Shiver23 schreef op maandag 27 juli 2009 @ 11:07:
[...]
Ik bedoel niet te zeggen dat het zo is. Zeker omdat dit de eerste test is die de zwartwaarde van de V10 zo goed beoordeeld. Verschillende panels in verschillende formaten is echter geen uitzondering.
Op zich is dit natuurlijk heel interessant, maar een aantal dingen beginnen toch steeds weer op te vallen;
De test geeft aan dat het om hetzelfde panel gaat als de G en V (50). Dus dan zou die betere zwartkomen DMV betere electronica.
Verderop in de test lees ik dat de V54 beter schaduwdetail heeft dan de Pioneer, maar dat de Pioneer een net iets betere zwartwaarde heeft. Zo te zien "versmelten" bij Pioneer de bijna zwarte grijstinten (of eventueel hele donkere kleuren) tot zwart.
Stof tot nadenken. Het lijkt alsof Pioneer een "blacklevel truc" heeft ingebouwd in zijn soft/hardware. Waarom verdwijnt anders het schaduwdetail? Een betere "native" zwartwaarde zou juist MEER detail moeten geven. Het zwart loopt immers "verder."
Hetzelfde zie ik op mijn el cheapo 32 inch LCD in de slaapkamer. Ik zet "zwartwaarde" voluit en inderdaad, zwart word zwarter. Maar donkere tinten gaan "mee" naar zwart. Detail verdwijnt dus. Nou, dan waarde in het midden, zwart word lichter, maar meer detail word zichtbaar. Enzovoort.
Bij wijze van spreken zou LG iets dergelijks kunnen doen. Als ik bij MM naar de LGs kijk, komt het enigszins grijs over waar het zwart zou moeten zijn. WEL detail. Ze zouden dun aan de zwartwaarde kunnen "sleutelen." WEL minder detail dan.
Als de V54 bijna de zwartwaarde haalt, maar meer detail geeft, dan heb ik de indruk dat er minder word "gesleuteld" aan het beeld, en dat de V54 inderdaad superieur is aan de Panasonic.
Inktzwart maar MINDER detail schiet niet op. Dan maar een LEDLCD Samsung. Inktzwart, maar geen goeie overgangen. Als je trouwens met opzet de helderheid wat overdrijft, dan worden de details steeds beter zichtbaar. Ten koste van het zwart.