Dat weet ik, en ik vind het persoonlijk ook niet 'fout' van mezelf mits ik wel een engelse versie gekocht heb. Het zal wel wat op een studentenlicentie lijken. Wie deinstalleert na zijn studie nou zijn Windows om daarna een retail licentie te kopen omdat hij geen student meer is? Maar toch is het officieel niet toegestaan. Het is alleen zo jammer want ik wil juist graag MS steunen door legaal een versie aan te schaffen, maar door de actie niet in NL te houden voel ik mij een soort van bedonderd..Gertjan. schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 14:45:
[...]
Het installeren zal ook zeker wel werken. Je PC zal echt niet weten dat hij in Nederland staat. Enige wat ze zouden kunnen blokkeren is een tijdzone beperking, maar dat schiet ook niet op en zie ik het nut niet van in.
De EULA, goed punt. Ik lees 'm echter nooit doorIn principe kan het zo zijn dat de EULA per land anders is. Ik weet niet hoe het werkt als je hier in NL een Engelse versie in de winkel zou kopen. Krijg je dan echt een Nederlandse release met Engels erin. In dat geval zouden er andere wetten en regels aan het pakket kunnen hangen.
Ik heb twee keer Windows legaal gekocht nu. 1 keer W-XP UK via Studielink. Dat is dus een gewone legale studentenlicentie met disk. Ik kreeg van Studielink een normale UK installdisk van XP (UK stond ook echt in de title van de CD, en op de CD label). Mijn laptop heeft Vista bij aankoop meegekregen. Ik had bij de optie bij het bestellen van de laptop de UK versie aangevinkt (heb windows liever in het engels). Bij aflevering en installatie van de laptop kreeg ik alsnog een installatie optie met de vraag of ik de Nederlandse versie wou installeren of de engelse. Dus ik vermoed dat je gewoon een normale code krijgt en de PC verkoopboer een install naar keuze meelevert (in het geval van mijn laptop zo'n aparte partitie met de install files er op). Ik denk dat als ik nu een duitse windows zou installeren dat mijn laptop code ook gewoon werkt. Lijkt me sterk dat er dan komt te staan "deze key is voor de duitse windows". Maar zeker weten doe ik dit niet.
Officieel moet je ook gewoon belasting betalen als je uit america besteltVaak wordt er ook voorkomen dat je vanuit bijvoorbeeld Amerika koopt vanwege belastingen, toeslagen, andere release data en dergelijke (en men trekt graag Amerika voor, want daar komen veel dingen al eerder uit dan hier). Vandaar ook dat er diverse regio codes zijn voor DVD schijfjes.
Maar bij Windows 7 speelt eigenlijk ook nog het feit mee dat de niet EU versie hier illegaal zou zijn, want die bevat Internet Explorer en dat mag niet van Nellie.
En Neelie heeft nog niks gezegd over W7 E, dat is een stap van MS zelf, om alvast gezeik te voorkomen. Voor Neelie heeft dit echter vrij weinig waarde, die heeft de W7 E versie niet bevolen. Denk ook niet dat MS het veel boeit wat je in NL installeert. Het gaat er meer om dat Neelie niet bij MS gaat zeuren dat ze versies met IE erin verkopen in NL.
[ Voor 3% gewijzigd door twiFight op 01-07-2009 15:28 . Reden: verduidelijking van zinnen + typo ]