Ik had tamelijk wat vrije tijd de laatste tijd. Ik heb er nu namelijk 60 uur ingestopt

Dus "snel" uit spelen zit er niet bij. Ik was na 55 uur klaar met het eerste rondje. NG+ gaat denk ik veel langer duren de monsters zijn namelijk 3-5 keer zo sterk als in de eerste ronde.
Over World Tendancy had ik voordien al gelezen, dat in stand houden lijkt me niet makkelijk. Zeker als niet als een bug daarin meespeelt (of is het een feature?

). Maar als je dan offline speelt, dan kom je toch geen Black Phantom's tegen, of worden deze ook door de AI bestuurt? Ik dacht dat enkel een andere speler die jouw wereld binnenkomt dit kon worden.
En kan het doden van sommige NPC's geen kwaad? Bijvoorbeeld je dood iemand die je normaal gezien later een quest / item zou geven.
In principe heb je twee variaties Black Phantoms. De eerste is player controlled en de ander is een NPC. Als jij iemand anders zijn wereld binnen valt zie jij er voor hem uit als een black phantom. Aangezien jij in jouw eigen wereld tegen de monsters bent, maar in iemand anders wereld juist tegen de speler en dus voor de monsters. Een NPC black phantom werkt op hetzelfde principe. In white world of neutral tendancy dan zijn het of quest gevers of neutrale npc's die tegen de mobs soms vechten. In Pure black tendancy dan zijn het monsters die samen met de monsters vechten tegen jouw.
Ja, het doden van NPC's heeft gevolgen voor het verloop van het spel, soms hele grote. Kill je de NPC toevallig of maak je hem vijandig en dat is bijvoorbeeld degene die je eigenlijk geavanceerde spells zou leren dan kan je dat niet meer in deze ronde. Een wat minder extreem voorbeeld is het feit dat je in 1-1 de optie krijgt om iemand te redden. Echter nadat je het onmiddellijke probleem voor hem hebt opgelost en dus "gered" heb. Gaat hij vrolijk door het level rond lopen die dombo, en hij aggro'd gewoon monsters. Die kan dus doodgaan en dan kan je hem niet weer redden in 1-2, zelfde verhaal in 1-3 en dan als hij het overleeft tot het einde van die wereld dan geeft hij je een sleutel naar een "optionele" baas.
Is hij echter dood gegaan zonder dat jij dat door hebt en je verlaat de wereld, kan je fluiten naar de sleutel en kan je de betreffend deur dus ook niet meer openen deze ronde.
Dat van die bloedvlekken wist ik nog niet, krijg je dan een cut-scene met hoe die aan zijn eind kwam?
Geen cut scene per se, als je online speelt zie je continue andere spelers in jouw wereld als schimmen, grijs geel achtige, lopen. Op het moment dat je een bloed vlek activeert zie je een rode schim vanaf die plek tot de dood van de speler.
Hm, 99% zelf uitvogelen. Is een guide aan te raden, of lukt het zo ook? (Qua RPG's heb ik wel ervaring met o.a. Diablo, TES4, Fallout 3 en WoW, maar ik weet niet of dat vergelijkbaar is met DS)
Geven NPC's je hints, leid het ene naar het ander, krijg je questen?
Het is niet echt vergelijkbaar want je hebt geen quests, of niets in de zin van ga hier naar toe, haal dit en krijg dit. Er zijn een aantal quests maar die zijn niet duidelijk. Bijvoorbeeld de bank NPC wil nog wel eens lullen over zijn gezin,, afijn denk je, de man moet ook zijn ei kwijt. Echter op een gegeven moment in wereld 1 haal je bijvoorbeeld een hendel over om een short cut te openen en opeens liggen er twee lijken op de grond die er voorheen niet waren. Één daarvan bevat een item die als je de volgend keer voor de optie "talk" kiest bij de NPC bank, dan herkent hij het en vertelt hij een stukje meer en krijg je wat en dan ga je weer verder met de "quest".
Ik weet dat er één quest is die redelijk duidelijke volgorde heeft maar die vereist dat je bijna iedereen in de nexus aanvalt en dood. Dus de NPC's die je eerst gered hebt. Het is dus een dark tendancy quest en die krijg je ook alleen maar te zien als je persoon X gered hebt en dark character tendancy hebt. Je hebt op dat moment dus ook weinig keus want één van de NPC's gaat de quest ook doen en probeert de rewards te halen voordat jij daar kans tot ziet. Dus die piepo verschijnt in werelden en loopt je NPC's af te maken ook al wil je het niet.
Een guide, om in ieder geval niet jezelf voor de kop te slaan voor de wereld tendancy events en unieke items, is misschien geen slecht idee.
De berichten over het enorm veel dood gaan (vooral in het begin) heb ik al vaak gehoord. Als je dood bent, kom je terecht in de Nexus right? En hoe kom je dan terug bij je lichaam? Moet je een stuk lopen als bvb. een geest, respawn je dicht bij je lichaam of eerder op een centrale plaats (kasteel bvb)?
Als je dood bent in een wereld spawn je weer op je entree plaats, echter zijn alle mobs weer levend en mag je weer van voor af aan beginnen. Jouw eigen bloedvlek waar je souls zitten, liggen op de plaats waar je dood bent gegaan. Was dat bijna op het eind van dat deel van de wereld, mag je het pokke eind weer werken totdat je daar bent. Ben je dood gegaan met 20.000 souls vlak voor het eind en heb je de pech dat je doodgaat voordat je je eigen bloedvlek kan aanraken, zeg maar gedag tegen de 20.000 souls, want die ben je kwijt.
Op het moment dat je een baas killed dan wordt er een soort mini archstone neergezet voor je. Op dit punt kan je voortaan beginnen binnen de wereld.
Even voor de duidelijkheid, er zijn twee variaties van "dood" zijn. Als je namelijk een baas verslaat dan "revive" je en krijg je je lichaam terug. Wat betekend dat je full HP en MP hebt. Standaard ben je in Soul form, reductie op HP en MP, meestal 60 % dacht ik van je max in body form. Ga je dood in body form dan gaat de wereld 1 punt richting black tendancy. Ga je dood in soul vorm dan niet. Daarom is het ook aan te raden om te suiciden in de nexus op het moment dat je in body vorm bent want er zijn maar een x aantal manieren en dus punten om een wereld naar pure white tendancy te krijgen. Dood gaan in de nexus heeft namelijk geen invloed. Echter kan je in het spel stenen vinden waardoor je kan reviven en dus doodgaan in body form om de wereld naar pure black tendancy te krijgen.
In pure black tendancy zijn de black phantoms goed voor x aantal punten richting pure white tendancy daarnaast zijn er in de pure black werelden, primeval demons. Dat klinkt als heel wat maar het zijn grote wormen die niet terug vechten waarbij je als je mazzel hebt een colorless demon soul van krijgt en een x aantal punten richting pure white tendancy. Echter als je één van de twee killed en dan terug gaat naar de nexus dan update de wereld tendancy zich en verdwijnt dus de phantom of de primeval demon. Je zal dus niet terug kunnen gaan naar de nexus voordat je beide gekilled hebt, mocht je dit willen doen. Je kan exiten in een wereld, het spel saved echt om de seconde namelijk. Dus je kan exit binnen de wereld en dan de volgende keer verder gaan met de wereld nog in pure black als het goed is. Zolang je niet naar de nexus bent geweest.
Tip. Je kan een bepaald zwaard maken, Large Sword of Searching die je drop kansen verdubbelt, erg handig bij de wat zeldzamere drops zoals "pure" resources en colorless demon souls.
Hm, unieke items verliezen waardoor je een baas niet kan bekampen is geen optie. Regelmatig opslaan en opnieuw laden is blijkbaar wel nodig dan.
Het issue is dat je geen save games hebt. Je hebt alleen een character profile wat opgeslagen wordt. Dat word geladen en continue overschreven. Het meeste wat je kan doen is buiten het spel je save game back uppen maar geen idee of dat slim is in verband met corruptie etc. Vandaar de suggestie ook om in ieder geval op de hoogte te zijn van dit soort momenten binnen het spel.
Je level in je eigen spel doet er toe als je Black Phantom bent in iemand anders zijn wereld? Lijkt me niet simpel dan. Is er trouwens een maximum level dat je kan bereiken?
Volgens mij is het maximum level 999. Je kan namelijk zelf je stat points verdelen. Je level staat namelijk gelijk aan het aantal skil points dat je hebt gekocht door souls in te leveren. De eerste skill points kosten bijvoorbeeld maar een paar honderd souls, op level 120 kosten ze echter al 80.000 souls om het volgende skill point vrij te maken. Deze skill points kan je dan vrij besteden waar je wilt, in strength, endurance, wisdom, magic, miracles etc etc. Alle punten dragen toe aan je fysieke defense en daarnaast doet bijvoorbeeld wisdom je mana pool omhoog en bepaalt een x aantal levels de hoeveelheid spel slots die je hebt en endurance hoeveel equipment je aan kan (denk aan gewicht, als het gewicht van je armor meer dan 50% is van je max equipable gewicht dan kan je niet goed meer rollen en dus ben je kwetsbaar).
Je hebt max 5 spell slots, de simpele spells nemen 1 slot in en de wat sterkere 2 slots, hetzelfde geld voor miracles. Je kan er meer leren maar max 5 sloten waard onthouden, wil je swappen dan kan dat maar je kan altijd maar max 5 slots aan spells meenemen, hetzelfde geldt voor miracles.
Co-op zit precies wel raar in elkaar. Je kan via PSN geen vrienden van je uitnodigen maar enkel met random mensen? En hoe vinden ze jouw blauwe marker? Iedereen speelt toch op zijn eigen 'server'?
Je kan niet direct vrienden uitnodigen maar je kan het wel coordineren, je kan bijvoorbeeld afspreken dat je jouw marker dropt op locatie x op de map achter object y of in kamer z op tijdstip a. Dan moeten hun daar zijn en kunnen ze accepteren. Als je online speelt speel je half op je eigen server, dingen zoals berichten en bloedvlekken zijn namelijk voor iedereen in die wereld zichtbaar en komen dus ook van andere spelers af, dus ook markers van jouw zijn zichtbaar voor hun en vica versa. De bazen, mobs en items dan weer niet totdat je co-op speelt of black phantom speelt.
Goed om te lezen dat de AI in orde is, en leuk dat sommigen vijandig tegenover je staan, en anderen je dan aanbidden. Kun je dialogen met hen aangaan? Zijn er 'events' in de wereld? Hoe ziet de spelwereld er zelf uit, qua landschap dan. Zijn de NPC's en vijanden gevarieerd?
Dialogen gaat alleen met NPC's helaas. Er zijn events in de zin van cut scene's en bijvoorbeel het eerdere genoemde red verhaal dat zich door trekt over de hele wereld. De spelwereld is verdeeld over 5 werelden. De eerste wereld is één groot palijs / fort. De tweede speelt zich af diep in een mijn, de derde wereld speelt zich af in een soort gevangenis complex en deels in een soort dungeon, de vierde wereld speelt zich af op een oud fort / ondergronds op een klif, de vijfde wereld speelt zich af in een moeras.
Wat betreft de vijanden, je hebt hersendode zombie's met een zwaardje, je hebt boogschutters, je heb knigts, blue eye en red eyes, met zilver of goude armors die of met zwaard en schild op je af komen of met een great sword. Je hebt stenen wormen die uit de grond schieten en vuur spuwen, je hebt gargoyles die hoog in de lucht vliegen en je proberen op te pakken en te droppen of je neer te schieten, je hebt vuur larva's die langzaam zijn maar ontploffen als ze dood zijn, je hebt fat ministers die vuurballen op je af schieten, je hebt honden die je proberen te bijten en je hebt zilveren skeleten die of met een zeis achtig iets op je af komen en continue lopen te rollen en heel snel zijn en dezelfde variatie met pijl en boog. Je hebt grim reapers die ongelimiteerd spoken kunnen summonen die je proberen af te maken door je te meppen als je dichtbij komt of één of andere soul beam in een patroon schieten op je. Dus genoeg manieren om dood te gaan

Betreft die Gecko's. Met een hunter (vanop afstand) of thief (dichtbij sneaken) lijkt het me doenbaar, maar kan je ze als standaard krijger met zwaard + schild wel pakken? Er achteraan lopen lijkt me ook geen optie?

Je hebt zo en zo een thiefs ring nodig, belangrijkste ring in het spel, waardoor je dichterbij mobs kan komen zonder aggro. Daarnaast kan je sprinten richting een gecko, locken en dan er op los hakken. Als je verwacht weinig schade te doen dan kan je later in het spel door middel van een ring extra dmg doen als je HP onder 30% is, waar makkelijk voor gezorgd kan worden als je een katana gevonden hebt die bij gebruik continue wat HP op eet van je.
Nog meer vragen?