, maar dat is niet zo moeilijk met de flut-speakers in een gemiddelde flatscreen TV.
Hij bevalt mij heel erg goed. Ook mijn vriendin vind ze niet al te lelijk (ik heb de lichte versie met wit front) en vind ze ook goed klinken. Niet dat het belangrijk is voor me, maar de visite is altijd zeer verbaasd- in positieve zin- als ze de prijs horen
Moest een maandje wennen aan het geluid, ik had hiervoor een setje B&W-610i en die klinken toch wel anders. Die 8 weken proefperiode is echt super. Zeer nuttig, en ook lang genoeg om te wennen en je keuze te maken. Elke luidspreker boven de 500 euro per stuk zou deze garantie standaard moeten hebben. In een hi-fi zaak luister je hooguit enkele keren een uurtje, en daar hebben ze niet de akoestiek van je eigen huis.
De speaker wordt aanbevolen voor ruimtes tot 35m2. Voor mij onduidelijk waar dat op gebaseerd is. Mijn woonkamer is 50m2, maar ik heb niet het gevoel dat ik wat vermogen te kort kom. De kamer staat niet echt vol, maar bevat wel een groot kleed, gordijnen en een stoffen bank die het geluid absorberen. Maar goed ook, in verband met echo.
Als ik een budget van 1000 euro per luidspreker had, dan zou ik misschien toch weer overstappen naar een high-end B&W , maar voor 200 euro per stuk is de ultima 40 z'n geld meer dan waard.
Ik zou de high-end Teufels wel eens een paar maanden op proef willen hebben.