Het Olympus DSLR & objectieven topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 44.733 views

Onderwerpen

Alle 51 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

Dan ben ik in de war. :) OM is dus niet het 4/3 type, maar een voorloper daarvan uit het analoge tijdperk als ik het goed begrijp. Dank.

Er is een 4/3 naar m4/3 tussenring beschikbaar. Ik heb begrepen dat zaken als autofocus het dan nog wel doen. Maar werkt dat een beetje, of gaat er heel veel snelheid verloren?

Ik zat aan een macrolens te denken overigens omdat ik voor mijn fotografiecursus een bloem/plant van heel dichtbij moet fotograferen. Ik denk dat ik maar creatief probeer te zijn met de 14-42mm lens die ik al heb voor deze opdracht. Ik heb al een klein statiefje gekocht dus ik ga maandag wel even experimenteren. Heb er zin in.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 181786 op 19-02-2011 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:30
Anoniem: 181786 schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 21:38:
Er is een 4/3 naar m4/3 tussenring beschikbaar. Ik heb begrepen dat zaken als autofocus het dan nog wel doen. Maar werkt dat een beetje, of gaat er heel veel snelheid verloren?
Verschilt per lens hoeveel de snelheid verandert. De reguliere 4/3 lenzen zijn gemaakt voor PD-AF, terwijl de m4/3 camera's en lenzen juist CD-AF gebruiken. Beide AF technieken gebruiken de AF-motor op verschillende manieren: PD-AF heeft enkele, lange focus-bewegingen terwijl CD-AF juist veel kleine focus-stapjes doet met de AF-motor. De motor in de m4/3 lenzen is hier beter op voorbereid dan die van de gewone 4/3 lenzen. Sommige recente 4/3 lenzen zijn wel redelijk geschikt voor CD-AF, maar de meeste zullen niet erg snel zijn.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
gimpy schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 21:02:
De Zuiko OM 50mm lenzen worden wel 100mm op een PEN.
de lens blijft natuurlijk altijd een 50mm lens, maar qua beeldhoek 'wordt' ook een 4/3 of m4/3 50mm lens een '100mm' lens, dus door dat zo expliciet te noemen, schep je alleen maar verwarring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bovendien wordt de DoF ook nog eens groter. 50mm f/1.4 geeft het beeld van een 100/2.8 op een 4/3-camera.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goed. Bedankt allemaal voor de duidelijke uitleg. Ik heb vandaag als eerste een 40-150mm (voor m4/3) besteld. Later kan ik daar misschien zo'n macrolens voorzetten (die kosten maar 50 euro nieuw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:14
Universal Creations schreef op maandag 21 februari 2011 @ 17:57:
Bovendien wordt de DoF ook nog eens groter. 50mm f/1.4 geeft het beeld van een 100/2.8 op een 4/3-camera.
Ik dacht dat een 50mm f/1.4 juist een 100mm f/1.4 wordt. De cropfactor beinvloed toch niet de f stops? Een Canon EF 50mm f/1.8 wordt op een Canon EOS xx0d/x0d toch ook (crop 1.6) een 80mm f/1.8.

Ik heb voor een prikkie overigens de Zuiko 50/1.4, 28/2.8 en 135/3.5 kunnen kopen 2e hands :-). Ben wel alleen al meer dan een maand aan het wachten op mijn adapter uit Hong Kong :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
F-stop is meer dan alleen lichtsterkte. De sluitertijd blijft gelijk, maar je scherptediepte is wel een stuk groter.
Waarom denk je anders dat een foto gemaakt door een compactcamera (met kleine sensor) op f/2.8 er heel anders uitziet dan die door een dslr (of andere camera met grote sensor). De grotere sensor zorgt voor een kleinere scherptediepte (dit is kort door de bocht, maar in het voorbeeld wat ik eerder aangaf klopt het wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Heeft iemand een idee voor een tasje waar de epl2 met 14-42mm II net in past?
Zodat de camera nog in een jaszak past....
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gimpy schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 16:48:
Alvast bedankt!
Ik heb een Olympus tasje. Maar die draag je om de schouder.
De E-PL2 lijkt me eigenlijk met zo'n lens net iets te groot om makkelijk in je jas te doen. Of je moet een hele bobbel in je jas niet erg vinden.

Misschien dat je eens bij een lokale fotozaak (of mediamarkt misschien) kan gaan passen en meten wat je wil. Ik weet zo niet iets wat precies past en wat dan nog makkelijk in je jas past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElisabethM
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
gimpy schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 16:48:
Alvast bedankt!
Ik post nu even een willekeurige ebay-link, maar wij hebben dit tasje voor onze ep-1. Perfect! Op ebay bij verschillende handelaars te verkrijgen.

• leendertv
Die leren tasjes zien er wel goed uit! Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inmiddels een een tijdje kunnen spelen met de m.zuiko digital 40-150mm en kan slechts zeggen dat het eigenlijk een erg fijne lens is. Lekker snel (zeker in vergelijking met de 14-42 mark I) en erg scherp. Een aanrader dus en hij is voor een redelijke prijs al te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoopgevend nieuws: http://www.43rumors.com/f...four-thirds-products-too/

Men schijnt eruit te halen dat er een nieuwe E-XX aan zit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick de Roos
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-04 10:11
De komst van de E-xx zou mooi zijn.
Ik heb wel eens naar de E-5 gekeken, maar ik vind hem te groot en vooral te duur.
En ik wil mijn lenzen aan een goede Oly hangen. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dick de Roos schreef op maandag 25 april 2011 @ 13:31:
De komst van de E-xx zou mooi zijn.
Ik heb wel eens naar de E-5 gekeken, maar ik vind hem te groot en vooral te duur.
En ik wil mijn lenzen aan een goede Oly hangen. :O
De E-3 schijnt nu op de 2e hands markt weer zo nu en dan te verschijnen.
De E-5 is behoorlijk aan de prijs voor hobbyisten, maar schijnt volgens verschillende reviews wel waar voor het geld te leveren. Maar het is natuurlijk maar net wat je er voor (over) hebt. Ikzelf heb dat er iig niet voor (over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
De E-5 is inderdaad te duur. De E-3 levert prima prestaties op voor een veel redelijkere prijs als je wat oude voorraad of een goede 2e hands kunt vinden. Maar het nieuws dat er nieuwe E-X en E-XX modellen op de planning staan is erg prettig. Daarnaast werd er in het interview ook gezegd dat de reguliere 4/3 lenzen in productie *en* ontwikkeling blijven, dus wellicht dat we af en toe nog een mooi nieuw 4/3 objectief zien verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Een E-50 ga ik zeker kopen! Dus hoop echt dat dit waar is. Mooie upgrade voor mijn e520.
1600 euro heb ik gewoon niet over voor een camera .
Als de E-50 onder de 1000 euro blijft zou dit erg mooi zijn!

[ Voor 7% gewijzigd door leendertv op 27-04-2011 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft er hier iemand ervaring met de VF-2 (voor de PEN serie)? Het lijkt me namelijk wel fijn, en heb er enkele positieve dingen over gelezen, maar het is toch een vrij hoog bedrag voor een EVF...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:07
Anoniem: 181786 schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 22:41:
Heeft er hier iemand ervaring met de VF-2 (voor de PEN serie)? Het lijkt me namelijk wel fijn, en heb er enkele positieve dingen over gelezen, maar het is toch een vrij hoog bedrag voor een EVF...
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Is hij zijn geld waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jasper schreef op zondag 01 mei 2011 @ 00:47:
[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Is hij zijn geld waard?
Ik heb even gezocht op de fora van dpreview.com en las dat vrijwel iedereen het zijn geld meer dan waard vond. Ik heb dus even gekeken waar het voor een redelijke prijs te bestellen was. De prijs varieert nogal en als je dan de laagste prijs gevonden hebt dan blijkt dat er 10+ dagen levertijd opzit omdat het artikel niet voorradig zou zijn. Gisteren zag ik dat hij bij de Wehkamp wel voorradig was voor een iets duurdere prijs dan de laagste op internet. Afijn, ik moest nog wat andere dingen bestellen dus heb hem maar besteld. Vanavond krijg ik hem in huis en dan zullen we wel zien of het wat is. Hij kan altijd nog teruggestuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:14
De VF-2 heb ik ook. Hij is het geld waard. Vooral als je met analoge lenzen scherpe foto's wilt maken. Ik heb zelf nog veel Olympus OM lenzen en vooral de telelenzen (135mm, 200mm) kunnen niet zonder EVF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb hem inmiddels en kan vertellen dat hij geweldig werkt. Als er nog vragen zijn hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
volgende week wordt de Panasonic G3 gepresenteerd...kben benieuwd. (waarschijnlijk een startprijs van 649 dollar)
Hij wordt kleiner dan de G2 (schijnt een beetje vergelijkbaar te worden als de Samsung nx11) en ook een touchscreen.
Het interessants voor Olympus gebruikers is de nieuwe sensor...die wordt ook gebruik voor de volgende PEN????

Nog interessanter: Olympus gaat hoogstwaarschijnlijk een eigen sensor ontwerpen (en laten bouwen door Panasonic): http://www.43rumors.com/f...with-own-designed-sensor/

Owja...en er komt waarschijnlijk toch een e50!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.43rumors.com/f...e-e-p2-out-of-production/

Een nieuwe PEN dus komende maand. Ik verwacht er best veel van, oa een ingebouwde EFV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ik hoop dat Olympus met de EP-3 komt met een ingebouwde EFV. Kijk naar wat Panasonic gedaan heeft met de G3. Qua afmetingen komt dat al aardig in de buurt en die heeft tenminste een zoekerbeeld/viewfinder ingebouwd. Waarom ik wacht tot Olympus ermee komt? Omdat ik de jpeg's van Olympus verkies boven die van Panasonic. Want voor mij is dat de reden waarom ik al die tijd aan het wachten ben. Tot er eindelijk een m4/3's verschijnt in de vorm van GF1/EP-serie met EVF ingebouwd. Hopelijk wordt het wachten nu eindelijk eens beloond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297917

Ja de panasonic g3 is wat kleiner dan de g2, maar de zoeker is slechter geworden: kleiner.
De loss VF2 is beter.
Ik vraag me af of ze een zoeker met zo'n 'groot' beeld erin kunnen 'proppen'. Kan allemaal vast wel, maar dan krijg je ook een hele hoge prijs ben ik bang. En die willen ze liever niet te hoog maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Anoniem: 297917 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 14:27:
Kan allemaal vast wel, maar dan krijg je ook een hele hoge prijs ben ik bang. En die willen ze liever niet te hoog maken.
Olympus moet niet zo bang zijn voor een hoog prijskaartje. Kijk naar Fuji, lanceert de X100 en hangt er een flink prijskaartje aan. Doet dat het publiek er van wegblijven? Verre van. Waarom? Omdat het aanspreekt en dingen goed doet (even de dingen die het verkeerd doet links laten liggen) waar men bereid is geld voor neer te leggen. Daarnaast.. Olympus heeft al zat betaalbare pen's, EP-1, EPL1, EPL2 is uit, EP2 komt nu beneden in prijs bij tig winkels. Dus een dure, uitgebreidere pen kan geen kwaad om zo het assortiment te verdelen in instappers voor beginnelingen (EPL-serie) - normale serie voor enthousiastelingen (EP-serie) en daar dus bovenop een serie die kan concurreren met de features die de X100 heeft de EPP (eletronic pen pro serie? :+)

Want retro verkoopt, zie de eerste reacties toen Olympus de EP-mockup toonde. Zie de bejubelende reacties toen Fuji de X100 toonde. Dus hoe moeilijk kan het nu zijn om de pen stijl aan te houden maar het vervolgens te voorzien van alle laatste mooiste snufjes? :? En dat je logischerwijs er een hoger prijskaartje aan hangt staat een goede verkoophit niet in de weg. Dat bewijst Fuji met de X100 wel. De EP-2 kost aldus de DPReview review €949 adviesprijs met 14-42mm objectief en VF2. Verzin een manier om die VF2 in een EP2 te krijgen, stop de nieuwste sensor er in + geef het een beter LCD schermpje et presto: EP3 is ready to hit the market! Geef het ook een adviesprijs van 949 euro mee en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is even afwachten waar Olympus volgende maand mee komt. De verwachtingen zijn hoog gespannen, dus ongetwijfeld zullen er mensen teleurgesteld zijn. Fora worden volgeschreven door mensen die op x of y hopen. Op zich is dat wel positief want het leeft dus bij de mensen. Met de digitale PEN is Olympus een goede weg ingeslagen waar gezonde winst en marktaandeel te behalen is denk ik maar zo'n omschakeling kost wel wat pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Camera's die nog niet bestaan zijn altijd het populairst ;-)
Omdat iedereen denkt (hoopt) dat nu al zijn wensen vervult worden.

Ik denk (hoop) dat ik met de EP3 mijn e520 kan gaan vervangen.
Mijn enige twee wensen zijn een ingebouwde EVF en een redelijke AF met de FourThird lenzen.
Wat beeldkwaliteit betreft zijn alle PEN's al een stuk beter dan mijn E520, dus dat is het upgraden al waard.

Ik ben vooral benieuwd naar de sensor.
Er gaan geruchten dat Olympus zelf een 12mp sensor gaat ontwerpen (of in ieder geval een aangepast ontwerp van een Panasonic sensor?) en deze laat produceren door Panasonic. Zit deze al in de EP3?
Of komt in de EP3 dezelfde sensor als de Panasonic G3.
De nieuwe Panasonic sensor is toch een aardige verbetering, vooral de DR bij de hogere ISO's.
Alleen bij de lagere ISO's (onder de 400) helaas niet echt verbeteringen in DR.
Theoretisch zou dit met 12mp ipv 16mp beter moeten kunnen...

Er komen trouwens ook een paar leuke lenzen aan de volgende maand:
Zuiko 12mm F2, Zuiko 50mm F1.8, Leica 25mmF1.4

De Olympus EPL2, de Panasonic G3 en de Canon 7D:
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads4/4ddf6d7c63eab/4ddf6d7c63ac5-3.PNG

[ Voor 20% gewijzigd door leendertv op 27-05-2011 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-06 01:07
Heeft iemand de VF-1 al eens gebruikt met een E-P(L)? In hoeverre komt het beeld (gemaakt voor 17mm pancake) overeen met het 18mm gedeelte van de standaard 18-42mm kitlens? Dat is namelijk degene die ik het meest gebruik...

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Knakker schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 14:33:
Heeft iemand de VF-1 al eens gebruikt met een E-P(L)? In hoeverre komt het beeld (gemaakt voor 17mm pancake) overeen met het 18mm gedeelte van de standaard 18-42mm kitlens? Dat is namelijk degene die ik het meest gebruik...
Ik denk dat het redelijk, maar net niet helemaal overeenkomt. De VF-2 is overigens een geweldig ding wat ik een ieder kan aanraden. Maar wel wat duurder helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
30 juni gaat een mooie dag worden! Een hele nieuwe generatie PEN's!

3 nieuwe PEN's
- E-PM1 (mini PEN) (http://www.43rumors.com/f...screen-and-e-pl1-buttons/
- E-PL3 (deze krijgt een kantelbaar scherm)
- E-P3 (bijna hetzelfde design als de E-P2)

2 nieuwe lenzen:
- Zuiko 12mm F2.0, pro lens: http://www.43rumors.com/f...h-and-has-distance-meter/
- Zuiko 45mm F1.8 (299 euro)

- nieuwe external viewfinder

Alle PEN's met nieuwe (12mp) sensor, processor, touchscreen en nieuwe super snel AF systeem (zelfs sneller dan de meeste DSLR's):
http://www.43rumors.com/f...ost-canon-dslr-autofocus/

Die Zuiko 12mm schijnt echt een parel van een lens te zijn (wat verwacht je anders van een Zuiko pro lens):
"Our sources are pretty exited with the new upcoming Olympus 12mm f/2.0 high grade lens. First the build quality is amazing, it’s an all metal piece of goodness! And the lens has a distance scale! According to my sources the lens has the best image quality (resolution, color rendering) tested to date. Someone said there is nothing to envy to any Leica lens! Compared to the Leica 24mm f/3.8 (Click here to see that lens on eBay) the Olympus will cost $1.700 less and has a much faster aperture! Another source that this is one of the lenses that will birng new sex appeal to the Micro Fur Thirds system (yes he used those words)."

[ Voor 40% gewijzigd door leendertv op 20-06-2011 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En ze zijn nu officieel geïntroduceerd:

E-PL3
Afbeeldingslocatie: http://www.olympus.co.uk/corporate/images/E-PL3_black__front_EZ-M1442IIR-XL_rdax_480x287.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.olympus.co.uk/corporate/images/E-PL3_silver__top-XL_rdax_480x184.jpg
Mooi ding met zo'n brushed aluminium look :)
preview op dpreview

E-P3:
Afbeeldingslocatie: http://www.olympus.co.uk/corporate/images/E-P3_black__rightside_EZ-M1442IIR-XL_rdax_480x327.jpg
preview van dpreview

E-PM1:
Afbeeldingslocatie: http://www.olympus.co.uk/corporate/images/E-PM1_brown__rightside_EZ-M1442IIR-XL_rdax_480x339.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

De E-PL3 is slechts 265 gram zonder accu, en de E-PM1 217 gram zonder accu. Super lichtgewicht EVIL cams :o En dan toch nog zo'n 'grote' (naar verhouding) sensor. Ik vind het een goede prestatie van Oly: ben benieuwd naar de beeldkwaliteit :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb inmiddels een filmpje gezien van een nieuwe PEN en hoe snel die autofocust in een slecht verlichte ruimte. Abnormaal snel eigenlijk. Zo te zien gaat het de goede kant op met Olympus. De nieuwe lenzen zien er ook veelbelovend uit en zo te zien zijn zelfs de kitlenzen onder handen genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184739

Hier staan wat samples van de nieuwe E-P3, ziet er in mijn ogen t/m ISO 800 erg mooi uit:
http://www.photographyblog.com/previews/olympus_ep3_photos/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier kan je JPEG's vergelijken met allerlei camera's. De ruisprestaties zien er beter uit dan die van de E-PL2 en Panasonic GF2, maar minder dan de Panasonic G3 en Sony NEX-5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Focus-snelheid van de E-P3 vergeleken met een Canon 7D: YouTube video.

Vind het best vlot, maar niet echt een heel serieuze test imho :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Baggertest. Laat ze maar eens met slecht licht en gelijke DoF een test doen. Bovendien lieten ze de 7D zelf een focuspunt kiezen en bij de EP3 werd het focuspunt door de gebruiker gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Universal Creations schreef op maandag 04 juli 2011 @ 13:10:
Baggertest. Laat ze maar eens met slecht licht en gelijke DoF een test doen. Bovendien lieten ze de 7D zelf een focuspunt kiezen en bij de EP3 werd het focuspunt door de gebruiker gekozen.
Ik heb inmiddels een test gezien (kan hem helaas niet terugvinden) waarin ze met de E-P3 zitten te spelen in een slecht verlichte kamer en nog was het ontzettend snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Hmmm, misschien dat ik die e-p3 eens ga proberen als ie uit is. Voorheen altijd een beetje tegenaan zitten hikken omdat panasonic eigenlijk de leukste camera's (iig redelijke autofocus) had maar geen in body IS.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
een autofocus test:
http://www.43rumors.com/e...-the-nikon-d3x-autofocus/

De test:
I created a simple test arrangement to get a real world understanding on E-P3´s AF speed. A sat at a table with my elbows leaning on table. On the others side of table I had a newspaper (at 1m distance) and directly behind there´s a plant across the room at 5m distance. I set both E-P3 and E-P2 to do single-AF at a press of shutter button AND shutter is activated only after focusing is done. Other settings: Program AE, ISO 400, single shot mode, medium JPEG, only center focusing spot active.

Now I aimed focusing spot at newspaper and pressed shutter button until camera focuses and shutter goes, aimed focusing spot at plant and pressed shutter button until camera focuses and shutter goes, aimed focusing spot towards newspaper and pressed… I went on doing this until I counted 75 shots. The number 75 is not important. The point was to make enough shots so that slight differences between each single shots become averaged when shooting with both cameras. I repeated the same drill for four lenses:
Olympus PEN:

lenzen:
1) The new Olympus m4/3 kit zoom lens 14-42mm 1:3.5-5.6 II R. Tested at 42mm focal length.
2) Olympus m4/3 zoom lens 40-150mm 1:4-5.6. Tested at 50mm focal length.
3) Olympus 4/3 zoom lens 12-60mm 1:2.8-4 with Novoflex m4/3 adapter. Tested at 50mm focal length.
4) Panasonic Lumix G 20mm 1:1.7

E-P3
1) 0,82s
2) 0,89s
3) 1,96s
4) 0,87s

E-P2
1) 1,41s
2) 1,46s
3) 2,26s
4) 1,54s

Nikon D3x:

Lenzen:
5) AF-S Micro Nikkor 105mm 1:2.8 G
6) AF Nikkor 85mm 1:1.4 D
7) AF-S Nikkor 14-24mm 1:2.8 G. Tested at 24mm focal length.

Results:
5) 0,97s
6)1,15s
7)0,70s

[ Voor 40% gewijzigd door leendertv op 08-07-2011 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Niet zo verrassend dus dat de snelle AF-S (of USM bij canon) lenzen zoals de nikkor 14-24 nog wat sneller zijn, maar zeker geen slechte prestatie.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Het is mooi om te zien dat de AF in ieder geval geen reden meer is om geen Olympus PEN te kopen.
De AutoFocus kan gewoon mee met de DSLR's van Canon en Nikon.

Maar dit zijn wel s-af testen. Of c-af ook zo goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb even wat vraagjes.

Ik ga op vakantie naar Zuid-Frankrijk. Nu heb ik afgelopen jaar altijd prima zonder zonnekap geschoten, is het noodzakelijk om een zonnekap te kopen (a 30 euro per stuk, voor 2 lenzen) of kan ik het gewoon proberen en dan maar zien hoe het gaat. Dat wil ik eigenlijk doen, het gaat om gewone vakantie kiekjes eigenlijk.

Wie heeft er ervaring met de macro voorzetlens voor de PEN (MCON-P01) in combinatie met de 40-150mm lens. Is dit een leuk ding (a 50 euro) om eens wat met macrofotografie uit te proberen? Een macrolens voor de PEN kost namelijk best wel heel veel geld, althans dat heb ik er niet voor over om het eens uit te proberen. Wellicht weet iemand een leuk alternatief voor hetzelfde (of iets meer) geld (een oude lens met koppelstuk bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Ik heb geen ervaring met de MCON-P01, maar ik gebruik weleens de Raynox DCR250 op de Zuiko 40-150mm:

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6038/5901638379_074fa5abce_z.jpg
Zweefvlieg by Leendert Visser, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5145/5816416906_b5927506c6_z.jpg
Springspin by Leendert Visser, on Flickr

Ik denk dat de MCON-P01 minder vergroting geeft, vergelijkbaar met de Raynox DCR150.
Maar die voorzetlensjes werken best goed. Ik flits wel altijd (met een zelfgemaakte softbox), je hebt dan meer kans op scherpe foto's.
Het is niet overal geschikt voor omdat je dicht bij het onderwerp moet komen. Kleine insecten en bloemen werken prima...maar voor bijvoorbeeld vlinders werkt een macrolens beter.

Voordeel van een Raynox voorzetlens is dat deze universeler is. De Olympus voorzetlens past volgens mij maar op twee lenzen.

[ Voor 5% gewijzigd door leendertv op 11-07-2011 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
Anoniem: 181786 schreef op zondag 10 juli 2011 @ 09:58:
Ik heb even wat vraagjes.

Ik ga op vakantie naar Zuid-Frankrijk. Nu heb ik afgelopen jaar altijd prima zonder zonnekap geschoten, is het noodzakelijk om een zonnekap te kopen (a 30 euro per stuk, voor 2 lenzen) of kan ik het gewoon proberen en dan maar zien hoe het gaat. Dat wil ik eigenlijk doen, het gaat om gewone vakantie kiekjes eigenlijk.
Zonnekappen helpen om lensflare te voorkomen als de zon (of een andere sterke lichtbron) net buiten het frame staat. Ze zijn zeker aan te raden. Je kunt waarschijnlijk 3rd party zonnekappen vinden die een stuk goedkoper zijn dan de officiele Olympus exemplaren (ik zou beginnen met zoeken op DealExtreme).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
ISO 6400: EP3 vs Canon 7d en 5d:

http://www.thephoblograph...-vs-canon-5d-mk-ii-vs-7d/

Als ik dit zie, zit er in de praktijk helemaal niet zoveel verschil in ISO 6400 tussen de EP3 en de 7D.

Bij verschillende winkels is de EP3 al te bestellen. Dus we weten nu ook de prijzen.

Bijvoorbeeld bij kamera Express:
Alleen de camera: 799 euro
met 14-42mm: 899 euro
met 14-42mm en 40-150mm: 1049 euro
met 17mm: 899 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind het verschil toch best groot eigenlijk. Vooral in die gestreepte blouse is het goed te zien. De kleuren zijn veel fletser bij de E-P3 en er is minder detail.
Een test met RAW foto's zonder ruisreductie ben ik nog niet tegen gekomen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gimpy schreef op maandag 11 juli 2011 @ 09:38:
Ik heb geen ervaring met de MCON-P01, maar ik gebruik weleens de Raynox DCR250 op de Zuiko 40-150mm:
Leuke/mooie foto's.

Inmiddels heb ik de MCON-P01 en het werkt eigenlijk best wel goed. AF werkt ook nog eens. :)
Ik ben er wel content mee iig en het is een leuke kennismaking met macrofotografie.

Ik gebruik hem overigens op de 40-150mm en dan op de 150.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 181786 op 13-07-2011 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De openingspost mag overigens wel weer eens aangepast worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
Anoniem: 181786 schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 20:23:
De openingspost mag overigens wel weer eens aangepast worden. :)
Yup, ga er binnenkort mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Species5618 schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 10:54:
[...]

Yup, ga er binnenkort mee aan de slag.
Dat zou fijn zijn. :)
Als je wil kan ik over een week of 4 wel productinformatie voor je verzamelen voor de openingspost. Maar hoe het technisch allemaal in elkaar steekt... daar heb ik geen kaas van gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn eerste probeersels met het macro voorzetlensje:

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6134/5944379156_032d1c6d7b.jpg
_7122562 by Jerry_81, on Flickr

Een beetje bijgesneden foto:

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6146/5943824029_cb4069ee96.jpg
_7122563 by Jerry_81, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PowerUp schreef op maandag 11 juli 2011 @ 13:36:
Ik vind het verschil toch best groot eigenlijk. Vooral in die gestreepte blouse is het goed te zien. De kleuren zijn veel fletser bij de E-P3 en er is minder detail.
Een test met RAW foto's zonder ruisreductie ben ik nog niet tegen gekomen trouwens.
dpreview heeft nu wel een vergelijking met RAW's.Hij presteert net iets beter dan de E-PL2, maar duidelijk slechter dan de G3. APS-C camera's zijn helemaal buiten bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PowerUp schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 07:48:
[...]

dpreview heeft nu wel een vergelijking met RAW's.Hij presteert net iets beter dan de E-PL2, maar duidelijk slechter dan de G3. APS-C camera's zijn helemaal buiten bereik.
Tot ISO 3200 kan het leuk meekomen. Daarboven schiet ik nooit. (op 3200 eigenlijk ook al nooit). Voor mij dus meer dan goed genoeg. 'Buiten bereik' blijkt overigens niet uit de vergelijking met de NEX-5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zf8Ycq8JsjyjGUze3FwIhzHJ/full.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4tATlmIUPIpJdlfdsMZZ3ukv/full.jpg

Vind ik wel een groot verschil eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PowerUp schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 17:48:
[afbeelding] [afbeelding]

Vind ik wel een groot verschil eigenlijk.
Beide is niet meer te gebruiken voor een mooie plaat. Lood om oud ijzer dus.
Als we overigens naar de JPEG's kijken, dat wat de meeste mensen gebruiken dan ziet het er bij de E-P3 weer beter uit als bij de NEX. Kijken we bij RAW dan zien we tot ISO 800 betere resultaten bij de E-P3.

Bij slecht licht is de NEX beter met RAW, bij JPEG is dat verschil al niet meer. Schiet je echter bij dag dan is de E-P3 beter (zowel RAW als JPEG).

De 4/3 sensor die Olympus in haar nieuwe modellen gebruikt is zeker niet zo goed als nieuwe APS-C sensoren, maar de TruePic VI processor maakt heel veel goed.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 181786 op 19-07-2011 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Ik zie niet veel verschil tussen ISO 3200 bij de EP3 en de EPL2.

ISO 200 vind ik bij de ep3 wel een stuk mooier dan de epl2.
Meer details en kleurtonen. Zie bijvoorbeeld de rode en de gele bollen, Bij de EPL2 dichtgelopen in één kleur maar bij de EP3 (ik vind de EP3 op ISO 200 in RAW zelfs nog ietsje mooier dan de NEX-5 ... zie bijvoorbeeld die blauwe bol links boven, of de rode bollen) :

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads4/4e25ee061d532/4e25ee06196b7-test.png

Duidelijk is dat je voor ISO 1600 + echt bij Sony NEX moet zijn... heb je dat niet nodig dan vind ik een Olympus PEN meer voordelen hebben (compactere en meer lenzen etc.)

In de reviews van Robin Wong kwam al te sprake hoe goed de kleur output van de EP3 is ( en dat dit ook verbeterd is ten opzichte van de vorige generatie PEN's).
"The overall color output of the images from the E-P3 was noticeably different from what was seen on previous PEN or Olympus cameras. I find that the E-P3 did a great job in separating the colors, resulting in somewhat more realistic, and very close to what the eye sees."
Zie bijvoorbeeld: https://lh4.googleusercon.../mya3FP4GfRE/P6197793.JPG

[ Voor 54% gewijzigd door leendertv op 19-07-2011 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 181786 schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 22:08:
[...]

Beide is niet meer te gebruiken voor een mooie plaat. Lood om oud ijzer dus.
Hangt er maar net vanaf op welk formaat je het wil gebruiken. Je loopt bij de E-P3 gewoon eerder tegen de grenzen aan dan bij de NEX.
Als we overigens naar de JPEG's kijken, dat wat de meeste mensen gebruiken dan ziet het er bij de E-P3 weer beter uit als bij de NEX.
Dat ben ik niet met je eens:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SjTENRrI0WQlPa1FVoB6NR5w/full.jpg
Kijken we bij RAW dan zien we tot ISO 800 betere resultaten bij de E-P3.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/P6yLsAMAfG5UFuH8rfAPrJCS/full.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GkxdhA5aaMId1Ty9dtSxB21x/full.jpg

Ik zie maar erg weinig verschil op lage ISO's, het meeste verzoorzaakt door de verschillende belichting en focus (lijkt bij de E-P3 meer naar voren te liggen en bij de NEX meer naar achter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads4/4e2695c2d5e53/4e2695c2d5a62-2.PNG

Moet je dpreview.com series nemen?

[ Voor 30% gewijzigd door leendertv op 20-07-2011 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Zx7J2Mp1dULSGr2nz28Qnjrx/full.png

Hier is het net andersom. Daarom heb ik ook het wereldbolletje gepakt, die lijken beiden goed in focus te zijn. dpreview zou ik zeker wel serieus nemen, ik ken maar weinig sites waar je zo makkelijk prestaties kan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PowerUp schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 12:04:
dpreview zou ik zeker wel serieus nemen, ik ken maar weinig sites waar je zo makkelijk prestaties kan vergelijken.
Maar schijnbaar gaat het nogal mis bij de vergelijkingen zoals de voorbeelden aantonen. Kan het wel een heel makkelijk werken, maar als de gegevens niet kloppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het mooie van deze manier van vergelijken is dat je zelf de verschillen kan beoordelen. Als je dan verschillen ziet moet je eerst even nadenken waar die verschillen door komen. Bij de wereldbol zit er maar nauwelijks verschil in scherpte en belichting, dus is zijn de verschillen in het beeld hoogst waarschijnlijk veroorzaakt door
ruis(reductie). Of het verschil in detailverlies door onscherpte of door ruisreductie komt is ook meestal goed te zien.
En als je niet zelf wil interpreteren kan je altijd nog dxomark opzoeken die alleen een kaal getal geeft:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6e87B4VAHIJsTRcikAxLI4s8/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PowerUp schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 17:10:
Het mooie van deze manier van vergelijken is dat je zelf de verschillen kan beoordelen. Als je dan verschillen ziet moet je eerst even nadenken waar die verschillen door komen. Bij de wereldbol zit er maar nauwelijks verschil in scherpte en belichting, dus is zijn de verschillen in het beeld hoogst waarschijnlijk veroorzaakt door
ruis(reductie).
Waarschijnlijk, zeker weten doen we niet daar de belichting en het scherp stellen ook al niet zo lekker loopt zo te zien.
Of het verschil in detailverlies door onscherpte of door ruisreductie komt is ook meestal goed te zien.
Ik ben geen techneut, wellicht zijn er nog een handvol andere variabelen waaraan het kan liggen.
En als je niet zelf wil interpreteren kan je altijd nog dxomark opzoeken die alleen een kaal getal geeft:

[afbeelding]
Maar ook DxOMARK is bepaald niet onomstreden.

Indien je daadwerkelijk een vergelijk wil maken zit er denk ik niets anders op dan de 2 of 3 modellen waaruit je wil kiezen zelf uit te proberen in het echte leven. Maar het is mij wel duidelijk dat op hogere ISO waarden de NEX (en camera's met dezelfde sensor) beter presteert. Het is dan echter de vraag aan de individuele gebruiker of hij/zij daarvan gebruik zal gaan maken. Zoals ik al zei, voor mij is het lood om oud ijzer op de hogere ISO waarden een ander zal graag zijn camera in bijvoorbeeld het uitgaansleven gebruiken, dan is een NEX veel geschikter alhoewel ik dan afvraag of het voordeel van de sensor niet teniet wordt gedaan door de beperking van keuze in native lenzen.

Afijn, om terug te komen op de nieuwe PEN's en de nieuwe lenzen. Op verschillende sites is al melding gemaakt van voorraden van de nieuwe 12mm lens en de E-P3. De eerste gebruikerservaringen zijn bijzonder positief. Zo aan de reacties te lezen is het weer een geslaagd product van Olympus en blinkt vooral de 12mm lens uit in kwaliteit.

• leendertv
Artikel met heel veel voorbeeld foto's van de Zuiko 45mm F1.8:

http://robinwong.blogspot...m-f18-review-chinese.html

Pfoe...wat een prachtig lensje!

[ Voor 31% gewijzigd door leendertv op 25-08-2011 12:40 ]

gimpy schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 12:40:
Artikel met heel veel voorbeeld foto's van de Zuiko 45mm F1.8:

http://robinwong.blogspot...m-f18-review-chinese.html

Pfoe...wat een prachtig lensje!
Het schijnt een echte verassing te zijn voor vele reviewers. Olympus had er weinig ruchtbaarheid aan gegeven en de adviesprijs was ook geen indicatie voor zo'n goede lens.
Zelf wil ik wel heel graag de 12mm. :)

Misschien wordt het eens tijd dat er een nieuw topic geopend wordt dat up to date is. Het steekt nu een beetje karig af in vergelijking met de andere merken topics. Terwijl Olympus momenteel toch wel erg leuke en aantrekkelijke modellen en lenzen in het aanbod heeft.

Heeft iemand een voorbeeld van een openingspost wat ik aan kan passen en een lijst met beschikbare codes?
Als je je DM aanzet (zie hier voor instructies) dan kan ik je wel onze huisstijl doorsturen :)

PowerUp schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 21:47:
Als je je DM aanzet (zie hier voor instructies) dan kan ik je wel onze huisstijl doorsturen :)
Gedaan. :)

• leendertv
Is het geen idee om één topic te maken voor het hele m43 systeem (of desnoods het 43 en m43 systeem samen)?
Anders krijg je toch veel dubbele informatie bijvoorbeeld als het gaat om lenzen.
Lenzen als de Olympus 12mm F2, Panasonic 20mm F1.7, Panasonic Leica 25mm F1.4, Zuiko 45mm F1.8, Panasonic Leica 45mm macro.... zijn voor zowel Olympus als Panasonic gebruikers interessant.
En zoveel Olympus gebruikers zijn er hier ook niet.

[ Voor 28% gewijzigd door leendertv op 25-08-2011 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gimpy schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 23:40:
Is het geen idee om één topic te maken voor het hele m43 systeem (of desnoods het 43 en m43 systeem samen)?
Anders krijg je toch veel dubbele informatie bijvoorbeeld als het gaat om lenzen.
Lenzen als de Olympus 12mm F2, Panasonic 20mm F1.7, Panasonic Leica 25mm F1.4, Zuiko 45mm F1.8, Panasonic Leica 45mm macro.... zijn voor zowel Olympus als Panasonic gebruikers interessant.
En zoveel Olympus gebruikers zijn er hier ook niet.
Dat zou wel een leuk idee zijn. Wordt wel een beetje lastig met de stijl van de openingspost denk ik, maar ik zal eens kijken. Het makkelijkst is dan om een 4/3 en m4/3 topic in 1 te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En dankzij het harde werk van Thorgrem is er een vers deeltje :)
Het grote 4/3 en m4/3 topic v2011
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.